{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.846 visninger | Oprettet:

Cocio
Cocio
Tilmeldt:
13. nov 2008
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402

Hente hvalp i udlandet... {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg overvejer, om jeg skal hente en hvalp i udlandet til sommer, men jeg har lidt forskellige spørgsmål, så jeg håber på lidt inputs... smiley

Jeg ønsker en hund med stamtavle, der kan overføres til DKK, så jeg er med på, at jeg naturligvis skal vælge en med FCI stamtavle så. Samt at det efterfølgende koster ca. 700 kr. at få registreret importen.

Derudover er jeg med på, at der findes en fin service på fødevarestyrelsen, hvor man kan se reglerne for import - samt at man skal søge om dette ca. en måned før ankomst til DK.


I DK er der jo mange kenneler, der har "regler" for, at man skal besøge kennelen/hvalpene X antal gange før, man henter hvalpen... Til de af jer, der har prøvet at hente hvalp i udlandet: Hvordan har proceduren været i forhold til dette?
Og særligt til opdrættere: Kan en opdrætter overhovedet matche hund og ejer "ordentligt" hvis ikke kommende ejer har været på besøg x antal gange?

Hvordan har jeres oplevelse generelt været ved at købe hund i udlandet kontra i DK (hvis I har prøvet begge dele)?

Er der noget, jeg skal være særlig obs på, når det drejer sig om udlandet kontra DK?

Hvad har I gjort, når I har transporteret hvalpen hjem? Det vil formentlig blive en biltur på ca. 6-8 timer. Har I placeret den i bur bag i bilen eller har en med-passager haft den på skødet? (der vil naturligvis blive indlagt pauser, uanset om det bliver på den ene eller anden måde).
Jeg er klar over, at det er mere sikkert at have den i et bur, men jeg er i tvivl om, om den bliver bange og utryg på den måde, når nu det er første gang? Der vil jo blive tale om et halv-stort bur, hvalpens størrelse teget i betragtning, da jeg nok vil vælge at købe et, den kan vokse i fremfor at ende med at købe 3-4 bure, inden den er udvokset...

På forhånd tusind tak for svar smiley


Kommentarer på:  Hente hvalp i udlandet...
  • #1   24. feb 2013 Hvilket land skal du hente den i ?

  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #2   24. feb 2013 Det er Holland, jeg primært overvejer, men der er intet, der er 100 % sikkert endnu (det var derfor, jeg ikke skrev det før :-))

  • #3   24. feb 2013 okay, hvilken race er det du skal hente smiley

  • #4   24. feb 2013 http://www.dkk.dk/Hund-fra-udlandet
    fra Holland skal både Registratiebewijs og Export-pedigree medsendes


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #5   24. feb 2013 Det er en berner sennen (og jeg er klar over, at de er disponeret for diverse sygdomme/skavanker, hvilket vi naturligvis er obs på) smiley

  • #6   24. feb 2013 har du prøvet at allierer dig med en opdrætter fra dkk som evt. kan anbefalde dig en opdrætter der ned ?

  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #7   24. feb 2013 Jeg vil bestemt have en dansk opdrætter med på sidelinjen, der kan råde og vejlede mht. sted, men det var ligeså meget for at høre, hvad folks erfaringer var, så jeg havde en idé om det, inden jeg gik endnu mere seriøst til værks?

    For hvis opdrættere holder fast i f.eks. et besøg inden man skrives op samt 2-3 besøg, mens der er hvalpe (ligesom mange danske opdrættere gør), skal vi lige have regnet på, om vi har ferie nok til at tage så mange gange frem og tilbage indenfor så kort tid smiley - det er i forvejen meningen, at vi skal holde 3-4 ugers ferie, når hvalpen er kommet hjem, og så får dagene jo hurtigt ben at gå på smiley
    Omvendt ønsker vi jo også, at der er ordentlige forudsætninger for, at vi kan blive matchet med den bedste hvalp for os, og vi ved ikke, om dette er muligt (vi har ingen erfaringer udi opdræt) uden at man har været på besøg x antal gange)

    Derudover kender jeg faktisk ingen (personligt), der har hentet hvalp i udlandet, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke oplevelser folk har haft med det smiley


  • #8   24. feb 2013 Jeg har hentet min ene collie i Tyskland og talte med opdrætter flere gang og var på besøg 2 gange inde vi hentede hende lidt uden for lubeck, så det var ikke så lang en kørretur for hende, hun var i bur undre hele køre turen.

  • #10   24. feb 2013 Jeg har hentet i Stockholm.
    Det krævede et besøg da han var 4 uger, hvor jeg kunne se, om det skulle være ham. Men også for at blive godkendt.
    Tog turen igen da han var 8 uger, for at hente ham hjem :).



  • #11   24. feb 2013 Jeg hentede min hund i sverige, heeeelt op ved finland. Planen var at jeg skulle komme og besøge, men det kom eksamen emellem og jeg kunne desværre ikke. Jeg valgte så opdrætteren først, langt for tæven blevet parrad. Jeg stolede meget på opdrætteren, og måske var det held, men jeg er så glad for min hund. Jeg snakkede riktigt meget med opdrætteren under hele perioden, hun ville gerne at man skulle besøge minst 1 gang, men forstod godt at man ikke altid havde mulighed. Hun fik mange hvalpe solgt i de nedre dele af sverige, og det er jo riktigt langt til hvor hun bor. Men ja, jeg havde ekstremt meget kontakt med hende, fik billeder og video næsten hver eneste dag, og i sluttningen anbefalde hun hvilken af hvalpene der ville passe mig bedst, og så fik jeg kommentere og så lavedes beslutningen. Jeg kunne ikke få en bedre hund, hun er alt jeg nogensind kunne drømme om og mere. Jeg synes altid man skal besøge hvalpene og foreldrerne, men nogle gange går det bare ikke, og så får man gøre det på andre måder. Jeg lavede meget research også. Jeg mødte naturligtvis mor og de andre hvalpene da jeg hentede Lyra, og så har jeg varet på besøg der oppe når min hund blev 1år. Turen tilbage til dk tog vi flyv til stockholm, og sov en dag hos min mor, og så tog i 5 tmer ner til københavn. Det hele gik super, Lyra sov eller gik rundt og hilsede på mennsker, hun havde det supersjovt. Man skal dog huske at hvalpe er forskellige, det kan jo vare dem der ikke kan håntere så meget, men aussierne er meget modige smiley

  • #12   24. feb 2013 Jeg hentede Mynte i Norge. Havde bestilt hvalp hos en opdrætter i DK, hvor min hvalp desværre døde få dage gammel. Hun anbefalte mig til hendes opdrætter, og vi skrev mail og snakkede i telefon flere gange.
    Jeg hentede Mynte og havde der ikke været kemi, var hun ikke kommet med mig hjem. Vi fløj - det var hurtigst og mym tog det rigtig pænt. Hun kom med i kabinen, så ingen problemer der. Og alle papirer var i orden til tolden osv.


  • #13   24. feb 2013 Maggie kom fra Nordsverige, men vi hentede hende i Stockholm, da opdrætter skulle til udstilling med to hunde dér. Vi var noget skeptiske ved ikke at tage hjem til dem, det lugtede lidt af noget uldent..
    Vi besøgte ikke hvalpen inden køb, opdrætter havde 3 tæver ledige og gav os lange beskrivelser af hvordan de var, hvilken der var mest kælen, havde mest krudt i røven osv. Vi valgte den der blev beskrevet som meget kælen, rolig og den med mest udstillingspotentiale.
    Vi havde daglig kontakt med opdrætter både over mail, facebook og telefon. De ville gerne se billeder af os, vores hjem og have nøje beskrivelser af hvordan vi var og hvad vores ønske med hunden var. Vi mødtes i Stockholm vel vidende at både vi -og opdrætteren kunne afvise handlen.
    Heldigvis blev vi godkendt, og hvalpen og de andre hunde var fantastiske smiley

    Vi havde hende i en kattetransporter på togturen, hun var lige kort ude men det var tydeligt at hun var mest tryg ved bare at ligge og lege i kassen smiley Det er mit intryk at hun havde meget glæde ved at buret IKKE var særlig stort, at det var en tryg lille hule der var "hendes". Tror det er forskelligt fra hvalp til hvalp hvordan de har det bedst med at være smiley

    Jeg tror vi har været rigtig heldige med vores opdrættere, for vi skriver stadig sammen ugentligt, er venner på facebook og de er altid klar med gode råd og vejledning smiley Hvalpen har også været over al forventning, og passer stadig trods det er 2,5-3 mrd siden vi fik beskrivelsen af hendes personlighed fuldstændig på den oprindelige beskrivelse vi fik smiley

    Jeg tror at du skal have export pedigree i øvrigt, hvis du skal have hvalp fra Holland, dét overvejede vi nemlig også smiley


  • #14   24. feb 2013 Vi havde aldrig mødt vores opdrætter i virkeligheden, og besøgte hende ikke før min mor hentede Ollie som 8 uger, da hun bor langt oppe i Sverige.. Vores opdrætter kunne ikke have valgt et bedre match end Ollie til os! Hun ville helst at man kom og besøgte hende inden afhentning, men kunne sagtens forstå at det ville blive svært for os at komme der op to-tre gange.. Så vi skrev side op og side ned omkring hvad vi kunne tilbyde en hvalp, hvad vi forventede af en hvalp og hvordan vores hverdag fungere smiley Og så skrev Winnie side op og side ned omkring hvalpene, og hvad hun forventede af os som købere.. Det var super og som sagt kunne der ikke have været et bedre match end Ollie smiley

    Hjemturen var delt op i to dele..
    Første del var Ollie i en transportkasse ved siden af min mor, som selv kørte til Malung og hentede Ollie. hun kørte så til Västerås hvor min bror og jeg var sammen med vores onkel. Her overnattede vi på et vandrerhjem.
    Næste dag var det den lange tur hjem på ca 6 timer og her skiftede min bror og jeg mellem at sidde med hende.. Transportkassen var hun ikke glad for, peb hele turen fra Malung til Västerås, men fra Västerås til DK var hun tryg og glad i armene på stefan og jeg smiley

    Qira var vi heller ikke oppe og se inden, men hun kommer fra samme opdrætter.. Denne gang mødtes vi med opdrætteren lidt længere nede i Sverige og fik overleveret vores Qira-pige smiley Hun sad i en transportkasse, der var åben, ved siden af mig og skiftede lidt mellem at ligge i kassen og sidde ved mig..

    Vi har aldrig fortrudt vores valg af opdrætter, og har stadig kontakt med hende en gang i mellem smiley


Kommentér på:
Hente hvalp i udlandet...

Annonce