1.817 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

kat og børn kat og børn

Ja måske hørte indlægget i virkeligheden bedre til på kattegalleriet - men mon ikke problematikken er den samme om man har kat eller hund?!

Jeg har en datter på 6 år samt en hunkat på en 5 år.. Datteren knuseelsker jo katten, desværre er det ikke helt gengældt:-)
Siden sommeren satte ind har katten kun lige været hjemme på korte visitter og render altid når datteren kommer.. Hun sniger sig iniellem ind men hører hun en lyd der kunne minde om et barn er hun den der er smuttet igen. Det ved datteren jo godt så indimellem får hun alligevel indfanget katten og får den lukket inde i legehuset hvor de så "hygger" sig med klæd-ud tøj osv:-)
Normalt er katten kærlig, sød og hengiven men det oplever vi bare ikke så meget til eftersom hun aldrig er hjemme.. Hun spiser ude i byen og jeg fodrer nærmest ikke på den længere. Har brugt ca 4 kg kattemad siden midt i marts måned. Hun er stadig i god foderstand ( er en lille racekat på 3 kg)

Jeg har naturligvis talt fornuftigt og med store bogstaver med barnet - men det vil ikke rigtig sive ind... Så af kattens hensyn overvejer jeg om der skulle ske noget andet med den igen..
Hvad tænker I? Bør jeg give katten et andet hjem trods dens alder? Burde jeg aflive den istedet?
Ville barnet kunne håndtere og få mere ud af en hund istedet? Til info kan det oplyses at vi også har en kanin som hun behanldler ligeså fint . Og det er altså ikke fordi hun er ond - bare en misforstået kærlighed, som alt for ofte ender ud i at har har bidt eller kradset hende i sin iver for at komme væk

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kat og børn
  • #1   22. jul 2013 Jeg vil mene der skal være bedre opsyn med barnet omkring katten. Det bør efter min mening ikke var muligt, at barnet når at putte den i et legehus og klæde den ud.. Det samme ville gælde en hund.

Jeg ville godt kunne overveje et andet hjem til katten, hvis det ikke kunne ændres. Det er ikke fair den ikke føler sig hjemme i eget hjem.

• #2   22. jul 2013 Altså jeg kan godt forstå katten stikker af hvis barnet behandler den som legetøj.

• #3   22. jul 2013 Jeg har den holdning, at dyr ikke er til at lege med. Dvs de skal ikke placeres i legetøjet, fragtes rundt eller klædes ud.
    Det overskrider mange dyrs grænser at blive behandlet sådan, og derfor hører man så ofte om bid på børn.
    Dyr skal have opfyldt deres behov, intet andet.
    En kat har behov for en smule selskab, mad, seng, dør at rende ud af og vand.
    En hund har behov for en masse selskab, motion, mental stimulering, mad, vand og den mængde nus, den kan lide.

• #4   22. jul 2013 Hvis hun ikke kan håndtere en kat, mener jeg, slet ikke skal anskaffe jer en hund. Hun er nødt til at lære at omgåes dyr, og ikke anse dem for legetøj.

• #5   22. jul 2013 Lad aldrig barnet være alene med katten.

Katten skal ikke lære at omgås børn, børn skal læres at omgås katte.

Og det lyder til, at den allerede mere eller mindre er flyttet smiley

• #6   22. jul 2013 Kan sagtens forstå problematikken, men man kommer ikke af med sine dyr for man har børn. Slet ikke når det er barnet der ikke kan finde ud af det. Jeg ville for det første nok få styr på barnet og det faktum at hun ikke kan kontrollere sin lyst til at dele ud af kærlighed, inden jeg overhovedet overvejede en hund. Synes ikke en hundehvalp skal stå model til det. Kan hun ikke styre det, så er det slut med dyr. Har set en hund, som et barn havde ødelagt total for barnet ikke forstod at lade hunden være. Den gik total i koma og blev ondsindet bare den kunne høre et barn. Så for barnets sikkerhed ville jeg nok smide den ide langt væk, indtil barnet har forstået det.
    Angående katten ville jeg lave en indgang til den, som barnet ikke er bevidst om, evt. til et aflåst rum hvor de datter ikke kan eller må komme ind. Indtil hun har forstået den må aes, når den vil aes og at når den går, så skal den have lov til at gå, så får hun ikke lov til at være i nærheden af den. Noget for noget, behandler du den ikke som mor diktere, så kommer du ikke til at være i nærheden af den. Det er jo synd for katten, den er jo stresset over din datter.

Dyr og børn er ikke altid den bedste kombi, men lige såvel som hunden skal lære at være omkring børn, synes jeg det er endnu vigtigere børn lære være omkring dyr, dels for deres sikkerhed, men også for dyrets velfærd. Ved hvor meget et barn med deres (til trods for det er i god hensigt), alt for påtrængende væsen kan ødelægge et dyr. Håber du finder en løsning så din datter kan nyde katten og omvendt smiley

• #7   22. jul 2013 Jeg er enig i at dyr ikke er eller skal behandles som legetøj. Derfor reagerer jeg også som jeg gør nu..

At der skal være bedre opsyn omkring barnet lyder godt i teorien - da vi bor i et hus med have kan barnet jo godt være i den ene ende af haven og jeg i den anden hvorefter katten bliver indfanget og parkeret i legehuset uden jeg lige ser det. Men jeg reagerer selvfølgelig på det så snart jeg opdager det.. Det er langt fra hver dag det sker . Det er fysisk umuligt for mig altid at have et øje på barnet.. Det er jeg sikker på at andre mødre/fædre også kender til.. Og indimellem gør deres børn sikkert også smådumme ting som at klæde katten ud eller lukke undulaten ud for at strække vingerne

• #8   22. jul 2013 Tror ikke der går lang tid før problemet er "løst". En dag kommer katten ganske enkelt ikke hjem da den er flyttet.

• #9   22. jul 2013 Stakkels stakkels kat.

Lad endelig være med at købe en hund. Det kan kun gå galt.

• #10   22. jul 2013 Hvor meget dit barn kan forstå ved kun du.
    Men kan hun ikke forstå at katten bliver ked af det, og ikke gider hende, og tror jeg faktisk alle er bedre tjent med at den gives væk.
    Katten bliver gladere, din datter græder et par dage, men det er lettere at forstå katten bliver glad på en gård sammen med andre katte, end at forstå den fravælger en som holder af den.

Jeg tror ikke deres forhold bliver bedre ud fra det du skriver. Katten ønsker ikke et forhold, det gør din datter.

• #11   22. jul 2013 Tja, hvis datteren får lov at klæde katten ud o.l. vi, problematikken jo være den samme med en hund. Lige borset fra at du jo nok ikke lader hunden strejfe rundt på egen pote, og den dermed ikke har mulighed for at flytte hjemmefra.

Om du vil finde et andet hjem til katten er jo op til dig, men beholder du den må du altså have et bedre øje på datteren, for jeg kan dælme godt forstå katten ikke bryder sig om hende, hvis den bliver lukket inde, klædt ud og leget med af et barn der åben art (endnu) ikke har lært hvordan man hygger sig med dyr

• #12   22. jul 2013 Hun er 6 år, det burde hun vitterligt forstå!
    Kan simpelthen blive så harm når man ikke lære sine børn hvordan man omgåes og behandler dyr..

Men jeg tror Sanne har ret, inden længe kommer katten ikke hjem..
    Og nej.. En hund er godt nok ikke noget i skal anskaffe så længe din datter ikke ved hvordan man behandler dyr..

• #13   22. jul 2013 Nu slår jeg lige en ting fast her... Som den dyreven jeg er kan jeg godt se katten har det godt.. Vi er ikke ude i at den har et uværdigt liv - på ingen måder..
    Jeg har muligvis formuleret mig forkert så alting ser sortere ud end det i virkeligheden er..
    Katten render udei sommerperioden fordi den nyder vejret, fordi den kan og indimellemo gså for at undgå barnet- i vinterperioden er den indenfor (efter eget valg) så godt som hele tiden.

Jeg har ikke brug for at høre om hvor dårligt jeg opdrager børn eller hvor synd det er for katten.. Jeg HAR allerede indset at der TILTIDER kan være et problem mellem de to og barnets misforståede kærlighed.. Det er muligvis bare en fase barnet skal igennem - men det er da træls for alle parter mens det står på.. Jeg klædte også selv min barnsdoms kat ud i tøj og kørte rundt i kvarteret med den i dukkevogn. Det har da ikke gjort mig til et dårligere menneske.. Derud kommer vi aldrig i dag - for det vil jeg ikke tillade overfor barnet.. Jeg er OBS på hende, irettesæter og gør ved efter bedste evne.
    Barnet går til ridning og kan fint håndtere heste, Er på den lokale 4 H skole og håndterer fint dyr der, Hun lufter naboens hund og der er intet at udsætte.. Men hvorfor hun så reagerer som hun gør over for katten er for mig en gåde...
    Grunden til at jeg nævnte en hund er at det er hele familiens største ønske. Og jeg har i min naive tro også tænkt at en hund er lidt "sjovere" at have med at gøre da man kan foretage sig mange ting med en hund som man ikke kan med en kat. En kat er sin egen. en hund kan en 6 årig lufte, fodre, lege med - på den rigtige måde, gå til lydighed/agility osv.

• #14   22. jul 2013 Vi har en dreng på 2,5 år, og idet han er opvokset med hundene, har en en meget naturlig omgang med dem. De er der bare, og alle flytter sig for hinanden. Som en fiskestime.
    Han leger ikke med dem, men er meget gerne med til at passe dem, dvs. rede, fodre og gå tur.
    Vi har lavet det sådan, at hundene altid kan gå ud gennem lem, og dermed søge væk hvis barnet larmer for meget. På den måde forhindrer vi grænseoverskridning for hundene.
    Jeg anbefaler altid, når man hunde og katte sammen med børn eller andre slags dyr, at de svageste i forholdet har et safe-place, så de kan gå væk, når nok er nok.
    Hunde har mange afstandsøgende signaler. Overser man dem, er bid næste skridt. Så det er med at kende noget til adfærd.

• #15   22. jul 2013 Og så kan jeg lige tilføje at en seksårig på ingen måde kan lufte en hund ansvarligt.

• #16   22. jul 2013 Og jeg vil lige tilføje at jeg har haft flere hunde og katte og andre dyr for den sags skyld.. Ser mig selv som en kompetent dyreejer der kun vil dem det bedste... Jeg havde håbet at andre måske kunne med noget konstuktivt efter at have stået i samme situation som den jeg er i nu...
    Nej en 6 årig kan ikke lufte en hund ansvarligt - og havde jeg boet midt i stor kbh. ville det heller aldrig ske.. Jeg bor på landet - naboens hund som hun "lufter" nu kommer over på et grønt område hvor de futter lidt rundt.. Det er en 10 kgs hund og dobbelt så gammel som hende.. Havde jeg vurderet det som værende usikkert lod det sig heller ikke gøre..

Børn er individuelle og som der var en der skrev så jeg kun jeg hvor megetnetop mit barn kan/vil forstå.. fordi hun på fødselsattesten er 6 år gammel er det vel ikke ens betydende med at hun skal følge "norm. kurven"? Jeg tænker at hun på det område er umodent og søger en løsning på det.. Et safeplace som der blev nævnt kunne være en mulighed for katten...

• #17   22. jul 2013 Mine børn har aldrig klædt vores katte på, det har de simpelthen ikke fået lov til. Længere er den ikke. Punktum.

• #18   22. jul 2013 Hvis hun kan finde på at tage katten til fange og give den tøj på kan hun vel også finde på at gøre det med hunde?

I min optik er der bare gået noget galt i læringen omkring omgang med dyr..

• #19   22. jul 2013 Jeg tror, du er nødt til at holde øje med hende konstant, hvis du vil problemet til livs. Jeg har aldrig oplevet nogle børn behandle deres dyr som påklædningsdukker.

• #21   22. jul 2013 Nu har jeg en dreng på Malenes drengs alder... Vi har både hund og kat.. Og JEG har da formået at lære mit barn at man IKKE slæber rundt på katten.. Hvis man vil lege med katten er det med kattelegetøj (vores kat apportere blandt andet bolde til stor morskab for knægten) og hvis man vil kæle med katten så sætter man sig ned og venter på at hun selv kommer..

De samme regler er gældende for hunden..

Jeg kan ikke forstå at et barn på 6 år IKKE har lært disse ting når man har dyr i hjemmet.. Hvis du ikke kan holde øje med hende når hun er i den ene ende af haven og du i den anden burde hun måske slet ikke have lov til at lege steder hvor du ikke kan holde hende under skarpt opsyn!

• #22   22. jul 2013 Jeg prøver lige igen : Barnet HAR lært disse færdigheder fra starten af.. Og HAR behandlet katten med respekt lige indtil for kort tid siden.. Så er der gået et eller andet galt et sted og måske eksttra fremmet af det gode vejr. Resultat - katten kommer sjældnere ind, barnet bliver frustreret over katten ikke er inde og bærer indimellem rundt på den mere end godt er. Ja jeg skrev hun klædte den ud - men vi snakker et elastik på halen eller vikle en perlekæde om maven. Den bliver ikke tvunget i en kjole og sko - slet ikke..Der er også dage hvor hun er helt "normal" over for katten og så er de jo bedste venner..
    Men altså - en ond cirkel jeg skal have brudt..
    Jeg beder igen til at I kommer med konstruktive forslag til hvad jeg kan gøre - ikke give jer selv et klap på skulderen for jeres børn behandler jeres dyr så godt eller håne mig i min opdragelse af mit barn eller min omgang med dyr.. For det går mit problem ikke væk af..

• #23   22. jul 2013 Jeg har da gevet et godt forslag synes jeg selv.. = Lad ikke barnet lege steder hvor du ikke kan holde hende under skrap overvågning..!

• #24   22. jul 2013 Hold øje med hende konstant, til problemet er løst. Ret uønsket adfærd

• #25   22. jul 2013 Lær barnet, at det ikke er ok. Hold altid øje med barnet, når det er ude. Længere er den vel ikke. Mine to drenge har aldrig været onde ved hverken kat eller hund, det har de slet ikke fået lov til.

• #26   22. jul 2013 tja -vi fik nu ikkelov at klæde dyr ud og køre dem rundt i dukkevogn som børn, og det ville dælme heller ikke ske for nogen unger jeg havde nogetmed at gøre. Det handler IKKE om at hvis man gør eller har gjort det, er/bliver man et dårligt menneske. Det handler om at dyr ikke skal udsættes for overgreb. Børn er børn og de gør sommetider nogen uhensigtsmæssige ting i en god mening. Netop derfor er det jo de voksnes opgave at sørge for den slags ikke sker.

Og at skifte katten ud med en hund, jamen det giver jo blot andre problemer. For hunde finder sig desværre i meget, selv når de ikke bryder sig om det (mange af dem gør i hvert fald). Og hvis du gladeligt lader din 6-årige datter alene med hunden, er jeg bange for det osse kan give problemer... og i værste fald kan det jo resultere i at hunden en dag siger fra så det kan mærkes....

• #27   22. jul 2013 Jeg synes du skulle finde et andet godt hjem til katten og så vente med at anskaffe hund/kat til barnet er lidt ældre og forstår meningen med have dyr omkring sig.

• #28   22. jul 2013 Jeg er tilbøjelig til at tro, at har man ikke lært det med 6 år, så lærer man det nok aldrig. For så ligger fejlen slet ikke hos barnet.

• #29   22. jul 2013 Min søn er 5... Og hverken kat eller hund har været i nærheden af at blive klædt ud.

Han kan godt finde på at holde fat i hunden, men det opdager jeg som regel ret hurtigt, og han får besked om at slippe. Han holder hende kun fordi han gerne vil hygge med hende på fx sofaen og se tegnefilm.

Han jagtede førhen katten...lige indtil jeg forklarede ham, at er han ikke sød ved katten, så flytter den til et andet hjem...man skal være sød ved dyr, ellers kan man ikke have dem.
    Find legetøj frem eller lækre godbidder og lad hende give katten den, så de får et par minutters hygge på den måde, og så afbryde dem inden det går galt og hun vil kramme eller klæde den ud.

Lad være med at få en hund, eller andre dyr, før hun behandler katten som man skal.
    Dyr kræver ansvar

• #30   23. jul 2013 Tine W ; Ikke negativt ment - men konstruktivt. Du er nødt til at kigge indad. Din datter kan være sød oggod mod andre dyr - bare ikke jeres kat derhjemme. Du er nødt til at finde ud af hvad du siger eller forklarer , som hun ikke forstår - og så lave om på det. Hun ved åbenbart godt hvordan man gør rigtigt. Misforstået kærlighed , syntes jeg ikke det lyder som.
    Håber ikke du blir fornærmet, da det bestemt ikke er meningen.

• #31   23. jul 2013 Først og fremmest så snak med din datter om at katten ikke bryder sig om den behandling og at hvis hun bliver ved kan det være at katten hellere vil bo hos en anden. Næste skridt er at sørge for at katten kan komme væk fra din datter, har i et højt kradsetræ hvor den kan gemme sig indenfor? ellers vil det være en god ide. Måske nogen hylder på væggen hvor den kan komme i højden og væk fra din datter. Vi har selv tre børn, tre katte og en hund. Vores yngste søn som er 7 år nu kan man godt forklare hvad dyrene kan lide og hvad de hader så det tror jeg også er muligt for din datter at forstå. Vores børn har desuden altid haft forbud mod at bære dyrene, de har selv ben at gå på. Har i noget legetøj til katten som f.eks en drillepind med fjer eller en fiskestang ellers så køb noget og lær hende hvordan man leger med katten. Hent nogen papkasser et sted og lær hende at lave et hus til katten hvor hun kan klippe huller til vinduer og døre, hun kan også tegne på kassen. På den måde kan hun lave noget sammen med katten som den også finder sjovt.

• #32   23. jul 2013 Der lyder som om at du og din familie er rigtig glade for dyr, og gerne vil have at der er plads til dem i jeres hjem. Og det eenjo en god ting smiley
    Men din datter er nødt til at lære at omgås familiens dyr på en fornuftig måde.
    Vi kender alle den med at barnet er umuligt overfor dets forældre, men flink og velopdragen overfor andre. Umiddelbart lyder det som samme scenarie her? Din datter er flink med andre dyr, men overskrider konstant jeres igen kats grænser. Og det skal du som forælder gøre noget ved. Nu. Medmindre I dropper planerne om dyr igen?

Hun er 6 år, og uden tvivl en smart pige som gerne vil de dyr. Hun kan godt forstå de regler du opstiller for hende, hvis du sørger for at være konsekvent. Bliver en kat lukket ind i legehuset, så er det slut med at lege der, til man kan lege pænt og lade dyrene være. Basta.
    Du er nødt til at håndhæve den slags, og ikke lade hende være uden opsyn med familiens dyr, medmindre du er sikker på at hun respekterer deres grænser.

Min dreng er kun lige blevet to år, og er ret vild. Men han ved at hunde hilser på hænderne først, at man skal sidde ned og spørge om en hvalp, hvis man vil holde den, at man kun må kigge på fremmede dyr, og forleden bekræftede sommerhuskatten ham i at man ikke må kramme katte.. der er lang vej til at han kanvret uden opsyn, men han forstår. Hvis en toårig dreng kan det, kan din datter på 6 uden tvivl også smiley

• #33   23. jul 2013 Mht familiens kat, ville jeg lade den flytte. Den bliver tydeligvis fodret et sted, giv den et halsbånd på med telefonnummer og en seddel hvor I beder dem ringe til jer og snakke om det.

• #34   23. jul 2013 Hvis ikke man formår at lære et barn på 6 år at dyr ikke er legetøj så bør man ikke have dyr!

Kommentér på:
kat og børn

Annonce