kat og børn kat og børn
Ja måske hørte indlægget i virkeligheden bedre til på kattegalleriet - men mon ikke problematikken er den samme om man har kat eller hund?!
Jeg har en datter på 6 år samt en hunkat på en 5 år.. Datteren knuseelsker jo katten, desværre er det ikke helt gengældt:-)
Siden sommeren satte ind har katten kun lige været hjemme på korte visitter og render altid når datteren kommer.. Hun sniger sig iniellem ind men hører hun en lyd der kunne minde om et barn er hun den der er smuttet igen. Det ved datteren jo godt så indimellem får hun alligevel indfanget katten og får den lukket inde i legehuset hvor de så "hygger" sig med klæd-ud tøj osv:-)
Normalt er katten kærlig, sød og hengiven men det oplever vi bare ikke så meget til eftersom hun aldrig er hjemme.. Hun spiser ude i byen og jeg fodrer nærmest ikke på den længere. Har brugt ca 4 kg kattemad siden midt i marts måned. Hun er stadig i god foderstand ( er en lille racekat på 3 kg)
Jeg har naturligvis talt fornuftigt og med store bogstaver med barnet - men det vil ikke rigtig sive ind... Så af kattens hensyn overvejer jeg om der skulle ske noget andet med den igen..
Hvad tænker I? Bør jeg give katten et andet hjem trods dens alder? Burde jeg aflive den istedet?
Ville barnet kunne håndtere og få mere ud af en hund istedet? Til info kan det oplyses at vi også har en kanin som hun behanldler ligeså fint . Og det er altså ikke fordi hun er ond - bare en misforstået kærlighed, som alt for ofte ender ud i at har har bidt eller kradset hende i sin iver for at komme væk
aug 2008
Følgere: 1088 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.718
Jeg ville godt kunne overveje et andet hjem til katten, hvis det ikke kunne ændres. Det er ikke fair den ikke føler sig hjemme i eget hjem.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.782
Det overskrider mange dyrs grænser at blive behandlet sådan, og derfor hører man så ofte om bid på børn.
Dyr skal have opfyldt deres behov, intet andet.
En kat har behov for en smule selskab, mad, seng, dør at rende ud af og vand.
En hund har behov for en masse selskab, motion, mental stimulering, mad, vand og den mængde nus, den kan lide.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.032
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1441 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.074
Katten skal ikke lære at omgås børn, børn skal læres at omgås katte.
Og det lyder til, at den allerede mere eller mindre er flyttet
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 16
Angående katten ville jeg lave en indgang til den, som barnet ikke er bevidst om, evt. til et aflåst rum hvor de datter ikke kan eller må komme ind. Indtil hun har forstået den må aes, når den vil aes og at når den går, så skal den have lov til at gå, så får hun ikke lov til at være i nærheden af den. Noget for noget, behandler du den ikke som mor diktere, så kommer du ikke til at være i nærheden af den. Det er jo synd for katten, den er jo stresset over din datter.
Dyr og børn er ikke altid den bedste kombi, men lige såvel som hunden skal lære at være omkring børn, synes jeg det er endnu vigtigere børn lære være omkring dyr, dels for deres sikkerhed, men også for dyrets velfærd. Ved hvor meget et barn med deres (til trods for det er i god hensigt), alt for påtrængende væsen kan ødelægge et dyr. Håber du finder en løsning så din datter kan nyde katten og omvendt
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 6
At der skal være bedre opsyn omkring barnet lyder godt i teorien - da vi bor i et hus med have kan barnet jo godt være i den ene ende af haven og jeg i den anden hvorefter katten bliver indfanget og parkeret i legehuset uden jeg lige ser det. Men jeg reagerer selvfølgelig på det så snart jeg opdager det.. Det er langt fra hver dag det sker . Det er fysisk umuligt for mig altid at have et øje på barnet.. Det er jeg sikker på at andre mødre/fædre også kender til.. Og indimellem gør deres børn sikkert også smådumme ting som at klæde katten ud eller lukke undulaten ud for at strække vingerne
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
jul 2012
Lad endelig være med at købe en hund. Det kan kun gå galt.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Men kan hun ikke forstå at katten bliver ked af det, og ikke gider hende, og tror jeg faktisk alle er bedre tjent med at den gives væk.
Katten bliver gladere, din datter græder et par dage, men det er lettere at forstå katten bliver glad på en gård sammen med andre katte, end at forstå den fravælger en som holder af den.
Jeg tror ikke deres forhold bliver bedre ud fra det du skriver. Katten ønsker ikke et forhold, det gør din datter.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Om du vil finde et andet hjem til katten er jo op til dig, men beholder du den må du altså have et bedre øje på datteren, for jeg kan dælme godt forstå katten ikke bryder sig om hende, hvis den bliver lukket inde, klædt ud og leget med af et barn der åben art (endnu) ikke har lært hvordan man hygger sig med dyr
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Kan simpelthen blive så harm når man ikke lære sine børn hvordan man omgåes og behandler dyr..
Men jeg tror Sanne har ret, inden længe kommer katten ikke hjem..
Og nej.. En hund er godt nok ikke noget i skal anskaffe så længe din datter ikke ved hvordan man behandler dyr..
mar 2010
Jeg har muligvis formuleret mig forkert så alting ser sortere ud end det i virkeligheden er..
Katten render udei sommerperioden fordi den nyder vejret, fordi den kan og indimellemo gså for at undgå barnet- i vinterperioden er den indenfor (efter eget valg) så godt som hele tiden.
Jeg har ikke brug for at høre om hvor dårligt jeg opdrager børn eller hvor synd det er for katten.. Jeg HAR allerede indset at der TILTIDER kan være et problem mellem de to og barnets misforståede kærlighed.. Det er muligvis bare en fase barnet skal igennem - men det er da træls for alle parter mens det står på.. Jeg klædte også selv min barnsdoms kat ud i tøj og kørte rundt i kvarteret med den i dukkevogn. Det har da ikke gjort mig til et dårligere menneske.. Derud kommer vi aldrig i dag - for det vil jeg ikke tillade overfor barnet.. Jeg er OBS på hende, irettesæter og gør ved efter bedste evne.
Barnet går til ridning og kan fint håndtere heste, Er på den lokale 4 H skole og håndterer fint dyr der, Hun lufter naboens hund og der er intet at udsætte.. Men hvorfor hun så reagerer som hun gør over for katten er for mig en gåde...
Grunden til at jeg nævnte en hund er at det er hele familiens største ønske. Og jeg har i min naive tro også tænkt at en hund er lidt "sjovere" at have med at gøre da man kan foretage sig mange ting med en hund som man ikke kan med en kat. En kat er sin egen. en hund kan en 6 årig lufte, fodre, lege med - på den rigtige måde, gå til lydighed/agility osv.
mar 2009
Han leger ikke med dem, men er meget gerne med til at passe dem, dvs. rede, fodre og gå tur.
Vi har lavet det sådan, at hundene altid kan gå ud gennem lem, og dermed søge væk hvis barnet larmer for meget. På den måde forhindrer vi grænseoverskridning for hundene.
Jeg anbefaler altid, når man hunde og katte sammen med børn eller andre slags dyr, at de svageste i forholdet har et safe-place, så de kan gå væk, når nok er nok.
Hunde har mange afstandsøgende signaler. Overser man dem, er bid næste skridt. Så det er med at kende noget til adfærd.
mar 2009
mar 2010
Nej en 6 årig kan ikke lufte en hund ansvarligt - og havde jeg boet midt i stor kbh. ville det heller aldrig ske.. Jeg bor på landet - naboens hund som hun "lufter" nu kommer over på et grønt område hvor de futter lidt rundt.. Det er en 10 kgs hund og dobbelt så gammel som hende.. Havde jeg vurderet det som værende usikkert lod det sig heller ikke gøre..
Børn er individuelle og som der var en der skrev så jeg kun jeg hvor megetnetop mit barn kan/vil forstå.. fordi hun på fødselsattesten er 6 år gammel er det vel ikke ens betydende med at hun skal følge "norm. kurven"? Jeg tænker at hun på det område er umodent og søger en løsning på det.. Et safeplace som der blev nævnt kunne være en mulighed for katten...
jul 2012
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
I min optik er der bare gået noget galt i læringen omkring omgang med dyr..
mar 2011
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
De samme regler er gældende for hunden..
Jeg kan ikke forstå at et barn på 6 år IKKE har lært disse ting når man har dyr i hjemmet.. Hvis du ikke kan holde øje med hende når hun er i den ene ende af haven og du i den anden burde hun måske slet ikke have lov til at lege steder hvor du ikke kan holde hende under skarpt opsyn!
mar 2010
Men altså - en ond cirkel jeg skal have brudt..
Jeg beder igen til at I kommer med konstruktive forslag til hvad jeg kan gøre - ikke give jer selv et klap på skulderen for jeres børn behandler jeres dyr så godt eller håne mig i min opdragelse af mit barn eller min omgang med dyr.. For det går mit problem ikke væk af..
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
mar 2011
jul 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Og at skifte katten ud med en hund, jamen det giver jo blot andre problemer. For hunde finder sig desværre i meget, selv når de ikke bryder sig om det (mange af dem gør i hvert fald). Og hvis du gladeligt lader din 6-årige datter alene med hunden, er jeg bange for det osse kan give problemer... og i værste fald kan det jo resultere i at hunden en dag siger fra så det kan mærkes....
dec 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Svar: 13
jul 2012
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.982
Han kan godt finde på at holde fat i hunden, men det opdager jeg som regel ret hurtigt, og han får besked om at slippe. Han holder hende kun fordi han gerne vil hygge med hende på fx sofaen og se tegnefilm.
Han jagtede førhen katten...lige indtil jeg forklarede ham, at er han ikke sød ved katten, så flytter den til et andet hjem...man skal være sød ved dyr, ellers kan man ikke have dem.
Find legetøj frem eller lækre godbidder og lad hende give katten den, så de får et par minutters hygge på den måde, og så afbryde dem inden det går galt og hun vil kramme eller klæde den ud.
Lad være med at få en hund, eller andre dyr, før hun behandler katten som man skal.
Dyr kræver ansvar
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
Håber ikke du blir fornærmet, da det bestemt ikke er meningen.
apr 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 345
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Men din datter er nødt til at lære at omgås familiens dyr på en fornuftig måde.
Vi kender alle den med at barnet er umuligt overfor dets forældre, men flink og velopdragen overfor andre. Umiddelbart lyder det som samme scenarie her? Din datter er flink med andre dyr, men overskrider konstant jeres igen kats grænser. Og det skal du som forælder gøre noget ved. Nu. Medmindre I dropper planerne om dyr igen?
Hun er 6 år, og uden tvivl en smart pige som gerne vil de dyr. Hun kan godt forstå de regler du opstiller for hende, hvis du sørger for at være konsekvent. Bliver en kat lukket ind i legehuset, så er det slut med at lege der, til man kan lege pænt og lade dyrene være. Basta.
Du er nødt til at håndhæve den slags, og ikke lade hende være uden opsyn med familiens dyr, medmindre du er sikker på at hun respekterer deres grænser.
Min dreng er kun lige blevet to år, og er ret vild. Men han ved at hunde hilser på hænderne først, at man skal sidde ned og spørge om en hvalp, hvis man vil holde den, at man kun må kigge på fremmede dyr, og forleden bekræftede sommerhuskatten ham i at man ikke må kramme katte.. der er lang vej til at han kanvret uden opsyn, men han forstår. Hvis en toårig dreng kan det, kan din datter på 6 uden tvivl også
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
kat og børn