885 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hund og kat - hvad nu? Hund og kat - hvad nu?

Jeg har to hunde og en kat. Katten er opvokset sammen med Luna på 10 år, så de to kan fint sammen. Vi har så fået Chessie (samojed), der nu er 4 mdr.
Katten har fra starten ikke været særlig interesseret i Chessie, og ikke været bange eller vred. Men når Chessie ser katten, løber hun efter den. Katten bliver forskrækket og løber, og så bliver Chessie helt vild. Hun gør ikke katten noget når hun 'fanger' den, andet end at sætte potterne på den. Katten flygter jo naturligvis, og som regel ind under noget - og så står Chessie med snotten i hende, indtil vi får hende væk. Katten gør hende ikke noget, hun knurrer og langer ud efter hende (blød pote), men ellers intet.

Vi har så anskaffet os et højt klatretårn, som katten dog ikke fatter at klatre på. I stedet har katten fået helle ovenpå, hvor hundene så ikke kommer. Det fungerer fint, for de kan holdes adskilt, og kun se hinanden under kontrollerede forhold.

Nu har vi så nogle gange, haft dem sammen, hvor vi har holdt Chessie, når de møder hinanden. Chessie snuser katten i hele hovedet og ned ad ryggen, og katten sidder nærmest og nyder det, ligesom når Luna gør det ved hende. Og det er jo positivt. Så hun er tydeligvis ikke bange eller utryg, men bryder sig bare ikke om Chessies hurtige bevægelser og lyde. I dag da de snakkede sammen, 'nappede' Chessie hende endda i øret og snusede hende på maven/brystet, uden reaktion.

Men hvad er så næste skridt? Skal vi bare fortsætte sådan her, med at holde dem adskilt, eller hvordan skal vi gøre? Vi vil jo gerne, at Chessie lærer, at man skal være rolig omkring katten og at den ikke må jagtes - men hvordan gør vi lige det? Hun får masser af ros, når hun er rolig og når hun er sød ved katten. Er det bare sådan vi skal fortsætte?

Trangen til at løbe efter katten, når hun bevæger sig - vil den forsvinde med alderen? Hun gør det jo fordi hun er interesseret i katten - så måske holder det op, når/hvis interesseren daler lidt?

Hvad ville I have gjort?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og kat - hvad nu?
  • #1   13. nov 2013 Hvis katten bliver ved med at løbe så bliver hunden ved med at jage, sådan er det her i alt fald;) de fleste af vore katte løber ikke når de ser hundene, men nogle få stk af de vilde gør og de bliver jagtet;( så jeg ville bare håbe at katten holdt op med at løbe og stoppe hunden meget bestemt når den jagter katten;)

• #2   13. nov 2013 Jeg roser ikke;) ikke når det gælder katte, jeg kan alligevel ikke hamle op med glæden ved at nusse kattene det er belønning i sig selv;) dvs jeg stopper jagten meget bestemt og lader dem ellers selv finde ud af det;)

• #3   13. nov 2013 Som Bodil skriver, så ville jeg også stoppe jagten fra hundens side meget kontant, så der ikke er tvivl om at det er no go.
    vores mission ny killing og hunde er netop fuldført i weekenden, det tog små 14 dage før jeg var helt sikker på at den gamle Cairn ikke lavede pelshue ud af den lille.
    det lader jo ikke til at din samojede vil den noget ondt, men kan blot ikke modstå jagten når katten løber.
    så det er der du må være vågen, og tage hunden i opløbet, og helst så snart den får tanken om at sætte efter katten smiley
    Det skal nok lykkedes smiley

• #5   13. nov 2013 Jeg stopper hende også når hun løber, og lader hende kun hilse på katten, når hun er i ro. Nej, hun vil den heldigvis intet ondt, hun vil kun snakke med den, og synes det er alle tiders dejlige lille dyr. :o)

Og ja, det er netop en kædereaktion der går i gang, når hunden vil hen og snakke med katten. Katten bliver forskrækket og løber, og så går den vilde jagt. Derfor stopper vi også Chessie, når hun vil løbe hen til hende.

Men er det nok, bare at tage hende i halsbåndet, når katten kommer, og så først gå hen mod hende (stadig med en finger i halsbåndet) når Chessie er faldet til ro?

Vi tager selvfølgelig også Chessie væk, hvis katten siger fra, så hun lærer, at når katten fx knurrer, så skal man gå væk.

Vi har bare hele tiden fået at vide, at vi bare skal lade dem tumle selv, og så skal katten nok sige fra (med kløerne fremme), men jeg vil ikke risikere, at nogen af dem kommer til skade, eller at de bliver bange for hinanden eller vrede.

Er det en ok måde jeg gør det på?

• #6   13. nov 2013 lad endelig katten sige fra, det er oftest den bedste medicin smiley
    men brems Chessie i den vilde jagt, og ja, jeg synes du gør det rigtigt godt!
    smiley

• #8   13. nov 2013 Jeg er bare så bange for, at hun rammer et øje, eller sådan noget, eller at det skal ødelægge det forhold, de er ved at bygge op. :o(
    Men så snart hun knurrer, så tager vi Chessie væk, og roser hende for at tage kontakt til os, i stedet for katten :o)

• #9   13. nov 2013 selvfølgelig er der den risiko, men før eller siden får hun sømposen at mærke smiley

• #10   13. nov 2013 Ja, det kommer nok til at ske. Men der har aldrig været problemer med vores anden hund, Luna. Der her 'sømposen' aldrig været fremme. :o)

Men katten er jo også opvokset med Luna, så måske er der forskel? Vil jo helst forsøge at undgå, at det skal ske. Mest fordi jeg er bange for, at Chessie bliver bange/vred, og de så slet ikke kan være i nærheden af hinanden mere. Eller katten bliver bange for hunde, og så heller ikke kan være sammen med Luna.

• #12   13. nov 2013 Det kan gøre en stor forskel. Katten kender jo den gamle hund og er tryg ved den, så kommer der en ny vildbasse som katten ikke kender, så klart smiley
    jeg havde nøjes med at bremse bulderbassen i sin jagt, ikke skælde ud, men aflede opmærksomheden og rose for dette, stop jagt orv, jeg er dygtig og får noget lækkert i stedet - skulle det gerne blive til smiley
    min den gamle Cairn hader fremmede katte, selv om han er vant til vores egne, og holder meget af dem, så det er 14 dages intensiv træning, og altid en der er vagt til at gribe ind, for han er ond i sulet på dem, indtil han bliver over bevist om at det er en keeper og at den altså skal bo her og ikke må laves til pelshue smiley de to andre hunde accepterer ny kat meget hurtigt.

• #13   13. nov 2013 Ja, min tanke er også, at hun skal have masse af ros for at ignorere katten og fx tage kontakt til os i stedet. :o)

Jeg ved bare ikke om vi kommer til det punkt, hvor jeg tør lade dem være alene, uden at være bange for, at hundesnuden bliver flænset. :o(

Men bør interessen for katten ikke falde med tiden, når de lærer hinanden at kende og hun ikke er så hvalpe-legesyg mere? :o) Katten har som udgangspunkt ikke noget imod at have en hund i vild galop efter sig, for sådan gør vores anden hund, når katten kommer hjem. Så skal der jo snuses alle de rigtige steder, og det foregår gerne i vild løb.

Men puha, er bare glad for, at Chessie kun er nysgerrig og legesyg, og ikke ond ved katten. Det er jo alt sammen i en god mening, og kun fordi hun synes katten er verdens dejligste skabning, der bare skal have al hendes kærlighed og opmærksomhed. Lidt mere, end hvad katten synes :o)

Jeg må bare fortsætte træningen, med at stoppe jagten og kun lade dem hilse, når Chessie er faldet til ro. :o)

• #14   14. nov 2013 Jo, på et tidspunkt bliver katten nok mindre spændende, men den der jagt kan være svær at modstå fordi det er et instinkt der bliver tændt. Så derfor er det her der skal sættes ind.

• #15   14. nov 2013 Jeg har haft Kia i 6 år og jeg har i den tid også haft katte.

Interessen for kattene er aldrig blevet mindre. Løber katten så bliver den jagtet/hyrdet.

Sidder katten stille så er der ikke noget.

Der er mulighed for at katten kan komme højt op alle steder hvis den ikke vil Kia. Så når den bliver hyrdet og nuflet så er det fordi den selv har lagt op til det.

• #16   14. nov 2013 Det er vel den med hvor stort drive for jagt/hyrdninf den enkelte hund/race har, mon ikke? Og nok lige så meget kattens sind.
    vi har store katte, ragdoll, NFO og en lille MCO, og de lader sig ikke skræmme til at løbe, tværtimod. Er hundene en dag lidt for smarte og skal lave lidt fis med kattene, så vender de sig om og løfter poten som advarsel, så bakker hundene helt automatisk. Det har sine fordele smiley

• #17   14. nov 2013 Altså samojeden har jo ikke umiddelbart et særlig stort jagtinstinkt. Det er der, men ikke så stort som hos mange andre racer. :o)
    Vores anden hund jagter jo aldrig katten. :o)

MLA - Jeg tror ikke umiddelbart, at min hund ville lade sig skræmme af en lille kat. smiley
    Ligenu er hunden ikke så stor, men når hun bliver en stor samojede, skal der nok mere til, end en lille kat. :o)

• #18   14. nov 2013 hmm jeg har nu også stor hund, Irsk ulvehund, og han har dyb respekt for kattene.
    Han ville også mægtig gerne jage den nye killing når den blev forskrækket og løb, men nu tør han ikke det mere, killingen har lært at puster han sig bare op og fægter med sømposerne, så stopper den leg.
    nabokattene er en anden sag.

• #19   14. nov 2013 Ja okay. :o)
    Men Chessie er meget fremme i skoene, og bestemt ikke bange for noget. :o) Der er ikke meget der kan få hende til at bakke tilbage - det skulle da lige være et par tossede hunde. Men en kat? Nej, det tvivler jeg på. :o) Og da slet ikke, når det er derhjemme. Måske hvis det var en fremmed kat udenfor - men ikke når hun er i trygge omgivelser, så ejer hun det hele. :o) Rigtig flabet hundehvalp! smiley

• #20   14. nov 2013 Jeg er nu sikker på, at er du blot stædig og konsekvens, så skal det nok komme.
    hovedsagen er at hun ikke vil katten ondt smiley

• #21   14. nov 2013 Ja, jeg prøver ihvertfald at være det. :o)
    Men pyh, nu har vi haft hende i lidt over 2 mdr. og eneste forbedring er, at katten lader hende hilse og slikke - og sågar nappe i øret - og er egentlig fløjtende ligeglad med hende. For Chessie er der ikke rigtig nogen forbedring. Hun er næsten ligeså udfarende som altid. Men ok, vi træner ikke hver dag, kun når katten er i humør til det. :o)

• #22   14. nov 2013 Lad katten gøre hvad den vil, koncentrer jer om den udfarende del fra Chessies side, hun har jo bevist at hun ikke gør katten noget, det er jagten hun skal trænes til at stoppe.

Kommentér på:
Hund og kat - hvad nu?

Annonce