1.446 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Farvegenetik hos Dværgpinschere Farvegenetik hos Dværgpinschere

Er der nogen herinde der har styr på farvegenetik hos dværgpinscher?

De to klassiske farver er Rød og Black and tan, men Hvilken af farverne er dominerende?

Andet spørgsmål:

Fx. Min hvalps mor er chokolate and tan
Min hvalps far er Black and tan

Der kom 3 chokolade og 3 sorte.

Chokolate and tan er en "fejl"

HVIS jeg en dag ville lave hvalpe, HVIS,
Og jeg gerne ville ha chokolade farvet hvalpe, ville det så være smartest at bruge en sort eller en rød far? For at måske få en brun smiley

Og alt det her er kun hvis smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farvegenetik hos Dværgpinschere
  • #3   20. maj 2014 Jeg følger lige med i tråden. Jeg ved intet om farvegenetik, men vil gerne oplyses.

Jeg håber ikke, du vælger at avle på din hund. Der er relativt få af vores skønne race, og jeg synes, du skal lade de opdrættere, der gør et stort stykke arbejde for at lave sunde og flotte hunde med en god pels, avle.
    Der er en grund til, at brun er en diskvalificerende farve, og det i sig selv burde være grund nok til ikke at avle. Desuden har hunden ikke har stamtavle, så du kan ikke undersøge indavl eller sundhed i linierne bagud.
    Der er ingen grund til at avle, hvis ikke man kan bidrage med noget godt til racen, og det synes jeg ikke, man kan, når ikke der er stamtavle på. Det er nok måske en lidt firkantet holdning, men de ting, min opdrætter f.eks. har prøvet at avle hen imod indenfor racen i mange år, ødelægges af dem, der avler uden tavle eller uden at have indsigt og kompetencer til at lave et godt kuld hvalpe. Det er rigtig træls for vores race, at man ikke avler med stamtavle, for vi kan avlsmæssigt ikke gå i en bestemt retning eller efter en bestemt type eller udelukke de diskvalificerende ting som f.eks. en fejlfarve, som der oftest er god grund til ikke kan avlsgodkendes.
    Håber du forstår, hvor jeg vil hen med mit indlæg...

• #4   20. maj 2014 Hvis 'chocolate' er den samme leverbrune som forekommer hos fx Dobermann og Labrador - og det synes jeg godt nok at billerne lader antyde. Så er det IKKE et fortyndingsgen og der er ikke genetisk betinget pelstab involvoret. Den leverbrune farve er et recessivt gen på samme locus som sort og hvalpen skal have en kopi af dette recessive gen fra både sin far og mor før den bliver brun. Brun kan altså gemmes i mange generationer af sort uden at komme til udtryk. Da din hvalp har en brun mor bærer din hvalp med sikkerhed brunt gen.
    Nå, men selvom farven ikke er relateret til sygdommer ville jeg da nok alligevel undlade ligefrem at avle efter fejlfarver. 'Interessante' og 'specielle' farver har det med at flytte fokus væk fra at lave sunde og racetypiske dyr (også mentalt!). Det er ikke godt for avlen at en eller anden farve bliver moderne - sørgelig men sandt!

• #5   20. maj 2014 Jeg er fuldt ud overbevist om at chokolade ikke er en udvasket farve, det er blå der er det. Jeg har selv en veninde med en blå, med pels problemer. Dette kunne jeg aldrig finde på at opsøge.! Bare sådan lige for at slå det fast! smiley

Men hvis der er nogen der har evidens for deres mening om hårtab i forbindelse med chokolade og at det er en udvasket farve så vil jeg meget gerne læse det smiley
    Jeg har nemlig selv søgt alle steder uden at kunne finde andet end at det ikke er en standard farve. smiley

Derudover er det lidt irreterende at man ikke kan skrive HVIS herinde uden at skulle forsvare sig selv med næb og kløer smiley

Jeg interesserer mig for farver og havde bare en snak med en veninde om det brune gen ville blive givet videre eller om det ligesom bare var en ren fejl som bare opstod smiley

Ingen tvivl om at jeg et fan af chokolade farven, men derfra at drømme og så til handling- der er altså langt smiley

• #7   20. maj 2014 Jeg kan ikke sige det om det er det samme for din race, men har studeret lidt i farven i forhold til chihuahuaen. Jeg vil derudover ikke kommentere på hvorvidt man skal avle, da jeg som sagt ikke kender racen eller andet.

Ved chihuahuaen er Choko genet, det man kalder bb.. Det sorte hedder BB.

Er en hund bb, vil den være choko farvet, og vil derfor kunne give choko farvede hvalpe.

Er den Bb, vil hunden være sort, men med bærer af choko genet, og vil hvis den bliver parret med en anden bb eller Bb hund kunne give choko farvede hvalpe.

Er hunden BB vil den være sort, og vil ikke kunne give chokofarvede hvalpe, uanset hvilken hund den bliver parret med, den vil dog kunne lave Bb hvalpe, altså sorte hvalpe med choko genet.

Ved alle 3 kan der komme andre farver, afhængigt af hvad der lægger i linjen, og der vil derfor være "risiko" for andre farver en choko..

• #8   20. maj 2014 Jytte: Jeg tror du har misforstået en anelse. Man kan ikke tale om at hunden mangler B hvis den er brun. Der er tale om at forekomst af genparret bb ændre lidt på eumelaninet og gør sort pigment til brun.
    B-locus er det sted der afgør om en hund bliver brun eller sort. Har den to kopier af B så er den sort, har den Bb er den sort. Mens den bliver brun hvis den har bb. Den får en kopi af genet fra hver af sine forældre (altså den får enten b eller B fra hver forældre). Det gen der kan være problematisk mht genetisk betinget pelstab er dilutiongenet D. D er non-dilute og d er dilute. Har hunden DD er dens farve ikke diluted og den bliver dermed fx sort. Har den Dd er den sort/brun men bærer genet for dilute, er hunden dd er den dilute dvs, sort bliver til blå, brun bliver til lillac/isabella (eller hvad det nu kaldes i de respektive racer). Dilutiongenet påvirker kun eumelanin og dermed ikke rød farve (phaeomelanin). Det er vigtigt at bemærke at pelstab som følge af dilutiongen ikke er et problem i alle racer med fortyndede farver. Det er et problem i fx dobermann mens man slet ikke kender til genetisk betinget pelstab hos weimaraner.
    Denne her netside er rigtig god til at forklare det med farvegenetik også for folk der ikke ved en masse om genetik: http://www.doggenetics.co.uk/
    PS: Jeg kender godt Per-Erik Sundgren - vi har samme uddannelse smiley

• #10   20. maj 2014 Det kan jo ske smiley

• #12   20. maj 2014 Brun dober er anerkendt smiley

• #13   20. maj 2014 Jytte ved du hvornår bare sådan ca at man stoppede med at anerkende brun og blå DP?

• #15   20. maj 2014 Jeps - brun dober er anerkendt og er nærmest blevet en modefarve - desværre. Blå er ikke en anerkendt farve hos FCI hos doberen og i den farve ser man color dilution allopecia.
    Jytte, der har opdrættet Østrigske Pinchere - hm... har du evt engang trænet LP på en DKK plads i Ringsted ???

• #17   20. maj 2014 Jeps det er mange år siden smiley Jeg var 14 år gammel og gik LP1 og senere LP2 med en håbløs Ruhåret Foxterrier smiley hos Anni Abrahamsen.

• #19   20. maj 2014 Verden er nogen gange ikke ret stor smiley

• #21   20. maj 2014 Jo, fox'en fik både LP1 og LP2 smiley Det krævede oceaner af tålmodighed. De blå krus har jeg altså smidt ud. Man fik dem jo også når man stillede op til et eller andet i kredsen og tilsidst havde jeg simpelthen alt for mange. Siden blev krusene hvide. Dem har jeg stadig et par stykker af - dem jeg har fået for noget der har betydet meget for mig.
    Havde i ikke helt til at starte med en rød og en black and tan Tysk Pinscher med ? Jeg kan huske de to allerførste Østrigske Pinchere Felix og Ilse i kom med. Jeg husker Felix som rimelig godmodig mens Ilse kunne være lidt skrap overfor de andre hunde. Siden hentede i et par stykker til, men jeg kan ikke huske hvad de hed.
    Jeg træner stadig DKK programmet med en terrier; min fjerde Irske Terrier smiley Med ham tør jeg virkelig tro på at DKLPCH er indenfor rækkevidde. Med min gamle irer skiftede jeg til DcH programmet i 2005, da vi trængte til lidt luftforandring efter en del år i agilityverdenen. Det er så fedt et program at jeg fik lyst til at få en hund, der var lidt mere brugshund. Det blev en dober fra kennel Flottenheimer (der også engang opdrættede Dværgpinscher).

• #23   20. maj 2014 Tror også at jeg bliver ved til jeg en dag segner smiley

Kommentér på:
Farvegenetik hos Dværgpinschere

Annonce