{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

vælge hund med fornuften ! {{forumTopicSubject}}

Da jeg faldt for skotten må det have været ud fra udseende/fremtoning, for har aldrig kendt en skotte før jeg selv købte den, havde hørt lidt om stædighed, men ellers var det første køb blottet for research og fornuft, så at racen matchede mig som den gjorde er klart mere held end forstand...

Jeg elsker hunde, og synes mange racer er vildt lækre og kunne være spændende at eje ...

Men nu har vi passet en 7 mdr. gammel Golden Retriever i weekenden, og ja ved godt den også er hvalp, men derudover bekræfter den også min opfattelse af racens ry for at være kontaktsøgende ....
Kendte en for mange år siden, og bare man kom til at kigge på den var den der med det samme og skubbede til ens hånd ... det samme med denne, man skal nærmest ikke røre sig før den søger kontakt, er om en, vimser osv ...

Vil sige den er rigtig sød, lækker og jeg nusser alt jeg orker ...Og havde den og skotter 2 timer ved skov og strand i går. Men har jeg nogensinde tænkt at sådan en kunne også være dejligt at prøve, så er jeg kureret .... Det er bare ikke sådan en race jeg skal have, jeg ville aldrig føle jeg gjorde det godt nok, at jeg opfyldte dens behov....Og jeg for lidt stress af det næsten konstante ønske om kontakt .

Skotterne elsker at være i haven, men retrieveren står og vil ind 2 minutter efter de er kommet ud, den vil hellere ind og have kontakt til os mennesker, og det er ikke fordi hundene ikke fungerer, der er ingen problemer ...

Har I været heldige at ramme plet med jeres race uden research eller endte I med den forkerte første gang ...

Og har I prøvet at passe, være sammen med en race og tænkt, "Du er en lækker hund, og du er sød og dejlig, men have dig/den race en gang, det skal jeg bare aldrig"

Nå nu på denne passe hund fridag, må jeg hellere tage dem en tur i skoven, så er der vel lidt ro på når vi kommer tilbage.....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vælge hund med fornuften !
  • #1   27. okt 2014 Da vi (JEG) begyndte at kigge på hund, gik jeg meget efter at den gerne måtte være lidt speciel og ikke en som alle andre har, samtidig gik jeg også meget efter udseendet. Jeg faldt for en Groendal og fandt en hvalp hos en opdrætter, som faktisk havde aftalt vi gerne ville have, vi ville self bare lige møde ham først. Vi tog HELE vejen til Jylland (bor selv i kbh) og blev godt skuffet. Moren og hvalpene var slet ikke som vi havde regnet med og det hjalp heller ikke på det at opdrætter boede meget uhygiejnisk mv.

Mig og kæresten var i hvert fald ret chokeret og blev ret hurtig enige om at det ikke skulle være den.

Så var jeg på bar bund og ledte videre, og sjovt nok efter jeg så et afsnit af Jytte fra Familien fra bryggen, var jeg overbevist om at det var en Golden vi skulle have.
    Var heldig at finde en alletiders opdrætter (også i jylland self haha) som havde 2 hvalpe tilbage Max og en anden. Jeg forklarede at jeg ville udstille mv. og derfor mente opdrætteren at Max var den rette til os. Vi mødte ham faktisk først den dag jeg mødtes med opdrætter på fyn for at hente ham (efter jeg have ventet på ham i flere uger), og er den dag idag overbevist om at han er den PERFEKTE hund for os. Han er jo total modsat af det jeg egentlig ledte efter til at starte med, men kunne ikke have ønsket mig en bedre hund end max smiley

• #2   27. okt 2014 og ja ved godt der er MEGET stor forskel på de to racer. Men havde en masse drømme om at gå til alle mulige hundesport og være herre aktiv, derfor ville jeg havde en MEGET aktivhund.
    men måtte indse at med mit arbejde osv. ville det slet ikke kunne lade sig gøre. Der er Max utrolig dejlig nem, og skal self også aktiveres med da slet ikke på sammen måde. Han tilpasser sig utrolig nemt.

• #3   27. okt 2014 Ak ja, det har jeg.
    Efterhånden som jeg er blevet ældre og mine erfaringer med hunde blevet større, er der færre og færre hunde jeg dybest set ønsker at eje. Har passet flere racer, kender rigtigt mange forskellige racer ganske godt.
    Men de racer der kunne være aktuelle i fremtiden kan vist tælles på en hånd.

Jeg synes aldrig jeg har ramt forkert med de racer jeg har haft, dog var den irske ulvehund lidt af en joker, da den lå så milevidt fra boxeren, som i mange år har været mit "hjertebarn" (og stadig er det)

Men jeg har bestemt ikke fortrudt, det er ligesom en ny verden er åbnet, nye udfordringer, anden måde at håndtere på osv.

Men ellers tror jeg vi er meget ens mht en pleaser race, det bliver heller aldrig mig.

• #4   27. okt 2014 Altså min første hund - som jeg har endnu, Fraya er ikke købt med fornuften. Kun med hjertet. Genbrugs hund, understimuleret og manglede opdragelse.
    Men til alt held fungere vi helt super sammen og hun er en skøn hund. Hun er en blanding af lab og berner sennen, så jeg kan ikke sige at hun har nogle racetypiske træk - hun har lidt fra begge og ellers bare sine helt egne hehe.

Men rottweileren som jeg fik som nr. 2 lå der meget mere tanke og overvejelse bag.
    Jeg læste, besøgte, tog på kurser hvor jeg kunne se dem i aktion osv.
    Og 2 år efter jeg startede med at undersøge, lede og kigge, fik jeg min egen.
    Hun var HELT perfekt for mig! Og jeg skal helt sikkert have rottweiler igen - ingen tvivl der! Jeg mistede hende desværre til kræft kun 4 år gammel.
    Men hun var så absolut perfekt - valgt med fornuften OG hjertet.
    Jeg elskede at hun var rigtig social men på ingen måde dybt afhængig af mig - og til en vis grad var hun en pleaser! Men følte hun sig uretfærdigt behandlet, så kunne jeg dælme selv hente den skide apport eller gå det dumme spor.
    Hun gjorde mig til en mere fair og forstående hundefører (ikke at jeg nogensinde har været fysisk urimelig overfor hunde) og tvang mig til at tænke alternativt ind i mellem. Det er jeg hende evigt taknemmelig for!
    Hun arbejdede ikke for mig - vi arbejdede sammen....

Men der er MANGE racer jeg kan lide/ville prøve at eje, hvis det kun gik på udseende f.eks.
    Men jeg er ret sikker på, at jeg ville passe helt utrolig dårligt sammen med de fleste af dem.
    F.eks. har jeg altid været dybt fascineret af den engelske mastiff... men jeg vil gerne træne - gerne meget... og jeg er ret sikker på den helst træner sovestillinger på blødt underlag smiley

• #5   27. okt 2014 Jeg har været vild med chihuahua hele mit liv, men jeg kendte egentligt ikke rigtig nogen irl, så det meste var fra bøger. Men må inddrømme at lucky har været meget nemmere end jeg troede og helt perfekt til mig.

Der er mange racer som jeg synes er søde og dejlige men som bare ikke ville fungere med mig. Labrador f.eks. De er super søde og dejlige men vi passer bare ikke sammen. Ved ikke helt hvorfor det gør vi bare ikke smiley

• #7   27. okt 2014 Jeg har aldrig købt en hund jeg ikke grundig havde sat mig ind i smiley jeg vil have en hund der vil og kan samarbejde og er ikke til selvstændige racer;) jeg har rigtig mange forskellige racer i pensionen og selv om de fleste hunde er enormt søde er jeg slet ikke i tvivl om hvilke racer jeg har lyst til selv at eje;)
    Jeg er helt ligeglad med udseendet smiley det er hundens temperament jeg er interesseret i;)

• #8   27. okt 2014 Jeg er en af dem som har valgt fejl Det var da jeg købte min Kaukaser Jeg faldt for dens udseene ,størelse og den var vagtsom Men at den var så vagtsom ,som den var ,havde jeg så ikke lige regnet med Han var alt for beskyttende over for mig Og ja jeg vil gerne indrømme, jeg var for blød i opdragelsen af ham, og min x var for hård
    Jeg har det godt i dag, med de hunde jeg har .Men om det fremover, kun bliver små hunde jeg skal ha ,det ved jeg ikke

• #9   27. okt 2014 @ Heidi ... synes det lyder fantastisk, det der med at følte hun sig uretfærdig behandlet så kunne du selv gøre tingene ... her gider skotter også kun så længe de selv synes det er sjovt, når de ikke gider mere så hjælper alverdens opdragelse ikke en meter .... de er slet ikke pleasere, og så dog tænker jeg lidt, de følger pænt på ture, og kommer når man kalder osv, så de er meget til deres ejere og ikke andre men pleasere som fx retrievere er de slet ikke ....

@ Mini, det er dejligt når man finder hunden/racen, og ja den her Golden vi passede hun er virkelig en sød og lækker hund, og det er jo det gode ved racen tænker jeg at de skal da have deres motion og gerne lidt næse udfordringer, men de kan passe ind i en hverdag der jo for mange består af andet end hund ....

@ MY only .... sådan har jeg det jo også, fik jeg hund med øjnene og hjertet så er jeg sikker på jeg kunne ende op med en race som jeg slet ikke kunne få en god og velafbalanceret hund ud af .... tror det er så vigtigt at man er istand til at opfylde de behov i den enkelte race for så får man også den hund med ro på hjemme så man kan være der alle ....

@ MLA .. åh de der Irske ... synes den her Golden var stor nok, og dens hale daskede til alt , men ja mit bløde punkt med store hunde er jo de Irske kæmper ....måske måske smiley

• #10   27. okt 2014 @ Inger .. synes faktisk det er fedt at høre en der valgte forkert og blev klogere, og ja problemet er jo at jeg tror det er rigtig svært at lave om på sig selv i forhold til hvilken slags hundeejer man er, og står man så der med en hund der for at blive en god, glad og velafbalanceret hund, kræver man har andre egenskaber end dem der falder en naturligt, så har man lidt af en opgave, selvfølgelig kan man lære og gør meget, men helt godt bliver det bare aldrig.....

• #11   27. okt 2014 Vores første cavalier var ikke gennemtænkt.
    Vores chihuahua var netop aflivet og min mor holdt på at vi ikke skulle have hund igen. Det ændrede hun lynhurtigt da vi dagen efter aflivningen kom hjem og ville ringe det signal på ringklokken som jeg altid ringede til Alicat. Når dog ikke at ringe på før jeg kommer i tanke om at Alicat var død, så trækker hånden til mig igen.
    Det var det der skulle til for min mor og to dage senere hentede vi Jasmin. Helt hals over hoved og min mor gættede udelukkende på at cavalieren var den rigtgr race ud fra en tyk bog om racer.
    Heldigvis vste cavalieren sig ay være helt perfekt for os. Og nu hvor min mor er død har jeg stadig en cavalier og det er også en cavalier der flytter ind som hund nr 2 til maj smiley

• #13   27. okt 2014 Jeg har det lidt omvendt. Har jo en race der er på. Her er er ikke noget at gå på toilettet alene og sætter jeg mig ned, så er Lia der med det samme og er velcroet til mig. Udenfor alene? Det gider hun ikke, og sker det at hun ikke kan finde mig når vi går og sysler i haven, så går hun op til hoveddøren og venter der. Basta. Mht. træning så er det smæk-dæk, indkald går så hurtigt at jeg får en "kanonkugle" i maven hvis jeg ikke lige huske at give tegn til at hun skal bremse lidt inden osv.

Såååå... jeg synes tit det går for langsomt når vi besøger andre med hund, at vente 5 sekunder på at hunden får smækket måsen i jorden efter et "sit"... pyyyha. Og det er dybt underligt at hunden lige kommer for at sige hej og så ellers ligger inde på sit værelse det meste af tiden og er fløjtende ligeglad med hvor ejer er - eller ligger ude på terassen alene, eller når ejer fortæller at det ikke er altid hunden kommer for at sige hej når de kommer hjem fra arbejde. Når vi kører hjem, plejer vi altid at joke med "Havde de egentlig hund? Eller var det en tøjbamse?". smiley

• #14   27. okt 2014 Vores skotter kommer altid glad når vi kommer hjem, men der er ikke meget tøjbamse over dem, vi kan da godt nusse når det skal være, men de mener bestemt ikke det skal overdrives....

• #15   27. okt 2014 Jeg synes, jeg har ramt rigtigt begge gange - og det selvom, det er to vidt forskellige racer.

De opfylder to vidt forskellige behov, men de gør det begge til UG, og jeg tror bestemt ikke, jeg har den sidste Bull Terrier eller sidste Pharaoh.

Jeg har så også gjort et stort forarbejde begge gange og har vidst, hvad jeg gik ind til, men bulleren var nok alligevel valgt mere med hjertet end med hjernen - men det gik, og bulleren har taget mit hjerte med storm.
    Pharaohen blev valgt på et meget mere velovervejet grundlag, da det i virkeligheden var en helt anden race, jeg havde planer om. Jeg blev dog mere og mere i tvivl, om det var et godt match for os og Lulu, så Pharaohen var valget derefter, da jeg til gengæld var sikker på, at den ville passe ind.

• #16   27. okt 2014 Altså Vovse (min cocker) er et tilfælde og jeg havde ikke undersøgt om racen (kendte dem dog sådan rimeligt godt)
    Det er ikke en race der nogensinde har sagt mig noget
    Men han er bare min soulmate
    Jeg elsker den hund, han er så sød og nem og god
    Min næste hund bliver ingen af de racer vi har nu
    Min største fortrydelse ang hundekøb er min datters chihuahua
    Gudskelov er det ikke min, men den bor her
    Den siger mig intet, og jeg synes den er så hys og irriterende

• #17   27. okt 2014 @ Ditte .. hvad bliver så din næste race, og hvorfor til forskel fra dem du har nu ?

@ Danielle, er også lidt vild med de der bullere ... og din Pharao er så smuk, kan godt huske hvalpebillederne af hende, de var/er famtastiske ... men racens behov og egenskaber kender jeg ikke...

Jeg kunne godt tænke mig en lidt mere kærlig race næste gang, men igen ikke for meget ....

• #18   27. okt 2014 Jamen Hanne, så er det jo en lille ulv du skal have, selvstændig, men så fuld af kærlighed smiley
    De er ikke alle lige så enorme som Morgan smiley Han har endnu ikke viftet noget ned fra bordene, men er god til at tænde for lyset smiley

• #19   27. okt 2014 Ellers Hanne, så skal du kigge på dvægschnauzeren til den tid smiley Den lyder til at være lige lidt mere "kærlig", som du kalder det, end skotten. Og jo en super nem hund på alle leder og kanter, og du er jo vant til pelsplejen kan man sige smiley

Mht spørgsmålet om man har passet en hund, man bare kunne konkludere, man ikke selv skal have, så ja! Cocos virkelig gode ven Øjvind, som er en cavalier. Jeg har passet ham et par gange, og du godeste! Han er bare sådan et klistermærke! Skal helst ligge på en... Og han SAVNER sin mor, når han er ved mig, den første times tid går med at lede efter hende... Derudover er han et madøre uden lige, jeg kan ikke engang have noget liggende på et bord, uden han skal forsøge at få fat i det.. Og så er han så blød! Hvis man hæver stemmen, hvis han laver ulykker, så bliver han helt vildt bange! Det er bare helt det modsatte af Coco, som kun kan nedlade sig til at ligge opad mig (og jo kun når det passer damen smiley ), sjældent savner mig mere end 5 min, når hun bliver passet ude, som jo kan gå i dage uden at spise, og som, hvis man hæver stemmen overfor hende, til tider næsten bare kigger fornærmet på en smiley
    Men jeg har nu heller aldrig tænkt, at jeg var til den type hund, så det er ikke overraskende smiley

• #20   27. okt 2014 schnauzeren er altså også en lækker race! den har lidt af det hele, uden at være klisterhund, eller uden for pædagogisk rækkevidde smiley

• #21   27. okt 2014 har aldrig været så meget for Schnauzeren, eller dvs så er det Riesen schn. jeg har været lidt interesseret i ....

• #22   27. okt 2014 der er også et hop fra dværg og mellem, til Riesen. havde jeg nosser nok, så ville jeg gerne have en Riesen, for pokker en lækker hund!
    Møder tit et par mellem schnauzere på friløbsområdet, simpelthen så skønne, lydige uden at være for meget af det gode, og vildt sjove.

• #23   27. okt 2014 Hanne
    Jamen næste bliver en dogue de bordeaux
    Det har hele tiden været meningen og havde oven i købet fundrt opdrætter
    Ved et rent tilfælde har min bror så lige fået en tæve fra den kennel og jeg er SÅ misundelig
    (Kunne også godt tænke mig en mastino)

Jeg gider ikke bulldogs mere (har en fransk nu)
    Dårligt helbred, de der små irriterende hår allesteder
    Og skal tørres i røven
    Chi'en er jeg bare slet ikke til
    Cockeren har dog stjålet mit hjerte, men tror kun det handler om ham jeg har nu, jeg er ikke helt vild med andres cockere som jeg er med bordeauxen

• #24   27. okt 2014 Som MLA siger smiley

• #27   27. okt 2014 @ didi ... gad vide hvad vedkommende mener med djævel ??
    Er på skotte nr 4 og 5, synes nu ikke de er djævelske, kender en der har 2 westier og de minder nu lidt om hinanden, synes dog hans westier er lidt mere kælne end mine skotter. Har selv nogen gange overvejet en Sealyham Terrier, har I set på den, den race, de er dog svære at finde, der er meget sjældent hvalpe.

Hvis jeg skal have hund igen når disse 2 er væk, og skal jeg have 2, kunne jeg godt tænke mig 2 forskellige racer, bliver den ene en skotte så skal den være hvedefarvet. Kender til et kuld lige nu, men skal ikke have 3 på en gang, er ellers ret fristet..

@ Isabelle, de er også smukke dine hunde, og har jo også leget lidt med tanken om den race...

• M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #29   28. okt 2014 Nu har jeg jo ufrivilligt fået en OEB og selvom han er en stædig hormon bombe uden lige, er han en dejlig en af slagsen. Han får meget ros til træning fordi han lytter og lærer hurtigt og når han gider, er han en rigtig pleaser.
    Når han ikke gider noget får man ham så heller ikke til det, ligemeget hvad smiley
    På nogle punkter er han rigtig god for mig; han kræver ikke super meget motion og træning men mere leg. Og så er han rigtig putteglad.
    Udseendsmæssigt ville jeg aldrig have valgt ham, men kærlighed gør blind og jeg synes vitterligt at han nu er verdens smukkeste hund smiley

Når det engang bliver tid til en anden hund vælger jeg 100% ud fra temperament. Jeg er smask forelsket i samojedens udseende men den er for krævende.
    Da jeg nu engang er udpræget kattemenneske blev det kommende valg nemt for mig: eurasier. Den virker til at have præcis det jeg leder efter smiley Fantastisk hund.

Jeg er ikke ked af at jeg som Førstegangs hundeejer endte med en OEB, for han har været super svær og krævende og det har lært mig rigtig rigtig meget. Han har givet mig en masse udfordringer og jeg har med tiden lært at løse de fleste problemstillinger på en fornuftig måde. Føler mig i hvert fald godt rustet til hund(e) i fremtiden!

• M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #31   28. okt 2014 Jeg blev fanget straks jeg læste at det var beskrevet som en hund med katte sind smiley Og jo mere jeg læste om den jo mere fanget blev jeg. Den virker bare som den perfekte hund - for mig smiley Og så er den heldigvis super smuk samtidig.
    Der bor nogle eurasier' i området og jeg kaster altid lange blikke efter dem! Jeg ved der går mange år før det bliver en realitet men jeg glæder mig alligevel meget smiley

Kommentér på:
vælge hund med fornuften !

Annonce