Min Hanhund markere overfor min Kæreste {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har en dejlig, glad Cavalier på 1½ år der hedder Charlie.
Han er glad for alle, har en smule koncentrations besvær (som der arbejdes på) og er opdraget med kærlig hånd.
Jeg har været så heldig at finde en kæreste, der lige som jeg er rigtig glad for hunde, men har et mere disciplineret syn på hvordan en hund skal behandles, da han er i nær familie med en Schæfer-opdrætter.
Det har givet 2 problemer:
1. Charlie markere (strinter) så snart han har chancen når han er alene hjemme med min kæreste. Bare jeg går ud med skraldespanden.
2. Jeg er bekymret for om Charlie er blevet lidt bange for min kæreste og den uvante faste hånd. Han opføre sig underdagning og gemmer sig under stole og borde, i sin kurv eller hos mig, når min kæreste lige er kommet ind af døren.
Det lyder voldsomt, men det er ikke konstant. Han er afslappet når vi alle tre bare hygger hos mig.
Han lovre glad når han er ude at gå alene med min kæreste og når de er alene hjemme hos mig er der heller ingen problemer, ud over at Charlie mærkere.
Jeg er bekymret for jeg vil selvfølgelig gerne ha at Charlie bliver lige så glad for det nye "flokmedlem" som jeg er.
Jeg har tænkt mig at snakke med en hunde træner om emnet, men ville gerne høre om i har noget indput herinde.
På forhånd tak
sep 2017
Følgere: 560 Emner: 167 Svar: 11.345
Hilsen hende der har en schæfer, som ikke gemmer sig under noget som helst
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
En så ung hund burde være fuld af begejstring og teenagenøkker.
Nu ved jeg godt at en del Cavaliere er udfordret på temperamentet, men alligevel...
Hvad er det din kæreste gør, siden din hund opføre sig sådan?
Ja, at han markere inde kan snildt skyldes usikkerhed eller stress.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 321 Hunde: 9 Emner: 2 Svar: 2.772
Det lyder som om din hund har været udsat for noget meget slemt, siden han opfører sig så ekstremt når din kæreste er der
dec 2015
Følger: 8 Emner: 2 Svar: 8
vil ikke ha Charlie i sofaen eller i sengen og sætter ham i kurv.
Da jeg som sagt ikke er der når problemet opstår, kan jeg ikke sige præcist hvad der sker, jeg ved kun hvad jeg kan se når vi er sammen alle tre.
Min kæreste er begyndt at trække sig lidt tilbage og lade mig om at fortælle Charlie hvad han skal og ikke skal. Noget min kæreste var meget obs. på at kontrollere til at starte med. Han gav udtryk for at han ikke mente, at jeg var fast nok overfor Charlie og da han havde mere erfaring end jeg, fulgte jeg hans råd. Der har vi så efterfølgende haft en diskussion hvor jeg fik sat på plads at Charlie er min hund. Netop fordi at Charlie begyndte at tisse og blive utryg er jeg vendt tilbage til vores tidligere rutiner.
jo jeg tror også at det kan være stress relateret, det er bare kun når han er alene med min kæreste hjemme hos mig. Ellers har jeg ikke haft problemer med at han tisser inde siden han blev renlig.
Er der nogle ideer til hvordan han måske kan blive mere rolig omkring min kæreste? og få et bedre forhold til ham.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
dec 2015
Og ud fra de snaps (videoklip) jeg får imens jeg er i skole, så går Charlie lovrende og super pænt ved siden af ham, uden snor når de går tur.
Jeg regner med at Charlie ville løbe sin vej, eller se mere ked ud af det (halen imellem benene osv), hvis min kæreste virkelig havde gjort ham noget.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
Mener du at han helt fysisk og håndgribeligt sætter ham derover? For allerede der er det godt nok et voldsomt overgreb. Og det er ikke meget bedre, hvis han istedet kommandere ham "hårdt" derovre.
Det er ikke noget i vejen for at lære ham, at være i sin kurv, men det skal jo gøres så blidt og positivt, at kurven bliver et sted, hvor han elsker og foretrækker at være. Ikke et sted, man bliver sendt hen som straf.
Tror faktisk også, at jeg havde kylet kæresten ud, hvis mine hunde havde den reaktion, efter at have været alene med ham!
dec 2015
Jeg ville selvfølgelig altid vælge Charlie hvis det kom så vidt, men lige nu handler det om at prøve at fikse situationen.
Det kan godt være Charlie har fået et chok da der pludselig er kommet en mand ind og vil bestemme det hele i hans hjem, hvad han måske, måske ikke har gjort ved Charlie er ikke noget vi kan vide med sikkerhed.
Det er synd for ham at han er forvirret, og jeg kan godt forstå at han reagere, men jeg vil gerne vide hvad der kan gøres.
Nogle teknikker andet end: "Drop din kæreste" som jeg er rigtig glad for, trods problematikken med Charlie. Ellers var jeg jo ikke sammen med ham.
Jeg ved godt at jeg siger "deciplin" og "hårdt" men det er mere taget i betragtning til mig, der som sådan ikke sætter de store grænser, fordi Charlie altid har været en hyggehund og der ikke har været brug for en masse restrektioner udover: "du må ikke tisse indenfor" og "lad være med at tygge i mine sko"
Charlie er min baby, og han kommer altid først, men jeg vil ikke bare droppe min kæreste uden i det mindste at prøve at løse problemet.
sep 2017
Jeg gætter på at fyren her har været fysisk over for hunden, både i at sætte hunden i kurven, og med garanti også det klassiske alfarul. Og nu er staklen dødsangst for et menneske, som han bliver tvunget til at være spærret inde med.
TS, bed kærsten om ALDRIG at røre din hund, med mindre det er for at nusse. Og om ALDRIG at kommandere med hunden. Og håb på at din hund er stærk nok psykisk til at komme over den behandling din kæreste har givet ham. Øv, stakkels hund!
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.736
Han lyder som typen der har et meget forældet syn på hunde og hvordan man træner dem og sådan en ville jeg slet ikke have i nærheden af min hund.
Jeg ville heller ikke lade ham gå med hunden selv, før jeg evt. så en bedring i hundens opførsel omkring ham. Og ja, hvis man ikke helt stoler på om han går til egne metoder igen når du ikke er til stede, så ville han aldrig være alene med hunden her..
dec 2015
det lyder som nogle rigtig gode ideer
jun 2013
Følger: 16 Følgere: 15 Svar: 14
Din kæreste er hel gal på den.
Du skriver at din hund logrer med halen når den går tur med din kæreste.
At en hund logerer med halen, betyder ikke nødvendigvis at den er glad.
Du skriver også at din hund er din baby.
Hvis din hund var et lille menneskebarn, ville du så også vende det blinde øje til, at en kæreste begyndte at opdrage med "fast hånd". Ville du virkelig vende det blinde øje til, når du så alle de tegn på mistrivelse hos dit barn?
For det er det du har gjort med den hund, du kalder din baby.
Din kæreste bør slet ikke have lov til at være alene med den- i hvert fald ikke før HAN er blevet undervist i, hvordan man omgås hunde.
Så kan han have nok så mange familiemedlemmer der opdrætter schæferhunde. Det har jo ikke noget med ham at gøre.............
Så det du kan gøre, for at din hund (som jo er din baby) skal få det godt igen, er at stoppe sammenværet mellem din hund og din kæreste, når du ikke er hjemme.
Dernæst skal din kæreste afsted til hundetræning (uden hund) for at lære hvordan man omgås- og "opdrager"- hunde. For det har han ikke en smule forstand på.
Du skal selvfølgelig også selv afsted til træning, for at lære hvordan man træner og omgås hunde, så de ikke bliver udsat for overgreb, sådan som det er sket med din hund.
Håber for din hund, at der sker forandringer, så den kan bliver mere sikker og glad igen (din hund tisser indendørs, fordi den er usikker7bange- ikke fordi den er spor dominerende)
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 9 Emner: 239 Svar: 3.384
Lad os lige slå fast, at hunden ikke er begyndt at tisse indenfor og være bange, bare fordi der er kommet en mand ind i "flokken" - men fordi der (som du selv skriver) er kommet en "dominerende" mand ind i billedet.
Hunden er da pisse bange og stresset (bogstavligtalt!) og viser dig og ham det ved at give en masse dæmpende signaler - deriblandt det at tisse.
Hunden har INGEN tillid til manden, fordi han laver overgreb og overskrider hundens grænser.
Jeg er enig med de andre. Så længe din kæreste har den forskruede måde, at opdrage hunde på, så bør de ikke være alene sammen..
Godbidder, fodring, hygge, leg og INGEN skæld ud, rettelser eller andre udtryk for, at hunden gør noget forkert, så skal den nok komme på rette køl igen.
Som der bliver nævnt, så er hundetræning også en god idé.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Du skal hundrede procent over på din hunds side her. Der er ikke nogen markering af noget som helst, der er en reaktion på utryghed i forbindelse med din kæreste.
Det skal der rettes op på - og kæresten skal rette ind!
Og så - det der med schæferværk og fast hånd... Nej... Det har intet med at gøre at han er i familie med en schæferopdrætter, men måske at han er i familie med en gammeldags hundeejer, der tror, at hunde er fjenden indtil den er besejret og underdanig.
Jeg har schæfere. De må være i sofa, i seng, de vælger SELV om de vil være i deres kurve....
Du må lige ruske den kæreste der...
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Jeg studser lidt over at du siger at det ikke er til at vide hvad der er sket, når du ikke er der.
Er det ikke bare at spørge kæresten?
Jeg er med på at du ikke har lyst til "drop kæresten" råd
Men hvis du ikke stoler på hvad han siger, var det måske værd at overveje?
dec 2015
Jeg siger bare, at da jeg jo ikke er til stede har jeg kun hvad min kæreste har fortalt mig. Efter hans udsagn er Charlie rolig og ligevægtig og glad når de er alene sammen og at han bliver forvirret når jeg kommer, fordi når jeg er der, er Charlie boss og når jeg ikke er der, er min kæreste Boss.
Dog har jeg aldrig oplevet at Charlie har været direkte dominant overfor mig, udover at trække lidt i ren begejstring over at være ude og gå tur. (han elsker at gå tur, langt og tit)
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.736
sep 2017
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.773
Hunde er ikke ude på at overtage verdensherredømmet...
Den har ikke selv bestemt sit navn
Den har ikke selv bestemt hvad den skal spise og hvornår
Den har ikke selv valgt at flytte hjem til jer
Den bestemmer ikke selv hvornår og hvor der gåes tur..
Det gør i..
Istedet for at skulle "dominere" så prøv istedet at samarbejde med jeres hund.. Det vil begge parter få meget mere ud af..
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Det er IKKE din skyld og du er på vej ned ad en træls vej ved at sætte det i kontrast til hinanden og bløde hans opførsel op ved at undskylde din egen.
En hund behøves ikke nødvendigvis rende rundt med halen mellem benene konstant og se tydeligt sørgelig ud, fordi den mistrives. Dét at din hund gemmer sig i frygt er i sig selv et kæmpe tydeligt tegn.
Jeg skal lige have forstået, om du og din kæreste bor sammen? Jeg har lidt svært ved at komme med råd, vil jeg indrømme (klikker generelt slet ikke med mennesker, der har så forskellige værdier fra mig selv), men jeg ville meget klart og tydeligt sætte regler for hvordan man opfører sig over for din hund og i dit hjem.
Med tanke på dine ønsker ville jeg - uanset hvor meget jeg har lyst til at give ham en skideballe af en anden verden og smide ham ud - anerkende at han sandsynligvis er vokset op med denne tankegang og blot gør, hvad han altid er blevet bildt ind. SÅ gå på biblioteket, find anerkendt materiale, få læst noget sammen og snak om, hvordan man opfører sig over for en hund. Hjælp ham med at blive bedre til det.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.511
dec 2015
Nej. vi bor ikke sammen, og kommer heller ikke til det så længe tingende er som nu.
Jeg undskylder ikke hans opførsel, men har prøvet at gøre det mere klart hvad det er jeg mener. Jeg høre flere snakke om hundemishandling, men jeg er sikker på at han gør hvad han mener er bedst for Charlie. Selvom det er vildledt.
Min kæreste er helt tydeligt vokset op med et andet syn på hunde og spørgsmålet er så om han er villig til at ændre sig eller ej.
Jeg slutter tråden her og siger tusind tak for alle jeres svar.
Hilsen Mette M
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.773
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
Taberen i det her er din lille hund ??
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 180
Min Hanhund markere overfor min Kæreste