{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DSG i Go'Morgen DK
  • #1   2. nov 2018 Jeg så det ikke i tv, men har senere set et billede derfra og tænkte netop at de så NOGET runde ud, de hunde.

  • #2   2. nov 2018 De bliver tossede på kameraet på et tidspunkt og ryger ud af sofaen - der kan man se sådan nogle tøndeformede hunde med små hoveder.
    Håber dælme ikke at de skal sætte en standard for racen.
    En af dem havde chi-øjne smiley


  • #3   2. nov 2018 Vi kan slet ikke se TV - så nej smiley Desværre er det jo blevet normalen at hunde er overvægtige og folk opfatter det ikke som et problem.

  • #5   2. nov 2018 Øv, hvor trist!
    Det er så smuk en hund, dens bygning er SÅ fin - når den er fit!


  • #7   2. nov 2018 Sådan skal de være. Musklerne skal strutte!

  • #8   2. nov 2018 Jeg så det og tænkte nøjagtigt det samme. Selv min far sagde det højt og han døjer med at se smiley

  • #9   2. nov 2018 Alt strutter på Lindas hund smiley

  • #12   2. nov 2018 For racen ... og Gud ved hvor mange andre racer. Kig på en DKK udstilling. Det er skørt, at det er normen. Min er også frygtelig tynd, hvis du spørger en på vejen, selv nu hvor han faktisk vejer 1 kg for meget.

  • #13   2. nov 2018 Det er da ikke noget nyt at man har kunne få novicegodkendt en hund til at være DSG hvis den levede op til tacestandarten

  • #14   2. nov 2018 Så ærgerligt. Men det er bare så typisk, at det danske folk skal have hunde der er bredere end de er lange. smiley

  • #15   2. nov 2018 Hundene fra Go' morgen Danmark til dem der ikke har set det.

    profilbillede
  • #17   2. nov 2018 Frk Jensen, gå lige op og læs startindlægget igen, og prøv så at svare på det, frem for den dumme kommentar du kommer med i # 13.

  • #18   2. nov 2018 De ser helt forkerte ud smiley

  • #19   2. nov 2018 Jeg mener det var i sidste sektion, De to små.

  • #20   2. nov 2018 # 15
    De ligner slet ikke DSG, det ligner blandinger.
    Gad vide, hvorfor man lige finder og viser to eksemplarer, som ikke er særlig racetypisk ?

    Men dejligt, at de nu er med i FCI


  • #21   2. nov 2018 Så godt indslaget og tænkte nøjagtig det samme som dig CH og ja hvad pokker sker der med de chi øjne. ?!?!

  • #22   2. nov 2018 #16
    Jeg gætter på, at det var omkring kl 7.45. Men det er et vildt gæt smiley


  • #24   2. nov 2018 Anni - Ja der står endelig godkendelse..

  • #26   2. nov 2018 Fra Jensen
    Læs en gang mere, der står ikke endelig godkendelse.
    Der står endelig FCI godkendelse, og det har intet som helst at gøre med dit svar om novicegodkendelse at gøre


  • #27   2. nov 2018 Anni - Så siger vi det..

  • #28   2. nov 2018 Ej Frk Jensen det er da rigtigt nok hvad Anni siger, at man kan indmelde en hund i en raceklub er ikke det samme som at FCI anerkender racen (og raceklubben) -som de har gjort i dag smiley

    Dansk/svensk gårdhunde klub anerkender det i hvert fald som noget exceptionelt der er sket i dag smiley

    https://secure.mobillos.dk/xdoc/293/pressemeddelelserottehundenanerkendesint1.pdf


  • #29   2. nov 2018 Obster - Jeg gider hende bare ikke, har sagt flere gange hun skal holde sig fra mig.

  • #30   2. nov 2018 #29
    Fra Jensen
    Det er jo op til dig selv.
    Havde du svaret på det opslaget handlede om, frem for igen at komme med en kommentar som ikke har noget med sagen at gøre, så havde jeg jo ikke kunne kommentere på det du skrev.
    Som sagt, det er op til dig.

    Og hermed er der vinket af....


  • #31   2. nov 2018 Anni - Jeg havde ikke ringet dit nummer op..

  • #32   2. nov 2018 Nøj, hvor synd for racen, at sådan et par bliver repræsentanter på TV smiley Det er lige sådan noget der trigger den reneste frustration

  • #33   2. nov 2018 Arh, Frk Jensen, lige her må jeg også gå dig lidt imod. Du må simpelthen kunne holde til at nogen retter på den information, du giver - hvis du vil regulere, at enkelte personer skal holde sig HELT fra dig, så er den eneste måde at gøre det på, at man selv holder sig fra forum smiley

  • #34   2. nov 2018 Fünke - Nu kan jeg godt lide at være herinde, og der skal nok være andre der siger noget, det behøver ikke være hende smiley

    Jeg vil ikke skræmmes væk af en der ikke kan finde ud af at holde sig på afstand.

    Jeg er selv holdt op med at opsøge hende.


  • #35   2. nov 2018 Frk. skræmmes... ej stop dog. Det er et hundeforum.. du tager fejl. Drop dog det der.

  • #36   2. nov 2018 Louise - Har ikke sagt jeg ikke har taget fejl.. Hun bliver ved med at skrive til mig..

  • #37   2. nov 2018 Ja og... det kan da ikke køres sådan op... det er et ligegyldigt debatforum... så gå dig en tur, og nyd det gode vejr lidt.

  • #38   2. nov 2018 Vil det sige at alle andre end Anni gerne må skrive at du tager fejl, frk. Jensen?

    Men shizaaaa, hvor er det nogle grimme hunde, de to boller smiley


  • #40   2. nov 2018 Louise - Jeg kører det ikke op. Jeg har bedt hende holde sig fra mig af flere omgange. Hun bliver ved og ved selvom jeg beder hende holde sig væk.

    Det går mig meget på psykisk at hun bliver ved, hvilket jeg også har skrevet til hende flere gange, men det virker efterhånden som en sport for hende.

    Jeg opsøger ikke hende, da jeg netop ikke gider hende.

    Det hjælper en gåtur ikke på..


  • #41   2. nov 2018 Hvis HG seriøst påvirker dig psykisk, så burde du holde en pause... det er da spild af tid så.

    Tror altså du tager tingene lidt tungere end du burde.


  • #42   2. nov 2018 A - Jeps.

    Nicole - Nu handler det ikke om at der er "nogen" der skriver til mig smiley Det handler om at Anni bliver ved.


  • #43   2. nov 2018 Frk. Jensen hvis nu du lader være med at svare hende så behøver hun jo heller ikke at svare tilbage smiley

  • #44   2. nov 2018 Fubert - Det var hende der skrev til mig smiley

  • #45   2. nov 2018 Så ignorer dog... seriøst... fandme en børnehave!

  • #47   2. nov 2018 Louise - Anni ikke HG. Jeg nyder skam at være herinde og slapper af med det..

  • #48   2. nov 2018 Nicole - Hvis bare det var så vel.. Det er skam prøvet og så blev hun bare grovere.

  • #49   2. nov 2018 Ja ... men så ignorer dog... du bliver jo selv ved.... det lyder ikke som ret meget hygge.

    Tænker den virkelige verden måske skulle besøges lidt mere.


  • #50   2. nov 2018 Louise - Det er skam afprøvet og har ikke hjulpet..

    Og den virkelige verden er jeg skam også i..


  • #52   2. nov 2018 Nicole - Jeg har ikke noget imod at blive rettet, jeg har noget imod den måde hun skriver til mig på.. Idag var det en af de gode, men sådan er det bestemt ikke hver gang..

    Jeg har prøvet at ignorere..


  • #54   2. nov 2018 Ja halleluja ...

  • #55   2. nov 2018 Nicole - Nu er hun ikke mit største problem, men et problem der fylder..

  • #56   2. nov 2018 Kunne I lige fise et andet sted hen end i min tråd med det der?

  • #57   2. nov 2018 Jo ... tilbage til de sørgelige fede DSG.

  • #58   2. nov 2018 CH - jo, beklager.

  • #60   2. nov 2018 https://www.facebook.com/groups/307899943139988/?tn-str=*F

    INGEN påtaler det i denne gruppe, roser bare..
    Og den der nervøse opfarenhed, som bestemt IKKE hører den race til, det er deres "ringeklokkeegenskab"

    Ej, kom nu. Hvad har de gang i???


  • #61   2. nov 2018 Jeg har netop talt med DSG-klubben's advokat. Det viser sig, at der har indsneget sig en beklagelig fejl i teksten. Ordlyden 'ringeklokkeegenskab' skal retteligt erstattes med 'ringe klokkeegenskab'
    Man beklager misforståelsen


  • #62   2. nov 2018 Jeg har godt nok pænt svært ved at læse samtlige skrive "du er den sejeste i verden" - "du repræsenterer racen så fint" - "I så rigtig godt ud alle 3" - "stort tak til dig for din fight for racen".... om DSG'er som er smælderfede (og ja, heller ikke særlig racetypiske), og derfor reelt ikke har mulighed for at udfolde sig som de fortjener og har behov for.

  • #63   2. nov 2018 Nu er jeg så opdrætter af dansk/svensk gårdhunde og det gør lidt ondt at de nedsættende kommentarer. Helene har gjort et stort arbejde med at promovere racen og vi er stolte af at hun repræsenterer os på landsdækkende tv. Nu er det faktisk sådan at de to hunde hun har med har vundet en del på udstillinger og er racetypiske. Vi har alle en holdning til hvor runde vores hunde skal være, men min 15-årige erfaring i gårdhunderingen viser med al tydelighed at dommerne foretrækker hundene kompakte og derfor ser størsteparten sådan ud. De må på ingen måde se myndeagtige ud. Det er så lidt af et dilemma for mig, der løber agility med min tæve, hun skal fodres lidt op hvis vi skal på udstilling.

  • #64   2. nov 2018 Så fordi en dommer fortrækker hundene kompakte (læs tykke, da racen jo ikke er kompakt), så er det ok??

    Jeg synes det er trist, at de små hunde skal slæbe rundt med overvægt, da det tydeligvis ikke er sundt, og så er jeg ret ligeglad med hvad og hvor meget den avler har gjort for racen. De hunde er fede... ikke kompakte.. ikke muskuløse.... de er fede!!


  • #65   2. nov 2018 Og siden hvornår er "vundet en del på udstillinger" en god ting??? FB vinder en del uden at kunne trække vejret..

    Ja det er skønt, at vi er kommet så vidt...


  • #66   2. nov 2018 Den røde hund: det er jo netop et KÆMPE vink med en vognstang om, at noget er rivende ruskende galt, hvis du skal fodre din hund op før en udstilling.
    En hund, der løber agility og derfor skal være i sin bedste form og bedst muligt helbred!

    Overvægt hos hunde er ikke en "holdning". Det er en belastning. Og hvis den belastning ligefrem er ønsket, så trænger definitionen af det racetypiske til at blive ændret.


  • #68   2. nov 2018 Isabelle ja når det vigtigste er, hvor synd det er for Helene med alt det arbejde hun har lagt i racen, så er vi vist derude, hvor hunden ikke er ret vigtig mere.

  • #69   2. nov 2018 Racen skal være kompakt. Og når dommere belønner de runde hunde er det da klart at man fodrer sin hund op for at kunne konkurrere. Jeg gider ikke rigtig mere og har derfor ikke udstillet ret meget. Lidt i Norge, for min er allerede DKCH og SECH. Jeg synes det er sjovere at lave noget aktivt med mine hunde.

  • #70   2. nov 2018 Og kompakt er så fed... ja men det lyder da super fornuftigt.

    Tænk den dag, hvor man gør det bedste for racen/hunden og ikke for at vinde en skide sløjfe?


  • #71   2. nov 2018 Hvis hunden ikke er kompakt af bygning skjules det jo af fodringen.
    Vi vil jo alle gerne lave sunde racetypiske eksemplarer, men alle har jo et ideal eller personlig tolkning af standarden. Det kan man ikke stride imod.


  • #72   2. nov 2018 Ja, du fodrer din hund op - og det bør netop åbne ens øjne op for at noget er HELT galt, og at "de har vundet en del på udstillinger" da slet ikke er et brugbart argument.

    En agilityhund skal være i god form og godt helbred for at kunne løbe optimalt. Du er nødt til at fodre din hund op inden en udstilling; gå på kompromis med hendes topform.
    Det burde aldrig være sådan. Det ønskværdige burde jo netop være en hund i topform.

    Kan du overhovedet ikke se, hvor fuldkommen forkert dette er? Uagtet hvor godt et arbejde vedkommende gør for racen, så er de DSG'er overvægtige, og det ér en kæmpe belastning at sætte på sin hund.


  • #73   2. nov 2018 Det er jo helt tåbeligt at fede en hund op, for at den kan vinde en udstilling smiley Hvis en hund er kompakt, så er det fordi den er BYGGET kompakt. Hvis en hund er normalt bygget, og skal virke kompakt, er den fed.

    Jeg lavede lige en billed-søgning af labrador retriever champion DKK. Jeg vil ikke lægge billederne herind, men lav søgningen, og fortæl mig om de hunde er kompakte eller fede smiley


  • #74   2. nov 2018 Jeg ved godt hvordan jeg foretrækker mine hunde og enhver må jo selv bestemme hvordan ens hund skal se ud.

  • #75   2. nov 2018 Uanset tolkning, så burde ALLE vide, hvornår en hund er for tyk.. og dette er uanset hvor kompakt den skal være.

    Der er så mange gode undskyldninger ... jeg er heller ikke for tyk, men har bare utrolig store knogler eller noget.


  • #76   2. nov 2018 Det burde alle vide. Det er vi enige om.

  • #77   2. nov 2018 Ja du bestemmer da helt selv.

    Problemet er jo bare, at man ikke burde belønne fede hunde på udstilling, man ikke burde fede en hund op inden udstilling, OG det burde ikke vises på tv, når hundene netop er for fede.


  • #78   2. nov 2018 Jeg kan desværre ikke bidrage med billeder af egne hunde. Tager ikke ret mange billeder og slet ikke hvor man kan se foderstand.

  • #79   2. nov 2018 A de labradors er simpelthen grotesk.. dont even go there!!!!

    Kig i labrador grupperne på FB, hvor nye hvalpekøbere bliver vejledt om at fodre med hvidt brød og pasta inden udstilling.. de skal jo være tøndeformet ik???


  • #80   2. nov 2018 Det er svært at ændre en hel kultur. Ja, labrador har samme problematik.

  • #81   2. nov 2018 Den røde ... den sang er ved at blive gammel ... det er jo mange racer på DKK udstilling... udseende udseende OG udseende... labradors bøvler også med temperament nu.. for IGEN... åhhh de skal bare være kompakte, kæmpe store bamsehoveder... skid da hul i deres temperament ..

  • #82   2. nov 2018 Det er som om du viger udenom svaret hver gang: kan du ikke se, at noget er helt galt, når en hund i topform skal fodres op inden en udstilling?

    Meget muligt at man måske er venner med eller synes om hende, der har repræsenteret DSG'erne i fjernsynet, og hun har da sikkert gjort noget godt i andre sammenhænge.
    Men hun lægger en enorm belastning på sine hunde, som under ingen omstændigheder kan være sundt, og det skal ændres.

    Det skal vi ikke bare acceptere som "en holdning".


  • #83   2. nov 2018 Men udseendet er jo det karakteriserer en race. Det er jo på udseendet du kan bestemme racen. Det er immervæk svært ved at se på temperamentet.

  • #84   2. nov 2018 Pointen er lige præcis at man nu godkender en god og sund race og laver en standard, der gør at dem kun bliver mere usund.
    DSG er en arbejdshund, den skal være fit, muskuløs og adræt. Ikke fed, have udstående øjne og et nervøst væsen.

    Hvis de to hunde er racetypiske, så er jeg alvorligt bekymret!


  • #87   2. nov 2018 Jo, det kan jeg godt. Og det er jo derfor jeg ikke udstiller ret meget. Min hund har ikke en jordisk chance blandt de andre hunde.

  • #89   2. nov 2018 Standarden bliver vel ikke ændret blot fordi racen bliver endeligt FCI-godkendt.

  • #90   2. nov 2018 Man har muligheden for at lave en standard for en race - og så vælger man det der?

  • #91   2. nov 2018 Men så forstår jeg ganske enkelt ikke #63?

    Jeg ville da ikke være stolt af at få repræsenteret min race på landsdækkende TV af to individer, som slet ikke lever op til den sunde og stabile standard man gerne vil se?


  • #92   2. nov 2018 Standarden er sgu da ikke fed... det er da en elendig dommer.. eller flere som tolker det.

    Hvorfor synes ejere, at det er ok at byde deres hunde det??


  • #93   2. nov 2018 Hvis det der er hundene, så ja så har hun valgt at tage dem med ind for at repræsentere racen.

  • #94   2. nov 2018 Jeg forstår slet ikke hvordan man vælger sundhed fra, for at præmiere noget sygt? Det er præcis lige så tosset som i lab og schæfer, som vel er nogle af dem der er mest ekstremt delt op i sunde arbejdshunde, og handicappede udstillingshunde. Hvorfor ikke stræbe efter det bedste?

    Jeg synes i forvejen ikke at DSG er den mest charmerende race, men de to boller dér, er næsten ulækre. Jeg kan SLET ikke se hvorfor man vil stræbe efter det smiley


  • #95   2. nov 2018 Jeg vælger at fokusere på begivenheden og ikke de to individer. Prøv at se livestreamingen fra store ring i morgen, så kan man se hele 97 eksemplarer.

  • #96   2. nov 2018 A fuldstændig enig...

  • #98   2. nov 2018 Nicole .. det lader til, at det er det vi kalder kompakte... for ellers ligner det jo mynder.

  • #100   2. nov 2018 Jeg gider faktisk ikke se en live streaming .. det ville bare ødelægge min ellers så fantastisk kommende weekend. Vi ved de er fede, som de resterende 80-90 % af hundene på udstilling.

  • #101   2. nov 2018 Der er ikke mange gårdhundeopdrættere der arbejder med sine hunde. Så jeg tror det er derfor udstillingerne er så populære. Både for konkurrencens skyld men også det sociale, hvor man mødes med ligesindede.

  • #104   2. nov 2018 Ja men hvorfor skal hundene være fede... fint at udstille... jeg har gjort det.. hyggeligt, men sgu da ikke nødvendigt at fede sin hund op.

  • #105   2. nov 2018 Jeg ville SÅ gerne være der, men jeg har hvalpe hjemme.

  • #106   2. nov 2018 Vi er enige om at gårdhunden skal bruges, men de er jo så flinke at de ikke brokker sig ved inaktivitet. De hygger bare i sofaen.

  • #107   2. nov 2018 Og ligesom fedme er det heller ikke ok.

    Hunde fortjener, at leve et aktivt liv, og blive holdt slanke.


  • #109   2. nov 2018 Den røde hund, helt ærligt, vil du ikke blive ked af at se dine egne hvalpe i den tilstand?


  • #110   2. nov 2018 Men hvis man nu er opdrætter og har måske 3-6 hunde og et job, kan jeg godt se det kan svært at finde tiden til at aktivere dem alle.

  • #111   2. nov 2018 Helt ærligt. Jo, det ville jeg.

  • #113   2. nov 2018 Så må opdrætter nok lade være med at have så mange hunde!!!

  • #114   2. nov 2018 Og netop derfor har jeg kun 2 hunde. Og snart 3-4 afhængig af hvilke/n af hvalpene jeg beholder.

  • #115   2. nov 2018 Men man kan jo ikke bestemme over andres antal af hunde.

  • #117   2. nov 2018 Men hvis man ville være ked af at se sine egne hvalpe i sådan en tilstand, hvordan kan man så være stolt over at hele racen bliver repræsenteret sådan på landsdækkende TV?

    At du er kritisk over for hendes hundehold betyder jo bestemt ikke, at du negligerer den del, du mener hun har gjort godt.


  • #118   2. nov 2018 enhver må jo selv bestemme hvordan ens hund skal se ud.
    '
    Ja, det må man desværre, men sådan burde det ikke være. Folk burde straffes for at fede deres hunde op.
    Hvorfor skal det være lovligt og endda belønnes, at man feder sin hund op, hvorved man ødelægger hundens livskvalitet og udfordrer sundheden.


    Røde hund, jeg kan slet ikke forstå at du er fortaler af at "fede" en hund op fordi man vil udstille.
    Det er simpelthen en syg tankegang, at man vil acceptere at hunden får skavanker og nedsat livskvalitet kun fordi ejeren vil udstille.


    Måske skulle alle jer der feder jeres hunde op til en udstilling lade være med det, for så ville dommerne kun se sunde hunde og blev nød til at dømme efter det.



    Gaddafi skal udstilles den 24, så jeg må hellere komme i gang med at fede ham op.
    (ironi kan forekomme)
    Aldrig i livet om jeg vil fede ham op kun fordi han skal udstilles. Jeg vil hellere se ham sund og rask og sætter ikke hans sundhed og livskvalitet på spil for at få en snip af et farvet gavebånd.


  • #119   2. nov 2018 Jeg kan jo ikke bestemme hvilke hunde der er blevet valgt til at blive vist frem. Jeg glædes bare over begivenheden.

  • #120   2. nov 2018 Jeg er ikke fortaler for at fede hunde op. Jeg beskriver bare at jeg gør det for at fylde underlinjen ud. Jeg opfordrer sådan set ikke andre til at gøre det og jeg tror heller ikke jeg kender andre der gør det.

  • #121   2. nov 2018 Nej, du kan ikke bestemme hvilke to hunde der blev valgt.

    Men du kan bestemme om du bakker op om at fremvise smældfede hunde med udstående øjne, som giver et helt forkert billede af racen.

    Og ved at du bakker op, så bliver der jo ikke ændret noget,


  • #122   2. nov 2018 Jeg er ikke fortaler for at fede hunde op.

    Nu modsiger du da dig selv.
    Noget længere op skriver du, at du selv har fedet dine hunde op bare for at komme på en udstilling.

    Hvis ikke du bakkede fede hunde op, så var du nok startet med IKKE at fede dine egne op.


  • #123   2. nov 2018 Æh. Min hund har også udestående øjne, men er ikke smælderfed. Det hænger ikke nødvendigvis sammen.

  • #124   2. nov 2018 Jeg kan da heller ikke bestemme hvilke hunde, der vises frem. Jeg synes stadig det er under al kritik, at det er dem, som kom til at repræsentere racen smiley

  • #125   2. nov 2018 Hvorfor avler du på hunde med udstående øjne ?
    Derved er du med til at ødelægge racen, for ifølge race standarden må de ikke have udstående øjne.
    Der står hellere ikke i standarden at de skal være fede...………….


  • #127   2. nov 2018 Jeg så det godt i morges.
    Dejligt racen nu er internationalt anerkendt smiley og dejligt der er nogle ildsjæle der har arbejdet for det.

    Min første tanke var at den ene måtte være gammel og fra en tid hvor man tog det meste ind til registrering for at få en så stor genpulje som muligt. Det ligner ikke en dsg i min optik, men jeg kender heller ikke racen ret godt.
    Jeg synes det er ok racen skal være kompakt. Ingen tvivl de to på tv var til den runde side. De havde stadig været kompakt hvis de havde være fodret mindre.
    Men hvis det er udstilling man går op i, og det der er hvad dommerne vil have?, så er det næppe ugen op til Herning man sætter slankekuren igang..
    Man kan jo så håbe den måske starter mandag..


  • #129   2. nov 2018 Fordi den perfekte hund ikke er født og fordi hun har så mange andre gode kvaliteter at jeg har valgt at det er en detalje jeg kan leve med.

  • #130   2. nov 2018 Holy crap! smiley

  • #131   2. nov 2018 Anni, jeg anbefaler ikke at man skal fede hunde op. Jeg skriver bare at jeg selv gør det.

  • #132   2. nov 2018 Hende her er kompakt, muskuløs og en smule for fed - hun måtte gerne smide et halvt kg. Hun er bygget kompakt, ingen tvivl om det, og har nogle ordentlige muller på bagbenene. Men hun ER for tyk (har altid været det, og vil nok altid være det).

    Hun er dog en sylfide i forhold til de amerikanske corgier, som er bollefede, og som er blevet billedet på hvordan de skal se ud.

    Jeg forstår, om nogen, hvor svært det kan være at holde en sulten hund slank, men at fede den op for at tilfredsstille en dommer, det kan jeg altså ikke forstå.

    Sidste år i Herning døde jeg en lille smule i labbedelleringen. Der var en der var så pølsefed, at hele kroppen blævrede. Den fik en rød sløjfe smiley


    profilbillede
  • #134   2. nov 2018 Jeg synes, at der er en tendens til, at en dsg er en meget uhomogen størrelse. Det utrænede øje kunne let forledes til at tro, at stod man med en en lille korthåret hund, der fortrinsvis var hvid med brune og sorte felter, og denne hund ikke helt lignede en foxterrier eller en jrt, så var det nok en dsg. Er avlen startet op på den måde - altså med "forkerte" foxterriere og jrt'ere?

  • #135   2. nov 2018 Gårdhunden blev først anerkendt som race i 1987 og er derfor meget ny. Netop derfor er den stadig inhomogen. Der kan stadig indmønstres eksemplarer.

  • #136   2. nov 2018 I mine øjne burde man ikke have hund når man med fuld overlæg feder den op.
    Fatter ikke, at man vil spille russisk roulette med sin hunds liv.
    Det er ikke på grund af kærlighed til hunden at man feder den op, det er ene og alene egoisme


  • #137   2. nov 2018 Så jeg er ikke egnet som hundeejer fordi jeg fodrer hundens underlinje ned inden udstilling?

  • #138   2. nov 2018 Russisk roulette er måske lidt overdrevet på de 200-300 gram jeg smider på hende. Det er jo ikke mere end når hun fortærer et stort kødben i haven.

  • #142   3. nov 2018 Debatten virker ærlig talt lidt verdensfjern i forhold til den virkelighed man møder IRL. Langt de fleste DSG-ejere er jo komplet ligeglade med hvad man mener om at racen skal være en brugshund, og har mest af alt købt en "Kvik fra Matador", og det med at de skal luftes mere end en tur i haven, er et tilvalg og ikke en nødvendighed.

    Rigtig mange ejere er faktisk også ude af stand til selv at vurdere om hunden er fed, og læner sig 100% op ad dyrlægens vurdering. Her bliver det jo lidt op ad bakke, når så dyrlægen fortæller at de hunde man har (jeg kender en som har 4 stk. som svinger fra meget tynde til bollefede) alle er i fin stand!

    At man så kan holde på sådan en fedtklump uden at føle bare en smule ubehag, kan til gengæld undre, men sådan er vi jo forskellige.

    Uanset hvad man mener om hundene i indslaget, må jeg som udenforstående bare konstatere, at de ligner typeeksemplarer på dem jeg møder på mine gåture (og det er jo endda dem der BLIVER gået tur med).


  • #143   3. nov 2018 Kim og det er så ok.. debatten burde netop være her for at ændre dette.

    En avler her i tråden fortæller jo netop om at fede op, hvor man måske burde gå forrest og imod denne trend, som også gælder mange andre racer.

    Den med dyrlægen og fede hunde .. hmmm er lidt enig, men folk hører sgu også, hvad de vil. Kan min hund få hvalpe bliver ofte til, at ja det ville den have super godt af, selvom dyrlægen måske blot har svaret, ja det kan alle tæver. Dyrlæger ved godt, hvor usundt overvægt er.


  • #145   3. nov 2018 Kvik fra Matador er ikke en DSG, det er en Eo Terrier

  • #146   3. nov 2018 #145
    Sikkert nok, men det er der så ikke ret mange der ved.


  • #147   3. nov 2018 Anni eo-terrier? smiley Skulle der stå fox-terrier smiley for det var han... Bandit hed den oprindeligt smiley

  • #148   3. nov 2018 temperamentet lader da noget tilbage at ønske på de to i klippet.... ikke mit indtryk af racen at de skal reagere sådan men miljøet er voldsomt der hvor de er. måske man skulle have valgt nogle mere nervefaste

  • #149   3. nov 2018 Hvor er det trist at man er der ude, at man må fede hunden op for at få den til at ligne standarden. Måske man skulle hoppe på vognen sammen med de fladnæsset racer
    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/887261-hvalpekoebere_taenk_jer_om____fladnaesset_racer__?t=1541233261&unread=1#lastViewed

    Utroligt hvad man ønsker at gøre ved sin hund bare for at få en præmiering. Delme sørgeligt for hunden!!.

    Den røde hund. Er puljen af avlshunde i dsg meget lille?


  • #150   3. nov 2018 Racen er jo stadig ung og meget inhomogen i typen. Vi arbejder med et snævert materiale. Genpuljen er virkelig ikke stor.

  • #151   3. nov 2018 Jeg undrer mig over den kultur. Vi fodrer da ikke dansk spids op til udstilling... Det er også en kompakt hund

  • #153   3. nov 2018 Bouvier bliver også fedet op inden udstilling. Kendte en, der havde en ret højt præmieret af racen - ham fedede hun op når han skulle stilles, og så måtte hun slanke ham efterfølgende når han skulle trænes, for ellers røg han af i det lange stop.

    Det er imo hysterisk morsomt - hvis det altså ikke var så sørgeligt. Jeg har været på udstillinger før i tiden, jo, det har jeg - det er jo tilladt at blive klogere og det er jeg så en af dem, der er blevet for jeg kommer der ikke mere smiley

    Men anyways - de hunde sådan et sted, er med meget meget få undtagelser, overvægtige. Ikke nødvendigvis fede - men overvægtige.

    Sådan er det bare - at forsøge at afvise det, tyder imo på et noget fantasifuldt virkelighedsbillede, eller blot en solid gang faktaresistens smiley


  • #154   3. nov 2018 Det er en sjov ting det med vægt.

    Jeg ved dog, at en del danske dommere indenfor Broholmerne er begyndt at skrive for meget huld ved mange hunde. Det er ligesom en ny trend der er kommet indenfor det sidste år. Så der sker ligesom noget. smiley

    Vores Broholmer tæve er jo ret slank for racen (ikke spinkel, det er noget andet til dem der ikke kender racestandarden), og hun har jo vundet mange præmier alligevel. Dog får vi også det modsatte at vide af en del udenlandske dommere og enkelte danske, altså at hun er for slank, men det tager vi med et smil, for det er et valg en ejer tager.

    Man skal dog også passe på, at vi ikke ender med at alle hunde skal ligne en mynde, for der har vi jo set hvordan det kan gå helt over i den anden grøft.

    Sandheden er et eller andet sted i midten tror jeg. Ikke alle hunde er en top trænet atlet, og alt andet lige tror jeg heller ikke at det er specielt sundt at være. Jeg tror at mange top atletiske hunde slider lidt for meget på deres krop hvis man alene ser på sundhed. Plus, ikke alle har hunde for at træne med den i 90 procent af deres fritid.

    Realisme er en sund ting at have med i sin holdninger.

    De kære hunde vi ser på billedet er tykke i mine øjne, men fanme nej om jeg gider og kritisere sådan en dame, Hvis det ikke var for nogen ildsjæle der kæmper for deres racer, så ville der dæleme ikke ske meget her i verden.

    Så nej, den kære dame er ikke perfekt, men derfor har hun formodenligt gjort mere for den hunderace, end de fleste af os kan sige om vores egen.


  • #155   3. nov 2018 Arghhh mon de alle kommer til at ligne mynder ... næppe med den overvægt vi ser på de hunde i dk.

  • #156   3. nov 2018 #154

    Det er nok bare mig, men jeg synes ikke det er at "gøre noget" for en race / en hund, at lade den være overvægtig.
    Nej, jeg har ikke "gjort noget" for min race - men .. hvad har det i grunden med sagen at gøre ?

    Er det en jublende lykkelig event, at den race nu er FCI godkendt, hvis det betyder, at den skal være overvægtig for at være "rigtig" i en udstillingsring ?
    Jeg synes det ikke ...

    Den "pjece" der bliver linket til - jeg ser EN hund, der ikke er overvægtig - og den bliver så fremstillet som en "fejl" ... aj men ...

    En fra Magtor - og nej, jeg kan ikke huske hvad han hedder - men han udtalte om Broholmere, nu du selv bringer disse på banen, at han aldrig ser nogle fra den race, der er normalvægtige. Samtlige er overvægtige i højere eller mindre grad - plus at ejerne ikke ativerer / motionerer dem i det omfang, som racen kræver.

    Igen - hvis det er at "gøre noget" for racen, så ser vi bare rigtigt forskelligt på tingene lige der.


  • #158   3. nov 2018 Martine som du kan læse længere oppe er det kun få racer, som kunne trænge til lidt mindre mad og lidt mere motion... ellers er de i topform på udstillingerne. Tænker du tager fejl, OG har hørt forkert smiley

  • #159   3. nov 2018 Jeg synes det er rigtig trist, at nogle racer gerne udstilles og præmieres alt for tykke, men jeg er bange for, at det bare afspejler resten af samfundet.

    Jeg har udstillet slanke hunde i mange år uden problemer og med ganske meget succes. Jeg er klar over, at de fleste holder deres pyrer med lidt mere på sidebenene end jeg gør, og jeg har da også set pyreneere få bemærkning for at være for tynde, men jeg har set endnu flere få bemærkninger for at være for tykke.

    Jeg havde et par hunde nede og blive vaccineret her for et par uger siden. Det var en ny ung dyrlæge, og hun kom til min store overraskelse med en bemærkning om, at Sunshine var for tynd eller i hvert fald lige på grænsen. Sunshine har været ikke bare tynd men mager de første 4 år af sit liv, men sterilisering for 2 år siden har ændret det. Hun har aldrig været så fin, som hun er nu, slank men på ingen måde tynd.
    Nu har jeg i årevis brokket mig over, at dyrlæger enten blåstemplede overvægtige hunde eller i hvert fald pakkede beskeden så pænt ind, at det var let at ignorere. Men derfra til at reagere negativ om end også pænt pakket ind på en fin slank hund. Det synes jeg var trist, men igen for mig en indikation af at normal begrebet har ændret sig.


  • #160   3. nov 2018 @Martine.
    Det er din sædvanlige holdning, og du elsker jo at komme med det argument fra Magtor, jeg har læst det flere gange gange fra din side (og lidt senere kommer der en anden bestemt person med noget negativt omkring Broholmeren).

    Jeg har lige fortalt at der sker noget andet til udstillinger (som du burde være glad for) og du kommer med en gammel nyhed fra Magtor. Hvad kan jeg bruge det til? Kom nu videre i stedet for. smiley

    Det er den slags "jeg sidder fast i mine gamle argumenter" mennesker der gør at det er så negativt at gøre en forskel for engagerede mennesker her i livet på både små og store ting.

    Hvis folk der ingenting yder for en race, bare en gang i mellem gad rose og støtte op omkring positive udviklinger ville det måske gøre at tingene gik lidt stærkere i ny og næ og frem for alt sjovere... smiley

    Men hver gang der sker noget positivt indefor Broholmeren, så vil jeg nu stadig skrive om det, og jeg håber da at de fleste efterhånden forstår, at der er nogen der kæmper for deres hunderacer både indenfor hundestandarden og sundhed.


  • #161   3. nov 2018 Martin -

    Du er naturligvis velkommen til at afskrive mig som en "sur gammel mand" - det står dig frit for smiley
    Jeg kan bare ikke dele den jub-jub-jublende glæde over at "vi gør noget for vores race",læs; så er det OK at de er fede, for HEY, jeg gør da noget - hvad gør du ???!!!!!

    Det er for mig et virkeligt sært argument og jeg kan kun undre mig meget over, at du kan se det som gangbart ?

    Jeg har skrevet om ham fra Magtor én gang - jeg synes, og igen, det kan godt være det bare er mig ??? - men at sådan en mand skal tages noget mere seriøst, end nogle maniske udstillingsfolk, der helt tydeligt har langt videre grænser for hvordan en hund skal være i foderstand - når det bare udløser lidt højere tal på vægtskalaen.

    Men fair nok - hvis du ikke kan SE at hundene er overvægtige, så kan jeg da sagtens følge, at jeg må være ualmindelig irriterende støj på linien.
    Jeg vil dog ikke tage dit "råd" om at "komme videre" til mig - det kan du læse i Lenes indlæg hvorfor - jeg er ikke enig i at den udvikling som du tilsyneladende priser, er god - jeg synes den giver overvægtige hunde.

    Du må meget gerne dele din glæde over alt det positive, der sker med Broholmeren - det er da kun dejligt - men, jeg følger nu med, da jeg kender ham der har Danmarks eneste normalvægtige af slagsen, så lidt ser jeg da fra racen smiley


  • #163   3. nov 2018 De kære hunde vi ser på billedet er tykke i mine øjne, men fanme nej om jeg gider og kritisere sådan en dame, Hvis det ikke var for nogen ildsjæle der kæmper for deres racer, så ville der dæleme ikke ske meget her i verden.

    Hverken damen eller hendes engagement bliver kritiseret her.
    Kritikken går på, at man fremviser repræsentanter for racen der er decideret usunde fysisk og mentalt.
    Og med kritikken en bekymring for, om dette er fremtiden for denne seje lille brugshund.

    Hvis man vil beskytte racen er det ihvertfald den helt gale vej at gå.


  • #164   3. nov 2018 Martin - og også i indlæg #162 .. jeg forventer ikke du er enig med mig i, at udviklingen går den forkerte vej, men du må da i det mindste acceptere, at jeg ikke går ind for overvægtige hunde og det på ingen måde er for at genere dem, at jeg skriver som jeg gør.

    Det er sq ejerne / udstilingen som helhed, der hiver tingene i den forkerte retning ...


  • #165   3. nov 2018 Nu vi snakker dyrlæger, som er fanget i et gammelt billede af verden, hvor hunde skal være lidt til tykke side, så blev jeg da også spurgt efter, om jeg ikke skulle have nogle kilo på Fighter, for han var alt for tynd. Ved en dyrlæge. Og Fighter var ikke for tynd.
    Det er svært at ændre på noget, når dyrlæger, dommere og udstillere har en idé om, at overvægt er det der er pænest.


  • #166   3. nov 2018 Nå ja - da Bels skulle udstilles forud for sin avlskåring lod vi hende æde sig lidt flomme til. Et kilo oveni hendes normalvægt.
    F blev det så til.
    Det er sgu pinligt. Bagefter kunne vi så fjerne det kilo igen så hun ikke overbelastede led og muskler til træning.
    Så meget for det F.


  • #167   3. nov 2018 Hundene kommer umuligt til at kunne ligne mynder, for de mangler det overflødige fedtlag som andre racer og er ganske enkelt bygget helt anderledes.
    Ja ja overdrivelse fremmer forståelsen, men det er altid sådan lidt en ubrugelig frase: "de skal ikke ligne mynder".. det kommer de sørme heller aldrig til..


  • #168   3. nov 2018 @Martine.
    Jeg har lige skrevet at der er sket en ændring ved nogen dommere, og du ruller rundt i dine sædvanlige argumenter.

    Hvorhenne missede du lige, at der er dommere der beskriver til udstillinger at hundene er med for meget huld?

    Huld er et ord der betyder at hunden er for fed. Hvis mange dommere til udstillinger skriver det, så vil det betyde at udstillere begynder at slanke deres hunde.

    Altså en positiv udvikling. Jeg tror at du misforstod.

    Slutteligt kom dit sædvanlige argument med Cornelius (Deja-vu). Jamen kan du se mønsteret. smiley


  • #169   3. nov 2018 Hold dig venligst til temaet, Martin og ikke de der fnidder-ting.

  • #170   3. nov 2018 Snehvide, jeg snakker skam ikke om dyrlæger med en gammeldags holdning til foderstand, men om en ung ny dyrlæge.
    Jeg mener ikke, at det er gammeldags at ville have lidt ekstra på sidebenene, tvært imod jeg ser det som en udvikling, der er sket i de år, jeg har haft hunde. Og det er både i gadebilledet, nogen racer på udstilling, og altså også nogle dyrlæger.


  • #171   3. nov 2018 Vi så på broholmere i 2006, inden vi endte op med at købe amerikanske bulldogs. De to, vi så dengang, var slanke og muskuløse - ikke som de hængebugsvinlignende kommoder, der er fremherskende i dag. Altså må det være tidens krav (som Hausgård udtrykker det)
    Vi endte med bullerne, fordi de trods alt var mere atletiske - i al fald fra den valgte avler.


  • #172   3. nov 2018 Lene N:
    Det var også en yngre dyrlæge jeg var inde ved.
    Jeg ved at det især er igennem de senere år, at det er kommet frem, men af hvad jeg har læst/hørt, så var det også sådan for 40-50 år siden - måske har jeg misforstået?


  • #173   3. nov 2018 Snehvide, jeg tænker, der nok altid har været både dyrlæger og andre, der syntes, at mange mynder var/er for tynde.
    Jeg har også set mynder, bl.a. på udstilling, som jeg syntes var for tynde.

    Jeg synes, der er flere tykke hunde i gadebilledet i dag, end da jeg var ung for 40-45 år siden.


  • #174   3. nov 2018 Bestemt mynder kan sagtens være for tynde.
    Jeg synes at det er så morsomt, når der kommer en med en hund der er bredere end den er lang, og kommenterer på at mine er aaaalt for tynde. Men det er synd for de hunde, især når de skal fedes op for at vinde.

    Ville folk mon gøre det uden tøven, hvis de skulle slankes inden en udstilling? Altså så de var lige på grænsen til at være tydeligt undervægtige?


  • #175   3. nov 2018 Martin -

    Jeg tror du misser pointen ?

    Jeg deler på ingen måde din optimisme over at "dommere" beskriver hunden med for meget huld - for jeg tror at vi snakker ned fra fedme til overvægt .. og helt ærligt, det kan da ikke betyde den helt store forskel.
    Det er, som jeg har skrevet, fair nok at du har en anden holdning til tykke hunde - eller nej, et eller andet sted ikke, men lad nu det ligge ...

    Men at afskrive mig som en, der bare er "imod" og "misforstår" .. nej, det er for let købt, Forhold dig til den udvikling der pågår - læs hvad både Lene og Isabelle skriver - men de "ruller måske også bare rundt" ?

    Jeg "argumenterer" ikke med Cornelius - jeg skriver blot, at jeg kender hans ejer og at jeg derigennem har lært racen at kende, og at jeg qva en veninde han og jeg deler, har erhvervet en del viden om den.
    Hvad er det, der er galt ved det ?

    Jeg ser overvægtige Broholmere - jeg har endnu til gode at se en, der er så flot som Cornelius .. som jo bliver beskrevet som "tynd" .. hvad er det, du synes jeg misforstår ?

    Så nej, jeg synes ikke jeg kan se "mønsteret" - og dog, men jeg tror bare at det du får øje på, har lidt mere fantasifulde farver smiley



  • #176   3. nov 2018 sjovt ved dansk spids er det omvendt... de slanker dem hvis de gør noget

    min er fx alt for tyk til udstilling pt.


    profilbillede
  • #178   3. nov 2018 aslan vejer altid ca 300-500 gram for meget. Det er et bevidst valg. da han blev alvorlig syg med et levertal på 8000 tabte han sig voldsomt. så derfor har jeg altid gjort det ved mine dyr men alt over 500 gram skal væk. enig

    at være tyk er enorm skidt. Jeg er selv ved at tabe 30 kg og det er helt vild sådan forskel det gør på en både fysisk og psykisk. så naturligvis gælder det også andre pattedyr

    jeg finder det uetisk at fede dyr op selv 600 gram gør en markant forskel for min hund så et kilo fx... uhørt.. og ti kg.... uha.... Det er en glidebane og jeg tror heller ikke det er sundt at blive fedet op.. tabe sig.. fedet op... tabe sig


  • #180   3. nov 2018 Men de øjne der og væsenet har noget med genpulje at gøre.
    For hulen, de skal passe på.


  • #184   3. nov 2018 Hmm - det er vel ikke stort anderledes, end når du udgyder dig om din enorme viden om hvordan man træner eksempelvis IPO smiley

  • #186   3. nov 2018 Som jeg sagde ... smiley


    Og enlight me iøvrigt lige - hvad er forskellen på en pudelpig og et malleslips ?


  • #187   3. nov 2018 #145
    Kvik er ganske rigtigt en fox i serien.
    De søgte dog efter en dsg til "rollen", men fandt ingen egnede. Derfor blev Kvik til en fox'er. smiley


  • #188   3. nov 2018 Hvis man deltager i avl ved man forhåbentlig hvordan det står til Majbritt. Jeg synes det andet er useriøst.

    men når det er sagt folk kan da sagtens følge med i vægt uden at udstille selv. Det er da ikke raketvidenskab at se på hundene hvordan de ser ud eller snakke med andre og spørge om krav inden for en race....





  • #189   3. nov 2018 Jeg har godt nok kun en meget begrænset erfaring med udstillinger, og endda kun men en race, men der så jeg ikke en eneste overvægtig hund blandt deltagerne, så der er da åbenbart forskel fra race til race.

    Dyrlægerne er efter min mening enten for dårligt uddannede, eller også for bange for at miste kunder, men som andre er inde på, er der jo også nogle mennesker der har en klar tendens til at filtrere det de ikke vil høre fra, og selv lægge lidt til.

    Jeg har selv oplevet at få stor ros fra dyrlægen, og et par dage senere, ved avlskåring, en klar melding fra opdrætter om at jeg godt kunne lade Luffe droppe et kilo. Så er det jo lidt op ad bakke, hvis man ikke selv har den store erfaring at trække på.

    I den forbindelse vil jeg dog sige, at der ikke er den ringeste forskel på Luffes adfærd, uanset om han vejer 34,5 (det laveste vi har set) eller 37 (det højeste og efter opdrætters mening et kilo for meget) så der er måske alligevel lidt plads til personlig præference?


  • #190   3. nov 2018 Maj-Brit, er dit hysteriske anfald om corgier her i tråden udledt af noget specifikt?

    Jeg så i dag corgier (ganske kort), eurasier, en hel masse småt og pelset (pomeranier måske?), lab, golden, flatter, toller, chodsky pes, beagle, basset’er (standard og petit basset griffon) og så så en masse jagthunde, jeg ikke kender navnene på (noget pointer-agtigt).

    Alle, undtagen chodsky pes, eurasier og de der jagthunde, var generelt overvægtige. Lab og golden var fede, nogle bollefede, men over en kam vejede nær sagt alle andre sådan lige 0,5-1,5 kg for meget. Ikke fede, bare kvabsede. En enkelt flatter var fin og slank (og en ejer i jagttøj, uden glimmer og sær spadserdragt i pangfarver), og den blev placeret sidst. Gætter på at den kun lige rundede for at få sin “ja, du er en flatcoated”, så den kan sættes i avl.

    Og hvorfor går jeg på udstilling? Fordi jeg godt kan lide hunde. Fordi der er sjove racer imellem, nogen jeg endda kunne være nysgerrig på. Og lidt for at dø af grin over pudler med benvarmere og underlige dimser på ørerne smiley Men forhindrer det mig i at synes at det er ulækkert at gøre sin hund fed, for at vinde præmier?

    Jeg har teknisk set også lov til at synes at udstilling er en underlig hobby, som ikke er på hundens præmisser. Så det synes jeg. Og nej, det er ikke en sport. Nu sagde jeg det smiley


  • #191   3. nov 2018 ds havde mønstring i Herning. 13 styk godkendt.

    her er Susannes i typisk udstillingsform for racen

    jeg undrer mig over den kultur ved visse racer. om at fede dem op. nogle der ved hvor den stammer fra? jeg kan slet ikke se en eneste fordel ved at gøre det


    profilbillede
  • #192   3. nov 2018 I høj grad er det vel netop racer, der gerne skal være kompakte eller måske ligefrem kraftige, så hjælper nogle dem lidt på vej, hvis de ikke i sig selv er kraftige nok, nogen hunde måske fordi de stadig er unge og ufærdige, andre fordi de simpelthen ikke er kraftigt nok bygget. Og det burde dommerne så gennemskue.

    Og så tænker jeg, at det for mange er en let beslutning eller bare noget, der kommer naturligt, simpelthen fordi mange - udstillere såvel som alle mulige andre - selv synes, at det er passende foderstand.

    Rigtig mange med overvægtige hunde synes jo ikke selv, at deres hunde er overvægtige.


  • #193   3. nov 2018 Jeg kan bare ikke forstå det... at fedme og at svinge op og ned i vægt er skidt er almen viden...

    ds er og så kompakt dvs firkantet. Det er slet ikke det samme som fed og hos os tæller det ned. dyrlægen synes min er fin. udstillerne siger han er fed... direkte fed... Det er utroligt der er sådan en forskel fra race til race

    og det er da om noget endnu mere usundt på en ung hund... Ja jeg overrasket. gider ikke udstille så ser kun ds pga aslan og avl og jeg havde ingen anelse om det her... Vil prøve at se nogle af de andre ringe næste gang.


  • #194   3. nov 2018 Kig på Bullterrier.. hvis du spørger ejerne er deres hunde kompakte og muskuløse .. og sandheden er, at størstedelen ikke ejer en muskel.. eller jo det gør de jo .. men de er ikke at se .. de er så kornfede og i dårlig form, at det er trist.

  • #195   3. nov 2018 Det stammer vel ikke fra noget mere specifikt end at overvægtige hunde er blevet normen, bredt accepteret, og dermed præmieret på udstillinger? Det skaber en kultur for at fede dem op, idet synet på idealvægten hos et bredt antal af fagpersoner - herunder dommere - har rykket sig

  • #196   3. nov 2018 Det må være nogle helt andre dommere vi har så....

  • #197   3. nov 2018 Nu f.eks. hos pyreneere, der skal være store kraftfuldt byggede hunde, men ikke uden en vis elegance, og som aldrig må virke tunge, oplever jeg jo, at rigtig mange, der køber sådan en hvalp, har et ønske om, at den skal være så stor og kraftig som muligt, så hurtigt som muligt.

    Og det er sandelig ikke bare udstillere, der er hr. og fru hundeejer. Det er noget, der sammenlignes, når hvalpe ejere mødes. Der er ofte prestige i at have den største og kraftigste.

    Det gælder selvfølgelig ikke alle men tilstrækkelig mange til, at man kan sige, at det er en tendens.


  • #198   3. nov 2018 Det er synd smiley

    jeg kæmper med mins vægt. Zara fodre ham bag min ryg sammen med manden og så er andre ligeglade eller gør det med vilje for at få en sløjfe.... fatter det ikk


  • #199   3. nov 2018 Lene det ser man jo hos mange racer.. også folk herinde der spørger til, hvordan deres hund bliver muskuløs og stor, og helst ikke vil vente på den alm udvikling hos hunden.

  • #200   3. nov 2018 Præcis Louise.

    Og langt størstedelen af alm. hunde ejere har aldrig sat deres ben på en udstilling, og er ikke influeret af hvad, der vinder på udstillinger. Men det er da alligevel ikke ok at lade fede hunde vinde på udstillingerne.


  • #201   3. nov 2018 Lene billedet er stadig, at hunde på udstilling og dem på gaden er for tykke. Dem på udstilling/avlere burde vide bedre, og påvirke købere i den rigtige retning.

    Har lige set billeder fra Herning... generelt hunde, som virkelig ser "kedelige" ud... synes ikke de ser "fit" ud på nogen måde.




  • #202   3. nov 2018 Som jeg lige har skrevet, så synes jeg ikke, at fede hunde skal vinde på udstillinger.

    Men som en opdrætter, der generelt har slanke hunde, og som virkelig præker for hvalpekøberne, så burde mine hvalpekøbere jo have slanke hunde. Sådan virker det bare ikke. Det er mere normen end undtagelsen, at når jeg ser mine hvalpe igen, så har de mere på sidebenene, end jeg synes er ideelt.

    Og mine hvalpekøbere ved jo godt, at mange af mine hunde har vundet meget på udstillinger, men det får dem altså ikke til at tænke, nå så må vi nok holde dem i samme foderstand. Nej, de holder dem lige som de selv synes, de skal være.

    Så jeg tænker ikke så meget, at det er udstillingerne, der påvirker hr. og fru DK hundeejer, som det er normen i samfundet, der også viser sig på udstillingerne og også hos nogen dommere.


  • #203   3. nov 2018 Lene ja måske, men igen så ændrer det ikke på det man ser på udstilling.

    Den gode nyhed er, at dommeren hos EB i dag vist var ret skrap, og slog hårdt ned på nogle af racens problematikker.


  • #204   3. nov 2018 Og så lige et for sjov spørgsmål: Der står 2 hunde i udstillingsringen. Stor race. Den ene er super velbygget og god type, men har et kilo eller 2 for meget på sidebenene. Den anden er mindre velbygget, men i bedre foderstand. Hvem skal vinde ? Og nu ved jeg godt, at der ikke behøver at være en vinder, men nu er det jo et spørgsmål bare for debattens skyld.

    Nr. 1, den lettere overvægtige kan slankes og blive virkelig god, og tænker vi avl indover, så giver den jo ikke overvægten videre. Nr. 2 den i perfekt foderstand vil aldrig kunne blive velbygget.


  • #205   3. nov 2018 Lene enig.

    Hvad tænker du, når du ser denne Bullmastiff?



    profilbillede
  • #206   3. nov 2018 Louise, jeg behøver ikke at blive ved med at gentage, at jeg ikke synes, at fede hunde som vindere i en udstillingsring er ok.



  • #207   3. nov 2018 For tyk for min smag.

  • #208   3. nov 2018 Lene tænker mere hunden, hvis man ser bort fra lidt overvægt.

  • #209   3. nov 2018 Louise, hvad skulle jeg tænke ?

    Jeg ved, der er en opdrætter, der laver nogle rigtig velgående bull mastiffer, og den her er formentlig derfra. Det er jo ikke noget, jeg kan se, når den bare står der. Det er ikke en race, der umiddelbart siger mig så meget, så jeg tænker egentlig ikke noget særligt, når jeg ser det billede.


  • #210   3. nov 2018 Hvor er jeg glad for jeg har pelshund. Mangler mine hunde fylde, så får de en skvat proteinpulver - i pelsen. En føntørring og let tupering. Og så er der ingen der kan se eller mærke hvad der er hoved eller bagende...

  • #211   3. nov 2018 Helt ok smiley

  • #212   4. nov 2018 Jeg synes at det er lige så sørgeligt, at DKK 's formand står offentlig frem og fortæller at Kvik fra Matador er en DSG
    Det er en ommer Jørgen Hindse


  • #213   4. nov 2018 Sørgeligt - ja
    Overraskende - aaaarh, ikke så meget


  • #214   4. nov 2018 Jørgen Hindse er en ommer - af virkelig mange årsager..

  • #215   4. nov 2018 CH, enig, synes at det er utrolig at han har kunnet sidde på den post i så mange år.

  • #216   4. nov 2018 Der må fandme sidde nogle terrier folk med ulmende onde øjne!


  • #217   4. nov 2018 Jeg så live streamingen fra storering i går og flere hunde blev også introduceret med forkert race og måtte rettes. Det skal de simpelthen have styr på.

  • #218   4. nov 2018 hvor pinligt men jeg har jo før kritiseret Dkks kommunikation... hvis de har en strategi bør de se den efter

  • #219   4. nov 2018 Fra Herning... samme hunde.. to forskellige dage. Hvordan er dette muligt?



    profilbillede
  • #220   4. nov 2018 .

    profilbillede
  • #222   4. nov 2018 Næsebor og skæv kæbe, hvis jeg husker korrekt. Men det blev nok forbedret i dag smiley

  • #223   4. nov 2018 Æææh?
    Det er jo kulsort


  • #224   4. nov 2018 CH ... synes du.. og det er købernes skyld.. husk det... ALDRIG DKK!

  • #227   4. nov 2018 @Louise.
    Det er muligt fordi at der er forskellige dommere på i mange tilfælde.

    Det har jeg også prøvet fortælle længere oppe.

    I en periode, tror jeg at vi vil se meget forskellige resultater, da der tager tid før end at man får luget ud i blandt dommerne, eller får dem til at indse, at de må have fokus ændret på sundhed.

    Det viste eksempel er dog ret voldsomt. smiley


  • #228   4. nov 2018 Det er EB.

    Martin jeg er faktisk ikke modstander af udstillinger.. synes det var hyggeligt dengang jeg udstillede, men hvis man ikke snart stopper det her cirkus, så synes jeg det er en falliterklæring fra DKK.

    Der kommer undskyldning på undskyldning, og jeg har snart hørt det hele.

    I sommers vandt hunde, som var ved at dø af hedeslag, og det var 20 grader. Hunde der ikke kunne bevæge sig vandt deres klasse.

    Jeg gider ikke flere historier om, at NU laver DKK en arbejdsgruppe, og NU skal dommerne slå ned på disse alvorlige fejl. Det har DKK talt om i årevis.

    Det er jo ikke kun et par racer den er gal med, selvom en enkelt vil påstå det.

    Hundene er i sølle form, mangler jo muskler og er for tykke. Ja det er ejernes skyld, men for dælen hvor de får belønning når de udstiller.


  • #229   4. nov 2018 I en periode indtil man får luget ud...
    Det her er altså ikke noget nyt fænomen, tværtimod!
    Tiden, hvor man kunne kalde det en periode, er for længst overskredet....

    Problemet ligger helt i toppen af den forening - og naturligvis i, at nogle til enhver tid vil støtte op om forening og ledelse uanset prisen for hundene, den skulle beskytte.


  • #230   4. nov 2018 Ja medlemmerne har magten

  • #232   4. nov 2018 For os med schæfer udvikler der sig langsomt noget alternativt.
    Den tyske hovedklub og FCI har det ret så svært med hinanden og herhjemme er vores hovedklub slet ikke på linje med DKK efter de nægtede at lytte i forbindelse med ændring af avlsrestriktionerne.
    For os med brugslinjer bliver der måske en fremtidig mulighed.
    Udstillingslinjerne er nok mere udfordrede.


  • #233   4. nov 2018 Enig selv har jeg ikke noget alternativ mht dansk spids. Der er udbrydere men det ligner en samojede mere end min hund....

    men hvis alle medlemmer sammen krævede ændringer kunne kulturen ændres indefra. problemet er at det gør medlemmerne ikke. uden deres støtte intet DKK men folk reagerer jo ikke på de ting her... De få gør men kun et flertal kan skabe en ændring

    seneste stunt var at sige nej til at lade os komme med i spidshundeklubben som ønskede os med . I stedet kører ds stadig solo.... og så er der hele polemikken om farve. racen fandtes i tre farver, DKK har valgt en. med en lille genpulje sorteres der derfor fra. useriøst


  • #234   4. nov 2018 Det er jo ligesom at alene give køberne skylden for ulovlig pelshandel af truede arter.. DET ER KØBERNES SKYLD, og så bliver der ikke gjort mere ved det end lige lidt sjw anti pels reklame, evt en klam halvnøgen idol(celeb) og så sker der sgu ikke rigtig noget videre ved det. Vi skal passe på med at tro at give skyld og pege fingre af kunder løser sådanne nogen problemer. For der findes nærmest intet mere naivt og halvhjertet. Ifht. krybskytter virker kun en ting, og det er bevæbnet vagter som har lov at skyde dem. Punktum. Den skal tages fra roden, ikke fra symptomet(ubevidste folk/kyniske folk/kognitiv handikappet folk, osv). Jeg mener der er brug for en tobladet øksestrategi, både kampagne til hr og fru åndssvag og gå efter repræsentanter og ledere i vores samfund. Det nytter ikke noget at fraskrive sig ansvar, vi har alle delansvar i vores samfund... Især ledere som bør stå frem som et eksemplarisk forbillede.

    Men det er jo som i politik, der er intet ansvarskrav...
    'Det er forfærdeligt at tænke videre over egentlig.. Så mange problemer pga. det...


  • #235   4. nov 2018 #219 og #220

    Jeg tror måske det har noget med huld at gøre - og ja, man har da hørt om hunde, der tabte sig, så kan det ikke være derfor, at de blev så meget bedre, dagen efter ?
    Udstillingsdommerne har jo ændret sig enormt meget hører jeg - så kan det være grunden ??

    Aj, jeg er godt nok forvirret ... smiley


  • #238   4. nov 2018 Nu bor vi jo i et lille land, med nabolande der alle er mindst lige så entusiastiske omkring hunde som os selv. Vil man give DKK et vink med en vognstang,, er det ret let at vælge en hund derfra.

  • #240   4. nov 2018 12 kg....?????? min vejer 15.... og er mindst 10 cm højere....

    og så er de alle sammen født total legesyge over for børn. som en medfødt chip i hjernen. De skal slet ikke lære det.... fantastisk....

    http://www.hunden.dk/nyheder/fredagsquiz-hvad-ved-du-om-dansk-svensk-gardhund/54563

    og sikke fede tre hunde på det foto i starten er


  • #242   4. nov 2018 Er hundene fra vores nabolande da sundere, Kim? Er FCI-klubberne bedre i nabolandene?

    Ja det er de Isabelle.
    I vores nabolande skal hundene nemlig tjekkes for arvelige lidelser inden avl.
    her hjemme kan man avle på alt krat og kravl med DKK's velsignelse.

    I Norge og Sverige er Dværg Pinscherne blandt andet kernesunde små hunde.
    Her hjemme er det nærmest umulig at finde sådan en som er kernesund.


  • #245   4. nov 2018 #240 De er fede fordi når børnlillen er fodret og har stresset en efter arbejde, så er det dejligt med en hund som kan gå og rydde op efter alt det børnene spilder over hele huset.. xD Så går regnestykket lige op, så kan man sidde i sin skærm i stedet for at opdrage på børn og hund. Det er ret smart, egentlig.

  • #246   4. nov 2018 sikke dog noget sludder Vark.....

  • #248   4. nov 2018 Om hundene er sundere i vores nabolande varierer fuldstændig fra race til race, og også om der er flere krav til undersøgelser, hvilket ikke nødvendigvis er det samme som sundere hunde.

  • #249   4. nov 2018 Kompakt og fed har intet med hinanden og gøre, det tror jeg også de fleste udstillingsdommere ved og jeg synes jeg oplever en positiv udvikling i forhold til dommernes indstilling til fede hunde.
    Det er blevet langt mere almindeligt at overvægt er nævnt i de udstillingskritiker jeg læser både i egen race og i andre.
    De to gårdhunde i klippet er fede i mine øjne og jeg bryder mig ikke om deres adfærd, sådan opfører de gårdhunde, jeg kender, sig ikke.

    I min race trækkes der ofte en præmieringsgrad, hvis hunden er for tyk, for er den det, bevæger den sig ikke med samme lethed som en normalvægtig hund.

    Jeg er nok indehaver af landets mest kompakte whippet smiley Hun er absolut ikke fed, men ½ gang bredere end flertallet og trods det stadig elegant.



  • #251   5. nov 2018 For schæferens vedkommendedet komplet ligegyldigt om man køber i ind- eller udland.
    Linjerne krydser landegrænserne hele tiden.

    Begge mine hundes fædre er af udenlandsk opdræt og det er helt almindeligt. Sådan er det jo for mange racer.


  • #252   5. nov 2018 Det har ikke noget med sundhed at gøre, når jeg nævner at man kunne købe sin hund andre steder, men grunden til at DKK er som de er, har jo nok noget at gøre med at de ved at de har noget der minder om monopol, når det gælder stambogsførte hunde i DK.

    At der så også, for nogle racers vedkommende, er et klart bedre udvalg i nabolandende er noget helt andet.


  • #253   5. nov 2018 Min race bliver ikke tjekket i ryggen i Danmark - eller jo, det gør de fleste når de fotograferer, mig selv inklusiv, men man kan ikke få det registreret nogen steder.

    Det kan man i Tyskland, Tjekkiet osv .. og jeg synes det er en stor fejl at man ikke gør det hos DKK også.
    Vi ser mange hunde med gode hofter og albuer, men hvad hjælper det, når ryggen ikke holder ?
    Mine schæferhunde havde henh A2 og B1 i hofter (dengang fotograferede man ikke albuer endnu), men så havde de så til gengæld henh spondylose og cauda equina .. så hvad skulle jeg bruge hofterne til ?

    Jeg ville virkelig tilgodese registrering af ryg også.



  • #255   5. nov 2018 Nogle racer er jo klart mere populære i nogle lande end i andre, så helt naturligt vil der være et større udvalg.

    Og mon ikke der for de fleste racers vedkommende er så meget avl på tværs af racerne, at der ikke er nogen mærkbar sundhedsforskel. Folk køber hunde i udlandet, tager til udlandet for at parre, og andre kommer til DK.

    Og hvis vi trækker udstilling ind over, så er det jo også i høj grad de samme dommere, der dømmer både herhjemme og i udlandet.


  • #256   5. nov 2018 Det ved jeg ikke, Isabelle ?
    Men jeg ved, at jeg skal til formandsmøde på søndag, og der gav du mig en idé til et af punkterne på dagsordnen smiley


  • #257   5. nov 2018 Jeg har tidligere spurgt til at prioritere at arbejde for en registrering af Cauda Equina, spondylose og pancreasinsufficiens i Schæferhundeklubben, men det er desværre ikke noget, der vinder gehør der.

  • #259   5. nov 2018 Vi fotograferer kun ved symptomer.

  • Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 11
    #260   5. nov 2018 De to hunde ser da sunde og raske ud. Mennesker er jo heller ikke lige kønne.

  • #261   5. nov 2018 Vi taler hverken om de er kønne eller søde... men tykke er de!

  • #262   5. nov 2018 Nej jeg fotograferer ikke gamle hunde med mindre der er mistanke om noget.

  • #263   5. nov 2018 Jeg fotograferer også kun ældre hunde, hvis der er problemer.

  • #264   6. nov 2018 Natholdet synes det er sjovt at hundene går amok.

    Kunne ikke dy mig, følgende er postet som reaktion;
    Hold op hvor er de to hunde TYKKE, det er sq pinligt, at de ska repræsenterer dansk svensk gårdhund, de er jo ikke engang racetypiske at se på, kunne lige så godt være gadekryds.

    Det er en superduper dejlig race, men hvis folk nu tror racen skal se sådan ud, så går det den, som det er gået mobs og fransk bulldog :,-( :,-(


Kommentér på:
DSG i Go'Morgen DK

Annonce