{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.402 visninger | Oprettet:

DSG i Go'Morgen DK {{forumTopicSubject}}

DSG står for endelig FCI-godkendelse - det er jo superskønt!

I den anledning er der et par repræsentanter for racen i Go'morgen DK - smælderfede.
Æv altså!

Nogen, der så det?

Kommentarer på:  DSG i Go'Morgen DK
  • #1   2. nov Jeg så det ikke i tv, men har senere set et billede derfra og tænkte netop at de så NOGET runde ud, de hunde.

• #2   2. nov De bliver tossede på kameraet på et tidspunkt og ryger ud af sofaen - der kan man se sådan nogle tøndeformede hunde med små hoveder.
    Håber dælme ikke at de skal sætte en standard for racen.
    En af dem havde chi-øjne

• #3   2. nov Vi kan slet ikke se TV - så nej Desværre er det jo blevet normalen at hunde er overvægtige og folk opfatter det ikke som et problem.

• #4   2. nov Jeg så det ikke, men jeg ser ofte på udstillinger, at der er tendens til fedme hos racen.

• #5   2. nov Øv, hvor trist!
    Det er så smuk en hund, dens bygning er SÅ fin - når den er fit!

• #6   2. nov Jeg så det ikke- men det lyder træls- især når nu man selv har et perfekt eksemplar

• #7   2. nov Sådan skal de være. Musklerne skal strutte!

• #8   2. nov Jeg så det og tænkte nøjagtigt det samme. Selv min far sagde det højt og han døjer med at se

• #9   2. nov Alt strutter på Lindas hund

• #10   2. nov Jeg så det godt og ja de var smælderfede. Men det er desværre blevet normen inden for racen. Flere opdrættere mener at mine to er ALT for tynde!

Her er Vega. Kort tid efter hendes PL operation, så der mangler stadig muskler på det her billede.

• #11   2. nov Her er Enya

• #12   2. nov For racen ... og Gud ved hvor mange andre racer. Kig på en DKK udstilling. Det er skørt, at det er normen. Min er også frygtelig tynd, hvis du spørger en på vejen, selv nu hvor han faktisk vejer 1 kg for meget.

• #13   2. nov Det er da ikke noget nyt at man har kunne få novicegodkendt en hund til at være DSG hvis den levede op til tacestandarten

• #14   2. nov Så ærgerligt. Men det er bare så typisk, at det danske folk skal have hunde der er bredere end de er lange.

• #15   2. nov Hundene fra Go' morgen Danmark til dem der ikke har set det.

• #16   2. nov Ej
    Nogle der ved hvornår i programmet de var der? Vil gerne finde det på tv2play

• #17   2. nov Frk Jensen, gå lige op og læs startindlægget igen, og prøv så at svare på det, frem for den dumme kommentar du kommer med i # 13.

• #18   2. nov De ser helt forkerte ud

• #19   2. nov Jeg mener det var i sidste sektion, De to små.

• #20   2. nov # 15
    De ligner slet ikke DSG, det ligner blandinger.
    Gad vide, hvorfor man lige finder og viser to eksemplarer, som ikke er særlig racetypisk ?

Men dejligt, at de nu er med i FCI

• #21   2. nov Så godt indslaget og tænkte nøjagtig det samme som dig CH og ja hvad pokker sker der med de chi øjne. ?!?!

• #22   2. nov #16
    Jeg gætter på, at det var omkring kl 7.45. Men det er et vildt gæt

• #24   2. nov Anni - Ja der står endelig godkendelse..

• #25   2. nov Den tendens har der også været når jeg har været på udstilling
    Der er vist endda dommere der belønner de overvægtige...
    Synes jo selv det her eksemplar er ret flot hvis eller de der Batman øre lå ned

• #26   2. nov Fra Jensen
    Læs en gang mere, der står ikke endelig godkendelse.
    Der står endelig FCI godkendelse, og det har intet som helst at gøre med dit svar om novicegodkendelse at gøre

• #27   2. nov Anni - Så siger vi det..

• #28   2. nov Ej Frk Jensen det er da rigtigt nok hvad Anni siger, at man kan indmelde en hund i en raceklub er ikke det samme som at FCI anerkender racen (og raceklubben) -som de har gjort i dag

Dansk/svensk gårdhunde klub anerkender det i hvert fald som noget exceptionelt der er sket i dag

https://secure.mobillos.dk/xdoc/293/pressemeddelelserottehundenanerkendesint1.pdf

• #29   2. nov Obster - Jeg gider hende bare ikke, har sagt flere gange hun skal holde sig fra mig.

• #30   2. nov #29
    Fra Jensen
    Det er jo op til dig selv.
    Havde du svaret på det opslaget handlede om, frem for igen at komme med en kommentar som ikke har noget med sagen at gøre, så havde jeg jo ikke kunne kommentere på det du skrev.
    Som sagt, det er op til dig.

Og hermed er der vinket af....

• #31   2. nov Anni - Jeg havde ikke ringet dit nummer op..

• #32   2. nov Nøj, hvor synd for racen, at sådan et par bliver repræsentanter på TV Det er lige sådan noget der trigger den reneste frustration

• #33   2. nov Arh, Frk Jensen, lige her må jeg også gå dig lidt imod. Du må simpelthen kunne holde til at nogen retter på den information, du giver - hvis du vil regulere, at enkelte personer skal holde sig HELT fra dig, så er den eneste måde at gøre det på, at man selv holder sig fra forum

• #34   2. nov Fünke - Nu kan jeg godt lide at være herinde, og der skal nok være andre der siger noget, det behøver ikke være hende

Jeg vil ikke skræmmes væk af en der ikke kan finde ud af at holde sig på afstand.

Jeg er selv holdt op med at opsøge hende.

• #35   2. nov Frk. skræmmes... ej stop dog. Det er et hundeforum.. du tager fejl. Drop dog det der.

• #36   2. nov Louise - Har ikke sagt jeg ikke har taget fejl.. Hun bliver ved med at skrive til mig..

• #37   2. nov Ja og... det kan da ikke køres sådan op... det er et ligegyldigt debatforum... så gå dig en tur, og nyd det gode vejr lidt.

• #38   2. nov Vil det sige at alle andre end Anni gerne må skrive at du tager fejl, frk. Jensen?

Men shizaaaa, hvor er det nogle grimme hunde, de to boller

• #39   2. nov Det ér da også bare irriterende når folk skriver til én på et debatforum. Jeg hader når den slags sker!

• #40   2. nov Louise - Jeg kører det ikke op. Jeg har bedt hende holde sig fra mig af flere omgange. Hun bliver ved og ved selvom jeg beder hende holde sig væk.

Det går mig meget på psykisk at hun bliver ved, hvilket jeg også har skrevet til hende flere gange, men det virker efterhånden som en sport for hende.

Jeg opsøger ikke hende, da jeg netop ikke gider hende.

Det hjælper en gåtur ikke på..

• #41   2. nov Hvis HG seriøst påvirker dig psykisk, så burde du holde en pause... det er da spild af tid så.

Tror altså du tager tingene lidt tungere end du burde.

• #42   2. nov A - Jeps.

Nicole - Nu handler det ikke om at der er "nogen" der skriver til mig Det handler om at Anni bliver ved.

• #43   2. nov Frk. Jensen hvis nu du lader være med at svare hende så behøver hun jo heller ikke at svare tilbage

• #44   2. nov Fubert - Det var hende der skrev til mig

• #45   2. nov Så ignorer dog... seriøst... fandme en børnehave!

• #46   2. nov Jamen så lad da være med at svare tilbage. Så simpelt er det.

• #47   2. nov Louise - Anni ikke HG. Jeg nyder skam at være herinde og slapper af med det..

• #48   2. nov Nicole - Hvis bare det var så vel.. Det er skam prøvet og så blev hun bare grovere.

• #49   2. nov Ja ... men så ignorer dog... du bliver jo selv ved.... det lyder ikke som ret meget hygge.

Tænker den virkelige verden måske skulle besøges lidt mere.

• #50   2. nov Louise - Det er skam afprøvet og har ikke hjulpet..

Og den virkelige verden er jeg skam også i..

• #51   2. nov Jamen så ignorer hende. Lad vær med at læse hvad hun skriver hvis du ikke gider. Så kan det da være lige meget hvad hun skriver.

Men nu sker det jo altså med mellemrum at du får skrevet noget der ikke er helt korrekt, og det er oftest der jeg har set hun retter dig. Og det er jo helt fair. Som det også gælder her.

• #52   2. nov Nicole - Jeg har ikke noget imod at blive rettet, jeg har noget imod den måde hun skriver til mig på.. Idag var det en af de gode, men sådan er det bestemt ikke hver gang..

Jeg har prøvet at ignorere..

• #53   2. nov Hvis alles største problem dog bare var én person på et internetforum, hvilken fredelig verden det så ville være

• #54   2. nov Ja halleluja ...

• #55   2. nov Nicole - Nu er hun ikke mit største problem, men et problem der fylder..

• #56   2. nov Kunne I lige fise et andet sted hen end i min tråd med det der?

• #57   2. nov Jo ... tilbage til de sørgelige fede DSG.

• #58   2. nov CH - jo, beklager.

• #59   2. nov Der er en - uh hemmelig! - gruppe for dsg med tavle på Facebook. Samtlige hunde fra opdrættere er nærmest smælderfede. Det er helt vildt. Jeg påtalte det på et tidspunkt derinde. Den tråd blev lynhurtigt slettet.

• #60   2. nov https://www.facebook.com/groups/307899943139988/?tn-str=*F

INGEN påtaler det i denne gruppe, roser bare..
    Og den der nervøse opfarenhed, som bestemt IKKE hører den race til, det er deres "ringeklokkeegenskab"

Ej, kom nu. Hvad har de gang i???

• #61   2. nov Jeg har netop talt med DSG-klubben's advokat. Det viser sig, at der har indsneget sig en beklagelig fejl i teksten. Ordlyden 'ringeklokkeegenskab' skal retteligt erstattes med 'ringe klokkeegenskab'
    Man beklager misforståelsen

• #62   2. nov Jeg har godt nok pænt svært ved at læse samtlige skrive "du er den sejeste i verden" - "du repræsenterer racen så fint" - "I så rigtig godt ud alle 3" - "stort tak til dig for din fight for racen".... om DSG'er som er smælderfede (og ja, heller ikke særlig racetypiske), og derfor reelt ikke har mulighed for at udfolde sig som de fortjener og har behov for.

• #63   2. nov Nu er jeg så opdrætter af dansk/svensk gårdhunde og det gør lidt ondt at de nedsættende kommentarer. Helene har gjort et stort arbejde med at promovere racen og vi er stolte af at hun repræsenterer os på landsdækkende tv. Nu er det faktisk sådan at de to hunde hun har med har vundet en del på udstillinger og er racetypiske. Vi har alle en holdning til hvor runde vores hunde skal være, men min 15-årige erfaring i gårdhunderingen viser med al tydelighed at dommerne foretrækker hundene kompakte og derfor ser størsteparten sådan ud. De må på ingen måde se myndeagtige ud. Det er så lidt af et dilemma for mig, der løber agility med min tæve, hun skal fodres lidt op hvis vi skal på udstilling.

• #64   2. nov Så fordi en dommer fortrækker hundene kompakte (læs tykke, da racen jo ikke er kompakt), så er det ok??

Jeg synes det er trist, at de små hunde skal slæbe rundt med overvægt, da det tydeligvis ikke er sundt, og så er jeg ret ligeglad med hvad og hvor meget den avler har gjort for racen. De hunde er fede... ikke kompakte.. ikke muskuløse.... de er fede!!

• #65   2. nov Og siden hvornår er "vundet en del på udstillinger" en god ting??? FB vinder en del uden at kunne trække vejret..

Ja det er skønt, at vi er kommet så vidt...

• #66   2. nov Den røde hund: det er jo netop et KÆMPE vink med en vognstang om, at noget er rivende ruskende galt, hvis du skal fodre din hund op før en udstilling.
    En hund, der løber agility og derfor skal være i sin bedste form og bedst muligt helbred!

Overvægt hos hunde er ikke en "holdning". Det er en belastning. Og hvis den belastning ligefrem er ønsket, så trænger definitionen af det racetypiske til at blive ændret.

• #67   2. nov Dit indlæg, Den røde hund, giver en virkelig god forklaring på, hvorfor det går galt for racer

• #68   2. nov Isabelle ja når det vigtigste er, hvor synd det er for Helene med alt det arbejde hun har lagt i racen, så er vi vist derude, hvor hunden ikke er ret vigtig mere.

• #69   2. nov Racen skal være kompakt. Og når dommere belønner de runde hunde er det da klart at man fodrer sin hund op for at kunne konkurrere. Jeg gider ikke rigtig mere og har derfor ikke udstillet ret meget. Lidt i Norge, for min er allerede DKCH og SECH. Jeg synes det er sjovere at lave noget aktivt med mine hunde.

• #70   2. nov Og kompakt er så fed... ja men det lyder da super fornuftigt.

Tænk den dag, hvor man gør det bedste for racen/hunden og ikke for at vinde en skide sløjfe?

• #71   2. nov Hvis hunden ikke er kompakt af bygning skjules det jo af fodringen.
    Vi vil jo alle gerne lave sunde racetypiske eksemplarer, men alle har jo et ideal eller personlig tolkning af standarden. Det kan man ikke stride imod.

• #72   2. nov Ja, du fodrer din hund op - og det bør netop åbne ens øjne op for at noget er HELT galt, og at "de har vundet en del på udstillinger" da slet ikke er et brugbart argument.

En agilityhund skal være i god form og godt helbred for at kunne løbe optimalt. Du er nødt til at fodre din hund op inden en udstilling; gå på kompromis med hendes topform.
    Det burde aldrig være sådan. Det ønskværdige burde jo netop være en hund i topform.

Kan du overhovedet ikke se, hvor fuldkommen forkert dette er? Uagtet hvor godt et arbejde vedkommende gør for racen, så er de DSG'er overvægtige, og det ér en kæmpe belastning at sætte på sin hund.

• #73   2. nov Det er jo helt tåbeligt at fede en hund op, for at den kan vinde en udstilling Hvis en hund er kompakt, så er det fordi den er BYGGET kompakt. Hvis en hund er normalt bygget, og skal virke kompakt, er den fed.

Jeg lavede lige en billed-søgning af labrador retriever champion DKK. Jeg vil ikke lægge billederne herind, men lav søgningen, og fortæl mig om de hunde er kompakte eller fede

• #74   2. nov Jeg ved godt hvordan jeg foretrækker mine hunde og enhver må jo selv bestemme hvordan ens hund skal se ud.

• #75   2. nov Uanset tolkning, så burde ALLE vide, hvornår en hund er for tyk.. og dette er uanset hvor kompakt den skal være.

Der er så mange gode undskyldninger ... jeg er heller ikke for tyk, men har bare utrolig store knogler eller noget.

• #76   2. nov Det burde alle vide. Det er vi enige om.

• #77   2. nov Ja du bestemmer da helt selv.

Problemet er jo bare, at man ikke burde belønne fede hunde på udstilling, man ikke burde fede en hund op inden udstilling, OG det burde ikke vises på tv, når hundene netop er for fede.

• #78   2. nov Jeg kan desværre ikke bidrage med billeder af egne hunde. Tager ikke ret mange billeder og slet ikke hvor man kan se foderstand.

• #79   2. nov A de labradors er simpelthen grotesk.. dont even go there!!!!

Kig i labrador grupperne på FB, hvor nye hvalpekøbere bliver vejledt om at fodre med hvidt brød og pasta inden udstilling.. de skal jo være tøndeformet ik???

• #80   2. nov Det er svært at ændre en hel kultur. Ja, labrador har samme problematik.

• #81   2. nov Den røde ... den sang er ved at blive gammel ... det er jo mange racer på DKK udstilling... udseende udseende OG udseende... labradors bøvler også med temperament nu.. for IGEN... åhhh de skal bare være kompakte, kæmpe store bamsehoveder... skid da hul i deres temperament ..

• #82   2. nov Det er som om du viger udenom svaret hver gang: kan du ikke se, at noget er helt galt, når en hund i topform skal fodres op inden en udstilling?

Meget muligt at man måske er venner med eller synes om hende, der har repræsenteret DSG'erne i fjernsynet, og hun har da sikkert gjort noget godt i andre sammenhænge.
    Men hun lægger en enorm belastning på sine hunde, som under ingen omstændigheder kan være sundt, og det skal ændres.

Det skal vi ikke bare acceptere som "en holdning".

• #83   2. nov Men udseendet er jo det karakteriserer en race. Det er jo på udseendet du kan bestemme racen. Det er immervæk svært ved at se på temperamentet.

• #84   2. nov Pointen er lige præcis at man nu godkender en god og sund race og laver en standard, der gør at dem kun bliver mere usund.
    DSG er en arbejdshund, den skal være fit, muskuløs og adræt. Ikke fed, have udstående øjne og et nervøst væsen.

Hvis de to hunde er racetypiske, så er jeg alvorligt bekymret!

• #87   2. nov Jo, det kan jeg godt. Og det er jo derfor jeg ikke udstiller ret meget. Min hund har ikke en jordisk chance blandt de andre hunde.

• #88   2. nov Kompakt og fed er to VIDT forskellige ting! Mine to gårdhunde er meget forskellige i bygning - Vega er ret myndeagtig og med dyb brystkasse. Enya er mere kompakt, meget muskuløs fra naturens side, kraftige ben osv. Men hun er absolut ikke tyk.

Aldrig om jeg ville fede mine hunde op for at få en placering på en udstilling. Det er trist at folk gør det. De burde fokusere på SUNDE hunde i stedet som kan leve et aktivt liv.

Jeg vil til enhver tid foretrække at købe hos en opdrætter med sunde og slanke hunde, der bliver brugt, men som ikke opnår placering på udstilling.

Selvfølgelig skal en hund være racetypisk, men de skal altså ikke være fede! Jeg synes det var nogle meget uheldige eksemplarer der fik lov til at repræsentere racen.

• #89   2. nov Standarden bliver vel ikke ændret blot fordi racen bliver endeligt FCI-godkendt.

• #90   2. nov Man har muligheden for at lave en standard for en race - og så vælger man det der?

• #91   2. nov Men så forstår jeg ganske enkelt ikke #63?

Jeg ville da ikke være stolt af at få repræsenteret min race på landsdækkende TV af to individer, som slet ikke lever op til den sunde og stabile standard man gerne vil se?

• #92   2. nov Standarden er sgu da ikke fed... det er da en elendig dommer.. eller flere som tolker det.

Hvorfor synes ejere, at det er ok at byde deres hunde det??

• #93   2. nov Hvis det der er hundene, så ja så har hun valgt at tage dem med ind for at repræsentere racen.

• #94   2. nov Jeg forstår slet ikke hvordan man vælger sundhed fra, for at præmiere noget sygt? Det er præcis lige så tosset som i lab og schæfer, som vel er nogle af dem der er mest ekstremt delt op i sunde arbejdshunde, og handicappede udstillingshunde. Hvorfor ikke stræbe efter det bedste?

Jeg synes i forvejen ikke at DSG er den mest charmerende race, men de to boller dér, er næsten ulækre. Jeg kan SLET ikke se hvorfor man vil stræbe efter det

• #95   2. nov Jeg vælger at fokusere på begivenheden og ikke de to individer. Prøv at se livestreamingen fra store ring i morgen, så kan man se hele 97 eksemplarer.

• #96   2. nov A fuldstændig enig...

• #97   2. nov Jeg vil næsten vædde med der er overtal af fede hunde til fremvisningen! Jeg har efterhånden set mange eksemplarer fra de forskellige opdrættere herhjemme, de ser sgu nærmest tykke ud allesammen...

• #98   2. nov Nicole .. det lader til, at det er det vi kalder kompakte... for ellers ligner det jo mynder.

• #99   2. nov Så er jeg sgu glade for mine mynder hvor DKK må have klokket i stamtavlerne. De har i hvert fald skrevet dsg. Jeg ringer til dem mandag og klager!

• #100   2. nov Jeg gider faktisk ikke se en live streaming .. det ville bare ødelægge min ellers så fantastisk kommende weekend. Vi ved de er fede, som de resterende 80-90 % af hundene på udstilling.

• #101   2. nov Der er ikke mange gårdhundeopdrættere der arbejder med sine hunde. Så jeg tror det er derfor udstillingerne er så populære. Både for konkurrencens skyld men også det sociale, hvor man mødes med ligesindede.

• #102   2. nov Jeg skal ind til udstillingen i Herning imorgen. Men kun for at shoppe. Jeg gider ikke kigge udstillingshunde så længe de mest fede, deforme og total fladnæset hunde bliver præmieret højest sådan helt generelt.

• #103   2. nov Den røde, en gårdhund skal da bruges? Det er en aktiv race for pokker da. Hvor er det trist hvis det kun udstilling er det de fleste opdrættere byder deres hunde!

• #104   2. nov Ja men hvorfor skal hundene være fede... fint at udstille... jeg har gjort det.. hyggeligt, men sgu da ikke nødvendigt at fede sin hund op.

• #105   2. nov Jeg ville SÅ gerne være der, men jeg har hvalpe hjemme.

• #106   2. nov Vi er enige om at gårdhunden skal bruges, men de er jo så flinke at de ikke brokker sig ved inaktivitet. De hygger bare i sofaen.

• #107   2. nov Og ligesom fedme er det heller ikke ok.

Hunde fortjener, at leve et aktivt liv, og blive holdt slanke.

• #108   2. nov Undskyld mig, opdrætter eller ej, men hvis det liv man byder en hund er fedme og et inaktivt liv, fordi hunden ikke brokker sig, så skulle man slet ikke have hund

• #109   2. nov Den røde hund, helt ærligt, vil du ikke blive ked af at se dine egne hvalpe i den tilstand?

• #110   2. nov Men hvis man nu er opdrætter og har måske 3-6 hunde og et job, kan jeg godt se det kan svært at finde tiden til at aktivere dem alle.

• #111   2. nov Helt ærligt. Jo, det ville jeg.

• #112   2. nov Den røde, jeg har 4 og snart 5 hunde igen. Pt studerer jeg, men jeg har også haft det antal med fuldtidsjob. SELVFØLGELIG kan de aktiveres alligevel! Og ellers er det virkelig så simpelt som at man ikke skal have så mange. Så har man FOR mange.

• #113   2. nov Så må opdrætter nok lade være med at have så mange hunde!!!

• #114   2. nov Og netop derfor har jeg kun 2 hunde. Og snart 3-4 afhængig af hvilke/n af hvalpene jeg beholder.

• #115   2. nov Men man kan jo ikke bestemme over andres antal af hunde.

• #116   2. nov Det kan man (desværre) ikke nej. Men for mig er det absolut ingen undskyldning. Ingen af de grunde du har nævnt her er gyldig årsag til at have fede eller inaktive hunde.

Så skal man bare lade være...

• #117   2. nov Men hvis man ville være ked af at se sine egne hvalpe i sådan en tilstand, hvordan kan man så være stolt over at hele racen bliver repræsenteret sådan på landsdækkende TV?

At du er kritisk over for hendes hundehold betyder jo bestemt ikke, at du negligerer den del, du mener hun har gjort godt.

• #118   2. nov enhver må jo selv bestemme hvordan ens hund skal se ud.
    '
    Ja, det må man desværre, men sådan burde det ikke være. Folk burde straffes for at fede deres hunde op.
    Hvorfor skal det være lovligt og endda belønnes, at man feder sin hund op, hvorved man ødelægger hundens livskvalitet og udfordrer sundheden.

Røde hund, jeg kan slet ikke forstå at du er fortaler af at "fede" en hund op fordi man vil udstille.
    Det er simpelthen en syg tankegang, at man vil acceptere at hunden får skavanker og nedsat livskvalitet kun fordi ejeren vil udstille.

Måske skulle alle jer der feder jeres hunde op til en udstilling lade være med det, for så ville dommerne kun se sunde hunde og blev nød til at dømme efter det.

Gaddafi skal udstilles den 24, så jeg må hellere komme i gang med at fede ham op.
    (ironi kan forekomme)
    Aldrig i livet om jeg vil fede ham op kun fordi han skal udstilles. Jeg vil hellere se ham sund og rask og sætter ikke hans sundhed og livskvalitet på spil for at få en snip af et farvet gavebånd.

• #119   2. nov Jeg kan jo ikke bestemme hvilke hunde der er blevet valgt til at blive vist frem. Jeg glædes bare over begivenheden.

• #120   2. nov Jeg er ikke fortaler for at fede hunde op. Jeg beskriver bare at jeg gør det for at fylde underlinjen ud. Jeg opfordrer sådan set ikke andre til at gøre det og jeg tror heller ikke jeg kender andre der gør det.

• #121   2. nov Nej, du kan ikke bestemme hvilke to hunde der blev valgt.

Men du kan bestemme om du bakker op om at fremvise smældfede hunde med udstående øjne, som giver et helt forkert billede af racen.

Og ved at du bakker op, så bliver der jo ikke ændret noget,

• #122   2. nov Jeg er ikke fortaler for at fede hunde op.

Nu modsiger du da dig selv.
    Noget længere op skriver du, at du selv har fedet dine hunde op bare for at komme på en udstilling.

Hvis ikke du bakkede fede hunde op, så var du nok startet med IKKE at fede dine egne op.

• #123   2. nov Æh. Min hund har også udestående øjne, men er ikke smælderfed. Det hænger ikke nødvendigvis sammen.

• #124   2. nov Jeg kan da heller ikke bestemme hvilke hunde, der vises frem. Jeg synes stadig det er under al kritik, at det er dem, som kom til at repræsentere racen

• #125   2. nov Hvorfor avler du på hunde med udstående øjne ?
    Derved er du med til at ødelægge racen, for ifølge race standarden må de ikke have udstående øjne.
    Der står hellere ikke i standarden at de skal være fede...………….

• #126   2. nov Ifølge tegningen af standarden skal de være kvadratiske, have en lige underlinje og en bred front
    Den er ikke overvægtig.. Den lige underlinje kommer når hunden er færdigvokset som 3-4 årig, ikke af at hunden er tyk
    Groft sagt, så præmierer man jo ikke hundens bygning når man præmierer de tykke hunde.. Man præmierer bare.. De tykke hunde
    Bygningen er jo hvordan knogler og muskler er skruet sammen, ikke hvor meget fedt der er udenpå

http://www.dsgk.dk/xdoc/293/fci_breed_presentation_danish-swedish_farmdog_2017-2018.pdf

• #127   2. nov Jeg så det godt i morges.
    Dejligt racen nu er internationalt anerkendt og dejligt der er nogle ildsjæle der har arbejdet for det.

Min første tanke var at den ene måtte være gammel og fra en tid hvor man tog det meste ind til registrering for at få en så stor genpulje som muligt. Det ligner ikke en dsg i min optik, men jeg kender heller ikke racen ret godt.
    Jeg synes det er ok racen skal være kompakt. Ingen tvivl de to på tv var til den runde side. De havde stadig været kompakt hvis de havde være fodret mindre.
    Men hvis det er udstilling man går op i, og det der er hvad dommerne vil have?, så er det næppe ugen op til Herning man sætter slankekuren igang..
    Man kan jo så håbe den måske starter mandag..

• #128   2. nov Se fx den sorte på side 70, den har den lige underlinje men er på ingen måde overvægtig

• #129   2. nov Fordi den perfekte hund ikke er født og fordi hun har så mange andre gode kvaliteter at jeg har valgt at det er en detalje jeg kan leve med.

• Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 8 Følgere: 34 Svar: 812
    #130   2. nov Holy crap!

• #131   2. nov Anni, jeg anbefaler ikke at man skal fede hunde op. Jeg skriver bare at jeg selv gør det.

• #132   2. nov Hende her er kompakt, muskuløs og en smule for fed - hun måtte gerne smide et halvt kg. Hun er bygget kompakt, ingen tvivl om det, og har nogle ordentlige muller på bagbenene. Men hun ER for tyk (har altid været det, og vil nok altid være det).

Hun er dog en sylfide i forhold til de amerikanske corgier, som er bollefede, og som er blevet billedet på hvordan de skal se ud.

Jeg forstår, om nogen, hvor svært det kan være at holde en sulten hund slank, men at fede den op for at tilfredsstille en dommer, det kan jeg altså ikke forstå.

Sidste år i Herning døde jeg en lille smule i labbedelleringen. Der var en der var så pølsefed, at hele kroppen blævrede. Den fik en rød sløjfe

• #133   2. nov Nå jeg kiggede lige i minde "gårdhunden" blade. Af de hunde der har fået præmier og er i bladet er ikke én af dem tykke Så der er måske færre end vi frygter, heldigvis

• #134   2. nov Jeg synes, at der er en tendens til, at en dsg er en meget uhomogen størrelse. Det utrænede øje kunne let forledes til at tro, at stod man med en en lille korthåret hund, der fortrinsvis var hvid med brune og sorte felter, og denne hund ikke helt lignede en foxterrier eller en jrt, så var det nok en dsg. Er avlen startet op på den måde - altså med "forkerte" foxterriere og jrt'ere?

• #135   2. nov Gårdhunden blev først anerkendt som race i 1987 og er derfor meget ny. Netop derfor er den stadig inhomogen. Der kan stadig indmønstres eksemplarer.

• #136   2. nov I mine øjne burde man ikke have hund når man med fuld overlæg feder den op.
    Fatter ikke, at man vil spille russisk roulette med sin hunds liv.
    Det er ikke på grund af kærlighed til hunden at man feder den op, det er ene og alene egoisme

• #137   2. nov Så jeg er ikke egnet som hundeejer fordi jeg fodrer hundens underlinje ned inden udstilling?

• #138   2. nov Russisk roulette er måske lidt overdrevet på de 200-300 gram jeg smider på hende. Det er jo ikke mere end når hun fortærer et stort kødben i haven.

• #141   3. nov 2-300 g er måske ikke så meget, afhængig af hvad hun vejer ca 5 % vægtøgning, pointen er at det ikke burde være nødvendigt at "fede" hunden op til en udstilling - medmindre den er for tynd. Man bør præmiere sunde, stærke og normalvægtige hunde.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 505
    #142   3. nov Debatten virker ærlig talt lidt verdensfjern i forhold til den virkelighed man møder IRL. Langt de fleste DSG-ejere er jo komplet ligeglade med hvad man mener om at racen skal være en brugshund, og har mest af alt købt en "Kvik fra Matador", og det med at de skal luftes mere end en tur i haven, er et tilvalg og ikke en nødvendighed.

Rigtig mange ejere er faktisk også ude af stand til selv at vurdere om hunden er fed, og læner sig 100% op ad dyrlægens vurdering. Her bliver det jo lidt op ad bakke, når så dyrlægen fortæller at de hunde man har (jeg kender en som har 4 stk. som svinger fra meget tynde til bollefede) alle er i fin stand!

At man så kan holde på sådan en fedtklump uden at føle bare en smule ubehag, kan til gengæld undre, men sådan er vi jo forskellige.

Uanset hvad man mener om hundene i indslaget, må jeg som udenforstående bare konstatere, at de ligner typeeksemplarer på dem jeg møder på mine gåture (og det er jo endda dem der BLIVER gået tur med).

• #143   3. nov Kim og det er så ok.. debatten burde netop være her for at ændre dette.

En avler her i tråden fortæller jo netop om at fede op, hvor man måske burde gå forrest og imod denne trend, som også gælder mange andre racer.

Den med dyrlægen og fede hunde .. hmmm er lidt enig, men folk hører sgu også, hvad de vil. Kan min hund få hvalpe bliver ofte til, at ja det ville den have super godt af, selvom dyrlægen måske blot har svaret, ja det kan alle tæver. Dyrlæger ved godt, hvor usundt overvægt er.

• #144   3. nov Hvis dommerne vil have fede hunde ( Vi ved de er fede, som de resterende 80-90 % af hundene på udstilling. ), og naturligvis holder det jo ikke en meter så burde Juice da have været smidt ud for at være for mager, nu corgierne også vælter rundt i fedt.

Hun blev ikke smidt ud:

8,5 år, stadig i fin kondition, ...............og stort set det samme året efter, som dommer sagde til Kasper: Fin form..

Der er racer, få racer ( lab, FB, Mops, EB f.eks), der kunne trænge til lidt mere motion og lidt mindre mad, og så er der alle de andre, hele myndegruppen, stort set alle små selskabshunde, langt de fleste jagthunde f.eks og så har vi passeret de 10-20 %.

( Og når man har SÅ meget imod de udstillingshunde, hvad laver man så på en udstilling?)

• #145   3. nov Kvik fra Matador er ikke en DSG, det er en Eo Terrier

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#146   3. nov #145
    Sikkert nok, men det er der så ikke ret mange der ved.

• #147   3. nov Anni eo-terrier? Skulle der stå fox-terrier for det var han... Bandit hed den oprindeligt

• #148   3. nov temperamentet lader da noget tilbage at ønske på de to i klippet.... ikke mit indtryk af racen at de skal reagere sådan men miljøet er voldsomt der hvor de er. måske man skulle have valgt nogle mere nervefaste

• #149   3. nov Hvor er det trist at man er der ude, at man må fede hunden op for at få den til at ligne standarden. Måske man skulle hoppe på vognen sammen med de fladnæsset racer
    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/887261-hvalpekoebere_taenk_jer_om____fladnaesset_racer__?t=1541233261&unread=1#lastViewed

Utroligt hvad man ønsker at gøre ved sin hund bare for at få en præmiering. Delme sørgeligt for hunden!!.

Den røde hund. Er puljen af avlshunde i dsg meget lille?

• #150   3. nov Racen er jo stadig ung og meget inhomogen i typen. Vi arbejder med et snævert materiale. Genpuljen er virkelig ikke stor.

• #151   3. nov Jeg undrer mig over den kultur. Vi fodrer da ikke dansk spids op til udstilling... Det er også en kompakt hund

• #152   3. nov "Helene har gjort et stort arbejde med at promovere racen og vi er stolte af at hun repræsenterer os på landsdækkende tv."

Jeg ville ikke være stolt af at få fremvist usunde eksemplarer af MIN race på landsdækkende TV, og jeg ville være hamrende ked af, at fede hunde skulle vises som repræsentanter for racen. Folk må jo tro, at det er sådan, dsg'er gerne skal se ud.

• #153   3. nov Bouvier bliver også fedet op inden udstilling. Kendte en, der havde en ret højt præmieret af racen - ham fedede hun op når han skulle stilles, og så måtte hun slanke ham efterfølgende når han skulle trænes, for ellers røg han af i det lange stop.

Det er imo hysterisk morsomt - hvis det altså ikke var så sørgeligt. Jeg har været på udstillinger før i tiden, jo, det har jeg - det er jo tilladt at blive klogere og det er jeg så en af dem, der er blevet for jeg kommer der ikke mere

Men anyways - de hunde sådan et sted, er med meget meget få undtagelser, overvægtige. Ikke nødvendigvis fede - men overvægtige.

Sådan er det bare - at forsøge at afvise det, tyder imo på et noget fantasifuldt virkelighedsbillede, eller blot en solid gang faktaresistens

• #154   3. nov Det er en sjov ting det med vægt.

Jeg ved dog, at en del danske dommere indenfor Broholmerne er begyndt at skrive for meget huld ved mange hunde. Det er ligesom en ny trend der er kommet indenfor det sidste år. Så der sker ligesom noget.

Vores Broholmer tæve er jo ret slank for racen (ikke spinkel, det er noget andet til dem der ikke kender racestandarden), og hun har jo vundet mange præmier alligevel. Dog får vi også det modsatte at vide af en del udenlandske dommere og enkelte danske, altså at hun er for slank, men det tager vi med et smil, for det er et valg en ejer tager.

Man skal dog også passe på, at vi ikke ender med at alle hunde skal ligne en mynde, for der har vi jo set hvordan det kan gå helt over i den anden grøft.

Sandheden er et eller andet sted i midten tror jeg. Ikke alle hunde er en top trænet atlet, og alt andet lige tror jeg heller ikke at det er specielt sundt at være. Jeg tror at mange top atletiske hunde slider lidt for meget på deres krop hvis man alene ser på sundhed. Plus, ikke alle har hunde for at træne med den i 90 procent af deres fritid.

Realisme er en sund ting at have med i sin holdninger.

De kære hunde vi ser på billedet er tykke i mine øjne, men fanme nej om jeg gider og kritisere sådan en dame, Hvis det ikke var for nogen ildsjæle der kæmper for deres racer, så ville der dæleme ikke ske meget her i verden.

Så nej, den kære dame er ikke perfekt, men derfor har hun formodenligt gjort mere for den hunderace, end de fleste af os kan sige om vores egen.

• #155   3. nov Arghhh mon de alle kommer til at ligne mynder ... næppe med den overvægt vi ser på de hunde i dk.

• #156   3. nov #154

Det er nok bare mig, men jeg synes ikke det er at "gøre noget" for en race / en hund, at lade den være overvægtig.
    Nej, jeg har ikke "gjort noget" for min race - men .. hvad har det i grunden med sagen at gøre ?

Er det en jublende lykkelig event, at den race nu er FCI godkendt, hvis det betyder, at den skal være overvægtig for at være "rigtig" i en udstillingsring ?
    Jeg synes det ikke ...

Den "pjece" der bliver linket til - jeg ser EN hund, der ikke er overvægtig - og den bliver så fremstillet som en "fejl" ... aj men ...

En fra Magtor - og nej, jeg kan ikke huske hvad han hedder - men han udtalte om Broholmere, nu du selv bringer disse på banen, at han aldrig ser nogle fra den race, der er normalvægtige. Samtlige er overvægtige i højere eller mindre grad - plus at ejerne ikke ativerer / motionerer dem i det omfang, som racen kræver.

Igen - hvis det er at "gøre noget" for racen, så ser vi bare rigtigt forskelligt på tingene lige der.

• #157   3. nov "Man skal dog også passe på, at vi ikke ender med at alle hunde skal ligne en mynde"

DET tror jeg ikke, der er den allermindste risiko for - ligesom der næppe er risiko for, at alle amerikanere ender med at ligne Twiggy (ultra tynd model i 60'erne)

• #158   3. nov Martine som du kan læse længere oppe er det kun få racer, som kunne trænge til lidt mindre mad og lidt mere motion... ellers er de i topform på udstillingerne. Tænker du tager fejl, OG har hørt forkert

• #159   3. nov Jeg synes det er rigtig trist, at nogle racer gerne udstilles og præmieres alt for tykke, men jeg er bange for, at det bare afspejler resten af samfundet.

Jeg har udstillet slanke hunde i mange år uden problemer og med ganske meget succes. Jeg er klar over, at de fleste holder deres pyrer med lidt mere på sidebenene end jeg gør, og jeg har da også set pyreneere få bemærkning for at være for tynde, men jeg har set endnu flere få bemærkninger for at være for tykke.

Jeg havde et par hunde nede og blive vaccineret her for et par uger siden. Det var en ny ung dyrlæge, og hun kom til min store overraskelse med en bemærkning om, at Sunshine var for tynd eller i hvert fald lige på grænsen. Sunshine har været ikke bare tynd men mager de første 4 år af sit liv, men sterilisering for 2 år siden har ændret det. Hun har aldrig været så fin, som hun er nu, slank men på ingen måde tynd.
    Nu har jeg i årevis brokket mig over, at dyrlæger enten blåstemplede overvægtige hunde eller i hvert fald pakkede beskeden så pænt ind, at det var let at ignorere. Men derfra til at reagere negativ om end også pænt pakket ind på en fin slank hund. Det synes jeg var trist, men igen for mig en indikation af at normal begrebet har ændret sig.

• #160   3. nov @Martine.
    Det er din sædvanlige holdning, og du elsker jo at komme med det argument fra Magtor, jeg har læst det flere gange gange fra din side (og lidt senere kommer der en anden bestemt person med noget negativt omkring Broholmeren).

Jeg har lige fortalt at der sker noget andet til udstillinger (som du burde være glad for) og du kommer med en gammel nyhed fra Magtor. Hvad kan jeg bruge det til? Kom nu videre i stedet for.

Det er den slags "jeg sidder fast i mine gamle argumenter" mennesker der gør at det er så negativt at gøre en forskel for engagerede mennesker her i livet på både små og store ting.

Hvis folk der ingenting yder for en race, bare en gang i mellem gad rose og støtte op omkring positive udviklinger ville det måske gøre at tingene gik lidt stærkere i ny og næ og frem for alt sjovere...

Men hver gang der sker noget positivt indefor Broholmeren, så vil jeg nu stadig skrive om det, og jeg håber da at de fleste efterhånden forstår, at der er nogen der kæmper for deres hunderacer både indenfor hundestandarden og sundhed.

• #161   3. nov Martin -

Du er naturligvis velkommen til at afskrive mig som en "sur gammel mand" - det står dig frit for
    Jeg kan bare ikke dele den jub-jub-jublende glæde over at "vi gør noget for vores race",læs; så er det OK at de er fede, for HEY, jeg gør da noget - hvad gør du ???!!!!!

Det er for mig et virkeligt sært argument og jeg kan kun undre mig meget over, at du kan se det som gangbart ?

Jeg har skrevet om ham fra Magtor én gang - jeg synes, og igen, det kan godt være det bare er mig ??? - men at sådan en mand skal tages noget mere seriøst, end nogle maniske udstillingsfolk, der helt tydeligt har langt videre grænser for hvordan en hund skal være i foderstand - når det bare udløser lidt højere tal på vægtskalaen.

Men fair nok - hvis du ikke kan SE at hundene er overvægtige, så kan jeg da sagtens følge, at jeg må være ualmindelig irriterende støj på linien.
    Jeg vil dog ikke tage dit "råd" om at "komme videre" til mig - det kan du læse i Lenes indlæg hvorfor - jeg er ikke enig i at den udvikling som du tilsyneladende priser, er god - jeg synes den giver overvægtige hunde.

Du må meget gerne dele din glæde over alt det positive, der sker med Broholmeren - det er da kun dejligt - men, jeg følger nu med, da jeg kender ham der har Danmarks eneste normalvægtige af slagsen, så lidt ser jeg da fra racen

• #162   3. nov "Det synes jeg var trist, men igen for mig en indikation af at normal begrebet har ændret sig."

Jeg er helt enig. Vel fik jeg at vide, at min Lina var "lidt til den runde side" af dyrlægen, men ordlyden burde have været: "Den hund er ALT for fed!" Da jeg så fik Lina ned på normalvægt, fik jeg besked om, at hun var for tynd.

• #163   3. nov De kære hunde vi ser på billedet er tykke i mine øjne, men fanme nej om jeg gider og kritisere sådan en dame, Hvis det ikke var for nogen ildsjæle der kæmper for deres racer, så ville der dæleme ikke ske meget her i verden.

Hverken damen eller hendes engagement bliver kritiseret her.
    Kritikken går på, at man fremviser repræsentanter for racen der er decideret usunde fysisk og mentalt.
    Og med kritikken en bekymring for, om dette er fremtiden for denne seje lille brugshund.

Hvis man vil beskytte racen er det ihvertfald den helt gale vej at gå.

• #164   3. nov Martin - og også i indlæg #162 .. jeg forventer ikke du er enig med mig i, at udviklingen går den forkerte vej, men du må da i det mindste acceptere, at jeg ikke går ind for overvægtige hunde og det på ingen måde er for at genere dem, at jeg skriver som jeg gør.

Det er sq ejerne / udstilingen som helhed, der hiver tingene i den forkerte retning ...

• #165   3. nov Nu vi snakker dyrlæger, som er fanget i et gammelt billede af verden, hvor hunde skal være lidt til tykke side, så blev jeg da også spurgt efter, om jeg ikke skulle have nogle kilo på Fighter, for han var alt for tynd. Ved en dyrlæge. Og Fighter var ikke for tynd.
    Det er svært at ændre på noget, når dyrlæger, dommere og udstillere har en idé om, at overvægt er det der er pænest.

• #166   3. nov Nå ja - da Bels skulle udstilles forud for sin avlskåring lod vi hende æde sig lidt flomme til. Et kilo oveni hendes normalvægt.
    F blev det så til.
    Det er sgu pinligt. Bagefter kunne vi så fjerne det kilo igen så hun ikke overbelastede led og muskler til træning.
    Så meget for det F.

• #167   3. nov Hundene kommer umuligt til at kunne ligne mynder, for de mangler det overflødige fedtlag som andre racer og er ganske enkelt bygget helt anderledes.
    Ja ja overdrivelse fremmer forståelsen, men det er altid sådan lidt en ubrugelig frase: "de skal ikke ligne mynder".. det kommer de sørme heller aldrig til..

• #168   3. nov @Martine.
    Jeg har lige skrevet at der er sket en ændring ved nogen dommere, og du ruller rundt i dine sædvanlige argumenter.

Hvorhenne missede du lige, at der er dommere der beskriver til udstillinger at hundene er med for meget huld?

Huld er et ord der betyder at hunden er for fed. Hvis mange dommere til udstillinger skriver det, så vil det betyde at udstillere begynder at slanke deres hunde.

Altså en positiv udvikling. Jeg tror at du misforstod.

Slutteligt kom dit sædvanlige argument med Cornelius (Deja-vu). Jamen kan du se mønsteret.

• #169   3. nov Hold dig venligst til temaet, Martin og ikke de der fnidder-ting.

• #170   3. nov Snehvide, jeg snakker skam ikke om dyrlæger med en gammeldags holdning til foderstand, men om en ung ny dyrlæge.
    Jeg mener ikke, at det er gammeldags at ville have lidt ekstra på sidebenene, tvært imod jeg ser det som en udvikling, der er sket i de år, jeg har haft hunde. Og det er både i gadebilledet, nogen racer på udstilling, og altså også nogle dyrlæger.

• #171   3. nov Vi så på broholmere i 2006, inden vi endte op med at købe amerikanske bulldogs. De to, vi så dengang, var slanke og muskuløse - ikke som de hængebugsvinlignende kommoder, der er fremherskende i dag. Altså må det være tidens krav (som Hausgård udtrykker det)
    Vi endte med bullerne, fordi de trods alt var mere atletiske - i al fald fra den valgte avler.

• #172   3. nov Lene N:
    Det var også en yngre dyrlæge jeg var inde ved.
    Jeg ved at det især er igennem de senere år, at det er kommet frem, men af hvad jeg har læst/hørt, så var det også sådan for 40-50 år siden - måske har jeg misforstået?

• #173   3. nov Snehvide, jeg tænker, der nok altid har været både dyrlæger og andre, der syntes, at mange mynder var/er for tynde.
    Jeg har også set mynder, bl.a. på udstilling, som jeg syntes var for tynde.

Jeg synes, der er flere tykke hunde i gadebilledet i dag, end da jeg var ung for 40-45 år siden.

• #174   3. nov Bestemt mynder kan sagtens være for tynde.
    Jeg synes at det er så morsomt, når der kommer en med en hund der er bredere end den er lang, og kommenterer på at mine er aaaalt for tynde. Men det er synd for de hunde, især når de skal fedes op for at vinde.

Ville folk mon gøre det uden tøven, hvis de skulle slankes inden en udstilling? Altså så de var lige på grænsen til at være tydeligt undervægtige?

• #175   3. nov Martin -

Jeg tror du misser pointen ?

Jeg deler på ingen måde din optimisme over at "dommere" beskriver hunden med for meget huld - for jeg tror at vi snakker ned fra fedme til overvægt .. og helt ærligt, det kan da ikke betyde den helt store forskel.
    Det er, som jeg har skrevet, fair nok at du har en anden holdning til tykke hunde - eller nej, et eller andet sted ikke, men lad nu det ligge ...

Men at afskrive mig som en, der bare er "imod" og "misforstår" .. nej, det er for let købt, Forhold dig til den udvikling der pågår - læs hvad både Lene og Isabelle skriver - men de "ruller måske også bare rundt" ?

Jeg "argumenterer" ikke med Cornelius - jeg skriver blot, at jeg kender hans ejer og at jeg derigennem har lært racen at kende, og at jeg qva en veninde han og jeg deler, har erhvervet en del viden om den.
    Hvad er det, der er galt ved det ?

Jeg ser overvægtige Broholmere - jeg har endnu til gode at se en, der er så flot som Cornelius .. som jo bliver beskrevet som "tynd" .. hvad er det, du synes jeg misforstår ?

Så nej, jeg synes ikke jeg kan se "mønsteret" - og dog, men jeg tror bare at det du får øje på, har lidt mere fantasifulde farver

• #176   3. nov sjovt ved dansk spids er det omvendt... de slanker dem hvis de gør noget

min er fx alt for tyk til udstilling pt.

• #177   3. nov Min tidligere tæve spiste godt men var flot slank. Jeg fik flere kommentarer på at hun var tynd og mager. En kaldte mig endda for en egoistisk dyreplager..

Jeg kan ikke se hvordan det er attraktivt at have en tyk hund. Bare de 5-8 kg jeg vejer for meget er en belastning.
    Når jeg ser den dsg for mig ser jeg en aktiv for klog hund der fiser rundt og fanger mus

Min lille hanhund på snart 1 år er så lige ranglet nok men han er også aktiv i forhold til at han er lidt småtspisende plus han ikke har sat muskler endnu

• #178   3. nov aslan vejer altid ca 300-500 gram for meget. Det er et bevidst valg. da han blev alvorlig syg med et levertal på 8000 tabte han sig voldsomt. så derfor har jeg altid gjort det ved mine dyr men alt over 500 gram skal væk. enig

at være tyk er enorm skidt. Jeg er selv ved at tabe 30 kg og det er helt vild sådan forskel det gør på en både fysisk og psykisk. så naturligvis gælder det også andre pattedyr

jeg finder det uetisk at fede dyr op selv 600 gram gør en markant forskel for min hund så et kilo fx... uhørt.. og ti kg.... uha.... Det er en glidebane og jeg tror heller ikke det er sundt at blive fedet op.. tabe sig.. fedet op... tabe sig

• #179   3. nov #150 En lille genpulje har da intet med overvægt at gøre eller om hundene skal fedes op til en udstilling? Man må da holde på at man udstiller en normalvægtig, sund og stærk hund, som repræsenterer racen på bedste vis.

I det hele taget undre det mig at udstilling alene handler om eksteriør og udseende, det burde efter min handle om hundenes sind, at de lever op til de ønskede egenskaber for racen samt eksteriør.

• #180   3. nov Men de øjne der og væsenet har noget med genpulje at gøre.
    For hulen, de skal passe på.

• #181   3. nov "Man skal dog også passe på, at vi ikke ender med at alle hunde skal ligne en mynde, for der har vi jo set hvordan det kan gå helt over i den anden grøft."

Og det undgår man jo lige præcis ved at udstille hunde med en ideel vægt. Dsg'en skal have en lige underlinje når den er færdigudvokset, dvs sådan skal bygningen på dens krop være. Når man så præmierer hunde der er overvægtige og derfor har den lige underlinje (eller mere til..) kan man jo ikke se om det er pga fedt eller om den reelt HAR en lige underlinje.

Hunde der præmieres ofte vil man også bruge mere i avlen fordi de er "racetypiske"..
    og pludselig skal de alle være fede for at have den lige underlinje for deres mor havde den ikke, hun var tyk

Hvorfor kan dommerne ikke se det?

• #182   3. nov #180 Helt enig, havde faktisk glemt øjnene og sindet på de to hunde (kan ikke se klippet), men ja her spiller genpulje en vigtig rolle!

Buster har et super sind, virkelig smuk (dog ikke så kvadratisk), men jeg møder desværre en del DSG'er som har et dårligt sind for ikke at tale om deres vægt.

Virkelig trist, for en skøn, skøn hund

• #183   3. nov Der røg sørme lige et par corgier på udstillingen i Herning med Good, de var for plumpe

Det var så lidt ud af de ca. 3400 fede/ overvægtige hunde på den udstilling, gætter på at der er ca. 4000 hunde, så tilbage er 600 normalvægtige

Herligt at folk, der sjældent kommer på en udstilling lige kan forklare, hvordan det står til

• #184   3. nov Hmm - det er vel ikke stort anderledes, end når du udgyder dig om din enorme viden om hvordan man træner eksempelvis IPO

• #185   3. nov Det med pisk, pighalsbånd, strøm, lyskesnor, malleslips, pudelpig?

• #186   3. nov Som jeg sagde ...

Og enlight me iøvrigt lige - hvad er forskellen på en pudelpig og et malleslips ?

• #187   3. nov #145
    Kvik er ganske rigtigt en fox i serien.
    De søgte dog efter en dsg til "rollen", men fandt ingen egnede. Derfor blev Kvik til en fox'er.

• #188   3. nov Hvis man deltager i avl ved man forhåbentlig hvordan det står til Majbritt. Jeg synes det andet er useriøst.

men når det er sagt folk kan da sagtens følge med i vægt uden at udstille selv. Det er da ikke raketvidenskab at se på hundene hvordan de ser ud eller snakke med andre og spørge om krav inden for en race....

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#189   3. nov Jeg har godt nok kun en meget begrænset erfaring med udstillinger, og endda kun men en race, men der så jeg ikke en eneste overvægtig hund blandt deltagerne, så der er da åbenbart forskel fra race til race.

Dyrlægerne er efter min mening enten for dårligt uddannede, eller også for bange for at miste kunder, men som andre er inde på, er der jo også nogle mennesker der har en klar tendens til at filtrere det de ikke vil høre fra, og selv lægge lidt til.

Jeg har selv oplevet at få stor ros fra dyrlægen, og et par dage senere, ved avlskåring, en klar melding fra opdrætter om at jeg godt kunne lade Luffe droppe et kilo. Så er det jo lidt op ad bakke, hvis man ikke selv har den store erfaring at trække på.

I den forbindelse vil jeg dog sige, at der ikke er den ringeste forskel på Luffes adfærd, uanset om han vejer 34,5 (det laveste vi har set) eller 37 (det højeste og efter opdrætters mening et kilo for meget) så der er måske alligevel lidt plads til personlig præference?

• #190   3. nov Maj-Brit, er dit hysteriske anfald om corgier her i tråden udledt af noget specifikt?

Jeg så i dag corgier (ganske kort), eurasier, en hel masse småt og pelset (pomeranier måske?), lab, golden, flatter, toller, chodsky pes, beagle, basset’er (standard og petit basset griffon) og så så en masse jagthunde, jeg ikke kender navnene på (noget pointer-agtigt).

Alle, undtagen chodsky pes, eurasier og de der jagthunde, var generelt overvægtige. Lab og golden var fede, nogle bollefede, men over en kam vejede nær sagt alle andre sådan lige 0,5-1,5 kg for meget. Ikke fede, bare kvabsede. En enkelt flatter var fin og slank (og en ejer i jagttøj, uden glimmer og sær spadserdragt i pangfarver), og den blev placeret sidst. Gætter på at den kun lige rundede for at få sin “ja, du er en flatcoated”, så den kan sættes i avl.

Og hvorfor går jeg på udstilling? Fordi jeg godt kan lide hunde. Fordi der er sjove racer imellem, nogen jeg endda kunne være nysgerrig på. Og lidt for at dø af grin over pudler med benvarmere og underlige dimser på ørerne Men forhindrer det mig i at synes at det er ulækkert at gøre sin hund fed, for at vinde præmier?

Jeg har teknisk set også lov til at synes at udstilling er en underlig hobby, som ikke er på hundens præmisser. Så det synes jeg. Og nej, det er ikke en sport. Nu sagde jeg det

• #191   3. nov ds havde mønstring i Herning. 13 styk godkendt.

her er Susannes i typisk udstillingsform for racen

jeg undrer mig over den kultur ved visse racer. om at fede dem op. nogle der ved hvor den stammer fra? jeg kan slet ikke se en eneste fordel ved at gøre det

• #192   3. nov I høj grad er det vel netop racer, der gerne skal være kompakte eller måske ligefrem kraftige, så hjælper nogle dem lidt på vej, hvis de ikke i sig selv er kraftige nok, nogen hunde måske fordi de stadig er unge og ufærdige, andre fordi de simpelthen ikke er kraftigt nok bygget. Og det burde dommerne så gennemskue.

Og så tænker jeg, at det for mange er en let beslutning eller bare noget, der kommer naturligt, simpelthen fordi mange - udstillere såvel som alle mulige andre - selv synes, at det er passende foderstand.

Rigtig mange med overvægtige hunde synes jo ikke selv, at deres hunde er overvægtige.

• #193   3. nov Jeg kan bare ikke forstå det... at fedme og at svinge op og ned i vægt er skidt er almen viden...

ds er og så kompakt dvs firkantet. Det er slet ikke det samme som fed og hos os tæller det ned. dyrlægen synes min er fin. udstillerne siger han er fed... direkte fed... Det er utroligt der er sådan en forskel fra race til race

og det er da om noget endnu mere usundt på en ung hund... Ja jeg overrasket. gider ikke udstille så ser kun ds pga aslan og avl og jeg havde ingen anelse om det her... Vil prøve at se nogle af de andre ringe næste gang.

• #194   3. nov Kig på Bullterrier.. hvis du spørger ejerne er deres hunde kompakte og muskuløse .. og sandheden er, at størstedelen ikke ejer en muskel.. eller jo det gør de jo .. men de er ikke at se .. de er så kornfede og i dårlig form, at det er trist.

• #195   3. nov Det stammer vel ikke fra noget mere specifikt end at overvægtige hunde er blevet normen, bredt accepteret, og dermed præmieret på udstillinger? Det skaber en kultur for at fede dem op, idet synet på idealvægten hos et bredt antal af fagpersoner - herunder dommere - har rykket sig

• #196   3. nov Det må være nogle helt andre dommere vi har så....

• #197   3. nov Nu f.eks. hos pyreneere, der skal være store kraftfuldt byggede hunde, men ikke uden en vis elegance, og som aldrig må virke tunge, oplever jeg jo, at rigtig mange, der køber sådan en hvalp, har et ønske om, at den skal være så stor og kraftig som muligt, så hurtigt som muligt.

Og det er sandelig ikke bare udstillere, der er hr. og fru hundeejer. Det er noget, der sammenlignes, når hvalpe ejere mødes. Der er ofte prestige i at have den største og kraftigste.

Det gælder selvfølgelig ikke alle men tilstrækkelig mange til, at man kan sige, at det er en tendens.

• #198   3. nov Det er synd

jeg kæmper med mins vægt. Zara fodre ham bag min ryg sammen med manden og så er andre ligeglade eller gør det med vilje for at få en sløjfe.... fatter det ikk

• #199   3. nov Lene det ser man jo hos mange racer.. også folk herinde der spørger til, hvordan deres hund bliver muskuløs og stor, og helst ikke vil vente på den alm udvikling hos hunden.