{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Sterilisation tæve for/i mod {{forumTopicSubject}}

Jeg er den glade ejer af en lille tæve på 9 måneder som er i slutningen af sin første løbetid.
Min gamle tæve blev steriliseret da hun var 1-2 år fordi hun blev så trist efter hver løbetid og hun havde svært ved at holde sig ren, en beslutning som jeg gennem hele hendes liv var glad for.

Jeg havde egentlig tænkt hende her ikke skulle steriliseres men nu er jeg kommet i tvivl, der er jo fordele og ulemper ved begge dele.

Hvad er jeres erfaringer og hvad er for/i mod at sterilisere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation tæve for/i mod
  • #1   6. dec 2018 Jeg er for, 100 %. Det var drønubehageligt at stå med en hund med en akut operationstid på grund af livmoderbetændelse i sommers. Heldigvis var hun ung og fit. Havde hun været gammel og slidt, var det jo ikke sikkert, at historien var endt ligeså lykkeligt.

    Selvfølgelig er der fordele og ulemper, og der er jo også andre fordele end lige forebyggelse mod livmoderbetændelse, men lige præcis livmoderbetændelse kan være så lumsk, så den vægter højt for mig.

    Den eneste ulempe, jeg kan se, er, hvis man har en af pelsracerne, hvor en sterilisering kan ødelægge pelsen.


  • #2   6. dec 2018 Jeg har stået i samme situation som Danielle. Jeg vælger derfor altid at sterilisere mine tæver. Men som Danielle siger så kan pelsen blive noget af et mareridt hos pelsracer.

  • #3   6. dec 2018 Jeg steriliserer kun mine hunde, hvis de bliver syge.

    Jeg har langhåret collie og en af dem er steriliseret. Hendes pels er ødelagt og umulig at holde pæn. Hun har dannet meget underuld der filtrer og er mat, pelsen er ikke "selvrensende" mere og det kræver meget soignering og pelsarbejde at holde den, den er blevet meget floffy.

    Ellers kender jeg til tæver, der er blevet inkontinente, og nogle har problemer med at holde vægten, de bliver for tykke - de to problemer har jeg dog ikke haft med min steriliserede tæve.


  • #4   6. dec 2018 Jeg er 100% for det.
    Med Carmen var vi for sene til at få det gjort. Hun havde udviklet kronisk betændelse. Selv efter livmoderen blev fjernet blev det aldrig helt godt. Hun var på medicin resten af livet.

    Dyrelæge sagde også klart, havde vi haft fået det gjort inden det gik galt, var det aldrig endt sådan. 100%, i fremtiden hvis jeg skal have tæver og de ikke skal bruges i avl, så skal det ske så hurtigt som muligt.


  • #5   6. dec 2018 er 100% for, grundet ingen risiko for livmoderbetændelse som ca 20% af ikke steriliserede ældre tæver får ...

    OG jo tidligere sterilisation så er der også mindre risiko for brystcancer, som jeg har mistet en tæve på grund af ..
    Jo flere løbetider jo mindre % mæssig gevinst er der dog iht. brystkræften ... så får jeg tæve igen så bliver den steriliseret efter 1. løbetid , der mener jeg kun man mister 8% ... synes at have læst at har de først haft 4 løbetider er deres risiko lig de tæver der ikke er steriliserede ...


  • #10   6. dec 2018 Tusind tak fordi I deler jeres erfaringer! smiley


  • #11   6. dec 2018 Jeg vil ikke bare sterilisere. Det er trods alt et relativt stort indgreb, og desuden har jeg en tæve, som blev inkontinent efter sterilisation. Hun fungerer heldigvis fint på medicinen, som hun skal have dagligt, for ikke at tisse i søvne.

  • #14   6. dec 2018 Jeg er imod. Har opdrættet i snart 14 år. En tæve fra første kuld fik en indelukket livmoderbetændelse efter første løb. En snart 12 årig tæve fra 3 kuld har nu fået mamatumorer. Disse 2 hunde giver ikke mig grundlag for at neutralisere. Vi har nu en knap 10 årig tæve og da hun ikke er i avl mere, overvejer vi neutralisering via kikkert, af den eneste grund ikke at vores han ikke skal stresse unødigt under hendes løbetid.

  • #16   6. dec 2018 Isabelle, jeg tror jeg har det lidt på samme måde som dig - men at jeg jo også er bange for de lumske livmoderbetændelser. På den anden siden ved jeg ikke om jeg helt er med på idéen om at opererer et rask dyr, men igen - livmoderbetændelse, nej tak. Min tæve var ganske medtaget efter hende sterilisation, kastede op, havde diarré og havde ondt og var mat i flere dage - så var hun til gengæld hvalpet og ubekymret resten af hendes liv uden løbetid. Det er svært synes jeg, men jeg er virkelig glad for at høre folks meninger og erfaringer, det er godt at have med i beslutningsprocessen smiley

  • #17   6. dec 2018 Jeg er 110 procent for at sterilisere.

  • #23   6. dec 2018 Isabelle, min hund er blanding af Dansk Svensk Gårdhund og langhåret chihuahua, jeg tror ikke hun har underuld, så mht. pels vil det ikke gøre noget. Som nogle af de andre nævner om hvor tidligt osv., så er jeg ude i god tid, hvis jeg beslutter mig for sterilisering, så venter jeg efter 2 løbetid min. Jeg synes gerne hun må være fysisk og mentalt mere moden end hun er nu og jeg vil gerne se den næste løbetid, synes nemlig den første her var lidt vel blodig i forhold til at hun er en lille bitte hund på 5kg., måske bliver det lidt anderledes næste gang smiley

  • #24   6. dec 2018 jeg steriliserer kun hvis der problemer. min amerikaner var mega trist i 3 mdr ved løbetid, og overvejer at steriliser min sheltie pga falsk drægtighed. men ribbe blanding var i intet at mærke på andet end lidt blød dryppende og så var hanhund meget spændene. hun blev aldrig steriliseret.

  • #25   6. dec 2018 vores EB blev steriliseret og blev så inkontinent

  • #26   6. dec 2018 hjemmegående det gjorde min amerikaner også og det blev desværre hendes død, da i alder af 11 år og 8 mdr ikke kunne holde på vandet selv med det stærkeste medicin. men fortryder ikke hun blev steriliseret. for det andet var noget noget lort ??

  • #27   6. dec 2018 Annsofie - her havde min mand ingen anden grund, end at han ikke gad blødninger (og så mindre risiko for livmoderbetændelse) lidt ironisk, når hun så bare blev utæt på anden vis

  • #28   6. dec 2018 Jeg har skam også en inkontinent tæve efter sterilisering herhjemme, men at poppe en pille i hende en gang om dagen kontra hormonel forværring af allergi, som hun havde før steriliseringen, eller risikoen ved at sætte en gammel, slidt, hjertesyg hund i akut operation grundet infektion, ja så synes jeg egentlig, at den lille pille er let sluppet.

  • #29   6. dec 2018 Jeg synes ikke man kan retfærdiggøre kastration af hverken hanner eller tæver, med mindre der foreligger sygdom som begrundelse.
    Det forebygger muligvis livmoderbetændelse, men det øger så bare risikoen for en hel liste af andre ting, herunder kræft, overvægt, tab af drift og drive, flokproblemer, pelsproblemer, inkontinens osv.

    Mine hunde fungerer virkelig dårligt med kastrerede dyr, for de kan ikke kende dem som hverken han eller tæve, og bliver så i tvivl om hvad pokker de er. Og den problematik ser jeg SÅ tit til både træning og hundeleg hos mange forskellige racer og blandinger.
    Hunde har behov for deres hormoner i så mange forskellige henseender.

    Jeg fik selv Nanna steriliseret for to uger siden pga en lukket livmoderbetændelse, og så var det altså heller ikke værre. Hun gik fra at være frisk til at være mega syg på nul komma fem, men straks efter indgrebet var hun frisk igen. Nu beder jeg så bare til at vi ikke får alle bivirkningerne!


  • #30   6. dec 2018 Jeg steriliserer eller kastrerer ikke, medmindre der er en medicinsk grund til det.

  • #33   6. dec 2018 Begge mine tøser blev steriliseret som 2 årige..... Og jeg ville gøre det igen. Min familie har mistet 2 tæver p.gr.a. komplikationer ved livmoderbetændelse. 2 ældre tæver, som lynhurtigt blev så svage at de ikke klarede efterforløbet. Begge lukkede betændelser som lyn fra en klar himmel.

    Ingen af mine tøser havde problemer i forhold til andre og da SLET ikke i forhold til hinanden. De var bedste veninder.


  • #34   7. dec 2018 Det er ikke egen flok, der som regel er problemer i ved sterilisation. Det er genkendelse som det køn man nu er, af fremmede hunde. Mange får problemer med dette. Man ser øget stressadfærd, humpen, agression osv.





  • #36   7. dec 2018 Som udgangspunkt er jeg for at hunden som minimum får lov til at gå igennem sine naturlige udviklingsprocesser før man fjerner dit og dat.
    At opererer af medicinsk årsag - helt fint!
    At opererer forebyggende for livmoderbetændelse når hunden er fra de der 3 år kan jeg også godt se fornuft i især hvis man ved linierne får bøvl med det.
    Men jeg ville ikke gøre det uden medicinsk årsag i en ung alder.

    Vi har selv en tæve - steriliseret som hvad. 4 års. Grundet allergiudbrud i hver løbetid. Hun er blevet inkontinent og medicin kan nogenlunde holde det nede - for det meste. Og ellers må vi jo vaske gulv. Det ville jeg gøre igen.

    Jeg overvejede at gøre det forebyggende på min gamle tæve for livmoderbetændelse. Men ærligt jeg tør ikke ricikere pelsen går i knude. Det ville fandme være mere synd at leve med lorte pels i årevis endnu end en evt operation ved akut sygdom der måske måske ikke kommer.


  • #37   7. dec 2018 Luna blev steriliseret som 3-årig efter at have været gennem 4 løbetider. Hun blev aldrig højløbsk og de var meget uregelmæssige. Hun blev falsk drægtig, hver gang.

    Luna blev inkontinent som 9-årig, og dyrlægen sagde at det var en kombination af sterilisation og alder.

    Quila er lige gået i sit første løb i onsdags, og nu må vi se, hvordan hun klarer det.


  • #38   7. dec 2018 Jeg er generelt modstander af at skære dele af hunde, med mindre der er noget galt med dem.

    Det er egentlig mere af etiske årsager, end de praktiske fordele/ulemper det medfører. Vi VED jo faktisk ikke hvordan det påvirker dyrene, uanset om de i vores øjne ser ud til at være blevet "bedre".


  • #39   7. dec 2018 Ikke sterilisere uden grund - "why fix it if it ain´t broken"

    Vores Corso blev syg en nat - hun var lige omkring 10 år - blev kørt til dyrlæge, fik fjernet livmoderen akut ... og så var hun OK igen.

    Nope - jeg ville aldrig gøre det "forebyggende" - jeg tænker der er en grund til, at de ting der er i hunden, er der.


  • #41   7. dec 2018 Jeg får normalt kun steriliseret mine hunde ved sygdom, men har desværre været uheldig at have haft en del med livmoderbetændelser.

    Der har dog kun været en enkelt med en lukket livmoderbetændelse, og selv hende fangede jeg ret hurtigt i forløbet. Det ville være gået galt, hvis jeg ikke havde fået gjort noget ved det, men det var på ingen måde presserende. Men jeg kender folk, der har mistet en tæve pga. livmoderbetændelse og andre der har været tæt på. Så jeg synes, det er noget, man skal have respekt for.

    Alle mine tæver har fået pelsændringer, ingen er blevet inkontinente, heldigvis, ingen har fået lov at blive fede, de er fuldt ud lige så livlige og legesyge som før sterilisationen, ja nogle af dem er frisket gevaldigt op. Der kan jeg jo så tænke mig til, at de har haft begyndende problemer, som jeg har tænkt på som aldersrelaterede.

    Ingen af dem har ændret adfærd overfor andre hunde, og ingen har haft problemer med andre hunde efterfølgende, hverken egne andre hunde eller fremmede hunde.



Kommentér på:
Sterilisation tæve for/i mod

Annonce