{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
400 visninger | Oprettet:

Pleje af hundens tænder? {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvordan plejer i bedst jeres hunds tænder?

Børster i dem?

Giver i "bare" ben og tyggeting osv.?

Får i lavet tandrensning på jeres hund?
Hvis ja, hvor ofte?
Og hvor ligger prisen for en tandrensning? (Bare så jeg er forberedt).

Jeg har en lille hund.
Med kort snude og dermed er der svært at have noget at holde ved når man skal børste tænderne.
Plus det ikke har været øvet fra helt lille af, så ikke noget hunden og jeg er særlig gode til.

Hunden får 1-2 tyggeting (alverdens tørrede ting fra dyr) om dagen ud over tørfoder og nogle dage lidt rester.

Men er i tvivl om det er godt nok.
Syntes nogle dage hunden lugter lidt ud af munden.
Deraf min bekymring.
Hunden kommer selvfølgelig til en dyrlæge hvis det er det der skal til. Dog har hunden pæne hvide tænder.

På forhånd tak smiley

Kommentarer på:  Pleje af hundens tænder?
  • #1   8. jul Giver rå ben smiley

• #2   8. jul Renser deres tænder med jævne mellemrum

• #3   8. jul Jeg har vidst været heldig med mine hundes tænder.
    De har holdt sig selv.
    Dalton er 11 nu og hans tænder har holdt sig selv 100%
    Han har jævnligt fået kødben. Ca. En gang om ugen. Ikke nødvendigvis en ren knogle, men bare et hudben.
    Men han bruger generelt selv sine tænder meget. Han elsker at gumle i gamle grene og graver og bider rødder af med tænderne, når han er efter rotter og mosegrise.

Han har forøvrigt altid fået tørkost, som nogle påstår ødelægger tænderne.
    Det er så ikke tilfældet her.

Og så ved jeg godt at nogle er hysteriske med at en hund ikke må gnave i et stykke træ. Jeg har det sådan lidt... Naturlig adfærd under observation.

profilbillede
  • #4   8. jul små kortsnudede racer har som oftest store udfordringer mht tand-hygiejnen, de danner langt mere tandsten end store racer ... munden er lille, det kan være svært at nå rundt med børste, men brug de der finger-tutter .. https://www.mypets.dk/shop/fingertandboerste-petosan-oral-cleaner-8831p.html

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 10 Emner: 46 Svar: 3.840
    #5   8. jul Figo er fem år og har aldrig fået børstet tænder eller fået tandresning og han får ros for "fine bisser" når vi er til tjek ved dyrlægen.

Han får jævnligt rå ben samt tyggeben, men mit indtryk er at det kun er rå ben der batter i forhold til at rense tænder.

Ligesom med mennesker tænker jeg at nogle hunde er født med bedre/dårlige tænder end andre. Hvad siger din dyrlæge? Måske er problemet slet ikke så slemt eller måske har vedkommende gode tips til at holde tænderne rene?

• #6   8. jul Jeg børster tænderne på mine små når de er i bad -ca hver 3. Uge.
    De er ikke kortsnuede og racen har generelt gode tænder trods sine 3-5 kg.
    De får også jævnligt tyggeting og rigtige rå ben.

De var i narkose her i foråret af anden årsag og jeg bad om at få tjekket tænder nu de sov.
    De blev renset for lidt tandsten men dyrlægen var imponeret - de er 7,5 og 11 år. Jeg tror genetikken og hvordan munden er skruet sammen fysisk har rigtig meget at sige. Mere end plejen. Men står man med en hund i riciko så klart en indsats vil hjælpe!

• #7   8. jul Råt kød i store klumper, som hundene skal gnave i, renser tænderne. Derudover børster og skraber jeg plak af efter behov (som regel værst efter et kuld hvalpe, hvor tæven har ryddet op efter dem).

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 1.883
    #8   8. jul Mine får rå ben, tørrede ører, kæber osv. whimzees, plaque off samt børstede tænder 2 - 3 × ugentlig

• #9   8. jul Det er meget forskelligt fra hund til hund hvad der kræves.
    Gaia og reiki fik begge ben og andre tyggeting. Gaia havde flotte tænder lige til det sidste. Reiki døjede med tandsten, knækkede/flækkede og voldsomt slidte tænder de sidste par år. Han fik derfor renset tænder + fjernet skadede tænder hvert ca 5 måneder de sidste par år af sit liv.

Sten lærer at få børstet tænder. Tænker ikke det er noget vi kommer til at gøre det meget i, udover lejlighedsvist for at holde det ved lige, men så kan han det, hvis det bliver nødvendigt en dag.
    Jeg tænker ben og andet godt formentligt vil kunne klare jobbet.

• #10   8. jul Jeg vil også sige det er meget forskelligt fra hund til hund.
    Sam er en stor hund, får forskellige rå ben 2 gange om ugen og tygge snacks der skal hjælpe som tandrens hver dag, han er kun 2 år gammel og har allerede nu meget tandsten, det er bare pisse ærgerligt, det virker ikke som om at benene hjælper med at rense hans tænder.
    Så jeg er begyndt at lærer ham at få børstet tænder, forhåbentligt vil det hjælpe på det smiley

Schæferen derhjemme hos min mor, er 8 år gammel og har det pæneste tænder nogensinde, han får kun sit tørfoder og en dentax stick hverdag.

• #11   8. jul Ziva har lært at få børstet tænder, eller hun har lært at udholde det. Jeg gider ikke gøre det, men nu ved jeg at hun kan acceptere det, hvis behovet opstår. Hun er 2, flotte tænder, og har endnu en tandrensning til gode. Målet er ben hver uge, men det går ikke så godt da jeg mangler fryserplads og ikke er tilfreds med min slagter. Hun får helt sikkert tyggeting, men jeg tror ikke på de er tandrensenede som fx ribben hvor hun rigtig får brugt tænderne.

Ziva elsker at bruge tænderne til alt og gnaver gerne pinde og har nogle stykker af de der legetøj man kan smørre med dåsemad, fryse og så skulle de virke som tandbørste. Jeg tror overhovedet ikke på dem, men de er sjovere end Kong'en som jeg synes hun tømmer alt for hurtigt.

Ziva får lov at gnave i pinde, selvom jeg godt kender advarslerne imod dem.

Kommentér på:
Pleje af hundens tænder?

x