Demodex test! Demodex test!
Jeg har hørt der verser rygter om at det skulle være muligt at teste Staffordshire Bull Terrieren mod Demodex....
Jeg har netop fået bekræftet at dette ikke kan lade sig gøre i NOGEN landen i verden. Testen skulle simpelthen ikke være lavet til vores race, da man ikke ved præcis hvad der er for en genetisk defekt man leder efter...
Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen der kan fortælle mig nærmere, om hvor man skulle kunne få sine hunde testet i DK? Og hvad det så i givet fald skulle være man leder efter, og hvordan testen udføres?
Testen findes til flere andre racer, men disse kan ikke benyttes.
Jeg har i længere tid forsøgt at ligge pres på min dyrelæge, som er med til at starte disse projekter på KVL. Og hun har lovet at hun vil holde øjne og øre åbne for hvad der kunne være af muligheder for at få en godkendt test i DK.
Men da dette ikke er noget man har kendskab til på nuværende tidspunkt, er jeg meget uforstående overfor hvordan nogen kan have testet deres hunde....
Hjælp mig
På forhånd tak,
Christina
feb 2006
Følger: 53 Følgere: 51 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 1.140
Alle hunde har demodex i sig, det overføres fra tæven til hvalpene indenfor de 3 første døgn. Det er heldigvis ikke hos alle at det går i udbrud.
Har du dog en hund som viser tegn på demodex, kan man tage et hudskrab og teste. Har hunden demodex, så viser testen positiv. Man kan så påbegynde behandling.
Tester man så igen noget tid efter, når hunden igen er fri for synlige tegn på demodex, så vil testen vise negativ.
Derfor er det i mine øjne noget vås når der skrives at hunden er fri for demodex. For du kan jo kun tage udgangspunkt i testen på dagen. Og er hunden fri der, ja så viser testen jo ikke demodex. Men det fortæller jo intet om at hunden måske har været plaget af demodex som hvalp eller unghund.
Her er en artikel fra DKK, http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis.pdf
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.099
Er glad for at høre jeg ikke er den eneste der har stuset over det
feb 2006
Følger: 53 Følgere: 51 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 1.140
Ja du har ret, man skal huske at skelne imellem lokal og generaliseret.... :o)
Demodex test!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside