{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.994 visninger | Oprettet:

ben amputeret {{forumTopicSubject}}

Min mor er desværre amputeret efter en række blodprop i benet. hele benet er væk og hun er rystet og vil ikke se det.

Jeg er kørt til dem. er der nogle herinde der ved hvordan vi hjælper hende bedst mentalt, både som familie men også eventuelt mht noget hjælp.

sygehuset tilbyder samtaler med en præst. Jeg er usikker på om det er noget hun vil... hører gerne erfaringer. eller forslag.

da jeg kom så alle undtagen hende stumpen for første gang siden fredag da jeg ikke er bange for at adressere ting modsat min familie. hun gav naturligvis lov. Jeg har snakket med hende om hvordan det ser ud, at det er en fin bandage osv. og at det er forståeligt og ok at hun ikke er klar.

Min far kunne nok og så godt bruge lidt hjælp

jeg er vant til at snakke om det der er tabu men jeg er ikke prof. Jeg har forsøgt at spørge på sygehuset men de virker overraskede over at hun er i chok.... hvilket jeg undrer mig over da jeg synes det er en normal reaktion pp at vågne med et ben efter at have haft to i 75 år...

alle forslag input osv velkommen. De gør ikke selv noget da de er meget autoritetstro og chokerede men jeg vil gerne hjælpe uden at presse og i respekt.

Jeg håbede man automatisk fik et art tilbud men det gør man vist ikke... kan jeg hjælpe mere så hører jeg det derfor gerne

og mig? jamen jeg er sgu og så ramt og rystet over det og jeg havde slet ikke lyst til at se området eller noget for hvem har det? men min bror og jeg har hinanden og vores ægtefæller at læsse af på bagefter og ind i mellem og vi skal nok råbe op hvis det er. Vi er en anden generation jo...

hvis der skulle sidde en meden viden eller et forslag så del det. Vi vil sætte stor pris på det.

og som sagt naturligvis i fuld respekt for vores forældres behov og grænser. Det siger sig selv.

chokket gør at hun er trist og afvisende for erkendelse og derfor genoptræning, lige som hun ikke har spist noget før jeg kom og tog turen ved hornene og satte ord på. Det gør jeg gerne men måske der også er et art tilbud....





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ben amputeret
  • #2   18. jan 2020 Tak det før vi.

    problemet er dog også her og nu da hun jo intet vil fordi hun er bange for at se det.... Jeg tænker på en art akut hjælp under indlæggelse så hun kan få en god oplevelse... så god den kan blive


  • #6   18. jan 2020 Det gør jeg i morgen

    nu være rart at vide om de har nogle rettigheder først...


  • #8   18. jan 2020 Jeg ville tage fat i hospitalspræsten

  • #9   18. jan 2020 Altså umiddelbart tænker jeg jo en art krisehjælp. Tænker det at få amputeret et ben akut og uforberedt er traumatisk og kan sidestilles med fx at komme ud for en ulykke e.l.
    Jeg tror jeg ville prøve at kontakte osykiatrisk akutmodtagelse og spørge, om der er mulighed for en akut samtale, hvor de jo så også kan vurdere, om der er behov for opfølgning i psykiatrien, fortælle om andre tilbud osv.

    Og så findes der garanteret en patientforening, som kan fortælle om tilbud i forbindelse med amputation.


  • #12   18. jan 2020 Jeg har desværre kun dårlige erfaringer med ældre mennesker og store, livsændrende skader. Jeg har endnu ikke oplevet nogen af dem, som har kunnet kommet godt igennem det smiley

    Jeg ville ønske at nogen havde fortalt mig HVOR svært det ville være at komme igennem, både for den ramte, men sandelig også for de pårørende smiley Og jeg har ikke den fjerneste ide om, hvad der kan hjælpe dine forældre nu.

    Mit bedste råd til DIG er, at du skal forsøge at være der for dem, fortrække dem om de muligheder der er for hjælp og så i øvrigt bruge resten af din energi på DIG.

    Jeg er ked af at du skal igennem det her. Pas på dig selv smiley


  • #13   18. jan 2020 Tak alle sammen. jeres ord betyder rigtig meget.

    Tak for de gode links og svar. Min bror og jeg vil kigge på det og snakke med vores forældre om det


  • #14   18. jan 2020 Min morfar mistede førligheden i sin højre arm fra den ene dag til den anden og gik virkeligt også ned med flaget. Det var fuldstændigt livs forandrende, og i så gammel en alder tror jeg hurtigt man får en følelse af at livet er slut og man fremover bare er en byrde. Her var en præst en stor hjælp, selvom vi ikke er særligt kristne og så en god fysioterapeut, der virkeligt fik givet ham mod på livet igen.

  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #15   19. jan 2020 Øv sikke noget møg. Jeg tænker din mor er i krise og kan måske have gavn af en psykolog og måske en præst. Få fat i en visitator i kommunen så dine forældre forhåbentlig kan få noget hjælp. Tænker det bliver for stor en mundfuld for dine forældre at klare dagligdagen ihvertfald lige nu.

  • #17   19. jan 2020 Tak alle sammen

    snakkede med den sygeplejerske som har hovedansvaret for min mor i dag sammen med min mor og far. Hun startede allerede der snakken med dem om chok osv og hun sagde at det var godt de sagde det nu og at de ville være obs på at hjælpe mor med at se stumpen når hun var klar. Det kan godt vente og så vil de guide hende i at se væk når de skifter forbinding mm indtil hun er klar mentalt.

    Det var virkelig en lettelse med en professionel!

    Hun forklarede dem også hvorfor min mor er så enorm svag og tog en snak med dem om fremtiden. hjælpemidler, genoptræning osv. samt forklarede min mor hvad der skal ske nu.

    I dag spiste hun for første gang fast føde. Hun har desværre fået en lungebetændelse og det er hårdt men jeg kan mærke at den snak hjalp begge.


  • #19   19. jan 2020 kan ikke huske så meget da det er mange år siden, en min svigermor blev amputeret ved knæet grundet mangeårig sukkersyge, tror hun var omkring 85, hun fik gode år derefter trods alt, så de kan komme over det og få gejsten tilbage ...



  • #20   20. jan 2020 i dag har både mor og far det bedre. lægen der har opereret fik dem til sammen med ham at se såret. de havde en god oplevelse og nu er de helt lettede.

    hun spiser igen og drikker og sidder op

    og lige før ringede min far og der nu jeg høre hende blande sig i baggrunden så det er som hun plejer smiley

    lægen siger at hun nok ikke kan komme til at gå men det er ok for hun har været dårligt gående i mange år. de skal derfor i beskyttet bolig

    men sikke en forskel. Tak for hjælpen til at få professionelle ind over den mentale del


  • #22   20. jan 2020 Ja det går pludselig bedre med det hele. det er en helt vild ændring efter den mentale del blev taget hånd om

  • #24   20. jan 2020 hun har været oppe to gange i dag også

    ja simpelthen en lettelse


  • #26   20. jan 2020 tusind Tak:)

  • #27   20. jan 2020 dejligt, de og I skal nok finde en god hverdag nu hvor det værste chok har lagt sig ...

  • #28   20. jan 2020 Jeg tænker vi alle skulle lidt over et chok... mest min mor naturligvis men det har påvirket hele familien. vi griner rigtig meget nu... det er vist også sådan en klassisk chok reaktion... hvor man lige går hele skalaen igennem.

    Tak for jeres søde ord. det var rart at dele det her og så og få luft.


  • #31   18. feb 2020 Tak for at spørge. rigtig skidt desværre. hun er opereret igen i går og hun er desværre meget syg. der er betændelse i det og hun får hele tiden lungebetændelse.

    jeg er meget bekymret


  • #32   18. feb 2020 Rigtig god bedring med hende, HL smiley smiley

  • #33   18. feb 2020 Tak smiley

  • #36   18. feb 2020 øv .. håber de snart får styr på det så der kan komme en god periode

  • #37   3. mar 2020 min mor er igen indlagt i dag. hun har fået blodforgiftning og lægen forsøger at redde hende.

    Det har taget en rigtig skridt drejning pludseligt. De opererer nu....

    smiley


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #38   3. mar 2020 Åh nej altså smiley
    Stort kram


  • #39   3. mar 2020 Håber alt det bedste

  • #41   4. mar 2020 hun er vågnet selvom lægerne faktisk ikke troede det. nu venter vi på hvad de siger. hun smiler

  • #42   4. mar 2020 Det er gået godt... hun er sej

    Det er betændt. ny operation fredag... den 5.

    Det er sgu synd for hende


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #43   4. mar 2020 Ja det er rigtig synd hun skal igennem alt det møg. Det var rigeligt at miste benet.
    Håber alt det bedste. Kram


  • #44   4. mar 2020 de vil klippe hendes hår af men jeg har sagt nej. Det er langt og hun er frisør tidligere. Vi skal nok få en frisør til det.

    De skal ikke også tage håret nu. Det kunne jeg bare mærke


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #45   4. mar 2020 Hvorfor skal hendes hår klippes af ?

  • #46   4. mar 2020 de mener hun kan få svamp på sigt.... men jeg har sagt vi holder øje og det ikke sker nu

    de vil.klippe det kort


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #47   4. mar 2020 Synes det er rigeligt det hun gennemgår nu.
    Skulle hun få svamp så må det vel være den tid den sorg.


  • #48   4. mar 2020 præcist!

  • #50   1. apr 2020 Hendes ben er næsten helet og lungebetændelse er væk. Vi var så glade i går


    men situationen er desværre igen forværret. I går aftes fik min mor flere blodpropper i maven og tarmslyng akut. Vi blev kaldt ind på sygehuset, hvor vi skulle tage stilling til om de skulle operere.

    Jeg kørte derfor derned i nat.

    Hun er igen testet for corona så alle skulle have værnemidler og dragter på ind. I samråd med lægerne blev det besluttet at operere. Hun var delvis vågen men virkede diffus og var svær kontaktbar.

    Jeg ankom i det de kørte hende ind og lukkede døren så jeg nåede ikke at snakke med hende eller holde hendes hånd.

    de har opereret hele natten, taget tarme ud pga koldbrand og nu ligger hun i en koma.

    Vi tror ikke hun har corona også men der kommer et svar senere.

    Vi må ikke besøge hende nu pga corona situationen

    jeg håber jeg får mulighed for at snakke med hende igen. Vi tager en dag ad gangen. efter anbefaling fra lægen er jeg kørt hjem da jeg ikke må være i deres hjem hos min far hvis nu. Jeg kan ikke være hos min bror da hans kone har astma

    de kan ikke sige hvad vej det går.

    Jeg sad nogle timer sammen med min far og snakkede men jeg måtte ikke give ham et knus

    når jeg ser folk skrive corona ferie osv så tænker jeg på hvordan det føles. min far græd sådan

    samtidig er jeg utrolig fyldt med taknemmelighed over alle der har fulgt og følger anbefalingerne så der var en respirator til min mor. Tak

    jeg skal nok opdatere.


  • #51   1. apr 2020 HL … jeg er målløs, hvor meget skal I, men ikke mindst din mor da gennemgå … det er jo helt umenneskeligt ….


    hun må nu alligevel være gjort af noget stærkt . med alt det hun er kommet sig over..



  • #52   1. apr 2020 Æv hvor lyder det bare trist. Håber i alle kommer godt igennem det.

  • #53   1. apr 2020 Puha smiley Rigtig god bedring med din mor smiley

  • #55   1. apr 2020 Tak alle sammen. det er hårdt ikke at måtte være der

    dette er til hende. det hedder Mother Moon


    profilbillede
  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #56   1. apr 2020 Øv hvor er det altså synd for både jer og din mor smiley
    Det er ikke en sjov situation at befinde sig i. Og coronaen gør det ikke ligefrem lettere.
    Håber det bedste for din mor.
    Kæmpe krammer til dig.


  • #58   4. apr 2020 meget kritisk

    hun er dog vågnet nu fra koma og de har lukket såret.

    Vi tager en dag ad gangen


  • #60   7. apr 2020 er kørt til Esbjerg igen i nat og ligger på mine forældres sofa og håber på at lægen ikke ringer

    min mors sår sprang op og de begyndte at operere ved midnat. de bad os være klar. I tilfælde af at hun ikke klarer den

    pga corona må vi ikke se hende men er hun døende får vi lov.

    ringer de ikke i nat har hun fået en chance til men situationen er ekstrem kritisk. på 2 mdr er hun nu opereret 10 gange og hendes lunger har taget varig skade.

    mit hjerte er tungt mest fordi jeg ikke kan gøre noget og jeg synes hun lider ufatteligt meget og uden nytte

    Det er en lang ventetid men nu er min far da ikke alene


  • #61   7. apr 2020 vi blev kaldt derind og hun var døende med morfin i store mængder i 6 timer i nat men pludselig vendte det og hun blev stabil til alles overraskelse og glæde

    nu hviler vi og så ser vi hvad der sker

    min far må besøge hende da de mener besøget fra os gjorde forskellen

    det er stadig kritisk men utroligt som det vendte pludselig


  • #62   7. apr 2020 Hun snakker nu og fortæller at fordi vi kom vågnede hun. vi ved ikke hvor meget hun husker men nu håber vi dette fortsætter

    vi er nødt til at besøge trods corona risikoen for ensomhed dør man og så af

    det her tror jeg lægerne har lært noget af

    sikke et døgn!


  • #63   7. apr 2020 Håber det bedste smiley Kram

  • #64   8. apr 2020 HL … jeres oplevelser bør næsten publiceres, det er jo helt fantastisk hvad den kvinde kan overleve … ligger hun på Esbjerg Hospital ? så forleden der var nogen kritik af deres foranstaltninger i forbindelse med Corona, fx ikke ordentlig rengøring .. og ikke ordentlig skiltning om afstand, antal personer i elevatorer mm.

  • #65   8. apr 2020 Sikke en omgang i går igennem. Jeg håber det bedste for din mor, HL smiley
    Hvor er det dejligt at høre, at jeres besøg gjorde en forskel, og at i nu får lov til rent faktisk at være der - også for din fars skyld.


  • #66   9. apr 2020 Hanne ja hun ligger der. Det værste var at da vi ankom blev vi sendt forkert. så vi vadede direkte ind på isolationsområdet med covid 19... så blev vi.smidt ud... naturligvis...

    Det var ubehageligt på mange måder, mest tanken om at der lå mennesker bag de lukkede døre

    Vi snakkede om at personalet slet ikke holder afstand.... slet ikke...


  • #67   9. apr 2020 Tak for de søde ord

    status er nu at kun min far må besøge hende men det er ok. De siger at når hun er bedre må han ikke. Det vil jeg forsøge at overtale dem til at ændre. corona er farlig men ensomhed dør man også af.

    Det er kritisk men hun snakker når han er der

    problemet lige nu er at når de vil have hende op at sidde så lækker maven og såret. huden er ødelagt. De vil umiddelbart ikke operere mere. så det er.nok en frist vi har... Jeg ville så gerne se hende... men hvis det er så bare min far kan være der. Det må de simpelthen ikke tage fra dem nu. De har guldbryllup i denne måned


  • #69   9. apr 2020 Ej men hvor skal din mor dog grueligt meget igennem smiley Det må være super hårdt at “stå på sidelinjen” som pårørende og ikke en gang kunne være der i det omfang, som man ønsker smiley

    Og stakkels din far...men hvor er det dog dejligt, at han pt må besøge hende smiley

    Sender et kæmpe kram og al den god bedring, jeg kan opstøve smiley


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #70   9. apr 2020 Åh altså smiley Synes godt nok det er synd for jer. Ønsker din mor rigtig god bedring og stort kram til dig.

Kommentér på:
ben amputeret

Annonce