{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mistet lugtesans COVID
  • #1   25. jan 2022 Jeg har ikke personligt, men min kollega mistede både smags- og lugtesansen pga. covid Da han var tilbage på job, kom vi til at tale om det, og jeg sendte ham den her artikel, som jeg kunne huske, jeg havde læst.
    Det virkede (og ellers ville sanserne være kommet alligevel. Who knows......)
    https://kost.dk/naar-lugte-og-smagssansen-forsvinder

    Det er det her afsnit, der er essensen i den lange artikel:

    "Lugtetræning er afgørende for at genvinde lugte- og smagssansen. Jo før man kommer i gang, desto bedre, for det tager tid at få sanserne til at fungere godt igen. Ifølge Therese Ovesen skal man regne med, at der mindst går tre måneder, før træningen har effekt. På Flavour Klinikken vurderer lægerne ikke patienterne, før de har trænet deres lugtesans i tre måneder.

    - Undersøgelser viser, at træning giver over 50 procents bedring. Man får ikke nødvendigvis en normal lugtesans, men den bliver bedre, siger Therese Ovesen.

    Træningen består i, at man systematisk hver morgen og aften lugter til fire lugte. Det kan for eksempel være rose, citron, nellike og eukalyptus. Man lugter til disse dufte i mindst 20 sekunder.

    - Det er vigtigt, at lugtene er i høje koncentrationer, og hvis man ikke har velegnede lugte derhjemme, kan man bruge æteriske olier, som kan købes i helsekostbutikker, online eller i større supermarkeder.

    Efter tre måneder kan en eller to af de fire lugte erstattes af andre lugte, fordi det gør træningen mere effektiv. Therese Ovesen anbefaler desuden, at man sørger for at spise tilstrækkeligt med fed fisk og eventuelt tager omega-3 tilskud i form af fiskeolie, fordi det muligvis kan beskytte lugtesansen. Man ved det dog ikke med sikkerhed."


  • #2   25. jan 2022 Jeg har ikke selv haft Covid, men flere af mine venner mistede både lugtesans og smagssans - nogle kun lugtesansen. Den kom tilbage efter 1-2 måneder.


  • #3   25. jan 2022 Jeg havde covid i januar 21. Mistede både smags og lugtesans.

    Min smags sans er næsten ok, men min lugtesans har sit eget liv. Der er dage hvor jeg ingenting kan lugte og andre dage hvor det er bedre


  • #4   25. jan 2022 Har 2 venner som fik det ved den seneste jul, deres smagssans er på vej tilbage men ikke helt sig selv endnu.

  • #5   30. jan 2022 Jeg lå med det i december 20. Min lugtesans, og smagssans var væk i 3 uger, så begyndte de at komme igen. De kan stadig den dag, idag forsvinde pludselig. Og er aldrig blevet det samme igen.

    Nogle gange kan min mand sige at mine rotter stinker, jeg kan ikke lugte dem… jeg kan ikke altid lugte ost, eller mig selv…

    Jeg har ikke gået til noget, eller gjort noget for at få de sanser igen. Så generende er det ikke, man vænner sig til det.


Kommentér på:
Mistet lugtesans COVID

Annonce