{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fields
  • #1   3. jul 2022 Det er så forfærdeligt smiley

  • #2   3. jul 2022 Et øjenvidne beretter, at en ung pige på cirka 15 år er blevet dræbt smiley

  • #3   3. jul 2022 Flere dræbte, fortæller politiet smiley smiley smiley

  • #4   3. jul 2022 Puha! Det ser godt nok voldsomt ud…hvor er det dog forfærdeligt smiley

    Tanker til alle, der har været der, pårørende og ofre…sikke en grufuld oplevelse smiley smiley


  • #6   3. jul 2022 Rygtet går på 9 dræbte og 30 sårede

  • #7   3. jul 2022 Det er frygteligt ??:'(
    Min venindes niece (og en anden venindes datter) arbejder i Fields, men hun var heldigvis ikke på arbejde i dag. Panikkede fuldstændig da jeg så nyheden og begyndte bare at græde, da jeg hørte, at hun var okay.


  • #8   3. jul 2022 Jeg kan slet ikke forstå at man kan få sig selv til sådan noget.

  • #10   3. jul 2022 Det er ubegribeligt. Ingen forestiller sig at det kan ske i lille trygge Danmark. Indtil det sker.

  • #11   3. jul 2022 Vi nærmer os amerikanske tilstande. Det er simpelthen både så forfærdeligt og tragisk på samme tid. Slet ikke til at holde ud smiley
    Man fatter ikke hvad der går gennem hovedet på den slags mennesker.


  • #13   3. jul 2022 Jeg har en veninde, hvis datter arbejder i Fields. Min veninde er på ferie i udlandet. Jeg har sendt hende en sms, men har ikke fået svar. Der fare 1000 tanker gennem hovedet på mig. Det er bar så forfærdelig det der er sket. Stakkels de mennesker der har oplevet det og de pårørende der ikke kender deres nærmeste skæbne.

  • #15   3. jul 2022 det er fandme en mærkelig verden efterhånden.. det har den måske altid været, men jeg er 62 talte med min onkel på 75 i går, om alt det der sker vi ikke havde troet vi skulle opleve..

    han sagde at det kunne da godt være han var naiv, men han havde nu troet verden var blevet klogere .. at de sidste 2 år bare har været helt tossede ...


  • #16   3. jul 2022 Det er ganske forfærdeligt, at sådan noget kan ske i Danmark. Jeg sender mange tanker til alle, der har været i Fields i dag - og til de pårørende.

    Synes også, at det var forfærdeligt at høre den unge mand berette om, at han havde været med til at yde førstehjælp. Hvorfor pokker har politiet/redningsmandskabet ikke taget hånd om ham med det samme?
    Han fortalte jo blandt andet, at han blev bedt om at gå med ud til ambulancen.


  • #17   3. jul 2022 B-B hvor har du hørt det fra?

    Det er så frygteligt det som er sket!!!!


  • #19   3. jul 2022 En ven af familien. Men kan jo ikke bekræfte det.

  • #20   3. jul 2022 Nu har jeg fulgt nyheden på TV2 news og der er ingen nyheder om hvor mange der er dræbt eller såret. Hellere ingen oplysninger om, at gerningsmanden har hjulpet sårede.
    På de sociale medie, skal man tage de historier man høre, med et Grand salt. Og passe på, at den lille fjer ikke bliver til de 5 høns. Inden man ved om det er bekræftiget, at det er sandt.


  • #21   3. jul 2022 JT hvor har du hørt at gerningsmanden skulle have ydet hjælp?

  • #22   3. jul 2022 JT, det er ikke gerningsmanden, der har hjulpet sårede, men en ung mand, som blev interviewet på DR. Han virkede helt fra den, dybt rystet og på randen af et sammenbrud. Jeg syntes også at intervieweren trak det for langt med ham - det var så forfærdeligt at se smiley

  • #23   3. jul 2022 Hvor er det bare dybt tragisk smiley

  • #24   3. jul 2022 #21 #22

    Sorry eg havde misforstået det


  • #25   3. jul 2022 Jeg er bange for, at vi vil se mere af det her, især hvis vi bliver ved med, at nedprioritere Psykiatrien så helt enormt.
    Jeg håber ikke, at der render endnu en gerningsmand rundt i området, som der er frygt for, da der blev skudt på flere etager, med forskellige våben, ifølge øjenvidner ...

    Jeg har ikke set de videoer som den anholdte lagde op forud for det her, og håber heller ikke, han skal blive mere kendt, på baggrund af dem.

    Det er frygteligt for ofrene og deres pårørende.

    Jeg håber, at det får et politisk efterspil, så der trods alt, kommer noget godt ud af den tragedie.


  • #26   3. jul 2022 jeg tror du har ret ... det er bare et spørgsmål om tid inden vi har fx et skoleskyderi ...

    jeg fatter ikke hvordan der er nogen der så hurtigt finder ud af hvem gerningsmanden tilsyneladende er ...


  • #27   3. jul 2022 Jeg så de videoer gerningsmanden havde lagt ud på youtube Der lå 3 - 4 videoer hvor han sidder og peger på sig selv med forskelige pistoler og en riffel. Så at der er øjenvidner der beretter om forskelige våben giver god mening i forhold til de våben han har haft besiddelse af.

  • #28   3. jul 2022 men hvordan ved nogen så hurtigt hvem det er ... det fatter jeg ikke


  • #29   3. jul 2022 Hanne: Der er vel nogen det har genkendt ham? Der er lagt links up til hans Youtubekonto, i amerikanske tråde etc., som jeg regner med bliver skjult så hurtigt som muligt.
    Der er navn og billede etc. offentliggjort ...


  • #30   3. jul 2022 Det kræver faktisk bare et billede af gerningsmanden, hvilket hurtigt kom ud fra ham der havde filmet ham gå rundt med rifflen. Han har det samme tøj på som i videoerne han lagde på youtube i går. Så det er bare at lave en søgning på billedet og så kommer alt det frem som han har lagt ud før.

  • #31   3. jul 2022 Youtube videoerne er taget ned/Skjult for offentligheden nu. Gætter på at de med god grund blev meldt til politiet.



  • #32   3. jul 2022 Nu er det også galt et andet sted i København, hvor der har været et par store eksplosioner, og der er kampklædt politi til stede.


  • #33   3. jul 2022 Hvor har du hørt om det henne?

  • #34   3. jul 2022 Det har jeg herfra.

    https://www.facebook.com/dagens.dk


  • #35   3. jul 2022 Skræmmende

  • #36   3. jul 2022 Jeg tror at det er rigtig med de 9 døde. For på tv ser man beredskabet rulle en del orange bårer ind, som man bruger til døde.

  • #37   4. jul 2022 Der er pressemøde igen kl. 00.45. Håber de har fået mere styr på det, så folk er kommet i sikkerhed ...

  • #38   4. jul 2022 3 døde og 3 i kritisk tilstand + flere sårede smiley

  • #39   4. jul 2022 3 døde og tre i kritisk tilstand
    Det er bare så sørgeligt og så unødvendig.

    Pressemøde igen kl 8


  • #40   4. jul 2022 To 17 årige og en på 47.

  • #41   4. jul 2022 Ej men.. så unge mennesker smiley

  • #42   4. jul 2022 Og han var selvfølgelig kendt i psykiatrien..

  • #43   4. jul 2022

    profilbillede
  • #44   4. jul 2022 smiley smiley

  • #45   4. jul 2022 De flere sårede ( dem der ikke er i kritisk tilstand), er ikke blevet skudt. De har skader fra flugten

  • #46   4. jul 2022 jeg arbejdede på et offentligt kontor sidste i 90´erne, mener det var deromkring distriktspsykiatrien blev til ... allerede dengang var mange der havde kontakt til psykisk syge enige om at det slet ikke var det rigtige .. nedlægningen af sengepladser og mangel på uddannet personalet er , og har længe været katastrofal, desværre tror jeg ikke der sker en meter, der har fra politisk hold i alle årene, uanset det politiske flertal været udtrykt "ej nu skal der gøres noget" men intet sker..
    De syge er ude blandt alle andre og skal partout fungere i et samfund de ikke kan være i...

    Da min ældste læste medicin sagde man at vil du være overlæge hurtigt så læs til psykiater ... der er meget få der går den vej ... og som en yngre psykiater udtrykte for få år siden så bruger de mere af deres tid på at vurdere hvem de hurtigt kan sende hjem, så andre kan komme ind, end de bruger på reel behandling...

    Generelt kan vi ikke blive ved at spare i det der sundhedssystem, det er udsultet, engang verdens bedste, nu en skygge af sig selv ...


  • #47   4. jul 2022 Hvorfor skød fjolset dog ikke bare sig selv, dagen før.
    Det er så meningsløst at uskyldige menneske skulle dræbes smiley
    Katastrofalt at der kan fremskaffes våben så nemt


  • #48   4. jul 2022 gad vide om han har haft en form for virkelighedsforvrængning .. tænker på det han sagde på den ene video inde fra centeret ,,,"at det ikke er virkeligt"

    jeg læste forleden en artikel, det var en mor hvis barn havde taget sit eget liv efter hun var indlagt i psykiatrien, mener jeg læste at omkring 60 personer siden 2020 havde taget deres eget liv selvom de var i psykiatrien ... det system har bare spillet fallit både for de syge, de pårørende og alle andre der bliver ofre ...


  • #49   4. jul 2022 Det her er en tragisk sag, men det afholder åbenbart ikke folk fra at både digte og videregive fejlagtige oplysninger. Så hold dog kæft, hvis du ikke ved noget - og det gør du ikke.
    Det er et generelt "du".


  • #51   5. jul 2022 lige netop Isabelle ... og det jeg skrev om forleden, fandt artiklen, om det var nogen og 60 der havde begået selvmord MENS de var indlagt ....

    der har de senere år været flere beskrevne situationer hvor det er psykisk syge der har været "gerningsmand" ... og mange gange ramaskrig fra Borgen, og nu skal der gøres noget osv ... intet sker ....

    nu igen til morgen en psykiater der siger at en af grundene til folk kommer for hurtigt ud er at der skal skaffes plads til den næste i køen ... samt de bliver kastebold mlm psykiatrien og distriktspsy ...


  • #53   5. jul 2022 ja det er ... men problemet er at op igennem de seneste mange år, tror det meste af mit voksen liv er der jo ikke sket andet en besparelser og effektiviseringer på nærmest alle off institutioner, hospitaler, diverse behandlingssteder, skoler, osv .. og ja det har når man ser tilbage til 80´erne helt sikkert været nødvendigt og fornuftigt ... men på et eller andet tidspunkt kan man ikke spare og effektivisere sig til bedre fx sundhedsvæsen, på et tidspunkt skal man investere, men uha ve den politikker der taler væsentligt øgede off udgifter .. det er jo plastre der deles ud hist og pist og når de plastre rives af så opstår hullet igen ..
    min datter fortalte om forleden at man blandt læger taler om lægeløftet skal laves om, da men som læge forventer at en af de kommende opgaver bliver at prioritere hvem der tilbydes behandling og hvem der ikke gør ... ikke at dem der ikke gør er helt håbløse at behandler men udfra der ikke er penge nok i systemet til de behandlinger der rent faktisk er tilgængelige ...
    og desuden er der blandt man læger en, og sikkert blandt det meste sundhedspersonale en tiltagende udbrændthed .. så der vil nok også komme en større personaleflugt fra off sundhedsvæsen, det forstærker jo bare den nedadgående spiral ..


  • #54   5. jul 2022 #53 og samtidig råber alt for mange op om skattelettelser!! Det er sku da vores skyld, ikke politikerne, vi skal ikke stemme på skattelettelser, men på forbedringer af velfærd.
    Politikere giver det vi ønsker! Dvs der hvor de fleste stemmer er det er der partierne er.
    Betalte vi bare alle 5% mere i skat, så ville det give rigtig mange penge til fx forbedringer i sygehusvæsnet


  • #55   5. jul 2022 Men hvis alle skulle betale 5 % mere i skat ville det ikke kunne betale sig at arbejde.
    Det bør altid kunne svare sig at forsørge sig selv.
    Der skal være offentlig forsørgelse for dem der vitterlig ikke kan men sgu ikke til alle der ikke gider at forsørge sig selv.


  • #56   5. jul 2022 Bodil ... 100% enig ... men er der nogen partier der går til valg med skattestigninger på programmet ? og når man så fx lancerer skat der hvor der er flest penge, blandt de mega rige, eller beskatning af aktiegevinster, eller vil hente penge i arveafgiften eller på luksusbiler så hyles der jo op i blå blok og så sker der intet ...

  • #57   5. jul 2022 AG det er sku noget ævl! 5% af 100000 er 5000kr der er stadig rigelig med plads til “det skal kunne betale sig at arbejde”
    Du glemmer også at folk på “offentlig forsørgelse” også betaler skat!


  • #61   5. jul 2022 #60
    Det var altså en aprilsnar, at de ville betale 10 mia. tilbage


  • #66   5. jul 2022 Venstre har mig bekendt ikke det parlamentariske flertal, så undlad lige at tildele dem sorteper. De har fanme lig nok i lasten. Fx New Public Management-bølgen, som nok er den største "bevidste" fejl i dansk politik i de seneste 50 år.

  • #68   5. jul 2022 Bodil
    Det er da ikke ævl. Der er jo lavet beregninger på det.
    Og ja selvfølgelig betaler alle skat, det manglede da bare. Der skal altså bare være en stor arbejdsstyrke kontra mængden på offentlig ydelse.
    Løsningen er da ikke bare at hæve skatten til 55% det er jo fuldstændig vanvittigt.
    Skattetrykket i dk er jo skruet op på max.


    Læger og medicin er fint, men måske skulle man ind og se på hvorfor så mange folk bliver mentalt syge.



  • #69   5. jul 2022 Når ingen vil betale så bliver det aldrig bedre, længere er den jo ikke smiley
    Hvis alle betaler 5 % mere så vil du jo stadig have mere en den med overførselsindkomsten, de betaler jo også 5% mere;)


  • #70   5. jul 2022 Hvad med at vi kiggede lidt på, hvem der kom på varig overførselsindkomst? Jeg vil æde min gamle russiske skindhue, hvis ikke en betragtelig stor del kunne varetage en eller anden form for beskæftigelse - være med til at skabe merværdi i samfundet. Der går uanede mængder ressourcer til den slags. Penge der kunne være brugt på folk, som er syge. Altså rigtigt syge.

  • #71   5. jul 2022 Bodil
    Der er også noget der hedder bundfradrag.
    Der har jo været et utal af skatteeksperter der har lavet udregningerne. Og skatten kan ikke bare hæves 5 % som du påstår.
    Det er helt andre ting der skal reguleres på. Flere skal bidrage til den fælles kasse. Udenlandske kæmpe koncerner skal smide danske skattekroner.
    Skat skal være mere vagtsomme ved storsvindler fremfor at gennemtrevle mobilpay overførelser og andet småpjat.

    Men i bund og grund så burde der være færre mentalt syge fremfor for flere og flere.
    Der må jo være et problem et sted, som gør folk bliver for pressede, stressede, oversensitive, virkelighedsfjerne, agressive m.m


  • #73   5. jul 2022 Jeg har altså ikke råd til at betale 5% mere i skat, og da slet ikke nu hvor alting er steget vanvittig meget.
    Hvis man hiver 5% ud af den i forvejen skrabede folkepension, så kan man lige så godt hænge sig selv.
    At påstå, at alle har råd til at betale 5% mere er vist ikke rigtig

    Til gengæld er jeg enig med Søren og John om, at man burde kigge lidt mere på gruppen af dem der ikke er syge, men som koster samfundet kassen.


  • #75   5. jul 2022 Jep, vi må så være enige om at rigtig mange ikke mener de har “råd” til at betale mere i skat smiley hilsen en pensionist med under 8000 udbetalt pr måned og som altså godt ville kunne betale 5% mere hvis det ville hjælpe alle dem som har det værere en mig smiley

  • #77   5. jul 2022 Bodil, det du skriver er jo ikke rigtig.
    Du lever jo ikke kun af de 8000 kr om måneden.
    Du har en mand, hvorfra der også kommer noget i kassen, plus hundepensionen, hvorfra du også har en indtægt.


  • #78   5. jul 2022 Nu skal det jo ikke handle om mig, men faktisk er vi to på pension, og hundepensionen har år til dato givet et underskud på ca 15000, jeg har ikke kunnet tage nye hunde ind pga sygdom, lige nu er der hunde i pensionen, de havde alle bestilt og de fleste betalt sidste år smiley og blev derfor bogført i 2021, det betød at den coronaerstatning jeg fik udbetalt skulle betales tilbage. jeg har en forhåbning om at komme ud af året med et nul, men det må tiden vise. Så nej, jeg har ikke voldsomt mange penge smiley

  • #79   5. jul 2022 Bodil
    Alle der mener de sagtens kan undvære lidt, er jo nok mere end velkommen til at give til rette instanser.


  • #80   5. jul 2022 Jeg er jo så en af dem , der mener pensionister har det ok/ godt i DK.

    Jeg er alene ... ingen opsparing ... ingen indtægter ... (udover folkepension )

    Pension + ATP -------------------------------------- 10.964,- ...... udbetalt mdl.
    ..........................................................................................................................
    Husleje ................................................................ 1959,- ... mdl.
    Yousee .... bredbånd + tv ... + tlf ....................... 791,- ... mdl.
    EL ........................................................................... 600,- ... mdl.
    Forsikring . indbo + hunde + hundesygefors... 350,- ... mdl,
    Udgifter .................................................... ialt ... 3700,- ... mdl.

    REST ,,, Når alt er betalt .............. 7264,- til mig selv ... mdl.
    Og så får jeg ældrecheck 1 gang om året .... smiley
    .....................................................................................................
    Mange glemmer at folkepensionister får boligydelse og
    medicin betalt med 85%

    PS: .. Men jeg skyldte så heller ikke 1 krone væk , da jeg gik på pension.
    Jeg betaler gerne 5% mere i skat .... smiley


  • #81   5. jul 2022 Isabelle, når nu du forsøger at skyde skylden på V for at give for mange penge til minkavlerne (som kom sig af en ulovlig instruks om en ekspropriering, som skal erstattes krone for krone, og som jo bare kunne have været udsat, indtil en domstol havde taget stilling til erstatningens størrelse), hvad tænker du så om Socialdemokratiets løfte om bedre psykiatri, som var et af deres valgløfter? Her 3 år senere, hvor står vi så?

    Jeg synes egentlig at det er usmageligt at forsøge at placere et politisk ansvar for en syg mands handlinger. Hvem var skyld i Breiviks massakre? Hvem var skyld i Lundins syge sind? For tragedien i Norge for nogle uger siden?

    Der vil ALTID være psykisk syge (bare se hvor mange herinde, der har psykiske/psykiatriske diagnoser), og der vil ALTID være nogen der falder igennem. Det vigtige er at lære af det - hvordan kan vi sikre, at færre med alvorlige psykiatriske lidelser kommer så langt ud, som den her unge mand. Hvor skal ressourcerne sættes ind, og hvem skal løfte opgaven - uanset om regeringen er blå eller rød smiley


  • #87   5. jul 2022 #83 ... Isabelle .... Har boet i stort hus næsten hele livet ... men været skrevet op i boligselskab i 55 år ... så fik en lejlighed med det samme .... da alle 4 unger flyttede hjemmefra søgte jeg bare en mindre ... og fik det lille hus , jeg bor i nu .....
    Jeg er nemlig " smart " ... smiley smiley

    PS: ..... huslejen på 1959,- ... er efter jeg får boligydelse.


  • #88   5. jul 2022 Under 2000 er svært. Min lejlighed på gymnasiet var en venteliste, der var gået i arv til 2100 kr på 32 M2

    Inde i byen, altså indenfor Næstved byskilt har vi pt i en hurtig søgning 11 lejligheder der opfylder kravene mere end 30 M2 og under 8000 kr.

    Hvis man søger værelser ude i de små byer eller fx lejer en 1. Sal eller isoleret tilbygning kan det fåes for markant mindre og mere plads - men der skal så i nogen grad påregnes køb af bil eller være meget entusiastisk på cyklen


  • #89   5. jul 2022 NITTIB, der er nu ikke alle pensionister der får boligydelse, medicintilskud mm.
    Jeg får ikke et eneste tilskud.
    Medicinen bliver så billiger efterhånden som man får, men ikke alt medicin er med tilskud..
    Jeg får en slags uden tilskud, de koster 350 kr om måneden.
    Og så har mine tænder taget skade af strålerne, de smudrer væk, så jeg er hos tandlægen hver tredje måned. Har lige fået en regning på små 7400 kr. Får ikke tilskud.
    Skal bruge speciel tandpasta på recept, det koster 259 kr for to små tuber og der er ikke tilskud til det.
    Nitib, så det er ikke alle folkepensionister der har det så godt som dig.


  • #90   5. jul 2022 #89 ... Anni .... Nu ved jeg ikke hvorfor du ikke kan få boligydelse eller medicintilskud ??
    Men normalt får pensionister det , hvis de ikke har andre indtægter ( måske pension andet sted fra ) .... evt penge i banken ... eget hus ??? . .... eller hvad ved jeg .


  • #91   5. jul 2022 nu ved jeg for det første ikke hvor de 5% kommer fra ... AG de penge der evt kom ekstra ind skulle ikke gå til overførselsindkomster ... de skulle øremærkes til fx hospitaler/behandling og skoler imo ..
    og så kunne man jo undlade at ligge mere skat på fx indkomster som ikke reguleres op i takt med andre stiger i løn ... jeg ved ikke hvor grænserne skulle gå men det er helt sikkert muligt at finde en måde hvis viljen er tilstede ... at sige man bare kan sende bidrag hvis man kan undvære flytter jo ikke noget .... at en hist eller pist sender 500 til hospitaler ... det kan man jo ikke ...


  • #93   5. jul 2022 john der bliver vi så bare ikke enige ... det er sjovt at man altid indenfor det private ved at når der er rationaliseret, effektiviseret og gennemført ændringer og besparelser så godt på et tidspunkt ved at udvikling og fremgang fordrer investering .. sådan må det bare ikke være for det offentlige ..der skal udstyr, bygninger og ikke mindst mennesker bare nedslides, det er at faktum at der mangler sengepladser i fx psykiatrien, og det er at faktum at der bruges for mange penge og ressourcer på fx genindlæggelser fordi folk skal for hurtigt ud igen, det er næppe billigere i længden at folk skal igennem systemer flere gange for de fx atter kan komme tilbage på arbejde ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #94   5. jul 2022 Mange folk kan ikke få det til at hænge sammen. Er nok ikke lige tiden at kræve højere skatter.

    Jeg er ganske enig med John. Vi har vil noget som ligner verdens højeste skatter og afgifter. Altså burde der være penge nok

    Men det skal nok gå. Så længe vi ikke ryger,spiser for meget,kører unødig i bil,har lys tændt,varme på osv.


  • #95   5. jul 2022 Jeg synes ikke ligefrem jeg kan hive 5% ud til ekstra skat - min lægesekretærløn er ikke enorm og det er jo ikke sådan, at husleje mm bliver billigere blot fordi man er enlig.

    Til gengæld kunne jeg godt få øje på steder at spare i sundhedsvæsenet uden at det betød ringere behandling. Udeblivelser koster f.eks. kassen. Brug af vagtlæge til ligegyldige ting som forkølelser og medicinbestilling mm var da et par steder hvor "kunderne" selv kunne starte.


  • #96   6. jul 2022 som skrevet er der mange i DK der har rigeligt .. og som godt kan undvære få hunderede kr om måneden i en husstand, jeg er helt med på man kunne friholde husstande under en vis indtægt, og jeg er SÅ træt af at høre om vores høje skattetryk i DK ... ja for i mange andre lande verden rundt skal folk så selv betale det hele, eller en del af udgifterne til noget af det vi får dækket, eller tegne forsikringer til det, hvilket efterlader mange i dårlige vilkår uden ordentlige behandlinger, uden uddannelser osv ..

    vi har gode uddannelser, og haft gode vilkår i det hele taget, og det er jo netop grunden til vi kan hvad vi kan i DK og generelt af et lille land uden råstoffer klarer os ret godt på den globale scene ... det netop fordi vi i fordums tider var solidariske og de bredeste skuldre bar det meste ...

    og selvom der kan være forbedringer hist og pist så er det altså ikke nok til at rette op på et udsultet system ..
    Psykiatrien kan slet ikke få folk nok, 80% af fx Karkiruger har symptomer i variende grad på udbrændthed, mon ikke det er bredt gældende indenfor flere specialer...
    der er faldende ansøgninger til lærer, sygeplejerske og pædagoger, i år hvor vi ved der både er mange der går på pension og andre der søger over i andre fag end de åbenlyse for uddannelserne, flugt fra hospitaler, skoler og institutioner, det er folk der ofte brænder for deres fag men som ikke kan holde til de forhold der skal arbejdes under ...

    synes det er sjovt så villige folk er til at skubbe fx behandlinger over i det private hvor der sidder nogle og tjener på det fremfor at styrke der hvor det kommer alle tilgode .. det er jo ikke alle der behandles i det private der betales af egen lomme eller forsikringer, nogle behandlinger der betales også via vores skatter når fx ventelister er for lange til off. behandlinger ... og ja de kan få det til at løbe rundt i de private klinikker, de behandler det simple, de retter ikke op når det så går helt galt (de ender på off sygehuse) og de tager ikke ansvar for uddannelse og forskning, ting der koster penge men som er nødvendige ...


  • #98   6. jul 2022 Der er ikke umiddelbart en løsning eller ændring i sigte. Socialdemokraterne gør ikke en disse, og jeg tvivler på, at Ellemand og Pape har tænkt sig at gøre noget.
    Altså må der i befolkningen være et flertal for "tingenes tilstand". Det er meget deprimerende og meget lidt visionært.


  • #100   6. jul 2022 #97:
    Efter min mening bør man simpelthen kræve, at fx udenlandske lægestuderende skal arbejde i Danmark, når de er færdige med studiet - fx samme antal år, som uddannelsen tager.

    Hvis jeg husker rigtigt, har vi (eller har haft) en lignende ordning indenfor pilotuddannelsen. Der kan/kunne man først skifte over til det private arbejdsmarked efter en bestemt periode.

    Som jeg husker det, er en stor del af de udenlandske lægestuderende fra Norge og Sverige, og de har vel ikke ligefrem behov for ulandsbistand.


  • #101   6. jul 2022 Det undrer mig at hver tredje lægestuderende i Odense er udlænding.
    Jeg er i Odense hver fjerde uge i to forskellige afdelinger og har gennem et år kun mødt en udenlandsk lægestuderende fra Sverige.


  • #103   6. jul 2022 # 98 ... nej det er virkelig trist og sløjt ... men ingen tager jo på sig at komme med et valg program hvor emnet er massiv investering i det offentlige, specielt skoler, sygehuse og ældrepleje og giver sig tid til at forklare folk hvad de på sigt får for en sådan investering ..

    og nej virksomhederne flygter heller ikke ved et højere skattetryk, for her får de stabile veluddannede medarbejdere der kan komme på arbejde via en ok infrastruktur, som kan få deres børn passet, og lige ledes deres ældre, således mellem gruppen kan koncentrere sig om at arbejde, og bliver de medarbejdere syge så kan de, kunne ihvertfald en gang, komme hurtigt tilbage på arbejdet, virksomhederne kan få refunderet noget af udgiften til den syge via sygedagpengesystemet (hvis man har løn under sygdom), har virksomhederne medarbejdere med kroniske lidelser (§56), eller med nedsat arbejdsevne (fleks) , så får de refunderet sygedagpenge sats fra 1. sygedag osv ... så der er mange gode grunde til at virksomheder er og bliver i DK og selvom der skulle spædes mere i kassen ..


  • #104   7. jul 2022 Der skal laves en langsigtet plan indenfor sundhedsområdet. Det både på det psykiatriske og somatiske område. Det kræver først og fremmest bedre uddannede sundhedspersonale, bedre løn, bedre arbejdsvilkår og bedre arbejdsmiljø og færre mellemleder. I alle pr, hvor jeg har arbejdet indenfor området, har jeg oplevet en stor forringelse gennem årene. Jeg har haft mindre tid til den enkelte. Oplevet flere tilfælder af vold. Oplevet flere pårørende der har været utilfredse. Oplevet større udskiftning i personaleguppen. Gode ledere der ikke, har kunne accepterer, at arbejde under de rammer der er. Hvilket har givet stor udskiftning. Men ligemeget hvor meget der er råbt op, er v ikke blevet hørt. Der er ingen steder, det kan fungerer med mangel på personale og vil man have et bedre sundhedssystem koster det. Alt det vi ser nu vil på lang sigt koste meget mere både på det menneskelige og på det økonomiske, hvis vi ikke gør noget. Så kort sagt, der skal flere penge på bordet og det skal igen være attraktiv, at arbejde indenfor området.

Kommentér på:
Fields

Annonce