Opsigtsvækkende studie opdager den dybe tallerken {{forumTopicSubject}}
"Opsigtsvækkende metastudie: Vi kan nu slå fast, at inklusion ikke virker
Et nyt studie fra Vive viser, at børn med særlige behov er så forskellige, at de ikke kan rummes i det samme tilbud. Det vigtigste er at se på det enkelte barn, mener forsker."
https://politiken.dk/indland/art9100854/Vi-kan-nu-sl%C3%A5-fast-at-inklusion-ikke-virker
Dette har et utal af lærere vidst fra den dag fru Antorini og co pressede inklusionen ned over såvel børn med særlige behov som alle de andre unger. Som vanligt lyttede man ikke til dem, der har ekspertisen.
Jeg var en kort periode støttelærer for en dreng med særlige behov.
Kors, hvor var det spild af hans og resten af klassens tid - og hvor var det synd for ham, at han skulle presses ned i en normalklasse og føle sig umulig og forkert fra skoledagens start til slut. Det var grænsende til nul, hvad jeg kunne gøre - andet end igen og igen at forlade klassen og undervise ham alene. Kaldte de dét inklusion?
Min vigtigste indsats i dette kortvarige job var at plædere indædt for, at drengen kom på en specialskole - en, der var gearet til og rummede børn med særlige behov. Det lykkedes
Jeg fik senere en hilsen fra forældrene, hvor de fortalte, hvor glade drengen og de var for den nye skole
Jeg tror på, at der er lykkelige tilfælde, hvor inklusion er godt. Det VAR der sådan set også før, den blev presset ned over alle.
mar 2009
Følger: 71 Følgere: 123 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 145 Svar: 12.755
Jeg har haft mine børn hjemme fuld tid i hhv 14 og 9 mdr, fordi de qua deres autisme på ingen måder rummer folkeskolen. Alle tænkelige tiltag er forsøgt afprøvet, med det resultat at de bare fik det værre og værre.
VISO er nu på sagen og ryster på hovedet over at man har forsøgt SÅ længe at passe dem ned i almenregi (sønnen har været på nedsat skema i 5 år!).
Inklusionsforsøget har intet godt gjort. Mistrivslen hos børn med særlige behov har aldrig været større. Over halvdelen af alle børn med autisme er i skolevægring! Og angstniveauet hos både børn med særlige behov og neurotypiske børn er alarmerende højt. Der SKAL handles NU.
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 362 Hunde: 5 Emner: 572 Svar: 27.109
"Hvad fanden har I gjort ved ham?" spurgte en mor til en af skolehaderne, da han havde været hos os et par uger. Han SPRINGER ud af sengen om morgenen, fordi han glæder sig sådan til at komme i skole
Tja. Vi havde bare lavet en skole til bl.a. sådan nogle børn som ham - hvor han kunne føle sig rigtig og dygtig og vellidt og rummet som lige præcis den, han var.
Antorini og co's spareshow (under dække af diverse indholdsløse buzzwords) har kostet SÅ meget hos mange børn og deres familier - som fx din, Malene
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.103
Vores yngste med absenceepilepsi og deraf sociale udfordringer samt ekstrem udtrætning, har virkelig haft nogle lorteår. Vi har kpe, krævet, kæmpet og krævet. Det seneste halve år vi fik endelig plads i et specialpædagogisk skoletilbud. Det er en befrielse for alle parter, og han fungerer nu upåklageligt. Godt han er kognitivt 2 år forud for sin alder, ellers ville han være tabt fuldstændig
dec 2014
jun 2007
feb 2011
Følger: 32 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 904 Svar: 16.316
Det giver stress, uro, personalesygdom og flugt ... og INGEN profiterer af det ..
Det der inklusion er ganske som "længst mulig i eget hjem" blevet til en spareøvelse ...
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 255 Hunde: 2 Emner: 424 Svar: 10.779
Hvis man skal indføre inklusion, så skal vi fundamentalt ændre klasseværelset. Så skal det gøres mere ND venligt, der skal være mere plads til forskellighed og overordnet skal der mindre pres på, hvilket heller ikke ville være negativt for NT børn vil jeg mene. Det kan selvfølgelig se ud på mange måder.
Jeg kom aldrig i en specialklasse, fordi jeg var fejldiagnosticeret med angst og depression fra 11 år. Jeg kunne ikke rumme et klasseværelse. På ingen måde. Jeg lærte ingenting i selve klasseværelset. Jeg lærte tingene derhjemme, når jeg lavede lektier. Jeg havde også et kæmpe fravær, som ofte var oppe og ramme 50%.
Havde jeg haft et stille sted at lave en opgave, haft noise cancelling øredutter/fået lov til at høre musik, sluppet for at konstant svare på spørgsmål, når jeg egentlig havde svært ved at tale pga. overstimulering, haft lov til at have fidgets, haft plads til at være mig og tage de pauser, jeg havde brug for; Så havde min skolegang set betydeligt anderledes ud.
Så havde der rent faktisk været plads til mig. Det KAN godt gøres i en almenklasse, men istedet for at gøre det på den måde, så har de ladet tingene være som de altid var, og resultatet er flere mennesker, som går gennem folkeskolen som jeg gjorde. Jeg er slet ikke overrasket over resultatet.
Selvfølgelig vil specialskoler og klasser med stor sandsynlighed stadig være nødvendig for nogen - Men jeg tror også at inklusion kan virke, hvis vi rent faktisk indretter klasserne sådan, at de er inkluderende.
dec 2014
jun 2007
Jeg tænker du har ret. Problemet er at der skal være 30 børn i klasserne nu. Julius er bestemt ikke NT, men han kan ikke få en diagnose. Da han var yngre havde han virkelig mange og typiske autistiske træk. Tænker måske han har en atypisk autisme. Vi har fået lægen til at indstille ham 2 gange til børnepsyk i Næstved for diagnose. Han er afvist allerede i Slagelse (det skal åbenbart dén vej først), fordi han ikke er til skade for sig selv....
Man kan som bekendt ikke få støtte medmindre man har en diagnose. Dvs der er ND børn som ikke har diagnose og ikke kan få hjælp, selvom de i høj grad burde have det. Der er SÅ mange tabere.
dec 2014
mar 2009
Følger: 71 Følgere: 123 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 145 Svar: 12.755
jun 2009
Jeg fik først min diagnose sidste år, lige inden jeg blev 27, så jeg kan mega godt forstå din frustration ):
feb 2011
Er sikker på at flugten til privatskolerne er en direkte konsekvens heraf ... og der skaber bare endnu større a-b-c hold i samfundet, de børn hvis forældre har råd de før de bedste muligheder for at udvikle deres potentiale, mens eventuelle lige så begavede børn af ikke så velhavende forældre ikke får de samme muligheder .. så et langt stykke hen af vejen bliver det penge og ikke nødvendigvis evner der bestemmer hvem der kommer længst i uddannelsessystemet, og det er ved gud ikke godt for samfundet ..
jun 2009
Især nu, når man ikke engang kan holde sig et sabatår efter 9. klasse. Især fordi nogle partier ønsker skolepligt for gymnasielle uddannelser.
Der er for meget pres generelt. Børn og unge får slet ikke lov til at udforske arbejdsmarkedet og virkelig finde sig selv. Virkelig lære, hvor de vil hen i deres liv.
Der lægges bare mere og mere i deres kurv, og selv de "stærke" knækker under presset. Det har der været råbt op om siden jeg gik i folkeskolen, og der bliver ikke lyttet.
jun 2007
Jeg kan fortælle, at det er en privatskole (Sct. Joseph søstrene) vores drenge har gået på. Valdemar og August er nemme. Topkarakterer og passer deres ting og generer ingen andre. Det er guf for privatskolerne, og må indrømme at de formår at fodre drengene på deres niveau. Julius endte med at være der til midten af 5. Han blev mobbet i stor stil, da han kognitivt var langt foran sine klassekammerater, men socialt langt bagefter. Det bevirkede at han i frustration kunne blive meget udadreagerende. Han tåler heller ikke støj, da han ikke kan sortere lydene. Han blev gang på gang ringet hjem, da de andre klassekammerater blrv bange for ham. Det er jo heller ikke i orden. Men hvorfor er det mobbeofferet der skal ringes hjem, og ikke de elever der hele tiden stikker til ham, tager hans bold,, og kalder ham psykopat? De havde fået at vide hjemmefra, at forældrene ikke troede på at det var epilepsi, da han ikke kæmpede. Hvis ikke man føler sig anderledes og forkert i forvejen, så skal man da nok gøre det. Privatskolerne har ikke ressourcer og formpen til at hjælpe. Det lægger de ikke skjul på. Efterfølgende kom han på en folkeskole meget tæt på vores hjem, og i en klasse med 12 elever. Yes tænkte vi! Det var bare nogle møgunger uden lige. Jeg ved det, da jeg ordner hunde for én af lærerne. Mange flygtede fra klassen pga problemer internt inden Julius kom til vel at mærke. Men så blev han jo pludselig dén alle kunne give skylden. Forældrene holdt møder bag ryggen på os. De ville ikke have Julius i klassen. Gør det ondt som forældre? Det tror jeg nok. Vores helt vidunderlige, super empatisk og kærlige stille dreng hjemme, var bare et monster i andres øjne. Vi blev ved med at holde på at det skyldtes mobning. Endelig lykkedes det os at få skolepsykologen til at tage det seriøst, og det endte med at de så ham som vi heldigvis gør. Nu går han i et tilbud med maksimalt 8. De andre har primært kognitive udfordringer, men det er SÅ ligegyldigt. De ser Julius som en glad dreng og en rigtig kammerat. Han stortrives, og skal nu vurderes hvert år. Vi frygter kun at han vurderes sådan at han skal tilbage til den almindelige klasse igen. Ingen af de andre 7 mobber. De har selv været i samme situation.
Jeg er super glad for at Julius ikke er vores første. Vi var faktisk så langt at vi overvejde hjemmeundervisning. Han skulle bare ikke ødelægges mere
dec 2014
Vi tog det - med krav om fuld støtte. Jeg vil tro, at drengen kostede tæt på en million om året de første to år, vi havde ham. Han blev fx kørt i taxa til og fra skole - ca 35 km hver vej plus skolens pris plus en fuldtidsansats løn.
Efter to år behøvede vi kun halv støtte. Efter tre år behøvede vi ikke støtte mere. Efter fem år var han en velfungerende og skøn stor knægt
Gad vide, hvor han var endt, hvis hans kommune ikke havde givet ham en (dyr) chance?
Gad vide, hvad det havde kostet samfundet, ham og eventuelle ofre?
Dengang var der modige politikere, der ikke så vores samfund som et firma. Markedstænkning har erstattet samfundstænkning. Vi er blevet kunder i butikken i stedet for borgere i en velfærdsstat
dec 2014
PS. Mit barnebarn er en temmelig fredsommelig dreng - der også har sine grænser. Da han en dag umotiveret fik en lussing af den voldsomme klassekammerat, tog han fat i drengen, lagde ham ned og meddelte, at DET skulle han ikke prøve at gøre igen!
Det lidt "interessante" ved ovenstående er, at klasselæreren ROSTE mit barnebarn for hans reaktion.
feb 2011
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 104 Svar: 7.493
Skal der flere ressourcer til unge med særlige behov, så fortæl mig lige, hvor finansieringen skal komme fra. Bitte! Hvem skal undvære og/eller, hvem skal betale mere (realistisk set)?
dec 2014
Hvad er det vi skal betale for endnu en bro - eller to?
Pengene er der. De bruges blot - i MINE øjne - helt helt forkert.
- Og så har jeg i øvrigt aldrig syntes, at jeg betalte for meget i skat - heller ikke da jeg VIRKELIG betalte temmelig meget.
feb 2011
og så er jeg overordnet tilhænger af at stort og veludbygget off system der nærer dem med evner, understøtter de der ikke kan så meget selv og behandler alle lige .. er modstander af private skoler og hospitaler ... mener de bredeste (læs økonomiske ) skuldre skal bære mest, og når så der er betalt til det, så er jeg bedøvende ligeglad med hvordan folk bruger resten ... og NEJ jeg har ikke noget i mod der er nogen der har mere end andre .. men der er nogen der har så uartigt meget, og der er nogen der tænker i ikke at betale til den fælles velfærd ...
der er nogen for hvem 500 kr mere om måneden i skat ikke kan lade sige gøre, og så er der nogen der ikke nærmest ikke ville opdage hvis der blev betalt 5000 mere (bare eksempel) ... det synes jeg der skulle gøres op med... som en politikker sagde en gang her i Aarhus da en skatte stigning var på tapetet og folk protesterede vildt .. gennemsnitligt for en familie var det en pose Matador Miks mindre hver fredag, for velfærden børnene, de unge og de ældre i kommunen kunne det have en betydelig forskel ...
feb 2011
Jeg er så sikker på det er en del af forklaringen, ikke den hele, det er sjældent problemer kun består af en faktor, men jeg er sikker på den har en stor del at sige ..
dec 2014
maj 2008
Ikke andet end det halvparanoide "jeg synes ikke, at jeg betaler for meget i skat", og det lettere irrelevante "og jeg har betalt rigtig meget i skat".
dec 2014
Jeg HAR svaret på det med økonomien, Søren. Drop nye broer - tunneller inkl. (og nye motorveje også).
Pris for Femernprojektet: Omkring 55 milliarder.
feb 2011
Det er vel politikkernes job at prioriterer, og selvfølgelig er ikke alle enige .. men ja noget infrastruktur kunne vente eller skrottes .. jeg mener vi kan spare på kongehuset. og når riget fattes penge, hvis det er det det gør, så er der imo Need to Have and Nice to Have ..
I første kategori for mig er sundhed-omsorg, børn/unge, uddannelse, forskning, ældre, og det der skal til for at vi har et erhvervsliv ..
Kunst, kultur er nice to have, men er der ikke råd er det ikke livsnødvendigt .. ellers må det koste mere ..
Så større ikke her og nu nødvendige anlægsarbejder som fx er det LynetteHolmen den hedder .. og så alle mulige udvalg, færre lederlag ...
nå ja og så alle politikkernes pensions - og vederlagsordninger .. de skal tilpasses noget der ligner det øvrige arbejdsmarked...
jun 2009
Det er små ting, der gør en kæmpe forskel - Og meget af det kan sagtens indføres uden at ændre andet end klassestrukturen.
Lav et eller to klasseværelser (der er som regel nogle, der er tomme) om til et stille rum. Et rum med små rumdelere (som skolerne allerede har en del af, oftest), hvor børnene kan sidde i ro, hvis klassen er for meget. Det kræver en enkelt lærer/pædagog, der kan holde øje, og vil også tage noget af presset fra de andre lærere (og pres er en af grundene til, vi mangler dem).
Noget så simpelt som en lidt kortere dag for de små kan også gøre en massiv forskel. Mange børn er overvældede og det biddrager også til problemer senere hen.
Lad børnene sidde med loops, noise cancelling hørebøffer eller lidt lav musik i ørerne, når de laver opgave - Det taber skolerne 0 kr. på.
Tillad fidgets til de børn, der har behov for det. Det koster yderligere 0 kr. for skolerne.
Jeg tror virkelig ikke på, at de her ændringer ikke kan laves for meget få penge. Det meste er små tweaks, som kan gøre en kæmpe kæmpe forskel.
feb 2011
fx er der også eksempler på plejehjem hvor medicinudgifterne er stærkt reducerede ifht "normalen" det er også fordi de indretter hverdagen for de ældre på anden måde ..
når det så er sagt er der også steder hvor der mangler hænder ...
maj 2008
"mht til skat mener jeg heller ikke jeg betaler for meget"
Det er da lidt paranoidt - i al fald i min verden.
dec 2014
Jeg lagde omkring en million i skat, da jeg solgte min og makkerens gård. Det var, synes jeg, virkelig meget - og jeg VILLE da på en måde gerne have haft den million på min bankkonto
maj 2008
Mon ikke det efterhånden er gået op for alle, at du har haft en skole? Det er i al fald gennem årene nævnt et utal af gange.
dec 2014
maj 2008
Det paranoide kommer der, hvor jeg siger, at alle synes, at netop de betaler alt for meget i skat. Det benægter du og Hanne, fordi I med glæde betaler skat. Det er da lidt paranoidt at tro, at alt drejer sig om jeres vilje og overvældende evne til at bidrage til husholdningen.
Eller ville selvhøjtidelig være et bedre valgt ord?
Men ganske typisk fra din side at fluekneppe ord og vendinger, når du mangler svar.
dec 2014
At du ikke er tilfreds med mit svar, er ikke helt det samme som, at det ikke er et svar - altså at jeg mangler svar - fx på det med økonomien.
feb 2011
Det er da ok at synes man betaler for meget i DK, men hvorfor bliver nedladende og personlig .
Opsigtsvækkende studie opdager den dybe tallerken