{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.464 visninger | Oprettet:

Sygejournalen {{forumTopicSubject}}

Jeg er helt med på, at Søren synes at der er for meget sygdom i løs snak tråden, og jeg er enig.
Og fordi der er så mange ynkelige skravl her inde med alverdens dårligdomme lige fra livstruende sygdomme til en bulen finger, så kom med det her.
Og selvfølgelige må alle sunde og raske også deltage her. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygejournalen
  • #1   14. mar 2023 Jeg har gennem længere tid ikke set så godt, og overvejede om det var tid til nye briller. smiley
    På grund af at jeg har fået diabetis er jeg jævnlig hos øjenlæge.
    Og shit man, øjnlægen kunne godt forstå at jeg ikke ser så godt, fordi jeg har fået grå stær. smiley
    Så det skal jeg opereres for til august smiley

    Og jeger lige ved at skide grønne grise af angst. Det er lige før at jeg hellere vil have kræft igen frem for at der er nogen der skal operere i mine øjne. smiley smiley

    Men ok, skal man se det lyse i situationen, så var det da godt at jeg ikke havde nået at købe nye briller


  • #3   14. mar 2023 Det skal nok gå Anni. Min far har fået det lavet på begge øjne og han er så tilfreds. Han er blevet lysfølsom, men har så solbriller på når det er for meget.
    Men jeg kan sagtens forstå din skræk for det.



  • #4   14. mar 2023 Få en anden sofa.
    Jeg køber ikke sofa efter hvor god man sidder i den, men hvor god man ligger i den. Sidder jo aldrig i sofaen, men i min lænestol

    Hvis du kan komme op og ligge i sofaen kan du vel også kommet il at ligge i sengen. Sofaer og senge er jo lige høje.


  • #5   14. mar 2023 Staffordshire, ved godt at det kun er et rutineindgreb,
    Men så er man ved fuld bevidsthed, kun lokal bedøvet, det er jeg ikke megat for. Det lyder uhyggeligt.
    Men jeg er garanteret den det går galt for.


  • #6   14. mar 2023 Jeg kan sagtens følge den tankegang. Jeg håber det kommer til at gå rigtig godt smiley

  • #8   14. mar 2023 #1
    Min mand har fået opereret begge øjne, det gik vældig fint.
    Han kunne dog ikke forstå, hvorfor han ikke så særlig godt med brillerne på.
    Jeg var ved at knække sammen af grin, da jeg sagde, at han jo var blevet opereret, og derfor ikke havde brug for brillerne smiley :-)

    Din operation skal nok gå rigtig fint, der er garanteret ikke mere træls sygdom til dig.


  • #9   14. mar 2023 Ha ha med din mand Lise Lotte
    Den er sjov. smiley

    Det er godt, at det er lang tidtil august


  • #11   14. mar 2023 Det er der da en løsning på.
    Få en seng nedenunder og vupti problemet løst.
    Eller få en sovesofa


  • #13   15. mar 2023 Så dårlig og elendig du er, er du jo nok hellere i stand til at have et sexliv.

    Jeg forstår det ikke rigtig.
    Du skriver selv at du sover på sofaen hvilket du er træt af.
    Når manså foreslår at fåen anden sofa, så kan du pludseligt ikke sove i stuen, fordi huset ligger ud til vejen, og fordi hele familien render gennem stuen hele natten, samt at det ikke er muligt at købe en ny sofa.
    Det passer jo ikke sammen for du modsiger jo dig selv

    Jeg opdrættere katte i små tyve år og jeg havde både gardiner og persienner, det havde de opdrættere jeg kom sammen med også.


  • #14   15. mar 2023 Nej Anni, der er jo ikke forskel på at have 10 dovne Persere og have Maine Coons og Orientalere. Det ved enhver da. Og jo mine katte bruger gardiner som lianer og min sofa er som Klampenborg galopbane. Men sov du bare godt. Du ved jo alting bedst. Også om.mit sexliv, for du er her jo.

  • #15   15. mar 2023 Kram til alle som har brug for det??;)

  • #16   15. mar 2023 Ingen ynk fra mig, blot en opdatering, da nogen spurgte hvordan det gik min udredning for sclerose.

    Jeg er ikke færdig endnu.
    Sidst glemte de at scanne nogle vigtige punkter i hjernen, efter kontrastvæske var givet. smiley
    Så jeg skal igennem en ny scanning i morgen.

    Den tidligere scanning af ryg og nakke viste dog knapt så opløftende resultater.
    I nakken er der 2 diskusprolapser, spondylartrose og osteokondrose. Dvs der er ingen brusk overhovedet imellem mine hvirvler og hvirvlerne er så degenererede, at det er smuldret mere eller mindre væk. På scanningsbilleder ligner det grus.
    I lænden er der 1 enkelt diskusprolaps og også spondylartrose.
    Dertil forsnævret blodforsyning og forsnævret plads til nervebaner i både nakke og lænd.

    Så jeg kan godt forstå jeg ind i mellem har lidt ondt.. smiley

    Tænker stadig ikke at jeg har sclerose, men bliver godt at få det afklaret.

    Mht det ovennævnte, så er jeg gået lidt i tænkeboks om jeg kan varetage mit arbejde i sundhedssektoren de næste 25-30 år.
    27 år i faget allerede har da sat sine spor.
    Men hvad dælen skal jeg så... Jeg har arbejdet med mennesker siden jeg var 18, så det er dét jeg kan.

    Bliver spændende hvad fremtiden bringer; jeg tager det som en udfordring. smiley


  • #18   15. mar 2023 I disse dage er det 9mdr siden, at min diskusprolaps vendte tilbage. Denne gang har den været mere genstridig, og jeg kan heller ikke ligge på sofaen. Sygemeldt, ikke sygemeldt, sygemeldt osv.
    Det var det. Så kommer der ikke mere jammer herfra.


  • #20   15. mar 2023 #Anni ... vedr lokalbedøvelse ... jeg har været ved bevidsthed igennem 1 kejsersnit, samt 2 stent operationer i hjertet, det var faktisk mega spændende at kunne se med på skærmen fra lysken til hjertet, og stemingen på stuen var helt hyggelig, vi talte bl.a om ferie i Grækenland smiley

    @ Mike´s er de der gigtsmerter ikke altid værst om vinteren ... mine muskel og ledsmerter er ihvertfald og denne vinter, som måske ikke har været hård, men på en eller anden måde lang, der er det helt tosset lige nu...

    Anni, jeg har også begyndende stær, men øjenlægen siger den ikke er skydeklar endnu smiley

    Jeg bruger i perioder, tager åbenbart ikke ved lære, men mok fordi man hele tiden håber at finde DET der lige hjælper en.. enorme mængder kosttilskud ..
    Pt udover medicin for Diabetes (3 slags), stofskifte (2 slags), blodtryk, LDN for smerter fast, så tager jeg Glukosamin og Collagen for led, noget for tørreslimhinder i mund, øjne og på hud, Magnesium for muskler og søvn, Active Liver for at hjælpe leveren, selen og D vitamin .. i perioder også c vitamin..
    Derudover bruger jeg formuer på akupunktur og massage ..

    jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igennem dagen uden jævnlig massage fx, har smerter i hofte/lænd, ben og ikke mindst fødder, så frygter den dag både manden og jeg er udenfor arbejdsmarkedet, kan slet ikke se hvordan der skal blive råd til det..

    I dag skal jeg have en blokade i hånden i håb om at det er det der skal til for at få funktionen tilbage i højre hånd efter en pt mislykket springfinger operation ..

    Min læge vil have noget af min diabetes medicin omlagt til Ozempic, den som bruges som slankemedicin, prøvede i 2019 men måtte stoppe grundet bivirkninger, nu får det chancen igen, men er virkelig bekymret for bivirkninger...

    jeg glæder mig til det bliver varmere, de år vi har været sydpå i 2 uger har mine smerter været så meget mindre ...


  • #22   15. mar 2023 John
    Det er da ikke så heldigt. Så er du da lige netop den slags, som fylder mest i sundhedssektoren, hvad angår krav om snart sagt alt mellem himmel og jord. smiley


  • #23   15. mar 2023 Yorkie, det er nogle smertefulde diagnoser du har, og med dem kan du ikke blive ved med at arbejde i dit fag.
    Og hvor er det uretfærdig at man ikke kan nøjes med en ting, men altid skal have en hel række af elendigheder.
    Du har i hvert fald taget din del, så håber at du liver forskånet for sclerosen.
    Det eneste positive ved sclerose er, at scleroseforeningen virkelig er gode, de bakker op og hjælper når man har problemer med myndigheder, sygehuset læger m..
    Jeg synes at du er sej, at du både kan klare heste, hunde og dit arbejde med den ryg du har.
    Varme tanker til dig.



  • #24   15. mar 2023 John, det er da ikke så godt. smiley
    Vi ender kan få medicin til de meste af vores skavanker. smiley
    Desværre findes der ikke noget der kan hjælpe dig. smiley


  • #25   15. mar 2023 Mike, jeg synes at du skal få undersøgt din ryg ordentlig.
    Og har du prøvet fysio og akupunktur?


  • #26   15. mar 2023 Søren, kan du ikke blive opereret igen?
    Man er godt nok en del invalideret når der er noget galt med ryggen.


  • #27   15. mar 2023 Isabelle, tak for tip med ismasken.

    Hvordan er det gået med svigersønnen?
    Håber, at de har fået det hele ud.


  • #28   15. mar 2023 Hanne, du har da også taget din del af skavankerne

    Synes godt nok du er sej siden du synes at det har været hyggeligt med lokalbedøvelse.
    De må gerne skære i mig, men jeg vil ikke selv overvære det.
    Og mine øjne er jeg godt nok pylret med.
    Hvis der er noget der går galt med dem, så kan jeg lige så godt springe i havnen med en stor sten om halsen


  • #29   15. mar 2023 Jeg er ikke opereret. Det gør man næsten aldrig mere. Kiropraktor, fysioterapeut, øvelser og smertestillende er det, der gøres.
    Men nok om min skavank. Jeg er glad og tilfreds med livet sådan overordnet. smiley


  • #30   15. mar 2023 Susanne, hvorfor har du slettet dine to opslag hvor du modsiger dig selv?

    Men du har ret, jeg kender ikke til dit sexliv, og det interesserer mig hellere ikke. Det var dig der kom med det, og jeg kan kun forholde mig til det du selv har skrevet mange gange i de sidste par år, nemlig at du hverken kan stå, gå eller ligge ned med dine frygtelige smerter.
    Og når man har det sådan, så er det godt nok svært at have et sexliv.
    Og Susanne, man kan jo godt have sex både i stuen, badeværelse mm.

    Og når nu huset overhovedet ikke er egnet til en handikappet, så sælg da huset og få en handikap enlig bolig.
    Det hjælper ikke at man konstant jamrer over sin situation, men at man ikke gider at gøre noget som helst selv for at ændre på situationen.

    Prøv engang at sætte dig ned og spørge dig selv, hvad du selv, og ikke det offentlige kan gøre for at lette din situation.


  • #31   15. mar 2023 Hmmm ... og måske man kan få rullegardiner gennem kommunen , .... så kan alle "vindueskiggerne " ikke se, hvad man laver på sofaen i stuen.

  • #32   15. mar 2023 Man kan også sætte folie op, så man kan se ud men ikke ind.


  • #33   15. mar 2023 Anni, tak, men det er nok fordi jeg ikke lader mig gå på og lader mig begrænse, at jeg kan passe dyr, job, hjem m.m.
    I mit tilfælde hjælper aktivitet til at opretholde en fornuftig muskulatur, hvilket er med til at mindske de smerter alt det andet kan give.

    Jovist, jeg bliver hurtigt træt, men det er jeg efterhånden vant til, så det er bare som det altid har været.

    Min cyste i hjernen har ikke rørt på sig siden november, så den hører jeg forhåbentlig ikke mere til nogensinde. smiley

    Håber det bedste for dig. smiley


  • #34   15. mar 2023 Yorkie, håber og ønsker for dig, at du aldrig mere hører til din cyste i hjernen.

    Jeg har slidgigt i ryggen, plus at min rygrad er skredet efter alt det binyrebark jeg har fået. Så jeg ved hvor ondt det gør.
    Så jeg er virkelig imponeret over at du passer det arbejde du har.

    Man kan godt vænne sig til smerter, men det kan godt blive så slemt at man nærmest er invalideret af dem.


  • #35   15. mar 2023 Anni, jeg har også, det var så IKKE planlagt set ned i min "åbne" brystkasse da de skulle skifte et VAC (en svamp der kan ligges i et betændt operationssår og som suger betændele ned i en beholder) .. fik betændelse efter By Pass og skulle have skiftet det der vac hver 3. dag i narkose, men af eller anden årsag var jeg ikke helt væk da lægen kom ind og tog svampen ud den ene af gangene ... det var nu ikke grimt, men meget uventet og jeg var åbenbart så rystet da jeg kom tilbage på afd at de kontaktede lægen der kom senere og snakkede med mig og undskyldte .. det lignede nærmest en flæskesteg, hud lidt fedt og så lyserødt kød ..

    Kender I det når man er bedøvet fra tandlægen og ikke kan mærke fx varm kaffe der render ned af hagen ? Sådan er min fck finger på højre hånd lige nu, tror man kan save i den uden det mærkes smiley ... det anbefales også man ikke nærmer sig skarpe genstande, knive o.lign indtil bedøvelse har fortaget sig smiley smiley ... det gjorde nas at få den blokade i dag smiley


  • #36   15. mar 2023 Puha Hanne, jeg bliver helt dårlig ved tanken om at se ind i mig selv.
    Jeg er ellers ikke sart, men det behøver jeg ikke opleve. smiley


  • #37   15. mar 2023 Jeg kan lige være med på lidt sygdomsbrok..

    Jeg blev opereret i knæet i 20, det er så begyndt at drille rigtig meget igen (brusken er smadret samt knæskallen flækket)
    Jeg var sendt til røgten og så har lægen henvist det forkerte knæ. Lidt op af bakke med megen overtagelse tog de billeder af det rigtige knæ. Meldingen er "alt er fint"


  • #38   15. mar 2023 Julia, man kan undres.
    Hvordan kan alt være fint når der er smerter?
    Måske du skulle undersøges en gang mere.

    Jeg undrer mig også.
    Jeg har jo den her tube hvor jeg trækker vejret lige nem.
    Den vil jeg jo gerne af med, hvilket jeg ikke kan, fordi jeg ikke kan ånde ud.
    Jeg er scannetflete gange i både Vejle og Odense.
    I Vejle fortæller de mig at det er på grund af at luftrøret klapper sammen når jeg ånder ud.
    I Odense siger de at det ikke er rigtig



  • #39   15. mar 2023 Jeg har også brok..
    For en måned siden blev jeg opereret i kæben, i begge sider, da de var bange for, at mine bruskskiver var flækkede.
    I højre side fandt de så en blokering ved leddet, som de fjernede.. I venstre side fandt de ikke andet, end sygt meget grums. De har skyllet begge sider igennem.
    ..Jeg sidder nu med endnu flere smerter, en kæbe der knækker og låser mere i venstre side end nogensinde før, og det gør ondt. Min højre side er nogenlunde ok, den gør bare ondt.

    Ifølge kirurgerne skal jeg være glad- for jeg kan åbne munden mere.. At jeg så har endnu mere ondt, og det knækker og låser, det er bare musklernes skyld.... kan det ikke fixes ved at få løsnet musklerne, så er det bare ærgerligt. Jeg føler mig røvrendt. Og overhovedet ikke lyttet til.. Jeg har talt med min osteopat og min kiropraktor, som på ingen måden er enig med kirurgerne omkring musklerne, og som begge mener de har lavet noget forkert i venstre side, eftersom en skylning ikke kan give så mange problemer efterfølgende.....
    Det er så fedt.....


  • #40   15. mar 2023 Anni : jeg forstår dig SÅ godt, der er virkelig også meget andet jeg hellere ville, end at blive opereret nogen som helst steder i lokalbedøvelse, og da især i øjnene! Begge mine forældre har fået ordnet begge øjne, og de siger begge det er ingenting, men de er satme også 500 gange mere hardcore end mig, jeg synes tanken er så ulækker .

    Yorkie : Min far mangler også brusk en eller steder i ryggen, og har fået at vide den kan falde sammen i morgen , om 10 år eller aldrig nå det, men han bliver lam hvis den falder sammen. Men han har haft virkelig god gavn af massage og øvelser hos en fys , altså det har gjort ham mere mobil, han gik fra at have elscooter , gå med stok og have en minibus med lift fordi de forventede han snart ville få brug for det, til nu at have en ganske alm bil dog med automatgear og handicap p kort og han har ikke brugt stok de sidste 6-7 år . Så din fornemmelse af at aktivitet hjælper, er helt sikkert korrekt. Altså min far har stadig mange smerter, men han kan meget mere. Så overvej evt en fys som ekstra hjælp ??


  • #41   15. mar 2023 @ Julia, alt er fint, altså bortset fra du mærker noget andet smiley

    @ And ... øv og røv, det er så frustrerende at gå noget igennem for så at komme ud med et dårligere resultat ... det er ikke til at bære, og hvordan beviser man at der er gjort noget galt ... har du forøvrigt prøvet akupunktur, ved ikke om de evt kan noget ..

    det er svært når man skal op imod dem der er autoriteter på området ..


  • #42   15. mar 2023 Rikke, tak for input. Dejligt at din far har fået det bedre! smiley
    Jeg har godt vidst at min ryg var dårlig, bare ikke at den var SÅ dårlig.
    Jeg har gået til massør og fys de seneste mange år efterhånden (så sent som i dag massage og cupping), så lige den del er der helt styr på.
    Det eneste jeg ikke rigtig gør er varmtvandsbehandling, men det er fordi jeg hader vand. Jeg er dog begyndt at kigge badetøj, hvis jeg skulle finde på at gå i bassinet. smiley


  • #44   15. mar 2023 Yorkie : Nu du nævner det tror jeg faktisk også min far går til varmvandstræning, men er ikke helt sikker på om det bare var en periode .

    Jeg håber virkelig for dig at du på den ene eller anden måde kan opleve lidt lindring ( skaderne kan jo ligesom ikke blive bedre ) , eller du i det mindste ikke oplever forværring, det er satme ikke et fedt sted at have slid og skader !


  • #45   15. mar 2023 Mit helbred er også igen igen inde i en virkelig træls periode , indenfor det sidste år har jeg fået konstateret syringomyeli ( en udposning inde i rygmarven) , er blevet opereret et andet sted , haft voldsomt virusudslæt i over 1 måned nu ( det er dog heldigvis i bedring) , og er nu pt i udredning hos led og bindevæv hvor mistanken først var psoriasisgigt og en lille mistanke om lupus, nu efter en masse blodprøver er hovedmistanken lupus .

    Nåh ja så var jeg på hudafdelingen til et af mine rutinetjek igår , de mener min medicin mod den ene hudsygdom har forværret min psoriasis , og den oplagte løsning er at tilføje andet medicin mod psoriasis, MEN hvis jeg har lupus må jeg ikke få min medicin mere da det kan udløse og forværre lupus, og skal så skifte til noget andet som måske ikke virker så godt på den ene hudsygdom, så nu afventer vi udredningen er færdig. Lægen sagde jeg var lidt af en mosaik med alle mine diagnoser, og en af de mere svære at behandle , fordi meget medicin mod den ene sygdom ikke må gives hvis man fejler noget af det andet.

    Nå men altså det positive er at jeg pt kan mærke jeg er i live, Henning nyder ekstra putning på sofaen med mig og dynen, og vigtigst af alt så er min leversygdom i ro og velbehandlet , og min fibroscanning i næste uge har derfor forhåbentlig ingen forværring fra sidst smiley


  • #46   15. mar 2023 Hanne - det er noget rigtig røv. Jeg har brugt 2 uger på at "samle" mig selv op fra gulvet igen, og er ved at finde ud af, hvad jeg lige gør. Jeg har tid igen ved sygehuset i april, men sagen bliver nok lukket der, for deres vedkommende..
    Jeg har ikke prøvet akupunktur nej, men har overvejet det. Jeg går fast ved kiropraktor og osteopat, da jeg spænder op i hele kroppen af det lort.. Skal muligvis have massør ind over, da de her ekstra smerter bare får mig til at spænde mere..
    Men hvis vi skal se positivt på det - min gigt I kæben er i bero..yay..


  • #47   15. mar 2023 Åh, hvor bliver jeg trist over jeres historier smiley Tusind tanker om god bedring herfra smiley

    Anni, jeg forstår godt din skræk for den øjenoperation. Jeg kender mange der har fået lavet den eller noget lignende, og alle siger at det er da bare lige bla bla bla. Jeg ville gå HELT i panik over sådan en operation, og det er sikkert svært at forstå for folk, der ikke har samme skræk smiley

    And, kan du ikke presse på for en scanning, der må kunne vise hvad der driller derinde? Bare være vedholdende og blive ved med at klage over generne. Eller simpelthen lave en patientklage, og så prøve at komme igennem den vej rundt?

    Rikke, du er sgu også hårdt ramt smiley Øv, hvor synes jeg det er trist!

    Til gengæld sidder jeg og klukker over, at sygejournalen blev de grå sider om Susannes sexliv smiley


  • #48   15. mar 2023 Anne : Haha det er præcis ala det mine forældre siger , jeg nærmest hyperventilere bare ved tanken. Jeg har begyndene grå stær og er allerede panisk ved tanken om hvis det en dag skal fikses, haha .

    Ej men altså det er snart tragikomisk med mit helbred, igår gennemgik min hudlæge og jeg lige mine diagnoser i forhold til medicin og de ændringer der skal ske alt efter hvad led og bindevæv kommer frem til, er oppe på 15 uden den grå stær , og ender jo i hvert fald med en mere snart .

    Det er sgu nok meget heldigt mine forældre ikke fik flere børn sammen , ahahaha.


  • #49   15. mar 2023 And : det må satme også være træls sagt på godt jysk , at tro man vil få det bedre af en operation, og så sker det stik modsatte. Øv hvor er jeg ked af der på dine vegne ??

  • #50   15. mar 2023 And
    Hvad siger kæresten? Er det godt eller skidt, at du må hvile kæben lidt? Kaaaaa - tjing!


  • #51   15. mar 2023 And, godt nok træls at man bliver opereret og så bliver det bare værre.
    Kan godt forstå at du føler dig røvrendt, Sådan føler jeg også.
    De lovede at jeg kun skulle have tuben i 6 - 8 uger.
    Den 15 april har jeg haft den i to år.


  • #52   15. mar 2023 Rikke, du er også en af dem der er hårdt ramt.
    Ingen mennesker og da hellere ikke dyr burde fejle så meget forskelligt som invalideret en.


  • #53   15. mar 2023 Anni : På trods af alle mine skavanker har jeg heldigvis et dejligt liv, en skøn familie og mand , dejlige Henning , smuk natur lige udenfor min dør og skønne veninder ??

    Det sidste år HAR dog været ekstra hårdt, både fordi jeg har fået stress pga det evige rend til diverse læger og sygehuse, men også fordi min moster jo begik selvmord i juli , at skulle se dem man elsker i så stor sorg , vrede mm, samtidig med man jo også selv har har de følelser har satme heller ikke været nemt ! Ville ønske min moster havde kunne se alt det gode hun havde i livet, og ville ønske jeg kunne tage min mor og mormors smerte væk, AV det har gjort ondt hver gang de er brudt hulkende sammen.

    Ind imellem er det bare rart lige at få luftet ud for ens tanker og frustrationer, så man netop kan vende tilbage til de positive tanker .


  • #54   15. mar 2023 Rigtig god bedring til jer allesammen smiley Håber inderligt for jer at i med tiden får lindring smiley

  • #55   15. mar 2023 Rikke du er godt nok sej, så positiv du er, og hvor er det dejligt at du har et godt liv.
    Og uanset hvad, så må man få det bedste ud af situationen, selvmedlidenhed hjælper ikke, tværtimod




  • #56   15. mar 2023 Anni : Jeg har da selvfølgelig også dårlige lorte dage, MEN det har alle mennesker jo , også dem der intet fejler. Men generelt har jeg altså et godt liv , og som du netop er inde på må man jo få det bedste ud af livet som det nu engang er .

    Da jeg fik konstateret min leversygdom for 5 år siden lærte jeg virkelig hvor stor en gave livet er . Jeg går ikke til dagligt og tænker over at jeg måske en dag skal have en ny lever, men jeg tror at det i underbevidstheden fylder med at få det bedste ud af livet og nyde selv de mindste ting .


  • #57   15. mar 2023 And, jeg kender følelsen... Jeg sidder, 4 år efter min dobbelt kæbeoperation, stadig med mange smerter, som ingen til syneladende kan fikse for mig.
    Jeg kæmper igennem systemet for at få noget afklaring, men der sker sq ikke så meget...


  • #58   15. mar 2023 Og jeg havde INGEN smerter før mine i alt 4 operationer...

  • #59   15. mar 2023 Jeg har langt om længe fået at vide, at jeg skal opereres!

    Jeg har gennem flere år lidt af voldsomme hovedpiner, og har haft et rigtigt, rigtigt grimt sygdomsforløb pga sygehusvæsenet - fik blandt andet at vide af en læge, at jeg led af münchhausen. Til trods for at 11 MR skanninger af hjerne sagde noget andet. Det har ødelagt mine 20ere, og har derfor sat mit liv på pause, men jeg fik en ny neurolog, som sammen med et par neurokirgurger fandt min daignose. Jeg bliver langt om længe taget seriøst! De skal ind og rette en masse blodkar i hjernen, som blandt andet trykker på synsnerven og giver mine smerter.

    Selvfølgelig er det ikke fedt at skulle opereres, men jeg glæder mig til at komme i gang med livet igen, deltage i ting med familie og venner, få uddannelse, rejse og hyrde! Jeg savner at være det aktive menneske, jeg var, inden jeg blev syg.

    J0g ved ikke, om det er naivt, men jeg satser på at operationen fixer alt, og at jeg bare er klar på livet bagefter. Jeg håber i hvert fald, at jeg har ret i det.


  • #60   15. mar 2023 @ Yorkie ... hvis du ikke er til vand hvad så med et sauna-tæppe .. jeg kender det ikke men tænker det varmer og bløder op på samme måde som varmt vand ..
    øv alle andre ... og xxx Kathrine for at operartion bliver løsning på alle dine udfordringer..


  • #61   15. mar 2023 Kathrine, pøj pøj, håber virkelig at du får livet tilbage efter operationen

  • #62   16. mar 2023 Trist læsning. Men også positiv og livsbekræftende. Jeg beundre jer for at bevare livsglæden og håbet. Modgang gør os stærke. Men for fanden, hvor er det hårdt når det står på. Jeg var 28 år, jeg fik fjernet min livmoder og mistede mit ufødte barn på grund af kræft i livmoderen. Det var en hård tid. Drømmen om, at jeg aldrig skulle blive mor, var det værste. Næsten samtidig blev min mand opereret for en tumor i hjernen. Uden vores kærlighed, familie og venners støtte ved jeg ikke hvordan vi havde klaret det. Min læge var også fantastisk.
    Mange af mine venner er blevet bedsteforældre. Det kan jeg godt misunde dem. Men jeg har et godt liv Idag. Livet gik ikke som jeg havde forestillet mig. Savnet og sorgen vil altid være der. Min lille pige lever i mit hjerte og hun har gjort mig til det menneske jeg er idag. Det er jeg taknemmelig for.


  • #63   16. mar 2023 Hanne, jo jeg har varmetæpper, varmelagen, varmecreme m.m., men min yndlings varme-dims er min store Wonder Pax.
    Den elsker jeg. Den bliver nemlig rigtig varm. smiley

    I dag skal jeg til MR scan igen, så de kan få scannet det hele en gang til og forhåbentlig husker det hele denne gang.
    Så må vi se hvor lang tid der går før jeg får svar.
    Da jeg fik scannet hovedet i november, gik der 2 måneder før jeg overhovedet fik indkaldelse.
    Jeg ringede og ringede, men fik blot svaret at jeg stod på venteliste til at få en indkaldelse pga underbemanding.


  • #65   16. mar 2023 Av mit hjerte, JT smiley Men hun reddede måske dit liv, din lille pige smiley Uden en graviditet var dine kræft måske ikke blevet opdaget, før det var for sent?

  • #66   16. mar 2023 Jeg har skoliose og er født med patella og hofteskred. Begyndende slidgigt i hoften og kraftigt nedsat hørelse. Versgo, mit bidrag til syge-tråden smiley
    Underlig nok har min krop reageret positivt på en graviditet smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #67   16. mar 2023 Anni - vedr. grå stær
    jeg var også rædselsslagen for at nogen skulle rode i mine øjne, og ventetiden gjorde det ikke bedre. smiley

    Men det jeg skriver nu er ikke for at trøste, men sandheden omkring min operation. smiley

    Det var "ingenting" som i ingenting, det mest ubehagelig var faktisk alle de dråber som kom i øjet lige inden.
    Det tog ca. 20 min, fra jeg kom ind og til jeg var ude igen.
    Fik opereret begge øjne med 14 dages mellemrum. (hos en øjenlæge)
    Nu er der gået de 6 uger efter operationen - så nu kan jeg se mig efter et par nye briller.
    (synet forandre sig meget i de 6 uger)

    Hold op hvor farverne blev klare, så nu skal mine "forvaskede" bluser ikke smides, for farverne er nu klare, som da de var nye smiley


  • #68   16. mar 2023 Anne - Jeg skal gerne indrømme, at da jeg var inde til kontrol og fik smækket det i hovedet, tænkte jeg slet ikke så langt. Normalt er jeg god til at tackle sådan en situation, men filmen knækkede fuldstændig og jeg kunne ikke styre tårene. Jeg har gået lidt med tanken om at se, om jeg kan få dem overtalt til en scanner. Og så se.. Jeg har også godt tænkt på patientklagenævnet, men jeg er her lidt usikker på, om det er noget jeg kan. Mere fordi der jo altid er risici ved operationer, og selvom jeg mindes, at det her med at det bliver værrer, ikke er en af dem, er jeg ikke 100% sikker. Så den skal jeg lige ha læst alt tyndt på, inden jeg "tør" gøre noget der. Så der er lige lidt research til mig smiley

    Rikke - det er røv surt, man føler sig virkelig snydt.. Og også lidt ved, at man får følelsen af, at de smider alt ansvar fra sig og giver skylden noget andet.

    Søren - hahaha, kæresten er ikke tilfreds. Han synes jeg piver for meget..Mere end hvad jeg plejer at gøre smiley

    Anni - det lyder altså også bare hårdt med den tube, du har. Kan de give nogen grund til, hvorfor det ikke er lykkedes at lade dig slippe af med den? smiley



  • #69   16. mar 2023 Krølle - det er simpelthen også utroligt, at der ikke er nogen der vil stå ved noget der, og gøre noget.. Der er ikke noget at sige til, at man hurtigt bliver "mere syg", af at sidde fast i sådan et system, når man konstant render panden mod en mur.. Og fair nok, hvis folk virkelig ikke kan hjælpe - men attituden til at give de trælse beskeder, kunne nok også godt justeres bare en smule.. Synes efterhånden de er lidt for kække ind i mellem smiley

  • #70   16. mar 2023 @ And .. ja der er risisci ved operation, men det er næppe meningen man skal stilles ringere, med mindre man er specifikt oplyst om det er en risiko .. ofte er det vel risiko ved bedøvelse o.lign man taler om ..

    jeg overvejer selv at bliver min finger ikke bedre at se om jeg skal søge patientklage ... hvis ikke den bliver bedre har jeg noget dårlígere funktion end før operation ..


  • #71   16. mar 2023 Hanne - det har du ret i, men jeg ved, at ved nogen operationer advarer de om det.. Så jeg skal bare være helt sikker på, at der ikke noget om det ved den jeg har fået - bare for at være helt sikker..

    Jeg krydser fingre for, at din finger bliver bedre og det ikke bliver nødvendigt at gå den tunge vej - det er sgu lidt træls, at man bare bliver sluppet løs, uden at nogen tager hånd om noget. smiley


  • #72   16. mar 2023 Hamma, tusind tak for dit svar, det beroliger lidt. smiley


    And, jeg kan ikke komme af med tuben, da jeg ikke kan ånde ud uden tuben.
    Er opereret i halsen flere gange og så sent som i mandags var alt i orden i halsen.
    Jeg kan ikke forstå, at der ikke er en eneste der kan give en forklaring på det.
    Jeg har kun et luftrør, og når det kan komme ind burde det jo også komme ud igen.

    Angående patientklageværn, så går der godt nok lang tid før der kommer en afgørelse. Jeg overvejede det også, fordi min læge lod mig gå med symptomer på kræften i små to år uden at gøre noget.
    Men opgav på grund af at lægen gik på pension og fordi det var for besværligt og at det tog for lang tid inden der kom en afgørelse på klagen


  • #73   16. mar 2023 Anni - det er sgu da helt utroligt, vil også mene, at når luft kan komme ind, kan det også komme ud. Lægerne må da ha set det før. Har oprigtig ondt af dig - du har været nok igennem. Det lyder virkelig ikke behageligt at have den tube. smiley

    Ja, at det går så langsomt med patientklagenævnet, er også noget der holder mig tilbage. Men på den anden side..De skal ikke slippe afsted med det..
    Nu ved jeg jo, at du også bor i Kolding- hvilken læge var det, hvis jeg må spørge?
    Synes gode læger i den her by hænger lidt på træerne.. Har for nyligt skiftet lægehus igen. Da jeg skulle have fjernet sting efter operationen, oplevede jeg at mit tidligere lægehus fandt det irriterende, at de absolut skulle presse mig ind i deres program en uge senere - hvor jeg så ovenikøbet kom ind til en ung studerende, der aldrig havde fjernet sting før. Det var sgu lidt nervepirrende. Så det blev lige dråben til lægeskift. smiley


  • #74   16. mar 2023 Anni - Min nye fysioterapeut opfordrede mig til at klage over mit skulderforløb, og jeg sagde lidt det samme som dig - at det simpelthen var for besværligt osv. Hun sagde så, at det er blevet lettere, og noget med, at man kan klage over forløbet uden at indgive en klage mod en bestemt læge. Jeg ikke har læst op på det endnu, for jeg ved ikke helt om jeg gider bare for den skulder. Men i dit tilfælde lyder det helt vanvittigt, og det skal der da klages over smiley Måske kan kræftens bekæmpelse hjælpe med klagen?
    Jeg forstår selvfølgelig godt, du ikke orker det, men ærgerligt at systemet slipper af sted med det.


  • #75   16. mar 2023 Og så må jeg altså lige komme med en anbefaling til andre skvat som mig med kroniske smerter mm, kan man stadig holde balancen på en cykel så anbefaler jeg virkelig en elcykel !

    Jeg købte en i juni og hold nu op den har øget min livskvalitet og gjort mig meget mere mobil , lettet indkøb mm. I dag har jeg så mega ondt i mine fødder at jeg ikke kan gå særlig meget før jeg må holde pause, men med min cykel kunne jeg alligevel komme ud at handle lidt ind, og så slipper man også for ekstra smerter i hænder og arme hvis noget er tungt. Nåh ja og så kommer man ud at røre sig hvilket jo også er godt for kroppen. Jeg kan ikke cykle på en alm cykel mere, da jeg ikke har kraft nok i benene til at komme igang og træde rundt , men på elcyklen går det SÅ nemt, og det er så fedt at kunne skrue op/ned for hjælpen alt efter hvor meget det blæser, hvor dårlig en dag man har osv.

    Udover Ozzy , Mailo og Henning, så er mkn elcykel uden tvivl det bedste køb jeg nogensinde har gjort.


  • #76   16. mar 2023 @ Anni ... kunne det med luften være noget med at "lære" en teknik, tænker om en fagperson inden for et andet område kunne hjælpe, dem der træner sangere , bugtalere osv .. bare en tanke







  • #77   16. mar 2023 And, det var Peter Jepsen, han bildte mig ind at jeg havde kol, og hver gang jeg nævnte problemet med ørene og halsen, som er to af symptomerne ved kræft i halsen, så fik jeg den med, at vi skal først haveuft i dig, så ser vi på alt det andet.
    Dertil skal siges, at han reddede mit liv for 30 år siden, hvor jeg havde livmoderhalskræft. Dengang var han vikar for Per Elton, som altid bare skrev tabletter ud når man ringede, det nægtede Peter, så jeg måtte hen og undersøges. Det var godt Per var på ferie, ellers havde jeg bare fået tabletter igen.

    I dag har jeg Lone Kudsk, som jeg virkelig kan anbefale.

    Rikke rapand det med elcyklen lyder godt. Kan godt forstå at du er glaf for den og at den har lettet dit liv.
    Man kan blive helt glad når man finder noget, som virkelig hjælper.

    Jeg købte en firehjulet el-scooter, med den har jeg det ligesom dig med din cykel. Uden den kunne jeg ikke Få handlet ind, og med den må man jo køre i butikker.

    Rikke, der er ligesom ikke noget at klage over, da han gik på pension et par dage inden jeg fik diagnosen.



  • #78   16. mar 2023 Isabelle:
    Ja, det er forfærdeligt ikke at blive troet på. Selv samme læge sagde også, at jeg tændte på medicinske procedurer, fordi jeg har været igennem lumbalpunkturer, trykmålinger af hjernen, flere MR skanninger etc. Det var ret traumatiserende at gå igennem, og det kostede et totalt mentalt breakdown. Jeg kunne slet ikke rumme, at nogle kunne tro sådan, når jeg lå derhjemme og sov 20 timer i døgnet pga hovedpiner, mistede næsten samtlige venskaber, fordi jeg simpelthen ikke havde overskud til dem, ikke kunne holde til uddannelse etc.

    Faktum er, at jeg har kostet samfundet utroligt mange penge, fordi det ikke blev udredt og behandlet ordentligt fra start af.


  • #79   16. mar 2023 Hanne, der er så mange læger der har set på det, også lægerne fra lungeabolatoriet og onkologerne ingen har kunnet svare på hvorfor

  • #80   16. mar 2023 Kathrine, jeg håber, og krydser alt hvad krydses kan for at operationen hjælper.

  • #81   16. mar 2023 Susanne, du behøver ikke skrive privat til mig.
    Du kan jo være med i den her tråd, du er da ikke smidt ud, selv om du sletter dine kommentarer kort efter du har skrevet dem.


  • #82   16. mar 2023 Anni - Du kan søge erstatning uden at klage over lægen, det var dét, jeg egentlig mente i mit første skriv, jeg fik bare rodet rundt i det. Men også her er behandlingstiden lang. Kan se de skriver op til 9 måneder smiley

  • #83   16. mar 2023 Rikke, det foreslog min nu værende læge også, men jeg orker det ikke, og inden der kommer en evt. erstatning, kan jeg være død.
    Jeg har læst og hørt, at det kan tage op til 5 år før der kommer en afgørelse.


  • #84   16. mar 2023 Trække tiden ud/sende til hjørne - det er måden at få sin vilje på.
    Victor: Fa-ar må jeg tage til fest i aften henne hos XXX?
    Far: Det må vi lige spørge mor om, når hun kommer hjem.
    V: Jamen far, hun kommer jo først hjem i morgen.
    Far: Ærgerligt ærgerligt, men det er jo ikke mig, der laver reglerne.


  • #85   16. mar 2023 Anni : den cykel er virkelig guld værd , kan godt være den kostede mange penge, men den er alle pengene værd . Fedt at du også har fundet et transportmiddel der hjælper dig så meget, det gør altså bare en kæmpe forskel i ens hverdag.

  • #86   16. mar 2023 Rikke jeg har jo også bilen, men den kan godt stå i 3 uger uden den bliver brugt.
    Den med cyklen synes jeg er god.
    Jeg skal igang med at lære at gå igen, og jeg har en cykel, godt nok ikke el, men tror at jeg skal finde den frem og cykle lidt for at komme i gang igen.


  • #87   16. mar 2023 Anni : det er nok også lidt svært at tage bilen med ind i supermarkedet, ahahaha.

    Vi har jo ikke bil, og jeg har slet ikke kørekort. Havde min gamle alm cykel stående et par år hvor den ikke blev brugt, andet end til at trække afsted med, men det kunne jeg jo så ikke på de helt dårlige dage. Troede aldrig jeg skulle op på en cykel igen, så er så positiv overrasket over HVOR meget hjælp el er , altså kan ikke cykle 1 meter på en alm cykel da jeg som sagt ikke kan træde rundt, på min elcykel kan jeg cykle ind til Århus og hjem igen, der er ca 9 km hver vej !



  • #88   16. mar 2023 Rikke, jeg har slet ingen muskel asser tilbage. På grund af min ryg kan jeg ikke gå, men det gør ikke ondt når jeg går, så jeg tror faktisk at cyklen er en god løsning

  • #89   16. mar 2023 Anni : Spørgsmålet er om du har styrke nok til at træde rundt ? Men det finder du jo kun ud af på en måde .

  • #90   16. mar 2023 Jeg tror ikkeat det bliver et problem at træde i pedalerne. Jeg må jo bare starte med ganske korte ture.
    Spørgsmålet er om jeg har luft nok til det smiley


  • #92   17. mar 2023 Føj da sikke en led omgang svigersønnen blev udsat for.
    Håber at de har fået det hele med ud.
    Hvordan går det med datteren ?


  • #94   17. mar 2023 Godt at høre Isabelle.
    Hvor mange kemoer har hun tilbage ?


  • #96   17. mar 2023 En kemo om måneden smiley
    Normalt får man en om ugen, somme tider 2
    Jeg manglerhalvdelen af mine kemoer, også på grund af infektioner.
    Jeg fik dem ikke senere


  • #98   17. mar 2023 ja sikke en omgang han har været igennem, MEN er det ikke fantastisk at de kan ?

    alt i alt lyder det jo til det er gået bedre end de egentlig forventede ...


  • #100   18. mar 2023 Flødeskumskager ad libitum? Er det den der med kagesmag? Så kender jeg den godt.

  • #102   18. mar 2023 Ha ha John, for to år siden fik jeg besked af lægerne, at jeg måtte spise alle de kager og is jeg havde lyst til, jeg skulle endelig ikke holde mig tilbage, både flødekartofler, desserter og andre gode ting måtte jeg spise. smiley
    Endda på sygehuset fik jeg serveret alle de is, kager og dessert jeg havde lyst til. smiley


  • #104   18. mar 2023 Din ven lyder til at have haft samme humor som mig.
    Jeg er meget ironisk og har sort humor, hvilket Overlægen på onkologisk i Odense overhovedet ikke har. Han er total humør forladt. Og han skældte altid ud fordi jeg ikke tog min sygdom alvorlig men bare gjorde grin med det.


  • #105   18. mar 2023 Jeg starter på mit nye arbejde på mandag.. Jeg kan ikke mærke, om sommerfuglene i min mave er spændte på den gode måde, eller totalt angste smiley Eller måske de er en blanding.

    Jeg sagde farvel til mine kollegaer gennem 3,5 i går, og det var faktisk lidt sværere end jeg havde forberedt mig på.

    Jeg blev opsagt i december, og selvom det var et slag på selvtilliden, så tror jeg faktisk det er det bedste der er sket for mig.

    I løbet af de 3,5 år jeg nåede at være der, har jeg både fået konstateret en svær depression, stress symptomer samt at min gigtkrop flippede totalt ud med smerter ingen kunne forklare.

    I de værste perioder har jeg haft ondt fra ryggen og ned, og er blevet MR scannet, CT scannet, røntgenfotograferet og ultralydsscannet et utal af gange, uden at kunne finde en forklaring på at jeg pludselig var gået fra at kunne gå 12 km til ikke engang at kunne gå 500 meter, og at jeg i påsken 2021 ligepludselig ikke kunne gå. Alverdens smertestillende forsøgt, med en masse bivirkninger men uden den egentlige virkning.
    Dansk gigthospital har haft mig indlagt to gange, hhv. i 2020 og 2021, og der var planlagt en indlæggelse igen her i foråret 2023 - min reumatolog havde givet op og sagt at hvis ikke han kunne fjerne smerterne, ville han ihvertfald gøre et forsøg på at lære mig at leve med smerterne, som mine 8 panodiler om dagen ikke kunne bremse.

    Efter at jeg blev opsagt i december, er der sket en masse ting på meget kort tid.
    Jeg er stoppet til psykolog, som jeg gik til pga. min depression efter at have vist tydelig bedring. Mine stress symptomer er formindsket, næsten til forsvundet......

    Og mine gigtsmerter, ja de er nærmest forsvundet komplet. smiley Jeg kan ride min nye pony 5-6 gange om ugen, gå mange kilometer med Menja, gå i hæle (4 cm) hver dag på arbejde, og faktisk også formå at have en staldvagt ude på rideskolen hvor at der skal gives wrap og pillefoder til 3 stalde (omkring 35 heste i øjeblikket) samt fejes 3 staldgange. JEG ER FAN.

    Og ps - min reumatolog har af samme grund aflyst min kommende indlæggelse smiley


  • #108   18. mar 2023 Liva, hvor er det dejligt at høre. smiley
    Jeg ønsker at de gode ting varer ved, og at du bliver rigtig glad for det nye job.


  • #109   18. mar 2023 Isabelle, jeg kan godt fotstå at han er træt og fraværende efter den tur han har været udsat for.
    Hvordan tager børnene det?


  • #110   18. mar 2023 Jeg har fundet ud af, at jeg skal være taknemlig for min tube.
    Suzanne Bjerrehuus har også haft kræft i halsen. Det er gået ud over hendes tale.
    Det er frygtelig at høre hende, for man kan ikke forstå hvad hun siger.
    Men jeg er alligevel lidt misundelig, for hun kan gå i bad


  • #112   18. mar 2023 Det er forfærdeligt så hårdt i er ramt Isabelle smiley

    Jeg tror du gør det bedste for dine børnebørn, når de kan tage en snak med dig omkring det hele, deres angst, deres bekymringer. Så behøver de ikke bekymre mor og far. Du er guld værd for dem alle lige nu


  • #113   18. mar 2023 Den 17 april skal jeg til forundersøgelse på klinik for senfølger smiley juhuuu, jeg var bange for der var meget længere ventetid. Så håber jeg bare de kan hjælpe smiley

  • #114   18. mar 2023 Isabelle, jeg er sikker på at
    må være træt, forvirret og sær når der er rodet rundt i hjernen smiley det ville da være mærkeligt andet.


  • #115   18. mar 2023 Jeg er også blevet kronisk syg, og kæmper lige nu med det jeg føler jeg mister.
    Har koncentreret mig det sidste års tid med behandling og fået en dygtig psykolog til at hjælpe mig videre på den nye vej.

    Så lige nu synes jeg mine tanker køre meget på det jeg mister.
    Jeg ville nok være klar til en hund igen efter tabet af Albert, men jeg kan ikke holde til det. Det synes jeg er et stort tab. Jeg bliver aldrig ejer af den hund eller race jeg godt gad.
    Andre der har prøvet at bakse med de tanker?


  • #116   18. mar 2023 @ Liva pøj pøj med det nye arbejde ...

    @ Isabelle, kan godt forstå det er en surralistisk oplevelse .. skal det forstås som at han er HJEMME ?


  • #117   18. mar 2023 @ Staff ... det der kender jeg 100% ... min mormor blev dement, men i starten sagde hun en gang " det værste er når man godt ved den er gal" .. i dag forstår jeg hende så meget .
    Det at man er så mentalt frisk at man kan se, tænke, forestille sig hvad man ikke længere kan, eller kommer til mere, når lysten til noget er der men kræfterne ikke længere er ..

    jeg tænker meget på de drømme jeg har for min alderdom, men ser samtidig at de bliver mere og mere urealistiske ... og ja er det den sidste hund, kan man overhovedet tillade sig at købe ny hund .. på en måde ville jeg allerhelst have hvalp, men den energi kan jeg slet ikke honorére, så det vil jeg ikke byde en hvalp ..
    tanker om de oplevelser jeg så at sige har udskudt, både pga tid og økonomi til at skulle opleve i efterlønsalderen .. og indsigten i at jeg nok ikke kan ...
    Hvor langt når man at følge sine børn og børnebørn ..

    så JO du kan nok læse, du er slet ikke den eneste ..


  • #118   18. mar 2023 Ja udover sygdom i sig selv er en sorg, men at man så også skal miste andre værdifulde ting for en og drømme

    Jeg følger en instagramer, som har en hund der ikke er overskud til i det daglige. Ham har jeg fået lov at starte nosework med, for der skal jeg ikke gå for meget. Så må jeg prøve det af, og så se om det fungere.


  • #120   18. mar 2023 der skulle så stå at mine drømme bliver mindre og mindre realistiske ... smiley

    er da godt nok lidt i chok over han er hjemme ... en ting er al den logistik når han så alligevel skulle på Riget i dag ... noget andet er, og jeg kender jo ikke familien og børnene, men er der OVERHOVEDET nogen vurdering af om hvad det kan gøre ved børn at bo med deres far i den forfatning (skal ikke opfattes negativt) ... jeg mener en ting er at se ham måske kort på hospitalet, men noget andet kan vel være at opleve ham døgnet rundt ,,
    Får de nogen hjælp, hjemmesygepleje eller noget .. jeg mener din datters situation taget i betragtning også


  • #122   18. mar 2023 imponerende hvad hun/de klarer ... når om forhåbentlig ikke så længe at det vender og de kommer ovenpå, så skal de i den grad være obs på at der kan komme en reaktion fra nervesystemet ...

    jeg håber skole og institutionspersonale er obs ...


  • #123   18. mar 2023 Jeg ved, hvordan du har det Staff.
    Jeg havde aldring tænkt på,at min alderdom skulle live som den er blevet. Jeg havde en aftale ned to schæfer kenneler om atlave prø er på deres hunde, og at jeg skulle trisse lidt rundt med mine egne hunde og arbejde lidt
    I stedet er jeg endt som et sølle skravl som ikke engang har en krop til at have hund.
    Jeg har indtil videre overlevet kræften, men har ikke et liv.
    Alt det, som gav mig livskvalitet er forsvundet.


  • #124   18. mar 2023 Åh Anni ... jeg håber du kan finde livskvalitet i noget andet med tiden ... jeg kender godt følelsen, men jeg håber at jeg finder en vej hvis den overmander mig ..


  • #126   18. mar 2023 Åh det havde da været hyggeligt hvis du kunne trisse lidt rundt med en hund.

    Jeg er realistisk omkring hvad jeg kan, men det gør ikke det hele nemmere smiley


  • #127   18. mar 2023 Sådan har jeg det også Staff.

    Men den her sommer bliver bedre end den sidste, i år slipper jeg nemlig for halstørklæde i solskin, for i år må jeg få sol


  • #128   18. mar 2023 Hvor dejligt smiley

  • #129   18. mar 2023 Isabelle, min reumatolog spurgte mig om det samme, da jeg var til kontrol tidligere på måneden og kunne svare at gigten var blevet meget bedre. Og det eneste svar jeg har, er at jeg er blevet fyret fra mit arbejde. smiley For det er det eneste, som har ændret sig.

    Jeg tror simpelthen, at min psyke har haft større indvirkning på mine smerter end jeg har givet det kredit for. Så mit bedste gæt er faktisk at udsigten til, at jeg slipper ud af et dårligt arbejdsmiljø, har gjort noget godt for mig. smiley
    Og så er det jo kun et kæmpe plus at jeg blev headhuntet til mit nye arbejde via. facebook, da jeg endelig var klar til at gå offentligt med at jeg var blevet opsagt. smiley


  • #130   18. mar 2023 @ Liva det skulle ikke undre mig ... et presset nervesystems indflydelse på ens krop skal man ikke underkende ...

  • #132   20. mar 2023 Nå men der er vidst ikke noget at sige til jeg har ondt i begge hænder og mange fingre , stort set alle mine fingre er hævede så man kan ikke rigtig se det med det blotte øje , men min vielsesring og en af mine hverdagsringe lyver ikke . Må vidst hellere have fat i led og bindevæv i morgen , de sagde jeg skulle ringe hvis der opstod nye hævelser inden næste tid .

    profilbillede
  • #133   20. mar 2023 Isabelle den behandling jeg skal igang med, siger de er super hård. Den samme som leukæmi patienter får. Forskellen er at jeg kun skal have det en omgang. Synes det lyder meget hårdt. Pyha og det skal hun igennem 6 gange. Er hun så indlagt ved hver omgang.
    Jeg skal have kemo hver dag i 7- 8 dage, og så skal der gives blod, imun stoffer og tceller den næste uges tid, og så bliver jeg måske udskrevet efter de 2 uger. Det værste er nok, det skal være i isolation. Men så er der tid til hundegalleriet. smiley


  • #135   20. mar 2023 Pøj pøj til både Tone og Rikke .. må I begge snart få det bedre

  • #136   20. mar 2023 jeg er ved at blive vanvittig ... har siden i fredags været sløj ... hoste og tør hals, og en sær hovedpine, ... men derudover en evig lugt af røg, ikke bålrøg, men lugten af cigaret røg , så meget at jeg har kvalme af den .. og her lugter IKKE af røg, ingen andre kan lugte det, og her er ikke røget i årevis ..

    jeg har prøvet det før kortvarigt, sidder og er i tvivl.. er det sygdom, er det bivirkning af medicin (er sat kraftigt op i stofskiftemedicin for 2 uger siden) er det bivirkning af al det kosttilskud jeg tager og som jeg har øget gevaldig de seneste måneder .. eller kan det være corona senfølger, hvor sent kan de have debut ?

    jeg kan ikke finde det som bivirkning beskrevet i hverken medicin eller kosttilskud ..


  • #137   20. mar 2023 Hanne : Har hørt flere fortælle om røglugt og andre mærkelige lugte når de har haft corona , så måske du har hevet sådan en omgang til dig ? Lige pt vrimler det med div vira/virusser eller hvad fanden det hedder i flertal, haha.

  • #138   20. mar 2023 åh, corona er så langt fra min bevidsthed at jeg slet ikke har tænkt at det kan være det jeg har nu smiley ... jeg havde det i foråret 22, men ja det er jo ikke udslettet smiley ...

  • #139   20. mar 2023 Nej det lever stadig i bedste velgående sammen med influenza og alle de andre .

  • #140   20. mar 2023 ja ... smiley .. så håber jeg på en måde det er det, og jeg er en af de heldige hvor lugt generne forsvinder med sygdommen ...

  • #141   21. mar 2023 Jeg var til den "glemte" scanning i torsdags og skal allerede til kontrol og samtale i dag.

    Sidst gik der over 2 mdr før jeg var til opfølgende samtale, denne gang 5 dage..

    Jeg tænker, at de godt ved, at deres forglemmelse af dele af scanningen ikke var god, at det hele er udskudt over en måned mere og derfor har sat mig først i køen - og ikke fordi min cyste er vokset (hvilket scanning viste) eller andet alvorligt. smiley



  • #143   21. mar 2023 @ Yorkie .. håber på en god besked til samtalen, godt de har uppet sig ... det er ingen undskyldning, men fck hvor er personalet presset mange steder på sygehusene.. og de kan ikke få personale, jeg er spændt på hvor der kommer en stor stress bølge der ... min datter er jo i et lille speciale og de mangler en i vagtlaget, og de kan ingen få (der er simpelthen uddannet for få de senere år) ... de betyder at få læger udover egne vagter skal dække 1-2 hverdagsdøgnvagter om ugen samt 2 weekend døgn vagter ekstra om måneden (enten vagt fre og søndag, eller vagt lørdag) ... det lyder måske ikke af meget, men det er jo så oveni deres egne rul ..

    jeg fik en mindre lugt i næsen i nat, smurte simpelthen tigerbalsam under og lidt op i næsen, det lugter alt andet lig bedre end cigaret røg ..i dag synes jeg lugten er lidt mindre dominerende ..


  • #144   21. mar 2023 Louise, pøj, pøj, håber at du kun får en god besked.

  • #145   21. mar 2023 Også en af fordelene ved tuben er at jeg ikke kan lugte smiley

  • #146   21. mar 2023 #145 .... Anni .... Mangler du ikke et "noget" efter lugte ??? smiley smiley
    Men ok ... det kan også være en fordel ... at DU ikke kan lugte . smiley smiley


  • #147   21. mar 2023 Hanne, efter scanning i november gik der over 2 mdr før jeg overhovedet fik indkaldelse til svar på scanning!
    Jeg arbejder selv i sundhedssektoren og ved hvor presset der er, men at stå på venteliste til at få en indkaldelse til svar på scanning, fordi de ikke ved hvornår der er personale til det, er bare ikke okay.


  • #148   21. mar 2023 @Yorkie ... det der sker i sundhedssektoren er bare overhovedet ikke okay , hverken overfor personale eller patienter ...

  • #149   22. mar 2023 ENDELIG kunne lægerne forstå at jeg altså har smerter. Så nu har jeg fået henvisning til speciallæge til nærmere undersøgelser af mit knæ smiley

  • #150   22. mar 2023 Julia, håber ikke, at du skal vente alt for længe til at du kommer til undersøgelse.

  • #152   22. mar 2023 Anni - desværre! Den tikkede lige ind i e-boks. Er indkaldt til samtale 3/7 kl. 9:30 og hvis det vurderes at jeg skal opereres efter samtale, så er der yderligere 3 måneders ventetid.
    Men jeg skal nok have en MR scan i mellem tiden, så hvis jeg bliver opereret i år (hvis det er det, der skal til) så er jeg heldig...

    Så nu har jeg ringet til min sundhedsforsikring smiley


  • #153   22. mar 2023 Halleluja for sundhedsforsikring smiley
    Jeg er godkendt til Hamlet igen, så jeg kan komme ind til ham, som opererede mig i første omgang igen smiley


  • #154   22. mar 2023 Julia, kan du så komme til noget før?

  • #155   22. mar 2023 Anni, det regner jeg meget kraftigt med smiley
    Ringer til dem imorgen i deres telefontid og hører dem ad smiley


  • #156   22. mar 2023 Pøj pøj Julia

  • #157   22. mar 2023 L….nat og l….dag. Nogle gange er det svært at bevare optimisme. Er bare lige nu Tine 4 år. Har gravet mig ned på sofaen. Svært at forstå for Sofus, som har en evne til at trampe mig ovenpå maven hele tiden. smiley smiley

  • #160   22. mar 2023 øv Tine ... håber du får så få som mulig L døgn ..

    @ Isabelle ... jeg er ENDNU en gang i chok ... jeg ville sgu ikke hjem før jeg var scannet, og ikke for at male fanden på væggen, men kan man udelukke væske/blødning .. hvis han kommer hjem, og de bliver enige om det med trykket, kunne der så via egen læge være en fys de skal have kontakt til ?

    mht til børnene (ikke for at blande mig) men er der ikke noget hjælp at hente via Kræftens Bekæmpelse (viden, grupper, støtte) ..


  • #161   22. mar 2023 Hold da op for en oplevelse.
    Det er da ikke i orden, at man ikke får skannet din svigersøn.
    De er da nødt til at finde ud af, hvad det er, der giver smerterne. Det er vel næppe psykisk, når det ændrer sig ved tryk.
    Hvis de mener, at han er blevet overstimuleret af at være hjemme, så skulle de måske have beholdt ham på sygehuset, indtil han var klar til at komme hjem.

    Jeg lærte at råbe højt, efter min mand blev indlagt med fuld udrykning 2 gange på få timer.

    Mange gode tanker i jeres retning.



  • #162   22. mar 2023 Netop Lise-Lotte ... man er nødt til at være insisterende og ikke lade sig afvise, og er de ikke trygge ved ikke at få ham scannet så skal de slå i bordet ...

  • #163   22. mar 2023 Tine, håber ikke at der kommer flere L dage lang tid.


    Isabelle, hvor er det sørgeligt at læse. Jeg føler mig helt priviligeret med den behandling jeg har fået og får i Odense.
    Sidst jeg var indlagt fik jeg endda lov til at blive to dage ekstra, fordi der kun var 2 dage tilbage af min behandling.



    Hanne, der ikke meget hjælp af kræftens bekæmpelse


  • #164   22. mar 2023 Yorkie - Nu håber og tror vi på og krydser for det ikke er sclerose du fejler. Men hvis det er, så vil jeg lægge en anbefaling af patientforeningen. De har vanvittigt mange brugbare gode tilbud til både når man lige får diagnosen og til senere hen når hverdagen igen rammer og måske ændre sig løbende..

  • #165   22. mar 2023 Sclerosefore i gen er rigtig god. De hjælper sclerose ramte rigtig meget, også hvis man kæmper med det offentlige
    Min søster har haft meget glæde af dem.
    Kræftens bekæmpelse kan lære meget af dem.


  • #166   23. mar 2023 Jeg har fået fremrykket min tid på led og bindevæv til på mandag, fremfor d. 18 april . Stort set alle fingre er stadig hævet, begge fødder føles som jeg går direkte på knoglerne , jeg har madlede og kvalme, og ja har det bare virkelig træls.
    Så kunne det være fedt hvis de fik beskrevet mine røntgenbilleder inden mandag, fik taget dem d. 6, og de er stadig ikke beskrevet. Overvejer virkelig at være den trælse patient og ringe til dem i morgen, da er jo ret væsentlige for lægen at have svar på , i forhold til den videre udredning og evt behandling.


  • #168   23. mar 2023 Isabelle : Jeg håber virkelig de snart finder en diagnose, men jeg er bange for at det trækker ud , især efter samtalen med sygeplejersken den anden dag som gav mig tiden på mandag . Som hun sagde var det tydeligt noget var galt udfra mine blodprøver , også at det er noget autoimmunt , men så sagde hun " ja altså det kan jo være en del forskellige ting, og vi giver dig jo ikke en diagnose før vi er helt sikre " . Altså det er jeg selvfølgelig også glad for, de skal jo være sikre , men når jeg får medicin man ikke må få når man har en af de sygdomme de mistænker , så håber jeg godt nok ikke det tager for lang tid !


  • #169   23. mar 2023 @ Rikke ... jeg har også en laaang periode, og stedig indimellem mega ondt i fødderne og føler det er knoglerne .. for nok 3 år siden fandt jeg en herre god massør og jeg fik mine fødder tilbage ... hun gik så på barsel og er ikke startet op igen .,.. jeg har prøvet snart sagt jeg ved ikke hvad og hvem uden nogen særlig effekt ... jeg har endda troet jeg havde træthedsbrud i nogle fodknogler ...

    for ca 3-4 uger skulle jeg altså bare have noget massage og uden at køre af H til ... så jeg fik en tid lokalt Tilst Skolevej .. det har været meget specielt men det har hjulpet MEGET ...


  • #170   23. mar 2023 @ Isabelle ... hvordan går det med svigersønnen ?

  • #172   24. mar 2023 hold kæft mit nervesystem (hvis det virkelig er det) er sensitivt, en lille stress belastning og jeg får den der mave reaktion, mega smerter, VOLDSOM diarré opkast, kampsveder og kan næsten ikke stå på benene (som i jeg virkelig tænker jeg er nødt til at kravle) .. i dag varede det 1 times tid, hvorefter jeg fryser som ind i helvede og er helt væk i søvn nogle timer ...
    Jeg har da været bekymret for Ipsens tandoperation, men at jeg skulle få sådan en reaktion da vi kom hjem er mig ufattelig ...


  • #174   24. mar 2023 Åh Isabelle, det du´r jo slet slet ikke ... som I ja hvad fanden skal jeg skrive ... jeg kender det så godt alle kommer først børn, hund, børnebørn .. nu er det jo for sent men kunne barnebarnet ikke været kommet med .. et infektionstal på 110 er altså NOGET ...

    godt med svigersønnen, men bliver han så ikke scannet ?


  • #176   28. mar 2023 Dagens brok, jeg har sku corona! Ynk tak, jeg har det skidt

  • #178   28. mar 2023 øv Bodil .. tror altså også jeg havde det i sidste uge ... god bedring, håber du slipper for lugt gener ...
    @Isabelle var det ikke i går du var afsted ... hvordan går det med dine infektionstal ?


  • #179   28. mar 2023 God bedring Bodil, håber du slipper med en let omgang.

    Er Zita sluppet af med den dårlige mave?


  • #180   28. mar 2023 @ Lise-Lotte hvordan går det med din nye hverdag har du vænnet dig til at sove uden at blive afbrudt ... og hvordan med manden på plejehjemmet ..

  • #181   28. mar 2023 Zitas mave er væsentlig bedre, ikke god men bedre;)
    Hov, ja Isabelle hvordan gik det ved lægen?


  • #185   28. mar 2023 Tillader mig lige at svare i denne tråd smiley

    Jeg sover nogenlunde om natten, vågner af og til, men falder hurtigt i søvn igen.
    Tror det tager lidt tid, når man skal vænne sig til, at man bare kan sive, uden hele tiden at være på stikkerne smiley
    Generelt nyder jeg, at jeg ikke skal være på vagt hele tiden. Selvfølgelig bruger jeg meget tid på plejehjemmet lige nu, men det skulle gerne blive bedre.


    Min mand er det meste af tiden meget træt og forvirret.
    I lørdags havde han fødselsdag, og jeg havde brunch med ud på plejehjemmet. Vi andre spiste branchen, mens manden lå i sengen og var meget fraværende.
    Da vores ene søn, svigerdatter og to børnebørn gik, fik vi manden på højkant, og så spiste han et par stykker bacon smiley
    Da det blev spisetid, kørte jeg hjem for at lave et par marengslagkager, som jeg så kørte ud på plejehjemmet med til kaffetid.
    Så vågnede manden op og kværnede to stykker lagkage smiley

    Generelt virker manden meget træt og forvirret, men han har jo også kun været der en uge i dag, så jeg håber da, at det bliver bedre.
    Det er lidt træls, at skulle forklare ham hver dag, at jeg ikke pakker hans møbler ud i bilen, og tager ham med hjem smiley

    Personalet er meget søde, og der er helt styr på medicinhåndtering osv.


  • #186   28. mar 2023 @ Lise-Lotte lyder som om alt er på rette spor, med de omvæltnings tilvænninger der nok er helt naturlige for alle ...

    @ Isabelle ... undskyld jeg er lidt glemsom, men forleden da du skrev om det infektionstal mener jeg også du skrev noget med nogle af og til smerter ?? eller husker jeg helt forkert ?


  • #188   28. mar 2023 Isabelle, jeg fatter ikke, at gynækologen siger: ikke hendes bord, når du har underlivssmerter ???
    Spurgte du ikke, hvis bord det så er ?


  • #189   28. mar 2023 øv Bodil, håber, at du slipper nemt igennem forløbet, og at du ikke får senfølger af det. smiley

  • #190   28. mar 2023 Lise-Lotte, det bliver dejlig når du kommer så langt at du kan sove igennem.Man bliver altså mere udhvilet end de nætter hvor man har været oppe flere gange.

    Jeg har gennem de seneste år været op 3 gange hver nat for at rense tuben og tømme min hyperaktive blære. Jeg falder også let i søvn hver gang.
    I nat skete miraklet, jeg sov 8 timer, hverken blæren eller tuben har generet mig, og jeg føler mig meget mere frisk og udhvilet end de nætter hvor jeg er oppe flere gange.


  • #192   28. mar 2023 @ Anni .. fedt med søvnen håber det er den nye normal ..

    @Isabelle .. man skulle da tror den først BP var en fejl, dt lyder ret vildt, for det første at du har haft så højt tal uden symptomer men også at det er faldet så hurtigt uden behandling ..


  • #193   28. mar 2023 Jeg blev ikke meget klogere af mit besøg på sygehuset igår, udover at det er mit bindevæv der hæver og ikke mine led , hvilket åbenbart er helt normalt ved psoriasisgigt når det ikke er i fullblown udbrud, og jeg får jo biologisk medicin man også bruger til psoriasisgigt, og endda dobbelt dosis , så det kunne være forklaringen på at det kun er bindevævet der hæver fordi medicinen holder udbruddet nede.

    Hovedmistanken er stadig psoriasisgigt, men de er ikke sikre på noget som helst endnu, og de er også i tvivl om der både er psorasisgigt og en bindevævssygdom . Fik at vide at jeg skulle være forberedt på at det kommer til at tage tid at få en diagnose, også fordi jeg er så kompliceret en patient pga alle de forskellige sygdomme , men at derfor skulle jo stadig have en god behandling .

    Overlægen havde snakket med min læge på hudafdelingen, og ville også ringe til min leverlæge , og hvis han giver grønt lys skal jeg nok have rituximab for at banke mit immunforsvar mere ned , udfra hvad jeg kan læse er det hvad man kalder immunterapi , og lyder som noget heftig stads , man får flere slags præmedicin for at mindske muligheden for bivirkninger .

    Havde håbet på at få et skud binyrebarkhormon i måsen igår, for at kunne slippe for nogen af alle de smerter i hænder og fødder, fik det for 2-3 år siden og efter få dage var smerterne næsten væk. Det ville hende lægen jeg var inde ved sådan set gerne give, men overlægen mente det kunne komme til at påvirke udredningen , så ja det fik jeg ikke. Han forslog så NSAID som jo netop også er hyppig brugt til gigt, men det må jeg ikke få pga min lever . Så jeg må bare bide smerterne i mig og håbe udbruddet snart stopper.

    De ser også på HELE mig, alle de diagnoser jeg har i forvejen, alle symptomer osv , begyndte at hyle i lettelse over der endelig er nogen der ser det store billede, og ikke bare deres eget lille speciale . Så selvom jeg ikke er blevet klogere , så er jeg virkelig glad for den afdeling , og de 2 læger jeg har snakket med har begge været så søde .


  • #194   28. mar 2023 Puha Rikke, psorasisgigt er også noget anden har skabt.
    Havde en veninde der var hårdt plaget af det.
    Jeg synes også at du har rigelig diagnoser i forvejen, du behøver vist ikke flere.
    Kan godt forstå at du gerne ville have binyrebark, men pas på med det. Binyrebark kan give mange følgesygdomme.

    Ønsker dig god bedring og at du hurtigt bliver udbredt.


  • #195   28. mar 2023 Anni : når det bare sprøjtes ind i vævet har det ikke samme risiko for bivirkninger som når man får det i pilleform eller i direkte ind i åren . Det spurgte jeg nemlig om inden jeg kom i biologisk behandling , hvor jeg ofte fik sprøjtet binyrebarkhormon ind i aktive bylder, noget jeg heldigvis er sluppet for nu fordi jeg ikke rigtig får bylder mere .

    Det vil give SÅ god mening hvis det er psoriasisgigt , da jeg jo netop har psoriasis , og det pt er forværret. Det biologiske medicin jeg får mod min anden sygdom ( som også bruges til psoriasis og psoriasisgigt) , kan desværre også forværre ens psoriasis, og hudlægen er sikker på det er medicinen der har forværret min psoriasis, men det virker så godt mod den anden sygdom så vil ikke stoppe på det . Lige pt afventer jeg jo så udredningen på led og bindevæv, for hvis det "bare" er psoriasisgigt" kan jeg blive på medicinen , og så bare få tilføjet noget andet oveni til at holde min psoriasis nede. Nogen vil måske mene det er åndssvagt at fortsætte og få mere medicin, men både lægen og jeg mener det er rette valg, netop fordi jeg er gået fra 1-3 nye smertefulde bylder om ugen , til at have haft 5 bitte små bylder i alt siden juni !

    Og ja min krop spiller en slags sygdomsbingo, men jeg har trods diverse sygdomme og symptomer stadig et godt liv , en skøn familie, min dejlige mand, kleptoman Henning , tag over hovedet , og får mad på bordet hver dag , så behøves jeg ikke mere smiley


  • #197   28. mar 2023 John, vi kan ikke være med, da det er en betalingsartikel

  • #199   29. mar 2023 John, derfor behøver du da ikke slette

  • #201   31. mar 2023 Søren - jeg bliver skuffet, hvis du ikke læser med her, for nu får den en ordentlig omgang ynk, selvom jeg ikke er ved at dø!

    Nu har jeg klaret smerter efter skulder af led med fraktur, ødelagt ledlæbe og en skulder der konstant sidder ude af ledskålen ....alt dette i 6 måneder uden at tage smertestillende. Jeg er ikke pivet. MEN(!) nu har jeg fuckfandeme lavet ét eller andet, der gør så ondt i hele skulderområdet, at jeg bukkede under i dag.
    Jeg havde en kiropraktortid til 2 af hundene i dag, det var bare et års-tjek. Jeg var nærmest ved at ligge mig til at tude på dyrlægens gulv, men facaden blev holdt helt indtil, jeg kom hjem. Jeg har nu taget en Tradolan, som har taget toppen....men ikke meget mere end toppen smiley Jeg magter ikke at tænke på om det her nu kommer til at forsinke beslutningen om operation smiley

    Nu vil jeg tage et kæmpe stykke islagkage, og ynke mig selv rigtig meget. Men jeg vil også tænke på, at I andre har det meget værre, så mit ynk må stoppe i morgen smiley


  • #202   31. mar 2023 Øv Rikke det lyder ikke godt.
    Jeg synes at du skal på skadestuen, måske kan de gøre noget så du får mindre ondt.
    Håber,at du får din operation og at din skulder bliver i ordenefter operationen.
    At andre har det værre kan du ikke bruge til noget.
    Synes heller ikke at du jamrer, selv om det gør godt engang imellem.
    Så hold dig endelig ikke tilbage.


  • #203   31. mar 2023 Rikke, jeg anser ikke dig for at være en klynkekommode - i al fald ikke ift "stedets" specialister, som ofte har mest fokus på, hvad der kan tildeles fra fælleskassen.
    Jeg håber, at du snart får det så godt, at du må fake for at deltage i tråden smiley
    Huskede du at hilse MLA?


  • #204   6. apr 2023 Altså, jer der har haft corona, hvor lang tid tager det? Jeg har det stadig ikke super godt, hovedpine, smags og lugtesans er væk og jeg har det sært;) corona test er negativ nu, 14 dage siden jeg blev syg

  • #205   6. apr 2023 Jeg har passeret min 1-års dag med diabetes 2, suk.
    Stort set alt jeg elsker er gået på en nej-liste. Så er gået på en lchf-ish kost. Ris, kartofler og pasta er no go. Brød, der falder jeg altså i hist og her.... men har opdaget at min krop reagerer på for mange kulhydrater ved at begynde at klø.
    Bonus er så at jeg har tabt over 20 kg og mit langtidsblodsukker ligger i normalspektret.
    Men jeg savner ris, kartofler og pasta, suk.


  • #208   6. apr 2023 Corona gjorde mig utilpas et par timer. Jeg tog kun testen for at kunne holde fri i fire dage smiley

  • #209   6. apr 2023 Jeg var kun dårlig et par timer og tog kun en test fordi jeg havde det underligt, selvfølgelig dårlig, men egentlig mere underligt i kroppen.

  • #210   6. apr 2023 Øv Bodil, håber ikke at du har fået senfølger du har fået. Du har vist rigeligt i forvejen.
    God bedring, håber at du hurtig får det bedre.


  • #211   6. apr 2023 Første gang med corona var jeg dårlig i et par timer. Anden gang var jeg dårlig i et par uger. Første gang var jeg netop blevet vaccineret kort tid forinden. Anden gang var det flere måneder siden smiley

  • #212   6. apr 2023 Gotta: det er fandme surt smiley jeg har fået konstateret graviditetsbetinget diabetes, og jeg har simpelthen været så træt af det, siden det blev konstateret for lidt over en måned siden, og jeg skal jo endda formentlig kun leve med det indtil fødslen. Stor respekt for at du kan holde diabetesdiæten. Jeg synes dæleme, at det er et stort indgreb i ens liv og velvære smiley

  • #214   6. apr 2023 Isabelle... jeg var 3-cifret. Mit hovedmål er at komme ned på 80, og hvis der ryger mere er det bare bonus. Mangler pt 12 kg, men står lidt stille i vægttab.
    Så vægttab og medicin, og fjernelse af alle de der satans kulhydrater har gjort underværker. Får godt nok pænt motion på job ellers, og gloede lidt da mit smartwatch kom med et tip om at jeg måske trængte til mere aktivitet.... senere samme dag fik jeg hund....


  • #215   6. apr 2023 jeg har haft corona 2 gange
    Første gang var i starten hvor man blev sendt hjem i flere dage. . jeg havde feber i under 24 timer, og så var jeg frisk igen.
    Jeg var så dum nok til at joke med at jeg da bare tog en coronaferie mere.... og så fik jeg det igen, og blev pissesyg, og var stakåndet i flere uger bagefter.
    Jeg tør ikke joke om en tredje gang, for med den udvikling kommer jeg sgu til at stille skoene


  • #216   6. apr 2023 @ Bodil, jeg tror bestemt jeg havde corona for 2. gang i uge 12, nu er vi i uge 14 og jeg har stadig rod i lugtesans og en sær hovedpine stort set hver dag nogle timer .. ofte vågner jeg med den ,,

    @ Gotta Poke ... der findes nogle kartofler der hedder Power Potatoes, de indeholde væsentligt færre kulhydrater, de fås som regel i Bilka, Føtex og af og til i Netto når de er på markedet .. til afløsning af ris kan jeg anbefale at købe fx speltkerner, eller bruge bulgur o.lign...


  • #218   7. apr 2023 @ Bodil .. i dag er jeg også vågnet med den hovedpine, nogle gange som i dag følger der let kvalme med, og det værste er at jeg har erfaret at hovedpinepiller ikke hjælper en dyt ..

  • #219   7. apr 2023 Hanne - jeg bruger blomkålsris eller nogen fra lowcarblife.
    Kender godt powerkartoflerne, men kan oftest kun fåes I en kortere periode. Kornprodukter er i øv-kategorien, for de indeholder stadig en god del kulhydrater.
    Godt at jeg elsker kød smiley


  • #220   7. apr 2023 jeg har ofte kvalme efter... så jeg har både ingefær- og pebermyntetabletter til at tage sammen med maden.... og går tit med sådan et akupressurarmbånd mod kvalme.

  • #221   7. apr 2023 hvad er et akupressur armbånd, hjælper det ? jeg bruger uden overdrivelse formuer på alternative ting, akupunktur, massage, anden massage, kosttilskud osv .. nogle gange hjælper noget, men ofte kun en periode ...

  • #224   8. apr 2023 Jeg er snart lidt desperat.... I alle mine 24 år har jeg altid pralet med at jeg, påtrods af gigten i hele kroppen, var sund og rask...

    Nu render jeg rundt og klør mit ansigt, min hals, mit kraveben, og jeg er rød som en reje, og jeg er varm. Min egen diagnose er nældefeber ... og jeg aner ikke hvad man gør ved det skrammel!
    Fugtighedscreme, aloe vera creme og kolde omslag er forsøgt, uden held. Mit ansigt er snart lige så rødt som mit hår smiley Så jeg tager en tur til apoteket senere i ren desperation om man kan få et eller andet nældefeber-dræbende ........ smiley


  • #225   8. apr 2023 Liva : køb nogen antihistamin , og tag 1 af dem dagligt de næste dage og se om det virker . Jeg har bedst erfaring med telfast , jeg får dem dog i højere styrke end dem i håndkøb .

  • #226   8. apr 2023 og dup evt med zink liniment ... diverse cremer for det bare til at koge ...

  • #227   8. apr 2023 Tag en tur på lægevagten, du vil sikkert få et skud antihistamin i stor dosis. Måske noget binyrebarkhormon.
    Min erfaring er, at antihistaminer i tabletform ikke virker, heller ikke Telfast, som er i en høj dosis.

    180 mg Telfast kan virke, men typisk skal der mere til, når man starter behandlingen op.


  • #228   8. apr 2023 Ville ikke smøre med zink. Det får huden til at tørre ud og så risikerer du, at det klør endnu mere.
    Som Rikke skriver, køb noget antihistamin, evt. Benadryl samt noget kløestillende salve.
    Du kan godt nå at komme på apoteket inden de lukker.


  • #229   8. apr 2023 enig med antihistaminen ... men både da jeg havde nældefeber og en datters skoldkopper smurte vi med Zink Liniment, ikke creme o.lign men det flydende .. det tog noget af irritationen .. er man i tvivl kan man jo prøve på et lille område ..

  • #230   8. apr 2023 Lise-Lotte: Man får altså ikke bare binyrebarkhormon ved nældefeber, det er kun hvis det er helt ekstrem slemt , og andet ikke virker. Jeg har kronisk nældefeber , og må tage op til 3 antihistamin om dagen efter aftale med hudlægen , hvor normal dosis er 1 i døgnet. Min nældefeber er nogen dage ret så slem, men har aldrig fået binyrebarkhormon for det .

  • #231   8. apr 2023 Rikke, jeg taler bare af egen erfaring med nældefeber. Jeg fik både indsprøjtninger med binyrebarkhormon og antihistamin.
    Det skal lige siges, at jeg i forvejen tager 3x180 mg Telfast om dagen for at holde mine allergier lidt nede.



  • #232   10. apr 2023 Genoplivning, er det noget i har taget stilling til ?

    Jeg skal ikke genoplives, og alle de gange jeg har været i narkose de sidste to år har jeg fortalt det til lægerne i Odense, for mener, at det da må være en dejlig død at være lagt til at sove og aldrig vågne igen.
    Hver gang det er ældre læger, så begynder de at diskutere det og prøver at overtale en til at skifte mening.
    Er det unge læger, så slipper man som regel for disse overtalelser, og de fleste siger, at det kan de godt forstå.

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/fakta-nej-til-genoplivning-digitalt-eller-p%C3%A5-papir/ar-AA19Fxwg?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=d64acc0d0cba4c65bfe0c7cbd32ca877&ei=152


  • #233   10. apr 2023 nej har ikke taget stilling, ved godt man burde ... pt synes jeg der er meget jeg stadig gerne vil opleve, og følge med i, men ved godt man jo ikke ved i hvilken tilstand man er efter en genoplivning ...
    Pt synes jeg ikke jeg er "gammel" nok, og synes sgu det er endnu en af de ting der er trælse ved +60 alderen


  • #234   10. apr 2023 Jeg og også min familie har taget stilling til det for mange år siden, det samme gælder livsforlængende behandling og om man vil være organdonor.
    Og derfor stoppede vi al behandling af min mor sidste sommer.

    Jeg synes, at det er vigtig at man selv har bestemt for, hvad der sker for en, hvis uheldet skulle være ud, og at man ikke sætter dem der elsker en i et sådant dilemma.
    For hvor må det være uhyggelig svært for et familiemedlem at skulle tage stilling til det når de er i sorg.


  • #238   10. apr 2023 Nu er jeg jo kun 37 , men fejler jo så til gengæld 500 ting, men skal jo ikke rigtig tage stilling til det endnu.
    Men som det er pt vil jeg gerne genoplives , men hvis min leversygdom en dag bliver så slem at jeg alligevel vil dø indenfor x antal tid hvis jeg ikke får en ny , så vil jeg ikke genoplives .

    Jeg har derimod for mange år siden besluttet at jeg IKKE ønsker livsforlængende behandling ved f.eks kræft . Jeg så hvordan min morfar gik fra at være stort set symptomfri , til at leve det sidste år i helvede med blodtransfusioner, infektioner, indlæggelser, og ja ikke kunne andet end at ligge i en seng, de sidste uger sagde han også højt at han bare ville dø. Sådan vil jeg aldrig ende hvis jeg selv har noget valg , så vil jeg 500 gange hellere leve kortere tid , for det var satme ikke værdigt på nogen som helst måde . Så er der ikke stor chance for helbredelse, og snakker vi bare at man kan få måneder eller få år ekstra, så siger jeg stop .


  • #239   10. apr 2023 @ Anni ,, jeg er 100% enig i det må være svært, men på den anden side kan det være en situation hvor netop de kan få oddsene af vide for hvordan udfaldet bliver ... så måske det er den snak man/jeg skal have så længe jeg ikke selv er klar til at sige nej til genoplivning ..
    Pt kan jeg godt tænke at var jeg midt 80´erne ville jeg sige jeg ikke skulle genoplives, men igen er min tanke at det kan bero på andre ting også til den tid ..
    Men ja en grøntsag 90% afhængig af hjælp døgnet rundt ønsker jeg ikke at være ..

    Men kan mærke det krumper sig sammen inde i hovedet ved de tanker, og ja jeg indrømmer gerne at jeg har det enormt svært med tanken om ikke at være her mere ...


  • #240   10. apr 2023 Isabelle,, det var dog en utrolig uforskammet læge.
    Havde det været sådan med min mor, så var jeg godt nok blevet tosset.

    Bodil,, jeg har det lige som, dig. Jeg har min lillesøster som er hårdt ramt af sclerose, og håber at hun dør før mig, og de andre to søskende har jeg ikke haft kontakt til i over 40 år, og får det hellere aldrig igen.

    Rikke - Hanne
    Jeg har også en hel del ting jeg gerne vil, men som jeg så aldrig kommer til at opleve. Jeg har aldrig tænkt at jeg nogensinde skulle ende som det sølle skravl jeg er blevet. Jeg havde nogle ting, som jeg virkelig gerne ville når jeg blev pensionist.
    Nu sidder jeg så her og kan ikke noget som helst. Havde jeg vidst, at jeg ville ende som det jeg er nu, så var jeg ikke blevet behandlet.
    Jeg overlevede kræften, men jeg lever jo ikke.
    For mig er livet ikke kvantitet, men kvalitet. Nu er jeg en halv grøntsag, og hvem kan garantere mig, at jeg efter en genoplivning ikke ender som en hel grøntsag
    Og Rikke,, jeg synes godt nok at du er sej, og dejlig at du har så stor en livslyst.
    Som du selv siger, så fejler du 500 ting, men du klager og jamret aldrig. Stor respekt fra min.


  • #241   10. apr 2023 da vi sad til den samtale hvor min mor fik kræftdiagnose blev hun også spurgt, men det var en helt fin måde og spørgsmålet gik til min mor ..

  • #242   12. apr 2023 Så har jeg været til årskontrol på leverafdelingen ( får taget blodprøver hver 3 måned ) , og fibroscanning af leveren som jeg får hvert 3 år.

    Alt er fint og i ro , mit tal ved scanningen er steget fra 4,1-5,6 , men det skal bare være under 8 , så ingen grund til bekymring pt .

    Kæft hvor er jeg glad for at min krop reagerede så hurtigt og godt på medicinen, og hvor er det skønt at en af alle mine sygdomme gider holde sig i ro, haha.


  • #243   12. apr 2023 Hvor er det fedt Rikke, tillykke med det
    Jeg håber at det varer ved


  • #244   12. apr 2023 Anni : Jeg satser på det fortsætter i mange år, men man ved jo aldrig om det pludselig ændre sig. Min leverlæge siger dog at fordi jeg reagere så godt på medicinen, så vil han tro at når jeg får udbrud igen, jamen så får vi hurtigt styr på det med øgning i det immundæmpende og så tilføjelse af prednisolon en periode. Selvfølgelig kan han intet love, men jeg vælger at tro på han har ret .
    Jeg er jo kun på "vedligeholdsdosis" af det immundæmpende , og får pt halvdelen af hvad jeg fik i starten, og får heller ingen prednisolon.


  • #245   21. apr 2023 Isabelle, så kan du godt bøje dig i støvet smiley
    Jeg skiftede selv tuben, smiley
    Ville jo ikke "tabe ansigt" så der var ikke andet for end at bide tænderne sammen og få det gjort. smiley
    Men fik ikke tuber med hjem så jeg slap for at køre til Odense, for der skal to til at skifte, og der er ingen i min omgangskreds der vil hjælpe smiley


    Hvordan går det med svigersøn og datteren?


  • #249   21. apr 2023 Isabelle, jeg er væk hele pinsen, fra torsdag den 25 til og kommer hjem sent mandag. De kan sagtens være her og have det hele for sig selv smiley

  • #252   21. apr 2023 Det er vel også om et par uger Anne skriver om?
    Godt nok et flot tilbud. smiley


  • #253   21. apr 2023 Det er den sidste weekend i maj. Huset står tomt alligevel, så sig til hvis I vil have det. Du og hundene er velkomne også smiley

  • #254   21. apr 2023 Anne, du er da bare et fantastisk menneske smiley

  • #256   21. apr 2023 Sikke en god opdatering Isabelle.

    Dengang de prøvede masken første gang på mig, gik jeg fuldkommen i panik.
    De havde ikke fortalt mig, at masken blev spændt så fast at man ikke kan bevæge sig en centimeter.
    De blev nød til at hive den af mig og give mig stesolid inden de igen kunne spænde mig fast for at sætte mærker på, hvor strålerne skulle ramme.
    Fik også stesolid med hjem, men tog det kun første gang.
    Efter et par gange var det faktisk ret behagelig, det var næsten som en ansigtsbehandling, manglede kun agurkeskiverne til øjnene. smiley
    Da jeg fik tuben var der 4 dage, hvor jeg ikke fik stråler, fordi jeg ikke kunne ligge på ryggen uden at få hosteanfald.
    Det endte med at de måtte lave en ny maske og sådan en form så jeg kunne få hovedet hævet.

    Jeg tog begge mine masker med hjem.
    Det var meningen at jeg ville sætte et par røde pærer i øjnene og en ringeklokke i hullet til tuben smiley

    Jeg skal prøve at tage et billede af masken i morgen


  • #257   21. apr 2023 Isabelle, har de ikke et patienthotel i Århus?


  • #260   22. apr 2023 hvor er det en dejlig opdatering om datterens helbred, ikke at det ikke stadig er hårdt, men endelig går noget dog den rigtige vej ... håber også det sker for svigersønnen ..



  • #261   22. apr 2023 Isabelle, masken er ikke slem. Havde de fortalt mig at jeg blev spændt tast inden de gjorde det, var jeg nok ikke gået i panik.
    Efter nogle gange var det ret afslappende at ligge der. En gang faldt jeg i søvn, det fik jeg ikke rigtig noget ud af, for en gang stråler tager kun 5 minutter.

    Masken ser sådan ud.
    På bagsiden er der "indstøbt" flere tingester til at spænde fast med.
    Når de laver den, får man et varmt net over ansigtet som de former efter ens hoved og så ligger man et kvarter - tyve minutter mens det hærder.
    Når det er hærdet, kommer man ind i strålerummet h or man bliver spændt fast, hvor de så sætter mærker på hvor strålerne skal ramme.


    profilbillede
  • #262   23. apr 2023 Min mor hadede den maske... Da hun ikke skulle bruge den mere (ikke fordi hun var rask, men fordi hun ikke skulle have den behandling mere) spraymalede hun den guld og lavede en slags installation med en træplade hun malede blå og en rød LP plade.

    Jeg tror alle i familien var enige om ikke at synes om lige dét stykke kunst, men det kom op på væggen i soveværelset. Tror min far smed det ud, da hun døde...


  • #263   23. apr 2023 God ide afdin mor.

    Jeg overvejer at sætte to røde pærer som øjne og en ringeklokke i hullet til tuben.
    Og når man ringer med klokken, så skal øjnene lyse. smiley
    Hvis jeg får det gjort er jeg garanteret den eneste i landet der har sådan en dørklokke. smiley


  • #265   24. apr 2023 Det var cirka sådan min havde det med det...

  • #266   24. apr 2023 Isabelle, det lyder godt nok uhyggeligt med at han skal have stråler i 20 minutter. Efter så lang tid må han da være total forbrændt ?
    I Vejle og Odense ligger man hellere ikke i røret når man får stråler, der er der sådan en der kører frem og tilbage.

    Min maske er også formet efter næse og øjne, det er bare ikke så nemt at se på billedet.


  • #267   24. apr 2023 Isabelle, det lyder godt nok uhyggeligt med at han skal have stråler i 20 minutter. Efter så lang tid må han da være total forbrændt ?
    I Vejle og Odense ligger man hellere ikke i røret når man får stråler, der er der sådan en der kører frem og tilbage.

    Min maske er også formet efter næse og øjne, det er bare ikke så nemt at se på billedet, og den var også en fast pladen, som blev varmet op og derefter formet.


  • #269   27. apr 2023 På tirsdag skal jeg til samtale med en diætist på Sønderborg sygehus, jeg håber hun kan hjælpe mig med en “madplan” så jeg måske kan få lidt mere afvekslende mad;)
    Jeg har fået en henvisning til klinik for senfølger efter kræft i bækken og tarm i Århus, jeg har også fået henvisning til koloskopi, det glæder jeg mig nu ikke til, men helt ærligt, det er første gang jeg føler at mine senfølger bliver taget alvorligt og alene det er godt;) det er kun ca et år siden senfølger efter kræft fik Focus, det var ærligtalt på tide.


  • #270   27. apr 2023 Hvor er det godt at du endelig får set på dine senfølger.
    Jeg håber at de kan gøre noget for dig så livet bliver lidt lettere


  • #271   27. apr 2023 @Bodil, jeg håber også der er hjælp at hente så livet bliver lidt lettere og mere spændende for dig ifht de gener senfølgerne giver ..

    mon vi også snart skal have en Sygejournal version 2.0 ?


  • #272   30. apr 2023 Nå øv! Så kom svaret fra min MR scanning.
    Jeg skal en tur under kniven igen. Min skade er stadig meget stor smiley

    Så det ser lidt sort ud med min plan om at stille til agility stævner i efteråret.


  • #273   30. apr 2023 Øv Julia, hvor træls.
    Håber da, at den nye operation hjælper.
    Hvor længe efter operationen er du "ukampdygtig'"


  • #274   30. apr 2023 Anni, tak. Det ved jeg ikke endnu. Sidst var vidst sygemeldt 2 måneder og har prøvet at genoptrænet det lige siden. Men mener ikke at jeg må løbe 6 måneder efter operationen smiley

  • #275   30. apr 2023 øv Julia ... men kan jo forstå det første opereation ikke har løst det den skulle, så selvom du ikke må og kan det du vil efter operation, så må man da håbe at næste operation så bliver vellykket så du slipper for problemer fremover ....

  • #276   30. apr 2023 Hanne, nej det var er rigtig stort brud jeg havde før, så det er kun dele af den, som er helet korrekt. Der er opstået irritation over bruddet nu, så medvirke smerterne nu. Så håber virkelig at det bliver bedre i anden omgang smiley

  • #277   6. maj 2023 øv, jeg har i perioder døjet med ondt i maven (mellemgulvet) kalder jeg det ... da det for længe siden havde varet en tid gik jeg selvf til lægen , det er nok 2 år siden .. han sagde bare irritabel tarm (nok) og evt lidt forstoppelse ... går i perioder på fx movicol, og pantropasol osv .. ikke at jeg tror på det, men samtidig så levet jeg meget påpasseligt .. spiser frugt, grønt, drikker kamille te osv .. så plejer det at falde lidt til ro .. men når så jeg lever lidt mere normalt , fx drikker kaffe og ja som i går tillader mig at drikke ET glas rødvin ved venner så kommer det omgående igen ..

    mit mellemgulv er hårdt som sted og som en stor øm byld ... nogen der kender det, har overvejet om jeg evt har bugspytkirtelbetændelse ... oveni er jeg startet på Ozempic (onsdag ) (min læge mente jeg skulle, jeg føler næsten jeg er den eneste i DK der ikke gerne vil), som bivirkning står der faktisk noget om bugspytkirtelbetændelse, så jeg tænker lidt at der problem i forvejen er det så derfor jeg har så ondt i dag ..


  • #278   6. maj 2023 Jeg er under udredning for bugspytkirtelbetændelse, nogle af de symptomer som skulle være ret karakteristiske er opkast, stærke smerter lokaliseret til venstre side lige under ribbenene, især når man indtager fed mad eller mad med mange fibre, fx mange grønsager, brød m.m og problemer med at nedbryde mad, dvs maden kommer hel op i opkast eller ud i afføring.
    Umiddelbart tænker jeg måske mere irritabel tyktarm hvis smerterne er mere i et bælte eller i en større del af maven?? Men prøv at snakke med din læge igen.


  • #279   6. maj 2023 @ Bodil tak .. ja det må jeg gøre ... jeg har ondt , i dag mest i venstre side, andre gange i højre, men har ondt hele vejen over og , føles det som ind under ribbenene , og også om i ryggen ...og så¨er der det der at den er meget hård, jeg har ofte kvalme, men kaster ikke op .. det er ikke galdesten (er galdestens opereret for mange år siden) ..

    jeg har bestemt ikke spist hverken fedt mad, eller krydret mad ... i lang tid ...


  • #280   9. maj 2023 Jeg har lavet en ny sygejournal, da den her er ved at være lang og langsom. Og der må gerne jamres smiley
    Jeg har lagt ud med jammer og ynk i den nye tråd. smiley

    https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/1318613-sygejournalen_2


Kommentér på:
Sygejournalen

Annonce