1.733 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

canon eos 500D "eksperter" canon eos 500D "eksperter"

jeg har lige fået mit nye canon kamera, og vil høre om der er nogen der kan gi mig lidt rår og tips til hvordan jeg får mest ud af mit nye kamera, og hvordan jeg bruger forskellige funktioner på det

altså alle de forud indkodet ting er jo lige til, og siger sig selv hvornår de skal bruges, men de mere manuelle indstillinger, hvornår vælger i at bruge dem? altså fx så er der Tv indstillingen, hvornår bruger i den i forhold til den forudindstillede sport? og Av i forhold til portræt og næroptagelse?

alle gode råd og fif modtages smiley

linsen er en 18-55 mm

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  canon eos 500D "eksperter"
  • #1   23. feb 2010 jeg har en 450 men den skulle vist ikke være meget anderledes.

indendørs bruger jeg autoinstillingerne

udendørs bruer jeg TV til bevægelsesbillederne, men så skal man vide lidt om blænde, lukkehastighed og sådan....jeg er først ved at lære det.

AV er jo så den man skal bruge til portrætter og nærtagelser, som du jo også skriver.

man kan ikke bruge tv samtidig med den forudinstillede sport

• #2   23. feb 2010 ok, tak

jeg har læst det i manualen omkring tv indstillingen, så prøver lidt der ud fra, jeg ved godt de forskellige indstillinger ikke kan bruges samtidig

rodede lidt med av funtionen, til portræt, men kunne ikke rigtig få det bedre end med den forudindstillede portræt funktion

kan det ikke zoome mere end det den gør når man stiller på linsen? syntes den har en meget kort zoom

• #3   23. feb 2010 Du har garantet fået et kit objektiv der hedder 18-55 mm . Det rækker ikke så langt. Der kommer du nok til at få brug for et der rækker noget længere. måske et 70-300 eller 55-200 mm

Hvis du bruger TV så gå ud fra en lukketid på 1/500 eller over.

Jeg har ikke Canon selv, men det ovenover er meget generelt for spejlrefleks kameraer smiley

• #4   23. feb 2010 ja det er det opjektiv der er med smiley

jeg er godt klar over at det selvfølgelig er et af de mindste

men det med lukketiden er det ikke ud fra hvad man skal fotografere? jeg har forstået at hurtig lukketid gir fastfrosne billeder, og langsom gir bevægelige billeder, og så er det jo fristende at sætte den på hurtigste lukketid 1/4000 når jeg skal ta f fx hundene der leger, men er hurtigere altid bedre i bevægelses situationerne, eller hvad er ulempen så ved den meget hurtige lukketid?

• #5   23. feb 2010 Jeg ville næsten foreslå dig, at gå ud og tage nogle billeder, hvor du skifter lukketiden undervejs, så kan du se forskellen, når du kommer hjem og ser billederne på pc'en :o)

Det er jeg begyndt på og så bruger jeg det som guide efterfølgende smiley

• #6   23. feb 2010 ja, det gør jeg også, men det kan være svært nogen gange at få både motivet til at gøre som man vil, rode med kameraet og huske hvornår man lige ændrede indstillinger smiley

• #7   23. feb 2010 Åh ja.. det kæmper jeg stadig med. Men i starten, så vær indstillet på at det er øve billeder, så bliver man ikke lige så skuffet over at billederne ikke kan bruges til noget.

• #8   23. feb 2010 jo det er fristende at få lukketiden op eneste problem er at det skal passe med blænden og iso og ofte kan man ikke snige sig højere op end til 1/500

• #9   23. feb 2010 ok, men skal isoén så stå højere eller lavere ved højere eller lavere lukketid?
    hvad jeg kan forstå, er en af fordelene ved 500déren netop at den kan stilles mere på isoén end 450éren

• #10   23. feb 2010 iso skal helst ikke komme højere op end 400 ellers bliver billederne meget kornet

det med forskellen mellem 450 og 500'erne ved jeg ikke

• #11   23. feb 2010 okay, det vil jeg huske smiley jeg ved heller ikke forskellen i praksis, kun hvad jeg har kunnet læse smiley

• #12   23. feb 2010 hvad så med det der manuel fokusering? jeg troede lige man kunne bruge den til at zoome yderligere, da man jo på skærmen kan zoome, men så når man knibser, så er det alligevel ikke zoomet ind! hvad skal man så bruge det til?

• #13   23. feb 2010 michael smiley ja det var selvfølgelig en udmærket mulighed smiley det gør jeg måske også en af dagene, når jeg syntes jeg har rdet så meget med det at jeg ikke kommer videre smiley ind til da trækker jeg lige lidt på alle de kloge HG brugere smiley

• #14   23. feb 2010 smiley tak for rådet! jeg vil bestemt kigge på hvad bøger de har, og se om der er en jeg falder for smiley

• #15   23. feb 2010 Bogen Om Digital Fotografering er genial.
    Da forfatteren skriver i sprog så alle kan være med, plus der er billedeekspempler på det hele.

Rod aldrig med din ISO medmindre det er yderst nødvendigt. Behold den på 100 hele tiden, og istedet gå efter et få et lysstærkt objektiv (dvs. med en blænde på 1.8, 1.4 eller 2.8 og evt. en flash.

Alle mine billeder herinde er taget med et Canon EOS 500D, enkelte med 400D.
    Men det objektiv du har fået med, er ikke særlig brugbart særlig længe. Da man hurtigt finder ud af, at skarpheden, motoren og rækkevidden på det ikke er god. Så find dig et bedre objektiv, som det første.

Jeg skyder kun på manuel uanset om det er dag, nat, mørkt, lyst, ude eller inde. Det kræver lidt øvelse at få gode billeder, især hvis de tages i serie (ligesom på sport, hedder vist nok kontinuerlig optagelse under manuel). Og lykkes heller ikke lige godt hver gang for mig smiley
    Men jeg synes an får meget bedre billeder på manuel.

Og skal du have det ypperste og skal redigere i billederne bagefter, så skal du tage dem i RAW-format.

• #16   23. feb 2010 tak for rådene kenneth

jeg vil få mig et bedre opjektiv, når jeg har råd engang smiley

når du skriver at du kun bruger manuel, mener du så at du kun bruger de manuelle indstillingsmuligheder i stedet for de forudindstillede, eller mener du at du bruger manuel fokusering i stedet for automatisk fokusering?

jeg stillede dog på iso´en idag, ude i sneen, for ellers blev min mærke langhårede cocker kun en utydelig pelstot, så måtte ha den helt op på 800 for at få ham klar på billederne, ude i modlyset fra sneen, men ellers vil jeg ha i tankerne at jeg ikke skal pille så meget der smiley

det der irritere mig mest (allerede) er dog manglen på zoom evne smiley

tænkte på om kameraret kan sættes til at ta sort/hvid, og ta sort hvid hvor den udvælger en enkelt farve, som den så laver i farve?

• #18   23. feb 2010 tak for linket, den vil jeg kigge nærmere på smiley

• #19   23. feb 2010 Jeg bruger kun manuelle indstillinger. De forudinstallerede er fine; men ikke fine nok til mig.

Sneen kan godt være lidt problematisk mht. gode billeder. Men du kunne have reddet det ved at justere din blænde lidt og lukkertid lidt.

Mht. til lukkertiden som du snakker om i et andet indlæg, så kan du evt. tage billeder af springvand eller lignende og justere den ind imellem. For du vil enten få meget bløde billede, hvor vandet vil se flydende ud eller hvor vandet vil se helt frosset og fast ud dvs. hvor du kan se dråberne og linierne i vandet.

Manglen på zoom kan jo kun løses ved et nyt objektiv. Hvis du vil undgå at skifte objektiv så tit, så gå efter et 18-200mm fra Canon, det er et godt all-round objektiv, som tegner utroligt stærkt, og så behøver du ikke skifte til det lille kedelige, hvis du nu skal tage et billede af noget tæt på; men ikke har mulighed for at gå så langt væk fra emnet, da det jo er et 18-200 og ikke bare 18-55mm.
    Hvis du ikke har noget imod at stå lidt længere fra emner, som der skal tages billeder af, så er 70-300mm fra Canon genialt, og er blandt de bedste objektiver fra Canon og er på samme niveau mht. skarphed osv. som Canon L objektiver (de dyre prof-objektiver).

Du kan sagtens sætte det til at tage sort/hvid billeder, det kan du sætte det til under Menu.

• #20   23. feb 2010 med mine hvide hunde bliver jeg ofte nød til at have iso oppe på 400-600 ellers er deres pels bare noget hvidt uden struktur.

jeg ændre dog på belysningen og over og underbelyser hvis jeg synes der er behov for det....det redder nogle billeder

• #21   23. feb 2010 okay smiley mange tak

jeg håber jeg snart får råd til et andet opjektiv så smiley

vil lige se om jeg kan finde ud af det med sort/hvid så

• #22   23. feb 2010 connie
    ja, det tror jeg gerne, det er sikkert det samme som med min helt mørkebrune, som ikke har aftegn og farve dybde i pelsen smiley

• #23   23. feb 2010 Du behøves ikke beholde iso på 100, leg lidt med den og se hvordan resultatet bliver, der er flere der bruger iso 400 som standart.

Hvis du bruger av eller tv og tager billeder i sneen, så skal de oftest overbelyses , det er +/- knappen.

Farvebilleder kan nemt laves til sort/hvid efterflg., via fotobehandlingsprogram.

• #24   23. feb 2010 rene
    okay, tak, jeg vil forsøge mig frem

jeg syntes dog tit at det er svært at lave farvefotos om til pæne sorthvis billeder :S og ville gerne forsøge at ta sort hvid hvor kameraet tager dem i sort hvid, for at se om det bliver bedre smiley

Kommentér på:
canon eos 500D "eksperter"

Annonce