4.408 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
38 Svar
Nogle sygeplejersker til stede?? Nogle sygeplejersker til stede??
Med en smule forstand på lunger?
Som jeg må stille et spørgsmål?
Sidder med en eksamens opgave, og skal lige sikre mig at jeg ikke skriver noget forkert...
1 synes godt om
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Charlotte.... Jeg har en case hvor en pt får taget røntgen billede og får konstateret Fibrøse forandringer.
Det er dem der driller mig lidt.... De er ikke nemme at finde. Slår jeg op i min kliniske ordbog står der fibrose - fibrosis - tilstand med øget bindevævsdannelse.
Nede under står der Fibrosis pulmonis - bindevævsdannelse i lunger med deraf følgende nedsat lungefunktion..
Når så jeg skal prøve at finde ud af hvad helt præcis det er, så kommer google frem med følgende: fibrosis pulmonis/lungefibrose (øget bindevævsmængde i selve lungen), en sygdom, der både kan skyldes forskellige påvirkninger, andre sygdomme som tuberkulose, lungebetændelse og infarkt og ukendte årsager. Lungefibrose kaldes også kronisk interstiel lungebetændelse
Det jeg så bare er i tvivl om...... det er om jeg kan konkludere at fibrøse forandringer = lungefibrose
Eller er der noget jeg misforstår eller misser? Kan man konkludere det?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
jun 2007
jun 2007
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
jun 2007
jun 2007
apr 2008
jun 2007
Synes det er svært.. for der er så lidt info om det online.. og ingen overhoved i mine bøger :S
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
Fibrøse forandringer generelt er ændringer i bindevævet / det interstitielle væv. Som jeg læser det, kan man tale om sådanne overalt i kroppen. Men - er det i lungerne kalder man det så vidt jeg kan se for lungefibrose.
Jeg har nærlæst denne brochure fra lungeforeningen om lungefibrose (inkl. info til sidst om andre lignende lungesygdomme - se det også):
(link fjernet)
Det ser ud til, at der kan optræde lungefibrose ved enkelte andre sjældne sygdomme/syndromer.
Så vidt jeg kan læse mig til, er der ikke lungefibrose ved de andre "kendte" lungesygdomme som KOL og lungekræft. Det er nogle andre typer forandringer der giver vejrtrækningsbesvær og hoste.
mar 2008
Håber det kan bruges.... Held og lykke :-)))
jun 2007
Jeg har også selv læst brochuren, men der er intet nævnt i den om fibrøse forandringer... det havde jeg håbet lige var i ordforklaringen til sidst.....
mar 2008
Et nyt bud:
"Fibrøse forandringer" er et bredt begreb - altså at der er ændringer i bindevævet - anderledes tæthed / stivhed osv.
Mens "lungefibrose" er en decideret sygdom / syndrom, hvor ét af symptomerne er fibrøse forandringer i lungevævet......
Ligesom at knogleskørhed er et bredt begreb, men en brækket hofte eller sammenfald af ryghvirvler er konkrete sygdomme....
Eller - er det helt sort?
jun 2007
Så skal jeg nok ikke gå ind og konkludere lungefibrose... må jo ikke stille nogen diagnose....
Tak for din hjælp!
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
apr 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Mit speciele er lungemedicin (delspecialer er infektionsmedicin og reumatologi samt generelt intermediær medicin = lidt af hvert inden for det medicinske område).
Lungemedicin er et speciale jeg brænder for som jeg har arbejdet med både under uddannelsen og efter :o)
Rigtig rigtig mange patienter har fibrøse strøg i lungerne = arvæv i form af bindevæv uden at de har lungefibrose.
Disse opdages når patienten af en eller anden grund får foretaget et kontrolrgt. af thorax som ikke nødvendigvis er lungerelateret.
Ser det lidt som at fibrøse strøg i lungerne er ligesom alle de andre ar vi render rundt med på kroppen som ikke i dagligdagen har nogen som helst indflydelse på fysiologien dvs. i dette tilfælde at der ingen respirationsproblemer er.
Arvævet kan være kommet af mange forskellige årsager.
Ved lungefibrose har bindevævsdannelsen fjernet organet (lungernes) funktionsdygtighed i det område der er angrebet og hermed er der tale om respirationsproblemer i mindre eller større grad.
For at der er tale om lungefibrose er er nogle diagnostiske kriterier der skal være opfyldt:
Nogle af de vigtigste af disse kriterier er:
- At forandringerne kan ses på et rgt. af thorax (dette kriterie opfylder patienten i din case men det gør rigtig mange ellers lungeraske mennesker også) ...
Derfor kan dette ikke stå alene ...
- At der er restriktiv nedsættelse af lungefunktionen (hvis ikke er det ikke lungefibrose.
Så nu kommer det store spørgsmål. Hvad er indikationen for rgt.billedet i 1. omgang?
Hvis patienten i din case er henvist til rgt. af thorax netop pga. respirationsproblemer og de ikke bare tilfældigvis har opdaget de fibrøse forandringer kan du begynde at tale om muligheden for lungefibrose ... opfylder din patient dermed flere af følgende kriterier ja så er sandsynligheden for lungefibrose endnu større)
- Alder over 50 år (der er også yngre der får lungefibrose men flest over 50 år)
- Snigende funktionsdyspnø uden anden årsag
- Symptomvarighed på over 3 måneder
- Fin inspiratorisk krepitation basalt på begge lungebagflader
Har med vilje ikke redigeret indlægget til udelukkende lægmandstermer da TS ikke har behovet herfor :o)
okt 2007
okt 2007
jun 2007
Fin besvarelse.....
Jamen så er du jo lige den der kan hjælpe mig....
Som sagt er eneste oplysning jeg får i min case, at der er fibrøse forandringer i lungerne........
Hvad skal jeg så tænke? Handle?
Det er simpelthen fordi jeg ikke kan finde noget om "fibrøse forandringer"
Har du evt et godt link eller noget jeg kan kigge på?
jun 2007
jeg tænker at man da skal tænke noget/gøre noget med den info.. ellers var den der vel ikke?
okt 2007
Patienten skal i hvert fald have reguleret sin hjertemedicin :o) Indikationen for det akutte rgt. har med de symptomer uden tvivl været respirationsproblemer og dette skyldes jo med ret stor sandsynlighed væsken på lungerne som skyldes det dårlige hjerte og behandl. er vanddrivende medicin og regulering af hjertemedicinen. Men det er lægernes arbejde og hvis det er sket om natten er patienten forhåbentlig nu stabil og i relevant behandl.
Omkring den ekstra oplysning om de fibrøse lunge forandringer ville jeg tage op på stuegang omkring om disse bør yderligere udredes ...
Så har du nemlig sørget for at det er blevet journalført hvorvidt disse er harmløse og der ikke skal gøres yderligere eller har sørget for at der iværksættes en udredning ...
Dette kan lægen se på få sekunder ved at dobbelttjekke rgt.billedet + ved at have patientens øvrige symptomer i mente ...
Oplysningen kan nemlig være både yderst relevant i tilfælde af det kræver udredning og mere eller mindre irrelevant idet det er harmløst. Men jeg sikrer mig altid at der ingen løse ender er og at alt er journalført (kan redde liv) .. + næste gang patienten får taget et rgt. af een eller anden årsag så er der allerede handlet på den oplysning selv hvis handl. er IKKE at handle.
Hvis du forstår hvad jeg mener :o)
okt 2007
okt 2007
Behøver jeg sige at jeg var en del af dokumentationsgruppen :o)
jun 2007
I casen oplyses det at pt indlægges om natten med brystsmerter og åndedragt besvær.... Det er første indlæggelse - på nær 2 fødsler.
Pt er 66 år. og ryger.....
læge ordninere 4 L ilt... Tabl. Centyl® med Kaliumklorid + Tabl. Enalapril®
og Cont.Turbuhaler Symbicort 2 pust dgl.
jun 2007
okt 2007
Hun burde dog allerede være udredt herfor idet hun får Symbicort men under alle omstændigheder skal der laves en status for ret typisk har egen læge nemlig nada forstand på udredning og behandl. af KOL hvorfor patienterne er mere syge ved 1. indlæggelse for KOL-relateret sygdom, end de kunne have været, havde egen læge haft bedre kompetencer ...
Inhalationsmedicinen skal justeres ...
Patienten skal rådes til rygestop og tilbydes hjælp hertil samt informeres om at stopper hun nu bliver sygdommen ikke værre og hun vil med vedligeholdelse kunne bevare sit nuværende funktionsniveau
Fortsætter hun så vil I ses jævnligt da hun vil blive indlagt med samme symptomer som hun indlægges med denne gang bare værre + enhver luftvejsinfektion hun støder på kan give hende lungebetændelse som kræver intravenøs antibiotikabehandl. som hun vil få gang på gang til hun bliver mere og mere invalideret får behov for ilt dgl. for at kunne holde ud at være til (hvilket hun alligevel kun får såfremt hun stopper rygning så hun kunne lige så godt være stoppet 1. gang) og indlæggelserne vil forekomme hyppigere og hyppigere til hun dør af sygdommen.
Nok ikke så hårdt :o)
Lige præcis den type patienter der var dem vi havde flest af. Man lærer dem at kende fra de 1. gang indlægges til den dag de sør (såfremt de diagnosticeres for sent eller nægter rygestop).
jun 2007
rygestop har jeg self også tænkt på
Men tak for dine tanker... nu ved jeg hvad jeg skal arbejde videre med
okt 2007
okt 2007
Held og lykke men er sikker på du klarer dig smukt.
Sjovt at se hvad bare nogle få ekstra oplysninger har at sige for at danne sig et helt billede :o)
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Jeg er radiograf og tager rigtig mange røntgen billeder og CT skanninger af lungerne.
Ofte beskriver radiologerne røntgen billedet med: " fibrøse strøg....." og derefter bliver patienterne ofte udredt med en ct skanning, hvor lægerne kan se om de HAR lungefibrose. Vi laver en speciel ct skanning på disse patienter som hedder en HR-CT ( = Hight reselution).
Som de andre skriver er lungefibrose arvæv i lungerne som ej fungerer mere i de syge områder.
Fibrøse forandringer kan være tilstede i hele kroppen......
Håber jeg kunne bidrage en smule :o)
okt 2007
jul 2007
Det kræver dog pt kan holde vejret stille 100 % ellers bliver man "helt fuld" af at kigge på billederne. Man tager altid disse skanninger i 2 serier. Inspiration og ekspiration!
Dog får patienten ALDRIG iv. kontrast til en hrct.
okt 2007
jul 2007
Skanneren tager ca 100 billeder pr. sek, så det er nok at se på for lægerne. vi laver dog nogle rekonstruktioner, så vi reducerer antallet med ca 1/3 :o)
Det giver dog nogle flotte billeder....
okt 2007
Mener mest det var de sidste år jeg arbejdede at vi brugte det ... Men måske jeg ikke lagde mærke til det før :o) Kææææmpe område de lunger og lungesygdomme :o)
jul 2007
okt 2007
Nogle sygeplejersker til stede??