En stor lettelse! (celleprøve) En stor lettelse! (celleprøve)
I dag skulle jeg til gynækologen for en udvidet celleprøve, efter et par celleprøver, der var positive for lette celleforandringer. Da jeg har stor lægeskræk, specielt for deres instrumenter og NÅLE, havde jeg fået at vide, at de kunne tage celleprøverne uden lokalbedøvelse, men ved at lægen sprøjtede noget bedøvende på og jeg så hostede, når hun "klippede".. I mit hoved havde jeg alle de værste forestillinger om, hvor smertefuldt de klip måtte være! Og som den stolte patient, jeg er, begyndte jeg da også et angst og tudeanfald, da jeg først kom op på briksen. Hun er heldigvis en af verdens bedste gynækologer i mine øjne og hendes assistent var helt henne og holde mig i hånden og støtte mig. Men her er til de andre, der måske skal ind til sådan et celleskrab engang i fremtiden, og er ligeså nervøse for det, som jeg var - DET GJORDE SLET IKKE ONDT!! og jeg er ellers meeeget sart og ømskindet..
Ved ikke om nogen jkan bruge det til noget, men hvis bare en kan blive lige så lettet, som jeg var efterfølgende, så..
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
Har selv haft celleforandring, fik mit fjernet med et mini kegle snit under lokal bedøvelse - skal til tjek 1 gang om året i 10 år - er selv ømskindet så det batter. Men at få taget en smir/vævsprøve synes jeg slet ikke er slemt.
Men at få taget en celle biopsi - se DET gør ondt. jeg fik den uden bedøvelse fordi jeg tænkte... ej det er da ik noget og er hurtigt overstået.... Men GUD hvor tog jeg fejl, sygeplejersken sagde også "er du 100% sikker?" jeg sagde bare ja ja bare skynd jer... Hun svarede med et, når jeg tænker tilbage på det, imponeret "ej hvor er du bare sej!!!"
Så lige en side bemærkning herfra.... Smiren som man får taget hvor man hoster, kan slet ikke mærkes - det ka nive meget meget lidt, men en biopsi af vævet det gør dælme naller så husk at tag imod bedøvelsen!!!!
Og endnu engang Mai tillykke med resultatet, dejligt med en solskins historie man kan holde weekend på
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Keglesnittet var slet ikke så slemt..
Men den biopsi der.... fy for fanden..! :((((((((((((
nov 2006
ja man tror det er løgn ik?
Min mand er ellers sådan en type at man ik må pive, men han så på at de lavede biopsien - og han sagde at han fik det helt dårligt over de tog 3 stykker ud på str. med hans lille finger negl, og jeg bare sku skrige hvis det var :S
nov 2006
Vi håber du er cellefri
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 138
aug 2011
nov 2006
Biopsien bliver taget hvis der er mistanke om dybe celleforandringer efter udført keglesnit....
Dette er noget af det mest smertefulde jeg har prøvet (fik det uden bedøvelse - fordi jeg var over modig)
Et alm keglesnit udføres i fuld narkose.
Behandling
Hvis dine undersøgelser kun viser lette forandringer, er det i første omgang tilstrækkeligt med en ny celleprøve efter 3 - 6 måneder. Ved mere udtalte forandringer, anbefaler gynækologen dig et såkaldt keglesnit. Der er tale om et lille indgreb, der ofte foregår i fuld bedøvelse. I nogle tilfælde kan gynækologen nøjes med at foretage indgrebet i lokalbedøvelse. Formålet med indgrebet er at fjerne det lille stykke af livmoderhalsen, som indeholder celleforandringerne. Det stykke af livmoderhalsen, som fjernes, sendes til mikroskopiundersøgelse, hvor man kan se, om alle forandringerne er fjernet.
aug 2011
nov 2006
ikke at det er arveligt, men vi har historie for kræft i livmoderen i vores familie. Min søster har fået fjernet livmoderen i februar og der var kræft i vævet. Nu har hun fået konstateret celleforandring igen, påtrods af at livmoderen nu er fjernet - så det er skisme ik en fornøjelse lige pt.
Men de mener mit er fanget i tide 7-9-13, netop fordi fokusen er så stor i min famile efter min søsters sygdomsforløb. Så jeg har ikke skulle igennem den "normale" process fordi tiden går så fandens hurtigt når det handler om kræft.....
aug 2011
nov 2006
Jeg vil anbefale at du i sammenhæng med denne oplevelse får vaccinationen for HPV virusset (den er dyr) men den formindsker dine chancer for at at udvikle kræft da der er flere forskellige typer af vira der kan udvikle celleforandring *ss*
aug 2011
nov 2006
Mega vigtigt og kan handle om liv eller død
En stor lettelse! (celleprøve)