2.060 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

En stor lettelse! (celleprøve) En stor lettelse! (celleprøve)

I dag skulle jeg til gynækologen for en udvidet celleprøve, efter et par celleprøver, der var positive for lette celleforandringer. Da jeg har stor lægeskræk, specielt for deres instrumenter og NÅLE, havde jeg fået at vide, at de kunne tage celleprøverne uden lokalbedøvelse, men ved at lægen sprøjtede noget bedøvende på og jeg så hostede, når hun "klippede".. I mit hoved havde jeg alle de værste forestillinger om, hvor smertefuldt de klip måtte være! Og som den stolte patient, jeg er, begyndte jeg da også et angst og tudeanfald, da jeg først kom op på briksen. Hun er heldigvis en af verdens bedste gynækologer i mine øjne og hendes assistent var helt henne og holde mig i hånden og støtte mig. Men her er til de andre, der måske skal ind til sådan et celleskrab engang i fremtiden, og er ligeså nervøse for det, som jeg var - DET GJORDE SLET IKKE ONDT!! smiley og jeg er ellers meeeget sart og ømskindet..
Ved ikke om nogen jkan bruge det til noget, men hvis bare en kan blive lige så lettet, som jeg var efterfølgende, så.. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En stor lettelse! (celleprøve)
  • #1   26. aug 2011 dejligt at du var cellefri smiley så skal det fejres i dag med noget lækkert.

Har selv haft celleforandring, fik mit fjernet med et mini kegle snit under lokal bedøvelse - skal til tjek 1 gang om året i 10 år - er selv ømskindet så det batter. Men at få taget en smir/vævsprøve synes jeg slet ikke er slemt.

Men at få taget en celle biopsi - se DET gør ondt. jeg fik den uden bedøvelse fordi jeg tænkte... ej det er da ik noget og er hurtigt overstået.... Men GUD hvor tog jeg fejl, sygeplejersken sagde også "er du 100% sikker?" jeg sagde bare ja ja bare skynd jer... Hun svarede med et, når jeg tænker tilbage på det, imponeret "ej hvor er du bare sej!!!"

Så lige en side bemærkning herfra.... Smiren som man får taget hvor man hoster, kan slet ikke mærkes - det ka nive meget meget lidt, men en biopsi af vævet det gør dælme naller så husk at tag imod bedøvelsen!!!!

Og endnu engang Mai tillykke med resultatet, dejligt med en solskins historie man kan holde weekend på smiley

• #2   26. aug 2011 Biopsi er det værste jeg NOGENSINDE har prøvet...

Keglesnittet var slet ikke så slemt..

Men den biopsi der.... fy for fanden..! :((((((((((((

• #3   26. aug 2011 maria

ja man tror det er løgn ik?

Min mand er ellers sådan en type at man ik må pive, men han så på at de lavede biopsien - og han sagde at han fik det helt dårligt over de tog 3 stykker ud på str. med hans lille finger negl, og jeg bare sku skrige hvis det var :S

• #4   26. aug 2011 hov Mai ka se jeg har læst lidt for hurtigt - jeg retter

Vi håber du er cellefri smiley

• #5   26. aug 2011 Hæh, ja vi håber, selvom gyne dog sagde, at hun ikke regnede med det, men at der nok stadig ville være lette/moderate celleforandringer smiley men lettelsen var bare at det gjorde ondt.. Pyyh.. smiley -Det vil jeg nu alligevel fejre med en fødselsdagsfest for mig selv i aften.. smiley Men et keglesnit uden bedøvelse!!? Var lige ved at falde ned fra mit "sygeleje", da jeg læste det..!! Satme sejt! Men nu er jeg i tvivl om hvad der er keglesnit og hvad der er biopsi.. Som jeg troede det, så er rækkefølgen sådan her; 1. Celleprøve - med vatpind. 2. Udvidet celleprøve - hvor de tar' fire prøver af livmoderhalsen. (som jeg fik i dag) 3. Keglesnit, hvor de skærer et kegleformet stykke for at fjerne de "syge" celler.. (uf!)

• #6   26. aug 2011 Lettelsen var self at det IKKE gjorde ondt! smiley

• #7   26. aug 2011 jeg fik det man kalder et mini keglesnit under lokal bedøvelse - min søster har fået lavet 3 alm. keglesnit og nu fået fjernet livmoderen.

Biopsien bliver taget hvis der er mistanke om dybe celleforandringer efter udført keglesnit....
    Dette er noget af det mest smertefulde jeg har prøvet (fik det uden bedøvelse - fordi jeg var over modig)

Et alm keglesnit udføres i fuld narkose.

Behandling
    Hvis dine undersøgelser kun viser lette forandringer, er det i første omgang tilstrækkeligt med en ny celleprøve efter 3 - 6 måneder. Ved mere udtalte forandringer, anbefaler gynækologen dig et såkaldt keglesnit. Der er tale om et lille indgreb, der ofte foregår i fuld bedøvelse. I nogle tilfælde kan gynækologen nøjes med at foretage indgrebet i lokalbedøvelse. Formålet med indgrebet er at fjerne det lille stykke af livmoderhalsen, som indeholder celleforandringerne. Det stykke af livmoderhalsen, som fjernes, sendes til mikroskopiundersøgelse, hvor man kan se, om alle forandringerne er fjernet.

• #8   26. aug 2011 Okay.. Så biopsi er efter keglesnit.. Beklager hvad din søster og du har været igennem, men tak for opklaringen.. smiley

• #9   26. aug 2011 ja det er en hård omgang - men pågrund af min søster, så er der meget fokus på mig i "systemet"

ikke at det er arveligt, men vi har historie for kræft i livmoderen i vores familie. Min søster har fået fjernet livmoderen i februar og der var kræft i vævet. Nu har hun fået konstateret celleforandring igen, påtrods af at livmoderen nu er fjernet - så det er skisme ik en fornøjelse lige pt.

Men de mener mit er fanget i tide 7-9-13, netop fordi fokusen er så stor i min famile efter min søsters sygdomsforløb. Så jeg har ikke skulle igennem den "normale" process fordi tiden går så fandens hurtigt når det handler om kræft.....

• #10   26. aug 2011 Puha, man ved ikke engang, hvad man rigtig kan sige -specielt til historier, som din søsters.. Det må være helt ufatteligt hårdt, men gudskelov for, at det har sørget for et vågent øje på dig! Du er ikke bare sej, fordi du klarede det uden bedøvelse, men også pga du klarer alle de andre ting..! smiley

• #11   26. aug 2011 tak Mai.... smiley

Jeg vil anbefale at du i sammenhæng med denne oplevelse får vaccinationen for HPV virusset (den er dyr) men den formindsker dine chancer for at at udvikle kræft da der er flere forskellige typer af vira der kan udvikle celleforandring *ss*

• #12   26. aug 2011 Den har jeg fået.. Det var i forbindelse med den, at jeg fik taget de første celleprøver.. Men det er vigtigt at nævne, også for andre, der læser indlægget.. Få den HPV-vaccine!! Det er pengene værd! Og de 3500,- blir betalt over tre gange over et halvt år.. smiley

• #13   26. aug 2011 lige præcis!

Mega vigtigt og kan handle om liv eller død

Kommentér på:
En stor lettelse! (celleprøve)

Annonce