{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Hund nr 2 ? {{forumTopicSubject}}

Hej .

Jeg tænkte om I måske havde nogle gode input .

Vi har overvejet hund nr 2. Shorty er 1 1/2år , blanding af cocker spainer og islandsk fårehund og så er han kastreret. Han er en usikker hund og knurrer/gør ofte af ingenting . Han har svært ved at finde ro når vi er ude eller har gæster . Han er usikker på andre hunde (undtagen hvalpe) , eller hunde han har kendt fra hvalp . Så vi har haft lidt i overvejelserne om det ville være en god ide at anskaffe en hund mere (fra hvalp) , som måske kunne være med til at gøre ham mere sikker og for at have en at lege med , ligesom mennesker har brug for en "soulmate" .
Udover hans svage sider , er han i det daglige en glad, legesyg hund , der gerne putter med os eller løber rundt i haven uden problemer .

Men ville det være total hjernedødt eller en god ide ?

Og i såfald , hvilken race ? Vi tænker der skal være en der er rolig af sind , ca samme str. Og som egner sig som familie hund , da vi har weekend børn . Vi har lidt i tankerne , enten en Engelsk bulldog eller hvid Schæfer .

Vh Gry

Ps Godt nytår .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nr 2 ?
  • #1   31. dec 2015 Uanset hvad, skal I være obs på at en ny hund/hvalp ligeså godt kan smittes af din hunds usikkerhed, hvorfor I står med to usikre hunde.
    Det optimale er helt sikker at få hund 1 i balance før en ny indkøbes, for adfærd smitter.

    Engelsk bulldog passer overhovedet ikke sammen med den blanding I har nu. Hvid schweizisk hyrdehund er bedre. Men hvad vil I lave med hund nr 2? Det er ikke nok at agere selskab for hund 1. Den skal jo trænes og bruges.
    Jers nuværende huns har nogle problemer som kunne have været arbejdet på med rette træning som yngre. Den er lige nu i den psykiske modningsfase og udvikler sig mentalt lidt endnu.


  • #3   31. dec 2015 Som de andre skriver. En lille ny hvalp kommer jo ikke med en masse selvsikkerhed, den lærer en voksen hund, der er meget større chance for at hvalpen lærer af den I har nu.
    Og så skal I nok sætte jer for hvad I vil med hunden, ud over selskab, for der er en verden til forskel på de to racer I har kig på.


  • #4   31. dec 2015 Må gentage og sige at jeg er helt enig med de andre. Der er en meget meget lille chance for at hvalpen automatisk vil lære den voksne at være sikker på andre hunde mm., det er jo HVALPEN der skal lære - og der er en meget større risiko for at den lærer adfærden fra den voksne hund. Hvad gør i så, når i har endnu en hund der tager Shortys adfærd til sig?

    Hvad tænker i at i vil med en ny hund? smiley


  • #5   31. dec 2015 Det er naivt at tro en Hvid Vil ende i samme str som en Cocker spaniel og islænder.
    Dertil har nogen linjer af de hvide tendenser til nervøsitet så rammer i de forkerte kan i stå med 2 hunde med problemer.


  • #6   31. dec 2015 Jeg ville også lige tænke på, hvad I kan tilbyde hunden af fysisk og mental aktivering, det er ret vigtig at overveje dét. smiley

  • #8   31. dec 2015 Helt enig med zarah - hvid schæfer har i visse linier temperaments problemer. Og er i uheldige at ramme en sådan linie, så kan i stå med en hund med endnu større problemer end jeres nuværende.
    Vi har både en med verdens skønneste sind og temperament, virkelig skøn! Og så har vi en med det direkte modsatte. Og hun er en kamp at leve med på hverdagsbasis. Både for hende og os.

    Ret op på jeres nuværende først. Vil i have hund nr. 2 så. Vælg en selvsikker race som passer til jeres ønsker ellers. Hvid schæfer er noget større end jeres nuværende. Vores tæver vejer 35 kg. Og er større end de fleste alm han schæferhunde. Men de er også store.


  • #9   31. dec 2015 Her Walle (3 år ) og 28 kg og Zero 6 år og 54 kg. Ingen af dem overvægtige.

    profilbillede
  • #10   1. jan 2016 Vi anskaffer os ikke en hund nr 2 kun for selskabs skyld , eller udsætter vores nuværende for en situation vi ikke mener han kan klare .

    Vi har stor have der er indhegnet og til fri leg , og pyt med der ryger en blomst hist og pist . Vi bor lige i udkanten af byen , som er en lille lokal landsby med masser af muligheder for natur skønne gå ture , både lange og korte . Vi har masser af plads i huset . Vi arbejder forholdsvis på skift , dvs at de i den ene uge vil være selv tre dage fra kl 14:15-22:30 og to dage den anden uge fra 14:15-15:00 , med mindre vi skal noget , så tid er der også .

    Til jer der tror vi ikke har trænet med vores nuværende , kan jeg fortælle at vi øver meget i at tie stille , slappe af når der er gæster og alle de gode råd vi har fået med på vejen . Han er jo ikke problem hund 24/7 overhovedet , men har langt fra haft den letteste start på livet . Da han kom til os som knap 16 uger , var han en hund uden form for selvsikkerhed , og var enormt bange bare elpiskeren blev tændt . Han skulle først der til at lære alle hverdagens lyde .

    Vi har i aften haft ham med ud til kærestens mor og far , hvor han de første 3 timer sad lige så fint i hans bur i bilen og hvor han sov . Da vi gik ud for at skyde det første af kom han med ind bagefter . De har en leonberger og den skulle lige snuse ham godt igennem hvor han gladeligt lod ham snuse , efter det , lagde den store sig ned efter ordre og vores tullede lidt rundt , uden at stresse ! Efter han havde snuset rundt kom han og søgte vores kontakt og blev ved os .

    Sjovt nok siger han ingenting til fyrværkeri .

    Hvid Schæfer ryger af listen igen , da vi har snakket om at nr 2 nok skal være mindre eller samme str .


  • #11   1. jan 2016 Lyder som om den er vokset op i en stald, dens første 8 uger.

  • #12   1. jan 2016 Men hvad træner I med jeres hund?
    Den blanding skal jo bruges til noget.

    At sidde i bilen mens der fyres fyrværkeri af, er ikke OK i mit hoved. Det larmer helt vildt meget.


  • #13   1. jan 2016 Men have til fri leg tæller ikke smiley Det der tæller er træning (privat og/eller på hold), gå ture, mental stimulering som f.eks. kan være at lære hunden at gå spor, finde mad på græsset, indenfor, gemt i haven eller lignende. Det kan også være aktivitetsspil - noget hvor hunden skal tænke og/eller snuse smiley

    Hvor meget laver I med hunden(ene) dagligt? Det betyder jo meget for hvilken race der passer til jer.

    Hvad med pels og pelspleje?

    Skal den være selvstændig eller samarbejdende?

    En aktiv race eller måske mere noget hen af selskabsracerne?


  • #14   1. jan 2016 Ja han er vokset op i stald , flyttet hjem til en familie , og videre solgt til os .

    Tid på træning er forskelligt fra dag til dag og hvad vi laver . Det kan være søge mad i haven , tricks/kommando osv .

    Men det er svært st forklare sig på skrift 100% og ikke alt man får skrevet ned . Så det udadtil ser ud som om vi ikke laver en fis med vores nuværende hund .

    Med hensyn til at sidde i bilen , lyder måske også voldsomt , igen får man ikke skrevet det hele , mine svigerforældre bor i en lille landområde med navn , hvor der er 5-6 huse , og 5 km til nærmeste by med by skilt . Så han har ikke været udsat for høje lyde lige ved siden ad ham . For ingen skød af mellem 17:30- 20:00 .

    Racen på nr 2 , må gerne være selvstændig , "doven" (være god til at finde ro) , og være selskabs race , da den vil blive familie hund . Og den skal kunne med børn .


  • #15   1. jan 2016 Altså selvstændigt ment med at kunne være selv , og ligger sig andre steder end i på vores ben . Men der må også gerne være samarbejdsvillig , så den synes det er sjovt at lære tricks/kommandoer . Pelspleje har ikke den store betydning .

  • #18   1. jan 2016 Det var slet ikke meningen han skulle have været med . Så nu jeg også mega dårlig hundeejer fordi han skulle have været selv hjemme ?! Nej jeg havde ikke spurgt , men nu har vi holdt nytår derude flere år , og den eneste der har fyrværkeri og ham henne på hjørnet , og han skyder af ved 17 tiden , og først igen omkring 22 .

    Men du velkommen til at høvle mig ned og kalde mig uansvarlig - Så længe jeg selv ved hvad der foregik og hvordan han reagerede og havde det , så kan du sige hvad du vil .


  • #20   1. jan 2016 Jeg skriver også bare du er velkommen til det , jeg skriver ikke at du har skrevet det .

  • #21   1. jan 2016 Der er kæmpe forskel på selvstændighed og at kunne finde ro. Jeg synes ikke, I virker helt afklaret med, hvad I søger af egenskaber i hunden. Har I tænkt noget over hvilken type hund I vil have? Hyrdehund? Jagthund? Slædehund?

    Vi har en grå schæfer (brugslinjer) i en lejlighed uden have på 54 kvm - hun er i ro når vi er inde, men er ikke selvstændig i den forstand. Hun er ej heller doven, bare fordi vi ikke har have - vi bruger bare en masse tid på at aktivere hende både ude og inde.. Så haven er i mange tilfælde LIDT irrelevant - omend det gør det nemmere at renlighedstræne, og lukke hunden ud og tisse om aftenen.

    Mange slædehunde har også stor glæde af have - men haven har ikke stor betydning i forhold til hundens akvitetsniveau. Den er dog en fordel i forhold til træning hjemme, men ikke en nødvendighed.

    Selskabsrace er ikke ment, fordi den skal være selskab til en anden hund - mange kan også bruges til f.eks. agility, rally, lydighed, og hunden skal stadig ud og aktiveres hver dag. At den skal kunne med børn, er op til jer mht. træning.. Det samme med, om den kan finde ud af at være i ro, det er træning..

    Men tag et kig her, det er alle selskabsracerne smiley http://www.canis-minor.dk/


  • #23   1. jan 2016 Milla , jeg forstår godt din "undren" over vi ikke virker afklaret , men igen , det er svært at få alt skrevet ned og forklaret , uden at kunne sit krops sprog og toner smiley

    Isabella , alle dine tre hunde ser jo super søde ud , ved godt det ikke kommer an på det , men måske man skulle tjekke op på racen .

    Der jo ingen der har sagt vi køber hund imorgen , selvom vi har fået en lille Chihuahua tilbudt . Der kender vi både mor og far rigtig godt, har fulgt dem siden de blev født . Det er min mors hunde . Den er jo vildt kær men måske den vil blive for lille for Shorty ? (Nej jeg tager ikke en hund fordi den kun er kær) Er vildt forelsket i den men har hørt flere der ikke fået den race gjort renlige .


  • #25   1. jan 2016 Det også det jeg holder afstand fra . Selvom han er en sød lille en . Men alle hvalpe er jo søde smiley Og alligevel er der bare noget over ham . Men har jo også fulgt ham fra dag 3 og nu er han snart 10 uger .

Kommentér på:
Hund nr 2 ?

Annonce