{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.924 visninger | Oprettet:

Sarah Amalie B
Sarah Amalie B
Tilmeldt:
22. mar 2018
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 8

Gravhund vil ikke blive renlig... desperat brug for hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en lille miniature gravhund på 6 måneder, det har aldrig helt lykkedes mig at gøre ham renlig, selvom vi ellers har prøvet alt mellem himmel og jord som de siger og skriver man skal gøre. Han har været til dyrlæge og fejler ikke noget sygdomsrelateret.
Jeg synes egentligt han på et tidspunkt fik ok fat i at tis osv. foregik udenfor og blev bedre til at sige til og sådan.... Men trods stor tålmodighed fra min side, er det begyndt at gå den modsatte vej igen nu, han siger ikke til, han holder sig ikke længe, og når han har drukket eller noget render det nærmest lige igennem, skal han så gør han det lige her om nu... (han har ikke fundet fidusen i at skulle holde sig) (dog holder han sig hele natten dvs. 8-9 timer)

Så render man ikke ud og ind med ham hele tiden, så laver han det inde, og sågar hvis jeg lader døren stå piv åben ud til haven, laver han stadig tis og lort indenfor...
Jeg er efterhånden ved at miste tålmodigheden, mest fordi det er frusterende at vi ikke kan finde en løsning. smiley

Hvis der er nogle derude som har en idé så kom endelig med dem, tager imod alt. er næsten på grænsen til desperat smiley

Mange tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravhund vil ikke blive renlig... desperat brug for hjælp!
  • #1   22. mar 2018 Ved ikke hvordan i gør det. Men ud efter leg, foder, søvn og ellers når hunden begynder at søge rundt. Ros når det laves ude. Vask grundigt med Rodalon når det laves inde. Og vær konsekvent med at få hunden ud i tide.

  • #2   22. mar 2018 Vi har ham ude efter hver af disse men nogle gange får han ikke lavet noget når han så er ude og vi kan være derude alt mellem 15-20 minutter og der sker intet, derefter render han lige ind og gør det på gulvet. smiley

  • #3   22. mar 2018 Leger han rundt når i er ude for at tisse? For så sæt snor på og sørg for i gør det i skal.

  • #5   22. mar 2018 Tusind tak for idén med tissebæltet det vi jeg helt sikker lige gå ud og få købt, for vasker efterhånden gulv 2-3 gange dagligt...

    Og tak for ideen med snoren smiley vil jeg lige få afprøvet smiley


  • #6   22. mar 2018 Jeg er jo åbenbart sådan en der reklamerer for straf, så bær over med det smiley

    Men... Det første jeg indlærer på mine hvalpe, er hvad et "nej" betyder. Det indlærer jeg positivt og efter alle kunstens regler. Det tager sjældent mere end et par dage.

    "Nej" betyder "stop hvad du har gang i", og jeg brugte det på min schæfer i renlighedstræningen. Hun var ellers ved at være renlig omkring de 10 uger, og en aften havde jeg gået rundt i haven med hende i en evighed for at få hende til at skide. Hun sked ikke, og jeg kapitulerede og gik ind. Jeg hentede min tandbørste, og da jeg kom ud i køkkenet sad hun og var ved at skide på gulvet. Jeg kom til at sige højt og bestemt "nej", og fik vippet hunden ud. Det var sidste gang hun lavede på gulvet.

    Det er en metode der skal bruges med STOR forsigtighed, og det kræver at hunden er 100% klar over hvad et "nej" betyder. Det kræver også at den i denne situation kender alternativet, nemlig at tisse og skide udenfor.

    Med en så stor hvalp ville jeg ty til denne metode, men kun fordi den tilsyneladende ikke helt har koblet din tavshed indendøre med et forbud. Den skal lige have hjælp til at forstå sondringen mellem at lave inde og ude. Giver det mening?


  • #8   22. mar 2018 15-20 minutter er jo kun så længe hvalpen får krudtet energi af.
    Der skal længere tid til end det.


  • #9   22. mar 2018 Ja jeg forstår og tak ;), men problemet er at jeg stort set aldrig tager ham direkte i det, men først opdager det bagefter.
    Har før fået at vide man IKKE må skælde dem ud over det hvis man først opdager det bag efter, må man det eller hvad er jeres tanker om det smiley ?


  • #11   22. mar 2018 Du skal slet ikke skælde ud, heller ikke hvis du tager den i det...

    Som andre har skrevet - ud når den har spist, sovet og leget. Tag den ud og BLIV ude.
    20 minutter er alt for lidt i denne henseende, den kan sagtens holde sig så længe i den alder, ikke noget problem.
    Du skal blive ude indtil den ikke kan lade være med gøre det, den skal...

    Indendøre - snor på, og øjne på hele tiden, så lærer du signalerne at kende og kan fragte vapsen ud INDEN den gør noget....


  • #12   22. mar 2018 Tusind tak for de gode råd, jeg vil gå i gang med at forsøge mig frem med dem, og håbe på der kommer succes... helst snart... hvornår skulle jeg begynde at kunne se fremgang? og hvor længe vil i mene det tager ham at blive helt renlig, med jeres metoder smiley

  • #14   22. mar 2018 Caos var over 1 år før han var renlig, ja det kom helt af sig selv da jeg flyttede, boede et sted med andre hunde og Caos glemte simpelthen at tisse færdig uden for, han stressede og kom så i tanke om det, da han kom ind og så tissede han,, måske har jeres hvalp bare for travlt med alt muligt andet smiley men som sagt, Caos stoppede først i oktober 2015 og han er fra maj 14.. så jeg var godt nok også tæt på at være hysterisk, men fandt så ud af at det var pga han simpelthen stressede osv, for ik en eneste gang har han tisset inde, efter flytning, så tålmodighed må være vejen frem

  • #15   22. mar 2018 Du må ikke gå ud fra at han selv kan sige til, for han har åbenbart ikke HELT fattet fidusen........ Ellers er jeg enig med de andre. Jeg skrev dette engang for mange år siden:

    Alle hunde giver en form for signal, når de skal af med noget. Så er det op til OS at lære at læse de signaler. Nogle hunde søger lidt væk. Nogle går lidt ned i knæ, nogle begynder at snuse rundt. Det er vigtigt at lære hvad ens hunds signaler er. Når man ser signalet, går man stille hen og henter sin hund, tager den op i armene , taler med stille stemme, går ud hvor det er tilladt at besørge, sætter hvalpen ned og kommer med den kommando, som man nu vil bruge. Når hunden så har besørget, så roser man selvfølgelig.
    Hvis hunden når at besørge indendørs så tager man en avis (gerne SøndagsBerlingeren), gør den gennemvåd og slår………………….. sig selv oven i hovedet. For man har misset hundens signal!!
    Og nej, det er IKKE nok bare at lukke hvalpen ud i haven. Man går med ud HVER gang!
    Dette kræver dog at man risikerer at miste ½ time af Paradise/fodboldkampen eller at maden bliver kold eller at veninden ikke lige bliver svaret på FB eller mobilen. For man har øje for hunden HELE tiden. Hvor er den nu? Hvad laver den? Man skal ikke forfølge den rundt, men så må man slukke for TV og musik og lytte sig til hvad den nu laver.
    At have en hvalp som man gerne vil gøre renlig kræver et stort arbejde og er et 24/7 job, men det lønner sig i sidste ende.


  • #16   22. mar 2018 Jeg ville nu ikke give en hvalp et tissebælte på.
    Hvad skulle det hjælpe ?
    Det eneste et tissebælte hjælper på er, at du ikke behøver at tørre så meget op efter ham, men hvalpen lærer jo ikke at blive renlig, hvis den bare kan gå og tisse i et tissebælte.

    Han er utryg ved at lave udenfor, og derfor gør han det inde.
    Ud med ham, hver eneste gang han har sovet mm. og så bliver du ud med ham indtil han har lavet noget uanset, hvor lang tid der går.
    Og gå det samme sted hen hver eneste gang.
    Mange gange kan det hjælpe, hvis man lægger et par aviser/køkkenrulle ud som hvalpen har tisset på, så lugter det jo af ham.


  • #17   22. mar 2018 Et "nej" er IKKE at skælde ud. Et "nej" er en kort konstatering af, at det du gør lige nu, må du ikke. Af samme grund skriver jeg at hunden skal have indlært øvelsen POSITIVT, og den skal være 100% klar over hvad kommandoen betyder. Et "nej" siges bestemt, men aldrig råbende, truende eller andet i den dur. Bare kort og bestemt.

    Hvis den ikke kender et nej, giver det ikke mening at sige det smiley


  • #18   22. mar 2018 Alle mine gravhunde (tæver) har været længe om at blive renlige, så fat mod, det skal nok komme, hvis du vedbliver med at træne det.
    De fleste er blevet det i 8-9 måneders alderen en enkelt har været over et år.

    Jeg har haft gravhunde og whippets fra samme opdrætter, whipperne har været stort set renlige fra start, så det er ikke hos opdrætter problemet ligger.
    Whipperne er ekstremt renlige tisser/laver lort meget langt fra deres liggeplads, gravhundene oplever jeg som knapt så "sippede" måske det er derfor de er længere tid om det.


  • #19   22. mar 2018 Hej.
    Den gang vores gravhund var hvalp , det er 5 år siden . Da var den ikke renlig , da vi købte den . Og vi sørgede også for at den kom udenfor når den havde sovet , spist eller efter leg. Men som en ekstra sikkerhed . Så vi havde købt en god stak billige håndklæder . Og da han tissede på gulvet , så tog vi håndklædet og sugede lidt af tisset op på det . Og tørrede resten væk med papir . Så lod vi håndklædet ligge samme sted. Og hvis vi ikke lige var hurtigt nok til at opfange hundens nu skal jeg tisse , så gik den faktisk hen og tissede på håndklædet . Og efterhånden så rykkede vi håndklædet læggere ud mod gangen . Og det tog ikke vores gravhund ret lang tid før den gjorde opmærksom på at nu var det altså tid . , Og fik ros når den satte sig ned udenfor og tissede , også når den fandt ud af , at man også kunne løfte ben . smiley . Tålmodighed det skal nok lykkes for jer .


  • #20   22. mar 2018 Jeg går også ind for nej-metoden. Fanger jeg mine hunde i en ønsket adfærd, så falder der også et NEJ i det sek jeg ser handlingen. Begge mine ved, hvad JA og NEJ betyder.
    Og nej er IKKE negativt, men blot et signal til hunden om, at det er uønsket adfærd, og ønsket adfærd belønnes.


  • #21   22. mar 2018
    # 20

    Jeg går også ind for nej-metoden. Fanger jeg mine hunde i en ønsket adfærd, så falder der også et NEJ i det sek jeg ser handlingen. Begge mine ved, hvad JA og NEJ betyder.
    Hvorfor sige nej, når hunden laver en ønsket adfærd smiley


  • #22   22. mar 2018 Jeg fulgte nærmest efter Mille hver gang hun gik rundt på gulvet - meget arbejde men enormt effektivt.. hun var lynhurtigt renlig da jeg hurtigt lærte at spotte hvornår hun skulle tisse og altid havde øjne på hunden... plus når hun så kom udenfor så hver gang hun tissede sagde jeg ordet "tisse" også roste jeg Meget! Efter kort tid når jeg sagde tisse så satte hun sig ned med det samme, nærmest på kommando.. Men det kræver man er over dem enormt meget...

  • #23   23. mar 2018 Jeg har bestemt øje med ham hele tiden, jeg kommer hjem og render ham i hælene til vi går i seng (med måde selvfølgeligt).
    Han kender udtrykket "nej" men har en tendens til at ignorere det frem for hvad hans egen stædighed (dette gælder lidt i alle situationer)
    Men ja tror måske i kan have ret i noget usikkerhed, vi bor i Odense M, hvor der kommer mange biler hele tiden, tænker om det kan være dem han kan høre om i haven og dermed påvirker ham, for ofte tager jeg ham også i at sidde ude i haven og bare gå på livet løs uden en "egentligt" årsag.. (det vil sige, jeg ikke lige umiddelbart kan se noget)

    Jeg må boltre mig med lidt mere tålmodighed smiley Tak for alle de fine svar smiley


  • #24   23. mar 2018 Ziva lærte efter en blærebetændelse at tisse i gangen. Vi brugte tricket med snor med stor succes.

    Hvalpe under 4 måneder er forbudt at skælde ud, men indrømmer gerne i de sidste på måneder hvis hun satte sig fik hun er tydeligt nej så hun stoppede og så løb vi ud og fik stor ros og lækre godbidder for at gøre det udenfor.


  • #26   23. mar 2018 nogle der specifikt kan forklare mig tricket med snoren, hvor ofte skal have være i den og hvordan håndterer jeg det smiley
    Jeg har her til morgen været ude med ham i haven i en time og 10 minutter, efter gåturen, blev så dsv, ned til at ind da jeg skulle køre. Vi havde ingen succes i haven og han løb lige ind og gjorde det indenfor...
    Jeg tror måske han er utryg ved at være i haven der der både kan høres biler og naboer. (hvilket han også gør meget af)

    Kan man måske gøre noget for at gøre ham mere tryg i haven vedrørende de her ting så kan det være det andet kommer helt af sig selv... smiley


  • #29   23. mar 2018 Anni...der mentes Uønsket smiley Det var en slåfejl

  • #30   23. mar 2018 Men han vil heller ikke hverken tisse eller andet når vi er ude og gå tur, derfor plejer jeg når vi har været ude at gå at tage ham med mig ud i haven til han laver noget, og det fungerede egentligt rigtigt fint og synes han var begyndt at få rimeligt fat i idéen om at sådan noget foregik udenfor, men det er begyndt at gå den anden vej, nu vil han hverken det ene eller det andet. Men det er her på det sidste. og naboen har renoveret hus og sådan så tænker måske det kan være dem han er bange for og derfor så ikke har lyst til at lave i haven, for han gør samtidig også meget af dem og halen farer ind mellem benene på ham smiley


Kommentér på:
Gravhund vil ikke blive renlig... desperat brug for hjælp!

Annonce