1.494 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Lille hun + stor han ? Lille hun + stor han ?

det skal lige siges at det her spørgsmål er af ren nysgerrighed smiley
Jeg kom til at spekulere på hvordan det ville gå vis en lille hunhund blev parret af en stor hanhund, ville hvalpende tilpasse sig moren også vokse i når de var født som det sker i heste verden med føl eller ville det gå helt galt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lille hun + stor han ?
  • #1   16. feb 2010 hvaloene vil altid tilpasse sig moderens størrelse så ingen problem der

• #2   16. feb 2010 Nej, det passer faktisk ikke, det passer forøvrigt heller ikke altid med heste.

• #3   17. feb 2010 Iøvrigt er det ikke smart at parre hunde med stor størrelsesforskel da det kan give store problemer for hvalpene, her mener jeg fx. hvis man blander en gravhund med en shæfer kan hvalpene få shæferes krop og gravhundens små ben og det er bestemt ikke sundt.

• #4   17. feb 2010 Sådan går det faktisk heller ikke med føl. For nogens vedkommende går det problemfrit trods en stor hingst, men det er ikke altid det går sådan.
    Vi har mistet en hoppe, fordi føllet var for stort (hun var drægtig da vi fik hende, men en meget større hingst).
    Føllets måtte trækkes ud med kæder, og hopen brækkede bækkenet.

Så det er altså lidt af en skrøne at naturen nok skal tage højde for det.

Hvad hunde angår, ja så hører man jo jævnligt historier hvor det er gået godt, men det er ikke en chance jeg turde tage.

• #5   17. feb 2010 Jeg havde en veninde hvis new forrest var blevet bedækket af en kæmpe oldenborge hingst og der blev føllet også stort at den måtte trækkes ud, men der overlevede hoppen heldigvis.

• #6   17. feb 2010 Fødslen kan medføre store risikoer for både mor og hvalpe. Desuden skal man tænke på at hunde af forskellige størrelses kønsdele ikke passer sammen og at tæven kan påføres meget store skader som kan medføre døden.

• #7   17. feb 2010 Nej, hvalpene tilpasser sig absolut ikke altid sig tævens størrelse, så det kan rivende galt. Men det er dog set...kan dog ikke anbefales.

• #8   17. feb 2010 Der kan ske store skader under parringen samt under drægtighed og fødsel + afkommet kan lide under det. Det er derfor man skal bruge hovedet når man avler hvad enten, det er hest, hund, kat og you name it ...

• #9   17. feb 2010 Det kan godt være det går godt i mange tilfælde, men det kan også gå rivende galt. Hvalpenes størrelse tilpasses til en vis grad tæven, mens de er i livmoderen, men det er først og fremmest vægtmæssigt. Det vil faktisk sige at hvalpe, som genetisk bliver store og brede, ved fødslen højest sandsynligt er svage, i muskler og led, for ikke at sige underudviklede, i forhold til hvis forældrene passede sammen.

Er det f.eks. en far med meget kraftig bygning (bredt hoved og bryst) vil der ofte komme komplikationer ved fødslen. Selv bulldog/bulldog har svært ved at føde naturligt, fordi hvalpene er så brede...

• #10   17. feb 2010 Fordi min tæve er lille, så parrer jeg ikke med en stor han i håb om at få lidt større hvalpe. Man skal finde en han som er af normal størrelse, og så vil det i mange tilfælde blive normal størrelse hvalpe. Men det kommer godt nok an på meget.

Da Bianca fik sit første kuld, var hun parret med en han som var 2 cm. højere end hende. Hvalpene blev større end Bianca, så det er et bevis for at man ikke altid "bare skal parre med en stor han".

Jeg ville nok også være bekymret hvis en Chihuahua tæve blev parret med en Labrador han, det ville være at udsætte moren for unødig fare og til hvilken nytte er det at parre lille med store hunde.

• #11   17. feb 2010 Nu tænket jeg lidt, at det nok er mig du mener smiley lavede jo et indlæg om det..
    Så jeg vil da lige svare..
    Hun er blevet røntgenfotograferet så sent som i går, der var hun på dag 62, og hvalpene havde en fin størrelse.
    Jeg snakkede med to dyrlægerr uafhængig af hinanden, og de sagde begge at det ikke ville have noget at sige.

Til dem der ikke ved det, så vejer tæven 2,5 kg og hannen 3,5
    -og den var ikke planlagt.

Men jeg har selv tænkt meget på det, og grunden til hun blev røntgen fotograferet var netop at jeg syntes de føltes meget store.

Skal nok opdatere vægten på de små hvalpe når de blir født smiley

Kommentér på:
Lille hun + stor han ?

Annonce