Ambivalens i forhold til kastration Ambivalens i forhold til kastration
Sigurt er jo kastereret og det er fint for ham, så det er egentlig ikke det jeg vil diskutere.
Men sagen er den at jeg har det meget ambivalent med kastration, for på den ene side mener jeg bestemt ikke at kastration bare er noget man gør. Men på en anden side så bliver der bare produceret alt alt for mange hunde.
I katteverdene så bliver killiger som oftest neutraliseret inden de forlader opdrætter (12 uger) og det synes jeg er en rigtig god ide (altså med katte). Det ville være smart hvis man kunne gøre det samme med hunde uden at det fik negative konsekvenser for hunden.
Det lader jo ligsom ikke til at folk kan styre det der med at have fertile hunde....
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.717
Men kan godt følge dig, det er sgu ærgerlig at folk ikke kan styre deres lyst til at lave hvalpe på hvad som helst
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.956
I øvrigt mener jeg heller ikke kastration altid er det bedste for hunde, og jeg vil gerne have lov selv at bestemme om kastration er det bedste for min hund.
Men en start ville jo være at lade være at sælge til tumper der ikek kan finde ud af at have intakte hunde.
jan 2007
Jeg har læst mig til et sted, at tidlig neutralisering kan medføre øget risiko for bl.a. knoglekræft.
Derudover kommer alt det mentale det fører med sig at neutralisere en hund længe inden den overhovedet er noget nær kønsmoden.
Og sidst men ikke mindst -det er ikek ALTID bedst for hunden at kastrere, uanset om det gøres tidligt eller ej.
Nemmere for ejeren måske, men ikke nødvendigvis bedst for hunden. Så det valg vil jeg gerne selv tage.
jan 2007
For du kan ikke 100% forudsige hvalpenes udvikling, og dermed kan du risikere at få valgt de forkerte hunde fra til evt fremtidig avl, mens dem der er neutraliseret kan vise sig at udvikle sig til fanatastisk avlsmateriale, som så bare ikke længere kan bruges.
Jeg ved ikke hvordan man udvælger de rigtige killinger at beholde intakte, men forstår ikke hvorfor de ikke løber i det problem i katteverdenen?
Og igen -jeg mener stadig det må være mig som ejer der afgør om hunden skal neutraliseres eller ej. Både i forhold til hvad der er bedst for hunden og i forhold til om den er egnet til avl. Og så må man sgu lade være at sælge til folk man ikke ville betro en intakt hund til.
jan 2007
Så de seriøse opdrættere må (fortsat) være kritiske med deres købere. Hvad vi skal gøre ved de tumpede opdrættere ved jeg ikke. Det er svært at nå dem, fordi de ofte ikke hører under nogen klubber.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.419
Eller er det mig, der husker helt forkert?
jan 2007
Hvis det f.eks. er for at forebygge egetkønsagression anbefales det at det bliver gjort før kønsmodning.
apr 2007
Men selvfølgelig - hvis det er for at forebygge egetkønsaggression kan jeg sagtens se hvorfor det burde gøres inden kønsmodningen.
jan 2007
Og det vil jo typisk først være opstået når hunden er blevet (næsten) voksen.
Men jeg har jo så heller ikke racer hvor egetkønsagression er et udpræget problem (omend det forekommer ved islænderhannerne) og mine er i øvrigt i en mere håndterbar størrelse end hvis jeg stod med en 40kg's muskelhund e.l.
apr 2007
På den ene side synes jeg det er fint at neutralisere, hvis hunden ikke skal bruges i avl. Specielt mht. til sygdommene en hund kan få som intakt.
Men på den anden side synes jeg ikke man skal lade sin hund gennemgå en operation uden grund.
Et eller andet sted er det vigtigste vel at kigge på hunden og vurdere om den vil trives med det. Eller om den trives bedst med at være intakt.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.130
jan 2007
Så det er mig bekendt kun tæverne der får helbredsmæssige fordele ved at være sterilliseret
apr 2007
Så det kan der godt være. Men jeg ved ikke hvor stor risikoen er for at hanhunde bliver ramt af det. Jeg havde aldrig hørt om det, før jeg kom til dyrlægen. Men har derimod tit hørt om tæver, der får livmoderbetændelse osv.
Så tænker umiddelbart at det ikke kan være særlig udbredt.
Ambivalens i forhold til kastration