957 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Matador avls grænse Matador avls grænse

Hvorfor er der en matadorsavl grænse når så meget andet spiller ind? Hvis der er under 100 registrerede hvalpe om året kigger man på indavlskoefficienten istedet for matadoravlsgrænsen.

I mit hovede giver det absolut ingen mening at hvis man som eksempel tager:

70 hvalpe registreret om året.

Én hanhund er far til 37 af dem.

Matadoravlsgrænsen siger 15

Dette er i orden så længe indavlskoefficienten ikke overskrider 6,25% (mener jeg, er ikke helt sikker på tallet)

Men man står da med en hel flok halvsøskende som danner over halvdelen af de registrerede hvalpe på det givne år.

Det er da tosset at bruge den samme hund, når der er så mange til rådighed.

Hvad synes I?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Matador avls grænse
  • #1   23. sep 2011 det er jo så netop problemet - er der så mange til rådighed?

hvis det er en antalsmæssig lille race

hvis man holder fast ved matadoravlsgrænsen, så kan en han blive far til 1-2 kuld, derefter vil det måske blive de mindre egnede hunde der derefter vil blive brugt i avlen, altså dem der ikke er helt så racetypiske eller man må gå på komprimis med sundheden

der skal altid tænkes godt om inden man bruger en hanhund og en tæve i avl...både individderne selv, kombinationen mellem dem og linierne bag, hvis man overskrider matadoravlgrænsen og stadig har de andre ting med i overvejelserne så synes jeg ikke det gør noget.

det værste synes jeg, er hvis man bruger en hanhund for hurtig efter hinanden - der må godt være noget spredning på hans kuld

• #2   23. sep 2011 Det er jo det der er problemet.

Hvis hvalpene er fordelt sådan her, synes jeg det ligger for tæt

Eks.
    - 2 kuld i 2009
    - 5 kuld i 2010
    - 1 kuld i 2011

Der er masser af fine hanhunde til rådighed som er sundheds testede, udseendesmæssigt efter race standarden.

Personligt vælger jeg selv hanhund fra udlandet da jeg synes det er de samme hunde der går igen i tavlerne.

Igen vil jeg mene at hvis det er en atalsmæssigt lille race at man skal bruge flere han hunde for at undgå at navnene går igen på tavlerne. Ved at bruge den samme hanhund er alle hvalpene jo pludseligt halvsøskende.

• #3   23. sep 2011 "Der er masser af fine hanhunde til rådighed som er sundheds testede, udseendesmæssigt efter race standarden."

Øh nå - det er der måske inden for nogle racer, men der er rigtig mange racer hvor der netop ikke er det helt store udvalg hvis ellers man er en smule omhyggelig og seriøs både hvad eksteriør og sundhed angår. Og det er jo netop derfor man ser på indavls koefficient fremfor matador avlsgrænsen ved de små, antalmæssige, racer.

En ulvehund må være far til 9 hvalpe hvis vi skulle følge matadoravlsgrænsen.... Det er 1 kuld, 2 max hvis der kommer få hvalpe.... 1 kuld hvalpe pr hanhund ! Så er landet altså hurtigt tømt for hanhunde... og ja man kan søge mod udlandet men racen er på verdensplan ikke ret stor.

Jeg kan godt forstå dit argument, og vi skal tænke os om ikke at bruge den samme han for meget, men opdrættere med en smule omløb i hovedet kan sagtens håndtere at fordele hannner så at sige

• #4   23. sep 2011 helt enig Tina

udenfor skandinavien er vores race stort set ikke eksisterende, der er da kenneler, men ikke mange og de har typisk fået deres hunde herfra

• #5   23. sep 2011 Den race jeg kender til og taenker paa er der rigeligt med hanhunde at vaelge mellem. Ja det giver mening at kigge paa indavlskoefficienten ved de racer hvor der ikke er mange Han hunde at vaelge mellem. I de tilfaelde hvor der er rigeligt at vaelge mellem vil jeg mene at kennel klubben skal gaa ind og goere noget. Det andet er I mine oerer noget fis.

• #6   23. sep 2011 Hvad er rigeligt i antal?

Der er da ganske givet rigtig mange ulvehunde i DK, men kun et fåtal af dem er udstillet og hjerteundersøgt. Igen er et fåtal af dem hunde jeg finder egnede eller som ikke er for nært beslægtede med min tæve, som jeg mener kunne være et match.

På nuværende tidspunkt er der 1 eneste hanhund i DK som jeg kunne tænke mig at bruge, 1 eneste som jeg virkelig syntes godt om... Men han har en del hvalpe bag sig og så faldt jeg tilfældigvis over noget udenlandsk...

• #7   23. sep 2011 DKK har jo netop forsøgt at gøre noget ved at sætte denne matadoravls grænse for de store racer (antals mæssigt) og så bruge indavlskoefficienten når vi taler de små.... De gør jo lige præcis et forsøg på at give nogle retningslinier som alle kan være tjent med

Kommentér på:
Matador avls grænse

Annonce