Problemer med parring (labrador) Problemer med parring (labrador)
Hej hej!
Jeg har brug for et godt råd.
Lidt forhistorie: Vi har en dame-labrador på 3½ i løbetid (dag 16 idag fredag) og en meget villig hanhund på 9 år, De sidste 2 løbetider har vi sat dem sammen og håbet på et positivt udfald. Begge gange er vi blevet slemt skuffede fordi hun "går" mens han er allerbedst i gang og han ikke kan ramme i hul. Der har de været sammen omkring 12.-14- dagen.
Vi vil gerne ha hvalpe med de 2, men det er lidt svært når han hopper på og knalder løs men uden at ramme i hul og hun lader ham snuse/slikke og hoppe op men ombestemmer sig og går væk.
Vi har snakket med dyrlægen og hun mente vi havde været for tidligt ude, så nu har vi ham indtil vi er helt sikre og hun afviser ham. Vi fik at vide at det optimale tidspunkt for store hunde er alt mellem 11. og 18. dagen.
Så, hvad gør vi nu? Vi står desværre med det problem at dyrlægen har lukket i weekenden, så ska vi ud og ha taget en blodprøve i dag eller ville I vente og se tiden an? Vi synes det er synd at han aser og maser men hun stadig er (til dels) afvisende. Vi vil helst ikke blande os for meget i deres knalderi og jeg er meget imod at hun skal insemineres. Han blir vel os træt på et tidspunkt og gider ikke mere??
Vi prøver at være meget tålmodige men det begynder at knibe når vi ser at specielt hanhunden er meget villig og hunnen er en (undskyld udtrykket) narrefisse.
Jeg håber der sidder en derude som måske har siddet i samme situation som os og kan hjælpe lidt.
Mvh. Marianne
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Er det for tidligt, kan i tage en prøve igen mandag.
Hvis tidspunktet er rigtigt, kan I holde tæve, så hun står stille og ikke flagrer rundt og så kan I forsøge, at hjælpe hannen med, at ramme. Jeg plejer at tage en hånd ind under tæver og om mellem hendes bagben, hvor jeg så har en finger på hver side af "dutten" og på den måde kan styre hende lidt hen i mod hans penis.
Alternativt kan I genoverveje inseminering, alt afhængig af, hvor vigtigt det er for jer, at få hvalpe. Har tæven haft hvalpe før? For hvis ikke hun har det, skal det til at være, hvis det skal være. Hun skal ikke være meget over 4 år ved første kuld.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.981
Derudover er jeg helt enig med Krumme...
sep 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 14
Tror den blodprøve er meget aktuel, os pga.. weekenden.
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
Tag nu bare fat i tissetrolden og hjælp den kære han hund.....
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Jeg synes det er mange dage inde i forløbet du skriver, mine tæver står for hanhunden ca. på 10 dagen efter den første lille dråbe blod, som jeg opdager med det samme på vores næsten hvide fliser.
Og når jeg skriver står, så er det det jeg mener, tæven står helt stille mens handen springer op og ind, jeg er altid tilstede men hjælper ALDRIG.
Jeg vuille ønske at man tofg sin avl så seriøs, at man undlod at parre dyr som ikke kan selv...
Jeg ved at i min race er der en del kenneler som laver tvangsparring, af den simple grund, at hanhunden ikke kan rette de degenerede overdrevne bagbens vinkler ud, og kan der for ikke stå selv og trænge ind i tæven han bliver lyftet op og ind...
DVS. han fortsætter med at lave de samme degenerede bagben i sine kuld af hvalpe...
Problemer med parring (labrador)