1.277 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvalpe dør?? Hvalpe dør??

Hej HG. min hund fik hvalpe i torsdags(8 stk) nu er der 2 der er døde og det er ligesom om de ikke for lov af komme til mors bryster for de andre hvalpe. det er første kuld min hund har fået. hun ligger heller ikke hele tiden helt ned så det meste af tiden er kun 4 bryster blottet til hvalpene. hvad kan jeg gøre? og er 23 grader for varmt i hendes "hule"?? nogen der kan hjælpe mig?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe dør??
  • #1   1. sep 2013 Begynd at give dem mælke erstatning og søg hurtigst muligt hjælp hos doktor dyr

Er ked af at høre om jeres situation håber det bedste for de sidste pøj pøj

• #3   1. sep 2013 Prøv og ligge hvalpene til?

• #4   1. sep 2013 Ja lig dem til glemte jeg at skrive også men de svage af dem giv dem mælke erstatning og så søg hjælp hos dokter dyr

• #5   1. sep 2013 prøver hele tiden af ligge dem til men det er ligesom om af når jeg opdager på de kære små af de ikke kommer til og jeg så ligger dem til så mangler de kræfterne til af sutte. og igår aftes døde den første og der så alle de andre bare så tilpas ud men i løbet af natten var nummer 2 pludselig helt afkræftet her til morgen og døde for halvanden time siden.

• #6   1. sep 2013 Altså jeg ville blive ved og ved og ved med at ligge dem til. Evt. når de sunde og raske mætte hvalpe sover. Og så støtte dem mens de ligger der.

Er de meget udmattede kan du give erstatning ved siden af til de kommer ovenpå igen.

• #7   1. sep 2013 ville ringe til dyrlæge vagten, og få en snak og se og komme afsted efter erstatning og hop i nattøjet og sidde og hjælpe den nybagte mor, altid en god ide at gå mor hunden en tår også, og vis hende hvad du gør ved hendes hvalpe. - har opfostre 7 killinger, det var hårdt men vi gjorde det. - det er en af de risikoer der er ved at få hvalpe og killinger.

• #8   1. sep 2013 gå = gi

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
    #9   1. sep 2013 Vent med at ligge de svage til indtil en af de stærke hvalpe har startet patten godt op. Så skal den ikke sutte så meget for at få mad

• #10   1. sep 2013 Check for ganespalte.

• #11   1. sep 2013 Og ja hvis ikke du mener at morhund bruger nok tid på hvalpene, så bliv der sammen med hende så hun bliver liggende til der er ro på hvalpene og de sover og er tilfredse.

• #13   1. sep 2013 Kunne det tænkes, at du ikke giver moren fred og ro nok siden hun ikke vil ligge ordentlig ved sine hvalpe ?
    Hvis du konstant sidder hos dem og konstant prøver på at få dem til at die, så kan moren godt blive meget nervøs med det resultat, at hun ikke vil ligge "rigtig" med hvalpene, men mere krummer sig sammen så hvalpene ikke kan komme til at die ordentlig. Uro og manglende ro kan også medføre at hun ikke lægger mælk ned.

Prøv at holde dig væk og se hvordan det så går.

At der dør nogle hvalpe er ikke unaturlig. Der kan have været et eller andet i vejen med dem. Der kan også være sket et eller andet med dem under fødselen, så de ikke blev levedygtig.

23 grader i kassen er både nok og ikke nok til den voksne hund, men ikke nok til hvalpene da de ikke selv kan regulere varme.
    Sørg for at der kommer en varmelampe op, men husk, at varmelampen ikke skal hænge sådan at den varmer hele kassen op, for så bliver det for varmt for moren. Der skal kun være varme på en lille del af kassen.

Nu har du vel også sørget for at have mælkerstaning hjem til dine hvalpe. Det plejer man at sørge for inden hvalpene bliver født.
    Giv dem noget mælkeerstatning, og giv så både mor og hvalpe fred og ro.

Jeg ønsker dig held og lykke med dem.

• #14   1. sep 2013 Det første du skal gøre er at kontakte din dyrlæge. Er hvalpene blevet tjekket hos dyrlægen efter fødslen?
    Det næste du gør er at blive hos din hund i hvalpegård stort set 24 - 7, så du kan holde øje med at hvalpene alle kommer til patterne og at du efter vejledning af din dyrlæge supplere med erstatning.

• #15   1. sep 2013 Tina H

Jeg er så ikke enig med at hun skal blive i hvalpegården 24/7
    Det kan blandt andet skyldes manglende fred og ro siden moren ikke vil ligge ordentlig og lade de små die.
    Nogle hunde, og specielt første gangs fødende bliver nervøs af at der konstant bliver pillet ved hvalpene, de vil bare have deres hvalpe i fred og ro uden at der konstant skal pilles ved dem.
    Dette gælder speciel hvis tæven ikke har at for stor tillid til ejeren.

• #16   1. sep 2013 Vejer du dem? Hvis ja - tar de så på?
    Hvis du via vægten kan se en ikke tar på, så kan du favoritisere den lidt ved at lægge den til ved de bedste patter, evt. Gøre det mens de andre sover.
    Du bør skrue op for varmen, hvis der er for koldt er der større risiko for virusudvikling som f.eks. Herpes. 27-30 grader, men ikke varmere end at tæven kan lide at være i rummet.
    Blev din tæve vaccineret mod herpes inden hvalpene blev født?

• #17   1. sep 2013 Har de ikke kræfter til at sutte, så giv lidt sukkervand - jeg synes druesukker er lettest at opløse helt. Bare lige dup fingeren og giv lidt på hvalpens tunge, så der har lidt frisk energi at starte op på.
    Og ja, som en også foreslår kan du lade en velfungerende hvalp starte patten op, tage den væk og lægge den svage til.

Det kræver selvfølgelig at hvalpen er rask og velskabt..

• #18   1. sep 2013 Anni. Ja du kan godt have ret.
    Mente nu heller ikke han skulle pille konstant, bare sætte sig stille i den ene ende af hvalpegården evt. lige udenfor så han kunne se om hvalpene alle kommer til.
    Nogen hunde har det bedst med ejeren tæt på.
    Men under alle omstændigheder synes jeg det er forkert/ underligt hvis dyrlægen ikke har været inde over. Der kan være mange grunde til at hvalpe går til.
    Så mit bedste råd må være ring til dyrlægen nu, inden flere går til

• #19   2. sep 2013 Morhund SKAL ikke være i kassen konstant, men de fleste tæver viger jo ikke fra dem den første tid og som jeg ser det er de jo kun 4 dage gamle.

• #20   2. sep 2013 Hvis de dør uden årsag, så er der virus i dem. Herpes fx.
    Er tæven vaccineret for herpes?
    Hvad sagde dyrlægen til tæve og hvalpe efter fødslen? De skal tjekkes for ganespalte ( for de dør de af sult hvis de har det) og der skal ses efter om der er hul igennem bagtil. Ellers dør de af forstoppelse. En frygteligt død.

Kommentér på:
Hvalpe dør??

Annonce