2.043 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Hvornår det bedst at flytte hvalpe Hvornår det bedst at flytte hvalpe

Hej derude.

Ved godt der er utrolig mange forskellige meninger om dette og om det overhovedet er godt at flytte hvalpene imens de er hos opdrætter, men forklare lige situationen og husk at det blot er en tanke / spørgsmål.

Hvis det er man ønsker at flytte hvalpe til et andet sted, hvor der er mulighed for større ude faciliteter samt flere prægningsmuligheder i form af børn, andre dyr og katte? , hvornår i hvalpenes opvækst hos opdrætter er det så bedst inden for de 8-9 uger de er hos opdrætter?
Er det bedre at lade vær?

Håber på nogen konstruktive svar smiley

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår det bedst at flytte hvalpe
  • #1   15. jun 2016 Flytte hvalpene?
    De skal da bare ud af opdrætters bolig lidt hver dag fra de er mellem 3 - 8 uger gamle. Hver dag præsenterer du dem for et nyt emne, så du når alt.
    Fx en dag på græs, grus og sand. En dag på presenning, regn og vand.
    En dag med børn, en dag med skov, en dag med høje lyde, en dag med ro, en dag med dyrlægen, en dag med paraply, hat og solbriller, en dag med fremmede mennesker, en dag med fremmede hunde. Osv. Og alt sammen i god stemning og hvalpenes eget tempo. NUL dårlige oplevelser.

• #2   15. jun 2016 De første 2-3 uger er de ret varmefølsomme og følsomme overfor infektioner osv. Der ville jeg ikke rykke dem. På et tidspunkt begynder de selv at søge ud og undersøge, der ville jeg rykke dem. Hvis der ellers var ro på moren. Det er også ret vitalt hun er afslappet med flytningen.

• #3   15. jun 2016 Ja men det mere fordi at her hvor jeg bor der er fx fælleshave... En veninde jeg kender godt har i den forbindelse spurgt om jeg kunne tænke at flytte ned til dem imens jeg har hvalpene både så hun kan hjælpe med dem men også fordi hun så har en have der er privat

• #4   15. jun 2016 Okay mange tak ginne... De er 10 dage nu... Det var også mere hvis de ville opleve flytningen som når voldsomt når de kan fornemme osv. Tænkte bare at på det stadie de er i nu, der fornemmer de jo ikke rigtig så meget udadtil fordi de hverken kan se eller noget

• #5   15. jun 2016 Da jeg havde mine første kuld, startede jeg dem i soveværelset, hvor de andre hunde ikke kom, og der var ro. Min første tæve tålte ikke andre hunde i nærheden af hvalperummet fra den dag, kassen blev sat op.

Mellem 3 og 4 uger rykkede hele kuldet så i køkkenet. Da var mødrene parat til, at de andre hunde måtte omgås hvalpene, og som mit daværende hus var indrettet, var køkkenet gennemgangsrum og det var også derfra, der var udgang til haven.

Hvor og hvordan man vælger at have hvalpene og om, der er behov for at flytte kuldet, varierer vel i forhold til boligforhold.

• #7   15. jun 2016 Det er nok ikke så meget hvalpene, der skal tænkes på i forbindelse med evt flytning til anden bolig, det er mere tæven. Hun skal føle sig tryg og veltilpas, mens hvalpene er så små.
    Når først hvalpene bliver 3-4 uger, er det naturligt for dem at udvide området de går på, så jeg tænker ikke det vil være problematisk for dem, så længe deres mor er der og føler sig tryg

• #8   15. jun 2016 Egen have er næsten er must for et kuld hvalpe smiley

Hårene rejser sig på hovedet af mig ved tanken om ikke at have egen have til et kuld hvalpe.

• #9   15. jun 2016 Morhund er blevet passet der rigtig mange gange så hun brude være fuldstændig tryg ved at være der. Min hund er generelt ikke særlig tryghedssøgende og egentlig generelt meget tillidstro til alt og alle. Vi får vores eget værelse så Vi dermed også kan få lidt privat liv og ro smiley

• #10   15. jun 2016 Så ville jeg helt klart gøre det.

• #11   15. jun 2016 Lene - kan godt følge dig ... Hunde har dog også fri udgang til den fælles have vi har her... Men tænker vare at det andet er meget bedre.. Det bare mere hvornår ... Men tror jeg følger rådet med at gøre det når hundene begynder at være undersøgende og klar på nye udfordringer, hvis man kan sige det sådan

• #12   15. jun 2016 Okay Lene. - tusind tak for de gode råd ! Er glad for jeg lavede denne tråd smiley og også tak til jer andre med jeres gode feed back smiley

• #14   15. jun 2016 Isabelle... Hvad så med det faktum at de er meget varme og kuldefølsomme nu? Det betyder måske ikke noget bare jeg får transporteret hvalpene der ned på en ordentlig måde eller hva tænker du?

• #15   15. jun 2016 Hov der lige et andet aspekt jeg lige vil belyse for jer - når hvalpene er 4 uger gamle, der skal min veninde og hendes børn på ferie... Så det vil sige at jeg har huset for mig selv... Meeen hun har som sagt en hund også og han er ikke vant til at være så meget alene ... Min veninde er højest væk 4 timer af gangen... Skal lige siges at jeg selv arbejder deltid på 32 timer. ( har bare taget ferie i de 3 første uger her hvor hvalpene er meget små) Hva tænker i til det? Flytning før eller efter ferien?

• #16   15. jun 2016 Jeg flytter aldrig mine kuld. De har et værelse i forbindelse med resten af huset. Ingen fødekasse, så de kan fra start bevæge sig rundt som de vil. Om vinteren, kan de ikke bare gå ud i det fri, der bliver de i samlet trop kaldt ud, hvis jeg der er for tidligt ude, ja så forhindre tæven mig i at få dem ud, så kan der gå et par dage, så siger tæven ok. Jeg er bare såå glad for jeg ikke har en fødekassse, jeg har det som en ulv i naturen ville have det på, hvalpene kan svømme væk fra deres soveplads når de skal stort og småt, og det gør de fra de er 1 døgn gamle. De er født renlige..

• #17   15. jun 2016 Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt, der er, men umiddelbart ville Jeg vil mene, at du kan godt flytte hvalpene nu. Læg dem i en kurv, kasse eller hvad du har med nogle håndkæder til at ligge i. Der skal bare nogenlunde samme temperatur det nye sted, hvalpene skal være.

Med hensyn til venindens hund, kommer det an på den pågældende hund, din tæve og de to hundes indbyrdes forhold, og om de kan holdes adskilt, hvis det er nødvendigt. Jeg går ud fra, at venindens hund er vaccineret, så den ikke udgører nogen smittefarer.

• #19   15. jun 2016 Hvad henfører du til med " det gør de fra de er 1 døgn gamle" tror lige jeg tabte tråden

• #21   15. jun 2016 Hvad betyder det? Tror ikke jeg helt med på noderne med det sprog man bruger hen inde på hundegalleri

• #22   15. jun 2016 #16?

• #23   15. jun 2016 Isabelle. Det er det de gør, svømmer væk fra lejet for at tisse så langt væk som de nu synes, og tisser. Mor kan ik nå alle 10 på én gang. Afføring sørger mor for de første uger, så stavre hvalpene igen væk fra sovepladsen for at besørge. Undskyld, det er det de gør når de har mulighed for det. Det er det de har gjort her i huset d sidste 30 år.
    Og hvad er der så lige galt i det?? Men det kan de ikke komme til hvis de er spærret inde i en fødekasse. Og ja jeg er glad for den naturlige proces.

• #24   15. jun 2016 Egen have er ikke et must.. Der er flere opdrættere (også herinde) der bor i lejelighed, men så tager hvalpene med ned i den fælles gårdhave samt i miljøet rundt om lejligheden

• #27   15. jun 2016 Isabelle - du kan prøve at spørge Joy de vie, hun bor i lejelighed smiley

• #29   15. jun 2016 Isabelle. Hvis du gad læse det der skrives ville du kunne se jeg netop skriver, at deres mor ordner aff. de første uger. Men de kan sagtens tisse uden mors hjælp.

• #31   15. jun 2016 Isabelle - man griber hvalpen og løber...
    Eller som jeg tar et stykke have med op i lejligheden. Den er god i starten hvor det er svært at nå ud.

• #35   16. jun 2016 Har kommer et billede som viser hvordan mit hvalpeværelse er indrettet. Jeg synes det er spændene at læse, hvordan nogle folk herinde ved alt om hvordan en naturlig hvalpe opvækst foregår, selv om de ALDRIG selv har oplevet det.

profilbillede
  • #36   16. jun 2016 Snow og hvordan ved du vi ALDRIG har oplevet det?

• #38   16. jun 2016 Snow - Er det også naturligt for hunde/ulve at sove med knive i deres kurve?

• #40   16. jun 2016 Snow, det ser rigtig hyggeligt ud, men jeg kan ikke umiddelbart se, at de har så meget mere plads til at komme væk fra, hvor de ligger, end mine hvalpe har i hvalpekassen. Hvalpekasser kommer jo i forskellige størrelser smiley

Mine hvalpe er en uge på billedet det, og mellem 2 og 2½ uge kan de komme over forkanten, fordi den er så lav. Det er også meningen, at de skal kunne det, og på det tidspunkt fjerner jeg kassen.

Du har før skrevet og fortalt, at du ikke bruger kasse, og jeg overvejede faktisk den løsning før sidste kuld, fordi jeg skulle bygge ny kasse. Jeg valgte så den løsning fra, fordi jeg gerne ville have hævet liggepladsen fra det kolde gulv, mens hvalpene var helt små.

Der er jo ikke kun en rigtig måde at gøre tingene på, og det er spændende at se og læse, hvad der fungerer for andre. Men dine indlæg lyder faktisk lidt nedladende i forhold til vores andres måde at gøre tingene på.

profilbillede
  • #41   16. jun 2016 # 24.
    Ja, jeg kan kun sige, godt det ikke er mig og mine hvalpe. smiley

• #42   16. jun 2016 Ja men det undrede også mig da jeg for 30 år siden oplevede det første gang. Og det undrede mig at jeg bagefter kunne opleve alle de små tissetåre- Men min erfaring er så at mine hvalpe kan meget mere end jeg regnede med. Den gang kunne man jo ikke søge oplysning på pc. som nu. Så jeg tog bare 2 brædder og skruede sammen i et hjøre. Det var det.

• #44   16. jun 2016 Ikke nedladende bare lidt gr. over at læse at det jeg skriver ikke er rigtigt. Kan ikke forstå hvorfor. Men nok om det. Folk kan jo opdrætte deres hvalpe som de vil, jeg gør så det, som jeg har haft det godt med de sidste 30 år og ca. 300 hvalpe.

• #45   16. jun 2016 Isabelle, da jeg havde første kuld, lånte jeg en fødekasse, som havde mulighed for lav forkant men med flere brædder, der kunne sættes på, så man kunne variere højden.
    Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det var rarest med lav forkant, så sådan har jeg fået lavet mine egne kasser.

• #46   16. jun 2016 Isabelle - Nederst til venstre i kurven smiley

Kommentér på:
Hvornår det bedst at flytte hvalpe

Annonce