{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

Dværgvækst. {{forumTopicSubject}}

Hvordan er det med arvelighed og dværgvækst hos hunde? Hvis man nu køber en hund (med tavle) og giver en mindre formue for den. Den er købt som "avlshund" med kryds det rette sted. Og man får at vide at en kuldsøster er under udredning for dværgvækst (og det viser sig at hun har genet), hvordan står køber så?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dværgvækst.
  • #2   1. nov 2016 Så ville jeg få den pågældende kuldsøster udredt også. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med arvelighedsforholdet, om det er lige som PRA, hvor nogle i kuldet kan være bærere og andre fri. Men skulle den til udstilling også have genet, så hæfter opdrætteren.

  • #3   1. nov 2016 Det er en hanhund, dette drejer sig om........ Men man bør få ham testet inden avl, HVIS kuldsøsteren viser sig at have genet?

  • #4   1. nov 2016 Kan man teste hundens genotype? Hvordan nedarves sygdommen?
    En hund der er bærre er vel egentlig ikke kategorisk ude, hvisavlspartnere kan testes inden avl? Om end det ikke er det fedest, er det jo muligt..


  • #5   1. nov 2016 Ja, det ville jeg gøre. Og har han genet, så ville jeg frivilligt nedlægge avlsforbud på ham. Selvfølgelig alt efter, hvordan sygdommen arves.

  • #6   1. nov 2016 Ginne:

    Jeg ved ikke hvordan det nedarves. Jeg er en TUMPE til at forstå den slags.


  • #7   1. nov 2016 Men for nuværende vejer brormand knap 10 kg. og søster knap 5 kilo...... Og det er en stor, tung race.....

  • #8   1. nov 2016 Hvis søsteren bærer genet, er der også mulighed for at alle andre i kuldet bærer det. Forældrene, eller min. én af dem, gør også.
    Hvis der kan testes, ville jeg gøre det.


  • #9   1. nov 2016 Men når der nu er krydset af i kolonnen for at hunden er købt til avl, bør man så ikke kunne få et vist beløb retur, hvis hanhunden viser sig at være bærer af genet?

  • #10   1. nov 2016 Jeg vil faktisk mene at køber kan afbryde købet og få hele købesummen tilbage i sådan et tilfælde, idet hunden jo ikke kan bruges til det indkøbte formål med den fejl.
    Hvis køber ønsker at beholde hunden, og udelukke den fra avl, vil man kunne få et stort nedslag i prisen.


  • #11   1. nov 2016 Malene: Så kun hvis køber vælger avlsforbud kan man forvente et beløb retur?

  • #12   1. nov 2016 Hvis hanhunden er bærer af genet, så er han jo ikke syg af det. Han kan stadig fungerer som avlshund. Det kræver blot at tæve bliver testet fri, men hvis der ikke er avlsrestriktioner på dette punkt, så står køber dårligt.

  • #13   1. nov 2016 Ingen restriktioner........

  • #14   1. nov 2016 Man bruger altså IKKE en hanhund, der er bærer af sådan et gen smiley
    Han er da udelukket fra al avl for fremtiden, hvis det er et dominant gen.


  • #15   1. nov 2016 Jamen så fungerer den vel stadig som avlshund såfremt den ikke er påvirket af dværgvækst.

    Til dem der ikke så meget inde i biologi så kommer her er meget kort og simplificeret forklaring:
    Fri betyder at begge alleler er raske.
    Bærer betyder et rask og et påvirket.
    Påvirket betyder to påvirker alleler.

    Et gen består af to alleler, et fra mor og et fra far. Så er begge forældre frie, så giver de kun raske alleler. Er de bærer så kan de give et raskt og et påvirket videre. To påvirkede forældre giver kun påvirkede alleler videre. Lige så snart man blander en fri med enten bærer eller påvirket, så kan de give bærer af genet.
    Altså fri x fri giver frie hvalpe.
    fri x bærer giver 50/50
    fri x påvirket giver bærer


  • #16   1. nov 2016 Altså, hvis den er bærer, så er den ikke "bare" avlshund - så er det kun testede tæver, den kan parre...

  • #17   1. nov 2016 Cocker: er det dominant gen? Jeg ved ikke lige med dværgvækst

  • #18   1. nov 2016 Og tænker nok, at det er en sygdom a la PRA, så langt er jeg med smiley

  • #19   1. nov 2016 Min tæve er bærer af PLL, men det udelukker hende ikke fra avl idet der ingen restriktioner er. Jeg bruger jo udelukkende frie hanner og tester alle hvalpe inden de forlader hjemmet

  • #20   1. nov 2016 Kennel Hijacks - nej jeg tænker ikke det er dominant, for som du rigtigt skriver - kuldbror viser ikke tegn på det, men hvis det er dominant, så ville ALLE i kuldet jo have det.
    Dvs hannen kan sagtens være bærer, og det tænker jeg han er, når en kuldsøster er affected (altså har det).
    Jeg ville ikke turde at bruge sådan en hanhund på andre end tæver, der er testet. Og hvor mange i racen tester for den sygdom?


  • #21   1. nov 2016 Nu kan min race have diverse sygdomme eller være bærer af selvsamme.
    PRA, catharact og FN er de iblandt dem, som jeg går LANGT udenom.
    Så personligt ville jeg aldrig bruge min PRA frie han på tæver i racen, der er bærere..


  • #22   1. nov 2016 Cocker: lad os uvidende antage at det ikke er et dominant gen, så fungerer han stadig som avlshund. Det er op til tæveejer at teste deres hunde og manglende samvittighed fra hanhundeejer at bruge på utestet tæver

  • #23   1. nov 2016 Jeg ville ikke mene, at han var nær så egnet som avlshund, som en hanhund - der er fri.

  • #24   1. nov 2016 Nææ men hvis der ikke er avlsrestriktioner så er han heller ikke undtaget fra avlen. Rent juridisk er han stadig fungerende som avlshund

  • #26   1. nov 2016 Hvis det er et dominant gen, kan man slet ikke tale om at være bærre. Så er man syg eller ej.

    Derfor er det vigtigt at vide mere om sygdommen for at kunne sige om en evt bærre er udelukket. Der er selvfølgelig også forskel på hvad man synes er ok mellem forskellige opdrættere. Er det feks super sjældent sygdom med en simpel arvegang og en sygdom man kan genteste for, så kan hunden Måske avles på med langt de fleste tæver. Så selekterer man igen og gentester hvalpene og vælger evt bærre fra. Hunden må jo kunne eller have noget vigtigt siden den er solgt til avl?
    Noget der også spiller ind er jo hvorvidt sygdommen påvirker en syg hunds livskvalitet.

    Jeg vil lige sige, jeg ikke tar stilling til om det er ok at avle i dette tilfælde. Det kender jeg ikke sygdommen og race nok til. Det er et udtryk for nogle tanker om at det måske ikke er så sort Hvidt.

    Jeg fatter slet ikke man krydser af i avl og ikke aftaler hvad dette indebærer. Og ikke forudser lidt at få aftalt hvad der gøres i en sådan her situation.


  • #27   1. nov 2016 Slettet bruger: jamen der er forklaringen jo. Så umiddelbart er hanhunden ikke udelukket fra avl med status bærer (og sådan set også påvirket, men der vil man nok kunne få støtte fra DKK ved at argumentere at det ikke er godt for racen og derved udelukke hunden)

  • #28   2. nov 2016 Bare fordi den ikke efter reglerne er udelukket fra avl, så er den så sandelig efter etiske spilleregler.
    Hvem pokker bruger en hund med en arvelig defekt i avl?? Man kan altid finde en hund uden.

    Hunden har en fejl, den er ikke lige så god som en hund uden fejlen, så selvfølgelig har den en mangel jf Købeloven.


  • #29   2. nov 2016 Hvilken race drejer det sig om?
    Medmindre at der er tale om en race med ultra lille gen pool og at han på alle andre områder er fantastisk og vil bidrage positivt til racen, så skal han ikke indgå i avl, hvis han er bærer af defekten, det er simpelthen ikke etisk rigtig at gøre.

    Jeg har hørt om en hanhund, som blev brugt i avl igen og igen til trods for at han tydeligvis lavede kryptokide hvalpe. Der er ikke tale om en antalsmæssigt lille race. Hvis jeg som tæve ejer fandt ud af at hanhunde ejer havde tilbage holdt den information fra mig, var jeg blevet godt tosset. Det er simplethen så uetisk. Og kryptokid er endda ikke så slemt som dværgvækst.


  • #30   2. nov 2016 En carrier af SD2 vil ikke udvikle sygdommen, men bærer genet, så hvis du parrer med en fri vil du ikke få nogle affected, og dermed ser jeg ingen problemer i at bruge den i avl, blot man sørger for at tæven er testet fri

    Jeg har selv en golden der i 2 ud af 4 gentester er testet som carrier, jeg vidste muligheden for carrier var der, men at affected ikke var en mulighed, og det ser jeg ikke som noget problem, hun kan da sagtens indgå i avlen, blot jeg vælger en han der er fri for disse 2 test

    Jeg mener som udgangspunkt ikke der er nogen problemer, med mindre, den omtalte hund testes som affected, og at sælger af hunden har tilbageholdt oplysninger


  • #31   2. nov 2016 Det er recesivt og hunden burde udelukkes fra alt avl. Selv om den parrer fri hun kan det stadig videre gives "skjult" til senere generationer.

    Har i sin tid haft en snak med en dyrlæge omkring netop dette(da vi har bekendt som har en hund med dværgvækst), og han sagde direkte at de avlere der avler videre med disse gener er uansvarlige og kun ude på penge.


  • #32   2. nov 2016 #31

    Sikke noget pjat at skrive, hvis man er åben omkring det, og kun avler på testede hunde, er der jo aldrig nogen der vil udvikle sygdommen, der er jo ingen der bliver syge hvis du parrer carrier med fri

    Men hvis din udtalelse står til troende, så er jeg også "uansvarlig og ude på penge" Jeg glæder mig allerede til alle de penge jeg skal tjene


  • #33   2. nov 2016 OBS bemærk venligst at det er en udtalelse fra en dyrlæge ikke mig.

    Dog har jeg en tendens til at give ret med hensyn til uansvarlighed



  • #34   2. nov 2016 Hvis man parrer en bærer med en fri, må der vel på papiret være 25% af hvalpene, der også bliver bærere af genet.

    Jeg tænker, at man jo på den måde stiller andre opdrættere i en situation, hvor de er tvunget til at teste begge avlshunde for ikke at risikere at give en hvalp to ramte alleler og dermed sygdom.
    Det kunne man undgå, hvis man slet ikke avlede på disse hunde...

    Eller?


  • #35   2. nov 2016 CH - du har ret i den statistiske risiko og i den ideelle verden parrede vi kun hunde der var fri for alle de test vi efterhånden kan teste for, og det vil gøre vores genpulje meget lille

    I Golden gentester vi for 4 ting, hvis vi kun kunne bruge hunde i avlen der var fri i alle 4 kategorier, er der pt 2 hanner i Danmark der ville kunne indgå i avlen, resten har enten carrier eller affected på en eller flere af testene

    Jeg syntes på ingen måde det er uansvarligt at avle på en carrier, HVIS man parrer med en fri, og er åben omkring det. Min Skylars moder er fri på alle, og faderen er carrier på 2, så jeg vidste at jeg havde risikoen for carrier på 2, og det fik jeg, men så må jeg jo bare lede efter en han som er fri på disse 2

    Der hvor det bliver uansvarligt, det er hvis man IKKE tester, og avler med hovedet under armen


  • #36   2. nov 2016 og en lille tilføjelse

    Jeg fik tilbudt at teste de 3 tæver der var i kuldet, da jeg var den eneste med avlsplaner, men jeg vurderede at jeg hellere ville ha den rigtige hund, end at fokusere på om hun var carrier


  • #37   2. nov 2016 Jeg kan se problematikken, Flatrunner..

    Det er klart, at det er lettere at definere det etiske korrekte, når man ser isoleret på en ting ad gangen.
    Desværre er virkeligheden noget mere nuanceret.


  • #38   2. nov 2016 Så der findes simplethen ikke nogle gode hunde af den race man kunne have valgt istedet som avlshund en netop en carrier.

    Lyder som neglicering i mine øjne, lidt det samme som når man spørger til sundhed hos en bulldog avler


  • #39   2. nov 2016 Jeg er helt enig med Flatrunner. At være carrier gør det ikke til en dårlig avlshund og elendig ejer sålænge man er åbent omkring det.
    Jeg har selv carrier-hunde og jeg er fuldkommen åben omkring det. De får alle en kopi af attesten og skriver selv under på at de kender konsekvenserne hvis de ikke selv tester deres tæver. Selv bruger jeg kun testet hunde og parrer kun fri med bærer (eller selvfølgelig fri med fri). Alle mine hvalpe bliver testet inden de sendes ud i den virkelige verden.

    At fjerne alle bærer gør simpelthen genpuljen for lille og udelukker alt det gode der ligger i dem


  • #40   2. nov 2016 Henrik: Du kunne måske spørge hvor mange der egentlig tester for det til at starte med...

  • #42   2. nov 2016 At være bærer bliver simpelthen kørt helt op i en spids unødvendigt. Hunden er IKKE syg. Hunden giver IKKE syge hvalpe hvis man tillader sig at tænke lidt selv. At udelukke den gør genpuljen uhensigtsmæssig lille og hvis det så viser sig at den meget lille genpulje gemmer på noget endnu værre, så er al avl tabt i lokummet.

    Avl med hensyn og fornuft, og så kan en bærer bidrage med rigtig meget fornuftigt i avlen.

    Det siger hende som har en af Danmarks mest vindende pis-terrier der er bærer og har givet hvalpe som er både frie og bærer. Og hun er vel og mærket den eneste der overhovedet er DNA testet!!


  • #43   2. nov 2016 Jeg nævner, helt bevidst, ikke race. Men det er ikke en race, som normalt har dette problem. Ikke en race, hvor man ser dværgvækst.......... Og muligheden for at søsteren ikke har dværgvækst er der jo også........ Hun kan jo bare være en bette splint. Jeg vil dog sige at HVIS hun er affected, så bør man teste hannen inden avl. Er vi enige om det?

  • #44   2. nov 2016 Selv hvis hun er bærer bør man teste hele kuldet

  • #45   2. nov 2016 Hos staffen er jeg nu glad for, at vi mere eller mindre har avlet os ud af L2hga og hc ved at bruge frie hunde.


  • #46   2. nov 2016 HiJacks:

    Det må jo være opdrætters opgave at sørge for det. Jeg har kontakt til en enkelt hvalpekøber og jeg er sikker på at de NOK skal teste, hvis hun viser sig at være affected eller bærer smiley


  • #47   2. nov 2016 Selvfølgelig Mette, men bare det at søster er bærer, betyder at der kan være både frie, bærer og affected i samme kuld

  • #48   2. nov 2016 Klart. Og HVIS det viser sig at søsteren er affected/bærer, så håber jeg søreme at opdrætter er sit ansvar bevidst og kontakter alle hvalpekøberne.

  • #49   2. nov 2016 Vi har netop hos vores race fået en gentest for en arvelig sygdom.
    Anbefalingen fra dkks dyrlæge er at parre frie med frie eller frie med carriers og netop IKKE udelukke carriers da arvematerialet så blir for småt


  • #50   2. nov 2016 Jeg synes det er trist at høre at man efterhånden ikke kan finde avlshunde der er helt i orden, men hvis man bliver ved med at bruge individer der bærer gener for defekter så forsvinder de jo i hvert fald ikke fra racen, jeg kan virkelig ikke forstå at det ikke bliver taget mere alvorligt, det er jo ikke fordi vi mangler hunde i verden, og synes virkelig det er svært at tage tavle avl helt seriøst med alle de undskyldninger for at bruge hunde der bringer defekter videre ind i racen.

    Det er også lidt ulogisk at en hund kan får avlsforbud fordi den har en forkert farve/pels mm. men defekte gener er ok.


  • #52   2. nov 2016 Men når man ved det, er det så ikke mest logisk ikke at viderebringe det?

    og hvorfor er det værre med fejlfarver og pels end sygdom/defekte gener mm.?


  • #53   2. nov 2016 Der kommer hvert år flere sygdomme vi kan teste for, og heldigvis for det, for så kan vi via tests, sikre os at vi IKKE laver syge hvalpe, det må immervæk være det vigtigste

    Men skulle man udelukke carrier, når man i en race som f.eks. golden, pt min. tester for 4 forskellige sygdomme, ville man udelukke stort set alle hunde

    I "gamle" dage, avlede vi bare, mine første golden kuld var blot HD/AA fotograferet og øjenlyst, idag er det anerledes

    Jeg syntes det er meget sort/hvid, og sådan er den virkelige verden altså ikke, sorry to say


  • #54   2. nov 2016 Hvis begge forældre er bærer, så kan der både være hvalpe med genet, nogle der bærer og nogle der ikke bærer rent teoretisk i samme kuld..

  • #55   2. nov 2016

    profilbillede
Kommentér på:
Dværgvækst.

Annonce