{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

Valg af hunderace - input? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige starte med at sige, jeg er altså ganske seriøs, selvom min bruger lige er oprettet smiley har ikke haft en bruger herinde før, men fik fortalt at det var et godt sted at få flere øjne på smiley


Jeg er begyndt at kigge på lidt forskellige racer, og håber på jeres input. Vil lige gøre opmærksom på, at det ikke bliver før tidligst til næste år, men jeg kan godt lide at være helt sikker, da jeg jo skal have hunden resten af dens liv smiley

Jeg ønsker mig en stor hund, meget gerne moloss/mastiff type, men samtidig en hund der har lyst til at lave noget. Ikke fordi jeg skal ud dyrke ekstremsport med den, men det skal altså være en hund der både kan og vil gå en tur på 10 km i kuperet terræn og gå til noget træning i hvertfald 1 x ugentligt - her falder DDB’en nok fra, selvom den ellers er en skøn hund.

Jeg vil ligeledes gerne have en hund, som jeg kan gå til en form for sport/aktivitet med, jeg er meget åben og vælger gerne sport ud fra hundens evner, men i hvertfald har lydighed min interesse, og jeg tror bare jeg ville blive lynhurtigt træt af bullmastiffens “jaja jeg kommer lige om 5 minutter” attitude (det er i al fald sådan jeg har oplevet dem være)
Har også kigget lidt på broholmeren og kendt et par stykker, men jeg synes heller ikke de har helt nok aktivitet til min smag.

Det skal være en hund der ved hvor og hvem den hører til, og ikke bare flyver rundt, hvor den lige synes der er interessant - og NEJ jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at lade en hund være uden opsyn uden for indhegnet område, men jeg gider ikke en hund med særpræget strejfer/jagt instinkt.

^Rhodesian Ridgeback har jeg kun kendt et par stykker af, og de har da været nogle fine hunde, men pga ovenstående har jeg mere eller mindre valgt dem fra igen..

Boxer har jeg også kigget på, har ikke så stort kendskab til dem, men kan godt lide hvad jeg læser om dem, har dog indtryk af at de har et lidt træls helbred generelt, hvilket godt kan afskræmme mig lidt.

Rottweiler passer umiddelbart godt ind, men de siger mig ganske enkelt ikke særlig meget.

Jeg er faldet for Cane Corsoen, som jeg hurtigt er blevet meget begejstret for! Jeg bliver dog lidt i tvivl når jeg læser om racen nogle steder, hvor den fremstilles som om den vil gøre hvad som helst for at slå alt andet levende ihjel - de af dem jeg har mødt har dog været nogle flinke og venlige hunde, som fint har kunne enes med andre hunde også, og for langt størstedelen af dem også helt fremmede hunde. Jovist, nogle af dem er ikke så glade for, at andre hunde af samme køn og størrelse provokerer dem, men det er der jo mange racer der ikke kan, og særligt indenfor mastifferne - hvad er jeres oplevelse af CC’erne på det punkt?

Canario’en er også interessant, men de få jeg har mødt har været noget skarpere end CC’en, og muligvis mere end jeg er interesseret i - men jeg har selvfølgelig ikke mødt så mange.

Jeg har altid ønsket mig en grand danois, men kan jo godt selv se, at det er de færreste af dem, der gider meget mere end at fjolle lidt rundt og så ellers ligge på sofaen resten af dagen smiley jovist, har da mødt nogle fine aktive nogle, og set nogle klare sig ret fint i fx IPO, men langt størstedelen af dem jeg har mødt, har været kæmpe skødehunde der ikke vil tisse udenfor i regnvejr, og det passer jo ikke helt med mine ønsker... - hvad er jeres oplevelse af dem ifht. min? Ville de kunne passe ind alligevel?


Puh, det blev lidt langt smiley

Hvad tænker i? Er der evt nogle racer jeg har overset som kunne passe ind?

For lige at remse “krav” op lidt mere overskueligt;

- Stor hund, meget gerne moloss/mastiff type
- Korthåret
- Kan passe ind i en semi aktiv livsstil
- Kan og HAR LYST til at arbejde
- Rolig og kærlig i hjemmet
- Ikke for stort strejferinstinkt
- Skal kunne fungere som vagthund
- Behøver ikke elske alle andre hunde, men skal kunne lære at tåle synet af dem

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hunderace - input?
  • #1   1. aug 2019 Hvad med noget grosser schweizer sennen? Det er i hvert fald den første der popper op i mine tanker. Dog uden at jeg har dybt kendskab til racen.

  • #2   1. aug 2019 Jeg tror aldrig jeg har mødt sådan en, men jeg vil da lige kigge på den smiley

  • #3   1. aug 2019 Tænker også Grosser og Irsk Ulvehund?

    Angående Grand Danois, så kender jeg to der gåe sweiss, og det gør de rigtig godt.


  • #4   1. aug 2019 Irsk ulvehund bliver det ikke smiley smiley

    Jeg er nemlig også i tvivl om GD’en - har jo set flere være udmærkede “brugshunde” men må konstatere at langt størstedelen har været sofakartofler, så jeg er i tvivl om hvad jeg kan regne med ang dem, hmm


  • #6   1. aug 2019 Hvordan har du det med pels og hvordan vagthund? smiley

  • #7   1. aug 2019 Sofia - Du kan godt have fat i noget med at en GD er lidt hvad man gør den til smiley jeg må lige ud og møde nogle boxere.. kender ikke så meget til dem, men synes de lyder til måske at have et anelse højere energiniveau end hvad der var planen..

    Anya - hvis du tænker pels som i fældning, så er det totalt underordnet. Hvis du tænker langhåret vs korthåret, så foretrækker jeg klart korthåret. Ene og alene fordi jeg synes det er pænest smiley



  • #8   1. aug 2019 Hvad med schæfer? der er forskellige linjer i avlen smiley

  • #9   1. aug 2019 I forhold til cane corsoen, så bør du være obs på helbredet, de er temmelig disponeret for HD og AD. Der ud over er der en kennel (der nu er smidt ud af DKK og avler i en anden klub) der vist har formået at lave ret meget ravage i racen.

    DDB høre vist heller ikke til de raskeste.


  • #10   1. aug 2019 Jeg er utryg omkring nogle schæfere, men kan desværre ikke svare på hvad det er ved dem jeg er tilbageholdende overfor smiley

    Godt at høre omkring Corsoen også, det er nok en af dem jeg er mest tiltrukket af lige pt.
    Har godt hørt om Susen/Angelo-et-eller-andet desværre.. er meget Obs på at købe fra fornuftige avlere hvis det skulle blive sådan en, men det ville jeg nok være med alle store vogtende racer smiley har du ellers kendskab til Corsoen, og om den kunne passe ind i det beskrevne?


  • #11   1. aug 2019 Ts ang grosser sennen, prøv at finde brugeren Martin, han vil ELSKE at fortælle om Danmarks smukkeste hunderace, hans mening hehe

  • #13   1. aug 2019 Hearthitter

    Øv, det var kedeligt at høre..

    Kan du fortælle lidt om boxerens energibehov? Jeg skriver jo at jeg vil have en arbejdsvillige hund, men det jeg tænker er meget motion i et roligt niveau, fx gå i 2 timer fremfor løb i 30 min - men så vidt jeg læser mig til, så trivedes boxeren bedst med sidstnævnte - hvordan er din erfaring med det?
    Jeg påtænker som nævnt i opslaget også udover lange ture også lydighed 1 x ugentligt + gerne en anden form for aktivitet/sport yderligere 1 x ugentligt

    Har desuden hest og er selvstændig, så rig mulighed for at tage hunden med rundt smiley

    Er der andre der har erfaring med CC hører jeg meget gerne fra jer også!


  • #14   1. aug 2019 Hvis du er til noget lidt mere eksotisk så kunne cimarron være noget. En ret ny race - men måske ikke stor nok?
    Hovawart - dog langhåret.
    Sort russisk terrier - også anden pelstype end ønsket.


  • #15   1. aug 2019 Pisse øv at Susen igen avler i DKK! Det var jeg ikke klar over.

    TS: Jeg er ikke just ekspert på CC, men jeg tænker godt den kunne passe hos dig.


  • #16   1. aug 2019 Synes rottweiler kommer tæt på dine ønsker..

  • #19   1. aug 2019 Jeg kan heller ikke finde noget på rottweileren der går imod mine ønsker, andet end den ikke siger mig så meget smiley synes dog heller ikke at den er kedeligt eller uinteressant overhovedet.

    Må hellere lige understrege igen, at med en aktiv hund så er det altså ikke fordi jeg mener en malle eller andet i den stil smiley jeg mener aktiv på at roligt niveau, altså en der vil med ud og opleve verdenen og gå lange ture - ikke en der har behov for at løbe i fuld fart og springe, og kravler på væggene, hvis den en dag kun kommer ud og gå i 1 time smiley
    Og så samtidig en hund der har lyst til at arbejde, så jeg kan gå til bla lydighed med den


  • #20   1. aug 2019 @CH.
    Schæferen er en spinkel mellemstor hund. Det tæller ikke! smiley

    Jeg har Grosser og ja, den er verdens smukkeste race har man besluttet på intetnettet. Ja, den passer perfekt på dine ønsker, hvis du finder de rigtige linier.

    Men der er faktisk en anden der for nylig stillede lignende krav, og der svarede jeg en masse om den, samt forskel på hanner og tæver.

    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/990053-hjaelp_til_race_valg?t=1564702402#comment9670658

    PS: Håber du kan lide at støvsuge!

    PPS: Jeg har købt robotstøvsuger. smiley


  • #21   2. aug 2019 Tak for at dele jeres tanker smiley

    Lige umiddelbart er jeg stadig mest intr i CC og Grosser (selvom jeg ikke har kendt til dem før nu) Jeg tror jeg skal ud og møde nogle flere af dem og deres ejere smiley

    Evt se om jeg kan forelske mig i rottweileren smiley

    GD er dog stadig en af mine drømmehunde smiley er der nogle der ved om der findes forskellige linjer af dem også? Hvis der findes GD der avles som “brugshunde” skulle jeg måske tage ud og snakke med nogle af dem også, inden jeg streger dem af smiley



  • #24   2. aug 2019 Æhh det er godt nok sjældent at jeg anbefaler min egen race. Men Dobermann af udstllingstype var nok ikke noget dumt match. Godt nok har dd fluer i hovedet som unge men overlever man det så har man en god kammerat som er klar på lidt af hvert men som også gerne napper en dag på sofaen med benene oppe og en god film smiley Udstllingsmodellerne er aktive men ikke som i “skal lave hundesport flere gange om ugen for at trives”. De er vagtsomme og larmer op men spiser ikke nogen (som regel er deres tilstædeværelse nok smiley ) De er som regel ok med andre hunde og hos udstillingstypen er jagtinstinktet ikke så fremtrædende at det ikke kan tøjles. De strejfer ikke men holder sig meget tæt på deres mennesker.

Kommentér på:
Valg af hunderace - input?

Annonce