{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Tygge adfærd {{forumTopicSubject}}

Goddag smiley

Her med vores hvalp (MAS) har jeg undret mig over al det legetøj hun elsker at tygge i smadder smiley får hun fingre i en bold skal den tygges i smadder, bamserne skal have fyldet ud, og ved trækketorv med lammeskind skal lammeskindet pilles af smiley Jessie (sheltie) har aldrig tygget noget i smadder, da slet ikke legetøj. Hun har højst gnasket lidt i en hårbørste engang. Jeg har også bemærket at mange BC’er kan lide at tygge ting i smadder; deres bamser “eksploderer” og der er vat fyld over det hele.

Derfor tænkte jeg om det er racebestemt adfærd eller er det individuelt? Hvad er jeres indtryk? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tygge adfærd
  • #1   23. jan 2020 Mange staffer gør det også. Her har Albert kun sort kong som er det eneste han ikke kan ødelægge

• #2   23. jan 2020 Hera har også altid smadret og destrueret. Hun er en engelsk bulldog. smiley

• #3   23. jan 2020 Tror det er en blanding af race og individ.

Jeg har f.eks. Ikke indtryk af at det er noget chihuahuaerne er slemme til, mine har stadig bamser fra de var hvalpe, og det er ikke fordi de ikke leger med dem, de ødelægger dem bare ikke, de er henholdsvis 7 og 5 år gamle.
    Dermed ikke sagt at der ikke er chihiahuaer der har en fest med at smadre deres legetøj, for det skal der helt sikkert nok være, jeg kender dem bare ikke.

Mine, især Lucky vil dog rigtig gerne flænse alt papir og toiletruller, det er som om det bare springer i luften til konfetti når det kommer i nærheden af ham smiley

• #4   23. jan 2020 Individuelt, Esther (sheltie) har ædt meget af min søns legetøj, Manfred (Boston) ødelægger kun bolde, Morris (Boston) ødelægger ALT legetøj og tæpper smiley

• #5   23. jan 2020 Altså jeg har kun haft franske bulldogs (i snart 15år) og nogle har ALDRIG ødelagt en eneste ting/bamse mv også har jeg haft to hvor ALT skulle splittes ad!! Det var nærmest målet med leg og den ene af de to var også slem til at bide i ting hun ikke måtte som unghund feks sko, en dørkarm og et gulvtæppe.. Hende jeg har nu kunne aldrig drømme om at ødelægge noget som helst og har aldrig ødelagt noget, ej heller tygget i ting hun ikk må mv.. Så min erfaring er at det kommer an på individet.. Min mors Molly (fransk bulldog/kinesisk hårløs) er også super destruktiv og pelser bolde og river bamser fra hinanden og elsker at få fyldet ud af bamser osv osv.. Kan være dyrt at ha en der går efter at ødelægge legetøjet i længden smiley

Skal så lige siges at dem jeg har haft der var destruktive samtidigt var dem der var "bedst" til at tygge tyggeting mest effektivt/hurtigst og tyggede i alt man gav dem - det samme gælder min mors.. Og dem der virkelig er forsigtige med ikke at ødelægge lejetøjet og aldrig har ødelagt/tygget i ting de ik må/måtte, har faktisk været en del selektive mht tyggeting og været en del mindre effektive/hurtige og endda flere af dem virkelig langsomme med at tyggge.. Lidt pudsigt..

• #6   23. jan 2020 Jeg tror det ligger mere til nogle racer, end til andre.

Vores gravhunde har aldrig bevidst ødelagt legetøj, whipperne gnasker alt i stykker. Netop som du beskriver med at fjerne piv og fyld.

Whipperne stjæler også en del, Tillas favorit pt. er hårbørster smiley Hun piller piggene ud enkeltvis, før hun destruerer det hele.

Når jeg har hvalpe/unghunde har jeg papkasser og lignende liggende, som må smadres, det giver noget oprydning, men sparer en del af inventaret smiley

• #7   23. jan 2020 Zenta har altid smadret alle ting, alt skal tygges fuldstændig i smadder. Fyldet i bamser bliver pillet ud, næser, øjne og andet bides af, bolde bliver flået osv.

Laika ødelagde aldrig noget. Hun elskede legetøj men ødelagde det aldrig.

Og så er der Gipsi. Hun er SÅ meget værre end Zenta. Hun splitter alt ad. Af egne ting selvfølgelig. Alle de ting der har overlevet Zenta og Laika, dem har Gipsi taget livet af. Selv de helt hårde KONG forsøger hun sig på.

De er alle 3 Schæferhunde, men meget forskellige.

• #8   23. jan 2020 Det er bestemt racebetinget. Da jeg fik Coco fik jeg at vide at dværgschnauzere ikke tygger ting i stykker og ikke stjæler ting, der ikke er deres.
    Og det gør de så åbenbart ikke, er erfaringen her (indtil videre i hvert fald) smiley

• #9   23. jan 2020 Der viser sig et lidt mixet billede kan jeg fornemme smiley

My only sunshine: min sheltie har også en bamse fra da hun kom hjem, den er +7 år gammel os stadig ok! - så længe jeg kan holde den væk fra Ávi som gerne vil pille pelsen af den smiley

• #10   23. jan 2020 Det er individuelt hvor slemt det er, men energiske racer vil formentlig have større tendens til at blive destruktive, hvis ikke energien får et andet outlet.
    Huskierne kan være storslemme, hvis ikke de stimuleres korrekt, men der er ekstremt stor forskel på dem.

• #11   23. jan 2020 Vores sealyer destruerer alt. Eller de prøver!
    Airedalene er mere beherskede. Det er mest haven det går ud over.

• #12   23. jan 2020 Malene - De fleste af whipperne (de unge) er destruktive uanset, hvor velaktiverede de er, men det kan udvikle sig, hvis de ikke får brugt sig selv fysisk.

Det første en hvalp, der lige har fået øjne gør, når den får et lille tøjdyr i munden, er at svinge det fra side til side, som når en voksen whippet knækker nakken på et bytte, det at flå ting i stykker ligger i direkte forlængelse heraf og hænger sammen med det stærke jagtinstinkt.

• #13   23. jan 2020 For Gipsi handler det ikke om andet end at det er feeeeedt. Hun hygger sig i den grad med det.
    Hun tager intet af mine ting når de er alene hjemme og splitter ikke legetøj ad når de er alene.

• #14   23. jan 2020 Det samme var sandt for mine som Janni skriver... Og begge var yderst velaktiverede..

• #15   24. jan 2020 Kirsten, det gør en dværgschnauzer også - svinger hovedet for at knække nakken på rotten, men de flår dem ikke, det er ikke deres job, de skal bare skadedyrsbekæmpe, ikke spise dem, så de flår heller ikke deres bamser smiley

• #16   24. jan 2020 Alle vores 4 schæfere har været destruktive, men nogle mere end andre.
    Det har aldrig handlet om hvorvidt, de har været velaktiverede, de synes ganske enkelt at det er sjov og ballade at flænse en bamse.

For Cof gælder det helt tydeligt at han tilfredsstilles som hvis han tyggede på knogle med kød.

• #17   24. jan 2020 her blev alle piverter hevet ud af Trunte collie pomserne ødelægger intet lejetøj, men i starten havde vi fletkurve....de er for længst udskiftet til "hårde" kurve i plast og en enkelt blød de klarer livet her. Blondie i en af de grimme plastkurve smiley

profilbillede
  • #18   24. jan 2020 Min storpudel Max, sætter en stor ære i at skille ting ad, for at få det ud der er inden i, og han elsker også at tygge i tyggeting, og gnaver gerne i Kong legetøj og lignende.

Til gengæld kan han også være meget målrettet og koncentreret, som når han peeler skrællen af et æble, helt uden hverken at spise æble eller skræl. Når han er færdig er æblet helt skrællet, og det er lige så fint som havde man gjort det med en skrællekniv.

Mine gamle Portugisiske vandhunde, havde deres mange bamser hele livet, og her handlede det om, at apporterer og dele deres bamser med os. Så det var bamser der fik meget ros hver dag, og hundene var utrolig stolte over deres ting.

Max har ikke helt forstået, at han også kan nøjes med at apporterer, så det kommer nok ikke til at ske foreløbig smiley

• #19   24. jan 2020 Jeg tror også er der er noget racebetinget i det. Det er jo heller ikke heeeelt utænkeligt at det kunne hænge sammen med hvad racen oprindeligt er lavet til og de egenskaber der derfor besidder. Alle mine - og mine forældres - Ruh. Foxterriers har været ekstremt destruktive. Intet legetøj har overlevet ret længe før det var splittet ad til atomer. De går til opgaven med determination og de helmer ikke før 'atomerne' er så små at de ikke er interessante længere. Foxterriers kører virkelig højt, stresser nemt helt vildt og kan opleves som værende nærmest maniske når de sætter sig noget for. Jeg fik engang snakket med en forhandler af hundeudstyr om legetøj og fortalte at jeg endnu ikke havde fundet noget der kunne holde til fox'en. UUuhhhh så havde han det helt rigtige. Noget fint nyt plastikhalløj fra USA, der var designet så det kunne hold til pittbulls. Jeg fik det ganske gratis fordi jeg var skeptisk. Det holdt ikke mange timer da foxen fik tænderne i det. Og dagen efter kørte jeg forbi forhandleren og afleverede grinende en bunke snuller til ham. Den ultimative test på holdbarheden af legetøj er en Foxterrier smiley
    Mine Irske Terriers har deres legetøj nærmest hele livet. Irene er meget mere laid-back end foxerne. Clinton har arvet Stormys tigerdyr. Det er fuldstændigt intakt. Tigerdyret bliver rusket en gang imellem og bliver så ellers bare båret rundt på og brugt som sutteklud, når han skal sove ( smiley ). Stormy brugte tigerdyret til præcis det samme. Sådan har alle mine irere har det; éen bamse, som var den eneste de brugte, og den blev så til gengæld slæbt med rundt det meste af dagen.
    Perle min Dobermann er ret destruktiv; først slås bamsen ihjel ved grundigt at ruske den. Så bliver der pillet et lillebitte hul, som ALT fyldet efterfølgende nørkles ud af. Men om hun er representativ for sin race på det punkt ved jeg ikke; jeg har indtil videre kun haft hende. Så ikke rigtigt nok til noget statistik. Clinton sørger med rimelig hård pote for at hun ikke røre hans tigerdyr; tager hun den er han der promte og tager den tilbage ('MIN og du holder snitterne fra den !!!!! '). Alle andre bamser er han ligeglad med.

• #20   24. jan 2020 Mette - Jeg genkender det med, at tingene ikke holder smiley
    På et tidspunkt stod jeg ved en stand på en udstilling og ville købe nye tøjdyr til whipperne og spurgte hvilke, der var mest holdbare. Straks kom en anden kunde med nogle tøjgrise i den ene hånd og et par rottweilere i snor i den anden

Han fortalte at pågældende grise holdt til hans rottweilere en måneds tid og var noget af det mest holdbare han havde haft, jeg købte 3, som whipperne fik, da vi kom hjem, de holdt i 20 min. smiley

• #21   24. jan 2020 Jeg har ikke oplevet noget, der er lavet af stof, det har kunnet holde til mine hundes kindtænder.
    Enkelte produkter fra Starmark, altså gummisager, har holdt til 4 hunde.
    KONG holder slet ikke, det revner for et godt ord.

• #22   24. jan 2020 vores schæfer og schæfer blanding bider alt i stykker. bamser og bolte bliver pelset med fortænderne hvir de napper det fra hinanden. den unge synes det fedeste i verden er at flå fyldet ud af bamserne ?? vi har endnu ikke fundet noget der har kunne holde til dem ud over ben

• #23   25. jan 2020 Jeg har haft 3, virkeligt destruktive hunde, som flåede og flænsede ALT i stykker. Min første hund, som var en labrador-vizla blanding, og mine 2 engelske mastiffer.

Mine andre hunde har aldrig ødelagt noget som helst. De har været en bullmastiff, 2 pekingesere, en hyrdehundeblanding, en cavalier king charles, samt chi og chiblandinger.

Nu har jeg så fået greyhoundhvalp, som indtil videre ikke har været destruktiv. Men han er meget, meget vild med sine bamser, gad vide om de forbliver hele ? smiley

• Napper
    Napper Tilmeldt:
    dec 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #24   25. jan 2020 Mine tre, henholdsvis schæfer, samojede og aussie - har ikke været særligt destruktive. Min schæfer elskede som ung at smadre papkasser o.l. men bamser og legetøj ødelagde hun ikke.

Aussien fik jeg først da hun var knap 11 mdr... I princippet kan hun have været en hærger som yngre men herhjemme røg der kun et par enkelte ting inden hun faldt helt til. smiley

Til gengæld dør der mange bamser herhjemme nu fordi samojeden og aussien leger ret vildt med dem. ??

• #25   26. jan 2020 Andersen, blandningshund, var meget destruktiv, tøjdyr blev bidt til atomer. Han elskede sine bolde og de blev aldrig ødelagt.

Oskar, Golden retriever, kunne nemt have tøjdyr til at ligge i længere tid, for så pludselig bide det istykker. Oskar gad ikke tyggeting, kun rå ben fra slagteren.

Victor, Golden, var mere til at apporterer end at ødelægge. Han holdt meget af, at bære og vise det frem.

Walther, Golden, er som Victor.

Laurids, Golden. Gider ikke tøjdyr. Han elsker alle afskygninger af tyggeting.

Kommentér på:
Tygge adfærd

Annonce