Tygge adfærd {{forumTopicSubject}}
Goddag
Her med vores hvalp (MAS) har jeg undret mig over al det legetøj hun elsker at tygge i smadder
får hun fingre i en bold skal den tygges i smadder, bamserne skal have fyldet ud, og ved trækketorv med lammeskind skal lammeskindet pilles af
Jessie (sheltie) har aldrig tygget noget i smadder, da slet ikke legetøj. Hun har højst gnasket lidt i en hårbørste engang. Jeg har også bemærket at mange BC’er kan lide at tygge ting i smadder; deres bamser “eksploderer” og der er vat fyld over det hele.
Derfor tænkte jeg om det er racebestemt adfærd eller er det individuelt? Hvad er jeres indtryk?
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Jeg har f.eks. Ikke indtryk af at det er noget chihuahuaerne er slemme til, mine har stadig bamser fra de var hvalpe, og det er ikke fordi de ikke leger med dem, de ødelægger dem bare ikke, de er henholdsvis 7 og 5 år gamle.
Dermed ikke sagt at der ikke er chihiahuaer der har en fest med at smadre deres legetøj, for det skal der helt sikkert nok være, jeg kender dem bare ikke.
Mine, især Lucky vil dog rigtig gerne flænse alt papir og toiletruller, det er som om det bare springer i luften til konfetti når det kommer i nærheden af ham
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
Skal så lige siges at dem jeg har haft der var destruktive samtidigt var dem der var "bedst" til at tygge tyggeting mest effektivt/hurtigst og tyggede i alt man gav dem - det samme gælder min mors.. Og dem der virkelig er forsigtige med ikke at ødelægge lejetøjet og aldrig har ødelagt/tygget i ting de ik må/måtte, har faktisk været en del selektive mht tyggeting og været en del mindre effektive/hurtige og endda flere af dem virkelig langsomme med at tyggge.. Lidt pudsigt..
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
Vores gravhunde har aldrig bevidst ødelagt legetøj, whipperne gnasker alt i stykker. Netop som du beskriver med at fjerne piv og fyld.
Whipperne stjæler også en del, Tillas favorit pt. er hårbørster
Når jeg har hvalpe/unghunde har jeg papkasser og lignende liggende, som må smadres, det giver noget oprydning, men sparer en del af inventaret
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Laika ødelagde aldrig noget. Hun elskede legetøj men ødelagde det aldrig.
Og så er der Gipsi. Hun er SÅ meget værre end Zenta. Hun splitter alt ad. Af egne ting selvfølgelig. Alle de ting der har overlevet Zenta og Laika, dem har Gipsi taget livet af. Selv de helt hårde KONG forsøger hun sig på.
De er alle 3 Schæferhunde, men meget forskellige.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.045
Og det gør de så åbenbart ikke, er erfaringen her (indtil videre i hvert fald)
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
My only sunshine: min sheltie har også en bamse fra da hun kom hjem, den er +7 år gammel os stadig ok! - så længe jeg kan holde den væk fra Ávi som gerne vil pille pelsen af den
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
Huskierne kan være storslemme, hvis ikke de stimuleres korrekt, men der er ekstremt stor forskel på dem.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.459
Airedalene er mere beherskede. Det er mest haven det går ud over.
okt 2010
Det første en hvalp, der lige har fået øjne gør, når den får et lille tøjdyr i munden, er at svinge det fra side til side, som når en voksen whippet knækker nakken på et bytte, det at flå ting i stykker ligger i direkte forlængelse heraf og hænger sammen med det stærke jagtinstinkt.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Hun tager intet af mine ting når de er alene hjemme og splitter ikke legetøj ad når de er alene.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.045
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det har aldrig handlet om hvorvidt, de har været velaktiverede, de synes ganske enkelt at det er sjov og ballade at flænse en bamse.
For Cof gælder det helt tydeligt at han tilfredsstilles som hvis han tyggede på knogle med kød.
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.992
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 100
Til gengæld kan han også være meget målrettet og koncentreret, som når han peeler skrællen af et æble, helt uden hverken at spise æble eller skræl. Når han er færdig er æblet helt skrællet, og det er lige så fint som havde man gjort det med en skrællekniv.
Mine gamle Portugisiske vandhunde, havde deres mange bamser hele livet, og her handlede det om, at apporterer og dele deres bamser med os. Så det var bamser der fik meget ros hver dag, og hundene var utrolig stolte over deres ting.
Max har ikke helt forstået, at han også kan nøjes med at apporterer, så det kommer nok ikke til at ske foreløbig
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Mine Irske Terriers har deres legetøj nærmest hele livet. Irene er meget mere laid-back end foxerne. Clinton har arvet Stormys tigerdyr. Det er fuldstændigt intakt. Tigerdyret bliver rusket en gang imellem og bliver så ellers bare båret rundt på og brugt som sutteklud, når han skal sove (
Perle min Dobermann er ret destruktiv; først slås bamsen ihjel ved grundigt at ruske den. Så bliver der pillet et lillebitte hul, som ALT fyldet efterfølgende nørkles ud af. Men om hun er representativ for sin race på det punkt ved jeg ikke; jeg har indtil videre kun haft hende. Så ikke rigtigt nok til noget statistik. Clinton sørger med rimelig hård pote for at hun ikke røre hans tigerdyr; tager hun den er han der promte og tager den tilbage ('MIN og du holder snitterne fra den !!!!! '). Alle andre bamser er han ligeglad med.
okt 2010
På et tidspunkt stod jeg ved en stand på en udstilling og ville købe nye tøjdyr til whipperne og spurgte hvilke, der var mest holdbare. Straks kom en anden kunde med nogle tøjgrise i den ene hånd og et par rottweilere i snor i den anden
Han fortalte at pågældende grise holdt til hans rottweilere en måneds tid og var noget af det mest holdbare han havde haft, jeg købte 3, som whipperne fik, da vi kom hjem, de holdt i 20 min.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Enkelte produkter fra Starmark, altså gummisager, har holdt til 4 hunde.
KONG holder slet ikke, det revner for et godt ord.
okt 2007
Følger: 21 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 143
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Mine andre hunde har aldrig ødelagt noget som helst. De har været en bullmastiff, 2 pekingesere, en hyrdehundeblanding, en cavalier king charles, samt chi og chiblandinger.
Nu har jeg så fået greyhoundhvalp, som indtil videre ikke har været destruktiv. Men han er meget, meget vild med sine bamser, gad vide om de forbliver hele ?
dec 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Aussien fik jeg først da hun var knap 11 mdr... I princippet kan hun have været en hærger som yngre men herhjemme røg der kun et par enkelte ting inden hun faldt helt til.
Til gengæld dør der mange bamser herhjemme nu fordi samojeden og aussien leger ret vildt med dem. ??
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 310
Oskar, Golden retriever, kunne nemt have tøjdyr til at ligge i længere tid, for så pludselig bide det istykker. Oskar gad ikke tyggeting, kun rå ben fra slagteren.
Victor, Golden, var mere til at apporterer end at ødelægge. Han holdt meget af, at bære og vise det frem.
Walther, Golden, er som Victor.
Laurids, Golden. Gider ikke tøjdyr. Han elsker alle afskygninger af tyggeting.
Tygge adfærd