{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.238 visninger | Oprettet:

Mink farme {{forumTopicSubject}}

Jeg fatter ikke , at man ikke lukker alle de minkfarme og afliver alle minkene . .... Nu har Corona i minkfarme også spredt sig til Læsø.

Så må alle de fine " madammer " der ellers går i pels sgu købe en Fleecejakke i stedet for.

Det ender med at coronaen spreder sig til vores andre dyr ... bla. vores hunde ( selvom de siger det ikke er sandsynligt ) ... men Corona er dog fundet hos hunde bla. på en minkfarm.

I øvrigt ER der også fundet Corona hos katte / kattedyr.

Desuden synes jeg heller ikke , der er særlig sympatisk at holde minkene i små svinske metalbure hele deres liv ... bare for at blive pelset til sidst .


Kommentarer på:  Mink farme
  • #2   1. okt 2020 Derfor synes jeg alligevel det er forfærdelige forhold minkene lever under herhjemme .... det hjælper da her at det er værre i Kina.

    Men så kunne man i det mindste aflive alle de mink der er nu ... hvor Coronaen raser .... gøre ordentligt rent / desinficere ... og starte forfra når Coronaen er væk.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
    #3   1. okt 2020 Så man skal aflive millioner af raske dyr? For at ikke at snakke om de økonomiske følger...

  • #6   1. okt 2020 #4 Alle avlstæverne bliver da ikke aflivet. Det er dyr som ejeren måske har brugt flere år på at avle frem til det helt perfekte eksemplar at avle videre på.
    Det er kun hvalpene fra foråret der normalt bliver pelset.


  • #7   1. okt 2020 Synes måske ikke at min nabos mink skal aflives fordi, der er smitte i Nordjylland...

  • #8   1. okt 2020 Et lille regnestykke

    Der er ca 6000 mennesker i beskæftigelse på danske minkfarme. Regningen er på over 300.000 kr om året for samfundet for én ledig industriarbejder. Så 6000 ledige i 1 år giver en udgift på 1,8 milliarder kroner.

    Der produceres 17 millioner skind om året - et skind sælges for omkring 200 kr - altså en omsætning på små 3,5 milliarder kroner, som der ikke bliver betalt hverken moms eller skat af. Og som vel skal kompenseres, hvis man som samfund går ind og kræver at raske bestande bliver slået ned? De 1,7 mio er produktionen - her til kommer alle avlsdyren, som er mere værd end skindet.


  • #9   1. okt 2020 Hver eneste gang nogen vover at kritisere den (manglende) danske moral, så fremdrages de gamle travere som 'værre i Kina', 'værre i Polen' eller påvirkningen af økonomien.
    Vi vil så gerne fremstå som rene i trussen og urin-, blod- og fæcespletter, som ikke er synlige, er naturligvis ikke eksisterende smiley
    Pelsdyravl er noget forbandet dekadent svineri og burde stoppes NU.


  • #10   1. okt 2020 Jeg er sådan set enig med dig Søren. Men jeg tænker ikke, at det skal ske med en “kill ‘em all NOW”-strategi, som kommer til at koste både samfundet og menneskerne bag vanvittig dyrt midt i en økonomisk krise af dimensioner.

    Vi brænder heller ikke alle værtshuse og barer ned, fordi folk bliver smittet der...


  • #11   1. okt 2020 Søren, jeg tror da de fleste ville være glade ved at lægge den industri i graven. Men det betyder da ikke at det er en fremragende ide at nedlægge alle farme her og nu på grund af Corona..
    Det ville da være tudetosset at gøre..


  • #12   1. okt 2020 CH
    Der findes ikke et bedre tidspunkt end lige nu, netop pga covid.
    Det er til gengæld ganske symptomatisk, at alt skal ordnes - bare helst lidt senere.


  • #15   1. okt 2020 Om det er mink, svine/kvæg avl mm i Dk eller hunde til slagtning i Kina, så er det største problem, hvordan dyrene holdes, lever deres liv og ender deres liv til sidst.
    Hvad dyret bruges til efterfølgende er fuldstændig lige meget, i mine øjne.

    Jeg ville ønske alle produktions dyr, kunne have en ordentlig tilværelse og så human afslutning, som muligt, så ville jeg ikke ha noget problem med pels eller hund på menuen for den sags skyld.


  • #19   2. okt 2020 Jeg er så en de 'madammer' der har en minkpels smiley Jeg har haft den i 15 år, det er et fantastisk stykke overtøj og jeg kommer til at have den i rigtig rigtig mange år endnu. Min pels er lavet af danske skind (fra en farm ved Århus). Den er produceret i danmark. Ja, den var dyr. Men hvis man deler beløbet med alle de mange år den holder så er den langt billigere end alle jeres fleecejakker lavet af olie. Og måske den i virkeligheden er mere bæredygtig ?
    Jeg kender branchen i kraft af min uddannelsen og må samtidig sige at branchen ganske enkelt har sovet i timen. De blev advaret for mange mange år siden om at de på et tidspunkt vil ramme et forbud, hvis ikke de ændrede de forhold de holder deres dyr på drastisk vis. De laver noget der opfattes som et luksusprodukt og ja, der er måske et etisk problem i at man laver et dyr udelukkende for dets skinds skyld (men altså man skyder jo også fasaner for sjov...). Dengang de havde de økonomiske muskler til at ændre på produktionen skulle de have handlet. Nu er det nok for sent og ja, tror desværre at det en branche der hører fortiden til i Europa.
    Men altså moral og etik er en sjov størrelse: den 'almindelige' dansker skyder gerne på minkene. Men køber stadig kæmpe mængder konventionel kylling. Kyllinger der opdrættes under kummerlige forhold i en industriel produktion. Der findes alternative, men dem er man ikke meget for at bruge for de er jo dyre. Så man lukker øjnene og tager det billige kyllingebryst.


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #21   2. okt 2020 #16
    Og vi har et håndværk som vi samtidigt kan være stolte af.

    Jeg ser ingen grund til at være stolt af et håndværk baseret på dyr der mistrives...

    Hvis vi skal blive ved med at sammenligne de forskellige former for dyrehold, så kommer vi aldrig videre. At landbrugsdyr også holdes under dårlige forhold, skal ikke være argument for ikke at gøre noget ved pelsindustrien - og omvendt.

    Hvis vi som forbrugere lader være med at købe pels, og er villige til at betale det kødet koster, så kan vi langsomt ændre på dyrenes forhold. Men så længe pengene vægtes højest, så blir det ved snakken.


  • #22   2. okt 2020 Det meste danskproducerede mink ryger til østen, så vi kan lave boykot, det ændrer næppe det store. Der er ikke meget salg i DK.

    Hvis man vil have ordentlige forhold i pelsindistrien må man lave et kolossalt lobbyarbejde - i udlandet.


  • #24   2. okt 2020 Næ, Isabelle, men der skal mere til end ønsketænkning og et fingerknips.. Og i øvrigt tvangsnedlukning af danske minkfarme.

  • #25   2. okt 2020 @20: Men man kunne jo lade være med at spise kød smiley
    Eller nøjes med at spise kød fra dyr der har haft et godt liv. Drop kødet fra det dyr, der har gået sammen med 49.999 andre på alt for lidt plads og brækket knogler fordi de ikke helt kan følge med muskeltilvæksten. Jeg synes faktisk ikke at man kan tillade sig at pege fingre af andre når man ikke er villig til at stå ved den holdning man giver udtryk for.
    Fej for egen dør først.


  • #27   2. okt 2020 "At landbrugsdyr også holdes under dårlige forhold, skal ikke være argument for ikke at gøre noget ved pelsindustrien - og omvendt." Minkavl er en landbrugsproduktion. Minkene er landbrugsdyr.

  • #28   2. okt 2020 Måske der skulle påpeges at mink der mistrives, får en dårlig pels og de kasseres ganske hurtigt. Det har vist sig igennem årtier, at de forholde som de har i Danmark, giver de bedst trivende dyr og dermed ligger vi i absolut toppen af industrien.

    Den anden diskussion om dyr der bruges til mad, kontra dyr der bruges til pels (eller andre dyr for sjov), kan næppe sammenlignes i dette tilfælde


  • #29   2. okt 2020 Selvfølgelig trives mink ikke i de små tråd bure, det er det samme som når landmanden påstår at søerne trives i fiksering båsene ellers ville de ikke være så produktive, eller burhønsene der lægger masser af æg, det er avlsarbejde og genetik.


  • #31   3. okt 2020 Jeg har selv haft ilder, og de er meget lig mink. Dyr kan overleve meget, tænk på alle de kaniner og fugle der bliver holdt i helt små Bure.
    Dyr tilpasser sig og overlever, men det betyder da ikke at de trives.
    Nu ved jeg hvordan ilder opfører sig når de har mulighed og plads, og så virker de mink man ser på mink farmene altså stresset, i mine øjne i hvert fald.
    Der er jo absolut intet at lave naturlig adfærd omkring, lige som med søerne mm. Hverken værre eller bedre.


  • #32   3. okt 2020 Nu må alle mink så lade livet på grund af corona, men det kunne være interessant at vide, hvor mange hunde, katte grise mm faktisk er smittet.
    Jeg er ret sikker på, at minkene ikke er de eneste, for man har jo fundet corona hos hund der har boet på minkfarme, og hvis de er smittet, så kan en hund i et "corona villa" vel også smittes.
    Det samme gælder for vores grise, smittede medarbejdere kan vel smitte dem.


  • #35   4. okt 2020 Mink er ekstremt følsomme overfor stress. De starter med at dræbe hvalpene (hvor tæve og hvalpe går sammen), og de voksnes pels skades så meget, at det ikke længere har værdi - hvis altså de ikke selv dør af stress.

    Af samme grund, er det cirka verdens dårligste ide, når aktivisterne lukker mink ud i naturen. De færreste overlever særlig længe smiley


  • #36   4. okt 2020 Mange dyr er følsomme overfor stress de overlever og fungere alligevel i det vi som mennesker tilbyder.

    Jeg håber ikke vi er uenige om at det langtfra er optimalt for et dyr at leve dag ind og dag ud i bure med trådbund uden nogen former for aktivitet end yngelpleje og mad.
    Mink klare sig forresten godt ude i naturen og er medvirken til at den danske vildtlevende ilder er trængt.

    Mink lever som enhver anden art der bliver brugt i produktion.
    De overlever og producere det produkt vi ønsker, lige som hønsene, svinene, kørerne mm.

    Vi kan diskutere om det er nødvendigt at producere mink pels i Danmark, men håber ikke vi diskutere om minkenes forhold på farmene er optimale.
    Især når man høre de diskutioner herinde om hunde alene hjemme tid, hvor mange timer de burde luftes og aktiveres mm.

    Det er simpelthen skørt hvis man samtidig forsvare minks forhold som produktionsdyr.


  • #44   5. okt 2020 Linda, at minken går i blodrus har jo intet at gøre med at den er et problem i naturen.
    Ude i naturen kan den jo ligesom ikke gå i blodrus, for der er ikke noget den kan gå i blodrus over, Denise beskriver det da meget godt, for byttedyrene bliver jo ikke stående og venter på at det bliver deres tur til at blive dræbt. Og selvfølgelig kan det sammenlignes med en ræv der går i blodrus, det samme gør en mår jo også.
    Til gengæld kan det altså ikke sammenlignes med at en leopard hiver byttet op i et træ.
    Blodrus, hvor et dyr går fuldkommen amok og dræber meget mere end det har brug for kan ikke sammenlignes med at et rovdyr hiver sit bytte op i et træ eller graver det ned for at forebygge at byttet bliver stjålet af andre.


  • #45   5. okt 2020 Denise J Det er fuldstændig samme måde som landmanden argumentere for at soen holdes i fiksering båse, de ville ikke kunne få så mange levedygtige unger, hvis de var stresset og ikke trives.

    Mener du også det samme gælder ved bur ræve?
    De har jo også den smukkeste pels.
    Hvad med den stereotype adfærd dyrene udfører og hvor trist og kedeligt deres liv må være, i forhold til naturlig adfærd.
    Er det så virkelig det parameter vi skal sætte op, for at vurdere om forholdene er ok, at de kan producere deres produkt?
    Kender du et produktions dyr der ikke producere det produkt, ejeren ønsker?
    Så blev produktionen jo ændret. En produktion bliver jo kun lavet hvis produktet der kommer ud kan svare sig.

    Jeg ved godt at vi alle, også landmænd mm. Har forskellige udgangspunkt og billede af hvad trivsel er.
    Jeg er nok meget farvet af den naturlig adfærd, hvordan dyret ville gebærde sig i naturlige miljø.
    Og da jeg har haft ilder, igennem en del år, som er meget lig mink, så ser jeg bare minkenes forhold i det lys. Mink/ilder er bare enormt foretagsomme, enten er de bare 100 % på over alt, undersøger, leger, og så kan de sove så tungt at man tror de er døde. Mink er glade for vand og jager ofte i og omkring vand.
    Det er et fuldblods rovdyr, atletisk og virkelig en hardcore dræber.
    Og så holdes de i tråd bure hvor der intet er at lave. At de så er så uheldige at de stadig kan bevare en fin pels på de vilkår, er da super trist for dem.


  • #46   5. okt 2020 Farmede ræve blev forbudt i 2009 med en udfasningsperiode på 15 år. Dvs. pr 31/12-2023 er der ikke flere rævefarme i DK. Pt er der én rævefarmer tilbage.
    Jeg tror man skal passe lidt på at bedømme om dyrene har det kedeligt osv ud fra hvordan man selv ser verden. De mink der bor i moderne minkfarme er avlet så de passer til det liv de har. Dvs. de er meget mere passive og meget mindre aktive end en vild mink. De fleste kan end ikke finde ud af at jage hvis de slipper ud. De har aldrig kendt andet liv så det er ikke sikkert at de 'savner' at have flottere forhold.
    ... og når det er sagt så kunne jeg da godt tænke mig at der var en fremtid for minkavl i DK og at dyrene blev budt nogle forhold som var knapt så trange og mere a la den måde de lever på i naturen. Så der var et alternativ til skind fra Kina.


  • #47   5. okt 2020 Mette, jeg er ikke enig, for det første er mink fra mink farme ret gode til at overleve i naturen, for det andet så er forholdene bare ikke optimale, ligesom med andre dyr i produktion, hverken værre eller bedre.
    Alle produktions dyr er jo avlet til det, det gør ikke at man ikke kan synes at de burde ha bedre vilkår.


  • #49   5. okt 2020 Nu har vi hørt begge versioner - dårlige til at overleve, gode til at overleve. Jeg selv har kun læst om det første.

    Der må være noget litteratur om det?


  • #51   5. okt 2020 Flertallet af minkene der bliver lukket ud af minkfarme er dårlige til at overleve i naturen.
    Det har man jo set hver gang dyreaktivisterne er brudt ind i minkfarmene.
    Hver gang det er sket, har folk gået i ugerne efter og har samlet masser af døde mink op.
    Men selvfølgelig har der også hver gang været nogen som har klaret sig fint og været god til at overleve.

    Det er jo ikke anderledes end hvis man lukker en stor flok hunde ud som skal til at klare sig selv.
    De fleste vil gå til, men nogle få vil overleve.
    Der er lavet en ret god film om hvordan dyrene i Tjernobyl har udviklet sig, hvor man også har fokus på, hvordan de efterladte hunde har klaret sig.
    De fleste gik til, men de få som overlevede klarer sig til gengæld godt.
    Det samme gælder for minken.


  • #52   5. okt 2020 Linda, vil du godt være så venlig at forklare mig, hvordan minken går i blodrus ude i naturen?

  • #54   5. okt 2020 Linda, en spand med ørreder er jo ikke naturligt forekommende i naturen ,så det kan da ikke bruges til at dokumenter at minkene normal går i blodrus når de lever vilde i naturen. De går også i blodrus, hvis man for eksempel sætter dem ind i en hønsegård.
    De går i blodrus, fordi hønsene ikke kan komme væk og fordi ørrederne i spanden ikke kan komme væk.
    Lever de i naturen og skal klare sig selv, så fanger de en ørred, men resten af ørrederne bliver jo ikke på stedet og venter på at minken kommer og slår dem ihjel. De er jo svømmet væk lige så snart de ser at minken har taget den første.
    Det samme gælder, hvis minken har fanget en fugl/and/ælling/kanin mm.
    Har minken fået fat på en af dem, så er resten da flugtet for lang tid siden.
    Og når de er flygtet, hvad er der så minken kan gå i blodrus over ? Intet, for der er ikke mere at dræbe da alt der kunne være byttedyr for minken er flygtet.





  • #56   5. okt 2020 Linda - de resterende dyr fjerner sig jo, når de er i fri natur...
    Der står, at de bliver ved til der ikke er mere - og det går ret hurtigt, for byttedyrene skrider, hvis de kan..


  • #58   5. okt 2020 Hvilke byttedyr har ikke mulighed for at fjerne sig?
    Kan du komme med nogle eksempler?


  • #60   5. okt 2020 At et dyr plyndrer en rede er vist ikke at gå i blodrus.
    Hvis det var så vel, så er det jo så godt som alle dyr der går i blodrus, endda fugle ......


  • #63   6. okt 2020 Linda. nu har jeg overhovedet ikke udtalt mig om at de ikke er et problem i naturen, tværtimod, det er en invasiv art og har intet at gøre i vores natur, det samme gælder katten.
    Jeg udtaler mig hellere ikke om at de ikke går i blodrus i hønsegårde mm, for det er jo det de gør, netop, fordi byttedyret ikke kan komme væk i hønsegårde, folks havedam.
    Jeg og har ene og alene udtalt mig om blodrus i naturen, hvor byttedyrene kan komme væk.

    At stille en spand med ørreder er en sørgelig måde at bevise blodrus på.
    Gaddafi ville gøre nøjagtig det samme, hente en slå den ihjel og hente den næste, samt at han så godt som hver dag må være i blodrus når han graver mus op.
    Pudsig nok, så reagerer han på alt hvad jeg siger til ham mens han er i "blodrus" hvilket han jo ikke burde, for når dyret er i blodrus er hjernen jo slået fra.


  • #65   6. okt 2020 Ja, og du bliver ved med at snakke om hønsehuse og havedamme.
    Hverken hønsehuse og havedamme er "natur"
    Men ok, lad os slutte den her. smiley


  • #66   7. okt 2020 "Det viser det Mette beskriver. At vore dages mink og andre husdyr, er avlet hen mod det liv vi vil byde dem. Det lyder ikke fedt og jeg syntes ikke at det er i orden at lege Gud på den måde, men på den anden side, så hjælper det, at dyrene på den måde får det bedre med tilværelsen i den tid de er her."
    Men er det ikke præcist det vi har gjort med fx hunde i ekstrem grad? Vi har tilpasset dem til de forhold vi byder dem og designet dem så de kan opfylde nogle behov vi har?
    Blodrus er et lidt gammeldags begreb - eller måske mest den almene forståelse af hvad det er det handler om. Det handler jo ikke om at dyret er 'ondt'. På sin vis dækker det jo strengt taget meget godt hvad det er der sker. ALLE rovdyr kan finde på at slå mere ihjel end de umiddelbart har brug for. Men da kun hvis de bliver sat i en situation, hvor der er en flere byttedyr nemt tilgængeligt. Fx i hønsehuset, i en fuglerede, i en spand med fisk. Rovdyr med intakte jagtinstinkter føler sig jo belønnede når de jager og endnu mere når de tager et bytte. Og egentlig er det jo smart nok for det medvirker til at forbedre ens overlevelseschancer at have rigeligt at spise. Så smart af naturen at 'opfinde' belønning smiley
    Og jo, pelsen er sansynligvis temmelig bæredygtig set ud fra et miljømæssigt perspektiv smiley Og nej, de undslupne tamme mink er for størstedelens vedkommende virkelig dårlige til at klare sig ude i nature - heldigt for vores vilde fauna! Nogle kan, men langt langt fra alle.


  • #68   7. okt 2020 Det er, hvad rovdyr gør, når der er overflod.
    Helt klart instinkt.

    Det blodrus-ord er så ladet... det er en mennesketing ikke noget, der hører dyr til.


  • #72   7. okt 2020 Hvorfor er det et problem at minkene tager mere bytte end de har brug for? Det gør ræven, ulven og alle mulige andre rovdyr også hvis de får chancen. Det er en del af naturens orden.

  • #74   7. okt 2020 Nej, de hører ikke til her og derfor er de at betragte som invasiv art når de kommer ud i naturen. Dvs. de er 'fredløse' og må bekæmpes som skadevoldende vildt.

  • #75   7. okt 2020 .
    Fordi der ikke er balance i det minken tager. Der risikerer nemt at blive alt for mange mink. De hører ikke til her og der er ingen (tilstrækkelig) naturlig regulering i bestanden


    Det samme gælder jo for katten....


  • #77   7. okt 2020 Men Linda, vi er jo ikke enige... det handler ikke om ordet, men om adfærden.

  • #78   7. okt 2020 Det store problem med mink og andre invasive rovdyr er, at de plyndrer andre dyrs reder og konkurrerer om deres mad.

    Det handler ikke om ekstraordinær blodtørst, det er dyrets naturlige rovdyradfærd.

    Mink, der slipper ud dør som oftest, enkelte overlever og problemerne opstår, når de formerer sig og begynder at leve naturligt.

    Jeg har aldrig set beskrevet anderledes.


Kommentér på:
Mink farme

Annonce