Planlægning Planlægning
Ja, HG er virkelig dødt for tiden, så her er endnu et emne:
Planlægning af træning....
Planlægger I jeres træning? Hvordan - og hvorfor?
Jeg må indrømme at jeg med tiden har fundet ud af, at jeg bare ikke er en planlægger. Jeg har rigeligt med planlægning, dokumentation, opfølgning osv. i min hverdag; hunden skal være en hobby og et frirum til hovedet, ikke endnu en "skal"-ting - og det bliver det (for mig), hvis jeg skal til at lave skriftlig forberedelse, tegne min træning, notere alle forstyrrelser, give % til hver øvelse, evaluere og nedskrive hvad jeg kan gøre bedre næste gang...
Jeg planlægger, ja, til en vis grad: jeg planlægger i grove træk i hovedet hvad jeg synes vi skal igennem på en enkelt session, og hvor jeg gerne vil hæve/sænke mine kriterier. Om det så er lydighed, agility, en ny færdighed...
Det tætteste jeg ellers kommer på reel planlægning er min kamp med at holde en lille bog hvor jeg nedskriver alle vores øvelser og nogle gange - hvis jeg er ekstra frisk - noterer d.d. hvad vi har lavet og lige laver en mental tjekliste på hvad jeg ellers skal rundt om næste gang.
Jeg elsker at planlægge normalt, jeg er kæmpe fan, men med hunden/træningen, så er det virkelig en DRÆBER for al motivation Bare jeg ser de der moderne træningsjournaler så får jeg lyst til at løbe skrigende bort
Nu er det jeres tur!
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.263
Når det er sagt, sker det da at jeg planlægger lidt, enten fordi vi skal til træning og jeg derfor nogle gange jo har noget derfra jeg gerne vil træne eller finpudse, eller når vi træner efter nye titler, der bliver jeg nødt til at have et overblik over øvelserne. Jeg indrømmer dog gerne at grunden til at vi ikke er kommet længere med vores titler er fordi jeg er elendig til at planlægge og så ikke får trænet lige de øvelser nok. Nogle gange er det bare nemmere at lave det man allerede kan eller de ting vi ikke skal booke baner osv for.
Nu har der så for mit vedkommende også været fokus på andre ting med hundene i efterhånden lang tid, så det er ikke fordi vi ikke træner, det bliver bare ikke altid til så meget sjov træning, men det kommer da forhåbentligt igen.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 522 Svar: 12.588
Jeg tror at det - ligesom dig - er fordi alle mine arbejdsdage er fyldt med planlægning, koordination, osv.
Det tætteste jeg kommer på noget struktur, er at lave et skema med datoer i toppen og øvelser ned i rækkerne, og så sætte kryds ved, hvad jeg får trænet på de forskellige dage.
Hvis det går VILDT for sig, så kan jeg finde på, at give hver øvelse "karakter", ift. hvor langt den er fra det færdige resultat, så jeg har overblik over, hvor jeg primært skal lægge en indsats i de kommende dage, hvis jeg træner frem mod en prøve
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.569
Egentlig er jeg nemlig slet ikke sådan en person; jeg trives sådan set bedst med at improvisere og løse tingene efterhånden som de kommer.
Så min hundetræning - mit frirum - er ikke fyldt med nedskrevne planer, mål for alt muligt, evaluering osv. Det er fyldt med improvoisation, eksperimenter osv. Altså jeg ved jo godt hvor er det er jeg gerne vil hen med træningen. Og jeg har da planer. Fx skal Clinton skal gå spor min 2 gange om ugen. Og jeg har da altid tænkt over hvad det er jeg vil træne med et spor inden jeg lægger det: pt træner vi at et spor også godt kan være virkelig langt ligeud uden knæk og genstande. Jeg tænker også altid over hvad jeg gerne vil med min træning af alt muligt andet inden jeg går ud. Men at lave detaljerede nedskrevne planer og skriftlige analyser efter træningen. Sætte det i skemaer og udlede ting og sager af det; Det kommer jeg altså ikke til. Jeg kender folk der gør - og har success med det.
Jeg ved da også godt at hvordan jeg vil gribe tingene ad med Penny
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Jeg har både arbejde og familiebesøg i dag så jeg giver et ordenligt svar senere i aften
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.812
Men jeg skriver dog ned, når han lærer noget nyt, så jeg har styr på hvad han kan, og har en side hvor jeg skriver ned hvad jeg gerne vil lære ham i fremtiden
apr 2008
Ej, ikke håbløs, for jeg kan grundlæggende godt lide at planlægge, jeg elsker at sætte ting i orden og skema - men hvis fritiden også bliver skemalagt i planer og dokumentationer og evalueringer, så kommer mit hoved på overarbejde. Jeg orker simpelthen ikke at skulle dokumentere min træning hver eneste gang jeg har foretaget mig noget; jeg vil også bare gerne være til.
Jeg tror dog det er sindssygt vigtigt/gavnligt at få struktureret sin træning og have et overblik over både øvelser, kriterier, målsætning, proces osv. I hvert fald hvis man gerne vil konkurrere eller træne på lidt mere ambitiøst plan. Men der er jo mange veje til målet.
Og jeg kan mærke, at jeg fx selv bliver enormt demotiveret af især den skriftlige planlægning, hvor jeg kan høre at andre virkelig planlægger i små detaljer.
apr 2008
Jeg må med skam indrømme at jeg aldrig har brugt den, ikke engang forsøgt på
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Nu dyrker jeg mest freestyle, hvor man selv laver sine programmer, jeg ved ikke om jeg ville skrive/planlægge lige så meget, hvis jeg trænede lp eller lign.
Når jeg lavet et nyt program skriver jeg alle øvelser ned og selvfølgelig rækkefølgen.
Jeg fører ikke en egentlig logbog, men jeg ind i mellem tjekker jeg hvor vi er med øvelserne og farver dem røde, grønne eller gule i mit regneark.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.644
Men når jeg en dag får en hvalp, vil jeg helt sikkert lave en overordnet planlægning. Detajletræningen vil jeg have små stikord til så jeg bedre kan huske det hele.
Ellers handler det jo mest om individet og skabe relation.
aug 2007
Særligt tricks, der kan jeg virkelig blive i tvivl om, hvem af dem, der kan hvad
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 352 Svar: 8.090
Men jeg har planlagt hvad vi skal træne det næste stykke tid. Jeg deler øvelsen op i små delmål, og retter så hen ad vejen.
Med Baby går det ret hurtigt med at nå en fuldendt øvelse, så her er jeg ikke striks med at følge hvert delmål.
Men med Thea er det virkelig brækket ned i små bidder, så vi hele tiden får små succeser - ellers mister hun interessen og jeg bliver for frustreret over manglende fremgang.
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 199
Jeg har kun gjort sådan i et års tid nu, men jeg kan slet ikke forestille mig at begynde en træningssession uden en plan nu
Hvis ikke jeg planlægger, kommer jeg let til at lave alt for mange gentagelser, træne for lang tid, eller at blive ved med at arbejde på de øvelser der er svære. Min hund er ofte bedst på den første gentagelse, max 3-5 gentagelser. Og han har brug for en masse små, nemme øvelser ind imellem dem som er svære.
Jeg selv har altid LYST til at lave 45 gentagelser, så der må være noget kontrol over det, haha
Og på trods af dette, er det stadig enormt svært for mig at holde mig til planen. Det er så fristende liiiige at prøve bare én gang til
Jeg er til gengæld ikke så god til at få ført logbog over træningssessionerne
apr 2008
Men jeg genkender virkelig den dér med at stå og liige have lyst til at prøve én gang til, og lige én mere, og her bliver afslutningen afgjort på "mavefornemmelsen" af hvornår vi peaker, men den kan jo også stikke af med én
Så måske jeg faktisk selv skulle prøve at planlægge i lidt højere grad hvor mange gentagelser vi tager. Det er trods alt ikke nogen voldsomt skriftlig og udførlig planlægning man skal til at ud i.
aug 2007
Planlægning