{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Nigellafrøolie mod flåter? {{forumTopicSubject}}

Halløjsa alle jer smiley

Der er så sindssygt mange flåter i år at det fatter man jo slet ikke.....

Jeg leder efter et naturligt middel som kan holde dem væk fra mine hunde - som rent faktisk virker smiley Findes det overhovedet ?

Tilfældigt faldt jeg forleden over Nigellafrøolie / Schwartzkümmelöl

- er der nogen af jer der har erfaringer med det ift flåter smiley


Kommentarer på:  Nigellafrøolie mod flåter?
  • #1   22. jun 2022 Det korte svar er, at der ikke findes effektive og giftfrie midler. Man kan lege med frø, olie, hvidløg og rav, bare man også acceptere risikoen for at hunden bliver syg af en flåtoverført sygdom.

    I min klub kender jeg til en håndfuld hunde, som har været på nogle af ovennævnte, og som har haft lange, træls forløb med borrelia eller anaplasmose. Nå ja, og så en enkelt der var døende af blodmangel efter hvidløg.

    Selv bruger jeg et af de anerkendte præparater på recept, og supplerer med US622 når vi går på steder med mange flåter. Så gift med gift på er det jeg selv sværger til smiley


  • #2   22. jun 2022 Sortkommenolie må absolut ikke overdoseres, da den er giftig for hunde i større mængder(leverskader).
    Jeg bruger også helst naturlige midler, og det bedste jeg har brugt er den der sprayflaske som vi har stående ved døren med almindeligt vand med nogle dråber citronella/eucalyptus eller pebermynteolie. Hvis hundene får en oversprøjtning et par gange om ugen, så har vi ikke flåter med hjem fra skov-/engturene.
    Ud over dette får mine kokosolie og lidt sortkommenolie, men som sagt kun lidt af sidstnævnte.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 742
    #3   22. jun 2022 Udfordringen med at finde det rigtige er, at ingen hunde er ens og derfor virker noget for nogen og for andre virker noget andet smiley Så man må prøve sig lidt frem smiley

    Sortkommen olie der kun består af sortkommen olie, der må hundene kun få ganske lidt og så er spørgsmålet om det virker, herhjemme skal hundene kun have EN dråbe og der ses ingen effekt mod flåter.

    Hørfrø har nogen også god gavn af. Nogen smører pelsen med kokosolie (hver dag).
    Hvidløg i de rigtige doser, er ikke giftige for hunde. Man kan altid finde eksempler på, nogen hunde, der ikke tåler det.

    ALT der har en positiv god virkning på noget KAN også have en negativ bivirkning !! Det glemmer rigtig mange, men hvis man tænker lidt over det, så giver det god mening smiley

    Jeg har valgt at bruge seresto halsbånd. Ikke alle hundene herhjemme har det på fordi, at nogen af dem, er rene flåtmagneter imens nogen af de andre får ganske få. Seresto halsbånd gør at flåterne slet ikke bider på, det kan fjernes hvis hundene viser allergiske reaktioner (dem der kommer på kort sigt). Hundene får en som alle herhjemme dagligt marietidsel til udrensning af de flåtbårne sygdomme.

    ALT man indtager eller putter på huden kan overdosseres og er giftigt også for mennesker !

    Gift virker næsten altid på alle smiley Bivirkningen er, at det også har indvirkning på dele af kroppen som bestemt ikke har gavn af giften og kan have store konsekvenser i længden, så man ikke altid får kædet giften sammen med hundens sygdom. Ny forskning ved at obducere døde hunde viser, at de dør med anaplasmose og borrelia (ikke alle viser sygdomstegn som ejer opdager) Grunden hertil er, at selv om man bruger gift, så skal flåterne bide hunden først og når de dør eller når vi fjerner dem, tømmer de deres gift ind i hunden. ( hvis man har set mennesker dø, så ved man, at de også tømmer sig, så det giver god mening ). Find selv informationerne, hvis i har behov for dokumentation eller for at nørde i det. (Findes på engelsk og tysk).

    Jeg nørder og jeg nørder rigtig meget ! Jeg har ikke valgt dyrlægerne fra ! Men jeg har valgt alternativ behandling til og det lægger jeg ikke skjul på, Jeg mikser min viden fra den traditionelle verden og min viden fra den alternative verden. Når jeg derfor kun skriver navnet som f.eks. marietidsel, så findes dette i flere varianter/mærker og jeg får mine hunde alternativt testet minimum en gang om året og der bruges 2 forskellige mærker herhjemme til 7 hunde smiley for alle 7 hunde har ikke gavnlig effekt af det samme produkt, selv om vi bare taler om marietidsel smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 742
    #4   22. jun 2022 Skal jeg give et eksempel fra menneske verden, så ved alle med ældre familiemedlemmer, at movicol, er meget almindeligt anvendt smiley

    Det kan faktisk også have alvorlige bivirkninger !

    For nylig har man også fundet ud af, at det ikke må gives samtidig med anden medicin, da det reducerer virkningen fra anden medicin med op til 40-50% smiley

    Movicol købes i håndkøb smiley



  • #5   22. jun 2022 HUSK nu på at de virksomme stoffer, der findes i det i industrielt fremstillede gift ofte er de samme som findes i naturmedicin smiley Det er bare oprenset og opkoncentreret. De kommer fra svampe, bakterier, planter osv. Og ja, nogen er syntetisk fremstillede men næsten altid med inspiration i en naturligt stof.
    Man kan simpelthen ikke vide alt om en aktiv ingrediens lige med det samme. Især kan det være svært at have helt styr på alle interaktioner med alle mulige andre stoffer inden man får noget godkendt. Derfor skal man også løbende fortsætte med at indsamle information om adverse events af sine fx lægemidler også efter godkendelsen.
    Seresto nævnes nu igen lidt som en skånsom løsning. Det er altså overhovedet ikke. Det indeholder to giftstoffer. Den ene er temmelig problematisk: Imidacloprid er et necotinoid. En stofgruppe der har været meget anvendt i landbrugets pesticider. I EU er det blevet forbudt til udendørs brug og de amerkanske stater er ved at følge trop (jeg tror man bare har misset halsbåndene smiley ). Imidacloprid er akut toksisk for fx bier. Dvs. en bi dropper død omgående hvis den kommer i kontakt med stoffet. I de dyreforsøg der er lavet med imidacloprid gennem tiden har det vist sig at den dødelige dosis ved indtagelse for en hund på 13 kg er 5.800 mg. Altså under 6 gr (af det aktive stof - ikke halsbåndet trods alt). Ganske vist bruges det udvortes, men surprise surprise man kan også måle det i blodet på de behandlede hunde. Det har på det seneste også vist sig at fugleunger i reder, hvori der indgår hundehår fra serestobehandlede hunde dør.
    Og ja, er alt er i princippet giftigt i en eller anden grad. Men fx hvidløg er altså ikke kun giftigt for nogen hunde. Det er giftigt for alle hunde - man har faktisk ret godt styr på hvad hvidløgs giftvirkning er smiley Alligevel falder Ikke alle hunde falder døde efter indtagelse af hvidløg. Det handler selvfølgelig om koncentration af det giftige stof i de aktuelle hvidløgsprodukter, dosis og hvor god hundens krop er til at skille det ud igen (ikke alle kroppe er lige gode til at udskille forskellige giftstoffer).
    Er jeg imod naturmedicin. Nej, da og en stor del af det giver rigtig god mening fx rødkløver mod overgangsalder symptomer som hedeture; Rødkløver indeholder østrogenlignende stoffer.
    Og ja, nogle gange viser et gammelkendt lægemidel, som man har kunnet købe i håndkøb i årtier og opfattet som ufarligt, fx at have være noget skidt at blande med andre lægemidler. Det kan medfører at movicol så kommer på recept eller tages af markedet. Årsagen til at sådan noget opdages kan være øget fokus på bi-virkningsindberetning hos fx praktiserende læger.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 742
    #6   22. jun 2022 Håber ikke at jeg fik formuleret det som om seresto ikke var giftigt?



  • #8   22. jun 2022 CM, netop seresto er jo lige blevet forbudt i Canada og trukket tilbage i USA, fordi der er et par tusinde hunde der er døde…. Bare i fald du skal overveje et alternativ smiley

  • #9   22. jun 2022 Tusind tak for alle jeres gode svar ??

    Mine hunde fik for år tilbage nexgard.
    De fik begge borelia og anaplasmose. Den ene fik epileptiske anfald, og det blev desværre først opdaget for sent at det var pga denne smitte - så nu er det kronisk...
    De blev begge behandlet med antibiotika da testen viste positiv.

    Jeg prøvede seresto da de epileptiske anfald var under kontrol. Men anfaldene startede så igen efter to ugers brug ??
    Så de blev selvfølgelig pillet af igen med det samme.

    Vi har også prøvet forskellige pipetter til nakken, men det får de kløe af ??

    Så nu er vi der at ingen dyrlæge præparater bliver brugt - men i stedet søges bedst virkende alternative ??

    Ja, jeg er voldsomt bange for flåtbårne sygdomme, og derfor bliver de testet minimum en gang om året.

    Det er bare virkelig trist at blive afskåret fra gode gåture i vores smukke natur ??

    Vi bruger nu Anibio tic clip (uden effekt synes jeg?) og Anibio tic spray ( med nogen effekt) ??


  • #10   22. jun 2022 PS. Tror ikke jeg tør bruge nigellafrøolien når den kan være hård ved leveren.
    Med epilepsi medicinen er leveren jo allerede udsat ??


  • #11   22. jun 2022 Så ville jeg kigge på US622. Jeg smører halsbåndet ind i det (eller rettere, sprayer det), og så får hunden lige en stribe ned ad ryggen og en på hvert lår med stiften. Det er ret effektivt, både i forhold til flåter, myg og andet træls.

    Jeg køber det på Engelsons. Det er vist også kommet i en roll-on, men den har jeg ikke prøvet.

    Nå ja, mine hunde har ikke halsbånd på hjemme, så det er ikke sådan at de går rundt med myggespray om halsen hele dagen smiley


  • #12   22. jun 2022 Okay, tak Anne, det kigger jeg lige på ??

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 742
    #13   23. jun 2022 Mette: Dette er ikke rigtigt = Seresto nævnes nu igen lidt som en skånsom løsning.

    Det er et aktiv valg om brug af gift og jeg begrunder det med, at det virker før flåterne bider. Bruger du bravecto eller nexgaard skal flåterne bide sig fast først.
    Det er giftmidler der er indtaget oralt bl.a. bravecto og nexgaard, der har været brugt, ved de obduceret hunde som jeg refererer til i min første kommentar.

    Godkendt medicin kan sagtens have kendte "udfordringer" i interaktioner med anden medicin. Godkendt håndkøbsmedicin kan "misbruges" og have store negative konsekvenser.

    Tror ikke Movicol bliver tilbagetrukket permanent eller bliver receptpligtigt, men indlæggelsesseddelen skal selvfølgelig gøre opmærksom på, at det ikke må indtages samtidig med anden medicin. Movicol skal indtages minimum en halv time før anden medicin indtages eller på et helt andet tidspunkt af døgnet, hvor man ikke indtager anden medicin.

    Selvfølgelig er naturen gået "først" og medicinalindustrien kommet efter.

    Homøopatisk medicin tror mange "kun" er kosttilskud eller håndkøbsmedicin, men der findes også homøopatisk medicin der kun kan købes på recept udskrevet af læge/dyrlæge.

    Min søster har flere diagnoser bl.a. er hun nyresyg, hun får af hospitalet homøopatisk medicin fordi medicinalindustrien ikke laver pillerne. Det er ikke noget hospitalerne taler højt om, det er i hvert til falde ikke almindelig kendt.



  • #14   23. jun 2022 Undskyld jeg misforstod dig mht seresto.

  • #15   23. jun 2022 Mange bruger også knust bukkehornsfrø. Jeg ville dog være meget varsom omkring drægtighed og fødsel.

    I øvrigt kan hunde jo vaccineres mod borrelia. Egentlig underligt det ikke ses oftere. Den tager så ikke TBE og Anaplasmose.

    Jeg har 3 hunde her i salonen, som har haft borrelia på trods af Bravecto. Den ene endda 2 gange.

    Jeg sprayer med vand med oebermybteolke i eller stik ikke olie (blanding) fra urtekram. Jeg har også brugt EM-halsbånd og rav.


Kommentér på:
Nigellafrøolie mod flåter?

Annonce