Hjælp til kipører.. Hjælp til kipører..
Det er sådan at Homer har haft limet sine ører.. Det gjorde vores opdrætter for os ved at lime dem fast i nærheden af øjenbrynet.. Det er nu tid til at få gjot noget ved dem igen, men både mig og min kæreste er mere til at sætte nogle mønter fast i øret på ham eller lign..
Han synes det andet var så ubehageligt, så jeg næsten har ondt af at skulle gøre det igen..
Men hvordan sætter man sådan nogle mønter fast? man kan vel ikke gøre det med tekstillim? Er det så med tape, eller hvad?
Hvordan har i fået jeres hundes (dem med kipører/ører med knæk) ører til at sidde som de skulle?
Har hørt at mange sheltie ejere har brugt lærertyggegummi til hundenes ører.. Men tvivler på at de er tunge nok til at få Homers ned på plads..?
Håber på at kunne få lidt hjælp.. *s*
/ Dina
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Jeg er desværre af den opfattelse, at uanset hvad du gør ved hans ører så vil det være ubehageligt for ham. Tænk på hvis du selv har sovet forkert på dit øre, hvor ondt det gør....
Ingen anklage, men blot en for at fortælle dig, at hvis du ønsker at rette hans ører så tror jeg du lige så godt kan gøre det som din opdrætter har gjort da jeg er af den overbevisning, at lige meget hvilken metode du vælger, så er det ubehageligt for hunden.
Held og lykke
/ Trine
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
okt 2006
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
Altså har du tænkt på hvor ondt det gør. Hvorfor ikke bare have hans ører til at sidde som de nu kommer til gøre uden der er limet og klistret med alt muligt.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Jeg desværre ikke hjælpe dig da kipører ikke lige er mit speciale.
- kan din opdrætter ikke hjælpe dig igen?
Men jeg forstår så udemærket godt at du vil have ørene til at sidde som de skal.
- vel ingen grund til at have en ægte hund man gerne vil udstille hvis man alligevel bare ser igennem fingrer med det man kan hjælpe på vej.
Og om det er ubehageligt at have på - det tror jeg ikke det er .
- men at få det af derimod kan være ubehageligt, så der skal det opløses godt, så hunden ingen smerter får ved det
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Trine: Min opdrætter har både brugt dem med at lime dem fast til hovedet og at bruge mønter i ørerne. De sagde at hundene så ud til at være langt mindre irriteret ved at have mønter i ørerne fremfor at få limet ørerne sammen til pelsen.. Det var faktisk en foredel for hunden at have mønterne i da de oftere kunne "mule" andre hunde ved at klaske med ørerne (sagt i sjov).. Derfor har jeg mere lyst til at putte en mønt i hvert øre fremfor at lime dem fast til hovedet.. For det første river det jo i pelsen når de sidder fast til hovedet og for det andet får han 2 skaldede pletter bagefter som tager noget tid at vokse ud igen.
Til gengæld, hvis jeg nøjes med at putte en 2 krone i hvert øre, så er de ikke så tunge at det burde være ubehageligt for hunden og på den måde undgår vi også at det "niver" i pelsen.. *s*
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
som Jeniki siger, han skal bruges til udstilling
ikke noget mere belastende, end købe hund med henblik på udstilling, og så falder det hele til jorden
og man elsker ikke sin hund mindre af den grund, men bare surt når det man gerne vil, kan man ikke
apr 2006
Ja, det er netop det der med at det er ubehageligt når de skal af.. men de får jo selv kløet det op på et tidspunkt.. Og der tror jeg det vil være lettere at styre med mønterne.. Eller hvad..?
Lige nu kipper begge hans ører let, men stadig ikke nok.. Derfor vil mønterne være mere end rigeligt til at tynge dem det sidste stykke ned.. I starten var det bare nødvendigt at lime dem til ansigtet da det ene stod så meget op som det gjorde..
Jo, vi kan sagtens snakke med opdrætter, men det var mere fordi min kæreste skal købe enten lim eller en form for tape med hjem alt afhængig af hvad vi skal gøre med ørerne.. Derfor ville jeg lige høre om der var nogle der havde nogle gode fif..
apr 2006
sep 2005
Og når den tape skal af igen, så er det bare at fedte øret godt ind i creme eller Olie, så glider det selv af uden gener.
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
Hvad med bare at lade de ører være ører.
okt 2006
Prøv at se i min hund Eskilds foto album. Han har limet ørerne, og det jeg har brugt, hænger ikke fast i pelsen. Han var på ingen måde generet af det, men det hjalp ikke.Skulle også have været på udstilling, men nu må jeg være tilfreds hvis han får en 2.præmie
sep 2005
- når man tænker på al den elendighed der ellers huserer i verden, og alle de dyr der virkelig lider nød rundt omkring.
Så er det da saglig debat at blive fornærmet over at en hund skal have tapet sine ører :o)
jan 2006
den er ret god
var dog ikke helt nok til Tabus ører, men ved ikke hvad løsningen skulle havde været der *GGG*
jeg indrømmer at jeg ikke lige lagde mærke til hans ører, men guuuuuuuud hvor er han skøn, og håber ikke han blev alt for omtumlet af lykkelige Tabu
han nød at kunne være sammen med andre hunde, og ikke mindst være løs *G*
sådan er det når mor er syg, det beviste jeg vist osse i går med mine forsøg på at hoste lungerne op
apr 2006
Men det kan jo være at der er forskel på brusken i de forskellige racers ører..?
Kirsten: Når det nu ikke er generende for hunden, hvorfor er det så så stort et problem for dig? Som en del allerede har skrevet, så er det jo ikke ubehageligt for hunden før når det er ved at ryge af og man ikke får dem blødt op inden da..
apr 2006
Må lige ringe til Casper og sige at han skal købe sådan noget med hjem..
Jeniki: Tusinde tak for hjælpen.. Så vil jeg prøve det.. *s* Og skal nok fedte hans ører rigtig godt ind..
apr 2006
jan 2006
den du købte til mig
havde jeg da helt glemt at du engang havde, men rigtig, du købte tit ind for mig jo hihi
jan 2006
Jeg kan godt forstå, at i vil forsøge at rette hans ører, og mens tid er - han er købt som udstillingshund og er spået en lovende fremtid af jeres opdrætter.
Og jeg synes også, at hvis man vælger at rette ørerne så skal det jo være nu hvor brusken er ved at dannes, og jeg tror bestemt ikke at hunden får hverken traumer eller andre grimme oplevelser med i bagagen, MEN når det er sagt så siger jeg blot at hvis man vælger at rette ører på en hund tror jeg det er ligegyldigt, hvilken metode man benytter da ubehaget for mig at se vil være lige stort. Det strider imod hundens anatomi, at klæbe ører, eller sætte mønter fast i dem, og det er muligt at det største ubehag fås ved både at tape hundens ører som de skal være, og dernæst skal have tapen af....
Skal selv have rettet nogle ting på min hvalp - måske - men det er nu mere ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, men det skal en ortopæd tage stilling til, og ikke min opdrætter.
Men jeg ønsker jer al mulig held og lykke med Homer er sikker på han skal komme langt med eller uden kipører for han er sgu smuk!
/ Trine
okt 2006
Jeg har talt med en udstiller der ved rigtig meget om jack russell. Hans ører sidder "forkert" på hovedet til at de kommer ned som de skal.
Jeg har også prøvet med rigtig ørelim, i guder noget fedtet stads. Eskild mente ikke vi skulle bruge det, så han åd flasken det var i,og så var det slut.
Du skal huske ,at det er mens hunden skifter tænder, ørerne kan formes.
apr 2006
I udstillingsverdenen er det jo absolut ikke ønsket at en aussies ører står eller at bare det ene gør.. Gør de det vil han helt sikkert ikke kunne bruges til noget i udstilling (han vil i hvert fald ikke få noget godt resultat) og så kan jeg lige så godt lade være med at tage afsted.. Har aldrig før set nogle dukke op med en aussie med stritører..
Da han havde limet ørerne viste han faktisk ikke rigtig ubehag ved det.. Han kløede i det engang imellem og se nev det da lidt i hans hår, kunne man se.. Men derudover var der intet.. Han rendte glad rundt som altid.. Så jeg tror det er meget begrænset hvor meget de generelt lægger mærke til det..
Og mange tak for de søde ord om Homer..
apr 2006
Og sikke en charmetrold Eskild er..
okt 2006
jan 2006
Beklager, at mit indlæg fik din tråd til, at tage en drejning som det ikke var tiltænkt... du søgte gode råd, og ikke en debat om at tape ører eller ej.... Sorry
Vi har ikke samme opfattelse af emnet mht ubehaget, og det gør ikke noget for mig for jeg respekterer dig utrolig meget alligevel, og jeg ved, at du aldrig ville gøre noget, der skader dine hunde!
/ Trine
apr 2006
Maj-Britt: Helt enig.. hunde bliver udsat for meget som ikke er naturligt for dem..
jan 2006
/ Trine
apr 2006
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Jeg ved ikke om det er en løsning for Homer da han jo er større, men som de andre siger er det nok din opdrætter der kan hjælpe dig bedst.
mar 2006
Det er jo ikke en voksen hund der er tale om
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.637
Ville det ikke være bedre at sige, at de hunde der nu engang får fejl på ørerne bare ikke dur til udstilling og avl - og så udelukkende avle på de individer, der er rigtige fra starten ??
jan 2006
hvis man altså ikke kan acceptere at man bare ikke kan gå på udstilling med dem, og så beholder dem alligevel som familiehund.
mar 2006
det er et ganske fair spørgsmål du stiller, men faktum er desværre at standarderne er en smule strengere end hvad størstedelen af virkelighedens hunde lever op til helt uden menneskelig indblanding. Derfor kan det være nødvendigt med hjælp fra start. Det ville dog være skidt at avle hvis ørene ikke satte sig som voksen.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
apr 2006
Har aldrig set en aussie med strit ører, så om alle folk med aussier der som hvalpe er begyndt at stritte lidt med ørerne limer deres hunde, eller om de blot sætter sig selv med tiden ved jeg ikke.. Det er bestemt en mulighed..
Og som Søster target siger, så er standarden utrolig høj i forhold til hvad der "er realistisk" for alle hunde inden for en bestemt race..
Hvis man udelukkende skulle gå til udstilling med de hunde som var helt perfekte ifølge racestandarden, så ville det blive ren indavl..
apr 2006
jan 2006
Jeg tror at tingene bider sig selv i halen på den måde. Dommerne sætter strengere og strengere krav, og udstillerne/avlerne leverer varen, og så kan det jo bare blive ved på den måde. Måske skulle man stoppe op og se, om der hvor man er ved at bevæge sig hen er realistisk, og om det er på bekostning af hundene ?
Ved det ikke, jeg har ikke svarene, men synes bare det lyder mærkeligt at man vælger at klistre ører op/ned istedet for at udelukke hunden fra avl.
Mette - Vi kan ikke blive uenige her.
Dina -
Jamen på den måde - altså ved at lime - bliver I jo heller aldrig sikre på om ørene havde sat sig rigtigt ad naturens vej, vel ? Og derved kommer der jo unægteligt nogle individer i avl, som har ørefejl, men blot ikke er blevet opdaget, fordi folk er blevet bedre og bedre til at klistre ører. Se bare i denne her tråd hvor mange der alligevel ved noget om hvordan det skal foregå, ikke ?
Mht det du skriver tilsidst med at gå på udstilling med perfekte individer kontra indavl .. jeg går ud fra du mener udelukkende AVL på perfekte individer ?? For udstilling kan man jo sagtens gå på med en aussie med stritører, den bliver så nok bare ikke præmieret særligt højt.
Jeg ved ikke om du har ret i dit udsagn om at der ville komme for meget indavl på den måde - men tolker det på den måde, at du så åbenbart mener, at de fleste hunde har fejl i aussie-racen ?? Eller er det mig der misforstår dig ?
okt 2006
Jeg tror ikke det har den store betydning avlsmæssigt. Min gamle hanhund blev far til et kuld hvalpe, og han havde de mest perfekte ører. Men hvalpene, ih guder, de fik stritører, de står lige op i luften hvilket ikke er ønskeligt
jan 2006
Man kan jo måske forestille sig at der ude i din hanhunds linier lå hunde, der havde fået klistret ørerne op/ned og at generne bare sprang et par generationer over ??
bortset fra det .. en Jack med stritører ??? Jeg køber !!!!!!! :o)
aug 2007
apr 2006
Ja, der er mange aussier der ikke følger standarden 100 % og her er det især blue merles og red merles.. Og grunden er at der er ekstrem høje krav til farven på dem.. Pletterne kan nemt være lidt forkerte i farven, de kan have for meget hvidt på kroppen, øjenfarven er ikke helt som ønsket osv.. Derudover er det mest ønsket at hunden er haleløs eller stumphalet frem for at have fuld længde osv osv. Der er utrolig mange "krav" og kun mindste delen lever på til alle disse mange krav...
aug 2007
jan 2006
Havde det været muligt, ville jeg have benyttet hende i avl selvom hun ikke er 100% perfekt i flg racestndarden. Men min udvalgte hanhund skulle så have mørke øjne, og være ud fra linjer, der havde dette træk som et dominernede træk.
Synes altså der er en kæmpe forskel på at tape sin hunds ører og på at farve / afblege etc - for at få en perfekt udstillingshund.
Men man kan frygte, at vi ved at levere varen også er med til at stramme de krav, der er til hundene, og gøre dem endnu mere urimelige.
/ Trine
aug 2007
mar 2006
Jeg trækker alligevel grænsen ved ører der ikke engang kunne hjælpes ned
jan 2006
mar 2006
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
feb 2006
Ørerne genere jo ikke hunde - ligesom lyse øjne ikke gør - men begynder vi at udelukke på små detaljer, så ender vi op med så lille en genpulje at der med sikkerhed vil dukke mere alvorlige problemer op - plus der bliver problemer med indavl
jan 2006
Og for mig er det også en forholdsvis ubetydelig lille fejl i forhold til temperamentet og sundhed.
Og når man avler er det jo oftest et valg mellem "pest eller kolera" da det ikke er 100% perfekte hunde der er overvægt af, nærmest tværtimod.
For min races vedkommende er man oftes nødsaget til at gå på kompromis med sine holdninger da racen er forholds lille.
/ Trine
feb 2006
Hjælp til kipører..