377 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

weightpull...? weightpull...?

"Åh nej, ikke igen" tænker tilhængerne sikkert, men jeg har søgt i forum og har egentlig ikke fundet nogle tråde hvor mine spørgsmål blev besvaret helt.

Det er jo ved at komme meget på mode, være mere udbredt, eller hvordan man nu har lyst til at fortolke det..
Jeg skal ærligt indrømme at jeg synes det ser lige lovligt voldsomt ud, når en hund trækker flere hundrede kilo, og jeg tror gerne på de har det sjovt (må man da håbe), men jeg har lige noge spørgsmål, som jeg håber en venlig sjæl gider svare på:
<b>
1) Kan hunden virkelig tåle at trække så meget? Går det ikke ud over deres led, sener, muskler, og mere generelt deres levetid?
2) Er der regler indenfor sporten, ang. hvor meget hunden må trække i forhold til dens vægt?
3) Kan de overhovedet lide det? Her vil de fleste nok skrive "ja selvfølgelig!", men jeg mener om hunden selv vælger at trække fordi den synes det er skægt, eller om den gør det fordi den bliver beordret til det, og blot føjer sin ejer uanset hvad..?</b>

Jeg håber ikke der er nogen der føler dette som et angreb på sporten, men jeg kunne bare godt tænke mig at vide mere om det. Jeg skal ærligt indrømme det er med lidt skepsis når jeg ser billeder hvor hunde trække meterhøje læs..

Håber der er nogen der gider komme med nogle uddybende svar på mine spørgsmål, eller links til nogle gode artikler om weightpull =)

På forhånd tak.
Mvh. Line

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  weightpull...?
  • #1   30. jul 2008 jeg tænker også forgår dette weightpull under kontrolleret forhold med folk som er kvallificeret til at træne hundene dette??? eller hvordan forgår det??

• #2   30. jul 2008 Gitte - godt spørgsmål, det vil jeg egentlig også gerne vide =)
    Altså om det er folk der reelt har forstand på sporten, eller om det blot er en normal allemandshobby. For det ser ikke helt harmløst ud i mine øjne..
    Glæder mig til et svar.. =)

• #3   30. jul 2008 ellers så hiv fat i martin T på min venneliste..han er træner hos weightpulldanmark og hans tæve zoey er hamrende dygtig og vinder alt hun deltager i...

• #4   30. jul 2008 3) Kan de overhovedet lide det? Her vil de fleste nok skrive "ja selvfølgelig!", men jeg mener om hunden selv vælger at trække fordi den synes det er skægt, eller om den gør det fordi den bliver beordret til det, og blot føjer sin ejer uanset hvad..?
    -----------
    shanti gider somregl ikke høre efter hvad man siger til hende, kun hvis hun virkelig skal..men da hun fik selen på og blev spændt for vognen (uden vægt) kom hun nok så glad da mikkel kaldte på hende. og der blev kaldt på hende med en lys stemme og ikke som en kommando... hun så så begejstret ud så hun nærmest hoppede sidelæns haha

• #5   30. jul 2008 Jeg tror ikke du skal regne med folk dyreker den sprot, hvis ikke der er nogle der har forstand på det med.

Man er jo ikke ude på at ødelægge hunden, men at have det sjovt med den i stedet for.

• #6   30. jul 2008 (link fjernet)
    ser også ud som om der er nogle artikler her hvor du kan få svar på dine spørgsmål Line smiley

• #7   30. jul 2008 Så lige det her på den side MT henviser til, skide godt skrevet og det gælder for alle der køber hund;-)

Men den kontakt vi har haft til folk der weightpull´er har klart bevist at de ved hvad de snakker om og er meget seriøse med det.

Og hundene, ja vores de synets ihvertfald det er sjovt;-)

Valg af hund

Når du står og skal vælge hvilken hund du skal have, er det vigtigt at du ikke vælger hund ud fra hvad du synes ser sødt ud. Du skal gøre dig nogle tanker om hvad du vil have at hunden skal kunne, og hvad du har lyst til at lave med den. Vælg den hund som er mest egnet til dig, ud fra de kriterier.

Der er ikke noget værre, end hvis folk har villet have en doven mastiff, og i stedet ender op med en terrier som løber rundt på væggene. Eller omvendt, man vil godt have en god aktiv hund som man kan lave en masse med, og så får man bare en sofakartoffel som helst bare vil ligge og lave ingenting.

Alle hunde kan træne weightpull, men der er klart nogle racer som egner sig bedre end andre.

Bullracerne og nogle arbejdende molosser er bedre egnet til weightpull end andre racer, men det betyder ikke at andre hunde ikke kan blive gode weightpullers.

På Pulldoggies har de lavet en fin liste over hvilke racer der er velegnede til weightpull, du kan se den her.

Hvis du vil have en rigtig arbejdende hund så er det også vigtigt at du kigger på hvilke linier de kommer fra.

Der er det vigtigt at du vælger nogle brugslinier og ikke udstillingslinier. Kig efter hvor god drive og arbejdsvilje forældre dyrene har, da det svinger meget indenfor de forskellige linier.

Der er forskellige brugshundekenneler rundt om i verden, som kun avler på egnede brugshunde. Det giver en langt større chance for at du få en god arbejdshund.

Husk at alle hunde er forskellige og har forskellige behov. Det er i høj grad os som ejere, der bliver nødt til at tilpasse os de behov, som den eller de hunde vi har anskaffet os har.

• #8   31. jul 2008 Line
    nej det er da helt ok du spørg hvis folk ikke spørg så får folk jo intet at vide smiley
    vil bare lige komme med en lille kommentar du skriver "jeg har søgt i forum og har egentlig ikke fundet nogle tråde hvor mine spørgsmål blev besvaret helt" så har du ikke søgt serlig godt jeg har i flere tråde besvarede lige presis de spørgsmål du stiller i den her tråd op til flere gange smiley så søg lidt mere og jeg er sikker på du skal finde svar på alle dine spørgsmål smiley men ellers er det jo et par gode links der er oven over..

Kommentér på:
weightpull...?

Annonce