{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.642 visninger | Oprettet:

Ørerne tilbage {{forumTopicSubject}}

Vores hvalp på nu 6 mdr. har ørerne meget lagt tilbage.
Ikke når han går rundt, leger eller ligger i sin seng og sover, men mest når han kommer hen til os og vi nusser eller snakker med ham.
Er det en måde at vise venlighed/tillid ?
Eller er det fordi han er lidt usikker endnu ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ørerne tilbage
  • #1   20. dec 2008 Skal lige tilføje, at han er en lille forsigtigmås og lidt let at skræmme, så han er en vi skal være lidt forsigtig med indtil han har fået lidt mere selvtillid.

  • #2   20. dec 2008 Jaaa - det er et dæmpende signal...

    Herligt med en hund, der snakker med ørene - det er så lette at læse for os mennesker ;o)


  • #3   20. dec 2008 Han er nok en forsigtigmås og kender sin plads i hierarkiet - men det synes jeg ikke er et dårligt tegn. Så jeg ville ikke være bekymret.

  • #4   20. dec 2008 Men læser jeg ham rigtigt, når jeg ser en lille forsigtig hund, let at skræmme, som gerne vil have tryghed, som viser tillid og gerne vil nusses.

  • #5   20. dec 2008 det lyder som noddie..

    du skal kun glæde dig over en hund der bruger ørene til at signalerer med..:D ikk alle der gør det har jeg erfaret


  • #6   20. dec 2008 Det er et signal om, at hunden ikke er til nogen trussel overhovedet.

    Man kan ikke fortolke det som usikkerhed alene, IMO.
    Men kombinationen af en, der viser venlige signaler og samtidig er lidt forsigtig er oplagt..


  • #7   20. dec 2008 Nu skrev jeg at han er en forsigtigmås, men det er han bestemt ikke når han leger med de andre. Så er han en rigtig bølle der er med på den værste, og så går det over stok og sten. Men når vi snakker med ham, så er han helt blid og meget forsigtig, virker lidt skrøbelig og vil gerne bare putte.

  • #8   20. dec 2008 CH
    Tak. Der er bestemt heller intet skræmmende over hans udtryk i hovedet overhovedet - han er meget blid.


  • #9   20. dec 2008 Sådan gør min chihuahua hvalp å 5½ måned også. Når hun kommer hen til en ligger hun også ørerne tilbage og kigger sødt på os(=

  • #10   20. dec 2008 Han virker sådan rigtig petit, og al ens beskyttertrang vælter frem i en når han ser sådan ud.

  • #11   20. dec 2008 Anne -nu kender jeg ikke racen, men jeg ved at stort set alle islændere gør det. Reiki er ret ekstrem i den retning -han kommer gående med helt sænket hoved, ørerne HELT tilbage og af og til smasker han ligefrem samtidig. Han er absolut ikke en forsigtig hund, og han holder sig ikke tilbage på nogen måde -det er bare sådan han hilser, og det gør alle de islændere jeg kender i mere eller mindre udpræget grad.
    -måske din race osse har lidt anlæg i den retning?

    Jeg tolker det osse bare som om hunden vil fortælle at den er venlig.


  • #12   20. dec 2008 Michelle *strid kælling*
    Jeg synes ikke jeg rigtig har lagt mærke til det i så høj grad med andre hunde af samme race jeg har/har haft. Så ved ikke hvor meget det ligger til racen.

    Enzo f.eks. han gør mere i at kaste sig ned på ryggen og blotte maven, når man går forbi ham - så vil han gerne nusses. Men jo han lægger også ørerne tilbage, det ses bare ikke så meget pga. hans megen pels og forholdsvis små øre.

    Riiini har bare en masse selvtillid, så det med ørerne er ikke så tydeligt som med f.eks. lille Dian. Prøvede dog lige at kalde på Riiini og nusse ham da han kom, og der blev ørerne lagt lidt tilbage, men ikke helt. Men det er måske hans selvtillid som stråler igennem.

    Det er i hvert fald et signal jeg vil prøve at lægge meget mere mærke til i fremtiden.


  • #13   20. dec 2008 Anne -ja det er sjovt at kigge lidt på sine hunde:o)

    Reiki smider sig osse om på ryggen og vil kløes hvis jeg bare går forbi ham. Men har jeg været væk et stykke tid -på arbejde, i skole e.l. så kommer han med de tilbagelagt ører og sænket hoved.
    Er han blevet passet hos mine forældre et par dage (laaang tid synes reiki), så kommer han nærmest krybende, og jeg tror, at blev det set af folk der ikke rigtig kender noget til hunde, ville de tro at jeg sparker ham lige i hovedet hver gang han kommer hen til mig *GG*


  • #14   20. dec 2008 Jeg synes ikke selvtillid har nogen indflydelse på, hvor meget hunde bruger ørerne til at kommunikere.

    Det er helt individuelt, tror jeg.

    Jeg har bemærket, at de hunde, som er søskende, fætre og kusiner til min hund gør det RIGTIG meget.... Hvorimod min egen gamle - og flere andre jeg kender af racen slet ikke gør så meget i det...

    Jeg synes det er hyggeligt - det er så let at se, hvad hunden tænker... Og hvis man helt generelt holder øje med ørene, så er det meget mere end bare at lægge dem tilbage og rejse dem op, der sker ;o)


  • #15   20. dec 2008 CH -absolut enig ai at det gør mange ting nemmere når man har en hund der bruger ørerne.

    Jeg synes generelt at Reiki har meget ansigtsmimik. Han bruger ører, rynken på næsen, øjne osv RIGTIG meget, og det gør ham altså noget nemmere at læse. Men ok -andre signaler kan jo osse være svære at se for al pelse hihi


  • #16   20. dec 2008 Jeg må simpelthen gå i gang med et studie af mine vovsers ører og se om jeg kan tolke dem ud fra det.
    Tror faktisk at jeg har en bog om dæmpet signaler, men er ikke så god til at få læst bøger herhjemme til hverdag. Men det SKAL jeg altså til at gøre.

    Men det er lidt sjovt at tænke, at forskellige dyr har så forskellige signaler. Når man f.eks. ser en hest, som jo har været hele min fritid i mine yngre dage, så er de jo i hvert fald ikke venligsindet når ørerne lægges tilbage. Men hunde der imod er meget venligsindet når ørerne lægges tilbage.

    Det er selvfølgelig også nu hvor vi har 3 hunde, 3 faktisk meget forskellige hunde i sind og opførsel - trods samme race, at man virkelig lægger mærke til de forskellige signaler de udsender både til hinanden og til os. Med 3 kan man virkelig studere - synes jeg i hvert fald.


  • #17   20. dec 2008 Med en hund er det også lidt forskelligt hvordan, den lægger ørene tilbage - det kan jo også betyde, at den er tæt på at angribe... Der ligger ørene så anderledes stramt og mere tæt, end når det er venlighed, de viser.

    På min hund kan liggende ører betyde 3-5 forskellige ting - de ligger forskelligt i dem alle.

    Og jo, som du siger - så kommer alt det andet oveni.. Ikke sært, at vi nogengange ikke rammer HELT plet ;o)

    Sjovt med hestene i øvrigt - jeg er god til at aflæse hunde, men heste - der er jeg fuldstændig lost.. det er virkelig noget, der skal i blodet før man kan blive god til det sådan noget dyresprog ;o)


  • #18   20. dec 2008 Anne -hundeører tilbage behøver ikke altid være venligt. Det kan jo kombineres med andre signaler.

    Noget jeg synes er sjovt ved hunde, er hvordan de tilpasser sig de muligheder de har.
    Reiki har jo f.eks. meget pels, og derfor vil nogen signaler være svære for ham at bruge -de kan jo ikek rigtig ses af andre hunde, pga alt pelsen. Eller i hvert fald er de ikke tydelige.
    Det kompenserer han for ved at bruge ører og ansigt rigtig meget.
    Han har jo halen rullet op over ryggen -og selv når den ikke er helt hen over ryggen bærer han den højt. Det kompenserer han får ved nærmest at overdrive andre signaler, så det bliver tydeligt at han trods den høje haleføring, altså kun har gode hensigter.

    -Sammenligner man med andre hunde vil har haft gennem tiden, kan jeg jo se at de har brugt samme sprog, me alligevel på en anden måde, alt efter deres bygning, pels osv. Det synes jeg er ret sjovt


  • #19   20. dec 2008 Jeg har nu en hund på 8 måneder,
    han ligger ørene tilbage når han leger osv...
    Du kan sammenligne det med hvis vi er glade smiley

    - Det betyder fx, den er glad, den har det sjovt....


  • #20   20. dec 2008 Se nu bliver jeg jo helt forvirret smiley fordi i siger at tilbagelagte ører også kan betyde 3-5 andre forskellige slags ting.

    Jeg må simpelthen bare i gang med den bog og det kan vist kun gå for langsomt. Vil jo gerne kunne tolke mine hunde bare nogenlunde - også for at se hvordan de har det indbyrdes.


  • #21   20. dec 2008 Det letteste er at kigge på hunden i alle mulighe og umulige situationer.

    Sammenkæde ørene og resten af hundens krop, som afslører, hvad der kommunikeres lige nu ;o)

    Nuancerne er små...

    Tilbagelagte ører betyder både venligsindethed, voldsom usikkerhed, angst og aggression som følge af angst... Alt afhænger af, præcis hvordan ørene ligger og hvilke andre signaler hunden sender.

    Jeg er usikker på, om man kan læse sig til det - tror det er noget med at studere hunde i massevis.

    Hold øje med hører, mundvige, øjne, kropsholdning, haleføring.... Hold også øje med nuancerne i lydene hunden giver fra sig.
    Alt dette tilsammen giver et billede af hundens sindstilstand.


  • #22   20. dec 2008 Anne -når hunden er venlig og bare vil mænge sig ldt, er ørerne typisk aflsappede tilbage (hvis de altså er tilbage).
    Er hunden meget meget gal, vil de ligesom ved en hest, være helt stramt lagt tilbage (og normalt sammen med andre signaler, f.eks. rejste nakkehår e.l. der viser at hunden altså er klar til evt angreb)
    Reiki lægger osse ørerne tilbage hvis han er usikker/nervøs ved noget. F.eks. når han skal have klippet negle. Men det ser helt anderledes ud end hans venlige udtryk med ørerne tilbage.

    Så ja -igang med at studere. Men jeg selv synes nu hundene er bedre at studere det på end en bog;o)


  • #23   20. dec 2008 Begge mine hunde snakker meget med ørene og de ligger dem begge helt tilbage når de kommer over for at nusse. De viser at de har venlige intentioner, de kombinere det ofte med et par slik på hånden eller ansigtet for at bede om accept. Jeg synes det er meget positivt!

  • #24   20. dec 2008 Hailie lægger også ørerne helt tilbage når hun er kælen... he he... er sku lidt kært...

  • -WolfCat-
    -WolfCat- Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   21. feb 2014 hejsa.
    min hun gør det meget når han leger? hvad betyder det?


  • #27   21. feb 2014 Jeg har læst bogen om de dæmpede signaler og syntes det er rigtig sjovt at iagttage sin hund og se hvad den og også andre hunde bruger

  • #28   21. feb 2014 Isabelle alle 11 punkter sådan er begge mine hunde...

  • #29   21. feb 2014 Action kan så osse finde på at små nippe i mine fingre for at jeg skal nusse endnu mere... smiley

  • #30   21. feb 2014 Men Action elsker ellers osse at have øjenkontakt når han sidder ved mig eller længere fra mig.


Kommentér på:
Ørerne tilbage

Annonce