1.132 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

at behandle sin hund godt og rigtigt.. at behandle sin hund godt og rigtigt..

Jeg gik her forleden og tænkte på hvor forskelligt folk behandler deres hunde, og hvor meget forskel der er på hvad man mener er den korrekte måde at opdrage på...

Jeg snakkede med en her forleden, hun havde en hund som nappede hende flere gange efter den havde besørget...

Det snakkede hun så med en dyr læge om og fik af vide at "Du skal bare nive hårdt fat i hundens øre, tryk så hårdt så dine fingerspidser blive hvide og hunden piver"

de personer er jo så i troen om at lige præcis dét er den rigtige måde at afhjælpe napperiet på... og i mine øjne er det meget meget forkert...

Men der er jo nok mange folk som ikke ved bedre?

folk som i den bedste tro, føler at de gør det rigtige for hunden?

det er bare så pokkers ærgeligt når det ikke er godt for hunden, og den bliver skadet af det...

nu var det her bare et eksempel, men der er jo så utroligt mange meninger om hvordan man skal være mod sin hund...

Jeg ved sgu ikke lige hvad jeg vil med den her tråd, en lille Brain-Fart fra mig hehe...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at behandle sin hund godt og rigtigt..
  • #1   5. jun 2009 hold kæft det er dårligt formuleret smiley sådan er det tit lige at læse det igennem igen ....skidt pyt

• #2   5. jun 2009 Så vend den lig om.... Hvad vil du selv gøre, ............ 2 hunde er ikke ens.. ......

Hunden opfatter os på forskellige måder...

• #3   5. jun 2009 Jeg har en amstaff på 4 år nu. Jeg har aldrig haft fysisk fat i ham. Har altid kunne irettesætte ham ved hjælp af stemme og kropssprog. Selv idag kan jeg få ham til at ryge om på ryggen ved dyb rolig stemme. Har troet at jeg jeg bare havde helt styr på at opdrage da det aldrig er kommet til at skulle ha fat i ham!!! Så fik jeg så en hvalp for 3 mdr siden... og han har en helt anden psyke - han er total ligeglad med alt skæld ud og han er meget fræk og provokerende. Har gjort præcis det samme med de 2 men de er bare så forskellige.. Så jeg har flere gange måtte ruske ham i nakkeskindet selvom det gør ondt på mig at skulle ha fat i ham. Min træner siger at jeg slet ikke er hård nok overfor ham... Det er bare så forskellige ting der skal til for at opdrage en hund har jeg nu fundet ud af....

• #4   5. jun 2009 Jeg synes rådet er elendigt. Og det er det netop fordi to hunde ikke er ens. Dyrlægen giver en patentløsning, som for nogens vedkommende vil give/øge en konflikt.

Det der med at tage fat i hunden - jeg selv har lidt den omvendte oplevelse end andre. Min gamle hund var hele livet et lalleglad legebarn og da han var unghund var han VIRKELIG irriterende. Ham var jeg fysisk overfor - vidste ikke bedre. Det gik fint.. Han hverken knækkede eller blev pissed af den grund.

Nu har jeg fået en hund, der er langt hårdere i filten og som unghund endnu mere irriterende.
    Her er det at være fysisk i bedste fald fuldstændig uden virkning, i værste fald bliver han frustreret, sur og napper fra sig.

Så er valget at være MEGET fysisk, så hunden knækkes og den bliver fuldstændig afhængig og initiativløs eller finde en måde at opdrage hund på, der både virker og også skåner hundens psyke.

Og det er lykkes.

Så for mig er det sådan, at der ikke er sammenhæng mellem hårdere hunde og hårdere opdragelse.

• #5   5. jun 2009 Ja... jeg synes nu heller ikke man nødvendigvis skal gå af vejen for at tage fat i sin hund en gang imellem... Man skal ikke ruske og stå i langere tid og skråle hunden ind i hovedet, men jeg synes godt, at man en gang imellem (i visse situationer), kan have brug for at tage sin hund i nakken og sige NEJ - efterkommer hunden så "ordren", roser man og er gode venner. Irettesættelsen skal komme på det helt korrekte tidspunkt og skal ikke være mere end et sekund.

Min "gamle" hanhund har jeg haft fat i et par gange, men min lille tæve, skal man nemlig bare kigge på og rømme sig lidt, før hun er helt med på, hvad man mener - hunde er forskellige.

Selvfølgelig er fysisk straf ikke en måde at bygge sin opdragelse og træning på, men det kan af og til være nødvendigt at markere (præsis som en anden hund ville gøre). ... jeg mener så ikke, at man skal nive i øret og heller ikke, at hunden behøver at pive, før der er effekt...

• #6   5. jun 2009 CH: Helt enig! Og en fysisk irettesættelse virker nok heller ikke, hvis hunden ikke kan se det "fair" i at den bliver irettesat (om det har noget at gøre med magtbalancen, skal jeg ikke gøre mig klog på).

• #7   5. jun 2009 Maj-Britt - nej, de fleste hunde bliver ikke ødelagt af, at der bliver taget ved den en gang i mellem.

Men vi kan ligeså godt erkende, at når vi gør det, så er det på grund af vores egen utilstrækkelighed.
    Det kan nemlig godt lade sig gøre uden, men det er en langt sværere opgave.

Fordelen ved ikke at bruge nogen former for fysisk straf er, at der ingenting skal til, når man så bruger munden.

Vores hund ligner bogstaveligt talt en der har fået et drag over nakken, når vi hæver stemmen (hvilket meget sjældent sker overfor ham). Og man kan rolig sige, at vi på ingen måde sidder på vores hund....

• #8   5. jun 2009 Maj-Britt - angående fairness - lige præcis!

Sådan er vores hund ihvertfald indrettet. Hvis vi ikke har vist ham, hvad vi ønsker af ham på en måde, så han forstår det, og han så bliver irettesat, så bliver han virkelig perpleks.

Han er et dælens godt termometer på ordentlig opdragelse. Den gamle var næsten for god af sig når det kom dertil.

• #9   5. jun 2009 "CH" hvad har du så gjort ved den yngre hund hvor nakkerusk ikke har virket fordi han blev irriteret og snappede.... det er præcis det jeg oplever med den lille nu. Han er kold i røven... hvilken måde har virket for dig?? for som sagt har min træner sagt at jeg VIRKELIG skal tage fat i ham - men det er jeg altså lidt imod... ville hellere hvis der fantes en anden løsning!!

• #10   5. jun 2009 CH: Vores tæve er lige sådan - vi skal bare sige nej bestemt eller hæve stemmen, så ligner hun en der har fået en på hovedet.
    Og vi har aldrig aldrig aldrig rørt hende på negativ måde... Men hun er bare så blød og ved udmærket godt når den er gal. Især nu da hun er i løb er det endnu værre. Men heldigvis er det meget meget sjældent nødvendigt at være ret bestemt overfor hende.

Og hun har det samme - hvis jeg ikke har forklaret hende/vist hende hvad det er jeg forlanger, jamen så virker den der irettesættelse ikke. Og hvorfor skulle den det - det er jo min fejl at jeg ikke har formået at sætte hende ind i tingene på en måde hun er med på.

• #11   5. jun 2009 I naturen står hundene jo heller ikke bare og "snakker om tingene" - der irettesætter de også hinanden fysisk og især som fører skal man vise man bestemmer jo...

Jeg har ikke selv en hund hvor det er nødvendigt at være fysisk men datede på et tidspunkt en fyr med to amstaffs hvor vi måtte kæmpe lidt med hans unge han, for at han accepterede at jeg "havde højere rang" end ham. Der fik jeg at vide at jeg skulle lægge ham ned på ryggen og sætte mig overskrevs på ham og holde ham fast indtil han "overgav sig" - det gjorde jo ikke ondt på hunden på nogen måde og men var en lidt voldsomt for mig - om det er hensigtsmæssigt eller ej skal jeg ikke kunne sige. Mange andre småting i hverdagen var med til at skulle vise at han var nederst i rang og måtte acceptere dette og dermed at høre efter dem der bestemte... Det var ting som at han gik sidst ind ad døren efter gåture, fik sidst mad osv...

• #14   5. jun 2009 Begge mine hunde er meget bløde, så ingen tagen fat herhjemme....ej, heller for høj stemmeføring, men så knurrer jeg i stedet eller viser tænder...det er som regel mere end rigeligt !!

• #16   5. jun 2009 Nu siger jeg...ved mine hunde...ikke alles andre(for dem opdrager jeg jo ikke på...må sg* være folks egen opgave).

- har også brugt fremgangsmåden på en fransk bulldog(meget dominant og bed fra sig ved berøring) og en labrador(blød som smør og underkuet af den franske bulldog), men kunne da ikke drømme om at bruge fremgangsmåden overfor hunde jeg ikke kender !!

• #17   5. jun 2009 Ja, der er stor forskel på både mennesker og hunde.

og mon ikke at der findes og har fandtes rigtig mange førstegangshunde som har været ofre for knap så gode metoder.

Jeg kan tydeligt huske en dag, da jeg overgav mig, og hev fat i min gamle hund.
    Hun var 6 mdr. og havde endnu en gang inden for kort tid pisset indenfor.
    Det hjalp ikke, men til gengæld gemte hun sig under bordet, hvis jeg gik forbi det sted jeg havde gjort det.
    Hun var en intelligent og lærenem hund, som var stærk på flere punkter men den slags fysiske irettesættelser var bestemt ikke noget for hende. Og det var unødvendigt.
    Et blidt "nej" forstod hun fra det øjeblik hun gik ind af døren..

• #18   5. jun 2009 Heidi O
    Skrevet: 05-06-2009 11:38:29

Nu siger jeg...ved mine hunde...ikke alles andre(for dem opdrager jeg jo ikke på...må sg* være folks egen opgave).

- har også brugt fremgangsmåden på en fransk bulldog(meget dominant og bed fra sig ved berøring) og en labrador(blød som smør og underkuet af den franske bulldog), men kunne da ikke drømme om at bruge fremgangsmåden overfor hunde jeg ikke kender !!
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Men det er da heller ikke en metode jeg er "fastspændt" i....fremgangsmåden er forskellig fra hund til hund....ligesom fx. mine børn, der er vidt forskellige og skal gribes an på forskellige måder...hæver man fx. stemmen overfor min søn er slaget tabt...han lukker simpelthen ørene og ja, så kommer der jo ikke en skid ud af ens anstrengelser, vel *GG*

• #19   5. jun 2009 Til alle jer der ikke har en hund der er blød som smør... Hvordan gør i rent praktisk når i skal irettesætte en hvalp der er ligeglad med om du vender den på ryggen, læner dig ind over, bruger dyb stemme, råber, eller tager fat i nakkeskindet... flere af jer skriver at i også har prøvet at have en lille børste men ingen fortæller hvad der har virket... er meget åben for alternativer... Min træner siger at jeg skal tage virkelig hårdt fat i ham en enkelt gang så han en gang for alle finder ud af at når jeg siger nej betyder det nej. Jeg har bare altid syntes at man ghavde spillet fallit hvis det skulle komme så lang ud man blev nød til at tage fat i dem. Og det har heller aldrig været nødvendigt med den store...

• #21   5. jun 2009 jeg synes nu bare det kan være lidt svært - i hvert fald med min den lille bandit. Fra dag 1 har jeg lavet alt det lederskab du taler om - og han er ikke fræk på den måde.. Men jeg kan skæde ham ud over at have taget min sko med ud på terrassen.. og så snart jeg vender ryggen til løber han ud med en mere... når jeg beder ham slappe af og ikke være så vild indenfor bliver han bare ved og ved. Han er ligeglad på den måde... alt det med mad, kødben dør og spisning er der helt styr på...

• #22   5. jun 2009 træningsmæsseig er han virkelig godt med når man tænker på han kun er 5 mdr. (se profilen) og han er meget klog og let at træne med. Men men han er en fræk lille fyr!

• #23   5. jun 2009 hold da op nu var der pludselig mange indlæg..... jeg tænker bare, at selvom hunden nu er en bisse, burde man da stadig kunne træne og opdrage den rigtigt uden at skulle tage fat i den så det gør ondt?

Det kan godt være det hjælper at tage hårdt fat i nogle hunde, men lystrer de så ikke bare fordi at hvis de ikke gør så kommer det til at gøre ondt på dem?

og er det ikke bare den "lette vej" at være fysisk mod hunden ? smiley

• #24   5. jun 2009 den lette vej... hvis man nu har prøvet alt andet... og ikke noget af det har hjulpet. hvad så - hvis det sidste der er tilbage er at ruske lidt. Det skal selvfølgelig aldrig være det først man gør. Men jeg er selv meget imod det, det er derfor jeg søger andre råd mod "børste" hunde.

• #25   5. jun 2009 jeg kan simpelthen ikke tro at det er en løsning på noget som helst at påføre hunden smerte.... så må man prøve at finde andre måder at gøre det på... men det er jo kun min egen holdning

• #26   5. jun 2009 jeg er fuldstændig enig med dig der!!! jeg mener selv man har spillet fallit hvis det kommer dertil at man skal have hårdt fat! det er derfor jeg gerne vil vide hvad folk gør når de har en fræk og genstridig hvalp. Synes nemlig jeg har prøvet alt hvad jeg selv har kunne komme i tanke om.

• #27   5. jun 2009 Jeg er glad for vi er enige smiley

• #28   5. jun 2009 Uh, jeg kunne aldrig finde på at tage hårdt fat i mine hunde. De forstår begge et nej, så det er heldigvis ikke nødvendigt. Min lille hanhund er sadan en lille blød dreng. Hvis jeg "skælder ud" ligner han en der har fået bank. Jeg får det så dårligt over det. Det er heldigvis yderst sjældent jeg hæver stemmen overfor dem.

Da jeg er rigtig dårlig til at skælde ud, så skal jeg heller aldrig have en hund der kræver en fast og konsekvent opdragelse. Det vil kun gå galt.

• #29   5. jun 2009 Man kan jo bare aldrig sige hvad sind ens hvalp har. Har en amstaff han på 4. Jeg skal bare rømme mig så ved han den er gal... og så er der lille Ozzy... sikke en bavian. Man kan jo ikke vide det. Og det der virker på den store virker bestemt ikke på den lille...

• #30   5. jun 2009 Louise min er jo bestemt ikke blød som smør, måske tværtimod.

Og så alligevel - men det ligger lidt til racen, de vi gerne gøre tilpas.

Han siger i den grad fra overfor uretfærdigheder, så det, der virker på ham er, at vi på en ordentlig måde viser ham, hvad vi gerne vil have fra ham, og at vi giver ham fortjeneste derefter.

Det lyder lidt abstrakt, det ved jeg godt - og det er det nok også indtil man selv har prøvet det.

Det første og vigtigste punkt er at tage ansvaret. Erkende, at de unoder hunden laver ikke er fordi den er dum, men fordi man ikke har magtet at vise den, hvad man ønsker den skal gøre i en given situation.
    Det andet meget vigtige er, at man skal blokere for fejl. Hvis en hund er rigtig glad for at gå i potteplanterne, så sæt dem væk i en periode - eksempelvis.
    Og det tredje meget vigtige (denne opremsning er i øvrigt ikke en prioriteret rækkefølge, alle er lige vigtige), man skal bevare sit cool. Aldrig hidse sig op og altid sørge for, at hvis man irettesætter, så gør man det overvejet og med pulsen nede. Bliv ikke hidsig - gør man det, så må man gå væk fra hunden indtil man er faldet ned igen.
    Og så skal man sørge for, at hunden altid ved, hvor den har en. Aldrig være uforudsigelig.

Det er de mest vigtige ting, jeg lige kan komme på....

Hov - måske den vigtigste af alle: En hund gør, hvad der betaler sig.
    Med den in mente, så kommer man RIGTIG langt.

• #31   5. jun 2009 *CH* Tavlemafioso !

``Det første og vigtigste punkt er at tage ansvaret. Erkende, at de unoder hunden laver ikke er fordi den er dum, men fordi man ikke har magtet at vise den, hvad man ønsker den skal gøre i en given situation.``

det kunne ikke være mere rigtigt smiley alt det du skrev faktisk smiley

• #33   5. jun 2009 "CH" takker for dit lange svar smiley der var noget der kunne bruges! Må tålmodig arbejde videre... og bare erkende at det kræver mere at opdrage lillemanden.!

Kommentér på:
at behandle sin hund godt og rigtigt..

Annonce