Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  rå kartofler.
  • #1   14. dec 2009 det er rigtig nok.. ingen dyr så vidt jeg ved tåler det... er ikke sikker på grise, men ellers andre.. der er et stof i rå kartofler som er giftig.. det er også giftig for vi mennesker, men vi skal spise så stor en del rå kartoffel før det gør noget.....

men hvad det præcis gør ved jeg ikke... og husker ikke det stof der er i rå kartoffel...

• #2   14. dec 2009 Kartoffelplanten og rå kartofler

Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Forgiftningen er dog oftest mild, og det er således ikke sikkert at hunden udviser tegn på forgiftning. Dette skyldes at stoffet solanin optages meget dårligt af hunden, ligesom det ofte omdannes til mindre giftige stoffer, der hurtigt udskilles fra kroppen. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed. Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund.

kilde
    http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

• #3   14. dec 2009 Okay, mange tak for svar, mente nemlig nok! men min far blev helt hoidsig da jeg sagde han ikke skulle give akina rå kartoffel, for jeg lader jo heller aldrig den hund få noget som helst heh, så ville det jo bare være rart at kunne give ham en ordentlig begrundelse

• #4   14. dec 2009 det har du her.. og der ligger meget mere på nettet om det.....

• #5   14. dec 2009 Heste kan heller ikke tåle rå kartofler - de kan vi heller ikke, den er en art inden for natskyggeplanten. For nogle år siden da jeg var til dyrlæge måtte han afbryde konsultationen p,g,a, at et ældre ægtepar kom med en dværggravhund. Den var døden nær så han ringede til et dyrehospital for at sende den videre, manden fortalte mig i mens at den elskede at spise rå kartofler. Det fortalte jeg bagefter dyrlægen og han rystede på hovedet - tror ikke at den overlevede.

• #6   14. dec 2009 vi overtog en gang en gravhund, han fik en ½ kartoffel hver gang de skrællede kartofler, og det fortsatte vi med, han var aldrig syg. Det er så mange år siden, nok inden det kom frem at hunde ikke kunne tåle en masse ting:-)

• #7   14. dec 2009 Er det ikke kun hvis kartoflen er grøn eller delvis grøn at den indeholder det giftige stof?
    Mine hunde har altid fået rå kartofler og spist dem med stor fornøjelse uden at blive syge.

• #8   14. dec 2009 Da jeg var barn havde vi en papillon. Den fik en rå kartoffel hver dag.

• #9   14. dec 2009 Da jeg selv var barn fik jeg rå kartofler næsten hver dag.. Har aldrig fået det skidt af det.. Det er tilsyneladende også giftigt for mennesker siger I..

• #10   14. dec 2009 Nej rå kartofler er giftige både for os og vores dyr - jeg glemmer aldrig en nærig travhestejer som havde fået 50 kasser gamle kartofler GRATIS, Det var blevet læsset op uden for min hests boks, jeg havde tilfældigvis dyrlægebesøg fra KVL, så kunne han da også få et GRATIS råd, hendes svar var -jo - hvis du koger og piller dem, så kan de bruges til hestefoder! Kunne i ånden se at den halvgamle ungkarl koge og pille kartofler til 6 travheste, og nej de endte på møddingen - og jeg fik et godt grin.

• #11   14. dec 2009 vi mennesker skal vist nok have en enorm stor mængde rå kartoffel før det er giftig for os... jeg spiser da selv rå kartoffel, har har ikke haft problemer nogensinde... men ingen af mine dyr har fået det..

ved nogle landmænd får en slags kartoffel mos fra en fabrik der laver kartoffel mel.. køerne er vilde med det.. så længe de er kogte er de jo sunde nok...

• #12   22. dec 2009 Min træner siger det mennesker ikke kan tåle kan hunde heller ikke tåle !.. smiley

Så det så nemt med min !.. Han for sit tørfoder de godbider JEG har. Og gulerødder- Og så de gnaveben JEG køber. Mer for min ikke smiley

Kommentér på:
rå kartofler.

Annonce