2.735 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Foder spørgsmål Foder spørgsmål

Nu er der jo så mange hundefolk, der kritiserer billig hundefoder..
Da jeg fik Bella var hun på det billigste fra Rema 1000(Husker ikke navnet, men det var en i grøn pose)
Og nu er hun så på det der hedder Pedigree Better By Nature, ikke fordi det er meget dyrere, men hendes pels var meget blankere før..
Kan nogen hunde ikke leve fint på billig supermarkeds hundefoder? Eller mangler hun mon noget? Hun fælder også helt vild...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder spørgsmål
  • #1   1. jan 2010 nogle hunde kan sikkert odt leve på det foder men jeg ville aldrig holde hund på det,,,jeg gjorde det selv ved første hund og hun fik dårlig lever osv af det så jeg ville aldrig gøre dte igen

• #2   1. jan 2010 Puha.. ja det er jo op til den enkelte, men jeg ville aldrig fodre min hund med Pedigree... det er som fastfood for hunde. Jeg ville nok heller aldrig fodre min hund med foder fra Rema 1000.

Det man vel skal kigge på er, at kødet er 1. ingrediens... og at der ikke er korn, gluten, soya i... jeg er nok mere til Acana, Oriijen.... og pt BARF'er jeg, men det er fordi han nægter at spise tørfoder...

• #3   1. jan 2010 En sund og rask hund, kan såmænd sagtens få dækket sines behov gennem super-markedsfoder.
    Men typisk vil du se at forbruget er noget højere, da en stor del af foderet er fyldstof som ikke fordøjes (og derfor bare ryger lige igennem).

I det meste billig-foder er der dog ikke omega 3 og 6 fedtsyrer i, hvorfor jeg ville vælge at give fiskeolie hvis jeg fodrede med sådan et foder.

Meget billig-foder indeholder desuden ting sm f.eks. hvede, majs mm, hvilket en del hunde ikke kan tåle.

Personligt vil jeg heller ikek fodre med et foder der er lavet udelukkende (eller næsten udelukkende) på biprodukter.

• #4   1. jan 2010 Pedegree er jo også billig foder, jeg vil kalde det for en slags junk food til hunde.

Måske du skulle prøve med noget kvalitetsfoder.

• #5   1. jan 2010 Det er næsten umuligt at finde rundt i hundefoder. mange kritiserer jo pedigree for at være ligesom fast food for hunde. Personligt tvivler jeg på at der er de tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler i det billige. Jeg har f.eks. to veninder der begge har fået hund. den ene har fået en golden og den anden en coton de tulear. de bruger akkurat samme foder, nemlig coops og begge hunde får bare lov til at spise det de nu kan. Det synes jeg virker meget mærkeligt at de får samme foder til trods for deres meget meget forskellige størrelser.

Vi bruger Acana da det skulle være et rigtig godt foder uden brug af korn og med masser af rigtig kød, ikke benmel ect. Jeg har også en stor hund som kan være disponeret for HD og lignende og prioriterer derfor at hun får et godt foder, til trods for at SUen ikke altid synes det er særligt sjovt. Men så spiser vi sgu bare noget pasta, Nala er jo vores lille barn smiley

Jeg synes nu engang at det aller vigtigste er at finde et foder som din hund fungerer på. Og er det, det billige fra brugsen, so be it.

• #6   1. jan 2010 For mig er det meget vigtigt at jeg fodrer mine hunde sundt. Mine hunde skal ikke bare se godt ud udefra, men det skal også være sundt indvendigt.
    Jeg kan også spise McDonalds mad hver dag og har det måske fint nok med det et stykke tid, men jeg kommer til at mangler vitaminer, kosten er ikke sammensat rigtigt og jeg bliver sløv af det.
    Hunde skal selvfølgelig ikke have det samme at spise som os, men det skal være tilpasset deres krop. Billigt hundefoder indeholder ofte mange fyldstoffer, som hunde ikke kan bruge og fordøje, derfor kommer der også en stor del ud igen. Dette gør foderet billigt i indkøb, men ikke i forbrug, og de får for meget af det de slet ikke har brug for. Derfor synes jeg, at man burde vægte hundens sundhed højere og tage sig tid til at finde det rigtige foder, som hunden kan leve godt med over mange år.

• #7   1. jan 2010 Jeg synes Michelle har givet et RIGTIG godt svar, som jeg helt og aldeles vil tilslutte mig.

• #9   1. jan 2010 Camilla -ang nok vitaminer/mineraler så findes der jo nogen anbefalinger for hvor meget af det ene og andet der som minimum skal være i foder. Og langt de fleste (osse de billige) mærker lever op til dette.

Der hvor der kan være problemer, er i fordelingen af hvor energien kommer fra (altså om det er fra fedt, protein eller kulhydrat) og så self kvaliteten af de produkter man har brugt til at fremstille foderet (hvilket faktisk osse har betydning for hvor godt det bliver optaget)

Ja og så er ting som omega 3 og 6 fedtsyrer ikke noget der findes i ret meget billig-foder, selvom det faktisk er godt for både huden, pelsen og ledene

• #10   1. jan 2010 weee CH -i dag kom jeg først *G*

• #12   1. jan 2010 Michelle - Jeg skal også være ærlig og indrømme at jeg overhovedet ikke er ekspert på området. Men ja der er sikkert tilstrækkeligt i til at en hund kan overleve på det, og som jeg også skriver til sidst så synes jeg bare det er vigtigt at hunden fungere.

Man hører altid historierne om at folk før i tiden bare fodrede med leverpostejsmadder og deres hund blev 50 og fejlede aldrig noget (ironi og overdrivelse kan forekomme). og selvfølgelig kunne de leve på det, som de kan på det billige foder. men tror selv på at de lidt dyrere mærker har brugt mere tid på lave undersøgelser og tilpasse deres foder til den enkelte hund.

• #13   1. jan 2010 Michelle (trådstarter) - du skal give det din hund trives bedst på. Hvis det er det den får i dag, så fortsætter du bare med det.

• #14   1. jan 2010 Michelle (trådstarter) - du skal give det din hund trives bedst på. Hvis det er det den får i dag, så fortsætter du bare med det.

• #15   1. jan 2010 jeg vil så sige at min hund fik chappi i mange år og hun var flot blank,,fuld af energi osv,,hendes indre organger kunne jeg jo ikke se..så det kan man ikke latid gå efter

• #17   1. jan 2010 http://www.taenk.dk/?sid=2&cid=3440

Analysen er "meget gammel", men "siger" stort set, det samme, som Michelle -
    strid kælling skriver bare en lidt længere og mere uddybet udgave.

• #18   1. jan 2010 Ulla : Der er da også majs i feks Royal Canin... Og det er bestemt ikke billigt

• #21   1. jan 2010 nemlig gizmo ,,min datter fks ville også leve af mac d og pizza,,men hun får ikke lov

• #22   1. jan 2010 Tack for de mange svar.. Jeg haaaader bare, at skulle gennemse alle de forskellige slags hundefoder, det er jo en hel jungel! smiley
    Kan man spørge dyrlægen om sådan noget, hvis man går ned forbi?
    Eller tager de også penge for det?
    Jeg har jo ingen idé om, hvad jeg skal give hende..
    Og ja, hendes pels skinner slet ikke mere og ser meget fedtet ud. Og så kommer der noget ud af hende næsten hver gang vi er ude - altså flere gange om dagen...

• #23   1. jan 2010 ..Og hun får så også mad to gange om dagen, men alligevel.. Det er overdrevet.

• #25   1. jan 2010 Jeg synes også at du selv skal finde dig et foder som du synes godt om. Du kommer nok til at læse en del om foder, men der er mange her inde, som kan hjælpe dig med at opstille nogle valgkriterier og give forslag til mulige fodersorter.

En dyrlæge ville nok anbefale dig noget foder som han selv sælger, da de tjener mig godt på det, så vær selv kritisk og find et foder som passer til jer.

• #26   2. jan 2010 Min dyrlæge anbefaler nu ikke nødvendigvis det han selv sælger til alle hunde, så ikke alle dyrlæger benytter enhver lejlighed til at få penge i kassen;o)

Men dyrlæger uddannes ikke i ernæring (eller jo -men det fylder meget meget få minutter i uddannelsen), så en dyrlæge er ikke foderekspert.

Men til en start ville jeg kigge efter et foder hvor kød (ikke kød-biprodukter men kød) er første ingrediens. Og derudover så kigge på hvor kylhydratet kommer fra (altså om det er ris, majs, hvede eller hvad det nu måtte være).

Mit bud på et fornuftigt foder der ikke er i den aller dyreste ende, kunne være olivers, men der er osse mange andre gode mærker.

Kommentér på:
Foder spørgsmål

Annonce