Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DR1 Penge OM HUNDEMAD
  • #1   10. feb 2010 Hmm, de konkludere næsten det sammen som den der famøse Tænk-test. Men uanset hvad mener jeg stadig at korn og affald IKKE høre hjemme i hundemad.

• #2   10. feb 2010 hvilket foder er der korn og affald i ?

• #4   10. feb 2010 de billige produkter har ofte et højt indhold af hvede, byg og majs og birodukter fra fx fjerkræ.. ikke noget jeg ville proppe i min hund..

• #5   10. feb 2010 Det har de dyre desværre også :o(

• #6   10. feb 2010 søren: jeg kan nævne en række mærker der IKKE indeholder skyggen af majs og affaldsprodukter...

• #7   10. feb 2010 De burde seriøst have spurgt folk der har prøvet både det billige og det dyre foder. Det har jeg og min gamle hund gik fra at lugte af bleposer ud af munden, med sorte snaskede render omkring mulen, mat, fældende pels og hun sked konstant - til at ryge på Royal Canin da jeg flyttede hjemmefra med hende og pludselig var hun ikke klam i munden, hendes pels blev blank og flot og hun sked kun halvt så meget.

Vil ALDRIG i mit liv fodre med billig supermarkedsfoder igen.

• #8   10. feb 2010 Amicus...: Præcis.

• #9   10. feb 2010 ja det dyre er ikke en pind bedre end det bilig ser det ud til

• #10   10. feb 2010 jeg savnede lidt at de talte om at undgå majs,korn osv. Altså at vælge et foder uden sådan noget i.
    Plus jeg ville gerne have set Orijen i programmet for at høre meningen om dette smiley

• #11   10. feb 2010 der er jo åbenbart intet bevis på at det dyre hundefoder skulle være bedre end det billige? smiley

min egen hund har nu levet i snart 10 år, han har altid fået billigt foder.

og min mormors gamle labrador var 16 år da den døde, og den har aldrig fejlet noget - og selvom den fik det billige foder fra brugsen.

jeg vil se dokumentation før jeg tror det smiley

• #12   10. feb 2010 De konkluderede at Dyrlægerne ikke kunne dokumenterer at det dyre er bedere end det billige og at det blot er en påstand smiley
    Jeg har en Amstaff hvalp på 6 måneder nu de første 2 måneder jeg havde hende fik hun Optimal balance (anbefalet af dyrlægen) coops til 70 kr. for 8 kg.
    Hun virkede sund og rask, men hun voksede så langsom! og så meget tynd ud omkring hoften og ledene. Og hun afføret 3 gange om dagen mindst og det var rigtigt meget der kom ud.
    Nu er jeg for en uge siden begyndt at give hendes Fromms. Og jeg kan allerede se tydelige forbedringer, afføring er 2 gange om dagen en lille helt samlet klat smiley og hun har allerede tager lidt på smiley
    Men det er vel op til en selv, jeg kan kun anbefale at man sætter sig lidt ind tingene selv og gør som man selv syntes smiley

• #13   10. feb 2010 flemming n: ja det får de det til at se ud til ...

• #15   10. feb 2010 Synd for de hundeejere der lovpriser det dyre foder. Fordi deres dyrlæge gør det. Uden lovpligtig dokumentation.
    Hende i udsendelsen, fra lydighedsholdet der sagde" det der er til alle hunde og alle størrelser, SÅ det er ikke godt". Hun var da helt ude i tovene.
    Og er måske hoppet på det der fjollede foder der er "racespecifikt" fra dyrlægerne.

• #16   10. feb 2010 flemming: det kommer altså an på hvad man stiller af krav til sit foder =)

• #17   10. feb 2010 men tilgengæld skal det lige tilføjes at hun prutter ekstremt meget på det nye fodder og puhaaaa hvor det lugter hehe smiley
    Men det må vel være en god ting haha smiley

• #18   10. feb 2010 nej det blev det da lige bevist i aften..

• #19   10. feb 2010 Jeg vil ihvertfald overvejer groft at skifte til noget billigere nu hvor jeg har set det program... det skal stadig være godt, og hunden skal have det godt, men kan jeg gøre det billigere gør jeg det godt nok også smiley

• #20   10. feb 2010 Hunde kan leve af de mest mystiske ting og sager, pointen er at det er individuelt for hunde og racer hvordan fodret optages, og derved hvor godt de trives på det.

Man kan ikke generelt sige at et bestemt foder/metode er supergodt eller superdårligt - forbrugeren skal lære at bruge sin fornuft og sine øjne - kigge på sin hunds trivsel og agere ud fra det.

Jeg tror vi som de kærlige og velmenene hundeejere vi jo er bliver frygteligt naive og godtroende når det kommer til vores kære hunde.
    - Vi lader os forblænde af flotte tal vi ikke vil indrømme vi ikke fatter en brik af, og skynder os at købe et anerkendt mærke, for SÅ gør vi da hunden en tjeneste.

Brug fornuften og øjnene, fungerer hunden på et foder fyldt med farvestoffer, sukker og korn; skal man så skifte for at please andre? Eller skal man fortsætte og nyde hunden trives og er sund?

Ja fodermarket er stort, forvirrende og ret ofte misvisende og løgnagtigt (for både dyre og billige mærker), hvad der dog burde være vigtigst af alt er, at vores hunde FÅR mad, trives og er glade =)

Kig på din hund, trives den - så vær glad =)
    - Trives den ikke, så kig på ingredienserne i fodret, % tal, og find et mærke der ikke har samme deklaration og se om der sker en forbedring =)

• #21   10. feb 2010 Synd for de hundeejere der lovpriser det dyre foder. Fordi deres dyrlæge gør det. Uden lovpligtig dokumentation.
    Hende i udsendelsen, fra lydighedsholdet der sagde" det der er til alle hunde og alle størrelser, SÅ det er ikke godt". Hun var da helt ude i tovene.
    Og er måske hoppet på det der fjollede foder der er "racespecifikt" fra dyrlægerne.

------

Der skal da også være forskel på hvilke foder du giver en hvalp og en fuldvoksen. ? l

• #22   10. feb 2010 køre også på det billige.. enda den de havde med.. har aldrig haft problemer med det...

men havde problemer da hun på et tidspunkt på hills.. vi havde fået 10 kg gratis, det siger man jo ikke nej til, man har jo altid hørt godt om det.. men bella begyndte at tabe enorm meget hår.. sådan helt vild.. så jeg fik hurtig skiftet om igen..

• #23   10. feb 2010
    Det var da et mangelfuldt indslag... jeg er i forvejen imod RC og Hills.. men hvad men, som nævnt tidligere tråden at tage BARF, Acana, Oriijen og Wolfsblutt med i deres undersøgelse.... feks.. jeg syntes heller ikke før at Hills og RC er meget bedre end det billige..

• #24   10. feb 2010 ... jeg er aldrig blevet rådet af en dyrlæge til hvilket foder jeg skulle give mine hunde (Udover den diæt Lilly er på nu, som kun forhandles af dyrlægen)

Hvis man kan se så stor forskel på en hund som jeg kunne med min gamle - så er det vel nok dokumentation for hvor dårlig billig foder er. Jeg kunne og kan sagtens tænke selv, når det kommer til hvad mine hunde skal have at spise.

• #25   10. feb 2010 Ja, start med det billige, og trives hunden ikke på det, så skift til noget andet. Jeg har bl.a. valgt et produkt fra en producent, hvis politik jeg kan stå inde for. Og self. at hunden trives på foderet.

• #26   10. feb 2010 jamen det er jo det samme med opdragelse: en hund lærer også kommandoer ved at blive slået og kuet, og det synes nogle er helt i orden... Andre synes ikke..
    Jeg ville ALDRIG overveje at give min hund frolics eller pedigree som andet end en godbid i ny og næ aldrig...

• #27   10. feb 2010 Nævnte de alle de biprodukter der ofte er i det billige vs det dyre?

• #28   10. feb 2010 skal også lige siges at den hund min mor har (14 år nu) har levet på brugsens det billige foder altid... smiley

• #29   10. feb 2010 Louise S .Helt enig :o)

• #30   10. feb 2010 Fish4dogs - Det er dyrt og uden affaldsstoffer, og er bestemt bedre end det billige.

• #32   10. feb 2010 Men som sagt har prøvet to af de billige og min hund kunne ikke tage på da hun er meget tynd hun sked det hele ud igen .. smiley
    Så der må være lidt om det . man må kunne finde en mellem ting smiley
    Jeg mener selv at Man skal give hunden som hvalp noget Dyrt foder med massere af kylling og proteiner i så de har noget ordentligt at vokse på så det ikke bare er biprodukter. Det er ligesom et menneskebarn hvis de ikke får alle deres vitaminer og den ritige næring kan de også vokse op med knoglesygdomme .

• #33   10. feb 2010 måske er det godt måske er det ikke.....

Det er slet ikke alle hunde som trives på billigt foder, ligesom omvendt.

Tror bare man skal se på sin hund om den trives.

Så er det bare en smagssag hvad man "tør" - jeg ville aldrig turde fodre med billigt supermarked foder, det har jeg ikke tillid til. Så er det op til folk selv....

• #34   10. feb 2010 Hvad med at begynde at lave maden til hundene selv??
    Jeg har gjort det siden 2005 og med et godt resultat både for min økonomi og ikke mindst for mine hundes trivsel.
    Alt færdigkøbt foder indeholder affaldsprodukter. Det synes jeg er ulækkert at give ens hunde.
    Minhjemmelavet hundemad indeholder 1/3 del kulhydrate, 1/3 del grøntsager og 1/3 kød + olie og vitaminpille.
    Jeg kender ikke til allergi, overvægt eller hunde, som vejer for lidt. Alle trives godt med den hjemmelavede mad. Det gjorde de til gengæld absolut ikke med tørfoderet, hvor jeg har prøvet stort set alle produkter på det danske marked incl dyrlægens mad, som mine hunde nægtede at spise!!!
    Den hjemmelavede mad koster ca 3 kr pr hund pr dag ,når vi snakker
    om racer, der vejer 2.5 - 3 kg, men så ved man hvad foderet indeholder. Det har man ikke en reel chance for at vide med færdigfoderet. Det vidste jo også TV udsendelsen meget tydelig.
    Håber rigtig mage af jer vil gå i gang med at lave maden til jeres hunde. I kan se opskrifterne på min hjemmeside under foder.

• #35   10. feb 2010 uuuh god replik i indslaget som jeg lagde mærke til forresten : formanden for dansk dyrelægeforening der sagde han ikke vidste så meget om foder... tsk smiley

• #37   10. feb 2010 Men seriøst. Hvis dyrlægerne mente at billigmad var ligeså godt som det dyre. Hvorfor sælger de det så ikke?

• #38   10. feb 2010 Fordi de vil tjene penge smiley desværre

• #39   10. feb 2010 Ja jeg mener i hvert fald ikke det billige er lige så godt som det dyre, hverken hunde eller katte foder... Jeg kan tydelig samligne min hankat af eget avl og min anden hankat ude fra, den ude fra fik det billigste fra Netto og min egen er vokset op på RC ham jeg selv har avlet er meget store, flottere og blankere pels og ser meget mere sund ud, den jeg fik ude fra er så sart hans mave kan ikke tåle andet end special foder og får han andet så er det blodig afføring i flere dage.

• #40   10. feb 2010 Lena R: De kan da sagtens tjene penge på billigt mad. Hunden æder jo mere af det skidt - så der skal købes mere smiley

Nadja: Jeg har også haft en kat som ikke kunne tåle billigt mad. Hun fik også blodig diarré i flere dage. Alle hendes killinger fik det samme. Så de var også på RC uden problemer.

• #42   10. feb 2010 TInna hehe sikkert smiley

• #44   10. feb 2010 Man kan jo intet konkludere om foderkvalitet ud fra det program - de snakkede udelukkende dokumentation!
    Og der har eksperten da helt ret - ud fra poserne så lever de alle op til de foreskrevne og videnskabligt dokumenteret anbefalinger... Og ud fra poserne kan man ikke sige noget er bedre end noget andet..
    Men han gjorde da ind til flere gange opmærksom på, ved hans måde at sige tingene på, at et er indholdet - noget andet er hvad hunden optager og hvordan hunden fungere på fodet.. Det synes jeg faktisk han gjorde skide godt!

• #45   10. feb 2010 Jeg kan slet ikke forstå i tager sådan på vej... Vi kan jo alle gå ned og sammenligne deklarationer og komme til samme konklusion - De giver alle hunden næring efter loven om hundefoder, det SKAL et foder der sælges i Danmark gøre, så det er vist ingen overraskelse.

At nogle vælger at bruge næb og fødder... Det ved vi så ikke om passer, for der er ingen dokumentation; ejheller på de dyre er der dokumentation for hvilken del af dyret der er brugt - det er et tillidsspørgsmål.

Jeg siger på INGEN måde at folk da bare kan fodre med alt der har et billede af en hund på, men prøver bare at forstå hvorfor i tager sådan på vej?

Programmet har ikke tvunget nogen til at skifte til et billigere foder, de har blot undersøgt om der ER stor forskel på det dyre og det billige; og ud fra poserne er der ikke.

Hvad vi jo altid skal gøre er at kigge på HUNDEN og derfra tage stilling til om den får det rette foder. Man kan ikke ud fra en indholdsfortegnelse SE om hunden vil trives.. Man kan have holdninger der forbyder farve, sukker, korn og hønsefødder, men reelt ER der jo hunde der trives ganske fint.

Forstår slet ikke i bliver så provokerede og oprevede...

• louise s
    louise s Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 43
    #46   10. feb 2010 Det var da mildest talt et mangelfuldt indslag :o/ Alle former for foder blev sammenlignet ligestillet med hinanden-lige fra Hills til Frolic og der blev intet nævnt om andet end proteinindhold. Hvad med vitamin/mineral indhold-her tænker jeg især til gigantracerne og specielt i vækstfasen??

Suk..

• #47   10. feb 2010 Linnea> Så læser vi ikke de samme indholdsfortegnelser og analyser... Ser jeg på forskellen på RC foder til en yorkie og en lab - så er der både mere omega6fedtsyre og energi i foderet til yorkien.. (med mere -mange bække små ik).

• #48   10. feb 2010 Og frolic var faktisk ikke med i det tekniske i programmet - de havde købt 10 slags foder, men "testede" kun de 6...

• #50   10. feb 2010 ..:: ~ T I N N A ~ ::.. -Lilly&Silas-: Næh, de sku jo tværtimod have næsten det samme antal gram, fra den dyre til den billige.

• louise s
    louise s Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 43
    #51   10. feb 2010 Ginne det er muligt Frolic ikke blev underlagt den "meget videnskabelige test"(ironi kan forekomme ;o)) men hovedkonklusionen var, at det billige foder var ligeså godt som det dyre og det er jo det hr og fru danmark får ud af udsendelsen. Dermed ikke sagt at al foder der ikke sælges hos dyrlægen er skidt, men det er uden tvivl ikke godt det hele.

Min farfars hund leve sgi også 12 gode år på leverpostejsmadder, men aldrig i livet om jeg ville lade min hund vokse op på det, med den viden vi har idag om vigtigheden af korrekt indhold af næringsstoffer, vitaminer og mineraler.. Især når hunden er i vækst..

• #52   10. feb 2010 Programmet kom ikke med nogen svar. Jeg tvivler ikke på, at man rimelig nemt kan finde 6 fodermærker, med nogenlunde samme indholdsfortegnelse. Det eneste man kan konkludere er, at man selv skal kigge på deklarationer og nok så vigtigt, om hunden trives.

• #53   10. feb 2010 .. der blev sagt at foderet indeholder næsten ens % tal...

• #54   10. feb 2010 Louise> Det har de kun fået ud af den, hvis de har lyttet til journalisternes manipulation - hvis de lyttede til eksperten, så fik de at vide, man intet kan sige om foderets kvalitet ud fra poserne, så se på hvordan din hund fungere smiley
    Og ja så selvfølgelig at dyrlægernes vet-sygeplejersker sidder og fylder dig med ikke dokumenterede udsagn...

• #55   10. feb 2010 folk må give deres hunde hvad de vil. jeg bliver ved med at give mine Regal.
    Jeg har passet hunde der fik de billige foder og hold k de skider meget.
    Men jeg fik både opkald og sms at jeg skulle se det. men jegændre ikke til det billige

• #56   10. feb 2010 Den svenske landbohøjskole har lavet en undersøgelse af mange mærker hundemad, og konklusionen var at der er det der skal være i ALT hundemad der sælges, din hund lider IKKE under indtagelse af nogen af dem!
    kender også eksempler på hunde der blev ved med at ha tyndskid uanset hvilket dyrt mærke der blev benyttet, men det stoppede da den billigste fra ABC kom på bordet, 60,- 10 kg! All Dogs Food!
    Den fra Lidl der hedder Orlando Chunks, rød, er også ok, den blå prutter mine af!

• #58   11. feb 2010 Jeg synes man skal holde sig fra begge ekstremer - de enormt billige og de enormt dyre.

Jeg stoler ikke på de helt billige som f.eks. SuperBests eget mærke af foder til både hund og kat. Men på den anden side NÆGTER jeg at betale de priser, dyrlæger kræver for foder!

Så jeg går ned af mellemvejen og køber hos Olivers.dk. Var det ikke dem jeg købte fra ville jeg nok vælge et mærke fra en foderhandler eller dyrehandler/dyreudstyrsbutik. Man kan sagtens få godt foder i dyrehandler o.lign, og endda i et supermarked - jeg købte gerne Pedigree til min hund.

• #59   11. feb 2010 Er man gennem en årrække (frivilligt og naivt) blevet taget ved næsen, vil man for alt i verden prøve at retfærdiggøre dette. Vi fodrer med billig foder fra fakta eller brugsen, og skulle vi skifte blev det til barf. Det tror jeg er det bedste for din hund. Forskellen på billig og dyr tørkost er formentlig lige dele "snakeoil", varm luft og et ønske om at gøre det rigtige. Dyrlægen fortæller dig jo gerne om, hvor samvittighedsfuld og klog du er, når du har stukket lidt mammon i hans lomme smiley
    mvh søren

ps! det er et frit land, så gør som du vil

• #60   11. feb 2010 hvorfor er så mange imod der er korn og majs i foder nor hunden heller eng gerne vil ha det

• #61   11. feb 2010 Flemming, hvis jeg skulle fodre min hund ud fra, hvad han hellere end gerne vil have, så ville han leve af Big Crunchy Bites fra Olivers.

Det handler ikke om, hvad hunden gerne vil have, men hvad der er sundt for den.

Og holder man øje med hundens afføring, så afslører det sig meget hurtigt, om foderet er godt eller ej - for det, hunden ikke optager fiser ret ud på græsplænen, og så kan man fornøje sig med det der.

• #63   11. feb 2010 Hvordan tror du så mine hunde stor trives med paste og ris ?. Det har de gjort i indtil videre 5 år. En hund har ligesom alle andre i høj grad brug for kulhydrater.

• #64   11. feb 2010 Pomrus - det må du lige uddybe. Du skriver, at en hund ligesom alle andre i høj grad har brug for kulhydrater.

Alle andre, hvem er det? Og kulhydrater fra hvad og i hvilke mængder har en hund brug for det?

Du har måske svaret på, om en hund er carnivore eller omnivore?

• #65   14. feb 2010 Jeg sidder og leder efter programmet online, men kan ikke finde det. Nogen der kan hjælpe?

• Lars R
    Lars R Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #66   1. nov 2016 DYREVENNER?
    Hvor er det mærkeligt ...
    Man skulle tro at folk der har hund kunne lide dyr.
    Men de støtter næsten alle sammen burhøns.
    Ja: burhøns. Proteinet fra selv det dyreste hundefoder stammer fra burhøns.
    Står der lam på posen? Så er der også lam i. Protein med 17% lam betyder at 83% af proteinet stammer fra burhøns, som er den billigste kilde til animalsk protein.
    Den eneste måde at undgå burhøns er at købe økologisk hundefoder.

Kommentér på:
DR1 Penge OM HUNDEMAD

Annonce