3.250 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Panda Schæfer - Phenom Shepherd Panda Schæfer - Phenom Shepherd

Er der nogle herinde som kender til denne race?
Og evt. ved hvor de er godkendte?
Så vidt jeg er informeret er de ikke godkendt i FCI. Men er det nogen som er på vej eller som man kunne forestille sig at de blev engang?

Dette er ikke et emne fordi jeg selv skal have en sådan hund, men blot fordi jeg synes det er lidt interessant.
Også hvordan de egentlig er opstået.

Så vidt jeg selv ved, så er det en mutation af generne i den farvede schæfer, som er skyld i at denne farve er kommet frem i schæferen.
Men vil gerne høre om der er nogen herinde, som kender mere til det.

Et billede af hunden:
(link fjernet)
http://www.pandashepherds.com/yahoo_site_admin/assets/images/Tricolour_web.10784424_std.jpg

Håber at kunne få et interessant debat om denne race:)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Panda Schæfer - Phenom Shepherd
  • #3   14. okt 2010 Jeg ved ikke noget om racen - har ikke hørt noget om den.

Men endnu engang et eksempel på folks tilsyneladende uslukkelige trang til at modellere hunde efter et udseende .. jeg synes det er smagsløst, og at hunden er grim.

Men det er jo så bare min mening.

• #4   14. okt 2010 Dette er jo ikke som de andre designer hunde, hvor man blander racerne sammen for at få en ønsket "race".
    Dette er en fejl udaf to renracede schæfer - såvidt jeg har kunnet læse mig frem til.

• #5   14. okt 2010 Har aldrig hørt om den, men den ligner ikke en alm schæfer i kroppen. Ligner at den er mixet med noget Aussie eller Border smiley
    Kan bedre lide den alm Schæferhund.

• #6   14. okt 2010 Kender ikke noget til det.... Men jeg er da ærgerlig over det eksteriørmæssige fokus...

• #8   14. okt 2010 Langhåret Schæfere kommer da i alm kuld, gør de ikke??
    Synes nu de er utroligt smukke og burde være godkendt smiley

• #9   14. okt 2010 Tinna
    Jo, det gør de. De langhårede med underuld er blevet godkendt i fci fra 1/1 2011 smiley

• #10   14. okt 2010 Ej hvor fedt, det vidste jeg ikke smiley Min vens Schæfer kommer nemlig af et kuld hvor et par stykker var født som langhåret og de var da utrolig smukke.

• #11   14. okt 2010 Tinna
    Jeps, det er de smiley Men i DK er der ikke godkendt endnu.. Meeen, mon ikke det også kommer inden så længe?

• #12   14. okt 2010 Nå troede det var sådan en fælles beslutning smiley Skal jeg en dag have en Schæfer - så skal den være langhåret. Så kan man håbe den er godkendt til den tid.

• #13   14. okt 2010 Lidt historie (hurtigt oversat)

Der har været en stor uenighed om Panda Shepherd. Mange hævder, at denne race er et resultat af krydsninger med andre racer som Border Collie, men dette er usandt.

Den 4. oktober 2000, blev et kuld schæfer-hvalpe til verden. Faderen var en traditionel sort og brun schæfer, og moderen var hel sort. I dette kuld var der en "Panda Schæfer".
    Opdrætteren, Cindy McCann, var chokeret over, hvad hun så i kuldet, der var helt anderledes end hvad man ellers var vant til i schæferkuld.

En genetiker fik til opgave at finde ud af, hvordan det skete. Hans første tanke var, at der var en "hegn jumper" - at en anden race var sprunget over hegnet og havde parret sig med tæven. Da han var færdig med sin undersøgelse, blev han endnu mere chokeret. Den sorte og brune Schæfer og den sorte Schæfer var faktisk forældre til denne hvalp. Årsagen til denne unikke farve var en genetisk mutation.

Cindy McCann overvejede meget nøje om denne race skulle avles videre på, men i realiteten var dette jo en racehund og ud af fremragende linjer.
    Hun avlede en hanhund, der var også i denne unikke farve.

Det er håbet, at Panda Shepherd vil opnå anerkendelse som en variant af Schæferhunden, eller anerkendt som en ny race. Disse hunde er faktisk, Schæferhunde, men af en unik farve.
    De fastholder det vidunderlige temperamenter og struktur.

Hvad sætter denne race ud over alle de andre "nye racer", som er kommet rundt om i de sidste årti er der høje standarder på "Panda Schæferen".
    Hun ønsker kun at avle disse hunde, hvis der kan foreligge en standard for den race. Sundheden skal være i top, såvel som driften skal forblive.

• #14   14. okt 2010 Som i kan se udfra ovenstående så er de her Panda Schæfere en fejl i kuldet ligesom den langhåret førhen har været og er umiddelbart opstået som den hvide schæfer i sin tid er opstået.

• Nathja B
    Nathja B Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Svar: 46
    #15   14. okt 2010 Super med historien Betina:) Spændende, jeg synes de er gudesmukke... Men igen jeg har altid kun haft blandinger, og jeg synes selvfølgelig de har været smukke, selvom de ikke er rene racer:)

• #16   14. okt 2010 De ser lidt pudsige ud, men syntes faktisk at de er lidt smukke :o)
    Jeg undre mig over at der er så meget brok herinde over at man avler efter det eksteriør mæssige, da det jo ligesom er det man gør med ekstrem mange racer. Der findes vidst ikke mange racer tilbage der ikke skal udstilles før avl.

• #17   14. okt 2010 Charlotte -

Om man så gjorde det med samtlige racer, er det da ikke mere rigtigt.

Jeg er ligeglad med at man avler selskabsracer efter et udseende (naturligvis skal sundheden gouteres) - men hvorfor tage en brugsrace og degradere den til en tom skal uden indhold bare fordi man skal fremavle et bestemt udseende ?

Det kan man gøre med selskabsracerne .. lad brugsracerne være.

• #18   14. okt 2010 Jeg synes dette er et spændende emne! Efter min mening er pandaschæferen bare et af genetikkens mysterier. Jeg synes det er fint at anerkende denne variant, eftersom det blot er farven der er anderledes. Hvis avlsdyr fortsat skal avlsgodkendes og have BHP så er der jo ikke den store fare for, at racen mister deres drift pga farven.

Man kan jo også sagtens parre sorte/brune schæfere ind for at få større genpulje og undgå at miste den vigtige drift smiley

Bare min mening.

• #19   14. okt 2010 Anitta N: er det den her du tænker på

http://www.kingshepherd.com/index.htm

se under standart der står bla. om højde og vægt

• #20   14. okt 2010 Vibeke T

Sikke dog en kanon flot og lækker schæfer , er bare solgt smiley

• #21   14. okt 2010 Vibeke -nu har jeg ikke lige læst hele siden -men er det rene schæfere eller er der andet krydset i?
    Synes nemlig ikke de ser rene ud, men er ikke den store schæferkender, så kan jo sagtens tage fejl:o)

Må indrømme at jeg synes det er synd og skam at avle den slags hunde -en schæfer der er komplet uegnet til det racen egentlig er lavet til.

Ang panda-schæferen, så er det da meget muligt at den er renracet -men tvivler altså på at den bliver godkendt. Der dukker jo osse af og til fejlfarvede hunde op i andre racer -det bliver farven ikke godkendt af.

• #22   14. okt 2010 Og så synes jeg i øvrigt det er ærgerligt når farve bliver det eneste kriterie for avl.
    Man ser det meget i hesteverdenen pt -farveavl er in, og jo mere specielt jo bedre.
    Og for at få de ønskede farver, går man jo så på kompromis med andre ting som f.eks. ridelighed, gangarter eller springevner.
    Det er dælme da trist, og det håber jeg da ikke for schæferen der jo i forvejen har sit at slåsse med.

• #23   14. okt 2010 Sorø - det er jo ikke en schæfer ;o)
    jeg kan ikke forestille mig at de der "king shepherd" er specielt sunde eller lever specielt længe.... og anvendelige som brugshund, er jeg heller ikke sikker på at de er.... :-S
    Når jeg bare kigger på min egen dreng, der i forvejen er for stor i forhold til standarden, og så sammenligner... så kan de ikke være alt for godt.... :-S

Mht "panda schæferen".. hvis den har samme sind, helbred og brugsegenskaber, ville jeg være ligeglad.... og hvis indavlen vel at mærke kunne undlades....

Men håber da ikke at det er en "variant" der kommer til DK, for den ville garanteret blive populær...... og ikke på den fede måde :-S

• #24   14. okt 2010 Anne - bar event ;o) pludselig kan man få en kofarvet rotte eller en zebrastribet...og så skal du bare se løjer ;o)

og nej præcis.... ville bestemt ikke være godt for racen, at folk faldt pladask for den anderledes farve smiley

• #25   14. okt 2010 Hvorfor lave denne ligegyldige hund som jo i virkligheden er et affaldsprodukt fra noget uens avl!?!?

• #26   14. okt 2010 Ja det undrer mig at der dukker en sådan op med genfejl der ikke er set før, det undrer mig endnu mere, at man så lige avler en han også, den køber jeg godt nok ikke.
    Hvad King Shepherd angår, så bliver det altså ikke en schæfer, bare fordi man kalder den det, det er og bliver en gadekryds.

• Nathja B
    Nathja B Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Svar: 46
    #27   15. okt 2010 Et meget smukt gadekryds

• #29   15. okt 2010 Spændene at læse, hvor mange i tråden der godt vil ha en hund, bare fordi den er "smuk" eller ser "smart ud" ...

Der er ikke noget at sige til, at det går af H til med en masse racer, når det eneste folk tilsyneladende går op i, er udseendet. Vorherre bevares, siger jeg bare !

• #30   15. okt 2010 Martine - he he der er faktisk et par stykker ude hos os, der synes deres hunde er grimme.... smiley men det er jo gode arbejdsmaskiner ;o)

• #31   15. okt 2010 Jeg vil gerne lige sige at jeg under ingen omstændigheder mener at brugshunderacer skal avles ud fra udseende, jeg er så heldig at have en race hvor udstilling ikke engang er et krav, hvilket jeg er lykkelig for!
    Brugshunde skal kunne avles ud fra deres egenskaber, som arbejdsdyr og ikke om de er en cm. for høje eller lave eller om farven falder ud fra standarden.

• #32   15. okt 2010 Jeg vil bare lige pippe omkring de langhårede. Langhår er ikke en genfejl. Det har altid været i racen og det er alene det, at standarden ikke har indeholdt mulighed for at avle på det, der har sendt de langhårede "ud i kulden"
    Det er ikke en mutation eller lignende. Det gælder i øvrigt også den hvide.

Langhår er godkendt i FCI fra 1. januar - og det er det også i DKK. I schæferklubben er der allerede udstillinger for langhårede.... Og de har jo kunnet deltage på ligefod som de korthårede i andre arrangementer altid.

Hvis nogen skulle være interesserede, så har Arne Bak Rasmussen lavet et par artikler om schæferens farvegenetik. Dekan findes på www.schæferhunden.dk under ABR-hjørnet

• #33   15. okt 2010 CH - mht de langhårede.... er deres pels samme helvede som de "alm"?
    tænker lidt..... "underulds HELVEDE 2... nu 10 cm længere pr hår"........ :-S
    LOL

• #34   15. okt 2010 Jep - schæfere uden underuld kan ikke alvsgodkendes, så det er samme underuldshelvede og så bare lange dækhår... HERRRLIGT ;o)

Jeg orkede det ikke *GG*

• #35   15. okt 2010 Enig med CH...
    Jeg er en af dem der blandt andet også ser efter udsendet på min hund.
    Jeg har tidligere haft langhåret schæfer og skal ha det igen, dog er det ikke kun fordi han er langhåret jeg skal ha ham.

Schæferen er bare den hund der passer til mig og min familie, men når der nu er en langhåret variant er det den jeg vælger og det er kun rent udsendet jeg går efter der, brugsmæssigt har de jo de samme drifter som en normal pelset.

Der er bare et eller andet over den langhåret der tiltaler mig mere end en normalpelset at de nu bliver godkendt er kun et plus.

• #36   15. okt 2010 Jeg gad godt vide hvilken genetiker lod sig chokere af så almindeligt et gen som hvid... Der findes en hel serie af den farve, og det er pudsigt nok delvist recessivt over for helfarvet, så emtem er den ene forældre mere hvid end "miraklet", eller også er begge forældre bærere af en smule hvid. Bare det at den har krave giver et rimeligt kraftigt fingerpeg på de skotske hyrdehunde (borderen er det mest sikre bud). Det kunne evt være en aussie.

Ingen får bildt mig ind at der ikke er andet end schæfer i disse hunde: http://pandashepherds.com/yahoo_site_admin/assets/images/Brodie_Feb_4_website.8995255_std.JPG
    http://pandashepherds.com/yahoo_site_admin/assets/images/Bree_s_female_pup_web.8995518_std.jpg

.. Skal det i øvrigt forstås sådan at hele "racen" er baseret på den ene hund som damen lavede?

• #37   15. okt 2010 øster - der stod et eller andet om, at hun fluks lavede en hanhund også..... så der må jo nødvendigvis være en ret så høj indavlskoefficient??

CH - OH MY smiley nej jeg har sq også rigeligt i mine to bæsters pels..... hvis man støvsuger om morgenen, kan man tage sig til hovedet om aftenen, fordi der kommer en lille grå "tumbleweed" snigende fra under skænken eller lign.... smiley
    har næsten lige "plukket" Nalas bukser.... og tænk sig hvis det var 10 cm længere smiley nøøøj..... :-S

• #38   15. okt 2010 De der ansigtsaftegninger der... Aussie eller border... Collien tvivler jeg på overhovedet bærer de markeringer.

• #41   15. okt 2010 Ville man kunne opnå tricolour hvalpe (eller hvad farven nu kaldes -den lader til at variere temmeligt meget fra hun til hund) ved at krydse hvid schæfer og farvet schæfer?

Nu har jeg lige googlet mig til endnu flere billeder, og synes absolut ikke de ser renracede ud -heller ikke når man ser bort fra farven.

Men kunne opstarten til racen evt være en hvids schæfer/farvet schæfer blanding?
    Eller kan det slet ikke give de aftegn?

• #42   15. okt 2010 Syntes de ligner en border, med schæfer krop og for store øre hehe

• #43   15. okt 2010 Michelle, jeg mener ikke det er muligt at ren renracet schæfer og en renracet hvid kan give de aftegninger der.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er blandinger.

• #44   15. okt 2010 CH -kunne jeg ikke ikke forestille mig, men jeg ved det jo ikke, så blot en tanke:o)

Jeg synes absolut heller ikke de ser renracede ud -den første Søster linker til, har faktisk en del ligheder med en kareler/BC-blanding der er herinde.

• #45   15. okt 2010 Michelle

Nej, for en hvid schæfer er en meget lys RØD hund. Det er også recessivt, så for at blive hvid skal den have en kopi af e-genet fra hver forældre. e giver ingen aftegninger. Enten er hunden ee eller også har den den farve der ligger inde under, aldrig begge dele (mutationer undtaget).

• #46   15. okt 2010 Det er self rigtigt -havde ikke lige tænkt så langt som at det jo så ikke var hvid der var fat i.

• #48   17. okt 2010 Fedt at læse tråden og de mange kommentare omkring denne "race".

Jeg kan kun være enige med jer i at jeg tror hvis denne race blev godkendt, så vil den bare indtage en plads, som modehund.

Jeg synes blot det var interessant at sidde og læse lidt omkring disse hunde og så ikke mindst høre hvad folk havde af meninger om dem.

Kommentér på:
Panda Schæfer - Phenom Shepherd

Annonce