3.027 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

bruge en falsk drægtig tæve som amme? bruge en falsk drægtig tæve som amme?

Hvad er jeres holdning til at bruge en falsk drægtig tæve som amme?

Min ene tæve bliver falsk drægtig hver gang hun har været i løb, og sidste gang fik både katten og en hvalp lov til at die hos hende.. Hun elsker generelt hvalpe og er meget kærlig og omsorgsfuld over for dem..

Men hvad er jeres holdning til at bruge en sådan tæve?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bruge en falsk drægtig tæve som amme?
  • #2   17. nov 2010 Det er der ikke noget i vejen med. Det er naturens måde at sikre hvalpenes overlevelse hvis mor dør

• #3   17. nov 2010 Maj-Britt: Fair nok holdning, men det var ikke det mit spørgsmål gik på smiley

Anette: Så ville jeg kunne tilbyde hende som amme hvis det var, mener du?

• #4   17. nov 2010 Det er jo hele grunden til at tæver bliver falsk drægtige, at de kan aflaste mortæven og hjælpe med at give hvalpene føde (i tidernes morgen altså).

Så længe at tæven er psykisk moden og i balance, så synes jeg det er fint at benytte sådan en tæve, hvis der er hvalpe der mangler en amme.

• #5   17. nov 2010 JEg snakkede engang med en dyrlæge omkring om man kunne bruge en falsk drægtig tæve som amme og han sagde at det kunne man så længe der kommer mælk MEN mælkeproduktionen vil stoppe og derfor vil det ikke være en holdbar løsning..

• #6   17. nov 2010 Samme holding som Maj-britt.

Hvorfor dog ikke få hende steriliseret, falsk drægtighed er alt andet end sundt for tæven.

• #7   17. nov 2010 Jeg spørger ikke om det er sundt for tæven at være falsk drægtig. Jeg spørger om man kan bruge hende som amme...

• #8   17. nov 2010 ts syntes majbritts mening er meget ok her i dettte spørgsmål det ER synd for en tæve at være falsk drægtig hvergang

• #9   17. nov 2010 Stinne P: Jamen nu var det jo lige det spørgsmål jeg havde brug for svar på.. Om det er synd for min hund at den er falsk drægtig skal jeg nok tage med min dyrlæge... smiley Og skriver jo at det er fair nok at have den mening..

• #11   17. nov 2010 Ja, det kan jeg sagtens.. Men tænkte at der måske var nogen herinde der havde erfaring med det..

• #12   17. nov 2010 Jeg har for en del år siden prøvet det med en boxer tæve jeg selv havde haft hvalpe på. Hun var en super mor for sine hvalpe.
    Altid indbildt efter endt løbetid. Min opdrætter til en engelsk bulldog ringede en aften til mig, da hendes bulldog tæve lige var død, og der lå 7 hvalpe der var 4 timer gammel. Jeg forsøgte først og finde en tæve med hvalpe, men måtte til sidst selv tage turen over broen med min tæve.

Min tæve havde dog ikke meget mælk mere, da det var sidst i hendes periode.
    Min boxer tog alle 7 hvalpe til sig, og vaskede og nussede som jo også er vigtigt for og få gang i maver osv. Vi måtte dog give flaske da der ikke var mælk, men bare det hun rengjore dem og sørgede for trykhed, jamen det var da guld vær.
    Jeg selv tog hjem efter to dage, men min tæve blev der i alle 8 uger og var en stolt adoptiv mor.

Jeg mener helt klart du kan tilbyde din hjælp, men dog vil jeg sige man nok ikke kan ungå flaske, da din tæve jo ikke er i den fodre stand en amme tæve skal være i, og derfor ikke har det fornøende der skal til hvalpene.

• #13   18. nov 2010 da jeg spurgte min dyrlæge om man kunne det.. sagde han at der ikke var "rigtig" næring i det..

havde nemlig overvejet det da min pige beta har genetisk pelstab... men er falsk drægtig i hver løbetid.. og hun eeeelsker hvalpe og lader alle die ved hende hvis de vil!!!
    (men hun må jo self ikk få selv pga gen fejlen)

men han sagde altså at der ikk var rigtig næring i det.. ?? hmmm men hva veddjeg.. kan i hvert fald ikk se noget negativt i det.. !!! :O)

• #14   18. nov 2010 Jeg er lige kommet hjem og har derforv ikke læst de andresvar. Min tæve blev enormt glad og intereseret, da min kat skulle have killinger. Hun agerede jordemor (slikkede killingerne rene o.s.v.) og efterhånden somj killingerne selv kunne kravle uda af kassen begyndte de at die ved hunni. Det gik stille og roligt og min tæve har aldrig været falsk drægtig siden (over 4 år siden). Jeg tror det var omstændighecerne der gjorde det og i min øjne tog hverken hund eller misser skade af det.
    Hvis hun begyndte med samme adfærd i de næste løbetider, ville jeg selvfølgelig have gjort noget, men det her ikke været nødvendigt.

Hvis hunden bliver falsk drægtig hver gang hun er i løb, kan det stresse unødigt og så ville jeg kraftigt overveje en sterilisation.

• #15   18. nov 2010 Men hvad er jeres holdning til at bruge en sådan tæve?

Min holdning er at man ikke bruger sådan en tæve, da jeg personligt synes det er rigtig synd for en tæve at opleve falsk drægtighed, og det kan være stressende for hende.

• #16   18. nov 2010 I bund og grund er falsk drægtighed jo en rigtig positiv ting - og uundværlig i en hundeflok.
    Jeg synes, at hvis man er parat til at flaske og flaske på et kuld hvalpe, så kan man bruge tæven til prægning af hvalpene - hvilket måske nok er det, der er den største opgave, når et kuld har mistet moderen.

Jeg synes dog ikke det er noget, man skal gøre i, kun hvis det lige passer tilfældigt sammen.
    Personligt ville jeg også sterilisere end tæve, der blev falsk drægtig efter hver løbetid - hvis hun altså lod sig mærke med det.

• #17   18. nov 2010 Tak for jeres svar.. smiley

Alle jer der mener det er synd for min tæve.. Hvis hun virkede som om der var den mindste smule gener ved det, så blev hun naturligvis steriliseret.. Men bortset fra at hun er lidt ekstra omsorgsfuld, så er der ingen ændring i hendes adfærd.. Hun hverken bygger rede, leder efter hvalpe der ikke er der, eller noget i den stil. Hun får mælk patterne og det er det..

Kommentér på:
bruge en falsk drægtig tæve som amme?

Annonce