513 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Avlsgodkendelse af langhårede schæferh Avlsgodkendelse af langhårede schæferh

Synes godt nok den er en sej en....Har ringet til avlsvejleder i mit regi, og han ved ikke noget andet end det jeg selv vidste og på forespørgsel om hvor og hvordan da henviser han til DKK...Har prøvet at google på DKK hjemmeside uden resultat....Er der nogen her som ved noget... Jeg tænker på det rent praktiske.
Ellers vil jeg prøve at ringe til DKK i morgen...
Nå men jeg vil heller ikke bare tage for gode vare, at der kun må bruges langhårede på langhårede....-
Sikke dog en beslutning. Det vil jo i den grad blive indavl..??? Eller???
Det er ikke noget slom jeg mener at schæferhunden har brug for...I forvejen er det jo startet med ganske få individer, og når jeg kigge mine stamtavler, så forekommer der ofte gengangere..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.
  • Rengøring 1.590 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophæng af gardinskinne i soveværelse 800 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og reoler 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlsgodkendelse af langhårede schæferh
  • #2   9. jan 2011 Krumme og Shake...Det jeg mener er at der vil være meget langt imellem de får får deres langhårede ført igennem til en avlsgodkendelse, og der der for vil være få individer at vælge imellem.
    Det er jo mere end vanskeligt at finde ud af hvordan godkendelsen skal og kan foregå.

• #3   9. jan 2011 Hvordan indavl skulle forekomme pr. automatik kan jeg ikke helt se. Avlsmaterialet er jo temmelig stort eftersom der i de fleste kuld faktisk kommer langhårede...

Så de samme linjer er repræsenterede som i den korthårede avl, og der er det ikke svært at undgå indavl.

Hvad angår detaljerne omkring godkendelsen, så er de ikke klar endnu. De er FCI-godkendt, men DKK er ikke færdig med alle procedurene endnu..

Hvis du ringer til dem i morgen for at få update, vil du så ikke smide den videre her?

• #4   9. jan 2011 Hvad er forskellen på de 2 langhårede, som er beskrevet i standarden. Undskyld jeg sådan lige hugger tråden, men har længe undret mig smiley

• #5   9. jan 2011 Selve godkendelsesproceduren vil, så vidt jeg er orienteret, foregå på samme præmisser som den korthårede....

Jeg er ret sikker på, at rigtig mange langhårede vil gå igennem systemet, og populationen vil efter min overbevisning meget hurtig blive stor.

• #6   9. jan 2011 Når de nye hvalpe som kommer af avlen mellem lang på lang skal have stamtavle blive det en speciel tavle
    Der må ikke parres kort med lang, hvis der skal tavle på.

• #7   9. jan 2011 Tinna - vil du lige uddybe?

• #8   9. jan 2011 Snow, hvad mener du med speciel tavle?

• #9   9. jan 2011 Lang stockhaar og Langhåret - som begge i standarden står som fejl.
    Jeg har aldrig set forskel på de langhårede schæfere.

• #10   9. jan 2011 CH. Ja det kan vi jo håbe...Men i forvejen har højavlen haft tendens til at bruge ganske få hanner det enkelte år, som så laver mange kuld i Danmark.
    Og nej jeg tror ikke der vil være mange som vil gå igennem....Hvem skal bedømme andre end gamle schæfer dommere....Og de kan jo ikke fordrage den langhårede.....

• #11   9. jan 2011 Jeg har fået oplyst at mine tavler på de langhårede som jeg nu har med almindelige schæfertavler i DKK, fremover skal have deres egen tavle....Eller også har jeg misforstået noget...Sådan var snakken sidste år...

• #12   9. jan 2011 Tinna - Det er både hunde med langt hår med underuld og langt hår uden underuld, der har været betragtet som fejl. Langt hår uden underuld er stadig en fejl.

Snow - den bekymring kan jeg godt følge dig i. Jeg håber meget, at dommerne kigger ud over deres egen næsetip, selvom jeg ikke har de store forhåbninger.
    Det er de samme ting, os med brugslinjeschæfere døjer lidt med...

Men NOGEN går igennem. Og jeg håber da på, at seriøse folk vil gøre en indsats for den langstockhårede variant.

• #13   9. jan 2011 Tinna. Det handler om at der er besluttet at de langhårede ikke længere skal betragtes som en fejl, men kan indgå i avlen.......
    Det er bare mere end svart at få noget at vide....Schæferhundeklubbeb og dkk, har bestemt været mere end langsomme til at jkomme frem med hvilke krav og hvordan det ellers skal være...Hvad med avlsgodkendelse hvilke udstillinger mm.

• #14   9. jan 2011 Snow: Det ved jeg. Jeg stjal bare lige lidt af din tråd til at få svar på forskellen mellem de 2 langhårede smiley
    Har hørt at den langhårede bliver godkendt og det er dejligt, for den er rigtig smuk smiley

• #15   9. jan 2011 Ja....Jeg ville ønske at det havde været aktuelt for 15 år siden, da havde mjeg selv godt noget energi for et par stykker, men gassen er gået af i takt med årene.....Når er jeg sgu et gammelt skravl.GGGG

• #16   9. jan 2011 Den er godkendt....Men de væsentlige ting mangler stadigvæk Suuuk.
    Rom bliver ikke bygget på en dag....Nu har det været under vejs de sidste 2 år.....
    Men bedre sent end aldrig.

• #17   9. jan 2011 Er de langhårede ikke fejl i forhold til de dyr man ønsker? Ligesom de hvide?

• #18   9. jan 2011 CNN - de hvide har deres egen racestandard og er derfor ikke nogen fejl.

Og de langstochårede betragtes ikke længere som en fejl og bliver en variant i racestandarden for schæferhunde.

Kun de langhårede uden underuld betragtes som uønskede i avlen, hvilket giver rigtig god mening.

• #20   9. jan 2011 Fantastisk J P med stjerner...!!

Direkte link: http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=1661

Tadaaa ;o)

• #21   9. jan 2011 Anne ja - kun korthårede indbyrdes, og kun langhårede indbyrdes.

Ellers ville man meget hurtigt kun have langhårede.

• #22   10. jan 2011 Hvis man kun må avle langhåret +langhåret hvad gør man så hvis der kommer en korthåret i kuldet er det så en fejl????

• #23   10. jan 2011 Vibeke, det er jeg ikke klar over. Den har jo i høj grad anlæg for at være langhåret, så den er jo ikke supersmart at sætte i avl blandt de korthårede.
    Jeg er så ikke klar over, om der kan forekomme korthårede i langhårede kuld.

• #24   10. jan 2011 CH: jeg ved heller ikke hvad chancerne er for at der kommer en korthåret i kuldet, men man skulle jo mene der er gode chancer lige som det er nu med at der kommer langhåret i et kuld selvom det er korthåret der bliver avlet.

Det ville være rart hvis de bare blev godkendt på lige fod og at der var samme fejl uanset om det er korthåret eller langhåret. f.eks forkert tandsæt og havd der ellers er af fejl nu som gør en hund ikke kan blive godkendt.

• #25   10. jan 2011 Vibeke, jeg er ret sikker på, at genet for langhår er dominant.

Bortset fra, at de ikke må avle indbyrdes - hvilket de jo heller ikke må nu - så er det jo netop de samme ting, der betragtes som fejl.

• #26   11. jan 2011 CH. okay så er jeg mere med, troede bare chancerne var lige store for at der vil komme korthåret i et kuld som der er kommer langhåret nu og det ville jo være dumt hvis det så var en fejl.

Men det er nok bare ikke helt nemt at blive klog på endnu .)

Kommentér på:
Avlsgodkendelse af langhårede schæferh

Annonce