5.807 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

spidshunde og arvelig sygdomme. spidshunde og arvelig sygdomme.

dette her er af ren nysgerrighed, men har altid være helt forelskede i spidshunde racerne..
og skal da også selv ha' en engang når jeg kan komme på landet og bo.

Men nu har jeg søgt på nettet og kan ikke finde nogen steder. hvor der står, nogle specielle arvelig sygdomme der rammer spidshunde.. ???

Håber nogen skal stille min nysgerrighed derude.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spidshunde og arvelig sygdomme.
  • #1   26. feb 2011 hmm nu ka jeg kun snakke om shibaerne og hokkaidoer.. men det er HD og PL shibaerne ska tjekkes for.
    men det er det jo ved stort set alle hunde..
    Hokkaidoerne ska slet ikk tjekkes for noget for at indgå i avl.
    men spidshunde er ret sunde hunde

• #3   26. feb 2011 Der er meget forskeld på spidshunde.

Men du kan se det på hundeweb under avlsrestriktioner.

Men kan fortælle at ved Japansk Spids er der ikke nogle sygdomme de skal tjekkes for og vi har ikke opdaget noget der ligger til racer.
    Der er flere der er begyndt at tjekke for PL.

• #4   26. feb 2011 Samojeden skal øjenlyses og fotograferes for HD og AD. Desuden er det godt hvis forældredyrene er tjekket for Glaukom, det var vi desværre ikke klar over, så vi kan nu risikere at Nala har det smiley

Men find de racer der interesserer dig, så er det nemmere at råde vejlede dig smiley

• #5   26. feb 2011 Har lige været inde på DKK der står der en masse og hjemme siden er let at finde ud af...

Jamen af spidsracerne er det shiba'en jeg nu mest er forelsket i smiley

• #6   26. feb 2011 kate: jamen der ka jeg godt følge dig;-) hihi
    det er HD og PL de ska tjekkes for.

• #7   26. feb 2011 Den Norske Buhund, skal som noget nyt her fra 1. januar, øjenlyses.

• #8   27. feb 2011 Hanne nej ikke normalt.
    "Vi" har haft en DRU opdrætter der har avlet på syge linjer, hvor der er flere der er døde til følge, og det er flere forskellige arvelige sygdomme.
    Rigtig ærgeligt at få ind i racen, heldigvis er hun vidst stoppet nu.

Undskyld for lidt spam.

Men tænk jer om inden i køber.
    Gjorde jeg ikke ved min første japaner, eller jeg tænkte den har en tavle så er det iorden. Det var det så ikke.

• #9   27. feb 2011 Huskyen skal tjekkes for HD og skal øjenlyses, før der avles på den. Generelt er det en utroligt sund race.

En lille kommentar til den der med at "det er rart at bo på landet med en stor hund": Vælger du en spidshund skal din bosted omhyggeligt indhegnes - og det kan være et stort arbejde med et landsted, en gård mv. En spidshund har nemlig ikke let ved at gå løst omkring uden at få gode ideer.

• #11   27. feb 2011 Der er også problemer med HD hos Norsk Buhund, så selvom der ikke er avlsrestriktion vedr. HD, så skal man lade være med at købe en hvalp efter forældre, der ikke er undersøgt.

• #12   2. mar 2011 Vær obs på, at selv om der ikke er indført avlsrestriktioner for en race, så er det ikke ensbetydende med, at pågældende race er sund. Avlsrestriktioner vedtages normalt af medlemmerne af racens specialklub, og hvis medlemmerne/opdrætterne med pågældende race ikke går ind for sundshedsundersøgelser (måske af økonomiske årsager), ja så er der bare ingen avlsrestriktioner.

Kommentér på:
spidshunde og arvelig sygdomme.

Annonce