1.640 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Rå ben? Rå ben?

Hej alle sammen.

Kunne bruge et godt råd.

Jeg giver Buddy et råt ben en gang om ugen. Typisk har jeg brugt et marvben, men har det problem at han slikker marven ud af det frosne ben og tygger dermed ikke ret meget i det. Dvs. jeg har efterhånden en del udhulede marvben liggende *GG*.

Jeg giver ham indimellem sådan en DentaStix, men ville hellere give ham et ben, som han kunne bruge tid på at tygge helt i stykker og spise. En DentaStix er nede på max. 10 sek. smiley

Min cavalier syntes et ribben med små kødstykker på var fantastisk, men kan man bruge den type ben til en større hund som collien?

Marvbenene er for store og svære til at tygge i til at han rigtig gider - altså ud over at snuppe marven og det hjælper jo ikke rigtig på plak...

Nogle der har gode ideer til nogle ben til ham? Helst nogle rå, som jeg kan bede slagteren om smiley

En kvinde i Guilin smed ved et uheld et guldarmbånd til over 4.000 dollars ud sammen med affaldet. Overvågningsoptagelser afslørede senere, at hendes kæledyr havde gemt smykket i skraldet, før hun kunne nå at opdage det.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af opvaskemaskine 1.100 kr.
  • Limfjorden skænk jysk 1.000 kr.
  • Opsætning af 4 loftslamper 400 kr.
  • Opsætning af loftslamper 1.600 kr.
  • Udskiftning af induktion kogeplade 3 faset. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rå ben?
  • #2   11. maj 2011 Nu hvor du alligevel har marvben liggende, så fyld dem op med opblødt tørkost blandet op med leverpostej/smøreost/tun el. lign. og på dem i fryseren.

Så giver du ham dem frosne, og dels tager det lang tid for dem at spise dem, og dels renser det tænderne ret godt, når de ligger og forsøger at bide det hårde fyld ud smiley

• #3   11. maj 2011 Hov ligesom Ulla giver vi også bare alm. okseknogler frosne ved siden af ca. en gang om ugen. Enten køber jeg store portioner i Metro, og ellers køber vi bare "kraftben" i det lokale supermarked.

Frosne grisehaler er også et hit her. Dem kan Lanka og Aqui bruge lang tid på, men Qimmit får dem udryddet på rekordtid!

• #4   11. maj 2011 Har prøvet med tørfoder og leverpostej... Det havde ikke den store effekt. Måske fordi jeg ikke havde opblødt tørfoderet?

Kan man servere marvben med kun frossen tun i? Og kan man bruge både tun i vand og tun i olie, når man fryser sådan et ben? Normalt får han tun i olie en gang hver anden uge i madskålen.

Men grisehaler, ribben og knæ står menuen på, når jeg ikke har flere marvben tilbage smiley

• #5   11. maj 2011 *GG*

Tåbelige hund altså smiley Han ligger derude nu med et ben.

Buddy spiser af den ene ende og deler den anden ende med en skade!!! Ja ja, tolerant er han da smiley

• #6   11. maj 2011 Vi bløder det helt op. Tager ét mål tørkost og lader det stå i blød til det er helt opblødt, så vi kan ælte det sammen med en bakkeleverpostej - og så er der faktisk til at fylde ca. 25 marvben. Tror sagtens du kan bruge ren tun (du kan også bruge ren leverpostej) men så bliver det nogle lidt dyre snacks smiley Vores får ét hver gang de skal være alene.

• #7   11. maj 2011 Du kan også give et råt kyllingelår, en hel poussin, due, fasan, ørred som "kødben"..

Hunden tygger løs i kød og bløde knogler og tænderne bliver fine =)

Men en række ribben er ganske fint til store hunde også, min ko på 40 kg får ribbenene hver gang vi laver flæskesteg =)
    - rå naturligvis =)

• #8   11. maj 2011 Måske spørger jeg dumt, men hvorfor skal man fryse det ned?
    Skal man give dem frosne?

• #9   11. maj 2011 Jeg fryser marvbenene for at han skal bruge lidt mere tid på at få lækkerierne ud.

Fersk fisk ville jeg også fryse først, der kan være nogle bakterier i, som hunden ikke har godt af.

• #10   11. maj 2011 Håber det er ok at jeg lige låner tråden?

Jeg kan se at I er nogle der giver rå kylling til jeres hunde. Vill I også turde give rå kanin ryg?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg fik en stor pose med rå kaninrygge i forgårs. Gav straks Julius et, men dét gad han sgutte spise.
    Tog så posen med til hundetræning i går og ville forære dem væk, men hundetræneren sagde at det måtte man så absolut ikke give sin hund. Ligesom man ikke måtte give rå kylling, rå lam og rå gris.
    Så alle ryggene havnede i skraldespanden.

• #12   11. maj 2011 Grynet -

Det ville jeg da umiddelbart ikke have betænkeligheder ved at give hunden...

Jeg troede (indtil jeg kom på hg) at fjerkræ var et problem, da benene splintrede. Men det er kun et problem, hvis fjerkræet er tilberedt.

Har heller aldrig hørt lam og gris skulle være et problem. Jo altså gris kan være for en hund med tendens til sart mave, men igen...

Ellers må vi prøve at høre nogle af de hardcore BARF folk herinde.

Men man kan da give rå hjort, så kan man vel også give kanin/hare...

• #13   11. maj 2011 Ja, jeg tænkte heller ikke at det var 'forbudt' i og med at de jo var rå.
    Men begrundelsen var netop at de let kunne splintre.

• #15   11. maj 2011 Generelt siger man at rørknogler eller bærrende knogler (dvs. benene på koen, geden, hest osv.) er mere hyggeben, fordi de fleste hunde ikke kan eller vil spise selve knoglen. Her udhuler de dem i stedet og spiser marven. Mens ben som skulderblade, ribben, bryst, halse, rygge, haler osv er noget lettere at konsumere fuldstændigt.
    Klart jo større hund, jo større og kraftigere ben kan den klare.
    Små byttedyr som kanin, fisk og fjerkræ kan de ofte spise alle knogler fra.

• #16   11. maj 2011 Tak - det er rart at blive bekræftet i at jeg ikke 'har sovet i timen' når det gælder rå ben :o)

Hvis han havde kunne lide dem ville det ærger mig at jeg havde smidt dem ud - nu ærger jeg mig mest på de to pigers vegne, som egentlig gerne ville have haft dem med hjem, men ikke turde efter hundetrænerens udsagn :o(

Kommentér på:
Rå ben?

Annonce