Vil ikke gå i snor Vil ikke gå i snor
Hjælp - min hvalp er nu snart 5 mdr. gammel og vi har store problemer med at gå i snor. Det er ikke fordi hun trækker, bider i snoren eller på andre måder er ulydig, nej damen vil bare ikke GÅ!!! Hver gang vi er ude at gå tur skal hun lokkes fremad ned godbidder, og så snart hun har gået 1 meter eller 2 sætter hun sig ned og nægter at gå længere.... Hvis vi går sammen med en anden hund er det ikke noget problem, men de gør vi desværre ikke altid. Hun er ikke større end hun nemt kan løftes, og det ender det jo desværre tit med når vi har hende med i gågaden eller andre steder hvor der er mange mennesker. Jeg har forsøgt at trække i snoren, men det bryder jeg mig virkelig ikke om, da det jo ende med at hun bliver slæbt afsted... Det eneste det motiverer hende er konstante godbidder eller andre hunde !!!
Hjælp hvad gør jeg ?
Vi skal starte til hvalpetræning om 14 dage og måske det hjælper, men vil virkelig gerne kunne have hende med rundt omkring uden konstant at skulle bære hende - det giver jo heller ikke hende de oplevelser hun har brug for.
Hun virker hverken bange eller utryk - men meget stædig...
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 501
Har du hende i halsbånd eller sele?
Balou er nemlig heller ikke specielt meget for at gå hvis snoren sidder i halsbåndet, men i selen er det absolut intet problem
Og ellers så bare godbiddere! Så må det jo være maden der kommer den vej igennem.
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 961
Vi troede først han måske havde ondt et sted, men han fejler intet, andet end stædighed
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
Hun var også omkring 5 - 6 mdr inden hun gik selv så der er håb forud......
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Derefter bruger du godbidderne helt forkert.
Du skal ikke bestikke den TIL at gå - men belønne FOR at gå.
Find nogle LÆKRE godbidder, gerne med meget duft.
Hvis I har hve så gå derud og træn og ellers bær den hen på et roligt område.
Snor på hunden og en godbid i hånden. Nu tager du så godbidden ned foran snuden på hunden, så den VED at du har den. Men det er strengt forbudt at spise den, den skal jo gå først.
Ret dig så op mens du stadig holder godbidden synligt, sig et meget frisk "kom" og begynd at gå. Sandsynligvis sker der intet andet end at snoren bliver stram, men så begynder du at give små nøk med snoren. Og med små mener jeg som hvis nogen stod og prikkede dig på skulderen.
På et tidspunkt bliver din hvalp træt af nøkkene og så rejser den sig op og går hen til dig. Så er det nu du skal være HURTIG. Fuldkommen overstrømmende ros med stemmen og hånden med godbidden kommer FLYVENDE ned til hunden. Du skal være hurtig for at nå og give godbidden mens benene faktisk bevæger sig - ellers er det nemlig det forkerte du belønner for.
Ny godbid og starte forfra. Dog er det meget hurtigt ikke nødvendig at vise godbidden men bare tage en ny frem. Selv om den er stædig er den jo ikke dum.
Lige så snart det går op for den at nøkkene betyder gå og at gå betyder godbid, så sker der fremskridt. Så er det tid at begynde og rose lidt længere tid med stemmen inden godbidden kommer. Du skal jo ret gerne nå til at hunden faktisk går ved siden af dig og venter på godbidden, men pas på ikke at trække godbidden for længe, for så kommer stædigheden frem igen.
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
Lotte N.. Kanon god beskrivelse.. Har selv en stædig mastiffhvalp på 3 måneder som også har haft lidt besvær ved at gå, og når nu jeg læser det du skriver, kan jeg faktisk se, at jeg måske selv heller ikke har været helt præcis med ros og godbidder..
Vil ikke gå i snor