1.470 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 184 Svar

Korrekt racevurdering i 25% af tilfældene Korrekt racevurdering i 25% af tilfældene

Interessant læsning - Kun i 25% af tilfældene er racevurderingerne korrekte, dette er vel at mærke folk som har flere 100 hunde mellem hænderne - Hvor mange % mon så medlemmerne af Hundegalleriet rammer rigtigt ?

(link fjernet)

* Man kan på nuværende tidspunkt ikke bruge DNA herhjemme da de hunderacer ( 157 af dem ) man har kortlagt i USA ikke kan sammenlignes med de europæiske hunderacer iflg. det bio videnskabelige fakultet. Proff. Merete Fredholm skriver - Det vil være nødvendigt at etablere race profiler for europæiske hunde inden man med sikkerhed kan foretage race-bestemmelser via DNA i Europa.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Pudset vinduer 500 kr.
  • Opsætning af hegn 700 kr.
  • Hylder, TV, mm i betonvæg 1.999 kr.
  • Jeg skal have taget en antenne inkl parabol ned 1.499 kr.
  • Sage Kaffemaskine kværnen kære ikke rundt 1.000 kr.
  • Havemand til havearbejde 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korrekt racevurdering i 25% af tilfældene
  • #1   25. sep 2011 Jaaa de er ret dygtige herinde må man sige :)))

• #2   25. sep 2011 Og nu kan HG's brugere jo godt se forskel på lovlige og ulovlige hunde --

Og nogle af brugerne herinde er ved at græde snot over alle de "boxer blandingere" som pludselig er kommet til, men som sjovt nok ligner listehunde

• #3   25. sep 2011 Hihi den bedste artikel til dato:o)

• #4   25. sep 2011 Denne hund (link fjernet) ville hundegalleriets brugere jo dømme ude. Den blev så DNA testet og havde ingen af de racer i sig. Stof til eftertanke efter min mening.

( Pit Bull i USA er flere racer - Pit Bull er et begreb som bruges omkring flere racer bla. amerikansk pit bull terrier, amerikansk staffordshire terrier, staffordshire bull terrier mfl. )

• #5   25. sep 2011 ja men som du sikkert har funde ud af så er det nemmere at dømme end at bruge tid på andre ting:o)

• #6   25. sep 2011 Tror TS mente den blev dømt ude herinde til trods for ingen faktisk kan se forskel og om så ejeren havde fået en DNA test, så tror jeg stadig ikke vedkommende ville blive troet.

• #7   25. sep 2011 Til dem som ikke kan læse eller gider at læse det der står i starten af tråden så gentager jeg lige igen.

* Man kan på nuværende tidspunkt ikke bruge DNA herhjemme da de hunderacer ( 157 af dem ) man har kortlagt i USA ikke kan sammenlignes med de europæiske hunderacer iflg. det bio videnskabelige fakultet. Proff. Merete Fredholm skriver - Det vil være nødvendigt at etablere race profiler for europæiske hunde inden man med sikkerhed kan foretage race-bestemmelser via DNA i Europa.

• #8   25. sep 2011 Nej et stykke papir er ike nok til at overbevise folk herinde om racen, og det er faktisk vildt at folk skal sidde og stemme andres hunde ud eller ind, det burde være HG der administerede den slags, så var vi ude over dte problem.

jeg har nu set så mange tråde hvor folk sidder og debattere den hund der forsøgte at komme ind og ALLE viste præcis hvad den hund indeholdt, jojo de ved meget herinde:o)

• #9   25. sep 2011
    Man behøver nu ikke være ret klog for at regne ud at en hund der først står som amstaff, derefter blanding af boxer og oeb, derefter rotte og lab, nok ikke er hvad folk siger.
    Og man behøver da heller ikke være et geni for at regne ud at en bokser blandet med lab ikke forvandler sig til et kompakt muskelbundt med rosenøre fordi de bliver blandet eller får et rigtig godt foder.
    Hellere være politibetjent og hvad man ellers bliver kaldt end totalt naiv og blåøjet.

• #10   25. sep 2011 Den hund du linker til. Der står ikke at den ikke indholdte en ulovlig race, der står at den ikke var overejende en race frem for alle mulige andre.

De har derved konstateret at hunden er en blanding, men har åbenbart ikke haft mulighed for at teste hvilke racer den er blandet af, hvilket ikke gør den mere eller mindre lovlig.

• #11   26. sep 2011 Søster Niko blev testet for pit bull som jo i USA er flere forskellige racer som hører under den kategori. Bla. AST, SBT, APBT mfl.

The term pitbull does not refer to a specific breed of dog. It is a generic term used to a group of dogs with similar traits and characteristics. Literally dozens of breeds have been pigeonholed together in the generic ‘pitbull’ classification.

• #12   26. sep 2011 Og jo hunden blev jo sendt hjem efter DNA testen så den blev kendt lovlig ellers var den jo ikke blevet sendt hjem til ejeren.

• #13   26. sep 2011 Der vil altid findes folk som snyder og bedrager, men at gå ud fra at alle gør det og derfor dømmer alle udfra det synspunkt er trist og sørgeligt.

Det bliver spændende med et samfund der dømmer før beviserne bliver fremlagt, eller før der overhovedet er en sigtelse.

• #14   26. sep 2011 Den blev ikke testet lovlig, den blev bare ikke konstateret ulovlig fordi de ikke kunne finde en "predominant" race. Det står der i artiklen.

"The test revealed that Niko had <b>no predominant breed</b> and he was returned to his owners."

Dvs at hunden ikke er en racehund eller indholder nok af én race til at DNA testen kunne fange noget. Fair nok, men det gør den da ikke lovlig (i hvert fald ikke efter den danske udgave af loven).

Du har ret i at APBT kan over en type, og ikke en decideret race -- medmindre vi snakker om APBT efter UKC standard (som dog lige så godt kan være AST fra AKC).

Det fremgår dog ikke af artiklen hvilken definition der testes ud fra når man laver DNA test, så det er svært at sige om DNA testen overhovedet kan bruges til at konstatere om en hund er APBT.

• #15   26. sep 2011 Nu er der ingen præsedens herhjemme så at sige at den ikke ville være lovlig iflg. dansk lov, er lige tidligt nok da ingen sager har været for domstolene endnu.

Pit Bull er stadig en type i USA uanset hvilken stat og er stadig mange racer under samme betegnelse. Og da konfiskerings grundlaget var fordi den lignede en pit bull må man formode at den blev testet for netop det, det giver ingen mening at teste den for andet.
    Så hvis man har testet for de racer som man betegner som værende "Pit Bull" ville en DNA test fortælle om disse racer er i hunden, er der intet spor af de racer vil testen jo netop blive inconclusive og ikke finde predominant breed da de racer man søgte efter ikke er i hunden.

Da 157 racer er kortlagt og da internaterne bruger disse test for at give hundene nyt hjem og for at udelukke "Pit Bull", må man igen formode at "Pit Bull" typerne er DNA kortlagt. Derudover blev sagen ført for domstolene i kansas/denver ergo må man igen formode at bevis materialet er godt nok.

• #16   26. sep 2011 Jeg tror ærligt talt ikke på den DNA test. En DNA test vil aldrig kunne bevise race medmindre man sammenligner med morens og farens DNA. En DNA test kan konstatere at en hund er en hund. Du kan heller ikke ud fra en DNA test se om en person er kineser eller dansker du vil bare kunne konstatere at det er et menneske

• #18   26. sep 2011 Den eneste måde jeg tror det er muligt at race DNA teste i mine øjne må være hvis alle de hunde inden for samme racer har en forfæder tilfælles så man kan se det på DNA testen. Jeg tvivler meget på det ellers må jeg sige.

• #19   26. sep 2011 Study finds that guessing a dog’s breed is usually wrong, which can have big implications for pit bull mixes http://stubbydog.org/2011/03/misjudging-mixed-breeds

• #20   26. sep 2011 Trine nu er DNA test så kommet noget længere end for 20 år siden, man kan såment også finde sygdomme osv.

• #21   26. sep 2011 Vagthunden: Ja det ved jeg skam godt men de grundlæggende ting ændrer sig nu ikke. Ja man finde sygdomme fordi de f.eks sætter sig på bestemte gener men det kan nu ikke sammenlignes med at racebestemme. Jeg tror ærligt talt ikke på at sådan en test vil være særlig præcis.

• #22   26. sep 2011 Nu har jeg ikke skrevet at hunden er ulovlig, men at testen ikke har konstateret om hunden er det eller ej - i USA er det staten der har bevisbyrden, så den skal konstateres decideret ulovlig for at den må konfiskeres. Når man ikke kan det fordi der ikke er markører nok fra én bestemt race (fordi den evt er blandet af for mange racer, eller europæiske hunde), så har staten ikke de beviser de skal bruge, og hunden skal frigives.

Man kan ikke ud fra det konstatere at den i så fald ikke kan indholde noget pitbull, for det står der jo ikke noget om. Uden en yderligere forklaring på hvad der menes er det rimeligt åbent for forskellige tolkninger.

Men du har da ret i at den ville være mere end almindeligt svær at oprette herinde på baggrund af dens fænotypiske træk.

Du kan formodenligt godt nikke genkende til boxeren i mange blandingshunde - måske ikke dem alle, men i hvert fald dem hvor det slår tydeligt igennem - så jeg kan ikke se hvorfor det er så svært at tro på at folk der kender bl.a pitbull, AST og SBT skulle kunne det samme med deres racer.

Folk med blandinger har jeg faktisk sværere ved at tro på, for de kan risikere sammenligne med træk fra egen hund som stammer fra en af de andre racer i egen hund. Så for mig giver det faktisk fin mening at folk fra internater skulle have sværere ved at racebedømme end folk der går op i bestemte racer - deres grundlag er jo hunde der ikke er racetypiske, så hvordan sørensen kan de forventes at kunne skelne helt præcist hvilke træk kommer fra hvilke hunde.

Jeg vil også sige at af de hunde jeg har fået anmeldt inden for den sidste uge eller to, er helt nede omkring 20-30% røget ud - så det er ikke sådan at der ukritisk trykkes hver gang en anmeldelse tikker ind, eller en tråd oprettes. Dem hvor der er tvivl røres ikke, men der er til gengæld no mercy hvis man selv skriver at hunden indholder listehund.

• #23   26. sep 2011 Vagthunden

Der står at den blev vurderet korrekt (da SBT hører under pitbull "over there"), man at der ikke var nok SBT i den til at den er ulovlig.

"Her DNA was tested and it was found that she had a small amount of Staffordshire bull terrier-a little over 12% of the "offending" DNA. That's not enough for her to be considered a pit bull. "

Så vurderingen er ikke forkert - vedkommende der vurderede den kunne bare ikke se at der kun var tale om 12%.

• #24   26. sep 2011 Så må du en tur ind på det bio videnskabelige fakultet næste gang der er forelæsning i emnet.

Man kan nu racebestemme en del bla elefanter http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/afrikanske-elefanter-deles-i-arter

Hunde er blevet undersøgt og testet igennem mange år og forhåbentlig vil Danmark/Europa også deltage mere aktivt.

Sakset fra Bio Nyt nr 126
    Hvordan undersøgte man DNA'et

DNA'et fra hundene blev undersøgt for små forskelle i specielle genetiske steder, som ofte varierer, og som kaldes mikrosatellit-steder. I alt blev DNA fra 414 hunde undersøgt. Der blev udført statistiske analyser for at opdage mønstre i, hvordan de genetiske forskelle fordelte sig mellem racerne.

Hvad viste DNA-undersøgelserne?
    Det viste sig, at de forskellige racer var genetiske meget forskellige. Man havde umiddelbart troet, at dette ikke var tilfældet. Det er trods alt ikke så længe siden, at racerne blev udskilt fra hinanden. Faktisk blev racerne først formelt stadfæstnet i det 19. århundrede. Racernes DNA er så forskelligt, at man ved at fodre computeren med data om noget DNA kunne sige, hvilken race det kom fra. Man kan ikke gøre det samme med mennesket, i hvert fald slet ikke så let, idet menneskeracerne er meget mere genetisk ens end hunderacerne.

Hvordan er racerne beslægtet indbyrdes?
    Ud fra de genetiske sammenligninger grupperede forskerne hunderacerne i grupper efter deres beslægtethed. Der blev opstillet 4 sådanne grupper. Specielt udskilte en gruppe sig som mere tæt beslægtet med ulven end det gjaldt for de andre racer. Denne ældre gruppe af racer, som er avlet på for flere tusinde år siden, rummede så forskellige racer som Pekingeseren, Basenji, Saluki, Afgansk mynde, Lhase apso, Shaepei, Shih tzu, Akita, samt Alaskan Malamute, Siberian Husky og samoyedhund. Disse racer havde den tætteste beslægtethed til ulven, i forhold til alle de undersøgte hunderacer

• #25   26. sep 2011 Vagthunden: Fandt lige dette link og jo det lade vidst til man godt kan racebestemme med DNA test men det vidst ikke ret udviklet endnu. Jeg stoler hvertfald ikke meget på det

• #26   26. sep 2011 Hov den var til Trine

• #27   26. sep 2011 http://www.bionyt.dk/126hunde/
    Hov glemte linket

• #28   26. sep 2011 hehe. kan se det tekst du har sat ind mens jeg skrev er fra det link jeg læste smiley

• #29   26. sep 2011 Så er i da enige. smiley

• #30   26. sep 2011 :)))

• #31   26. sep 2011 Men for at kunne racebestemme herhjemme vil der skulle meget arbejde til og vil mene man jo kun kan racebestemme ved at noget at sammenligne med og at man vil kunne se racen pågund at slægtskab. Hvis du forstår, man vil jo aldrig bare kunne vælge en hund ud og kun kigge på dens DNA og udfra det konstatere racen. Ved ikke hvordan jeg lige skal forklare mig men håber du forstår hvad jeg mener

• #32   26. sep 2011 ”En raceprofil er en signatur, der er entydig for den enkelte
    race. En sådan profil kan etableres ved at foretage genotypning
    (karakterisering af arvematerialet) på 20-40 ubeslægtede
    hunde fra en given race. Idet der findes 350-400 forskellige
    hunderacer i verden, skal man genotype ca. 14.000 hunde for
    at have en sikker profil på hver enkelt af de eksisterende racer.
    Under forudsætning af, at man har etableret racespecifikke
    profiler på alle hunderacer (jf. ovenstående), vil man på baggrund
    af en DNA test være i stand til at fastslå, hvilke racer
    der indgår i en given blandingshund.”

http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l163/spm/64/svar/715654/845561.pdf

• #33   26. sep 2011 Vagthunden: Tak for linket så blev man det klogere smiley Men ja det vil jo så være noget af et arbejde.

• #34   26. sep 2011 De tager da deres DNA test ret seriøst i USA må man sige - I USA bekæmpes hunde-lort med dna http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagens_fokus/Udland/2011/06/083625.htm

• #35   26. sep 2011 Ja det vil være en kæmpe arbejde og koste mange penge og i disse krise tider bliver det nok ikke lige sat igang, det vil desuden tage mange år at gennemføre

• #36   26. sep 2011 Vagthunden: Ja og tror også det ville være skrøbeligt hvertfald hvis man eks. lavede et DNA arkiv eller hvad man nu skal kalde det ud fra hunde fra europa. Hvis så der kom hunde til avlen i dkk fra udlandet med en lidt anden DNA ville det jo risikere og blive ødelagt. racerne har jo ikke udviklet sig ens verden over

• #37   26. sep 2011 Det ville bestemt være en enorm opgave og mutationer ville man også skulle tage højde for. Jeg tror næppe det bliver et projekt som de kommer til at gennemføre de næste mange år. Jeg tror de afventer indtil at USA kommer med et færdige resultat og det vil tage dem en del år endnu at kortlægge alle de racer de mangler.

• #38   26. sep 2011 Vagthunden: Ja så du kan sådan set ikke helt regne med de DNA test. Den eneste måde man er 100 % sikker er hvis man kan sammenligne med forældre dyrenes DNA og er de ikke renracet ja så har man jo igen et problem ; )

• #39   26. sep 2011 Iflg. de bilag som der blev fremlagt for hundeudvalget har DNA testene i USA holdt i div. retssager så de 157 racer de har kortlagt må være solide, men det er stadig en masse usikre faktorer som spiller ind når man mangler at kortlægge over 300 racer. Men de racer som de har kortlagt burde være sikre nok hvis hundene "kun" indeholder de racer og ikke nogle af dem de mangler. Vi får se det er en spændende udvikling.

• #40   26. sep 2011 Vagthunden: Det er også USA smiley

• #41   26. sep 2011 Ja smiley Europa/Danmark er et andet kapitel i en helt anden historie.

• #42   26. sep 2011 Vagthunden: Jep smiley

• #43   26. sep 2011 Søster: kan altså ikke lade være at spørge men du skriver at :

Dem hvor der er tvivl røres ikke, men der er til gengæld no mercy hvis man selv skriver at hunden indholder listehund.

Og det passer ikke helt, der er da nogen herinde der bliver slettet ved tvivl, også selvom ejeren ikke skriver at der er listehund i og ejeren ikke selv tror der er listehund i ?

måske mig der har misforstået smiley

• #45   26. sep 2011 Hvordan det krumme ? Inden for de racer som er kortlagt hvor og hvornår er det så bevist at de ikke er pålidelige ?

• #47   26. sep 2011 Øh man bruger DNA i forbrydelser, hvordan kan man komme i tanke om det ikke er godt nok??

• #48   26. sep 2011 DigOgMig

Hvis hunden er slettet har der ikke været ret meget tvivl. Ellers var den ikke slettet. Dog har ejeren altid mulighed for at snakke med HA'erne om det - der er mulighed for at man kan prøve med billeder af forældredyr, eller få en skrivelse af polisen.

• #49   26. sep 2011 Kennel Flindt

Der findes ikke 400 forskellige menneskeracer at skelne imellem. Det man kan med mennesker er at se om folk er i familie, hvilket køn de er, og nogle andre småting. Det samme kan du med hunde, men det får man ikke en racebedømmelse ud af.

• #50   26. sep 2011 Hehe, lidt trist at bruge en DNA test til at finde ud af hundens køn smiley

Man er noget langt indenfor racebestemmelse igennem DNA, men slet ikke langt nok.

Meeen problemer herinde, er jo at folk opretter hunde, som udfra deres udseende, ikke har noget genetisk mulighed for at være blandinger af de racer, der bliver påstået.

Samt at de skifter racebeskrivelse efter godtbefindende =)

• #51   26. sep 2011 Krumme - Tror det er blevet understreget og skrevet igen og igen i denne tråd at man ikke kan med de europæiske hunde, og hvorfor man ikke kan. Jeg skrev det endda i det aller første indlæg.

• #53   26. sep 2011 Krumme - for en gangs skyld så læs starten af tråden og artiklen som tilhøre den. Visuel profilering holder kun i 25% af tilfældene hos de folk der ser mange mange hunde hver evig eneste dag.

Hvor mange % tror du så at du rammer rigtigt ? Nu er det jo ikke kun herinde du og visse andre peger fingre og råber "listehund" det er også på FB og i annoncerne div. steder. I laver en visuel profilering udfra et billed og de mennesker fra artiklen laver en visuel profilering udfra at have set og mærket hundene, der er immervæk en stor forskel på at have et billed og så det at have haft hundene i hænderne.

• #55   26. sep 2011 Krumme - Du kan tvivle herfra og til juleaften jeg har set dig føre dig frem på en FB side hvor du råbte listehund efter alt derinde, jeg husker specielt en SBT som søgte nyt hjem hvor du råbte listehund.
    Problem: Hunden havde stamtavle og det var et billed af hovedet på hunden. Så jo tak vi er en del som har set din formåen som hundedommer.

• #57   26. sep 2011 Pladder Krumme og det er jo ikke den eneste hvor du har taget gevaldigt fejl. Men det bliver så påstand mod påstand, pointen er at visuel profilering via billeder er helt i hækken og vil altid være helt i hækken og temmelig useriøst. Specielt når man tager i betragtning at dem som lever af det og ser flere 100 hunde kun rammer rigtigt i 25% af tilfældene.

Jeg medgiver at ved ansøgning om HG medlemskab er der nogle som kløjer sig gevalidgt, men der er sørme også en del som bestemt ikke gør.

Men hoved pointen her er såment at myndighederne herhjemme står overfor en umulig opgave og de vil ramme flere uskyldige end de vil ramme skyldige ved visuelle bedømmelser.

• #59   26. sep 2011 Den var nu ikke hvid Krumme men rød...

• #61   26. sep 2011 Krumme - nu er det ret nemt at udtale sig da dit navn stod som kommentar til hunden og når man så kender opdrætterne af den hund som er med stamtavle, så gør din udtalelse det ret komisk og tydeligt at du intet aner om hunderacer. Længere er den såment ikke.

• #62   26. sep 2011 og det var så ikke herinde du gjorde det, herinde er jo ikke det eneste sted du råber "listehund""listehund"

• #63   26. sep 2011 Og nu er farven rød ikke kun en næse farve Krumme.

• #66   26. sep 2011 Korrekt at en boxer ikke har rød næse, men en blanding mellem feks. Vizla og Boxer ville jo kunne give den farve. Og nu er der ingen her der har talt renracede, det er heller ikke det tråden handler om, men om blandinger så hvorfor forsøge at vende det til renracede ? Blandinger af forskellige racer hvori den leverfarvede eller pinke næse forkommer kan bestemt give afkom med de farve varianter.

• #67   26. sep 2011 Jøsse I rest my case

• #68   26. sep 2011 Fortrød du at du skrev at hverken et mix af Boxer/Vizla eller mis af Boxer/Ddb kunne give røde næser ?

• #69   26. sep 2011 mix

• #71   26. sep 2011 Nu er du ude hvor du ikke kan bunde Krumme.... God aften til dig

• #74   26. sep 2011 Jeg ruller lige rundt af grin:o)

• #75   26. sep 2011 Kan jeg godt forstå Kennel Flindt ;o)

• #77   26. sep 2011 Og det er muligt man endnu ikke kan genbestemme helt herhjemme, så hvorfor skulle man overhovedet tage en test, alle ville jo sige den var for usikker.

Dog tror jeg man kan se mere end som så og så skal man iøvrigt ikke altid stikke sin næse længere ud end man kan bunde:o9

• #78   26. sep 2011 Krumme.
    Hvad gør søster til specialist i forhold til mennesker der arbejder dagligt med mange mange hunde, mener ikke hun ikke ved noget, men måske var det bedre at gogle sådanne ting og finde dem hos de uddannede

• #79   26. sep 2011 Kennel Flindt - Nej man børt helt sikkert holde sig til det man ved noget om smiley

Krumme - du ved udemærket godt at du fik den hund fjernet fra den side så lad være med at sidde og spille kæphøj.

• #81   26. sep 2011 For dælen altså:o) herligt med en god griner til kaffen,

Man må stå ved det man skriver, jeg har fået smidt så mange gamle tråde i hovedet af netop den klike der stemmer disse hunde ud, så jeg må indrømme det kun kan morer mig, om jeg så bliver frosset, så har jeg haft en strålende aften:LOL

• #83   26. sep 2011 GGGGGGGGG Caroline, nå ja det havde jeg lige glem.hihi

• #85   26. sep 2011 Krumme.
    Hold nu, hun er ikke engang avler, hun arbejder ikke med genetik, dermed ikke ment man så er dum eller andet, men tror dem der arbejder med disse ting ved bedre.

Jeg har også set annoncer hvor der forespørges til racen osv, blot fordi man er FOR nysgerrig, ikke ment dig Krumme, men andre, det er fuldkommen horribelt at spamme andres annoncer med den slags ting

• #86   26. sep 2011 Og så er der nu altså stadig forskel på at lave farvegenetik på renracede hunde og så på blandinger hvor man ikke kender til de dyr der ligger i generationerne bag. Hold nu op Krumme.

Men du er da ganske klog på blandinger kan jeg se, så hvorfor har du brug for Søsters hjælp ? (link fjernet)

• #88   26. sep 2011 Ligger man virkelig og skriver til et internat?? Du godeste de ved vel nok hvad de laver, og hvorfor skal de bruge tid på flere der spørger om den samme ting, tag jer da sammen for pokker!!

• #89   26. sep 2011 Måske skal de studere lidt mere om Boxeren så, de kan dælme falde forskelligt ud, eii jeg er rystet

• #90   26. sep 2011 Krumme STOOOP nu for søren da. Man er ikke specialist inden for alle blandinger fordi man selv engang for herrens mange år siden havde en enkelt, eller fordi man har en boxer og har haft det i 2 år. Vi har haft boxere i over 30 år og så ????

• #91   26. sep 2011 Skift den ud, du ved intet om Boxere..Griner(ironi)

• #93   26. sep 2011 Jeg har set kuld hvor man skulle tro at der var mere end en far til det kuld, eller en eller 2 i kuldet lignede bedstefaderen som snydt ud af næsen. Det her er jo til grin og et videns niveau som er på et enormt lavt plan.

• #94   26. sep 2011 Krumme
    og det er du så mand for at vurdere?
    Du ved bedre end folk der arbejder med den slags?

Skal de skyde knoppen af alle de mange blandinger der findes der er Boxere i, eller som folk kalder Boxerblandinger.

Jeg kan slet ike se hvad indflydelse det har på Boxeren som sådan, så længe disse blandinger ikke er skyld i samme slags ulykker som muskelhunden var.

• #96   26. sep 2011 Caroline.
    jeg kan kun tilslutte mig

• #97   26. sep 2011 Krumme
    Tror du virkelig de skriver tilbage til jer alle hvis det ikke var Boxere/blandinger.

Og iøvrigt så kan jeg ikke se det vedkommer dig hvem der blander hvad.

• #99   26. sep 2011 Krumme.

Jeg er overrasket over sådan en udtalelse, jeg havde for år tilbage Schæfere, de var ikke ægte, der var sågar en såkaldt grisehund i denog mange andre racer.

Vi mødte op til træning hos en Schæfer ekspert som havde opdrætte i mange mange år, han var fuldkommen vild med min hund, den flotteste inderfor racestandarden han havde set.

Da jeg fortalte hun var en total rundkørsel, så grinde han og sagde: dette beviser blot man aldrig kan sige med sikkerhed, hvilken slags race man står overfor

• #100   26. sep 2011 Krumme sidder ud med papirene på hundene ? sidder du med billeder af evt. forældredyrne eller andet ,materiale som det kunne tænkes internaterne sidder med ? Nej det gør du ikke du sidder med et billed på en computer skærm og skriger "listehund". Det er så useriøst og endnu mere useriøst at du sidder og gør dig til dommer på liv og død over hunde som du intet aner en dyt om.

Det er jo ikke kun internat hundende du peger fingre af det er jo ALT og alle vegne.

Nu har vi som jeg skrev haft boxere i over 30 år, så jeg vil nok mene at jeg ved en kende mere om boxere end du gør med dine 2 år på bagen som boxer ejer.

• #101   26. sep 2011 Arrh tasterne klistre, ( barnebarn på weekend besøg ) jeg beklager tastefejlene

• #102   26. sep 2011 Helst ok, så kig mine, det er mere ivrighed.hehe

• #104   26. sep 2011 Så krumme.

Du mener hellere aflive en hund for meget end en for lidt?

• #105   26. sep 2011 Krumme - jo tak vi kender godt dit had til det internat det kan man jo dårligt undgå at kende til, du lufter det jo alle vegne.

• #107   26. sep 2011 Krumme dig og dine boxere du vender og snor dig. Det er Blandinger som denne tråd omhandler og hvor forskellige blandinger kan se ud og at man ikke altid skal skue hunden på hårene.

• #108   26. sep 2011 I den tråd inde på FB tvivler man fordi den er tigerstribet, fisk..

Nå men kan se den ender med Gi pote også skal stå for skud, da sådan noget skodavl som der faktisk står skal væk fra Boxere.

Hvordan kan man som dyreven mene sådan om en hund, jeg bliver mere og mere glad for jeg selv avler og ved hvad jeg avler.

Jeg kunne godt tænke mig du besvarede mit spørgsmål Krumme, skal man aflive fordi man blot har en som dig der tror, eller skal man stole på div papire??

• #110   26. sep 2011 Man skal ikke tage fejl af den håndfuld der er herinde omkring deres empati for dyr for den er ikke eksisterende, men det lyder meget godt at man kalder sig dyreven, så længe man ikke skal leve efter det og så længe det kun omhandler at være god ved sine egne og vennernes dyr.

• #111   26. sep 2011 Hmm jeg tror jeg napper kaffen og får det til at ser man en internathund man ikke kan lide, så skal den selvfølig aflives, why not, og tænk at skrive til internatet, hvad håbende man på, de gik i gaskammeret med dem med det samme.
    hvor er det uetisk.

• #112   26. sep 2011 Krumme - der er kun EN som gør tingene meget kompliceret og det er dig selv. Du kan på ingen måde trække farvegentik kortet på blandings hundene med mindre du ved eksakt hvad der ligger bag, længere er den ikke.

• #113   26. sep 2011 Vagthunden.
    Enig, alt her handler om tavler, og KUN DKK tavler, idag så jeg en tråd med en avler der forlanger man kastere sin hund hvis man skal købe DKK hvapl derfra, hvis altså den gamle hund havde en anden tavle.

Så nej ikke meget dyreven der, kun en gang sladder, hakken og en masse skriven til alt og alle, sørgeligt og det mest ærgerlige er det bliver tilladt.

Måske fordi dem der skal rense ud også selv sidder med en DKK tavle.

• #115   26. sep 2011 Krumme.
    Muligt men ikke umuligt, og jeg spørger igen, hvade DU håbet de ville aflive dem promte??

• #119   26. sep 2011 Mor til tøserne.

Nå ikke??

jeg har blå øjne, manden havde Blå øjne, men begge mine sønner har dybbrune øjne og mørkt hår, måske fordi min Mor havde grønne øjne og min Morfar havde brune, blot et gæt, men det kan man altså sagtens

• #120   26. sep 2011 Krumme - det kommer sørme da an på hvad det er for racer der ligger bag og om den feks. er en renracet blandet med en som er 50/50 af samme race og derved bliver hvalpene 3/4 af en race og 1/4 af en anden race osv. Du kan ganske enkelt ikke dømme eller bedømme noget som helst ud fra et billed og slet slet ikke trække farvegentik kortet uden at vide hvad der ellers ligger bag og hvor meget der ligger bag. At påstå det er simpelthen stupidt.

• #121   26. sep 2011 Og Krumme, du forlanger så at de skal aflive dem fordi du siger det ikke er boxer blandinger, til trods for de står med papirene?? For det ville vel være konsekvensen hvis du fik ret i din påstand.

Ja det hænder jeg forlader en tråd, ting kan trækkes for langt ud., men mener nok jeg altid siger hvad jeg menre inden jeg forlader stedet.

• #124   26. sep 2011 Muligt Mor til Tøserne.
    men de er altså 19 og 25 idag og har stadig brune øjne, og jeg ved med sikkerhed hvem der er deres far og hvad øjenfarve han havde, desuden så har jeg en Onkel, født med Blå øjne, de skiftede til brunde da han var 20, så selv genetik kan åbenbart fejle

• #126   26. sep 2011 Gud så er mine børn blevet forbyttet, hjælp

• #127   26. sep 2011 Det er en gammel tro at to blå øjet forældre ikke kan få børn med brune øjne det er dog tilbagevist for længe siden, er lidt overrasket over at se at unge mennesker stadig har den tro.

Øjenfarven bestemmes af mængden og fordelingen af pigmenter i øjets iris. Nedarvningen af disse pigmenter og deres fordeling i iris er kompliceret, og det er kun lykkedes at kortlægge nogle få af de involverede gener hos mennesket. På kromosom 15 findes et gen for ensfarvet brune øjne samt et gen for en brun ring omkring iris, mens der på kromosom 19 findes et gen for grøn øjenfarve. Både den rent brune og den grønne øjenfarve nedarves dominant i forhold til blå øjenfarve, og den brune øjenfarve dækker over den grønne øjenfarve, når begge er til stede samtidig (såkaldt epistasi). Undersøgelser tyder på, at jo mørkere den brune farve er, jo kraftigere videreføres den til næste generation.

Den komplekse nedarvning af øjenfarve betyder, at man ikke med sikkerhed kan forudsige børns øjenfarve, selvom man kender begge forældres øjenfarve. Således kan to forældre med blå øjne undertiden få børn med brune eller brunlige øjne.

Farven blå er forøvrigt en mutation.

http://ing.dk/artikel/84479-dansk-genforsker-alle-blaaoejede-er-i-familie-med-hinanden

• #129   26. sep 2011 Krumme - jeg håber ikke at du har tænkt dig nogensinde at opdrætte. Jøsses

• #130   26. sep 2011 Mor til tøserne - så forskerne tager simpelthen fejl ? Imponerende

• #133   26. sep 2011 Vi er vel alle biologiske børn til nogen ? Eller er det også noget nyt ?

• #135   26. sep 2011 Krumme - Uha

• #139   26. sep 2011 Mor til Tøserne - Nej jeg ved faktisk ikke hvad du mener og det gør jeg stadig ikke. Jeg kan ikke gætte mig til hvad du mener med at du er biologisk da jeg ikke kender dig, men jeg er også biologisk så jeg er lidt forundret lige nu,

• #141   26. sep 2011 Der findes ingen enkel forklaring på, hvordan man arver øjenfarve, siger professor i molekylær genetik Juha Kere.

- Undersøgelser omkring øjenfarven har været udført siden starten af 1900-tallet og det er først omkring år 2000, at man er kommet frem til, at øjenfarven påvirkes af op til ti forskellige gener, forklarer Kere til Alltombarn.se og uddyber:

- Så sent som i 2007 kom amerikanske forskere frem til, at et gen kaldet OCA2 er specielt afgørende for om øjenfarven bliver blå eller ikke-blå. Så helt enkelt kan forløbet ikke forklares.

• #144   26. sep 2011 Mor til Tøserne - aha se det kunne jeg da ikke gætte mig til, men jeg kan gætte mig til at du ikke arver deres viden uden selv at læse på lektien smiley

• #145   26. sep 2011 Hov noget af teksten kom ikke med. Nå men her er resten.

Forenklet kan man sige at begge gener findes i to kopier i vores arvemasse. Barnet får et gen fra moren og et fra faren. OCA2-genet har to lidt forskellige varianter – en som kan producere brunt farvepigment og en som ikke kan.

Hvis man har to brune gener, bliver øjnene selvfølgelig brune. Har man to forskellige ’farve-gener’ bliver øjnene også brune fordi den brune farve er dominerende. Blå øjne får man kun, hvis begge forældre bærer den blå farve.

- Men brunøjede forældre kan godt få et blåøjet barn, hvis barnet har fået to blå gener, siger Kere.

Hvis for eksempel en mand med blå øjne får børn med en kvinde med brune øjne, hvis mor havde blå øjne, så kan resultatet blive et blåøjet barn.

• #149   26. sep 2011 Og jeg har så stadig to knægte med store brune øjne, vi er begge to blåøjet, dvs mine er nok lidt grumset, de er grå/blå/grønne men IKKE brune.
    Deres far har helt Blå øjne og Min datter har Blå øjne.

• #151   26. sep 2011 Min Mormor havde Blå øjne, min Morfar have Brune, de fik min Mor med grønne øjne, en med Blå øjne og så en der havde Blå øjne til han var 20, så blev de brune, så jeg tror ikke alt er sort/hvidt

• #153   26. sep 2011 Jow jow jeg sætter bare ind så vi alle kan blive enige og klogere. Blåøjet forældre kan godt få brunøjet børn og viden omkring det emne har ændret sig, da man har fundet ud af at det ikke er så sort og hvidt som man tidl. har troet.

• #154   26. sep 2011 ehh du skriver at forældre med blå øjne ikke kan få et barn med brune, så jo jeg har læst det

• #155   26. sep 2011 pyha tak Vagthunden, eller skal jeg jo have dem byttet hihi

• #156   26. sep 2011 Tak for link caroline:o)

jeg var dog ikke usikker i den sag da jeg jo har to med brune:o)

• #157   26. sep 2011 Ja vi har vist også en enkelt med reklamationsret iflg. gammel viden - ikke godt ikke godt.

• #159   26. sep 2011 Hihi Vagthunden, tror du vi kan få refunderet noget.hehe

• #160   26. sep 2011 Nå men en boxer blev til øjenfarve, men altid rart med en god debat og lidt saglighed, samt hygge:o)

• #163   26. sep 2011 Mor til Tøserne.

En ting er videnskab en anden fakta som vi selv oplever:o)

men er da super glad for du ikke bare stemmer en blanding ud, thumps up:o)

• #164   26. sep 2011 Man får da kun den sjov man selv laver.

Kennel Flindt - jeg er bange for at hvis man søger refundering får man en regning fra staten om tilbagebetaling af for mange børnepenge smiley

• #165   26. sep 2011 UPS ja så må vi hellere holde tand for tunge her..Hehe.

Vi skulle nødig have en brunøjet afgift fra staten:o)

• #166   26. sep 2011 Jeg forstår skam det hele, øjenfarve var et sidespring og en forklaring som egentlig kan bruges til det gamle engelske ordsprog - you can not and should not fuck with mother nature, she's in controle ;o)

En ting er helt sikkert du får ikke mange rødenæsede boxere med blå øjne ;))) Just kidding

• #167   26. sep 2011 Kennel Flindt uha nej det kunne hurtigt blive til en ide, til en skjult afgift det går virkelig ikke.

• #168   26. sep 2011 Caroline J - Lige præcis man kan absolut ikke bedømme hverken udseende eller farver uden at vide hvad der eksakt ligger bag blandingerne.

• #170   26. sep 2011 Hihi kunne ellers være et sjovt syn.

Nej moder natur har sine egne vegne:o)

• #171   26. sep 2011 hmm tror ikke jeg trænger til mere skole, som jeg skrev før så er viden en ting, fakta ofte noget helt andet.

Ang blandinger, nej ingen kan med sikkerhed vide hvad de indeholder, og jeg forstår slet ikke at man blankt afviser dem fordi man mener det er en listehund.

jeg har set et utal af tråde hvor den udstemte hund bliver omtalt, dvs, man omtaler en ny bruger som løgner og alt muligt andet, det skriger til himlen.

• #172   26. sep 2011 Mor til Tøserne - jeg vil sige at jeg ikke skal ret meget mere på skolebænken har været der hele livet, uddannelse, kurser/seminar, undervisning af andre m.m smiley Jeg er nået en alder nu hvor jeg skal have støvet hjernen af i ny og næ, men gentik er bestemt ikke den del af hjernen som behøver at blive støvet af.

Feks. en Vizla/Boxer blandingshund kan have "røde" næser det kan en masse hokus pokus bla bla ikke lave om på. smiley

• #174   26. sep 2011 Nej præcis Caroline.

Men det er som om alt her handler om folks egen avl, ry og røgte, men som jeg ser det bliver det kun forringet af disse nedgørelser og gøren sig klog på ting man ikke aner en hat fis om:o)

• #175   26. sep 2011 Jeg vil ikke i skole, Basta LOL

• #176   26. sep 2011 Ja jeg må jo så også erkende at jeg har umådelig svært ved at tage den lille gruppe mennesker alvorligt men omvendt har jeg også ondt af dem, for det må da være et trist liv man har, hvis man ikke har andet at gå op i, og det kan de jo dårligt have når man ser deres jagt alle vegne.

Og min tanke er igen hvor mange har de anmeldt som reelt ikke er "listehunde" det syntes jeg er ret bekymrende.

• #179   26. sep 2011 http://nationalcanineresearchcouncil.com/uploaded_files/tinymce/Voith%20poster.pdf denne er forøvrigt et rigtig godt eks. på at man netop ikke skal skue hunden på hårene.

• #181   26. sep 2011 Mor til Tøserne - der er over 585.000 hunde i Danmark 1/3 af dem er racerene hunde med eller uden tavler. Det er mange blandingshunde der er tale om og da mange af dem er blandinger af store og mellemstor racer er der iflg. hundeudvalget tale om omkring 300.000 hunde der kunne ligne, da listeracerne jo er en stor blanding af korhåret, langåret, langsnudet, kortsnudet, bredhovedet, smalhovedet, muskuløs, slank osv.
    Det er sørme mange hunde man så skal give den lilla sprøjte.

Og selvom du er tavle snob så bør du vide at hunderacerne idag ikke ville være til hvis ikke det havde været for blandingerne.

Broholmeren feks. ville have været udryddet hvis ikke man havde balndet andet ind i den osv.

• #183   26. sep 2011 Jeg skriver ikke at du er uenig smiley Jeg forklare bare at der idag er mange mange hunde som kan ligne og hvis man skulle afskaffe alle de hunde som kunne ligne udelukkende på grund af udseende så er det rigtig mange hunde vi taler om og ikke kun 1-200 stk. Blandinger af RR/Rottweilere, RR/Boxere, Vizla/boxere, Weimaraner/RR, Labradore/boxer mfl vil ligne muskelhunde/listehunde.

• #186   26. sep 2011 Så kan man være uenige i blandinger eller ikke bryde sig om at der laves blandinger imellem den ene eller anden race, men det ændre ikke på at folk ikke tænker de tanker da de jo har "lovlige" hunde. Deres tanke vil være ( hvis de tænker de tanker ) jeg har 2 lovlige racer så ingen problem.

Køberne vil tænke det er blandinger mellem lovlige racer så ingen problem, og det bør heller ikke være et problem for de overtræder ingen lovgivninger, men faktum er at de kommer i klemme.

Faktum er at den slags blandinger ikke alene kommer i klemme i lovgivningen, men vil også mærke den stigmatisering og hets der er bla. hvis de skulle lave den fejl at søge medlemskab feks. herinde.

• #187   26. sep 2011 :)) ja Rhodesian Ridgeback

• #189   26. sep 2011 En ting er hvad du og jeg tænker og du og jeg ville ikke købe dem eller for den sags skyld lave den slags blandinger. Men de fleste hunde herhjemme er blandinger altså er der mange som laver et "hyggekuld" af den ene eller anden årsag eller som bevidst laver hjemmeavl.

Når det ikke er et lovbrud så skal folk ikke tænke den tanke, det bør i alle tilfælde ikke være nødvendigt at de skal tænke den tanke.

Hvis en lov laves til et bestemt formål ( her specifikke uønskede hundeejere med deres uønskede hunderacer ) så tænker folk som ikke har de racer at den lov ikke vedkommer dem, de færreste kender til de 13 racer's udseende, men har dog en forstilling om at de er nogle store brede nogle. Ikke alle er hundenørder. Derfor kommer mange i klemme.

• #191   26. sep 2011 Nå nu er det over min sengetid smiley Tak for debatten mor til Tøserne...

• #193   26. sep 2011 Ja det kan vi kun blive enige om, der er en stor mangel på viden hos hundeejere i Danmark og det bør der gøres noget ved.

• #195   26. sep 2011 STB er vel egentlig et udspring af pitt og amstaff hvis jeg ikke tager helt fejl.

• #198   26. sep 2011 Hvor brune øjne snakker vi? For når jeg tænker brunt tænker jeg på mine - og de er næsten sorte. De der brun/grøngrå øjne tror jeg da gerne på at to blåøjede kan lave, men den farve jeg selv har skal vist komme fra en decideret brunøjet forældre.

Vagthunden..
    Moderne racehunde er opstået som blandinger af andre racehunde. De hunde blev blandet med et formål og derefter renavlet.

Flindt
    Den har en fælles ane med de to (Bull-and-terrier), men udspringer ikke af dem. SBT er ældre end både APBT og AST.

• #200   26. sep 2011 Jeg har som sagt to sønner, de har meget mørke brune øjne og er meget mørke, mine aner bagud stammer fra Spanien, men jeg selv har grå/grønne/blå øjne og faderen havde helt klare Blå øjne.

Jeg skal se om jeg kan google det, men er ret sikker på jeg så et sted at de aamstaff og AST faktisk er samme hund og stammer fra pitt som en amstaff jo faktisk er.

Jeg var ikke inde på at blande dem Mor til Tøserne, jeg spurgte fordi jeg var nysgerrig:o)

• #201   26. sep 2011 Hov skulle stå STB selvfølgelig og ikke AST

• #202   26. sep 2011 Amstaff = AST, og AST udspringer af APBT. AST fra AKC bliver reg som APBT i UKC, så den samme hund kan hedde begge dele, afhængigt af hvem du spørger.

Ingen af ovenstående er dog SBT, som er en ældre race der kommer fra UK, ikke USA.

Hvis grøn er en afart af brun er forklaringen at finde der - så har de arvet brun fra dig, men mangler den grønne modifier (men jeg gætter bare nu). Jeg er selv efter en blåøjet og en meget mørk, og både min bror og jeg har meget mørke øjne (mine er mørkest).

• #203   26. sep 2011
    De hunde, som Staffordshire Bull Terrieren nedstammer fra, er ikke fuldt dokumenteret, men det vides, at racen blev skabt ud fra datidens bulldog og terrier varianter. Formodentligt med størst vægt på indholdet af bulldog.

jeg fandt dette så man ved det vist ikke med sikkerhed.

http://www.sbtdanmark.dk/oprindelse.html

• #204   26. sep 2011 http://www.game-bred.com/indigenous%20fighting%20dogs%20of%20the%20British%20Isles.pdf
    Så fandt jeg denne, den er lidt omvendt, den siger at pitt udspringer af SBT, dvs det er jo faktisk en og samme hund

• #205   27. sep 2011 http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pbio.1000451 til dem der kan li genetik smiley og nu er det altså nat nat.

• #207   27. sep 2011 Anne.
    Tror der er noget du har misforstået, debatten går på om man KAN se hvad der virkelig er i en hund der er blandet, og det er vi så nogen der mener at det kan man nødvendigvis ikke altid.

• #208   27. sep 2011 Nej, men det burde sige sig selv. Der er ingenting i denne verden der er 100% sikkert, så hvorfor skulle racesbestemmelse være undtagelsen.

• #210   27. sep 2011 Krumme - du er jo også så dygtig. og igen misser du pointen.

•Looking at the photographs, it is apparent that many mixed breed
    dogs do not closely, if at all, resemble the predominant breeds
    identified by DNA
    •Mixed breed dogs may not look like their parents or grandparents
    •These results do not allow a conclusion that shelter personnel
    cannot identify purebred dogs
    •Breed identities at adoption agencies can be assigned by owners
    relinquishing their dogs, by anyone working or volunteering at a
    facility, or be based on what a puppy’s mother looks like

• #211   27. sep 2011 Nej præcis Søster, hvilket er hele emnet i denne tråd.

• #212   27. sep 2011 * lige en til eftertanke*

Er der nogen af jer der har taget blandingstesten? mener nok den var fra ekstrabladet ( I må ikke hænge mig op på det) og kan desværre ikke huske/finde linket.. smiley Men jeg tog testen og skød faktisk forkert et par gange især med muskelhundene - der var eks. en golden der var blandet med en forbuds hund og den lignede på en prik en gul lab. men den var ulovlig!! Så det er virkelig svært.. hvis en af jeg har linket, må i gerne lige ligge det op hvis det er.. smiley

• #213   27. sep 2011 jeg=jer*

• #214   27. sep 2011 Mia
    Lyder som en spændende test som alle bør forsøge, på den måde kan man selv få et indblik i hvor meget man virkelig kan se med det blotte øje:o)

• #215   27. sep 2011 Kennel Flindt's Shih Tzu :m - Jamen det er det.. Jeg fandt selv linket til den her på HG, men kan skidme ikke finde tråden.. og sys heller ikke jeg kan finde noget på EB's hp.. smiley ville ellers ligge den ind, for den åbnede da mine øjne en del.. sys nu ellers godt jeg plejer at kan så hvad der muligvis kan være i div. blandinger med den med golden blandingen tog godt nok fusen på mig.. jeg leder til jeg finder den, så ligger jeg den i en tråd smiley

• #216   27. sep 2011 skisme*

• #217   27. sep 2011 Hehe.. jarh okey den var så lige lidt mere avaceret en den jeg fandt.. men jeg har fundet de samme billeder som blev brugt i testen på dyreværnet's hp..
    (link fjernet)

Ser lige lidt på dit link.. Det gode ved testen var at man fik afvide hvor man havde gættet rigtigt og / eller forkert.. men tjek lige golden blandingen, jeg sys sgu at den ligner en gul lab. ( måske ikke den smukkest lab, men en lab ) smiley smiley

• #218   27. sep 2011 Tak winnie.

Hmm ja man skal godt nok være trænet og mere end det for at se forskellen på rigtig mange af dem, hvis jeg havde set dem alene uden den lovlige ved siden af, ville jeg slet ikke kunne se det og mange af dem er ret identiske alligevel.

Så jeg vil vove den påstand at man i mange tilfælde IKKE selv kan se hvad der er i blandingen.

• #219   27. sep 2011 Ej hvor er det dog vildt!! sys sq det er mange af dem som jeg sys ser ulovlige ud er lovlige og om vente.. :S

• #220   27. sep 2011 Tak Mia.

Jamen ikke kun en af dem ville snørre mig, nu står der jo facit på linket, men umiddelbart vil jeg ikke mene man ville kunne se den store forskel i virkeligheden, og nogle af de lovlige ville jeg nok kalde ulovlige, derfor en god ide ikke bare at stemme folk ud, eller skrige afliv den den er ulovlig.

• #221   27. sep 2011 Kennel Flindt's Shih Tzu - om ikke andet så kan vi almene mennesker ikke tillade os at vurdere noget som helst.. bare fordi en hund har en mistænkelig farve eller aftegninger som ikke passer til blandingen??

• #223   27. sep 2011 winnie N - Helt sikkert, enig.. Men hvad nytter det at sætte spørgsmålsteng ved div. blandinger hvis det koster en formue at DNA teste hundene og især hvis man ikke kan bruge en DNA test til noget hvis "halvdelen" af hunden eks. kommer fra USA og er parret med en fra EU? :S

• #226   27. sep 2011 Winnie - Helt sikkert, men hvad får man så ud af at have loven, når man kan løbe om hjørne med den på den måde?

• #227   27. sep 2011 Søster
    Staff Bullen udspringer fra English White Terrier og Manchester Terrier., disse hunde kom til USA i 1870 tallet og heraf udspringer Pit Bull/Yankee terrier og så AST.

• #228   27. sep 2011 winnie N - jamen det er det jeg mener.. smiley hvilken en af de til linjer bør man holde sig til ? Sys det er forfærdeligt at man, ja især herinde som ejer skal blive stemplet for at være snyder og bedrager f.eks hvis man har anskaffet sig en internat hund hvor det eneste man får afvide er at det eks. er en boxerblandig fordi den er tigerstribet.. hvordan skulle ejer have en jordisk chance for at bevise hvad det er for en hund man har fået, den kan jo være blandet med boxer, lab, rott, amstaff, bulldog og meget mere hvis det er et SERIØST gadekryds smiley men den ligner bare en lab med tigerstriber.. hvem kan så sige at den er ulovlig? ej, jeg sys det er til tider skandaløst at igen almene mennesker som os herinde skal gøres til dommer over hvorvidt andres hunde er det ene eller det andet.. Så mine følser ang. loven er også meget blandet.. kan godt se det gode i den, men kan i hvert fald også se det dårlige.. f.eks hvis rotten kommer på? hvad så? hvor mange familier vil ikke blive ramt af det? skal vores lille dreng så til at gå med mundkurv, han ligner en alm lab men har Rotte i sig.. hvem skulle kunne bedømme hans blanding hvis jeg have oprettet ham under lab. her på HG, hvis rotten nu var på listen? smiley smiley smiley

• #230   27. sep 2011 Stædig aka Krumme -Kan sagtens se hvad du mener, men tror nu der er mange er dem som prøver at oprette sig herinde er realle nok ( dog ikke dem som konstant ændre blandings forholdet på deres profil, der er vi helt enige :D) Jamen i et tilfælde som der jeg beskriver oven for, hvis det nu var dig, hvordan ville du så håndtere det? du har købt en internat hund og ved kun udfra hvad dem på internater vurdere hunden til nemlig et box'er mix men de ved ikke hvad der er i den udover boxer? så kommer du glad hjem med din nye vaps og opretter den herinde og bliver afvist fordi den IKKe ligner en box'er?

• #231   27. sep 2011 winnie N - coby that smiley kan godt se hvad du mener.. men sys der er så mange tilfælde hvor nye brugere bliver gjort til noget de muligvis ikke er.. for hvis nu de ved at den er et mix af 4 racer, men kun har set mor og hun er eks. lab/ boxer og faren lignede en lille rottweiler.. hvad opretter man så sin hund som? en rotte bla. en box'er bla.? sådan et mix ville jo ikke over lve 2 sek. herinde.. smiley selvom den måske er real nok? smiley

• #233   27. sep 2011 Winnie

Vi har også et bredere panel med mere varieret racekendskab end en håndfuld internatmedarbejdere der har flere hunderede hunde mellem hænderne dagligt.

En person der er passioneret over én race bør have lettere ved at genkende (eller vurdere sandsynlighed for) den race end nogen anden - og sådanne mennesker har vi ikke ligefrem mangel på herinde.

• #234   27. sep 2011 for hvem ved hvad der var i faren udover rotte? smiley smiley

• #237   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - enig i at folk bare finder på et tilfældigt mix selvom de er klar over at racerne i mixet ikke holder.. men det er jo vel også "letter" at gennemskue hvad der er i mixet hvis det kun består af to racer. min pointe er hvad så når den består af 4 eller 6 forskellige?

• #239   27. sep 2011 må man ligge bileder ind i fora?

• #240   27. sep 2011 Jamne helt sikkert.. men i visse tilfælde kan man det jo ikke?

• #242   27. sep 2011 Det kommer an på hvad det er for nogle billeder. Hvis snakken skal gå på om en specifik hund er lovlig eller ej, er det bedst hvis det er din egen hund eller en tilfældig fra google der er tale om - ellers sidder vi og bagtaler en anden brugers hund.

• #243   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - Nej du har ret.. men sys bare at kan se så meget problematik i det her? smiley

¤ Søster McFluff ¤ Det er et billede fra hundefinder.dk ville kun bruge det som et eksempel til samtalen.. hvis man må det? smiley

• #246   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - har det været tvivl om hans blanding da? Han er FLOT!! Elsker striber smiley Men det er jo det jeg mener, ta' min Shang, det kan godt være jeg ikke har så meget forstand på hvordan div hunde ser ud når de er mixet men han var am. bull og lab.. men sys nu ikke han ligner en am'er?
    http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=64935

• #249   27. sep 2011 skægt for han blev afvist lige med det samme.. men nok fordi jeg var ærlig at skrive hvad der var i ham.. Men er da glad for at du ikke sys han ser ulovlig ud smiley smiley smiley Men havde jeg ikke vidst hvad der var i krumme ( som jeg gør nu) så havde jeg da skudt ham til et box'er/lab mix altså på hans ansigt og farve..?

• #251   27. sep 2011 Nej okey, 75 cm?? smiley det er ligeså højt som Diego er i hovedehøjde når han sidder ned!! hvor vildt!! Stor hund! smiley men så lige ud fra dit billede af ham så ville jeg nok alligevel smiley igen har ikke den store viden om hvordan div. mix kommer til at se ud:P
    Jamen føler skam heller ingen harm over at han blev afvist og føler også selv reglerne herinde, det var en ren tanketorsk fra min side havde ikke lige HG-reglerne med i tankerne da jeg oprettede ham, og tog ham selvfølgelig også af igen.. Jeg har ham desværre ikke mere, men ville jo bare dele hans dejlige væsen med jer andre herinde, oprettede så bare et album med ham, da jeg fik afvide at det var OK at gøre det sådan smiley så nu er han også med på HG smiley

• #253   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - OKay, nej det kan jeg godt forstå smiley

• #255   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - Puha smiley Kender det godt vores Rico måtte afsted som 2½ årlig han havde HD som en 10 årig og begyndende slidgigt smiley
    Stakkels Krumme smiley Men ja det er helt forfærdeligt.. Diego bliver også vores sidste blanding, har enelig fundet ud af hvad for en race vi vil/skal satse på i fremtiden smiley Også fordi at tabter af Rico gjorde så meget ved min mand, at han fkatisk ikke ville have hund igen påtrods af det fik jeg både Shang og nu Diego i fødselsdags gave af ham.. smiley

• #257   27. sep 2011 Altså først og fremmest er jeg glad for oplysningen om at STB er en forløber for pitt, så fik jeg det afklaret.

For det andet krumme, så gik debatten på om DU kunne se forskellen og om DU mener DU burde sætte dig til doms for disse ting. Det mente du at du var kompentent til.
    Jeg gad godt se dig udfører den første test uden du viste hvad der var hvad!!

Man kan ofte IKKE se forskel, heller ikke selvom man er trænet, og fordi man har haft Boxer i 2 år, så er man bestemt ikke kyndig, selv hende der havde haft dem i 30 år kunne se om det virkelig var en boxer blanding.

• #258   27. sep 2011 Ja er helt enig, det er slet ikke fair, men omvendt så er det jo også syndt for hunden hvis den går og lider ikk'.. smiley
    Jamen jeg har forelsket mig total i Beauceron efter jeg er kommet herind og har set Kovu så er jeg bare endnu mere solgt!! virkelig en lækker hund.. lige noget efter mit hovede smiley Min mand ville gerne ha Schæfer, men tror /håber på at han giver sig for min skyld når det bliver tid ( der er i hvert fald 5 år til det bliver aktuelt med endnu en hund.. smiley men så er der også masser af tid til at forberede sig også er min datter også blevet en del større.. Der er jo lidt størrelse på den smiley

• #261   27. sep 2011 Stædig aka Krumme - Ja lige præsis.. smiley Det kunne være fedt! smiley Ved du hvad du skulle ha' hvis du ikke skal ha' flere blandinger?

• #263   27. sep 2011 Uhh. de er ellers os lækre Boerboel'erne smiley Men i har da nogle stykker oppe at vende smiley dejligt. Jeg tror i ender på Boxeren smiley de er skønne som de siger smiley

• #265   27. sep 2011 Hehe, ja kan godt se hvad du mener, måtte lige google den engang, jeg forvekslede den med en anden race.. den minder lidt om en blodhound i hovede gør den ikk? den jeg fant havde tigerstriber MEGA FLOT!!!

• #267   27. sep 2011 hehe, smag og behag.. jeg sys den er fin, men jeg er også solgt lige meget hvad det er for en hund hvis den har striber, er tan eller har blå øjne.. Mine svagheder.. Sjovt jeg aldrig har haft en hund med nogle af disse ting, men så har jeg noget at drømme om smiley Ja, når den skal fungere som mere end bare en familie hund kan jeg godt se den er ideel for jer smiley Hun skal jo ikke være bange for at være derhjemme..

• #269   27. sep 2011 Uhh ha nej, det skal du ikke sige.. jeg hænger mig desværre i små skønhedsfejl et eks. da vi var ude for at se Diego's kuld første gang, blev jeg overfaldet og forfulgt af den ene tævehvalp (hun havde valgt mig) men jeg sys at hun havde for meget mellem rum mellem øjnene så hende ville jeg ikke ha, nææh jeg valgt så den hvalp der var næst størst og som skulle se os an længst tid før han ville hilse.. *Dumt valg* tjah måske i nogle øjne, jeg har fået mig en hund som jeg kan arbejde med og få han adfærd på plads.. lige en hund efter mit hoved.. smiley Men alt hvad der har striber, er tan eller har blå øjne som jeg nævnte før, kan jeg ikke modstå smiley

• #270   27. sep 2011 næsten helt sort? det ser man da ikke så tit gør man?

• #274   28. sep 2011 Stædig aka Krumme - Hun er godt nok flot!!! Har aldrig set dem så mørke før!! Wow smiley Så kan jeg altså godt forstå i gerne vil have fat i sådan én !! smiley Bliver da også lige nød til at vise dem til manden når han kommer hjem, han er normalt ikke til box'er eller det der ligner, men tror nu de tøser her vil falde i hans smag smiley HiHi så kan det være vi også ender med box'er i stedet for Beauceron'wn smiley eller en af hver måske smiley smiley :S

• #275   28. sep 2011 *DE er godt nok flotte*

Kommentér på:
Korrekt racevurdering i 25% af tilfældene

Annonce