Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mest lydige race?
  • #1   28. sep 2011 Hyrdehundene og labben...

Belgisk hyrdehund, schæfer, border collie, aussie
    labrador

• #2   28. sep 2011 Rottweiler, dobermann og boxer er heller ikke helt dumme.. Samt riesen schnauzer..

men vil man i toppen er det bedste bud nok malinois ( belgisk hyrde )

• #4   28. sep 2011 Top 5. Border Collie, Pudlen, Golden retriever, Schæfer, Dobermann

• #5   28. sep 2011 Hvilken type lydighed?

I IPO er de færreste border collier meget bevendt.

I agility er de færreste mallenois meget bevendt.

Osv. osv.

• #6   28. sep 2011 Det er vist dem der er de klogeste, om de så også er de mest lydige kan jo debateres.

• #7   28. sep 2011 følger lige med

• #8   28. sep 2011 Louise: Når TS skriver "Bedst til lydighed" så formoder jeg ikke at TS mener hverken agility eller IPO... Men der imod.. Lydighed, som i LP programmet eller DcH programmet..

• #9   28. sep 2011 Lydighedslandsholdet består hvis ikke kun så næsten kun af border collies.

• #10   28. sep 2011 Louise - hvorfor skulle en malinois ik være meget bevendt til agility?? Den er lynende hurtig, smidig og adræt og samtidig super intelligent og lærenem :O)

Når nu de andre belgier ka bruges, og endda klare sig ganske godt, så ka en malle skam også ;O) Grunden til at den ik ses til ag, lp, rally osv er nok at det er en brugshund avlet til politiarbejde, og derfor træner de fleste nok IPO el.lign. med deres malle :O))

• #11   28. sep 2011 Dalmatiner smiley

• #12   28. sep 2011 Helt klart en SHIBA.

''SIT'' - Hvorfor det?

''STÅ'' - Hvorfor nu det?

''PLADS'' - Hvad får jeg udaf det?

''DÆK'' - Jeg vil først se dig gøre det?...for gider ikke at blive beskidt og kold på maven uden grund.

• #13   28. sep 2011 mine Welsh corgi pembroke er helt sikkert de klogeste, og mest inteligente hunde der findes.

• #15   28. sep 2011 Det modsatte af en miniature bullterrier smiley

• #16   28. sep 2011 jeg har hørt at rottweileren skulle være kanon god, under de rigtig omstændigheder..

• #17   28. sep 2011 /forudsætninger

• #18   28. sep 2011 Anne - det kommer vist an på hvilken type labrador du kigger på.

Vores labrador formel 1 har uhyggelig meget drift, udholdenhed og fart!

vi kan blive enige om det du siger ved den gammeldags type labrador.

Men vores som er rene engelske linjer passer på ingen måde med det du siger, udover madglæden smiley

• #19   28. sep 2011 Anne - det kommer vist an på hvilken type labrador du kigger på.

Vores labrador formel 1 har uhyggelig meget drift, udholdenhed og fart!

vi kan blive enige om det du siger ved den gammeldags type labrador.

Men vores som er rene engelske linjer passer på ingen måde med det du siger, udover madglæden smiley

• #21   28. sep 2011 Fatter så ikke hvis nogen vælger at købe en malinois og kun træne LP lydighed med den .. det svarer til at købe en Ferrari og kun bruge de 3. af gearene ..

• #23   28. sep 2011 Martine - netop, og derfor ser man dem ik i de sportsgrene smiley Men det er jo ik ensbetydende med at de ik ka det - de ka bare meget mere ;O)

• #24   28. sep 2011 Anne

100% enig, men der bliver spurgt specifikt ind til lydighed, og til det formål rammer listen ret godt.

• #25   28. sep 2011 Tusind tak for en masse gode svar! smiley

• #28   29. sep 2011 Jeg synes man har en tendens til at tænke Lydig=intelligent så jo nemmere hunden er at træne og lærer forskellige ting jo klogere er hunden, og mine oplevelser viser at det ikke altid hænger sammen.
    Hvad er intelligens? er det at lærer kommandoer udenad og aflyden dem på sekundet?

Undskyld til TS for OT.

• #30   29. sep 2011 Maj-Britt: ja hvem er det lige der er klog:)

• #31   29. sep 2011 Hvis man tillægger hundene menneskelige egenskaber, så kan jeg godt se at det kan virke en anelse halvdumt som den sheltie gebærder sig.

Men at sige at en hund er klogere fordi den ikke vil samarbejde - det har jeg nu aldrig rigtigt forstået ?
    Hvis man kører det over på mennesker - ville man så sige det samme, om en asocial person, der kun ville hvad h*an selv ville, og iøvrigt var 100% ligeglad med sine omgivelser ?

Iøvrigt - nogle sløve mynder du har haft, Maj-Britt .. min brors Frontrunner løber da gladeligt efter en bold / en pind ligeså mange gange du gider kaste den smiley

• #33   29. sep 2011 Mange af de hunde mange vil anse som de mest lydige, udføre jo de kommandoer de er blevet lært, det jeg mener er intelligens er når hunden selv kan løse et problem (udfordring) på egen pote uden kommandoer fra fører.

• #35   29. sep 2011 Maj-Britt: jeg mener heller ikke at hvis hunden ikke gider løse et bestemt problem, grundet at belønningen ikke motivere, så er den ikke klog. Men at hvis hunden selvstændigt kan løse et "problem" uden at den først skal lærer nogle kommandoer og guides til at løse problemet, så må den da være intelligent.

Jeg har haft lab bla. og border collie der har været nemme at træne og som da har været intelligente, men havde en alaskan husky bla. tæve på et tidspunkt og hende trænede jeg da også og hun blev da god nok men det blev aldrig supert og stabilt for hun gjorde det kun når hun gad, godbidder og mad i det hele taget var ikke noget der motiverede hende.
    Men denne tæve er den mest intelligente hund jeg har mødt, hun kunne klare sig selv, læste de problemer hun mødte uden problemer og uden hjælp, det er svært at beskrive men hun var lynende intelligent meget mere end min border.

• #37   29. sep 2011 De meget lærenemme racer er jo også skabt til at kunne arbejde selvstændigt og tænke selv. Borderen f.eks. Er jo skabt til at arbejde alene på store afstande og selv løse problemer, men samtidig er den skabt til at samarbejde og hvis du så f.eks. Kun træner lydighed med den bliver den nemt uselvstændig. Men tro mig ved fårene kan de sagtens tænke selv og tager langt fra alle kommandoer for gode varer:o))

• #39   29. sep 2011 Hehe eller også er førerne for langsomme;o))
    Nej jeg syntes det er svært at måle intelligens på hunde, for de er jo skabt til forskellige formål og derfor kloge på forskellige områder(lyder meget pædagogisk korrekt ikke;o))

• #41   29. sep 2011 Præcis Hanne *LooL*

• #42   29. sep 2011 <i>Det handler jo hverken om klogskab, lydighed, intelligens, em om raceegenskaber, hvad de er avlet til, og det behøver jeg slet ikke fortælle dig, for det ved du nemlig godt :-))</i>

smiley

• Pia m
    Pia m Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 104
    #43   30. sep 2011 hægter mig lige på jeg har selv en han schæfer på 3 år en utolig dejlig hund.han er nem hvad lydighed ang. og meget nem at træne, men man skal tænke på at en schæfer er en arbejdshund der kræver meget opmærksomhed, og gerne skal have små opgaver hver dag,ellers bliver de urolige og kan virke stressede. så er man ikke til det skal man ikke vælge en schæfer.

• #44   30. sep 2011 Pia - har det ik også meget med individet at gøre og ik kun racen??

Nu har vi en lille malle-pige på 5 måneder, og hun stresser ik selvom hun ik bliver trænet hver dag... Hundene er så kun alene meget lidt og med os så ofte som det ka lade sig gøre smiley Så nogle dage står den på ren afslapning, andre dage er det oplevelser og igen andre dage træning...
    Vores miniature bull terrier har langt lettere til stress grundet for lidt opmærksomhed - Hazel stresser ik over nye oplevelser, men fx hvis jeg ik har trænet med hende en uge eller har fået lidt mindre opmærksomhed i nogle dage...

Og mallen er jo ellers uden tvivl den der kræver mest - men hun stresser altså ikke selvom hun ik proppes med træning smiley

• #45   30. sep 2011 *Michélle aka Fie *

Det nytter jo ikke noget, at en konkurrencehund stresser hele tiden. Så kan den jo ikke fyre den af på en konkurrencebane.

• #46   30. sep 2011 5 måneder er heller ikke så gammel, mine Belgiere er først begyndt at kravle på væggen under og efter lømmelalderen, men som Martine siger, så er det jo også meningen at de skal være i stand til at slappe af.

• #47   30. sep 2011 Ingen af vores maller kravler nogen steder - de er langt roligere indendørs end mine schæferhunde nogensinde var det.

• #49   30. sep 2011 Som Martine skriver er det misforstået at de meget aktive racer stresser og kravler på væggene, medmindre de selvfølgelig er meget understimuleret. Jeg starter med at lære mine hunde at slappe af og de kan gå meget længe uden at lave noget, det handler om opdragelse

• #50   30. sep 2011 Charlotte - det var lidt derhen jeg ville; du siger det bare meget bedre :O) Nemlig at aktive racer ikke nødvendigvis er lig med en tikkende stress-bombe...

Martine - nej selvfølgelig ikke smiley Men en understimuleret malle ka vel godt stresse?

Jeg synes bare folk herinde har en tendens til at få det til at lyde som om maller er sindsygt aktive og ska trænes flere timer dagligt for at fungere... Men det er ik min oplevelse af Asti (omend vi kun har haft hende i kort tid og hun stadig er ung), og ej heller hvad vi er blevet fortalt af race-kendere... Vi er derimod blevet rådet til ikke at gå for hurtigt frem med træningen, men tage det stille og roligt - der er tid nok :O)

• Pia m
    Pia m Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 104
    #51   30. sep 2011 der forskel på racer men ham jeg har er der godt nok gå i. han kan sagtens slappe af men ikke forlangtid af gangen. han er også kun 3 år

• #52   30. sep 2011 Stilletid bliver også indøvet her fra en tidlig alder. Det er noget jeg har lært at gøre ud fra bitter erfaring. smiley

Og nej, en velstimuleret hund kravler ikke på væggen og vi kan også sagtens tage et par sygedage uden der sker noget ved det, meeen mere end det og så vil jeg indrømme at kravleriet begynder. Det er dog ikke værre end at det kan løses ved lige at brænde maksimalt krudt af en 20 minutter. Indtil mine hunde blev de her 5-6 måneder gamle havde de dog ikke hvad jeg ville betegne som et aktivitetsbehov ud over det sædvanlige.

Angående lydighed, så vil jeg sige at Lia er lydig og lærer ret hurtigt, dog ikke så hurtigt som min Tervueren gjorde. Jeg vil gerne indrømme at det nok er nemmere med en hyrdehunderace, men lydighed er jo stadigvæk ikke noget der kommer af sig selv. smiley

• #53   30. sep 2011 <i>Martine - nej selvfølgelig ikke smiley Men en understimuleret malle ka vel godt stresse?</i>

Det tror jeg bestemt den kan - det tror jeg omvendt at alle racer kan smiley

Nej, jeg gav dig faktisk ret, og forklarede bare at - som du selv skriver - det er helt forkert at tro, at maller ikke bestiller andet end at spæne rundt 24/7, men faktisk er ret rolige når de er indendørs. Det var ihvertfald en ting, der overraskede mig lidt kan jeg huske.

Men igen .. en god konkurrencehund (arbejdshund i det hele taget) er jo den, der evner at tage den med ro når den ikke er på "job".

• #54   30. sep 2011 Det er så bare mig der ik helt fangede pointen i dit indlæg smiley

Det har også overrasket mig at de er så rolige indendørs - selvfølgelig er Asti legesyg som enhver anden hvalp, men ik udover det sædvanlige :O)
    En anden ting der overraskede mig ved mødet med racen var, hvor menneskeglade de er og hvor kælen en race det er :O)

Kommentér på:
Mest lydige race?

Annonce