Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tervuren vs. Malle
  • #2   21. jan 2012 Og så enkelt kunne det siges ;))))

• #3   21. jan 2012 super tak. det var også hvad jeg sagde til min mor, smiley

men er de to udspring af en race? liiidt ligesom grå schæfer og sort/gul?

• #4   21. jan 2012 Hvordan ligger Groenendael'en så vs. mallen og tervueren??
    Er bare lidt nysgerrig... Jeg ku jo risikere at blive klogere :o)

• #6   21. jan 2012 Krumme -

Nej, det er ikke rigtigt. Groenendalen er bedre både arbejdsmæssigt og også rent mentalt end terveueren ...

• #9   21. jan 2012 Heidi - det er begge belgiske hyrdehunde; de har samme FCI nr. og standard... Men avlen af de to er som skrevet gået i vidt forskellige retninger; mallen opdrættes normalt (der er nogle der avler udstillingsmaller) efter egenskaber, hvorimod de tre andre varianter vidst mere opdrættes efter udseende..

Martine - Er brugstervueren eller tervueren fra mallekuld ikke egnede til IPO eller anden brugssport?
    Ren nysgerrighed smiley

• #10   21. jan 2012 Krumme -

Som jeg ser det har de valgt rigtigt når valget stod mellem de to racer .. dommere i udstillingsringen har fået påbud om at de skal holde ekstra øje med terveuren og deres opførsel grundet at racen er blevet for dårlig rent mentalt.
    Så det er ikke noget dårligt valg de er endt med smiley

Michelle -

Definer "egnet" smiley

• #13   21. jan 2012 Holtevejen -

"For længst" ? Det er ikke to måneder siden jeg læste det på DKK´s hjemmeside ..

• #14   21. jan 2012 Martine - hehe, jaaaa... smiley Jeg tænker at den må være mere egnet end gennemsnittet af hunde - og vel også bedre egnet end groenendael'en?

Egnet må vel være at den kan bestå en IPO prøve... I mine øjne er Asti fx egnet til sporten (at hendes ejere så halter efter er en anden sag.. ), det ville derimod være dumt at anskaffe en mini bull, hvis det er IPO man gerne vil smiley Man ska i hvert fald være ualmindeligt heldig og dygtig smiley

• #15   21. jan 2012 Michelle

På den måde smiley Jo, så kan man godt sige at en brugsterv er egnet smiley

• #16   21. jan 2012 Mht til påbudet til udstillingsdommerne, så er det fjernet - det skete på et møde i august sidste år..

• #17   21. jan 2012 Team Glarbo

Terv og groenen er seriøst ringere arbejdsmæssigt end en udstillings-schæfer .. I kid you not !

• #18   21. jan 2012 Michelle -

Hmm .. så må det være længere siden jeg læste det, my mistake. Hvorfor blev det fjernet ?

• #21   21. jan 2012 Holtevejen

Helt og aldeles ekspert ???? Hvem er det da ?

Jeg skriver at mine erfaringer med de to racer er, at terven er mere nervøs og dårligere arbejdsmæssigt end groenen .. det behøver man da ikke at eje 17 eksemplarer af hver race af ???

• #22   21. jan 2012 Team Glarbo -

Nope - en hund med så ringe et væsen og brugsegenskaber kan aldrig komme igennem en ipo prøve .. utroligt at tænke på at udstilling igen-igen-igen har smadret to ellers gode racer ...

• #23   21. jan 2012 Martine - som ny i den verden, ville det da have været lettere at arbejde med en brugstervueren end en malle?

Team - det er vel lidt ligesom at en dygtig handler også ka skjule visse fejl hos en showhund, og dermed nogle gange endda nå længere end en uerfaren med en bedre hund..

• #25   21. jan 2012 Michelle -

Seriøst, DET kan jeg ikke svare dig på smiley

Krumme -

Sålænge de bare er tilfredse så er det jo 100% ligegyldig med hvad andre tænker smiley

• #26   21. jan 2012 Martine - jeg ved ik hvorfor det er fjernet.. Det er helt tilfældigt at jeg forleden så det på sbh's hjemmeside.. Og endnu mere tilfældigt at jeg ku huske det smiley

Super ærgeligt at udstilling har den effekt på racerne... Egentlig er jeg imod at man har fjernet udstillingskravet i DKK - men lige netop for brugsracerne er det super.. Hvad f*nden skulle en malle vises på en udstilling for?
    Men for min anden race er det rigtig skidt...

• #27   21. jan 2012 Michelle

Okay .. er bare nysgerrig over hvorfor det er fjernet igen, for når det ikke var der længere end tilfældet er, så virker det jo som om det var en fejl at de i det hele taget indførte det tiltag ...

• #28   21. jan 2012 Som de andre har sagt er der stor forskel. De har været stort set samme race, men avlen er gået i vidt forskellige retninger, desværre. Der er nogle ganske få kenneler rundt om i Europa, der producerer brugs Tervueren og Groenendael, men selv de har svært ved at hamle op med Malinois når det kommer til IPO.

Jeg skal ikke sige om det er Groenendael eller Tervueren der er mest mentalt stærke, min personlige erfaring efter at have haft en af hver, er at min Tervueren var meget hård og kørte vanvittigt højt i drift (træneren på politihundeskolen mente hun skulle "knækkes"), mens Lia er en blød lille fis med en god arbejdsmoral. Der er en kæmpe forskel mellem min første hund og Lia, så meget at de kunne have været vidt forskellige racer.

Nu er jeg ikke interesseret i IPO, men min Tervueren kunne sandsynligvis have fulgt med et godt stykke af vejen. Lia er total uegnet for hun trækker sig så snart hun bliver presset (dog ikke af andre hunde eller dyr, kun mennesker). Der er ikke meget ved en IPO hund, der siger "undskyld" så snart man siger BØV til den. Agility og lydighed er dog ikke noget problem for hende.

Men det kommer nok også i høj grad an på linierne. Man skal virkelig se sig for når man køber Tervueren eller Groenendael, for der er en grund til at de har fået et så dårligt ry. Får man en god hvalp, så får man også en god, velafbalanceret hund, der kan taget noget pres, men man skal ikke satse på at det er en man når i tops med i IPO og lign.

• #29   21. jan 2012 Martine - her troede jeg ellers du skulle være mit brugs-orakel ;O)

Jeg har nu heller ingen intentioner om at skifte Asti ud - er ovenud tilfreds med hende, hun er en skøn skøn hund, og hun har virkelig taget mig med storm :O)
    Vi har dog stadig meget at lære - så hun træner os lidt hver dag smiley

• #30   21. jan 2012 M.I

Tak for forklaring fra en "insider" smiley

Ved du så hvorfor det påbud blev fjernet igen ?

• #31   21. jan 2012 Michelle -

Min brugsmæssige erfaring strækker sig til malle og schæferhund .. og så de andre racer,, der sniger sig forbi til træning med jævne mellemrum smiley

Jeg har set brugsterver til IPO VM .. de var langhårede smiley

Men - de folk, der køber terv og groenen køber jo heller ikke hund til IPO, det skal lige med smiley

• #32   21. jan 2012 Jeg var faktisk slet ikke klar over at der var kommet et påbud og at det nu er fjernet igen, men jeg kan forestille mig at det er fordi det i forvejen allerede er en diskvalificerende fejl hvis hunden er sky eller aggressiv?

• #33   21. jan 2012 M.I

Men det var kun hos terven .. ikke groenen eller laeken .. eller mallen for den sags skyld.

Men skidt nu med det smiley

• #34   21. jan 2012 Jamen det kan udmærket godt være fordi problemet er størst ved Tervueren og jeg så bare var heldig med min hund. Jeg ved at hendes kuldsøskende også var nogle meget hårde hunde, så det har sandsynligvis været linierne.

Det skal så også siges at jeg bevidst gik efter en blødere hund denne gang, fordi pyyyyha, min første tæve var en ordentlig mundfuld, men jeg så skød lige lidt over målet, fordi Lia er en anelse for blød, dog ikke så meget at det gør noget overhovedet, men havde jeg taget en af hendes kuldsøskende der havde nogle andre "dominans" scorer i hvalpetesten, så havde jeg nok også stået med en hårdere hund. smiley

Laeken har ikke de store problemer så vidt jeg ved. Ud fra det jeg kender til dem, så er det den af de 4 varianter, der har forandret sig mindst temperamentsmæssigt.

Og ja, ville jeg have en IPO hund, så havde jeg købt en Malinois - eller forsøgt mig med en af brugslinierne sydfra. smiley

• #35   21. jan 2012 Laekenois er den sidste variant af de Belgiske Hyrdehunde:

http://www.cescc-armissan.fr/images/Berger-belge.jpg

Fra venstre mod højre: Malinois, Laekenois, Tervueren og Groenendael

• #36   21. jan 2012 Nej, den er helt sig selv. smiley

I modsætning til de andre tre varianter skulle laekenois mest have været brugt til at vogte over hvidt linned der var hængt til tørre, og nogle siger at det er derfor den er lysere end de andre. Den skulle også af den grund oprindelig have været skarpere og mere vogtende end de tre andre varianter.

• #37   21. jan 2012 Nej, de har stået lidt for sig selv, sandsynligvis fordi de ikke er så populære som de tre andre. Og der er ikke ret mange af dem. De eneste jeg har set har været til Belgier Træf. Jeg er selv lidt forelsket i dem, men min mand synes de ligner et får. smiley

De fleste belgiere er vagthunde, selvom man måske ikke lige umiddelbart skulle tro det, men de er avlet til at hyrde, vogte og tage sagen i egen hånd hvis der var en, som prøvede at snuppe et får. Det er derfor ret vigtigt at lære sin Belgier, også ens Tervueren og Groenendael, at postbuddet godt må være der, og at det er okay at folk dasker til dens ejer for sjov osv. smiley

• #38   21. jan 2012 Team - nej for brugsracerne er udstillinger blot en hæmsko, men for en race som miniature bull terrier der synes jeg det er vigtigt - racen har i forvejen problemer med manglende type, og det forestiller jeg mig ikke løst ved at droppe udstillingskravet..
    Dog kan en udstilling aldrig stå alene - det vigtigste må jo alt andet lige være at hunde er mentalt og fysisk sunde smiley

Martine - jeg ka desværre ikke finde noget om påbuddet (el fjerneslsen af det) på DKK's hjemmeside.. det kunne ellers være spændende at vide hvad der lå til grund for ændringen..

• #39   21. jan 2012 Jeg kunne rigtig godt tænke mig at der kom en eller anden form for brugsprøvekrav på Tervueren og Groenendael. Ikke at jeg mener de skal op på niveau med Malinois brugslinierne, men for at hele avlen kommer op på højde med racestandarden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #40   22. jan 2012 De fleste Tervuren jeg har mødt har været gode hunde som de fleste aktive mennesker, der gider at træne lidt ville kunne få gavn af.Måske jeg har været heldig men efter hvad jeg har oplevet, er det blevet til det bedre i forhold til det ry de med rette har fået.Syntes generelt at det ved alle de Belgiske er problemmer med hunde der er nervøse for fremmede,børn,andre hunde,for skarpe,osv.En hund der vinder en udstilling eller klarer sig godt til ipo vil langt de fleste gange ind gå i avlen alene af den grund og der mener jeg godt at man kunne forvente lidt mere.Der vil altid være købere der ikke vil stille større krav af en hund en det nævnte og så er det svært at komme det til livs.

• #42   22. jan 2012 Max

Nu tager jeg udgangspunkt i mallen, for jeg synes seriøst at mallen minder nogenlunde ligeså meget om terv og groenen, som en chihuahua minder om en airedale terrier .. så derfor taler jeg malinois lige her.

Du taler om en top-tunet brugshund, som kan indgå i alt den slags arbejde som den bliver bedt om at udføre - og den er ovenikøbet brilliant til at udføre det.

En race, der ikke slås med de store sundhedsmæssige problemer .. hvad er det du vil "komme til livs" ?

• #43   22. jan 2012 har mødt flerre af de 3 nævent raser den mest nervøse er som krumme siger Tervuren,kenner opdrætter af de nævnte raser ,det er hunde der tripper rundt helle tiden ,kenner nogle der har maller de træner ph med dem,de lider også meget af Elepsi ,der er er stor avler af dem på sjæland de har op til flerre kuld om året ,

• #44   22. jan 2012 <i>de lider også meget af Elepsi ,der er er stor avler af dem på sjæland de har op til flerre kuld om året.</i>

Hvem lider meget at epilepsi =
    Og der er flere avlere på sjælland der har op til flere kuld om året .. og ?

• #45   22. jan 2012 - Martine -
    Nu kender jeg de samme Tervueren og Groenendal som
    laika R , ved ikke hvordan man ud fra de par stykker kan vide det er tervueren der er den mest nevøse . Min erfaring er ( har haft Tervueren siden 1994 ) er at de to varianter er meget ens . Til brugsarbejde ville jeg vælge en Malle men det er ikke lige meget hvor fra .

• #46   22. jan 2012 susanne -

Jeg har ikke patent på sandheden smiley

Jeg har bare endnu til gode at møde en terveuren (ikke af brugslinier) som ikke er nervøs og uligevægtig i dens temperament.
    Jeg var engang ude at se på hvalpe hos en terv-opdrætter - seriøst, jeg kan ikke huske hvad vedkommende hed - men valgte hvalpene fra, fordi de voksne hunde hun havde var så elendige i deres opførsel.

Moderen til hvalpene kom ind i køkkenet hvor jeg sad - for frem og bed mig i armen, hvorefter hun forsvandt ud af døren med rejst pels fra hoved til hale, højt gøende .. wauw !

Den eneste terv jeg har set som jeg har syntes om var fra Lundin Loyality .. og det er jo brugsmodeller, der bliver lavet der.

Og nu bliver jeg nysgerrig .. hvor ville du <i>ikke</i> vælge malle fra ?

• #47   22. jan 2012 susanne -

Og lige et tillægsspørgsmål .. hvorfor tror du så at det kun var terven som fik påbud ? Og ikke groenen ? Hvis de nu er så ens som du skriver.

• #49   22. jan 2012 det du jo ikke om jeg gør men det er da ikke så mange år siden jeg var ved at blive bidt af en som selv tog kontakt til mig ,

• #50   22. jan 2012 laika R

<b>det du jo ikke om jeg gør</b>

Undskyld men jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du skriver her ?

• #51   22. jan 2012 - Martine -
    Det jeg tænkte på hvis det var til brugsarbejde så ville jeg nok ikke vælge en fra Isells , selvom hendes hunde ikke fejler noget . Den Terv-opdrætter havde jeg heller ikke købt hund hos . jeg har så en anden oplevelse , hos opdrætteren til den Terv. jeg har nu, kan man gå ind som vild fremmed uden problemmer også den tæve der havde hvalpe var der ikke problemmer med . Jeg kunne sætte mig ned ved hvalpene og røre ved dem selvom hunden ikke kendte mig .

• #52   22. jan 2012 - Martine -
    Påbudet undrede også mig netop fordi at jeg ikke synes der er forskel , så ved ikke hvorfor det lige var tervuerern det gjalt

• #53   22. jan 2012 susanne W

Tak for svaret - er helt enig mht Isell.

Jeg må også indrømme at jeg var chokeret over hvor elendige de hunde fra hendes kennel var - og det var jo allerede gået i hvalpene. Højt gøende med rejste børster på hele ryggen og bakkende væk når man forsøgte at tage kontakt. De var såvidt jeg husker 12 uger .. stakkels hvalpe et eller andet sted.

Og desværre er min oplevelse af terven bare ikke blevet bedre gennem årene og de eksemplarer jeg har mødt.

Til VM i Belgien i sommer var de eneste hunde, der lavede udfald imod min da også terver .. usikre, nervøse, gøende .. til præmieoverrækkelsen kunne man se hele IPO-holdet fra Danmark helt nede bagved, fordi der var en vanvittig terv, der overhovedet ikke kunne opføre sig normalt.

Og man siger jo ellers, at det er mallen der er skrupskør - men i terven har den godt nok fundet sin overmand ...

• #54   22. jan 2012 der skulle stå hun ved jo hvem jeg hendviser til da jeg kenner flerre af den rase også oppe nord på har trænet med flerre af dem hos ph,i Grenå selv nogle af trænerne havde dem ,kom af med det på grund af de ikke kunne stole på dem,ved også flerre rottweiler folk har haft dem ,

• #55   22. jan 2012 susanne -

Det kunne egentlig være ret interessant at finde ud af det med påbuddet ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#56   22. jan 2012 Ingen tvivl om at en Malle er en god brugs hund og nok også den bedste.Der hvor jeg mener at det halter er at der er del der for mig at se er for skarpe og lettere utilregnelige.At en hund er en dygtig arbejds hund er fint, men den skal også kunne begå sig uden for en trænings bane.Har mødt flere som jeg aldrig ville have mine finger i nærheden af og aldrig turde lade være i nærheden af børn eller min hund for den sags skyld.Det kan være godt nok for nogen men jeg finder en sådan hund for mangel fuld.Er min personlige holdning og måske har jeg været uheldig.Har også mødt Maller som er som jeg ønsker en hund og der er syntes jeg der en stor forskel på dem og de først nævnte.Er godt klar over at der i en hver race vil være hunde der falder uheldigt ud men er min overbevisning at ved brugshund bliver en sådan ikke skilt ud fra avlen så hurtigt som ved andre racer, hvis den ellers er en god arbeds hund

• #57   22. jan 2012 laika -

Hvad var det de ikke kunne stole på mht mallerne ?

Jeg synes man er overordentlig naiv hvis man køber en malinois og forventer at man får en hund, som kan gå i spænd med alt.

Det er en højpotent og let-antændelig hund - den reagerer vanvittigt hurtigt - den skifter imellem driftstemninger hurtigere end .. ja, ved ikke hvad ..

Så nej, det er ikke en hr og fru leverpostej model .. så er der andre racer, der ligger lige for.

Jeg kender også rotte-folk, der er skiftet over til maller .. grundet brugsegenskaberne som ikke er tilstede i rotten på heeelt samme måde - og hos nogle er det gået rigtigt godt, hos andre knapt så hensigtsmæssigt.

• #58   22. jan 2012 Max H -

Ja, der er jeg så ikke enig.

Jeg er fuldstændig ligeglad med, om den kan begå sig uden for træningspladsen. Jeg har købt mine to efter at de skal fyre den max af på en træningsplads - om de kan lide fremmede, børn, andre hunde, katte osv osv .. tja, det er for mig ligegyldigt.

Jeg synes man bør respektere racernes forskellighed - en fila skal jo heller ikke acceptere fremmede, den har det man kalder "Ojeriza", som er stærk modvilje / mistro mod fremmede (også børn), og hvorfor ikke bare lade den være på den måde ?
    Det kræver naturligvis, at en ejer af denne race er sit ansvar bevidst - men så er det jo heller ikke noget problem.

Mallen er ikke for alle - og hvis man ikke kan lide en turbo-fræsende-lettere-vanvittig-osv osv hund - så vælg en anden race. Lad være med at avle efter at hunden skal være "sød og omgængelig" i alle henseender - lad den nu bare være den fantastiske brugs-formel-etter den er smiley

• #59   22. jan 2012 Og lige for at lette forståelsen - jeg har bestemt også mødt et par stykker som jeg ikke havde lyst til at stikke snitterne ned til .. blandt andet min yngste malles far og mor smiley

• #60   22. jan 2012 - Martine -
    Jeg ville også gerne vide hvorfor .
    En skam du ikke har mødt min gamle Terv. ( han døde for 5 år siden ) . Ham trænede jeg IPO med , han var bestemt hverken nervøs eller blød . Den eneste grund til at vi aldrig tog en prøve var at min samlever på det tidspunkt fik kræft og så var der ikke overskud til trænning .

• #61   22. jan 2012 susanne W

Jamen de gode terver findes da .. det er jeg sikker på. Jeg har bare aldrig stødt ind i dem endnu. Andet end altså den han fra Lundin Loyality som stillede til IPO-DM for et par år siden. Han var en helt ok hund smiley

• #62   22. jan 2012 Angående Belgiere og epilepsi, så var der en stor epilepsi undersøgelse for nogle år siden, hvor rigtig mange opdrætterne virkelig gjorde et stort arbejde med at indrapportere hvilke hunde og hvalpe der havde epilepsi, for at kunne finde de linier hvor problemet var størst, og efter undersøgelsens resultater kom frem var der også mange, der sendte brev ud til gamle hvalpekøbere om at deres hund ikke skulle indgå i avl.

Jeg ved også at der var nogle Groenendael kenneler, der udskiftede deres avlsdyr fuldstændig og der var på et tidspunkt da jeg begyndte at kigge efter hvalpe herhjemme et hul i opdrættet pga. den udskiftning, da hundene af de nyimporterede linier ikke var gamle nok til at indgå i avlen.

Nu holdte jeg så kun øje med Tervueren og Groenendael, hvor problemet var størst ved Groenendael, og jeg mener at Malinois var en af de sundeste mht. epilepsi, men I må ikke hænge mig op på det, fordi det var ikke Malinois jeg lige havde kig på. smiley

• #63   22. jan 2012 Mht. at hundene tripper rundt hele tiden, det er meget normalt for en Belgier at den helst skal holde øje med sine omgivelser og står og kigger rundt og "stepper", og ikke nødvendigvis et tegn på at hunden er nervøs.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#64   22. jan 2012 Nej, en Malle er ikke for alle der er vi enige.Men når du siger at racen skal have lov at have sit sær præg er jeg lidt i tvivl.At det skulle hører under racen at de er for skarpe over for mennesker er jeg bare ikke enig i.Det kan lade sig gøre at avle en Malle som både kan give den gas,være vagtsom og tilgængelig.Det syntes jeg, skulle være det man stiler efter og ikke i den anden grøft.Nu er det jo ikke alle der træner på så højt plan som dig og for de mennesker er det ikke nok at hunden er en god arbejds hund.Syntes det ville være en skam at det til sidst, kun vil være muligt for de bedste hunde fører at få gavn af en så skøn race.

• #65   22. jan 2012 M. I
    Epilepsi undersøgelsen er stadig igang og man prøver at finde genet på den arvelige epilepsi . http://belgian-epilepsy.dk/

• #66   22. jan 2012 Max H -

Hvorfor skal mallen være for alle ? Hvorfor ikke bevare dens imponerende egenskaber istedet for at lave den til allemandshund ?
    Der er over 300 racer at tage af - jeg forstår ikke denne trang til ensrettethed.

Og iøvrigt - sådan en som min den ældste ville en ny hundefører sagtens have kunnet magte. Han ejer ikke dominans i sig (undtagen i hans C arbejde) er omgængelig, har en fornuftig omgang med andre hunde (indenfor rimelighedens grænser naturligvis) og er så social, at blev han mere social flyttede han nok ind til naboen smiley

Så ikke alle maller er sære ..

Men til det du skriver her : <i>Nu er det jo ikke alle der træner på så højt plan som dig</i> - nej, det er rigtigt - og så er der mange andre racer de kan vælge ..

M.I

Jeg har hørt det samme mht mallen og epilepsi .. så tror du har ret.

Alfist -

Lundin Loyality ville jeg sige .. men det er jeg ikke sikker på at repræsentanterne for de to andre belgier-varianter i tråden vil give mig ret i ?

• #67   22. jan 2012 susanne W: Det lyder godt. Det er et stykke tid siden jeg var inden på siden. Sidst jeg var det havde jeg indtrykket af at der var lidt af en pause. smiley

• #69   22. jan 2012 Krumme
    Kan kun give dig ret
    Tervueren der er nogenlunde i hovedet og som kan arbejde bare en smule? Herhjemme er der kun Lundin Loyality . Nogenlunde i hovedet er der mange der er men til brugssarbejde så er det der .
    Det ville da glæde mig hvis Mallen er sluppet for EPI i større grad men nu har jeg set så meget tys tys om det , så er lidt skeptisk .

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#71   22. jan 2012 Hvor har jeg skrevet at en Malle skal være for alle?Skriver netop at jeg er enig i at den ikke er, men det har du måske over set?Skal jeg forstå på dig at det kun er de aller bedste hunde fører der egner sig til en Malle, pga at de er ligeglad med hvordan den er så længe de laver resultater?En Malle er ikke og skal ikke være som en Fila, som du samligner den med i forhold til skarphed.Den skal være nervefast og kunne skelne imellem hvad der er en reel farer og hvad der ikke er.En hund der bider pga en for hurtig bevægelse eller en der vil snakke med den, er i min verden et resultat af dårlig avl og så kan den vinde nok så mange pokaler.Hvis det er den holdning der er gældende i henhold til en hunds væsen syntes jeg faktisk at det er at ligestille med de der avler på hunde, der bider alt og alle for at de kan se flot ud i en udstillings ring

• #72   22. jan 2012 Da mallen ikke er med i undersøgelsen vedr epilepsi må man vel næsten gå udfra at det er fordi de ikke er ramt...

Laika - jeg forstår ikke hvor du vil hen med din udtalelse om at der skulle være en storavler på sjælland?

Jeg er også helt enig i at mallen skal bevares som den fantastiske brugshund den er - ingen grund til at ødelægge den som det er gjort med labben, fordi hr og fru danmark også vil have sådan en...

Det er dog muligt at eje en selvom man ikke træner på så højt et plan som Martine - Astis mor, Gacia, er til dagligt familiehund i Norge.. Hun træner desværre ik IPO længere grundet en skade, men er stadig en dejlig, velfungerende hund smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#73   22. jan 2012 Krumme:Hvor ser du nogen skrive at en hund ikke må sparke røv?Det jeg skriver er at jeg ud over en brugshund har drifter forventer at den er rask oven i hovedet men det mener du måske er for meget forlangt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#74   22. jan 2012 Jo det er netop det den behøver.Har aldrig været mening med en hyrdehund at den skal være utilregnelig.At nogen folk så mener noget andet så længe at hunden kan være med til at opfylde deres mål er en anden sag.Selv om du vælger den som vagt hund eller lign skal hunden stadig være en hund du kan stole på og være under kontrol.I hvilken forbindelse mener du at det er en fordel at en hund bider andre mennesker uden at være under kontrol når fører er der?

• #75   22. jan 2012 Max -

Hvis vi skal debattere så lad være med at citere mig for noget jeg ikke har gjort - ellers er vores meningsudveksling et fuldstændig spild af tid.

Jeg har <b>intet</b> sted sidestillet mallen med filaen .. men jeg har taget filaen som et <b>eksempel</b> på en hund, der har nogle egenskaber som gør den aldeles uanvendelig som all-round hund.
    Præcis som jeg synes at mallen har det.

Men ! Filaen er en genial vagt / vogterhund. Jeg har hørt om en schæferhundekennel i vistnok Tyskland, hvor de havde filaer til at gå og passe på at schæferhundene ikke blev stjålet.
    En hund med en så gennemavlet egenskab skal <b>ikke</b> ændres på ! Så må folk, der ikke vil have den egenskab (mig selv indbefattet) lade være med at købe en fila. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal lave små roll over Shakespeare hunde ud af alle racer !

Hvis du havde læst mit indlæg, som du efterlyser at jeg også havde læst dit, ville du muligvis have opdaget hvordan jeg beskriver min ældste hanhund .. som en ufattelig sød, nem og omgængelig hund. De findes også indenfor mallerne.

Jeg ville sætte meget pris på at du læser mine indlæg som et udtryk for <b>min</b> mening, ikke alles. Så til det du skriver her :

<i>Skal jeg forstå på dig at det kun er de aller bedste hunde fører der egner sig til en Malle, pga at de er ligeglad med hvordan den er så længe de laver resultater</i>

- må svaret være "nej". Jeg aner ikke hvordan "de" ser på det mht om "de" er ligeglade med hvordan den er sålænge den laver resultater. Jeg ved hvordan "jeg" har det - men jeg er "mig" ikke "dem".
    Så <b>mine</b> indlæg er altså et udtryk for <b>min</b> mening, ikke andres .. okay ?

Jeg ved ikke hvilken hund du har - og det er i og for sig også ligegyldigt, du vælger at skrive anonymt af en eller anden grund - men hvis du vil have en gennemsolid hund, der skal kunne omgås alt og alle uden problemer .. så tror jeg ikke du skal købe en malinois ihvertfald. Bare et råd smiley

• #76   22. jan 2012 Max -

Til det du skriver til team Glarbo ..

Mallen er IKKE en hyrdehund mere - hvilket du også ret nemt vil kunne finde ud af, hvis du forsøger at sætte den på en flok får. Det er snart længe siden at man opdagede racens andre fortræffeligheder og begyndte at rette avlen an på dem og ikke dens hyrdeegenskaber.

Og til det med at en hund bider ukontrolleret når den er ved siden af føreren .. sker det jo ikke hvis man har styr på det man har mellem hænderne.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at alle og enhver skal kunne komme til en hvilkensomhelst hund og kunne røre den ?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#78   22. jan 2012 Hvis jeg har misfortolket dit indlæg undskylder jeg men nu er jeg jo tydeligvis ikke den eneste.Har aldrig skrevet at det er et problem at en hund ikke kan med alle men der i mod at det er hvis den slet ikke kan med nogen.Har læst at din ældste hund er omgængelig hund og at de findes er da heldig for ellers så det da godt nok sort ud.Er stadig ikke enig i at det at være for skarp er en egenskab som skal dækkes ind under at være en del af nogen af de belgiske hunde.Vi bliver nok ikke enige og fred være med det

• #79   22. jan 2012 Max

Nej, helt enige bliver vi ikke.

Jeg hylder mallen med alle dens særheder, skarphed og "vanvid" .. ser den som en formidabel brugshund, en fantastisk familiehund når det kun er kæresten og jeg der er hjemme (ved gæster bliver de lukket væk), en lækker sund race, der altid er klar til noget action.

Ville være ked af at se disse ting ændret, blot fordi nogen mener at den bør være mere omgængelig, mere for "alle" og mindre skarp smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#80   22. jan 2012 Jeg ser mange af de samme ting du beskriver, det skal du ikke være i tvivl om.Vi har ikke samme måde at have hund på og det skal der være plads til.Uden at det skal blive en lang debat vil jeg gerne stille et ? til det du skriver.Du ser helst ikke at hunden mister sin skarphed og det er fair nok.Men vi er enige om at der allerede er hunde der ikke har den skarphed og det bliver de vil ikke en dårligere brugshund af?Kun en tanke som du måske kunne oplyse mig om

• #81   22. jan 2012 Mallen er jo NETOP den ultimative brugshund på grund af den sammensætning af egenskaber, den har. Der er ingen, der kan måle sig med den overhovedet.
    Skarpheden er en del af det. Nerven og det enorme driftspotentiale.

Ingen af de tre ting er egenskaber, der forliges særlig godt med at være en allround hund og forsøget at gøre den til det, vil ødelægge den. (Jeg tillader mig at nævne udstillingsmallen som et eksempel på det)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#82   22. jan 2012 Det hænger jo bare ikke helt sammen med at det langt fra er alle der har den skarphed.Har set brugs Maller der ikke har nogen problemmer med at færdes blandt mennesker og hunde og kan ikke se at de skulle blive en dårligere brugshund af den grund.At en hund har et godt sind får den vil ikke mindre drifter af.Kan godt være at jeg ikke har ret i min antagelse men er der for at jeg tager det op,altså for at blive oplyst.Ud over det må det vil også have noget at skulle have sagt hvordan de er vokset op.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#83   22. jan 2012 Hold da op som du modsiger dig selv.Først skriver du at en hund ikke kan være en god brugshund i hjemmet og på trænings banen, for der efter at skrive at de godt kan.At i ikke kan finde ud af at holde en Sch som både trænings og familie hund siger hvis mere om jer.Det lykkes for mange andre mennesker verden over, men igen hvis i ikke har evnerne.Skal jeg forstå det sådan at det kun er den del af brugs Maller der ligger højt i skarphed der regnes for de bedste hunde i verden.En hund som Martines den ældste som hun beskriver som så godt som normal og som hun opnår gode resultater med kan ikke regnes som en god brugshund af de fleste.Tak fordi du gav at oplyse mig

• #84   22. jan 2012 Skarphed hos en brugshund er altså ikke det samme som at den er uomgængelig og ikke kan være sammen med mennesker.

Der forveksler du ting fuldstændigt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#85   22. jan 2012 Det er muligt at jeg gør det.Jeg vil kalde en hund skarp hvis det er en hård hund der reagere hurtigere en normalt.En hund der er hurtig til at at bide fra sig er for mig uomgængelig og skarp.I det nævnte tilfælde snakker vi ikke om en nervøs hund.Hvis den ikke er skarp er den skør og så er vi tilbage igen til at det vil ikke kan være ønskelig.

• #86   22. jan 2012 Jeg har ikke selv malle, så nu må det folk lige rette mig, hvis jeg tager fejl om racen.

Hårdhed er ikke noget jeg oplever som værende kendetegnende for racen. Den er hurtig, ja - det handler om dens drift og om dens fysiske bygning. Den har ofte en nerve - og det er fra denne nerve skarpheden kommer. Det er den, der meget let kan pirres, så hunden får præcis den pågåenhed, som vi ønsker af den på en bane. Den nerve er helt afhængig af dens drift - det er samspillet mellem de to der gør, at mallen bliver skarp og ikke flygter på grund af den nerve den har.

Der findes skøre maller, som der findes skøre eksemplarer i alle racer - men det er ikke skarpheden, der giver en uomgængelig hund. De fleste almindelige mennesker, der ikke kender til drift, vil nok mene, at det er driften, der gør den uomgængelig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#87   22. jan 2012 At der ikke er mange der gør det er ikke som der samme som at det ikke kan lade sig gøre.Alle hunde kan bide men det gør dem ikke uomgængelige.Hvorfor skal en hund der træner ipo som for mange er en god og for hunden sund hobby bide fra sig.Så du mener at en hund bliver mindre omgængelig når den får brugt sine drifter på høj plan?I så fald er det nu mig der griner

• #88   22. jan 2012 Max, den bider ikke mere fra sig på grund af sine drifter...

Den er ofte mindre omgængelig fordi den har 3-4-5 gear mere end hvad Hr. og Fru Danmark synes er sjovt at være i selskab med...

Bare det at have en brugslinjeschæfer kan få pippet fra de fleste...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#89   22. jan 2012 Ch.Tak for din forklaring.Er godt klar over at det ikke er driften der gør at en hund bider.At en hund er uomgængelig i den forstand at den har krudt i røven har jeg på ingen måder noget at indvende i mod.Som tidligere skrevet har jeg heller ikke noget i mod at en hund er reseveret så længe den ikke er nervøs.Det jeg har noget i mod er at få bidt min hånd af hvis jeg laver en hurtig bevægelse i nærheden af en hund.Det er for mig ikke en god hund uanset hvordan vi vender og drejer det

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#90   22. jan 2012 Team G.Sjovt nok syntes jeg det er fint at en hund bider i et ærme men når den gør det uden for en trænings bane griner jeg ikke mere

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#91   22. jan 2012 Læs tråden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#92   22. jan 2012 Både Martine og jeg har oplevet hunde vi ikke ville have fingrene i nærheden af så det er der snakket om.Er det godt nok,jeg syntes det ikke.Tror bare vi skal være enig om at være uenige

• #93   22. jan 2012 Max, vi har vel alle - ihvertfald os, der har med mange hunde at gøre - oplevet hunde vi ikke ville stikke fingrene ned til?

De findes overalt, men det betyder jo ikke at det er noget der er kendetegnende for hele racen - eller i dette tilfælde, hunde der træner IPO.

Det, der måske kan være til forskel fra IPO-udøvere og andre er, at der er mange, der sagtens kan leve med, at hunden har en eller anden særhed, der kræver at man omgår den på en speciel måde.... Det eneste det betyder er blot, at hunden ikke bliver aflivet, som den ville have været blevet et andet sted.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#94   22. jan 2012 Det er jeg med på langt hen af vejen og det er heldig at det for det meste er ansvarlige ejere inde for hunde sporten.At de ikke bliver aflivet ser jeg ikke kun som en god ting såfremt de kan være til fare for andre.Er ikke sikker på at der vil være den samme holdning hvis det var ejere af muskel hunde der ville holde liv i en hund der var farlig.Nu giver det jo helt sig selv for hvis hunden får mulighed for at bide et andet menneske er der kun en vej,brugshund eller ej.Som jeg tidligere har skrevet syntes jeg ikke om at man vælger at avle på hunde der ikke har et godt sind og det i selv om det er en god brugshund.Det holder jeg ved og at folk ikke er enige er ok.Det var det sidste indlæg fra min side af

• #95   22. jan 2012 <i>Men vi er enige om at der allerede er hunde der ikke har den skarphed og det bliver de vil ikke en dårligere brugshund af?</i>

Max, hvis du med skarphed mener hunde, der ikke kan omgås andre hunde og mennesker uden at bide til højre og venstre - så vil jeg give dig helt ret. En hund, der kan omgås andre er ikke nødvendigvis en dårligere brugshund end en hund, der ikke kan. Hvilket min ældste, (som iøvrigt er HELT og ikke bare "så godt som" normal ;))) - er et glimrende eksempel på.

Men at min yngste er lettere antændelig, har en væsentligt kortere lunte og har mere caramba i alt hvad han foretager sig - deriblandt at han ikke er enormt god til at omgås andre mennesker, hvis disse ikke kan finde ud af at lade ham være - lever jeg fint med, og sætter ham bare ikke i situationer hvor anmasende mennesker (han er en køn lille meget mørkt pigmenteret med hvidt bryst hund - noget som gør ham "kær" i manges øjne ;)) - og de har derfor svært ved at forstå at de ikke skal kæle med ham) ikke kan finde ud af at lade ham være.

Han har noget nerve - og den nerve er imo genial at arbejde med. Men qva denne nerve må jeg også bare acceptere at de ugentlige ture til hundeskoven og Hjallerup Marked foregår uden ham smiley

Jeg synes det er helt fair at du ikke bryder dig om avl på hunde med den form for "sind" - hver sin smag - men jeg vedbliver at mene, at man sagtens kan leve uden problemer med en hund med denne egenskab, blot man tager hensyn til det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#96   22. jan 2012 Mange tak for det Martine.Tror problemmet har været mig der ikke helt har kunne formulere mig som jeg gerne ville.At din "lille" hund er som du beskriver har jeg slet ingen problemmer med og for mig lyder han som en drømme hund for den rette fører.Kan godt lide hunde der ikke er alle mands hunde og som elsker at arbejde.Jeg er som du selv nævner mere ude i hunde som umotiveret bider for et godt ord.

• #98   22. jan 2012 En malle er ikke en schæferhund smiley

• #100   22. jan 2012 Jeg vil ikke hænges op på det, men jeg er ret sikker på, at de amerikanske tjenestehunde bestemt ikke er familiehunde i deres fritid, som de fleste af vores er.

• #101   22. jan 2012 Palle -

Og jeg skriver endnu engang - en malle er ikke en schæferhund smiley

CH

Det er bestemt heller ikke mit indtryk af det efter de udsendelser man har set derovre fra.

• #103   23. jan 2012 Palle -

Jeg svarer - jeg har gjort det to gange nu.

En malle er ikke en schæferhund, så hvorfor forventer du at den agerer som en schæferhund ?

"Når nu en greyhound kan løbe enormt hurtigt på en væddeløbsbane, hvorfor kan en mastiff så ikke?"

- sorry .. men det er imo et mærkeligt spørgsmål du stiller.

Kommentér på:
tervuren vs. Malle

Annonce