758 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hvordan ville i takle dette? (hund og kat) Hvordan ville i takle dette? (hund og kat)

Har de to skønneste drenge man kunne ønske sig Balto, golden på 2½ år og Cozzie, en lille dræbermis på ½ år. De to er aller bedste venner - har simpelthen aldrig set en hund og kat lege så godt sammen. smiley

Cozzie er en lille skiderik - han er bedøvende ligeglad med stort set alt, der skal rigtig meget til at vippe ham af pinden. Dette betyder også at hvis Cozzie har bestemt sig for noget, så gør han det - så er det ligemeget hvad man gør smiley

Nu til "problemet":
Balto kan ikke have sin mad, hundekiks eller tyggeben i fred for Cozzie. Han gør ikke noget andet end at knurre, men desværre kan han ikke skelne mellem om det er os eller katten når han først er oppe at køre, så nogle gange knurrer han af os. Normalt kan vi ellers tage et tyggeben ud af munden på ham (han elsker når vi gider at holde den for ham)

I går fik Balto så et gnawlers ben, som han fik besked på at lægge sig hen på tæppet med. Cozzie fiser så hen til ham, hvorefter Balto knurrer af ham. Prøver at underholde Cozzie, men han bliver ved med at gå hen til Balto, som knurrer og viser tænder.

Spørgsmålet er, hvordan vi skal håndtere situationen? Skal vi sige nej til Balto og så holde katten væk, eller skal han have lov til at sige fra?

Vil helst ikke ende med en madagressiv hund.

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kørsel af hund 300 kr.
  • Montering af låge på opvaskemaskine 800 kr.
  • Køb 4 x “SPARRIS” pudebetræk 40 x 40 cm i denne farve og send med posten 350 kr.
  • Udskiftning af tæret vandrør 600 kr.
  • Hej! Jeg søger hjælp til at få sat loftlamper op i stuen og soveværelset. Kan du hjælpe med det – og hvad vil det cirka koste? Venlig hilsen Rahma 800 kr.
  • Samling af 2 kommoder 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan ville i takle dette? (hund og kat)
  • #1   31. jan 2012 Han skal have lov at sige fra
    Og så luk katten væk når balto har mad

• #2   31. jan 2012 Det gør vi også, men det er ikke nemt at holde ham væk hele tiden

• #3   31. jan 2012 Han skal absolut have lov at sige fra, også ville jeg fjerne katten. Balto skal da have lov at spisei fred.

• #4   31. jan 2012 Vi lukker også katten væk når Balto får mad, det er nu mere når han får et ben eller en hundekiks

• #5   31. jan 2012 Det er det du er nødt til.

• Tossen J
    Tossen J Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 103
    #6   31. jan 2012 Siger det samme som de andre...
    Hunden skal have lov til at sige fra, og at have sin mad, ben, godbidder i fred og ro.
    Kan katten ikke acceptere dette, og hunden skal blive ved med at sige fra kan det sagtens ende galt. Og kan måske endda ende med, at i ikke har nogen kat mere...
    Så sørg for at holde katten væk, og kun give hunden mad, ben m.v. når katten ikke er der...

• #8   31. jan 2012 Jeg er vist enig med øvrigheden her - Balto skal have lov til at sige fra overfor Cozzie, og når Cozzie bliver for fræk, skal I fjerne ham, hvis I ikke har mulighed for at holde ham helt væk, når Balto har mad.

Jeg har selv en superfræk mis, som meget gerne vil blande sig i Basils mad, og i det forhold er det 100% hende, der har "bukserne på", så hvis hun blander sig, viger Basil; også selv om det er hans mad eller tyggeben, det handler om. Derfor fjerner jeg konsekvent katten (Astrid), når Basil får noget lækkert, og hun forsøger at overtage.

Kattene bliver fodret på 1. salen, hvor Basil ikke kommer, og både hund og kat skal have lov til/mulighed for at spise i fred.

• #9   31. jan 2012 Lia deler heller ikke gerne foder og guffer og det skal hun naturligvis heller ikke. Til gengæld så accepterer hun også at hun ikke må tage kattenes mad. Vi har det sådan herhjemme at de skal respektere hinandens signaler og det går virkelig godt, men det er naturligvis ikke noget der er kommet af sig selv.

Vi har rost og støttet op om god, konfliktløsende kommunikation, og har der været en, som regel mindstemanden/damen, som ikke har forstået en vink med en vognstang uanset om det er bevidst eller ubevidst, så har jeg været inde og gribe ind, hvor hr. eller frk. fatsvag har fået besked på at man skal respektere et høfligt nej, og det har virket ved alle de hunde og katte jeg har haft.

Vil så sige at når man har nået det niveau hvor de mere eller mindre selv kan finde ud af det, så er det helt fantasisk og dejligt at se på dyr, der kommunikerer afdæmpet på tværs af arterne.

• #10   1. feb 2012 Alfisten, hvad definerer du som "sige fra"?

Når jeg skriver "sige fra", så er det ok, at hunden advarer katten - jeg mener godt, katten kan lære at forstå, at knurren betyder "hold dig væk". En kat vil jo også knurrer som advarsel til en anden kat. smiley

Men selvfølgelig må hunden IKKE have lov til at sige fra rent fysisk.

Og så går jeg i øvrigt også allermest ind for, at katten læres at holde sig fra hundens mad, før vi når derud, hvor hunden bliver nødt til at knurre/sige fra.

• #11   1. feb 2012 Helt enig alfisten
    Og når jeg siger at hunden skal have lov at sige fra så mener jeg naturligvis at den ikke gør noget forkert men at den må reagerer helt naturligt når dens grænser bliver overskredet
    Det skal I som ejere sørge for ikke sker og derfor lukke katten væk når hunde ar mad (også godbidder og kødben)

• #12   1. feb 2012 Alfisten jeg er helt enig med dig
    Her får hundene og kattene guffer på samme tid, og du skal også tage højde for du altså har en lille nysgerrig bandit der ikke kan forstå den pludselig ikke må komme hen til dens bedste ven
    Det er din opgave at sørge for katten er i sikkerhed for hunden smiley

• #13   1. feb 2012 Jeg tror, vi i bund og grund er meget enige, Alfisten. smiley

• #14   1. feb 2012 Tak for svarene smiley Tror bare jeg holder øje med tossekatten når Balto får guf, eller giver dem noget samtidig

Kommentér på:
Hvordan ville i takle dette? (hund og kat)

Annonce