18. dec 2005 Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 106
Hvordan ville i takle dette? (hund og kat) Hvordan ville i takle dette? (hund og kat)
Har de to skønneste drenge man kunne ønske sig Balto, golden på 2½ år og Cozzie, en lille dræbermis på ½ år. De to er aller bedste venner - har simpelthen aldrig set en hund og kat lege så godt sammen.
Cozzie er en lille skiderik - han er bedøvende ligeglad med stort set alt, der skal rigtig meget til at vippe ham af pinden. Dette betyder også at hvis Cozzie har bestemt sig for noget, så gør han det - så er det ligemeget hvad man gør
Nu til "problemet":
Balto kan ikke have sin mad, hundekiks eller tyggeben i fred for Cozzie. Han gør ikke noget andet end at knurre, men desværre kan han ikke skelne mellem om det er os eller katten når han først er oppe at køre, så nogle gange knurrer han af os. Normalt kan vi ellers tage et tyggeben ud af munden på ham (han elsker når vi gider at holde den for ham)
I går fik Balto så et gnawlers ben, som han fik besked på at lægge sig hen på tæppet med. Cozzie fiser så hen til ham, hvorefter Balto knurrer af ham. Prøver at underholde Cozzie, men han bliver ved med at gå hen til Balto, som knurrer og viser tænder.
Spørgsmålet er, hvordan vi skal håndtere situationen? Skal vi sige nej til Balto og så holde katten væk, eller skal han have lov til at sige fra?
Vil helst ikke ende med en madagressiv hund.

sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.060
Og så luk katten væk når balto har mad
dec 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 106
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.207
dec 2005
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.903
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 103
Hunden skal have lov til at sige fra, og at have sin mad, ben, godbidder i fred og ro.
Kan katten ikke acceptere dette, og hunden skal blive ved med at sige fra kan det sagtens ende galt. Og kan måske endda ende med, at i ikke har nogen kat mere...
Så sørg for at holde katten væk, og kun give hunden mad, ben m.v. når katten ikke er der...
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Jeg har selv en superfræk mis, som meget gerne vil blande sig i Basils mad, og i det forhold er det 100% hende, der har "bukserne på", så hvis hun blander sig, viger Basil; også selv om det er hans mad eller tyggeben, det handler om. Derfor fjerner jeg konsekvent katten (Astrid), når Basil får noget lækkert, og hun forsøger at overtage.
Kattene bliver fodret på 1. salen, hvor Basil ikke kommer, og både hund og kat skal have lov til/mulighed for at spise i fred.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.974
Vi har rost og støttet op om god, konfliktløsende kommunikation, og har der været en, som regel mindstemanden/damen, som ikke har forstået en vink med en vognstang uanset om det er bevidst eller ubevidst, så har jeg været inde og gribe ind, hvor hr. eller frk. fatsvag har fået besked på at man skal respektere et høfligt nej, og det har virket ved alle de hunde og katte jeg har haft.
Vil så sige at når man har nået det niveau hvor de mere eller mindre selv kan finde ud af det, så er det helt fantasisk og dejligt at se på dyr, der kommunikerer afdæmpet på tværs af arterne.
aug 2011
Når jeg skriver "sige fra", så er det ok, at hunden advarer katten - jeg mener godt, katten kan lære at forstå, at knurren betyder "hold dig væk". En kat vil jo også knurrer som advarsel til en anden kat.
Men selvfølgelig må hunden IKKE have lov til at sige fra rent fysisk.
Og så går jeg i øvrigt også allermest ind for, at katten læres at holde sig fra hundens mad, før vi når derud, hvor hunden bliver nødt til at knurre/sige fra.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.060
Og når jeg siger at hunden skal have lov at sige fra så mener jeg naturligvis at den ikke gør noget forkert men at den må reagerer helt naturligt når dens grænser bliver overskredet
Det skal I som ejere sørge for ikke sker og derfor lukke katten væk når hunde ar mad (også godbidder og kødben)
nov 2011
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 122 Svar: 2.692
Her får hundene og kattene guffer på samme tid, og du skal også tage højde for du altså har en lille nysgerrig bandit der ikke kan forstå den pludselig ikke må komme hen til dens bedste ven
Det er din opgave at sørge for katten er i sikkerhed for hunden
aug 2011
dec 2005
Hvordan ville i takle dette? (hund og kat)