3.827 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Spist blomsterløg - hjælp! Spist blomsterløg - hjælp!

Her til aften, da kæresten kom hjem fra fisketur, lå Vega på sofaen som hun plejer, men hun reagerede ikke overhovedet. Hun plejer at give en lille lyd (gø eller knurre) når hun kan høre nogen ved døren, men hun løftede ikke engang hovedet. Da kæresten sagde Hej, blev hun dog glad og løb ham i møde, men falder ligesom lidt underligt, så jeg siger "hun er lidt underlig" og det kommer så fra ham "nå ja, hun har forresten spist et blomsterløg i dag" MÆND!

Han kan ikke huske hvilken slags. Jeg mener bare at have hørt, at det kan være farligt? Hun har både drukket, spist, leget, tisset og haft normal afføring siden.

Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvis jeg da overhovedet behøver være bekymret?

Hjælp!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spist blomsterløg - hjælp!
  • #1   9. maj 2012 Uha blomsterløg kan være fatale!

Jeg ville nok lige runde vagtdyrlægen en tur... *gisp*

• #2   9. maj 2012 Så vidt jeg ved er blomsterløg jævnt giftige for hunde.. Afsti afsted til vagtdyrlægen

• #3   9. maj 2012 Enig med Nina... DET er ikke godt.

Ikke for at skræmme dig..
    Min gamle nabos kat spiste noget påskelilje..
    den fik svært ved at holde balancen og var sådan lidt ukoridineret i bevægelserne.
    Efter en uge tog de til dyrlæge og fik taget blodprøve
    Dens lever og nyrertal var helt af h til og katten blev aflivet

• #4   9. maj 2012 Jeg ville uden tvivl ringe til dyrlægevagten med det samme! Håber at du kommer med en opdatering om Vega, vi krydser fingre og poter for at hun er ok.

• #5   9. maj 2012 Uhha, det lyder ikke godt. Som *Ib* skriver, så kan det gå helt galt.

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

Håber at du opdaterer os om lille Vega

• #6   9. maj 2012 Altså hun virker ikke mere træt eller sløv end hun plejer ved denne tid.. Hun leger gerne lidt med, hvis man gør noget, og virker ellers normal..

Min kæreste er helt 100 på, der ikke er noget, og synes det er åndssvagt, og siger at jeg aldrig ville have reageret, hvis han ikke havde sagt at hun havde spist det. Er lidt ambivalent her, og faktisk rigtig irriteret over hvor let han tager på det.

• #7   9. maj 2012 Kan du ikke prøve at ringe til vagtdyrlægen og forklare dem hvad der er sket og så høre dem om en mening?

• #8   9. maj 2012 Hvis hunden er syg må du handle!
    At din kæreste er ligeglad, skal ikke straffe hunden.
    Sjovt, hver gang vagtdyrlægen kommer på tale (dyrt), uhh så fejler dyret pludselig ikke det vilde.
    Dumt

• #9   9. maj 2012 Hvor i alverden finder jeg nummeret til en? Vi bor i Hedehusene.

• #10   9. maj 2012 Jennifer G - den tone kan du godt pakke væk, eller kyle den i nakken på min kæreste. Jeg er sgu ligeglad med hvad det koster, og var det ikke for ham, var jeg kørt for længe siden, hvis jeg bare havde vidst, at hun havde spist det!

Jeg skriver udelukkende hvad jeg oplever, og det er at han ikke mener det er alvorligt. Det var ment som et "overreagerer jeg en smule?". Meget kan I kalde mig, men ligeglad med min hund, dét er jeg ikke!

• #11   9. maj 2012 Mamma del culo Maculato - tusind tak, Google var ikke til megen hjælp, synes jeg.

• #12   9. maj 2012 Hvor står der ligeglad med din hund?
    Og når jeg skriver at det, at din kæreste er ligeglad, ikke skal straffe din hund, mener jeg også at det er rettet mod ham..

• #13   9. maj 2012 Du må meget gerne lige skrive herinde, hvad dyrlægen sagde. Hvis altså du tør:-/ Man kan nemt blive overfaldet og beskyldt for både det ene og det andet jo;o)

• #14   9. maj 2012 (sidder med krydsede finge)

• #15   9. maj 2012 Jennifer G - ja, du skriver min kæreste. Men næste linje lyder "Sjovt, hver gang vagtdyrlægen kommer på tale (dyrt), uhh så fejler dyret pludselig ikke det vilde. Dumt" og det tolker jeg som en enormt flabet og nedgørende kommentar til mig, i den givne situation. Men lad os nu ikke tærske langhalm på det - jeg tog det personligt fordi det rammer mit ømmeste punkt: Vega.

.......

Jeg har nu talt med vagtdyrlægen, der ikke så nogen grund til at komme, så længe hun hverken kastede op, havde dårlig mave eller var ukontaktbar. Disse ting skulle jeg holde øje med, og ringe igen, hvis det skete, men hun ville ikke være bekymret, sagde hun.

Tusind tak for jeres hjælp, dejligt med så hurtige svar! smiley

Nu vil jeg tage min altædende hund med i seng. Heldigt at jeg (af en eller anden mærkelig grund) våger af den mindste lyd fra hende, det gør mig da mere tryg.

• #16   9. maj 2012 Det var ikk for du sku tage det personligt.. Så undskyld hvis det lød sådan smiley god bedring med hende, og lad hende få hans plads i sengen i nat, og giv ham kurven..

• #17   9. maj 2012 Det regner jeg heller ikke med, at det var smiley men når man sidder der og forestiller sig de ultimativt værste scenarier med sin elskede hund, og med en kæreste der virker som om, ham synes man er lidt småtosset, så skal der sgu ikke mange virtuelle pegefingre til at hyle en lidt ud af den smiley

Men pyh hvor har eg det meget bedre nu, efter at have talt med dem.

Åååh jeg vat tæt på at give efter og lade hende putte med mig, men så får hun hurtigt en ide om at det skal være hver aften og hele natten med, og den går ikke smiley det er nok med den morgenputterutine, hun allerede har indført smiley

• #18   9. maj 2012 Og slåfejlene får I gratis med fra min iPhone smiley

• #19   9. maj 2012 Pyhaa, det lyder godt. Håber at der ikke bliver noget i løbet af natten med hende:-) Godt du ringede til dyrlægen:o)

• #20   10. maj 2012 Alfisten Natasja - tak for rådene! Hun drikker helt af sig selv, så ingen problemer der. First thing in the morning bliver ristet brød - jeg får hende aldrig op nu, hvor hun ligger og snork bobler i sin kurv - eller bør jeg hive hende op og gøre det for en sikkerheds skyld?
    (og tak for informationen om, at det skal være sort og hvad det gør godt for! Jeg har aldrig fanget ideen med det, men nu forstår jeg!) smiley

Og kæresten, han får med stokken second thing in the morning når Vega har fået sit brød smiley - eller burde jeg hive ham op nu? smiley

• #21   10. maj 2012 Nå, jeg havde det alligevel bedre med at have hende hos mig i nat, så jeg VED at jeg vågner, hvis hun får det værre. Så nu putter hun på yndlingsstedet - mellem mine fødder smiley

• #22   10. maj 2012 Ville holde mig til dyrlægens råd:o)

• #23   10. maj 2012 Men er det kun de to, der er giftige? Det var nemlig også alt, hvad jeg kunne finde.. Jeg er nemlig næsten 100 på, at vi ikke har de to slags.. Med mindre de er de eneste, der vokser i løg? Jeg er ikke så god til blomster..

• #24   10. maj 2012 Problemet er, at jeg ikke var der.. Jeg aner simpelthen ikke hvad det var. Vi har ingen blomster, der er kommet frem endnu, da haven er helt ny. Min kæreste har bare smidt en masse blomsterfrø. Så med mindre han har købt blomsterløg og plantet (og så ville han vel vide navnet.. Jeg spørger ham om det er noget han har købt i morgen), så er det noget gammelt noget, hun har fået gravet op af jorden.

Men tak alligevel smiley

• #25   10. maj 2012 Jeg har bare ikke noget helt Hvidt brød.. Jeg har grovboller, groft knækbrød og hjemmebagt brød, der dog er bagt af almindeligt hvedemel, men er farvet med sovsekulør, da det skal bruges til et projekt på seminariet. Vil det kunne bruges alligevel? Eller er der skidt og sager i sovsekulør?

• #26   10. maj 2012 jeg ved med 100% sikkerhed, at der ikke har været en spirende påskelilje i haven mens vi har boet her, og vi begyndte at flytte tingene herhen i midten af marts, og de kommer vel i påsken, ikke? Og der var i hvert fald ingen.

• #27   10. maj 2012 Pinseliljerne blomstrer i vores have nu og har gjort det i over en uge nu. Men vi har så de pinseliljer der er hvide med en rød krans indeni. De ser slet ikke ud som dem der bliver linket til:-/

Men der findes også mange forskellige pinseliljer.

• #28   10. maj 2012 Fandt lige det her på netdyredoktor:

*Stueplanten amaryllis, klivia, jakobslilje og septemberlilje indeholder alle høje koncentrationer af giftstofferne narcissin og narcipoitin. Forgiftninger forårsaget af disse planter er identiske med forgiftninger af påske- og pinseliljer.*

Så der er flere løg der er giftige for dyr.

• #29   10. maj 2012 Han vågnede da jeg gik for at riste brød, og han siger at det hverken er påske eller pinseliljer, men han kan ikke huske hvad det så er, men siger at han kan vise mig det i netto i morgen smiley

• #30   10. maj 2012 Tak for det smiley jeg får forhåbentlig et navn i morgen, så indtil videre får hun noget forkullet brød (brækker hun sig så?) og sover hos os, så vi kan være mere opmærksomme på hende smiley

• #31   10. maj 2012 Løg fra liljer er dødsens farlige, men alle løg kan være farlige forhunde i store mængder. Selv spiseløg siges at være giftige for hunde i store mængder.
    Jeg vil fraråde at have liljer i en have, hvor hunde har adgang til uden overvågning, specielt hvalpe eller hunde der kan lide at grave.

• #32   10. maj 2012 Puh, håber ikke det er liljer så.. Men burde hun så ikke have det værre nu? Det må være sket mellem 16 og 18, så det er minimum 7 timer siden. Hun er frisk og spiste det brændte brød med stort velbehag (og går hele tiden ud i køkkenet, hvis nu jeg kunne finde på at lave mere smiley ). Hun kom også lige en tur udenfor, hvor hun hurtigt fik tisset. Ingen slinger i valsen, hun var meget målrettet.

Nu ligger hun under dynen og giver mine ben en slikketur som altid, når hun får lov at komme op smiley

Hun virker heldigvis helt normal, men får altså lov til at sove i sengen i nat, så vi kan være mere opmærksomme på hende smiley

• #33   10. maj 2012 Jeg tænker også, at hun burde have reageret efter i hvert fald 3 timer, men han kom hjem ca. kl 22.30, dvs det var efter min. 4,5 time, nok mere og nu efter 7 timer er der intet, heldigvis smiley

• #34   10. maj 2012 Nu hopper jeg altså i seng! Igen, tusind tak for al jeres hjælp, det sætter jeg stor pris på, og skal nok lige opdatere omkring hende i morgen smiley

Godnat og sov godt smiley

• #35   10. maj 2012 liljer er så giftige at selv en lille mængde ville give alvorlige symptomer hurtigt, så hunde er nok på den sikre side nu.

• #36   10. maj 2012 Bare en lille Update:

Natten er gået uden der er sket noget som helst, andet end at den lille frøken har hygget sig gevaldigt i vores seng smiley i dag er hun frisk som en havørn.

• #37   10. maj 2012 Dejligt at høre! :o)

Kommentér på:
Spist blomsterløg - hjælp!

Annonce